Om vi finner liv

Svar
LANISTA

Om vi finner liv

Legg inn av LANISTA »

Jeg vet ikke når og jeg vet ikke hvordan. Hva om det er mer enn bakterier, om det skjer. Hva om vi finner bevis for at det faktisk foregår noe på en eksoplanet, som er et sted mellom sjimpanse og uforstållig i form av aktivitet, på en planet kanskje 20-25 lysår unna? En aktivitet som beviser at vi ikke er alene. Og at det skjedde såpass nære.
Og at det skjedde i vår levetid? Med alt vi har av jern i ilden fra før.
Hva da?
Hvilke umiddelbare positive og negative ringvirkninger hadde vi sett og hva hadde vi egentlig gjort?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

LANISTA skrev: tir aug 02, 2022 7:40 pm Jeg vet ikke når og jeg vet ikke hvordan. Hva om det er mer enn bakterier, om det skjer. Hva om vi finner bevis for at det faktisk foregår noe på en eksoplanet, som er et sted mellom sjimpanse og uforstållig i form av aktivitet, på en planet kanskje 20-25 lysår unna? En aktivitet som beviser at vi ikke er alene. Og at det skjedde såpass nære.
Og at det skjedde i vår levetid? Med alt vi har av jern i ilden fra før.
Hva da?
Hvilke umiddelbare positive og negative ringvirkninger hadde vi sett og hva hadde vi egentlig gjort?
Si dét, du. Jeg spekulerer på noe av det samme. Men det jeg er mest nysgjerrig på er hvilken innvirkning noe slikt vil ha på mange av all verdens kristeliøse mennesker (av alle slag) som har "forstått" abrahamittiske tekster dithen at jorda og menneskene er noe heeelt for seg sjøl... sjøl om det kanskje er akkurat det som er tilfelle...

*glise bredt*

Men skulle noe slikt skje, håper jeg at jeg er i stand til å få det med meg før jeg dævver!

For oppklaringens skyld: Jeg er altså ikke-troende; hvilket betyr at jeg ikke tror at guder eksisterer - og at jeg heller ikke tror at guder ikke eksisterer. Jeg heller mest mot statistiske sannsynligheter. Av den grunn kan det synes noe pussig om ikke flere av billionene eller billiardene planeter i universet har livsformer - men så langt har vi ikke sett noe til dem; hverken "intelligente" eller uintelligente. Den som lever får se, og jeg har bestemt meg for å bli 256 år (minst), så jeg har et visst håp om å bli opplyst...

:lol:

Mvh

BE

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Lurer på hvorfor vi leter etter intelligent liv 'der ute'
burde vi ikke se om det fantes noe her hjemme først?

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Er du på flaksa igjen, LANISTA?

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Henningsen skrev: tir aug 02, 2022 8:16 pm Lurer på hvorfor vi leter etter intelligent liv 'der ute'
burde vi ikke se om det fantes noe her hjemme først?
Det vi alt, det finnes ikke.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

4pLaY skrev: tir aug 02, 2022 8:24 pm
Henningsen skrev: tir aug 02, 2022 8:16 pm Lurer på hvorfor vi leter etter intelligent liv 'der ute'
burde vi ikke se om det fantes noe her hjemme først?
Det vi alt, det finnes ikke.
Sant nok. Så da må man vel kanskje lete andre steder.
Eventuelt gi opp.

TWU

Legg inn av TWU »

BlackEagle skrev: tir aug 02, 2022 8:15 pm
Si dét, du. Jeg spekulerer på noe av det samme. Men det jeg er mest nysgjerrig på er hvilken innvirkning noe slikt vil ha på mange av all verdens kristeliøse mennesker (av alle slag) som har "forstått" abrahamittiske tekster dithen at jorda og menneskene er noe heeelt for seg sjøl... sjøl om det kanskje er akkurat det som er tilfelle...
De vil tilpasse seg til virkeligheten på sik måte, som de har gjort opp i årtusener.

