Om vi finner liv

Svar
Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Re: Om vi finner liv

Legg inn av BlackEagle »

fargerik skrev: man sep 05, 2022 10:38 am
BlackEagle skrev: man sep 05, 2022 10:11 am
AccountsReceivable skrev: søn sep 04, 2022 4:50 am
Jeg er ikke stødig i morse-kode, så jeg vet ikke om du faktisk har skrevet noe med prikkene dine. I så fall, er det ikke vanlig å skrive det med både ./- (prikk og strek) og mellomrom mellom hvert tegn? :lol:
Joda; morse består av både prikker og streker. Men den sekvensen jeg skrev har fint lite med morse å gjøre - og betyr forsåvidt ikke noe som helst. Og den er snart tusen år gammel. At jeg nevnte morse i det hele tatt var bare et patetisk forsøk på å anskueliggjøre noe.

Mvh

BE
Morsealfabetet ble oppfunnet på Jorden, det første morsesignalet i historien ble sendt fra A til B på vår planet i det herrens år 1844.
Pussig om noen har oppfunnet morse et annet sted ufattelig langt borte tusen år før det ble skapt her på Jorden.
Men teorien om parallelle universer er jo i høyeste grad tema, da.
Det har intet med Samuel Morse å gjøre. Jeg kan prøve igjen:

å å åå ååå ååååå åååååååå ååååååååååååå ååååååååååååååååååååå osv., osv. osv. (og den rekka er snart tusen år gammel)

Sånn. Eller man kan bytte ut å-en med en sopelime. Eller en stein. Eller en tom Colaboks. Eller eplefrø. Eller elefanter. Eller hva som helst annet. Men radiosignaler - om det så bare er bip-bip-bip (ikke å forveksle med Bippe Stankelbein - "I'm a roooooad runner, baby!" (- begått av flere artister, men jeg liker nå best Johnny Winters versjon: ...) ser ut til å være en høvelig metode)

Mvh

BE

fargerik

Legg inn av fargerik »

BlackEagle skrev: tir sep 06, 2022 1:05 pm
fargerik skrev: man sep 05, 2022 10:38 am
BlackEagle skrev: man sep 05, 2022 10:11 am

Joda; morse består av både prikker og streker. Men den sekvensen jeg skrev har fint lite med morse å gjøre - og betyr forsåvidt ikke noe som helst. Og den er snart tusen år gammel. At jeg nevnte morse i det hele tatt var bare et patetisk forsøk på å anskueliggjøre noe.

Mvh

BE
Morsealfabetet ble oppfunnet på Jorden, det første morsesignalet i historien ble sendt fra A til B på vår planet i det herrens år 1844.
Pussig om noen har oppfunnet morse et annet sted ufattelig langt borte tusen år før det ble skapt her på Jorden.
Men teorien om parallelle universer er jo i høyeste grad tema, da.
Det har intet med Samuel Morse å gjøre. Jeg kan prøve igjen:

å å åå ååå ååååå åååååååå ååååååååååååå ååååååååååååååååååååå osv., osv. osv. (og den rekka er snart tusen år gammel)

Sånn. Eller man kan bytte ut å-en med en sopelime. Eller en stein. Eller en tom Colaboks. Eller eplefrø. Eller elefanter. Eller hva som helst annet. Men radiosignaler - om det så bare er bip-bip-bip (ikke å forveksle med Bippe Stankelbein - "I'm a roooooad runner, baby!" (- begått av flere artister, men jeg liker nå best Johnny Winters versjon: ...) ser ut til å være en høvelig metode)

Mvh

BE
Tøffere enn tog!
Her med to brødre :

Det er ting som er på lufta, og sprer seg med lysets hastighet ut i det store verdensrommet.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: tir sep 06, 2022 1:05 pm
å å åå ååå ååååå åååååååå ååååååååååååå ååååååååååååååååååååå osv., osv. osv. (og den rekka er snart tusen år gammel)

Mvh

BE
Jeg vil tippe at den rekka her på jorden er flere milliarder år gammel. Litt usikker på når den oppsto.
I perspektiv så fortsatte jeg den med et tegn i tillegg da et-tallsystemet er vanskelig å telle.

Ute på en fremmed planet kan vi bare spekulere når den oppsto hvis den er der da.

Mvh

HB

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

fargerik skrev: tir sep 06, 2022 2:33 pm
Tøffere enn tog!

Det er ting som er på lufta, og sprer seg med lysets hastighet ut i det store verdensrommet.
Og det gleder mitt hjerte (vel, mest mitt hode) å oppdage at det fremdeles finnes noen som vet hva en platespiller er for noe!
:D

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: tir sep 06, 2022 3:23 pm
BlackEagle skrev: tir sep 06, 2022 1:05 pm
å å åå ååå ååååå åååååååå ååååååååååååå ååååååååååååååååååååå osv., osv. osv. (og den rekka er snart tusen år gammel)

Mvh

BE
Jeg vil tippe at den rekka her på jorden er flere milliarder år gammel. Litt usikker på når den oppsto.
I perspektiv så fortsatte jeg den med et tegn i tillegg da et-tallsystemet er vanskelig å telle.

Ute på en fremmed planet kan vi bare spekulere når den oppsto hvis den er der da.

Mvh

HB
Rekka har vel "eksistert" alltid, i og med at fenomenet jo finnes uavhengig av mennesker. Men det var vel hr. F som ble kjent for å publisere den - muligens noe ufortjent, ettersom inderne ser ut til å ha vært før ham.

Mvh

BE

fargerik

Legg inn av fargerik »

BlackEagle skrev: tir sep 06, 2022 3:44 pm
fargerik skrev: tir sep 06, 2022 2:33 pm
Tøffere enn tog!

