Hoppsesongen 22/23

Svar
Hoppidioten

Re: Hoppsesongen 22/23

Legg inn av Hoppidioten »

kingkamil skrev: søn mar 19, 2023 4:53 pm
Hoppidioten skrev: søn mar 19, 2023 4:49 pm
kingkamil skrev: søn mar 19, 2023 4:46 pm

Ok. 100% uenig. Armene skal være inntil kroppen. Ikke nødvendigvis fastlimt, men ikke ut så mye som slovenerne. Uestetisk.
Tull. Jeg er heller ikke sikker på at Domen har armene lenger utfra kroppen enn hva Granerud har. Den smale skiføringen til D.Prevc er nok med på å skape denne "illusjonen".
Bilde

Se så vakkert…
Useriøst å ta et ekstremt bilde fra 2017 inn i debatten. Slik hopper han ikke lenger. Blir det samme som å ta et bilde av kråka Granerud tilbake fra 2017. Gutten var vel ikke med i verdenscuptroppen engang??
Uansett er denne aggressive hoppinga til D Prevc vakkert.

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

Hoppidioten skrev: søn mar 19, 2023 4:58 pmUseriøst å ta et ekstremt bilde fra 2017 inn i debatten. Slik hopper han ikke lenger. Blir det samme som å ta et bilde av kråka Granerud tilbake fra 2017. Gutten var vel ikke med i verdenscuptroppen engang??
Uansett er denne aggressive hoppinga til D Prevc vakkert.
Jeg mener det er forskjell på det ekstreme/spektakulære og det estetiske. Men der får vi være uenige. Jeg digger også Domen, for the record.

nanonils

Legg inn av nanonils »

Etter min mening hopper Stoch, Lanisek, Tande, Kraft mer estetisk enn Domen. Men det blir jo litt smak og behag. Greit at de fleste har armene litt ut fra kroppen, men mange har de også bak kroppen, og ikke parallelt, slik som Johansson som stort sett ser litt uryddig ut i lufta.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Har noen link til sammenlagtlista i Raw Air? Hvor viktig er denne konkurransen? Hva er f. eks. størst av å vinne tre enkeltrenn i verdenscupen og å ta sammenlagtseieren i RA?

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

Å se Gregor Deschwanden bånne bakken er noe jeg trenger tid til å venne meg til, kjenner jeg.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Vant Egner også i dag?

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

Atom Vinter skrev: søn mar 19, 2023 5:13 pm Har noen link til sammenlagtlista i Raw Air? Hvor viktig er denne konkurransen? Hva er f. eks. størst av å vinne tre enkeltrenn i verdenscupen og å ta sammenlagtseieren i RA?
Bare topp 10, riktignok:



Å vinne R.A er større enn tre enkeltrenn, etter min mening.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Ai, ville seg ikke helt for Robert...

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Kom igjen nå Domen.. ta rotta på dem alle sammen nå.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Ikke mye å fly på der nei...

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

Selv i bakvind unngår Domen å lande på 130m der. Fascinerende å se på.

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

To hoppere i en helt egen liga denne helgen. Utrolig å se på.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Håhå for et svev

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Kraft altså!

lund

Legg inn av lund »

Blir 2. plass. Men tar Raw Air, og det er jo det desidert viktigste tross alt.

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

Kraft tar rennet, Halvor tar turneringa. Stille for Kraft, Møkkaforhold for Granerud.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Går ikke det. Grattis Kraft. Enormt hopp han leverer.

lund

Legg inn av lund »

Greit det der. Kraft fortjener å vinne og Granerud fortjener å vinne Raw Air og V-cup sammenlagt.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Grattis til Granerud, og til hoppentusiasten @netrebske, som så inderlig ønsket seg en RA-seier til Granerud, til og med mer enn verdenscupen sammenlagt.

