Om vi finner liv

Svar
Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Re: Om vi finner liv

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

LANISTA skrev: tir aug 02, 2022 7:40 pm Jeg vet ikke når og jeg vet ikke hvordan. Hva om det er mer enn bakterier, om det skjer. Hva om vi finner bevis for at det faktisk foregår noe på en eksoplanet, som er et sted mellom sjimpanse og uforstållig i form av aktivitet, på en planet kanskje 20-25 lysår unna? En aktivitet som beviser at vi ikke er alene. Og at det skjedde såpass nære.
Og at det skjedde i vår levetid? Med alt vi har av jern i ilden fra før.
Hva da?
Hvilke umiddelbare positive og negative ringvirkninger hadde vi sett og hva hadde vi egentlig gjort?
Slik menneskeheten oppfører seg i vår tid finnes det ikke engang en sjanse for at vi lander mennesker på mars. Interplanetariske reiser til planeter som du nevner kan ligge 20-25 lysår unna, kan vi bare drømme om så lenge vi bruker penger på kriger framfor romforskning.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: fre jan 12, 2024 11:10 am
Slik menneskeheten oppfører seg i vår tid finnes det ikke engang en sjanse for at vi lander mennesker på mars. Interplanetariske reiser til planeter som du nevner kan ligge 20-25 lysår unna, kan vi bare drømme om så lenge vi bruker penger på kriger framfor romforskning.
Jeg var et øyeblikk på nippet til å skryte litt av deg etter de fire første ordene, men så ramla det sammen. Altså - om Mars-landinger: Du kan godt mene noe om det - men du kan slett ikke vite noe som helst om at det ikke kommer til å skje. I den andre setningen er det opptil flere feil. For det første så har menneskene altså allerede foretatt interplanetariske reiser, i og med at det er landa flere sonder på Venus - og flere roboter på Mars (til og med flyvende droner). Så interplanetariske reiser - ER allerede foretatt, enten du liker det eller ei. Når det gjelder avstand i tid - så betegner ikke begrepet "lysår" avstand i tid - men i rom. Den delen av setningen din ville vært riktig om du hadde sagt bare "20-25 ÅR unna".

Som den relativt hederlige hedning jeg er, kan jeg gi deg et velment - og etter min oppfatning godt - råd: Ikke uttal deg skråsikkert om ting du ikke har greie på - for dét virker ikke særlig imponerende. Men godt nytt år!

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: fre jan 12, 2024 4:27 pm
Arne Magnus Aasen skrev: fre jan 12, 2024 11:10 am
Slik menneskeheten oppfører seg i vår tid finnes det ikke engang en sjanse for at vi lander mennesker på mars. Interplanetariske reiser til planeter som du nevner kan ligge 20-25 lysår unna, kan vi bare drømme om så lenge vi bruker penger på kriger framfor romforskning.
Jeg var et øyeblikk på nippet til å skryte litt av deg etter de fire første ordene, men så ramla det sammen. Altså - om Mars-landinger: Du kan godt mene noe om det - men du kan slett ikke vite noe som helst om at det ikke kommer til å skje. I den andre setningen er det opptil flere feil. For det første så har menneskene altså allerede foretatt interplanetariske reiser, i og med at det er landa flere sonder på Venus - og flere roboter på Mars (til og med flyvende droner). Så interplanetariske reiser - ER allerede foretatt, enten du liker det eller ei. Når det gjelder avstand i tid - så betegner ikke begrepet "lysår" avstand i tid - men i rom. Den delen av setningen din ville vært riktig om du hadde sagt bare "20-25 ÅR unna".

Som den relativt hederlige hedning jeg er, kan jeg gi deg et velment - og etter min oppfatning godt - råd: Ikke uttal deg skråsikkert om ting du ikke har greie på - for dét virker ikke særlig imponerende. Men godt nytt år!
Nå antar jeg at han mener med interplanetariske reiser til planeter 20-25 lysår menes med at mennesker foretar interstellare reiser til planeter rundt andre stjerner enn solen. I mitt univers så foretas interplanetariske reiser i vårt solsystem. Meg bekjent så er den eneste planet mennesket fysisk har besøkt månen. En reise til Mars med vår teknologi er utopi.