Vi vil forøvrig ikke (med mindre vi sender noen dit) se noe mer enn atmosfæriske avtrykk. Så får vi bare håpe at disse vesenene isåfall har samme kjemiske struktur og «væremåte» som oss, da vi leter etter spesielle kjemikalier i atmosfæren for å speide etter liv…

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Henningsen skrev: tir aug 02, 2022 8:16 pm Lurer på hvorfor vi leter etter intelligent liv 'der ute'
burde vi ikke se om det fantes noe her hjemme først?
Den der er jeg nesten sikker på at jeg skrev på nett først. Den er min:)
(Jeg leste det opp fra en stil jeg hadde skrevet, foran hele klassen, 14 år.)
Sist redigert av LANISTA den tir aug 02, 2022 10:15 pm, redigert 1 gang totalt.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

bundetrente skrev: tir aug 02, 2022 8:22 pm Er du på flaksa igjen, LANISTA?
Jeg har hoppet fra fly. Flakse? Nei.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

BlackEagle skrev: tir aug 02, 2022 8:15 pm
LANISTA skrev: tir aug 02, 2022 7:40 pm Jeg vet ikke når og jeg vet ikke hvordan. Hva om det er mer enn bakterier, om det skjer. Hva om vi finner bevis for at det faktisk foregår noe på en eksoplanet, som er et sted mellom sjimpanse og uforstållig i form av aktivitet, på en planet kanskje 20-25 lysår unna? En aktivitet som beviser at vi ikke er alene. Og at det skjedde såpass nære.
Og at det skjedde i vår levetid? Med alt vi har av jern i ilden fra før.
Hva da?
Hvilke umiddelbare positive og negative ringvirkninger hadde vi sett og hva hadde vi egentlig gjort?
Si dét, du. Jeg spekulerer på noe av det samme. Men det jeg er mest nysgjerrig på er hvilken innvirkning noe slikt vil ha på mange av all verdens kristeliøse mennesker (av alle slag) som har "forstått" abrahamittiske tekster dithen at jorda og menneskene er noe heeelt for seg sjøl... sjøl om det kanskje er akkurat det som er tilfelle...

*glise bredt*

Men skulle noe slikt skje, håper jeg at jeg er i stand til å få det med meg før jeg dævver!

For oppklaringens skyld: Jeg er altså ikke-troende; hvilket betyr at jeg ikke tror at guder eksisterer - og at jeg heller ikke tror at guder ikke eksisterer. Jeg heller mest mot statistiske sannsynligheter. Av den grunn kan det synes noe pussig om ikke flere av billionene eller billiardene planeter i universet har livsformer - men så langt har vi ikke sett noe til dem; hverken "intelligente" eller uintelligente. Den som lever får se, og jeg har bestemt meg for å bli 256 år (minst), så jeg har et visst håp om å bli opplyst...

:lol:

Mvh

BE
Du skrev noe mindblowing her om dagen da jeg trolig hadde nok med meg selv. Skal finne det. Du har noen gullkorn.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Da ender man vel opp med å sende penger og hente kvoteflyktninger derfra. Så håper vi ikke finner noe liv.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Ka9nen skrev: tir aug 02, 2022 10:18 pm Da ender man vel opp med å sende penger og hente kvoteflyktninger derfra. Så håper vi ikke finner noe liv.
Du er en mann med et stort hjerte, skjønner jeg:)

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Malacay skrev: tir aug 02, 2022 8:24 pm Finner garantert ikke. Vi fra Fredrikstad har lett etter intelligent liv i nabobyen i 650 år og har fortsatt ikke funnet det, og her er det snakk om 15 kilometer.
Ammatør. Dere har lett gjennom 15 km (kvadratkilometerr, eller en smal strekning 15 km lang, forresten?) i 650 år - uten å finne intelligent liv? Du snakker om navlebeskuere - og dere kunne jo ikke forvente noe positivt resultat, heller! At dere orker!Jeg mener... Fre'kstad ... du verden ...

Mvh

BE
"...prøver å finne meg sjæl!" (F. Kalvik)

AccountsReceivable

Legg inn av AccountsReceivable »

LANISTA skrev: tir aug 02, 2022 7:40 pm Og at det skjedde i vår levetid? Med alt vi har av jern i ilden fra før.
Hva da?
Hvilke umiddelbare positive og negative ringvirkninger hadde vi sett og hva hadde vi egentlig gjort?
Det er et morsomt tankeeksperiment.

Det kommer helt an på hva det skulle være som blir funnet og hvordan. Snakker vi om en tid hvor mennesket fortsatt ikke kan reise lengre enn til Mars er vi nesten avhengig av at en mer avansert livsform kommer til oss. Utover dette er nok kun indikasjoner på intelligent liv det eneste vi kanskje kunne ha funnet, ved å studere sammensetningen av atmosfæren til en planet. I så tilfelle ville det bare blitt offentliggjort vitenskapelige samfunnet og videre forskning ville blitt igangsatt for å prøve få bekreftet om det finnes liv eller ikke.