Det er ting som er på lufta, og sprer seg med lysets hastighet ut i det store verdensrommet.
Og det gleder mitt hjerte (vel, mest mitt hode) å oppdage at det fremdeles finnes noen som vet hva en platespiller er for noe!
:D

Mvh

BE
hehehe.....jepp! Jeg har den LP-plata der. Vinylen ligger pakka ned sammen med platespilleren.
Men vi har nok aliens blant oss, som påvirker både det ene og det andre.
Mono Neon er nok fra en annen planet.

AccountsReceivable

Legg inn av AccountsReceivable »

BlackEagle skrev: man sep 05, 2022 10:11 am
AccountsReceivable skrev: søn sep 04, 2022 4:50 am
Jeg er ikke stødig i morse-kode, så jeg vet ikke om du faktisk har skrevet noe med prikkene dine. I så fall, er det ikke vanlig å skrive det med både ./- (prikk og strek) og mellomrom mellom hvert tegn? :lol:
Joda; morse består av både prikker og streker. Men den sekvensen jeg skrev har fint lite med morse å gjøre - og betyr forsåvidt ikke noe som helst. Og den er snart tusen år gammel. At jeg nevnte morse i det hele tatt var bare et patetisk forsøk på å anskueliggjøre noe.

Mvh

BE
Da kan du sitte med et smil og tenke på at jeg faktisk valgte å bruke 10 minutter på internett for å finne ut om det du skrev faktisk hadde en mening :lol: :lol:

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

AccountsReceivable skrev: tor sep 08, 2022 6:15 pm
BlackEagle skrev: man sep 05, 2022 10:11 am
AccountsReceivable skrev: søn sep 04, 2022 4:50 am
Jeg er ikke stødig i morse-kode, så jeg vet ikke om du faktisk har skrevet noe med prikkene dine. I så fall, er det ikke vanlig å skrive det med både ./- (prikk og strek) og mellomrom mellom hvert tegn? :lol:
Joda; morse består av både prikker og streker. Men den sekvensen jeg skrev har fint lite med morse å gjøre - og betyr forsåvidt ikke noe som helst. Og den er snart tusen år gammel. At jeg nevnte morse i det hele tatt var bare et patetisk forsøk på å anskueliggjøre noe.

Mvh

BE
Da kan du sitte med et smil og tenke på at jeg faktisk valgte å bruke 10 minutter på internett for å finne ut om det du skrev faktisk hadde en mening :lol: :lol:
Hei, AR!

Og fant du ut noe?

Mvh

BE
(som kan gi en forklaring, om nødvendig)

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

BlackEagle skrev: tir sep 13, 2022 5:48 pm
AccountsReceivable skrev: tor sep 08, 2022 6:15 pm
BlackEagle skrev: man sep 05, 2022 10:11 am

Joda; morse består av både prikker og streker. Men den sekvensen jeg skrev har fint lite med morse å gjøre - og betyr forsåvidt ikke noe som helst. Og den er snart tusen år gammel. At jeg nevnte morse i det hele tatt var bare et patetisk forsøk på å anskueliggjøre noe.

Mvh

BE
Da kan du sitte med et smil og tenke på at jeg faktisk valgte å bruke 10 minutter på internett for å finne ut om det du skrev faktisk hadde en mening :lol: :lol:
Hei, AR!

Og fant du ut noe?

Mvh

BE
(som kan gi en forklaring, om nødvendig)
På 10 minutter?
Prøvde å skrive google.no, men kom nok bare til gooo..(?) -på de 10 minuttene.
- Tipper (helt vilt selvsagt) at det dreier seg om at det finnes et utall måter å kommunisere på, der noen bruker røyksignaler (sic), mens andre bruker jungel..trommer, eller lager rare lyder med munnen, tegnspråk, evt. klorer ned noen systematiske(?) tegn på et materiale.., eventuelt benytter seg av penger (såkalt "moneytalks"), og der igjen de som (avslutningsvis?) blir helt målløse(nuvel?), og heller fyrer i vei med det de har av destruktive evner og tilganger..

Så prikk, prikk, prikk... er nok så sett et mildt og fint (kanskje det fineste?) språk, selv om det kan være vanskelig å forstå -for alle og enhver (i hvert fall om intervallet mellom prikkene er identisk fra prikk til prikk).
- Så punktlighet(sic) har (eller mangler) sin pris.
😬

Koffer

Legg inn av Koffer »

Hva tenker dere om «Wow! Signal» de fanget opp på slutten av 70-tallet?

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Koffer skrev: tor sep 15, 2022 11:52 pm Hva tenker dere om «Wow! Signal» de fanget opp på slutten av 70-tallet?
Jeg tror det er en spøkefugl med en sterk radiosender, som sender på frekvensen, på en fjelltopp i nærheten.

Mennesket er ingen klok art, de mener og gjør mye rart.
Aliens er sannsynligvis usannsynlig mer klokt enn mennesker, de holder kjeft.

For: Ute i rommet finnes det fredelige arter, og det finnes fiendtlige arter.
Hvilken hensikt har det det å reklamere utad: "her er vi, kom her og utrydd oss."


Det finnes de mennesker som drømmer om en kontakt.
Men vil Aliens gi ut teknologi til et uintelligent menneske?


mvh.

HB

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: fre sep 16, 2022 11:34 pm
Aliens er sannsynligvis usannsynlig mer klokt enn mennesker, de holder kjeft.

For: Ute i rommet finnes det fredelige arter, og det finnes fiendtlige arter.
Fint. Kan du også gjøre rede for hvordan du vet det?

Eller flagger du bare din religon, og tror på harde livet?