Romfartseksperten Tandberg har også innsett å resie til Mars ligger langt frem i fremtiden. Men da han hørte at Musk skulle reise og han på en religiøs måte snudde totalt i sitt syn på fordi det var Musk og sa at da er det mulig på kort sikt, mistet Tandberg min respekt. Vi legger oss ned vendt mot Tesla og ber.

MVH

HB som trekker på smilebåndet.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: fre jan 12, 2024 7:38 pm
BlackEagle skrev: fre jan 12, 2024 4:27 pm
Arne Magnus Aasen skrev: fre jan 12, 2024 11:10 am
Slik menneskeheten oppfører seg i vår tid finnes det ikke engang en sjanse for at vi lander mennesker på mars. Interplanetariske reiser til planeter som du nevner kan ligge 20-25 lysår unna, kan vi bare drømme om så lenge vi bruker penger på kriger framfor romforskning.
Jeg var et øyeblikk på nippet til å skryte litt av deg etter de fire første ordene, men så ramla det sammen. Altså - om Mars-landinger: Du kan godt mene noe om det - men du kan slett ikke vite noe som helst om at det ikke kommer til å skje. I den andre setningen er det opptil flere feil. For det første så har menneskene altså allerede foretatt interplanetariske reiser, i og med at det er landa flere sonder på Venus - og flere roboter på Mars (til og med flyvende droner). Så interplanetariske reiser - ER allerede foretatt, enten du liker det eller ei. Når det gjelder avstand i tid - så betegner ikke begrepet "lysår" avstand i tid - men i rom. Den delen av setningen din ville vært riktig om du hadde sagt bare "20-25 ÅR unna".

Som den relativt hederlige hedning jeg er, kan jeg gi deg et velment - og etter min oppfatning godt - råd: Ikke uttal deg skråsikkert om ting du ikke har greie på - for dét virker ikke særlig imponerende. Men godt nytt år!
Nå antar jeg at han mener med interplanetariske reiser til planeter 20-25 lysår menes med at mennesker foretar interstellare reiser til planeter rundt andre stjerner enn solen. I mitt univers så foretas interplanetariske reiser i vårt solsystem. Meg bekjent så er den eneste planet mennesket fysisk har besøkt månen. En reise til Mars med vår teknologi er utopi.

Romfartseksperten Tandberg har også innsett å resie til Mars ligger langt frem i fremtiden. Men da han hørte at Musk skulle reise og han på en religiøs måte snudde totalt i sitt syn på fordi det var Musk og sa at da er det mulig på kort sikt, mistet Tandberg min respekt. Vi legger oss ned vendt mot Tesla og ber.

MVH

HB som trekker på smilebåndet.
Det er mulig du har rett. Jeg oppfatta det som var reisene som var "20-25 lysår" unna (altså ikke planetene). "Men för all del - Jag kan ha fel" (Claes-Göran Hederström).

Mvh

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

HB skriver:
Nå antar jeg at han mener med interplanetariske reiser til planeter 20-25 lysår menes med at mennesker foretar interstellare reiser til planeter rundt andre stjerner enn solen. I mitt univers så foretas interplanetariske reiser i vårt solsystem. Meg bekjent så er den eneste planet mennesket fysisk har besøkt månen. En reise til Mars med vår teknologi er utopi.

Romfartseksperten Tandberg har også innsett å resie til Mars ligger langt frem i fremtiden. Men da han hørte at Musk skulle reise og han på en religiøs måte snudde totalt i sitt syn på fordi det var Musk og sa at da er det mulig på kort sikt, mistet Tandberg min respekt. Vi legger oss ned vendt mot Tesla og ber.

MVH

HB som trekker på smilebåndet.
[/quote]

Arne svarer:

Interstellare reiser er det riktige ordet. Jeg takker for den, HB.

Når jeg skriver at mennesket bare kan drømme om engang å bli i stand til å foreta interstellare reiser, så gjør jeg det fordi jeg tror at slike rådyre romprosjekt vil være en umulighet for en menneskehet som til alle tider har brukt penger på å smi sverd og som tilsynelatende vil fortsette med det i stedet for bruke penger på romforskning.