Skulle det bli oppdaget i form av funn av fremmed teknologi vil det nesten helt sikkert bli holdt hemmelig så lenge som mulig, vernet om ved bruk av makt om nødvendig, så lenge hemmelighold er fysisk mulig. Da vil nasjonen som oppdager det prøve å sørge for at de får et forsprang foran andre nasjoner når det kommer til å forstå/bruke teknologien. Skulle det bli funnet en livsform sammen med teknologien ville det forøvrig også bli forsøkt avklart om denne livsformen kom alene eller om vi kunne forvente oss flere besøkende. Så er det selvfølgelig også et spørsmål om livsformen er skadelig for mennesker, enten det av intensjon er ute etter å skade oss eller om det kan skade oss på andre måter som ikke er intensjonelt, dette ville nok også blitt forsøkt gjort under hemmelighold.

La oss si at intelligent liv kom til oss (på jorden) i nær fremtid og at hemmelighold ikke var fysisk mulig, livsformen ikke var ute etter å skade oss (og tilsynelatende ikke kunne skade oss på andre måter) og kom alene i et teknologisk fartøy. Først hadde det blitt det største mediesirkuset vi noen gang hadde sett, så hadde det blitt et internasjonalt politisk mareritt når det skulle avklares hvordan dette skulle håndteres, hvem som skal ha tilgang til å studere teknologien/livsformen og hvordan skal denne informasjonen deles. Man kan jo bare håpe at det internasjonale samfunnet hadde vært såpas samlet at dette hadde blitt gjort på en fredelig og kollektiv måte, med en felles enighet om at ny teknologisk kunnskap ikke skulle brukes til utvikling av våpen. Det er nok dog kanskje vanskelig å be om med dagens ledere, jeg tror det raskt kunne blitt krig om en av stormaktene nektet andre stormakter tilgang til forskning og informasjon.

Sett bort i fra det politiske helvetet som hadde funnet sted, eventuelle konflikter osv. Det å ha oppdaget en annen intelligent livsform ville ha totalt forandret folks forståelse av menneskets rolle i universet, vi er ikke lengre særlig spesielle - det er noen som er langt mer intelligente enn oss der ute, hva mer finnes det? Religioner ville nok ha fortsatt som før og gjort som de alltid har gjort og bare endret det de tror til å inkludere andre livsformer. Vatikanet har jo allerede gått ut og sagt at det å tro på både Gud og romvesner er helt ok. Så ledende "tenkere" fra de andre religionene ville nok gjort noe lignende, altså bare bestemme at de hellige tekstene skal tolkes på en annen måte og deretter si at det var slik de egentlig alltid skulle ha blitt tolket. Dog hadde nok andelen religiøse kanskje falt som et resultat.

Én ting vet jeg med 100% sikkerhet, så lenge han fyren fra Ancient Aliens på History Channel fortsatt er i live ville det ha klikket enda mer for han, han ville garantert ha forsøkt å skrive om hele menneskets historie, muligens ville han også ha startet sin egen religion.

fargerik

Legg inn av fargerik »

AccountsReceivable :
La oss si at intelligent liv kom til oss (på jorden) i nær fremtid......osv....
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Dersom det skulle finnes intelligent liv der ute, ville de holde seg langt unna all kontakt med mennesker.
DET er intelligens.
Menneesket er en farlig art, som mest sannsynlig ville gå til krig.
Dersom slike aliens tok kontakt med mennesket, ville de manglet vett og forstand, altså ikke være særlig intelligente.

AccountsReceivable

Legg inn av AccountsReceivable »

fargerik skrev: ons aug 31, 2022 9:41 am AccountsReceivable :
La oss si at intelligent liv kom til oss (på jorden) i nær fremtid......osv....
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Dersom det skulle finnes intelligent liv der ute, ville de holde seg langt unna all kontakt med mennesker.
DET er intelligens.
Menneesket er en farlig art, som mest sannsynlig ville gå til krig.
Dersom slike aliens tok kontakt med mennesket, ville de manglet vett og forstand, altså ikke være særlig intelligente.
De sjekker nok bare sammensetningen av atmosfæren vår, ser all ditten vi har forurenset den med og ut i fra det konkluderer med at «her finnes det ikke intelligent liv».