Mvh

BE

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: søn sep 18, 2022 3:26 pm
HB4596 skrev: fre sep 16, 2022 11:34 pm
Aliens er sannsynligvis usannsynlig mer klokt enn mennesker, de holder kjeft.

For: Ute i rommet finnes det fredelige arter, og det finnes fiendtlige arter.
Fint. Kan du også gjøre rede for hvordan du vet det?

Eller flagger du bare din religon, og tror på harde livet?

Mvh

BE
Jeg vet og en god del andre vet også at det finnes liv utenfor vårt solsystem.
Denne viten er tilegnet igjennom et noe lengre liv.

Jeg vet også at det er religion innen temaet, det er dumt.
Så jeg sorterer fort ut religion, jeg er ikke religiøs, og jeg har ingen tro.

Jeg vet også at det er en del latterliggjøring.
Amerikanske myndigheter begynte med det.
Andre igjen fortsatte med det.

----

Spørsmålet er vel om det finnes bevis?
Ja det finnes bevis, men foreløpig blir det hemmelighold bort sett fra en del som har "lekket".
Så er spørsmålet om de "lekket" bevisene blir godtatt, jeg tror ikke folk godtar bevis selv om de står og ser på en alien, de skylder heller på religion, og deretter latterliggjøring.
I en annen sammenheng, det tok lang tid før bevisene til Einstein ble godtatt.

MVH

HB

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: søn sep 18, 2022 4:27 pm
BlackEagle skrev: søn sep 18, 2022 3:26 pm
HB4596 skrev: fre sep 16, 2022 11:34 pm
Aliens er sannsynligvis usannsynlig mer klokt enn mennesker, de holder kjeft.

For: Ute i rommet finnes det fredelige arter, og det finnes fiendtlige arter.
Fint. Kan du også gjøre rede for hvordan du vet det?

Eller flagger du bare din religon, og tror på harde livet?

Mvh

BE
Jeg vet og en god del andre vet også at det finnes liv utenfor vårt solsystem.
Denne viten er tilegnet igjennom et noe lengre liv.

Jeg vet også at det er religion innen temaet, det er dumt.
Så jeg sorterer fort ut religion, jeg er ikke religiøs, og jeg har ingen tro.

Jeg vet også at det er en del latterliggjøring.
Amerikanske myndigheter begynte med det.
Andre igjen fortsatte med det.

----

Spørsmålet er vel om det finnes bevis?
Ja det finnes bevis, men foreløpig blir det hemmelighold bort sett fra en del som har "lekket".
Så er spørsmålet om de "lekket" bevisene blir godtatt, jeg tror ikke folk godtar bevis selv om de står og ser på en alien, de skylder heller på religion, og deretter latterliggjøring.
I en annen sammenheng, det tok lang tid før bevisene til Einstein ble godtatt.

MVH

HB
Jada, jada, jeg ser at du sier det. Men spørsmålet mitt var:

Hvordan VET du det?

Og når du sier "... gjennom et noe lengre liv" - kan du forklare hva du mener med dét - og også forklare hva det livet er lengre enn? Lengre enn mitt liv? Lengre enn Metusalems angivelige? Lengre enn en døgnflues? Du forsøker jo å sammenlikne noe ukjent med noe ukjent - og nei, da mener jeg ikke "aliens", "UFO-er" eller dess like - jeg mener at du ikke forteller hva du sammenlikner - dermed blir utsagnet ditt om "noe lengre liv" aldeles meningsløst, og det vil vi jo ikke - vel?

I ditt svar ovenfor forteller du jo ingenting om hvordan du vet; du gir bare en slags forklaring på hvorfor du og/eller andre IKKE vet og ikke kan vite! Dersom du svarer på spørsmålene du får i stedet for å gi deg i kast med en utredning om ikkeno', kunne vi kanskje komme på bedre talefot. Så langt ser det ut for meg som om du virkelig tror på det du sier. Da vil jeg bare minne om at religion(-er) bygger nettopp på tro (og jeg er som tidligere nevnt ikketroende). Inntil du svarer på det jeg faktisk spør om, bekrefter du bare det jeg sa om religion (men takk for dét, i det minste).

Hva latterliggjøring angår, kan det hende du bør lese gjennom ditt siterte svar ovenfor - og fundere litt over betydningen av det. Det kan være slik at du nå latterliggjør deg sjøl. Når du er i gang, kunne du kanskje også forklare hva i all verden du mener med "en god del andre vet også at det finnes liv utenfor vårt solsystem" - altså gi eksempel eller helst eksempler på HVEM noen av disse andre er - og forklare hvordan de vet det du sier de vet. Oooog - hvordan VET du forresten at noe blir hemmeligholdt hvis det er hemmelig?

Mvh

BE
som gjerne gir HB4596 et lite, velment råd: Pass deg så du ikke snubler i dine egne bein.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: søn sep 18, 2022 6:05 pm
HB4596 skrev: søn sep 18, 2022 4:27 pm
BlackEagle skrev: søn sep 18, 2022 3:26 pm

Fint. Kan du også gjøre rede for hvordan du vet det?

Eller flagger du bare din religon, og tror på harde livet?

Mvh

BE
Jeg vet og en god del andre vet også at det finnes liv utenfor vårt solsystem.
Denne viten er tilegnet igjennom et noe lengre liv.

Jeg vet også at det er religion innen temaet, det er dumt.
Så jeg sorterer fort ut religion, jeg er ikke religiøs, og jeg har ingen tro.

Jeg vet også at det er en del latterliggjøring.
Amerikanske myndigheter begynte med det.
Andre igjen fortsatte med det.

----

Spørsmålet er vel om det finnes bevis?
Ja det finnes bevis, men foreløpig blir det hemmelighold bort sett fra en del som har "lekket".
Så er spørsmålet om de "lekket" bevisene blir godtatt, jeg tror ikke folk godtar bevis selv om de står og ser på en alien, de skylder heller på religion, og deretter latterliggjøring.
I en annen sammenheng, det tok lang tid før bevisene til Einstein ble godtatt.