Når det er sagt vil jeg i det følgende bevege meg litt utenfor trådstarters intensjon med tråden, som er, slik jeg har oppfattet det, å søke svar på hvilke reaksjoner det ville medføre om vi fant liv på andre planeter? Trådstarter bruker et eksempel og jeg siterer:

-Hva om vi finner bevis for at det faktisk foregår noe på en eksoplanet, som er et sted mellom sjimpanse og uforstållig i form av aktivitet, på en planet kanskje 20-25 lysår unna? En aktivitet som beviser at vi ikke er alene. Og at det skjedde såpass nære.
Og at det skjedde i vår levetid? Med alt vi har av jern i ilden fra før.
Hva da?
Hvilke umiddelbare positive og negative ringvirkninger hadde vi sett og hva hadde vi egentlig gjort?

For det første. For å finne sådant liv måtte mennesket først og fremst ha kommet seg dit (planet 20-25 lysår unna) og for å komme seg fram og tilbake til Jorden måtte mennesket ha beveget seg i et romskip som gikk med lysets hastighet. Dette er en utopi i vår levetid, så spørsmålet er umulig å svare på.

For det andre. Er det i det hele tatt mulig for menneskeheten slik vi ser av dens oppførsel av i dag noensinne å bli i stand til å foreta interstellare reiser?

Den som gidder å lese en ganske lang artikkel jeg har skrevet om emnet vil få mer innsikt i min tankegang, så jeg vedlegger følgende:

DET STORE FILTERET,
EN SKREMMENDE OG VAKKER UTOPI ELLER DEN NAKNE SANNHET?

Forskerne tyr til urovekkende teori for å besvare spørsmålet om hvorfor vi aldri har blitt kontaktet av utenomjordiske livsformer.
Forskere tilknyttet den amerikanske romfartsorganisasjonen Nasa har gjennomført en studie der de anvender den vitenskapelige teorien om Det store filteret.

Det store filteret er en hypotetisk forklaring på hvorfor vi aldri har blitt kontaktet av annet avansert liv i verdensrommet. «Det store filteret er et fenomen som utsletter sivilisasjoner før de kan oppnå kontakt med hverandre, noe som kan forklare den kosmiske stillheten,» skriver forskerne.

Teorien tar utgangspunkt i at det gjennom tidenes løp (13,8 milliarder år) har eksistert mange sivilisasjoner i verdensrommet, men at disse sivilisasjonene utslettet seg selv før de behersket kunsten med interplanetarisk kommunikasjon og reise.
I korte trekk er dette et slags selvutslettende filter som stanser sofistikert utvikling etter et visst punkt i evolusjonen.
Det antas at det er milliarder av planeter i verdensrommet som befinner seg i den såkalte beboelige sonen av et solsystem, i likhet med vår egen planet. Byggesteiner til liv er allerede påvist i verdensrommet, som for eksempel aminosyrer på meteoritter og vann på MARS. Mange astrofysikere og astronomer mener dette skulle tilsi at det er store sjanser for liv andre steder enn på jorden.
Studien understreker imidlertid at det fortsatt er håp for menneskeheten, og at vi kan unngå å filtreres hvis vi tar nødvendige grep.
«Nøkkelen til menneskehetens suksess for å krysse et sånt universelt filter, er å identifisere våre destruktive egenskaper og nøytralisere dem i forkant,» skriver forskerne, ifølge Huffington Post.

VÅRT GALAKTISKE NABOLAG.

Tar forskerne feil når de hevder at vi aldri har blitt kontaktet av annet avansert liv i verdensrommet? Og hvis de tar feil, så må vi spørre oss hvor disse eventuelt kommer fra. Kanskje er det verdt å se litt på Siriussystemet.
Sirius er den mest lyssterke stjerna på nattehimmelen, og Sirius-systemet en av de mest nærliggende naboene til jorden. Den har tilnavnet, Hundestjernen, etter plasseringen i stjernebildet Store hund. Men finnes det planeter i dette solsystemet? Det er riktignok ikke påvist en eller flere planeter som kretser rundt dobbelt stjernene i Siriussystemet, men det kan bare være et tidsspørsmål ettersom Hubble-teleskopet stadig er i utvikling. Men hvilke opplysninger har vi om dette solsystemet utenom de rene astronomiske data?

Dogon-Stammen i Afrika og deres mystiske forbindelse til Siriussystemet.