Jeg nekter å tro at de ville sett på oss som farlige, hva skulle vi liksom gjøre mot de? Sendt en fisete hydrogenbombe uten mål og mening ut i verdensrommet i håp om at vi traff noe? Om aliens er i stand til, men har valgte å ikke ta kontakt med oss er det fordi vi ikke er ansett som intelligente og ikke verdt å kaste bort tid på. Mennesket er bare farlig mot seg selv og livet på jorden.

fargerik

Legg inn av fargerik »

AccountsReceivable skrev: ons aug 31, 2022 5:06 pm
fargerik skrev: ons aug 31, 2022 9:41 am AccountsReceivable :
La oss si at intelligent liv kom til oss (på jorden) i nær fremtid......osv....
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Dersom det skulle finnes intelligent liv der ute, ville de holde seg langt unna all kontakt med mennesker.
DET er intelligens.
Menneesket er en farlig art, som mest sannsynlig ville gå til krig.
Dersom slike aliens tok kontakt med mennesket, ville de manglet vett og forstand, altså ikke være særlig intelligente.
De sjekker nok bare sammensetningen av atmosfæren vår, ser all ditten vi har forurenset den med og ut i fra det konkluderer med at «her finnes det ikke intelligent liv».

Jeg nekter å tro at de ville sett på oss som farlige, hva skulle vi liksom gjøre mot de? Sendt en fisete hydrogenbombe uten mål og mening ut i verdensrommet i håp om at vi traff noe? Om aliens er i stand til, men har valgte å ikke ta kontakt med oss er det fordi vi ikke er ansett som intelligente og ikke verdt å kaste bort tid på. Mennesket er bare farlig mot seg selv og livet på jorden.
Mennesket er "bare farlig mot seg selv og livet på Jorden".......
Det stemmer jo, siden det ikke finnes mennesker andre steder enn på Jorden ;-)
Skulle mennesket klart å komme til en annen verden med noe levende, ville vi vært farlige også der.
Det er bare slik vi mennesker er.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

fargerik skrev: ons aug 31, 2022 5:26 pm
AccountsReceivable skrev: ons aug 31, 2022 5:06 pm
fargerik skrev: ons aug 31, 2022 9:41 am AccountsReceivable :
La oss si at intelligent liv kom til oss (på jorden) i nær fremtid......osv....
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Dersom det skulle finnes intelligent liv der ute, ville de holde seg langt unna all kontakt med mennesker.
DET er intelligens.
Menneesket er en farlig art, som mest sannsynlig ville gå til krig.
Dersom slike aliens tok kontakt med mennesket, ville de manglet vett og forstand, altså ikke være særlig intelligente.
De sjekker nok bare sammensetningen av atmosfæren vår, ser all ditten vi har forurenset den med og ut i fra det konkluderer med at «her finnes det ikke intelligent liv».

Jeg nekter å tro at de ville sett på oss som farlige, hva skulle vi liksom gjøre mot de? Sendt en fisete hydrogenbombe uten mål og mening ut i verdensrommet i håp om at vi traff noe? Om aliens er i stand til, men har valgte å ikke ta kontakt med oss er det fordi vi ikke er ansett som intelligente og ikke verdt å kaste bort tid på. Mennesket er bare farlig mot seg selv og livet på jorden.
Mennesket er "bare farlig mot seg selv og livet på Jorden".......
Det stemmer jo, siden det ikke finnes mennesker andre steder enn på Jorden ;-)
Skulle mennesket klart å komme til en annen verden med noe levende, ville vi vært farlige også der.
Det er bare slik vi mennesker er.
Vi har blitt bedre med århundrene da. Kanskje ikke lett å få øyet på når media selger klikk gjennom tragiske hendelser. Men alt i alt, er vi knapt å kjenne igjen sammenlignet hvordan vi var som rase for relativt kort tid siden.
Med tid og stunder, når vi har blitt enda mer ansvarsfulle i tilegg, vil vi trolig være i stand til å besøke bebolige eksoplaneter. Når vi er i stand til å reise så langt, har vi trolig overvunnet interne stridigheter, reversert klimaavtrykk og behandler andre dyrearter med en viss resepkt.
Vi kommer dit. Det vil bare ta litt tid til. Og den versjonen av menneske kan vi med en viss stolthet sende ut og la representere oss som art.
Vi er jo da for lengst døde, men vi kan finne en viss trøst i at vi i det minste levde i en tid hvor disse endringene i menneskets adferd hadde alt startet. (For de som ikke skjønner hva jeg mener med at verden går fremover, så se hvor vi var som art for hundre år siden sammenlignet med i dag innen medisin, omtanke respekt etc)
Kanskje det er en fysisk lov som tilsier at du ikke er i stand til å besøke et annet solsystem før du har ryddet opp "hjemme.."