MVH

HB
Jada, jada, jeg ser at du sier det. Men spørsmålet mitt var:

Hvordan VET du det?

Og når du sier "... gjennom et noe lengre liv" - kan du forklare hva du mener med dét - og også forklare hva det livet er lengre enn? Lengre enn mitt liv? Lengre enn Metusalems angivelige? Lengre enn en døgnflues? Du forsøker jo å sammenlikne noe ukjent med noe ukjent - og nei, da mener jeg ikke "aliens", "UFO-er" eller dess like - jeg mener at du ikke forteller hva du sammenlikner - dermed blir utsagnet ditt om "noe lengre liv" aldeles meningsløst, og det vil vi jo ikke - vel?

I ditt svar ovenfor forteller du jo ingenting om hvordan du vet; du gir bare en slags forklaring på hvorfor du og/eller andre IKKE vet og ikke kan vite! Dersom du svarer på spørsmålene du får i stedet for å gi deg i kast med en utredning om ikkeno', kunne vi kanskje komme på bedre talefot. Så langt ser det ut for meg som om du virkelig tror på det du sier. Da vil jeg bare minne om at religion(-er) bygger nettopp på tro (og jeg er som tidligere nevnt ikketroende). Inntil du svarer på det jeg faktisk spør om, bekrefter du bare det jeg sa om religion (men takk for dét, i det minste).

Hva latterliggjøring angår, kan det hende du bør lese gjennom ditt siterte svar ovenfor - og fundere litt over betydningen av det. Det kan være slik at du nå latterliggjør deg sjøl. Når du er i gang, kunne du kanskje også forklare hva i all verden du mener med "en god del andre vet også at det finnes liv utenfor vårt solsystem" - altså gi eksempel eller helst eksempler på HVEM noen av disse andre er - og forklare hvordan de vet det du sier de vet. Oooog - hvordan VET du forresten at noe blir hemmeligholdt hvis det er hemmelig?

Mvh

BE
som gjerne gir HB4596 et lite, velment råd: Pass deg så du ikke snubler i dine egne bein.
Det blir mye usagt fra denne siden. En lengre liv = erfaring. Noen vet, noen tror, andre vet ikke. Aliens = utenomjordisk liv i denne tråden, vet at cia har en annen definisjon.
Talefot har vi vel neppe vært på, eh joda vi har vært det, eller innom det.
Ta seg en øl en gang i blandt, eller noe ved neste anledning.

Nei jeg tror ikke at jeg gidder å utdype min viten om dette, det er de som krever bevis her, noe de aldri kommer til å tro på. Og ærlig talt er ikke jeg her for å overbevise noen om noe.
En ting er dog sikkert, det blir en spennende tid fremover mht. disclosure. Skjønt jeg pleier ikke akkurat å følge med på sånt, annet enn å ha det i øyekroken.

Men hvorfor ikke ta meg på ordet og innse at vi er ikke alene i universet?
Daglig blir det oppdaget nye planetkandidater som kan ha liv, dog det er jo intet bevis. Drages likning er vel ikke på bærtur bare man setter de riktige parametre?

-----

Hemmelighold!
Roswell dag 1: Vi har en UFO. oversatt a til en og ikke et.
Roswell dag 2: Å faen, vi så feil, det er bare en ballong.
Roswell ørten år etter: 1000 siders dokumentasjon (med tykkelse som en murstein) på hvordan en ballong kan ser ut.
Fremdeles ikke nysgjerring på storyen?

Ps. er som en edderkopp. Med 8 bein og 12 øl innabords er det vanskelig å holde rede på dem.

Pappa: "Nå skal jeg lære deg å drekke gutten min. Se de to lysene der borte, når de blir fire skal du holde opp med å drekke."
Gutten: "Men pappa da, det er jo bare et lys der borte."

mvh

2.2 promille blod i alkoholen.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

HB4596 skrev: fre sep 16, 2022 11:34 pm Aliens er sannsynligvis usannsynlig mer klokt enn mennesker, de holder kjeft.
For: Ute i rommet finnes det fredelige arter, og det finnes fiendtlige arter.
Hm, de fiendtlige arter holder kjeft, og de vennlige arter holder kjeft(?).
Art of noise?
► Show Spoiler
Eventuelt bare intetsigende "arter" (bokstavelig talt i flere betydninger).

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: søn sep 18, 2022 6:33 pm [
2.2 promille blod i alkoholen.
Vær litt forsiktig både med HB og 96. Fillepeller'n får nå så være (but that one may also affect your mind); og jeg vet ikke engang om den omsettes lenger.

Mvh

BE
som holder seg til Captain Morgan eller te-knekt (med 60), og som muligens kommer tilbake med et litt lengre svar

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: søn sep 18, 2022 6:33 pm
Det blir mye usagt fra denne siden. En lengre liv = erfaring. Noen vet, noen tror, andre vet ikke. Aliens = utenomjordisk liv i denne tråden, vet at cia har en annen definisjon.
Talefot har vi vel neppe vært på, eh joda vi har vært det, eller innom det.
Ta seg en øl en gang i blandt, eller noe ved neste anledning.

Nei jeg tror ikke at jeg gidder å utdype min viten om dette, det er de som krever bevis her, noe de aldri kommer til å tro på. Og ærlig talt er ikke jeg her for å overbevise noen om noe.
En ting er dog sikkert, det blir en spennende tid fremover mht. disclosure. Skjønt jeg pleier ikke akkurat å følge med på sånt, annet enn å ha det i øyekroken.

