Hoppsesongen 22/23

Svar
lund

Re: Hoppsesongen 22/23

Legg inn av lund »

Atom Vinter skrev: lør jan 28, 2023 4:18 pm
lund skrev: lør jan 28, 2023 4:13 pm Tar han V-cup sammenlagt i år vil jeg nesten påstå han er tidenes norske skihopper allerede (litt vanskelig å sammenligne med Bjørn Wirkola selvsagt).
Sammenlignet med Bredesen, for å ta den verste imot i moderne tid, så mangler han både individuelt OL- og VM-gull, selv om han da vil ha en sammenlagtseier mer, og en drøss flere verdenscupseire.
Jeg personlig vekter V-cup sammenlagt (og antall V-cupseire) en god del høyere enn OL- og VM-gull. Det sier mer om nivået i en idrett der formtopping ikke er en like fremtredende faktor som i f.eks. langrenn.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

lund skrev: lør jan 28, 2023 4:22 pm
Atom Vinter skrev: lør jan 28, 2023 4:18 pm
lund skrev: lør jan 28, 2023 4:13 pm Tar han V-cup sammenlagt i år vil jeg nesten påstå han er tidenes norske skihopper allerede (litt vanskelig å sammenligne med Bjørn Wirkola selvsagt).
Sammenlignet med Bredesen, for å ta den verste imot i moderne tid, så mangler han både individuelt OL- og VM-gull, selv om han da vil ha en sammenlagtseier mer, og en drøss flere verdenscupseire.
Jeg personlig vekter V-cup sammenlagt (og antall V-cupseire) en god del høyere enn OL- og VM-gull. Det sier mer om nivået i en idrett der formtopping ikke er en like fremtredende faktor som i f.eks. langrenn.
Har du en ca-formel du bruker? Er f.eks. to verdenscupseire større enn ett OL-gull, eller må vi opp i tre verdenscupseire for å tukte OL-gullet, kanskje?

Husk på at siden Bredesen har vunnet verdenscupen og hoppuka i tillegg, så gjør det mesterskapsgullene hans enda mer verdt, enn hvis han f.eks. bare hadde gullene, og ikke de to førstnevnte. En fullkommen CV er vanskelig å krige med. Men det finnes selvfølgelig grenser, jeg ønsket bare å melde på Bredesen i den foreløpige diskusjonen.
Sist redigert av Atom Vinter den lør jan 28, 2023 4:28 pm, redigert 1 gang totalt.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Atom Vinter skrev: lør jan 28, 2023 4:24 pm
lund skrev: lør jan 28, 2023 4:22 pm
Atom Vinter skrev: lør jan 28, 2023 4:18 pm

Sammenlignet med Bredesen, for å ta den verste imot i moderne tid, så mangler han både individuelt OL- og VM-gull, selv om han da vil ha en sammenlagtseier mer, og en drøss flere verdenscupseire.
Jeg personlig vekter V-cup sammenlagt (og antall V-cupseire) en god del høyere enn OL- og VM-gull. Det sier mer om nivået i en idrett der formtopping ikke er en like fremtredende faktor som i f.eks. langrenn.
Har du en ca-formel du bruker? Er f.eks. to verdenscupseire større enn ett OL-gull, eller må vi opp i tre verdenscupseire for å tukte OL-gullet, kanskje?

Husk på at Bredesen har vunnet verdenscupen og hoppuka i tillegg, så gjør det mesterskapsgullene hans enda mer verdt, enn hvis han f.eks. bare hadde gullene, og ikke de to førstnevnte. En fullkommen CV er vanskelig å krige med.
Hvorfor ser dere ikke bare på Skraevas storhetsskala? Det er jo fasiten. ;-)

lund

Legg inn av lund »

Atom Vinter skrev: lør jan 28, 2023 4:24 pm
lund skrev: lør jan 28, 2023 4:22 pm
Atom Vinter skrev: lør jan 28, 2023 4:18 pm

Sammenlignet med Bredesen, for å ta den verste imot i moderne tid, så mangler han både individuelt OL- og VM-gull, selv om han da vil ha en sammenlagtseier mer, og en drøss flere verdenscupseire.
Jeg personlig vekter V-cup sammenlagt (og antall V-cupseire) en god del høyere enn OL- og VM-gull. Det sier mer om nivået i en idrett der formtopping ikke er en like fremtredende faktor som i f.eks. langrenn.
Har du en ca-formel du bruker? Er f.eks. to verdenscupseire større enn ett OL-gull, eller må vi opp i tre verdenscupseire for å tukte OL-gullet, kanskje?