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

LANISTA skrev: tir aug 02, 2022 7:40 pm Jeg vet ikke når og jeg vet ikke hvordan. Hva om det er mer enn bakterier, om det skjer. Hva om vi finner bevis for at det faktisk foregår noe på en eksoplanet, som er et sted mellom sjimpanse og uforstållig i form av aktivitet, på en planet kanskje 20-25 lysår unna? En aktivitet som beviser at vi ikke er alene. Og at det skjedde såpass nære.
Og at det skjedde i vår levetid? Med alt vi har av jern i ilden fra før.
Hva da?
Hvilke umiddelbare positive og negative ringvirkninger hadde vi sett og hva hadde vi egentlig gjort?
20 - 25 lysår unna så hadde det ikke betydd noe praktisk for oss ettersom vi aldr kunne besøkt planeten eller sende farkoster dit.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Om vi finner liv der ute, så vil de vi finner bare riste på hodet av oss og lete videre etter intelligent liv.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

fargerik skrev: ons aug 31, 2022 5:26 pm
AccountsReceivable skrev: ons aug 31, 2022 5:06 pm
fargerik skrev: ons aug 31, 2022 9:41 am AccountsReceivable :
La oss si at intelligent liv kom til oss (på jorden) i nær fremtid......osv....
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Dersom det skulle finnes intelligent liv der ute, ville de holde seg langt unna all kontakt med mennesker.
DET er intelligens.
Menneesket er en farlig art, som mest sannsynlig ville gå til krig.
Dersom slike aliens tok kontakt med mennesket, ville de manglet vett og forstand, altså ikke være særlig intelligente.
De sjekker nok bare sammensetningen av atmosfæren vår, ser all ditten vi har forurenset den med og ut i fra det konkluderer med at «her finnes det ikke intelligent liv».

Jeg nekter å tro at de ville sett på oss som farlige, hva skulle vi liksom gjøre mot de? Sendt en fisete hydrogenbombe uten mål og mening ut i verdensrommet i håp om at vi traff noe? Om aliens er i stand til, men har valgte å ikke ta kontakt med oss er det fordi vi ikke er ansett som intelligente og ikke verdt å kaste bort tid på. Mennesket er bare farlig mot seg selv og livet på jorden.
Mennesket er "bare farlig mot seg selv og livet på Jorden".......
Det stemmer jo, siden det ikke finnes mennesker andre steder enn på Jorden ;-)
Skulle mennesket klart å komme til en annen verden med noe levende, ville vi vært farlige også der.
Det er bare slik vi mennesker er.
Det en kunne ha hatt et lite håp om, var da at den «teknologi» som utenomjordingen tok med seg hit og videreførte til mennesket, også ga mennesket langt bedre *kommunikative evner, ditto forståelse for sine omgivelser (inkl. andre mennesker, dyr, organismer..), samt såpass bedrede muligheter for egenutvikling, nytelse, nytte, overlevelse.., at konflikter mennesker.. i mellom, ikke lenger var av relevans/signifikans.
Dog, så burde det nok ha vært slik at mennesket selv fant (eg. i det hele tatt gjorde "seriøse" forsøk på å finne) disse mulighetene 🙄

*"Kommunikasjonsmidler" er så mangt & mye -bare så det var nevnt 😜
Btw, selv om verdenshistorien viser mengder av "svakheter" (om en driter i å være objektiv) i menneske~naturen, så er det likevel lov å være optimistisk angående potensialet til ..~naturen i seg selv 😊

AccountsReceivable

Legg inn av AccountsReceivable »

fargerik skrev: ons aug 31, 2022 5:26 pm
AccountsReceivable skrev: ons aug 31, 2022 5:06 pm De sjekker nok bare sammensetningen av atmosfæren vår, ser all ditten vi har forurenset den med og ut i fra det konkluderer med at «her finnes det ikke intelligent liv».