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

Dritthoppet i Lillehammer irriterer nok Kraft ganske Kraftig (😁) nå.. med den stabiliteten i hoppinga vinner han denne turneringa 9 av 10 ganger. Synd for ham at Granerud er en robot.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Fin konkurranse i dag, syns jeg. Helt fortjent at Kraft vinner, han er den beste skiflygeren og har vært den beste i Vikersund. Konkurransen for han ble ødelagt av det ene hoppet i Lillehammer. Men det er selvsagt også fortjent at Granerud tar Raw Air sammenlagt. Det er sesongens beste hopper og han viser hvorfor. Ellers må jeg si at jeg syns litt synd på Hayböck, som vel tar sin tredje 4. plass for sesongen? Nå har jeg ikke statistikken foran meg nett nå, men han har vel ikke vært på pallen på noen sesonger, men vært farlig nærme mange ganger.

lund

Legg inn av lund »

Så hører det med til historien at Granerud nok tapte en del i starten på å være syk, så det er vel ganske likt der med tanke på utur. Vil si at Granerud var et hakk bedre i normalbakkene og Kraft et hakk bedre i skiflyving sett under ett.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

lund skrev: søn mar 19, 2023 5:49 pm Så hører det med til historien at Granerud nok tapte en del i starten på å være syk, så det er vel ganske likt der med tanke på utur. Vil si at Granerud var et hakk bedre i normalbakkene og Kraft et hakk bedre i skiflyving sett under ett.
Du mener vel storbakkene, men dette er en presis og god oppsummering uansett. Helt enig i den vurderinga.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Skraevadottir skrev: søn mar 19, 2023 5:50 pm
lund skrev: søn mar 19, 2023 5:49 pm Så hører det med til historien at Granerud nok tapte en del i starten på å være syk, så det er vel ganske likt der med tanke på utur. Vil si at Granerud var et hakk bedre i normalbakkene og Kraft et hakk bedre i skiflyving sett under ett.
Du mener vel storbakkene, men dette er en presis og god oppsummering uansett. Helt enig i den vurderinga.
Storbakkene er normalbakkene, om vi bruker språklig logikk. Ikke at jeg ikke skjønner hvor du ville, altså.

lund

Legg inn av lund »

Atom Vinter skrev: søn mar 19, 2023 5:57 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 19, 2023 5:50 pm
lund skrev: søn mar 19, 2023 5:49 pm Så hører det med til historien at Granerud nok tapte en del i starten på å være syk, så det er vel ganske likt der med tanke på utur. Vil si at Granerud var et hakk bedre i normalbakkene og Kraft et hakk bedre i skiflyving sett under ett.
Du mener vel storbakkene, men dette er en presis og god oppsummering uansett. Helt enig i den vurderinga.
Storbakkene er normalbakkene, om vi bruker språklig logikk. Ikke at jeg ikke skjønner hvor du ville, altså.
Ja, 90 m-bakker er jo noe man hopper i kun når det er mesterskap, så med all språklig logikk er ikke det normalbakken. Forbeholder meg retten til litt språknerding der.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

lund skrev: søn mar 19, 2023 6:01 pm
Atom Vinter skrev: søn mar 19, 2023 5:57 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 19, 2023 5:50 pm Du mener vel storbakkene, men dette er en presis og god oppsummering uansett. Helt enig i den vurderinga.
Storbakkene er normalbakkene, om vi bruker språklig logikk. Ikke at jeg ikke skjønner hvor du ville, altså.
Ja, 90 m-bakker er jo noe man hopper i kun når det er mesterskap, så med all språklig logikk er ikke det normalbakken. Forbeholder meg retten til litt språknerding der.
Dere har jo begge rett i sak, men enn så lenge så heter det normalbakke, storbakke og skiflygingsbakke. :)

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Hoppidioten skrev: søn mar 19, 2023 4:45 pm
kingkamil skrev: søn mar 19, 2023 4:42 pm Å gi Domen 20 (eller 19.5 som resten gir ham) når han har pingvinarmene ut på den måten, blir helt feil. Akkurat som da Juri Tepes fikk 5x20 den gangen i Planica. Det skal ikke være automatisk 20 i stil bare fordi man setter fint nedslag på lange lengder.
Domen hopper vakrest av alle i hoppsirkuset, også i lufta.
Ikke enig. Han hopper rått, men se på Stoch da, rører ikke en finger og dype nedslag uten kanting.
Jeg mener Kamil Stoch er i en klasse for seg. Deretter kanskje Kraft