Husk på at Bredesen har vunnet verdenscupen og hoppuka i tillegg, så gjør det mesterskapsgullene hans enda mer verdt, enn hvis han f.eks. bare hadde gullene, og ikke de to førstnevnte. En fullkommen CV er vanskelig å krige med. Men det finnes selvfølgelig grenser, jeg ønsket bare å melde på Bredesen i den foreløpige diskusjonen.
2 V-cupseire sammenlagt er veldig mye større enn et 1 OL-gull (eller VM-gull). Det er så mye tilfeldigheter som kan spille inn i et enkeltrenn som man ikke får gjennom en hel sesong (eller gjennom en hel hoppuke for den saks skyld). Bredesen er selvsagt veldig høyt oppe på min liste (som jeg strengt tatt ikke har laget. haha).
Sist redigert av lund den lør jan 28, 2023 4:29 pm, redigert 1 gang totalt.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

lund skrev: lør jan 28, 2023 4:28 pm
Atom Vinter skrev: lør jan 28, 2023 4:24 pm
lund skrev: lør jan 28, 2023 4:22 pm

Jeg personlig vekter V-cup sammenlagt (og antall V-cupseire) en god del høyere enn OL- og VM-gull. Det sier mer om nivået i en idrett der formtopping ikke er en like fremtredende faktor som i f.eks. langrenn.
Har du en ca-formel du bruker? Er f.eks. to verdenscupseire større enn ett OL-gull, eller må vi opp i tre verdenscupseire for å tukte OL-gullet, kanskje?

Husk på at Bredesen har vunnet verdenscupen og hoppuka i tillegg, så gjør det mesterskapsgullene hans enda mer verdt, enn hvis han f.eks. bare hadde gullene, og ikke de to førstnevnte. En fullkommen CV er vanskelig å krige med. Men det finnes selvfølgelig grenser, jeg ønsket bare å melde på Bredesen i den foreløpige diskusjonen.
2 V-cupseire sammenlagt er veldig mye større enn et 1 OL-gull (eller VM-gull). Det er så mye tilfeldigheter som kan spille inn i et enkeltrenn som man ikke får gjennom en hel sesong (eller gjennom en hel hoppuke for den saks skyld).
Jeg snakket om rennseire i verdenscupen. Flåset selvfølgelig litt.

Nightwish

Legg inn av Nightwish »

Lurer på hva Flashscore roter med. Kraft som vinner, altså.

https://www.flashscore.com/winter-sports/

Helt nederst på siden.

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

Granerud hadde faktisk beste poengsum også i 2. omgangen, 0.4p bedre enn Kraft men med dårligere forhold. Føltes ut som Kraft spiste litt inn i 2., men det gjorde han altså ikke. Kubacki hadde 2. omgangs 7. beste poengsum, og Zajc med monsterhoppet hadde faktisk bare den fjerde beste (bak HEG, Kraft og Zyla).

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

kingkamil skrev: lør jan 28, 2023 4:53 pm Granerud hadde faktisk beste poengsum også i 2. omgangen, 0.4p bedre enn Kraft men med dårligere forhold. Føltes ut som Kraft spiste litt inn i 2., men det gjorde han altså ikke. Kubacki hadde 2. omgangs 7. beste poengsum, og Zajc med monsterhoppet hadde faktisk bare den fjerde beste (bak HEG, Kraft og Zyla).
Hvor langt bak var Zajc der? Tapte vel rundt sju stilpoeng til Granerud fordi det ble så langt.

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

Skraevadottir skrev: lør jan 28, 2023 4:56 pm
kingkamil skrev: lør jan 28, 2023 4:53 pm Granerud hadde faktisk beste poengsum også i 2. omgangen, 0.4p bedre enn Kraft men med dårligere forhold. Føltes ut som Kraft spiste litt inn i 2., men det gjorde han altså ikke. Kubacki hadde 2. omgangs 7. beste poengsum, og Zajc med monsterhoppet hadde faktisk bare den fjerde beste (bak HEG, Kraft og Zyla).
Hvor langt bak var Zajc der? Tapte vel rundt sju stilpoeng til Granerud fordi det ble så langt.
Granerud 219.6
Kraft 219.2
Zyla 214.7
Zajc 212.4
D Prevc 209.3
Hörl 205.5
Kubacki 200.1
Kos 198.7
Lindvik 196.5

12m lengre, men høyere fart, dårligere stil og bedre forhold.