Men hvorfor ikke ta meg på ordet og innse at vi er ikke alene i universet?
Daglig blir det oppdaget nye planetkandidater som kan ha liv, dog det er jo intet bevis. Drages likning er vel ikke på bærtur bare man setter de riktige parametre?

-----

Hemmelighold!
Roswell dag 1: Vi har en UFO. oversatt a til en og ikke et.
Roswell dag 2: Å faen, vi så feil, det er bare en ballong.
Roswell ørten år etter: 1000 siders dokumentasjon (med tykkelse som en murstein) på hvordan en ballong kan ser ut.
Fremdeles ikke nysgjerring på storyen?

Ps. er som en edderkopp. Med 8 bein og 12 øl innabords er det vanskelig å holde rede på dem.

Pappa: "Nå skal jeg lære deg å drekke gutten min. Se de to lysene der borte, når de blir fire skal du holde opp med å drekke."
Gutten: "Men pappa da, det er jo bare et lys der borte."

mvh

2.2 promille blod i alkoholen.
Jeg får ta det punktvis.

Du skriver: "Men hvorfor ikke ta meg på ordet og innse at vi er ikke alene i universet?"

Jeg er som sagt ikke-troende. Jeg har ikke for vane å ta folk på ordet; tatt i betraktning alle ville idéer som framsettes som var de den hellige, alminnelige sannhet. Det er nettopp derfor jeg stiller spørsmål vedr. hårreisende påstander. MEN: her kunne det hjulpet om du hadde svart på mitt spørsmål:

HVORDAN VET DU at "vi er ikke alene i universet"?

Ville du tatt meg på ordet om jeg påsto at jeg traff Baal eller Marduk i går og vet at han/den/hun/det/de eksisterer?

Hvis ikke - hvorfor skulle jeg ta deg på ordet? Gi meg en grunn - så skal jeg vurdere det.

Kommer tilbake senere.

Mvh

BE

P. S. Vær oppmerksom på at hvis du velger IKKE å svare på spørsmål, tydeliggjør du for alle at du ønsker å framstå som en kunnskapsløs og troskyldig person som lar seg besnære av tilsynelatende sexy idéer.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: søn sep 18, 2022 6:33 pm
mvh

2.2 promille blod i alkoholen.
Og du, HB?

Jeg har altså

IKKE

bedt om bevis for noe som helst. Ennå.

Mvh

BE

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: man sep 19, 2022 8:31 am
Ville du tatt meg på ordet om jeg påsto at jeg traff Baal eller Marduk i går og vet at han/den/hun/det/de eksisterer?

Mvh

BE

Selvsagt. Jeg og Marduk lekte sammen for 4000 år siden i noen ruiner etter noe mislykkede pyramidebygging, så du får hilse neste gang du treffer'n.


MVH

HB

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: man sep 19, 2022 8:10 am
HB4596 skrev: søn sep 18, 2022 6:33 pm [
2.2 promille blod i alkoholen.
Vær litt forsiktig både med HB og 96. Fillepeller'n får nå så være (but that one may also affect your mind); og jeg vet ikke engang om den omsettes lenger.

Mvh

BE
som holder seg til Captain Morgan eller te-knekt (med 60), og som muligens kommer tilbake med et litt lengre svar
Captain, det var lenge siden.
Sitter fremdeles her med rester av uigeadail, men har en avtale med McAllan til 18 år dagens hans.

Mvh

45

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: man sep 19, 2022 5:59 pm
BlackEagle skrev: man sep 19, 2022 8:31 am
Ville du tatt meg på ordet om jeg påsto at jeg traff Baal eller Marduk i går og vet at han/den/hun/det/de eksisterer?

Mvh

BE

Selvsagt. Jeg og Marduk lekte sammen for 4000 år siden i noen ruiner etter noe mislykkede pyramidebygging, så du får hilse neste gang du treffer'n.


MVH

HB
Vel, humor har du, i det minste!

Tommel gitt.

Mvh

BE
som er beskyldt for å ha ti tommeltotter, men nå finner han bare ni

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: man sep 19, 2022 6:06 pm
Mvh

45
Hva??? Har du nedgradert deg sjøl?

Mvh

BE
som sitter og vurderer hvor lenge han skal vente med dagens første te-knekt

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: man sep 19, 2022 8:31 am
HVORDAN VET DU at "vi er ikke alene i universet"?

Mvh

BE

... tilsynelatende sexy idéer.
Ingen sexy idé her akkurat, men heller en kjedelig matematisk tilnærmelse.

Sjansen for at det finnes liv i universet = 1. (Dette er bevist ( Håper jeg da ( Hvis ikke så tror jeg at det ikke kreves bevis for det ) ) )
Dette livet befinner seg på en heller kjedelig klode kalt jorden.

Så hva skal til for at livet oppstår. Hverken Gud eller jeg var til stede da det skjedde. Men det har skjedd.
Vi kan titte litt på betingelsene. Vi har en "stabil" stjerne i klasse G5. Vi har en stein som svirrer rundt denne i løpet av 365 år.
Denne steinen har så stor tyngde at den kan holde på både vann og gasser. Opprinnelig besto gassen av co2, h2o og noe nitrogen.
Og vips så kan dumper det ned noe fra himmelen som forskere i dag kaller aminosyrer.
Resten av historien kan vi alle. Gud skapete lyset og jeg skapte Adam og brukte stortå hans i en blender for å skape Eva.