Tilsynelatende begynner våre forskere akkurat nå å akseptere at et eldgammelt menneskesamfunn i førhistorisk tid hadde kjennskap om et annet solsystem, Siriussystemet, nemlig Dogon-stammen i Afrika. Dogon er en folkegruppe som lever i de sørøstlige delene av Mali. I følge Dogonene fikk deres forfedre besøk av utenomjordiske fra Siriussystemet som brakte med seg kunnskap og visdom. Flere spesialister hevder nå at de har funnet det lenge etterlengtede «endelige beviset» på besøk på jorden av gamle astronauter. I følge boken, The Sirius Mystery: New Scientific Evidence of Alien Contact 5, 000 Years Ago, av Robert K. G. Temple

Mytene om dogon-stammene i Mall, Vest-Afrika, inneholder astronomisk kunnskap som de innfødte verken kunne ha lært av seg selv eller gjettet. Åpenbart, sier forskerne, fortalte noen mer avanserte sivilisasjoner dem det.
Disse fascinerende Dogon-legendene snakker om Jupiters fire måner og Saturns ringer, som ikke ble sett av mennesker før oppfinnelsen av teleskopet. De snakker om stjernen Sirius og om et par usynlige følgesvenner. En av dem sirkler Sirius hvert femtiende år, erklærer legendene, og er laget av et metall som er det tyngste i universet.

Astronomer har oppdaget at et slikt objekt (kalt "Sirius-B") eksisterer, men bare de mest sofistikerte og følsomme instrumentene - utilgjengelige, selvfølgelig, for dogonene - kan oppdage det. fra The Sirius Mystery, av James Oberg
Når vi leser at vi kan ha blitt kontaktet av utenomjordiske i fjern fortid, så er det nærliggende for meg å spørre om disse har kontaktet oss for gi oss muligheten til å unngå å filtreres, for teorien om det store filteret tar utgangspunkt i at det gjennom tidenes løp (13,8 milliarder år) har eksistert mange sivilisasjoner i verdensrommet, men at disse sivilisasjonene utslettet seg selv før de behersket kunsten med interplanetarisk kommunikasjon og reise. I korte trekk er dette et slags selvutslettende filter som stanser sofistikert utvikling etter et visst punkt i evolusjonen.

I så tilfelle blir det store spørsmålet; Kan de utenomjordiske ha forsøkt å plassere i menneskehetens hjerte og sinn en etisk morallære av en slik karakter at hvis vi velger å følge den så fører det til at vi unngår å utslette oss selv? Med andre ord, vil de utenomjordiske sitt råd om en overjordisk etisk morallære kunne føre til et jordisk fredsrike som ikke bruker penger på krig, men heller fokuserer på å beherske interplanetarisk kommunikasjon og reise og dermed få adgang til universet? Og er det overjordiske budet formet slik: Du skal elske din neste høyere enn deg selv.
Til slutt. Er det på denne måten (filtreringsmetoden) at godheten blir opprettholdt i universet fordi ondskapen aldri slipper gjennom filteret, men blir destruert?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: lør jan 13, 2024 8:25 am

Tilsynelatende begynner våre forskere akkurat nå å akseptere at et eldgammelt menneskesamfunn i førhistorisk tid hadde kjennskap om et annet solsystem, Siriussystemet, nemlig Dogon-stammen i Afrika. Dogon er en folkegruppe som lever i de sørøstlige delene av Mali. I følge Dogonene fikk deres forfedre besøk av utenomjordiske fra Siriussystemet som brakte med seg kunnskap og visdom. Flere spesialister hevder nå at de har funnet det lenge etterlengtede «endelige beviset» på besøk på jorden av gamle astronauter. I følge boken, The Sirius Mystery: New Scientific Evidence of Alien Contact 5, 000 Years Ago, av Robert K. G. Temple

Mytene om dogon-stammene i Mall, Vest-Afrika, inneholder astronomisk kunnskap som de innfødte verken kunne ha lært av seg selv eller gjettet. Åpenbart, sier forskerne, fortalte noen mer avanserte sivilisasjoner dem det.
Disse fascinerende Dogon-legendene snakker om Jupiters fire måner og Saturns ringer, som ikke ble sett av mennesker før oppfinnelsen av teleskopet. De snakker om stjernen Sirius og om et par usynlige følgesvenner. En av dem sirkler Sirius hvert femtiende år, erklærer legendene, og er laget av et metall som er det tyngste i universet.