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

Granerud går forbi Hannawald og Widhølzl og er oppe på 16. plass på adelskalenderen over flest seire med 19 stk. Bare fem aktive hoppere med flere, hvor det føles som at tre av dem er ferdigvunnet (definitivt Ammann, sannsynligvis Prevc og Stoch også). 15 renn gjenstår for sesongen. Er det urealistisk med fem seire til og 11. plass før sesongen er omme?

Kraft oppe på podiet over podieplasser med 88 stk og deler den med Schlierenzauer. Snålt å tenke på at de har like mange podieplasser, men sistnevnte har dobbelt så mange seire. Fire pallplasser opp til Malysz på 2. plass, og det kommer Kraft til å klare denne sesongen. Ahonen har flest med 108.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

De norske kvinnehopperne virker å ha utviklet et slags normalbakkekompleks. Fryktelig mye dårligere der enn i storbakkene. I dag blir alle slått av en kinesisk hopper. Det tror jeg må være første gang.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Hopp er gøy når vi har den beste. Hyll Granerud!
Men som lag er det totalt sett ikke bra.

startelver

Legg inn av startelver »

Norge er best i verden i skihopp, kombinert, alpint, langrenn og skiskyting. Og så er vi i verdenstoppen i fotball, golf, tennis og friidrett.

Norge med 5.5 millioner innbyggere. Skjønn det den som kan.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

e-lectron skrev: lør jan 28, 2023 5:27 pm De norske kvinnehopperne virker å ha utviklet et slags normalbakkekompleks. Fryktelig mye dårligere der enn i storbakkene. I dag blir alle slått av en kinesisk hopper. Det tror jeg må være første gang.
Kanskje like greit for ervel de største bakkene man vil hoppe i?
Er forresten Alexandria Loutitt skadet igjen? Vant jo nylig, og ikke med i går. Vel, Canada fikk jo pallplass uansett.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Bra av Sundal.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Bra hopp av Johansson!

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Ok hopp av Østvold.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Oppsiktsvekkende hopp av den ukrainske hopperen Marusiak. Kommer til å være godt inn blant topp 30 i dagens kvalifisering, men har aldri vært bedre enn 46 i verdenscupen før. Såvidt jeg vet har bare 4 ukrainske hoppere tatt verdenscuppoeng, med Shumbarets på 21. plass i Sapporo (2010) som høydepunkt. Marusiak kan fort bli den femte med slik hopping videre.

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

Oppløftende hopping av de norske, med tre blant de åtte beste, i tillegg til Forfang på 14. og Johansson på 19. Mange lange hopp, og kun én av de kvalifiserte nådde ikke 200. Kraft best foran Zajc og Zyla. Granerud i gult på 4.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Her hoppes det langt allerede fra start.
De slikker snøen fra 150 meter til + 220 meter. Kulm må være den bakken de følger profilen tettest i hele WC (uansett størrelse).
Atskillig mer brutalt i Planica.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Marusiak videre til andreomgangen! Solid opptur for ukrainsk hoppsport!

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

JAAAAA

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Jadda! Forbi Kraft!

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Blir en spennende 2.omgang.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Den sitter den.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Granerud er så rå altså!
Hva er den mannen laget av ..?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Seier nr 20 til Granerud. Fór ei helg han har hatt i Kulm.
Det er bare å gratulere!

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Seier til Anna Odine Strøm! Må visst ta tilbake det jeg skrev om normalbakkekompleks.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Henningsen skrev: søn jan 29, 2023 4:06 pm Granerud er så rå altså!
Hva er den mannen laget av ..?
Sæd

For en helg han har hatt!

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

MadBum skrev: søn jan 29, 2023 4:53 pm
Henningsen skrev: søn jan 29, 2023 4:06 pm Granerud er så rå altså!
Hva er den mannen laget av ..?
Sæd

For en helg han har hatt!
Og egg antar jeg :lol:

En enestående utøver. Utrolig hva den mannen får til!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»