Jeg nekter å tro at de ville sett på oss som farlige, hva skulle vi liksom gjøre mot de? Sendt en fisete hydrogenbombe uten mål og mening ut i verdensrommet i håp om at vi traff noe? Om aliens er i stand til, men har valgte å ikke ta kontakt med oss er det fordi vi ikke er ansett som intelligente og ikke verdt å kaste bort tid på. Mennesket er bare farlig mot seg selv og livet på jorden.
Mennesket er "bare farlig mot seg selv og livet på Jorden".......
Det stemmer jo, siden det ikke finnes mennesker andre steder enn på Jorden ;-)
Skulle mennesket klart å komme til en annen verden med noe levende, ville vi vært farlige også der.
Det er bare slik vi mennesker er.
Når jeg sier at mennesket er en fare mot seg selv og livet på jorden slik vi kjenner det, da tenker jeg mer i retning av at dette er status quo, om en annen livsform skulle obesvert oss akkurat nå.

Om mennesket en dag skulle bli i stand til å reise så langt ut fra vår egen planet at vi finner et sted med en annen livsform,
da tror jeg vi snakker om et tidspunkt som ligger så langt i fremtiden at vi underveis, av ren nødvendighet, har løst de største problemene som dagens verdenssamfunn/menneske står ovenfor. Mest sannsynelig vil mennesket og samfunnet slik vi kjenner det i dag ikke lengre eksistere, men være så og si ugjenkjennelig. Ikke nødvendigvis totalt forskjellig med tanke på utseende, men tankene, atferden og følelsene til fremtidens menneske tror jeg vil være totalforandret.

fargerik

Legg inn av fargerik »

AccountsReceivable skrev: ons aug 31, 2022 9:24 pm
fargerik skrev: ons aug 31, 2022 5:26 pm
AccountsReceivable skrev: ons aug 31, 2022 5:06 pm De sjekker nok bare sammensetningen av atmosfæren vår, ser all ditten vi har forurenset den med og ut i fra det konkluderer med at «her finnes det ikke intelligent liv».

Jeg nekter å tro at de ville sett på oss som farlige, hva skulle vi liksom gjøre mot de? Sendt en fisete hydrogenbombe uten mål og mening ut i verdensrommet i håp om at vi traff noe? Om aliens er i stand til, men har valgte å ikke ta kontakt med oss er det fordi vi ikke er ansett som intelligente og ikke verdt å kaste bort tid på. Mennesket er bare farlig mot seg selv og livet på jorden.
Mennesket er "bare farlig mot seg selv og livet på Jorden".......
Det stemmer jo, siden det ikke finnes mennesker andre steder enn på Jorden ;-)
Skulle mennesket klart å komme til en annen verden med noe levende, ville vi vært farlige også der.
Det er bare slik vi mennesker er.
Når jeg sier at mennesket er en fare mot seg selv og livet på jorden slik vi kjenner det, da tenker jeg mer i retning av at dette er status quo, om en annen livsform skulle obesvert oss akkurat nå.

Om mennesket en dag skulle bli i stand til å reise så langt ut fra vår egen planet at vi finner et sted med en annen livsform,
da tror jeg vi snakker om et tidspunkt som ligger så langt i fremtiden at vi underveis, av ren nødvendighet, har løst de største problemene som dagens verdenssamfunn/menneske står ovenfor. Mest sannsynelig vil mennesket og samfunnet slik vi kjenner det i dag ikke lengre eksistere, men være så og si ugjenkjennelig. Ikke nødvendigvis totalt forskjellig med tanke på utseende, men tankene, atferden og følelsene til fremtidens menneske tror jeg vil være totalforandret.
Ja. Det som er paradoksalt, er at vi her på Jorden er de eneste vi vet om av intelligent liv, og planeten vi driver og ødelegger er den eneste i galaksen vi vet om hvor det er mulig å leve.
Skulle det dukke opp en "Jorden 2", vil ingen noensinne kunne klare å reise så langt.
Mennesket er en skummel art.
Heldigvis har vi ikke noe som helst nubbesjanse til å ødelegge noen andre verdener enn den vi selv lever på.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

LANISTA skrev: tir aug 02, 2022 7:40 pm Jeg vet ikke når og jeg vet ikke hvordan. Hva om det er mer enn bakterier, om det skjer. Hva om vi finner bevis for at det faktisk foregår noe på en eksoplanet, som er et sted mellom sjimpanse og uforstållig i form av aktivitet, på en planet kanskje 20-25 lysår unna? En aktivitet som beviser at vi ikke er alene.
Hva er en god definisjon på at det finnes liv på en planet? En atmosfære bestående av vesentlige mengder med oksygen? Men hva om det finnes olje på en planet, hva da? Er det definisjon på at det er liv der? Rart med det. Det er funnet olje på en månene i solsystemet vi lever i, og det er ikke jorden jeg sikter til. Noen som tør tippe?