Astronomer har oppdaget at et slikt objekt (kalt "Sirius-B") eksisterer, men bare de mest sofistikerte og følsomme instrumentene - utilgjengelige, selvfølgelig, for dogonene - kan oppdage det. fra The Sirius Mystery, av James Oberg
Dette har vi diskutert før, men det må du enten ha glemt eller du bryr deg ikke om motforestillinger og fakta du ikke liker.

"Tilsynelatende begynner våre forskere akkurat nå å akseptere at et eldgammelt menneskesamfunn i førhistorisk tid hadde kjennskap om et annet solsystem, Siriussystemet,"

Hvilke forskere og hva forsker de i?

"The Sirius Mystery, av James Oberg"

Som du selv helt korrekt skriver like over:

" The Sirius Mystery: New Scientific Evidence of Alien Contact 5, 000 Years Ago, av Robert K. G. Temple "

Hva kreves for at noe kan kalles Scientific?

Siden du nevner James Olberg:

"Journalist and skeptic James Oberg collected claims concerning Dogon mythology in his 1982 book UFOs and Outer Space Mysteries.[12] According to Oberg, the Dogons' astronomical information resembled the knowledge and speculations of late 1920s Europe, suggesting that the Dogon were influenced by European visitors before their mythology was recorded in the 1930s. Oberg also says that the Dogon were not an isolated group and that a member might have acquired knowledge about Sirius B while abroad and later passed it on to the tribe. Oberg comments that "there is no archaeological evidence that the specific references to the twin hidden companions of Sirius are anywhere near that old. Furthermore, most Dogon symbology already has multiple levels of meaning; the sketches used to illustrate the Sirius secrets are also used in puberty ceremonies" while pointing out that the evidence for it being recently acquired remains circumstantial."

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Sirius_Mystery

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Arne Magnus Aasen skrev: lør jan 13, 2024 8:25 am
HB skrev: HB skriver:
Nå antar jeg at han mener med interplanetariske reiser til planeter 20-25 lysår menes med at mennesker foretar interstellare reiser til planeter rundt andre stjerner enn solen. I mitt univers så foretas interplanetariske reiser i vårt solsystem. Meg bekjent så er den eneste planet mennesket fysisk har besøkt månen. En reise til Mars med vår teknologi er utopi.

Romfartseksperten Tandberg har også innsett å resie til Mars ligger langt frem i fremtiden. Men da han hørte at Musk skulle reise og han på en religiøs måte snudde totalt i sitt syn på fordi det var Musk og sa at da er det mulig på kort sikt, mistet Tandberg min respekt. Vi legger oss ned vendt mot Tesla og ber.

MVH

HB som trekker på smilebåndet.
Arne svarer:

Interstellare reiser er det riktige ordet. Jeg takker for den, HB.

Når jeg skriver at mennesket bare kan drømme om engang å bli i stand til å foreta interstellare reiser, så gjør jeg det fordi jeg tror at slike rådyre romprosjekt vil være en umulighet for en menneskehet som til alle tider har brukt penger på å smi sverd og som tilsynelatende vil fortsette med det i stedet for bruke penger på romforskning.

Når det er sagt vil jeg i det følgende bevege meg litt utenfor trådstarters intensjon med tråden, som er, slik jeg har oppfattet det, å søke svar på hvilke reaksjoner det ville medføre om vi fant liv på andre planeter? Trådstarter bruker et eksempel og jeg siterer:

-Hva om vi finner bevis for at det faktisk foregår noe på en eksoplanet, som er et sted mellom sjimpanse og uforstållig i form av aktivitet, på en planet kanskje 20-25 lysår unna? En aktivitet som beviser at vi ikke er alene. Og at det skjedde såpass nære.
Og at det skjedde i vår levetid? Med alt vi har av jern i ilden fra før.
Hva da?
Hvilke umiddelbare positive og negative ringvirkninger hadde vi sett og hva hadde vi egentlig gjort?

For det første. For å finne sådant liv måtte mennesket først og fremst ha kommet seg dit (planet 20-25 lysår unna) og for å komme seg fram og tilbake til Jorden måtte mennesket ha beveget seg i et romskip som gikk med lysets hastighet. Dette er en utopi i vår levetid, så spørsmålet er umulig å svare på.