Sorry, det var matematikken vi skulle frem til Så sjansen for alle betingelsene nevnt ovenfor er lik 1. ( Ikke heng deg opp i det med der jeg og Gud hadde en krigsdans.)
Vi tar parametre først, all er utenfor jordens overflate, og stjernen er ikke solen.
I dag er det observert gule stjerner i klasse G5 (sjanse=1). Det er observert planeter rundt stjerner (sjanse=1). Det er observert steiner med omløpstid rund 385 dager (sjansen=1)
Set er observert planeter med vann (Sjanse=1) Det er observert også planeter med forskjellig gassarter. (sjansen=1). Og det er observert planeter med tyngdekrat lik vår.
Og det er til og med observert aminosyrer i verdensrommet.
Til slutt matematikken:
Multipliser disse parametene og du får 1 av et ukjent tall. Men sjansen for planeter med liv (jorden ikke medtatt) er absolutt, ja, så jeg vet, "beviset" er lagt frem.
Jeg skulle likt å ha sett "motbeviset" hvis det eksisterer.

Å Meg (stedfortrederen til Gud)
Nå er jeg tørst.
Amen.

Da Moses kom ned fra det berømmelige fjellet der han, Jeg og gud hadde et møte så sa han:
Her har jeg de 15 .... (så var han så uheldig at han mistet den ene steintavla så den knuste) ... eh 10 bud dere skal leve etter.


MVH

HB

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: man sep 19, 2022 6:33 pm
Sorry, det var matematikken vi skulle frem til Så sjansen for alle betingelsene nevnt ovenfor er lik 1.
MVH

HB
Beklager at jeg forkorter innlegget ditt, men det var først og fremst det siterte ovenfor jeg var interessert i.

Du skjønner, du tar nok feil. Sjansen for betingelsene slik du beskriver det er ikke lik 1. Det som er riktig, er at de er >0. Men at de er større enn 0 betyr IKKE at de er lik 1. Så du må nok tenke på nytt.

Dessuten er det ikke nødvendigvis betingelser enkeltvis som spiller så og så stor eller liten rolle - man må også ta i betraktning hvor viktig rekkefølgen er - og hvor stor avstand i tid (og rom) det er mellom den eventuelle oppfyllelsen av ulike betingelser. Eller for å si det enklere: En fyr i min hjembygd for 70 år siden som ikke var særlig smart, og heller ikke hadde noen utdanning ut over de 7 første åra på skolen, hadde blitt fortalt at dersom han blandet to flasker med 60, fikk han 120%. Så fyren dro på fest og spanderte 120%, han.

Men slik kan vi jo ikke regne, vel?

La meg også gjøre rede for mitt eget syn:

Jeg er som sagt ikketroende, og jeg har intet behov for å tro noe som helst. Jeg er klar over at det under spesifikke definisjoner av liv, så finnes det liv på jorda. Jeg er også klar over at vi har så smått begynt å skaffe oss (med "oss" mener jeg oss mennesker) litt kunnskap om noen få planeter; hittil uten å se den aller minste antydning til noe som helst liv i det hele tatt. Jeg er også klar over at det IKKE betyr at det ikke finnes liv på én eller flere planeter av de planetene vi har bittelitt kunnskap om. Jeg er likeledes klar over at det finnes et utall planeter bare i Melkeveien (pluss i alle andre galakser som flakser rundt) - og planeter vi ikke vet en dritt om. Ut fra det vet vi at hittil har vi funnet liv

KUN

på jorda. Nå vil noen kunne si - deriblant muligvis du - at med det uhorvelige antallet planeter bare i Melkeveien, for ikke å snakke om i hele kosmos, er det utenkelig at alle andre planeter enn jorda skal kunne være livløse. Men neida; det er slett ikke utenkelig. Om jeg våkner torsdag 34. mai (34. mai faller alltid på en torsdag) om fem milliarder år mens sola er i ferd med å spise oss uten at jeg har så mye som hørt om at vi har funnet liv på en annen planet, vil jeg riktig nok bli ørlite forbauset, såpass at jeg kanskje kommer til å heve et øyebryn - eller kanskje til og med to! Meeen - jeg vil neppe bli så overraska at jeg detter ut av senga. Og - når det gjelder "høyerestående" liv (i denne forbindelse mener jeg flercellet) er selvfølgelig sjansen for at dét finnes - MINDRE - enn for at det finnes éncellet liv; rett og slett fordi det er flere betingelser som må være oppfylt - til riktig tid/i riktig rekkefølge. Sjansen for å finne såkalt intelligent liv (som sivilisasjonsbyggende; f. eks. maur - eller redskapsbrukende; som f. eks. kråker - eller noen primater; for den del) ENDA mindre, fordi det er ENDA flere betingelser som må oppfylles - til riktig tid, i riktig rekkefølge. Og fram til nå vet vi ikke hvilke betingelser som må være innenfor hvilken rekkefølge! Det eneste vi kan si vi vet noe om, er en del om noen betingelser innenfor noen tidsintervall som ble gjeldende for jorda - og det betyr hverken at det er lettere eller vanskeligere (sjeldnere) på en annen planet; som uansett ikke vil være identisk med jorda i ett og alt.

Så den beregninga di av betingelser bør du nok tenke over på nytt.

Og - vi bør rett og slett være åpne for at vi faktisk kan være mutters aleine i hele universet - og før du spør: NEI - jeg er IKKE-troende, og som sådan holder jeg muligheten åpen

Skål, forresten!

Mvh

BE

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: man sep 19, 2022 7:35 pm
HB4596 skrev: man sep 19, 2022 6:33 pm
Sorry, det var matematikken vi skulle frem til Så sjansen for alle betingelsene nevnt ovenfor er lik 1.
MVH

HB
Beklager at jeg forkorter innlegget ditt, men det var først og fremst det siterte ovenfor jeg var interessert i.

Du skjønner, du tar nok feil. Sjansen for betingelsene slik du beskriver det er ikke lik 1. Det som er riktig, er at de er >0. Men at de er større enn 0 betyr IKKE at de er lik 1. Så du må nok tenke på nytt.