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Selv om vi klarer å skape propulsjons-teknologi som nærmer seg lysets hastighet vil det bare være mulig å utforske nære solsystemer som f.eks Alpha Centuri for menneskelige reisende.

Og den nærmeste planet kandidaten for intelligent liv er drøye 100 ganger så mange lysår unna der igjen i et helt annet solsystem..

Så sant vi ikke klarer å skape selv-bevisste androider eller cyborger som kan fungere i hundrevis av år, evt. knekke koden for evig liv, vil vi aldri kunne dra dit.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Hetfield skrev: fre sep 02, 2022 12:03 am Selv om vi klarer å skape propulsjons-teknologi som nærmer seg lysets hastighet vil det bare være mulig å utforske nære solsystemer som f.eks Alpha Centuri for menneskelige reisende.

Og den nærmeste planet kandidaten for intelligent liv er drøye 100 ganger så mange lysår unna der igjen i et helt annet solsystem..

Så sant vi ikke klarer å skape selv-bevisste androider eller cyborger som kan fungere i hundrevis av år, evt. knekke koden for evig liv, vil vi aldri kunne dra dit.
Like umulig og utenkelig som det for bare et par hundre år siden var å fly, ringe i mobil til andre enden av kloden osv.
Om 50-100 år så vil det fort komme gjennombrudd som vi ikke er kapable til å fatte nå.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Corvus skrev: fre sep 02, 2022 12:08 am
Hetfield skrev: fre sep 02, 2022 12:03 am Selv om vi klarer å skape propulsjons-teknologi som nærmer seg lysets hastighet vil det bare være mulig å utforske nære solsystemer som f.eks Alpha Centuri for menneskelige reisende.

Og den nærmeste planet kandidaten for intelligent liv er drøye 100 ganger så mange lysår unna der igjen i et helt annet solsystem..

Så sant vi ikke klarer å skape selv-bevisste androider eller cyborger som kan fungere i hundrevis av år, evt. knekke koden for evig liv, vil vi aldri kunne dra dit.
Like umulig og utenkelig som det for bare et par hundre år siden var å fly, ringe i mobil til andre enden av kloden osv.
Om 50-100 år så vil det fort komme gjennombrudd som vi ikke er kapable til å fatte nå.
Ja det er sant.

Med en warp drive kunne det fungert, men da snakker vi om å bøye tid og rom, og ta snarveier igjennom ormehul i galaksen og da er vi laaaaangt inne i Sci-fi territorium.

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

For å sitere Tommy, fra Tommy og Tigeren:

Det sikreste beviset på at det finnes intelligent liv der ute er at ingen ennå har tatt kontakt med oss.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

AccountsReceivable skrev: ons aug 31, 2022 9:36 am
Det kommer helt an på hva det skulle være som blir funnet og hvordan. Snakker vi om en tid hvor mennesket fortsatt ikke kan reise lengre enn til Mars er vi nesten avhengig av at en mer avansert livsform kommer til oss. Utover dette er nok kun indikasjoner på intelligent liv det eneste vi kanskje kunne ha funnet, ved å studere sammensetningen av atmosfæren til en planet. I så tilfelle ville det bare blitt offentliggjort vitenskapelige samfunnet og videre forskning ville blitt igangsatt for å prøve få bekreftet om det finnes liv eller ikke.
Men hva om vi (krapylene på planeten Tellus) hadde mottatt radiosignaler, f. eks. slik (hvert punktum tilsvarer en prikk i morsesystemet):

. . .. ... ..... ........ ............. .....................?

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: tor sep 01, 2022 11:39 pm Det er funnet olje på en månene i solsystemet vi lever i, og det er ikke jorden jeg sikter til. Noen som tør tippe?
Henki Kolstad? Kåre Willoch? Please enlighten me!

Mvh

BE

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Teknologi & Vitenskap»