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Henningsen skrev: søn mar 19, 2023 6:07 pm
Hoppidioten skrev: søn mar 19, 2023 4:45 pm
kingkamil skrev: søn mar 19, 2023 4:42 pm Å gi Domen 20 (eller 19.5 som resten gir ham) når han har pingvinarmene ut på den måten, blir helt feil. Akkurat som da Juri Tepes fikk 5x20 den gangen i Planica. Det skal ikke være automatisk 20 i stil bare fordi man setter fint nedslag på lange lengder.
Domen hopper vakrest av alle i hoppsirkuset, også i lufta.
Ikke enig. Han hopper rått, men se på Stoch da, rører ikke en finger og dype nedslag uten kanting.
Jeg mener Kamil Stoch er i en klasse for seg. Deretter kanskje Kraft
Helt enig med deg. Kraft er nydelig i lufta og setter ålreite nedslag, men det er noe med måten Stoch avslutter svevet sitt på og planter god gammeldags telemark med dypt kne og full balanse. Det er ikke antydning til juks noen gang, slik som man kan se Kraft gjøre av og til. Ellers syns jeg at slovenerne generelt sett veldig gode på å sette nedslag. De gjør det ordentlig og på gamlemåten, ikke "høye" telemarknedslag som f. eks Geiger.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Skraevadottir skrev: søn mar 19, 2023 6:12 pm
Henningsen skrev: søn mar 19, 2023 6:07 pm
Hoppidioten skrev: søn mar 19, 2023 4:45 pm

Domen hopper vakrest av alle i hoppsirkuset, også i lufta.
Ikke enig. Han hopper rått, men se på Stoch da, rører ikke en finger og dype nedslag uten kanting.
Jeg mener Kamil Stoch er i en klasse for seg. Deretter kanskje Kraft
Helt enig med deg. Kraft er nydelig i lufta og setter ålreite nedslag, men det er noe med måten Stoch avslutter svevet sitt på og planter god gammeldags telemark med dypt kne og full balanse. Det er ikke antydning til juks noen gang, slik som man kan se Kraft gjøre av og til. Ellers syns jeg at slovenerne generelt sett veldig gode på å sette nedslag. De gjør det ordentlig og på gamlemåten, ikke "høye" telemarknedslag som f. eks Geiger.
Hvem satte penest nedslag av Andy, Raskis og Tiger? Hvis det var den typen hopping de konkurrerte i.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Atom Vinter skrev: søn mar 19, 2023 6:20 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 19, 2023 6:12 pm
Henningsen skrev: søn mar 19, 2023 6:07 pm

Ikke enig. Han hopper rått, men se på Stoch da, rører ikke en finger og dype nedslag uten kanting.
Jeg mener Kamil Stoch er i en klasse for seg. Deretter kanskje Kraft
Helt enig med deg. Kraft er nydelig i lufta og setter ålreite nedslag, men det er noe med måten Stoch avslutter svevet sitt på og planter god gammeldags telemark med dypt kne og full balanse. Det er ikke antydning til juks noen gang, slik som man kan se Kraft gjøre av og til. Ellers syns jeg at slovenerne generelt sett veldig gode på å sette nedslag. De gjør det ordentlig og på gamlemåten, ikke "høye" telemarknedslag som f. eks Geiger.
Hvem satte penest nedslag av Andy, Raskis og Tiger? Hvis det var den typen hopping de konkurrerte i.
Kanskje Raskis. Han var en stilrein hopper, men var den tredje beste totalt. Andy pleide å bli nest best, han hoppa litt som Domen Prevc. Tiger, som vant renn etter renn, var en skikkelig krafthopper som til tross for enorm høyde greide å plante kontante og velbalanserte nedslag. Tiger var forresten egentlig bare en vanlig katt, men veldig stor og med striper som kunne minne om en tiger, i motsetning til Raskis, som var svart og hvit som katten i Postmann Pat. Andy var sjokkerende nok ei and, oppkalt etter Goldberger.

Ja, jeg hadde nok vært et mobbeoffer på skolen om det ikke var for at jeg heldigvis var best i fotball, sprang fortest, kasta lengst og hoppa høyest.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»