Mvh

BE
Beklager jeg forkorter litt jeg også.
Nå skrev jeg riktignok dette: "Multipliser disse parametene og du får 1 av et ukjent tall." dvs 1/x der x'n er ukjent.

Hvis det ukjente tallet er null så skulle sjansen være uendelig.
Men vi er realistiske begge to så x'n ligger nok mellom 1 og uendelig.

Jeg forholder meg til tilnærmet lik en, og du noe annet. Jeg skal ikke spekulere i det.
Men ærlig talt det er ikke noe annet enn noe som tilsier at dette tallet burde ha andre verdier enn tilnærmet 1?
Uansett jeg gidder ikke krangle om det.


mvh.

HB.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: man sep 19, 2022 7:35 pm
Dessuten er det ikke nødvendigvis betingelser enkeltvis som spiller så og så stor eller liten rolle - man må også ta i betraktning hvor viktig rekkefølgen er - og hvor stor avstand i tid (og rom) det er mellom den eventuelle oppfyllelsen av ulike betingelser. Eller for å si det enklere: En fyr i min hjembygd for 70 år siden som ikke var særlig smart, og heller ikke hadde noen utdanning ut over de 7 første åra på skolen, hadde blitt fortalt at dersom han blandet to flasker med 60, fikk han 120%. Så fyren dro på fest og spanderte 120%, han.
Jeg har vært borti flere som regner på den måten, og siden kompisen har en rask bil har vi læret at 110 på hver side av veien betyr at vi kan med god samvittighet kjøre i 220 km/t i midten.



BlackEagle skrev: man sep 19, 2022 7:35 pm
Om jeg våkner torsdag 34. mai (34. mai faller alltid på en torsdag) om fem milliarder år mens sola er i ferd med å spise oss uten at jeg har så mye som hørt om at vi har funnet liv på en annen planet, vil jeg riktig nok bli ørlite forbauset, såpass at jeg kanskje kommer til å heve et øyebryn - eller kanskje til og med to! Meeen - jeg vil neppe bli så overraska at jeg detter ut av senga. Og - når det gjelder "høyerestående" liv (i denne forbindelse mener jeg flercellet) er selvfølgelig sjansen for at dét finnes - MINDRE - enn for at det finnes éncellet liv; rett og slett fordi det er flere betingelser som må være oppfylt - til riktig tid/i riktig rekkefølge. Sjansen for å finne såkalt intelligent liv (som sivilisasjonsbyggende; f. eks. maur - eller redskapsbrukende; som f. eks. kråker - eller noen primater; for den del) ENDA mindre, fordi det er ENDA flere betingelser som må oppfylles - til riktig tid, i riktig rekkefølge. Og fram til nå vet vi ikke hvilke betingelser som må være innenfor hvilken rekkefølge! Det eneste vi kan si vi vet noe om, er en del om noen betingelser innenfor noen tidsintervall som ble gjeldende for jorda - og det betyr hverken at det er lettere eller vanskeligere (sjeldnere) på en annen planet; som uansett ikke vil være identisk med jorda i ett og alt.

Så den beregninga di av betingelser bør du nok tenke over på nytt.

Og - vi bør rett og slett være åpne for at vi faktisk kan være mutters aleine i hele universet - og før du spør: NEI - jeg er IKKE-troende, og som sådan holder jeg muligheten åpen
34.mai ... joda han Ivar, bussjåføren i bladet podus, skulle på en date 31. februar. Husker ikke akkurat hvilken dag det var da...
Du skriver at vi burde være åpen for at det ikke finnes liv der ute i universet? jaja... I så fall finnes det ikke intelligent liv i universet.


BlackEagle skrev: man sep 19, 2022 7:35 pm
Skål, forresten!

Mvh

BE
Endelig et fornuftens ord.
Jeg skal sprette meg en bayer.
Skål.

mvh

HM

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

HB4596 skrev: man sep 19, 2022 10:00 pm
BlackEagle skrev: man sep 19, 2022 7:35 pm
Dessuten er det ikke nødvendigvis betingelser enkeltvis som spiller så og så stor eller liten rolle - man må også ta i betraktning hvor viktig rekkefølgen er - og hvor stor avstand i tid (og rom) det er mellom den eventuelle oppfyllelsen av ulike betingelser. Eller for å si det enklere: En fyr i min hjembygd for 70 år siden som ikke var særlig smart, og heller ikke hadde noen utdanning ut over de 7 første åra på skolen, hadde blitt fortalt at dersom han blandet to flasker med 60, fikk han 120%. Så fyren dro på fest og spanderte 120%, han.
Jeg har vært borti flere som regner på den måten, og siden kompisen har en rask bil har vi læret at 110 på hver side av veien betyr at vi kan med god samvittighet kjøre i 220 km/t i midten.



BlackEagle skrev: man sep 19, 2022 7:35 pm
Om jeg våkner torsdag 34. mai (34. mai faller alltid på en torsdag) om fem milliarder år mens sola er i ferd med å spise oss uten at jeg har så mye som hørt om at vi har funnet liv på en annen planet, vil jeg riktig nok bli ørlite forbauset, såpass at jeg kanskje kommer til å heve et øyebryn - eller kanskje til og med to! Meeen - jeg vil neppe bli så overraska at jeg detter ut av senga. Og - når det gjelder "høyerestående" liv (i denne forbindelse mener jeg flercellet) er selvfølgelig sjansen for at dét finnes - MINDRE - enn for at det finnes éncellet liv; rett og slett fordi det er flere betingelser som må være oppfylt - til riktig tid/i riktig rekkefølge. Sjansen for å finne såkalt intelligent liv (som sivilisasjonsbyggende; f. eks. maur - eller redskapsbrukende; som f. eks. kråker - eller noen primater; for den del) ENDA mindre, fordi det er ENDA flere betingelser som må oppfylles - til riktig tid, i riktig rekkefølge. Og fram til nå vet vi ikke hvilke betingelser som må være innenfor hvilken rekkefølge! Det eneste vi kan si vi vet noe om, er en del om noen betingelser innenfor noen tidsintervall som ble gjeldende for jorda - og det betyr hverken at det er lettere eller vanskeligere (sjeldnere) på en annen planet; som uansett ikke vil være identisk med jorda i ett og alt.