For det andre. Er det i det hele tatt mulig for menneskeheten slik vi ser av dens oppførsel av i dag noensinne å bli i stand til å foreta interstellare reiser?

Den som gidder å lese en ganske lang artikkel jeg har skrevet om emnet vil få mer innsikt i min tankegang, så jeg vedlegger følgende:

DET STORE FILTERET,
EN SKREMMENDE OG VAKKER UTOPI ELLER DEN NAKNE SANNHET?

Forskerne tyr til urovekkende teori for å besvare spørsmålet om hvorfor vi aldri har blitt kontaktet av utenomjordiske livsformer.
Forskere tilknyttet den amerikanske romfartsorganisasjonen Nasa har gjennomført en studie der de anvender den vitenskapelige teorien om Det store filteret.

Det store filteret er en hypotetisk forklaring på hvorfor vi aldri har blitt kontaktet av annet avansert liv i verdensrommet. «Det store filteret er et fenomen som utsletter sivilisasjoner før de kan oppnå kontakt med hverandre, noe som kan forklare den kosmiske stillheten,» skriver forskerne.

Teorien tar utgangspunkt i at det gjennom tidenes løp (13,8 milliarder år) har eksistert mange sivilisasjoner i verdensrommet, men at disse sivilisasjonene utslettet seg selv før de behersket kunsten med interplanetarisk kommunikasjon og reise.
I korte trekk er dette et slags selvutslettende filter som stanser sofistikert utvikling etter et visst punkt i evolusjonen.
Det antas at det er milliarder av planeter i verdensrommet som befinner seg i den såkalte beboelige sonen av et solsystem, i likhet med vår egen planet. Byggesteiner til liv er allerede påvist i verdensrommet, som for eksempel aminosyrer på meteoritter og vann på MARS. Mange astrofysikere og astronomer mener dette skulle tilsi at det er store sjanser for liv andre steder enn på jorden.
Studien understreker imidlertid at det fortsatt er håp for menneskeheten, og at vi kan unngå å filtreres hvis vi tar nødvendige grep.
«Nøkkelen til menneskehetens suksess for å krysse et sånt universelt filter, er å identifisere våre destruktive egenskaper og nøytralisere dem i forkant,» skriver forskerne, ifølge Huffington Post.

VÅRT GALAKTISKE NABOLAG.

Tar forskerne feil når de hevder at vi aldri har blitt kontaktet av annet avansert liv i verdensrommet? Og hvis de tar feil, så må vi spørre oss hvor disse eventuelt kommer fra. Kanskje er det verdt å se litt på Siriussystemet.
Sirius er den mest lyssterke stjerna på nattehimmelen, og Sirius-systemet en av de mest nærliggende naboene til jorden. Den har tilnavnet, Hundestjernen, etter plasseringen i stjernebildet Store hund. Men finnes det planeter i dette solsystemet? Det er riktignok ikke påvist en eller flere planeter som kretser rundt dobbelt stjernene i Siriussystemet, men det kan bare være et tidsspørsmål ettersom Hubble-teleskopet stadig er i utvikling. Men hvilke opplysninger har vi om dette solsystemet utenom de rene astronomiske data?

Dogon-Stammen i Afrika og deres mystiske forbindelse til Siriussystemet.
Mennesker og reiser:

Interplanetariske reiser f.eks. til Mars kan være en mulighet etter år 2100. Men det er mange utfordringer som skal løses først og når vi knapt har reist til månen og overlevd ei ukes reise så skjønner man at en reise til Mars på noen år i dette århundre er utopi. For å overleve selve reisen er vi nødt til å lagre depot på veien, vi må tenke i de baner som Amundsen gjorde på vei til sydpolen og ikke som Scott. Å bosette planeten skjer tidligst år 2500, vi har for mye å gå igjennom før det skjer.

Interstellare reiser kan mennesket bare glemme. Vi er rett og slett for dumme, menneskeheten vs. en saueflokk er egentlig ikke rare forskjellen. Først må vi akseptere at en slik reise må vi bruke uker i stedet for tusenvis av år. For å komme inn i de tankebaner må det meste av vår viten skrives om. For å skrive om denne viten må menneskeheten ut av saueflokken. Det i seg selv er et kjempeskritt (for å bruke et velkjent uttrykk). Neste generasjon mennesker (homo "futurus") kan kanskje klare steget hvis tankekraften er annerledes innstilt enn vår.

----

Tanken på en eksoplanet er ganske interessant. Hvis vi leser vår egen historie så står det faktisk skrevet, dessverre er det mange som benekter dens eksistens. Jeg selv har vært involvert i hvilke stjerner det gjelder med påfølgende kalkulasjoner. Etter min mening så er nærmeste stjerne med liv ikke mer enn 10(har ikke det eksakte tallet for hånd) lysår unna.

Gjør meg en tjeneste og glem Sirius med liv i det systemet. Det er en stjerne som knapt er 200 millioner år og Sirius B er allerede en hvit dverg som må ha ødelagt samtlige planeter i systemet. For sammenligning, Jorden brukte minst 1 milliard år før de første encellede organismer eksisterte, og minst 2 milliarder år før de første flercellede organismer eksisterte.

mvh.

HB

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: lør jan 13, 2024 10:22 pm
Jorden brukte minst 1 milliard år før de første encellede organismer eksisterte
Dividér tallet med 2, så kan du være i nærheten - såfremt det er prokaryoter du mener.

Mvh

BE

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Det er godt å se hvor begrense midler Nasa har til disposisjon og hvor begrenset forskningen av den grunn blir. For det stort sett bruk for forskningen for å finne ut hva som truer jorden i form av Meteoritt og /eller asterioidenedslag og de har det vært endel av. Og astroider som kan råke heter Bennu, 1950Da og 2000 SG344 iflg Illustrert vitenskap.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Frode57 skrev: ons jan 17, 2024 2:33 pm Det er godt å se hvor begrense midler Nasa har til disposisjon og hvor begrenset forskningen av den grunn blir. For det stort sett bruk for forskningen for å finne ut hva som truer jorden i form av Meteoritt og /eller asterioidenedslag og de har det vært endel av. Og astroider som kan råke heter Bennu, 1950Da og 2000 SG344 iflg Illustrert vitenskap.
Nå ha'kke jeg studert i detalj hvilke som kan utgjøre en fare for jorda (Bennu tviler jeg litt på; de to andre du nevner kjenner jeg ikke noe til). Men i tillegg kommer jo de man IKKE har oppdaget som farlige ennå. Dersom jeg skal være ærlig hva jorda angår, er jeg imidlertid mer bekymret for ferskvannsmangel enn for asteroidenedslag.

Mvh

BE

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: ons jan 17, 2024 12:29 pm
HB4596 skrev: lør jan 13, 2024 10:22 pm
Jorden brukte minst 1 milliard år før de første encellede organismer eksisterte
Dividér tallet med 2, så kan du være i nærheten - såfremt det er prokaryoter du mener.

Mvh

BE
Jeg skal ikke legge mye vekt på å krange om det gikk en halv eller en milliard år før de første cellene så dagens lys. Det finnes ikke så mye funn at det gjør noe fra eller til. Mulig jeg tar feil, men for min del er det heller ikke av interesse. For de som er interessert: https://snl.no/livets_opprinnelse

"Jorden ble dannet for rundt 4,6 milliarder år siden, og det gikk kanskje én milliard år før de første livsformene manifesterte seg."

mvh.

HB

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Frode57 skrev: ons jan 17, 2024 2:33 pm Og astroider som kan råke heter Bennu, 1950Da og 2000 SG344 iflg Illustrert vitenskap.
De burde ha byttet navn til Illustrert ikke vitenskap,
Maken til møkkablekke har jeg ikke sett.
Slikt søppel skulle vært forbudt.

mvh

HB.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: ons jan 17, 2024 4:52 pm
Frode57 skrev: ons jan 17, 2024 2:33 pm Og astroider som kan råke heter Bennu, 1950Da og 2000 SG344 iflg Illustrert vitenskap.
De burde ha byttet navn til Illustrert ikke vitenskap,
Maken til møkkablekke har jeg ikke sett.
Slikt søppel skulle vært forbudt.

mvh

HB.
Jeg må tilstå at jeg abonnerte på IV et års tid, men så lenge man har tilgang til internett er jo nesten enhver opplysning i trykksaker forelda allerede i utgangspunktet.

Mvh

BE

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Teknologi & Vitenskap»