Så den beregninga di av betingelser bør du nok tenke over på nytt.

Og - vi bør rett og slett være åpne for at vi faktisk kan være mutters aleine i hele universet - og før du spør: NEI - jeg er IKKE-troende, og som sådan holder jeg muligheten åpen
34.mai ... joda han Ivar, bussjåføren i bladet podus, skulle på en date 31. februar. Husker ikke akkurat hvilken dag det var da...
Du skriver at vi burde være åpen for at det ikke finnes liv der ute i universet? jaja... Da kan trekke de slutninger at det finnes kun liv og utelukke intelliget liv i universet.


BlackEagle skrev: man sep 19, 2022 7:35 pm
Skål, forresten!

Mvh

BE
Endelig et fornuftens ord.
Jeg skal sprette meg en bayer.
Skål.

mvh

HM

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: man sep 19, 2022 10:02 pm
HB4596 skrev: man sep 19, 2022 10:00 pm
BlackEagle skrev: man sep 19, 2022 7:35 pm
Dessuten er det ikke nødvendigvis betingelser enkeltvis som spiller så og så stor eller liten rolle - man må også ta i betraktning hvor viktig rekkefølgen er - og hvor stor avstand i tid (og rom) det er mellom den eventuelle oppfyllelsen av ulike betingelser. Eller for å si det enklere: En fyr i min hjembygd for 70 år siden som ikke var særlig smart, og heller ikke hadde noen utdanning ut over de 7 første åra på skolen, hadde blitt fortalt at dersom han blandet to flasker med 60, fikk han 120%. Så fyren dro på fest og spanderte 120%, han.
Jeg har vært borti flere som regner på den måten, og siden kompisen har en rask bil har vi læret at 110 på hver side av veien betyr at vi kan med god samvittighet kjøre i 220 km/t i midten.



BlackEagle skrev: man sep 19, 2022 7:35 pm
Om jeg våkner torsdag 34. mai (34. mai faller alltid på en torsdag) om fem milliarder år mens sola er i ferd med å spise oss uten at jeg har så mye som hørt om at vi har funnet liv på en annen planet, vil jeg riktig nok bli ørlite forbauset, såpass at jeg kanskje kommer til å heve et øyebryn - eller kanskje til og med to! Meeen - jeg vil neppe bli så overraska at jeg detter ut av senga. Og - når det gjelder "høyerestående" liv (i denne forbindelse mener jeg flercellet) er selvfølgelig sjansen for at dét finnes - MINDRE - enn for at det finnes éncellet liv; rett og slett fordi det er flere betingelser som må være oppfylt - til riktig tid/i riktig rekkefølge. Sjansen for å finne såkalt intelligent liv (som sivilisasjonsbyggende; f. eks. maur - eller redskapsbrukende; som f. eks. kråker - eller noen primater; for den del) ENDA mindre, fordi det er ENDA flere betingelser som må oppfylles - til riktig tid, i riktig rekkefølge. Og fram til nå vet vi ikke hvilke betingelser som må være innenfor hvilken rekkefølge! Det eneste vi kan si vi vet noe om, er en del om noen betingelser innenfor noen tidsintervall som ble gjeldende for jorda - og det betyr hverken at det er lettere eller vanskeligere (sjeldnere) på en annen planet; som uansett ikke vil være identisk med jorda i ett og alt.

Så den beregninga di av betingelser bør du nok tenke over på nytt.

Og - vi bør rett og slett være åpne for at vi faktisk kan være mutters aleine i hele universet - og før du spør: NEI - jeg er IKKE-troende, og som sådan holder jeg muligheten åpen
34.mai ... joda han Ivar, bussjåføren i bladet podus, skulle på en date 31. februar. Husker ikke akkurat hvilken dag det var da...
Du skriver at vi burde være åpen for at det ikke finnes liv der ute i universet? jaja... Da kan trekke de slutninger at det finnes kun liv og utelukke intelliget liv i universet.


BlackEagle skrev: man sep 19, 2022 7:35 pm
Skål, forresten!

Mvh

BE
Endelig et fornuftens ord.
Jeg skal sprette meg en bayer.
Skål.

mvh

HM
Schkålll!

Mvh

BE
som er litt på druen ... eller hva fanken det æfforno'

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Henningsen skrev: tir aug 02, 2022 8:16 pm Lurer på hvorfor vi leter etter intelligent liv 'der ute'
burde vi ikke se om det fantes noe her hjemme først?
...til syvende og sist, kanskje "VI" er the aliens? Da leter vi etter oss sjøl. Nå er det for meg gått 79 år...uten et eneste klart bilde....uten den minste bevisførsel for inteligens i det ytre rom. tror "vi" drømmer for mye. Avstander gjør ethvert besøk praktisk umulig. Vi er krigere og vil ta kål på oss sjøl i framtida. To ting....mennesket er et resultat av feil i DNA/gener...eller vi faktisk har kommet til kloden fra universet en gang i begynnelsen, men hvorfra? Men fortsatt mener jeg det er mer mellom himmel og jord vi aldri vil forstå,får lar det være med det......

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Teknologi & Vitenskap»