Om vi finner liv

Svar
AccountsReceivable

Re: Om vi finner liv

Legg inn av AccountsReceivable »

LANISTA skrev: ons aug 02, 2023 5:35 pm Om vi har hatt besøk av fine gjester fra mer urbane områder av galaksen, synes jeg det er snodig av disse å gjemme seg for oss.
Jeg hadde selv ikke reist 40 billioner km x 25.000 - f.eks, hvis de er fra downtown - uten å ha bedt om bevertning når jeg endelig kom frem.
Jeg tror i alle fall ikke at de hadde klart å gjøre kunststykket å krasje i en eller annen kornåker i USA, om de først har klart å utvikle teknologien til å komme seg hit.

De hadde nok heller ikke hatt særlige problemer å gjemme seg for en gjeng skapninger som sliter med å besøke sin egen måne. Om det var slik at de av en eller annen grunn ikke ville bli oppdaget.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

AccountsReceivable skrev: ons aug 02, 2023 6:15 pm
LANISTA skrev: ons aug 02, 2023 5:35 pm Om vi har hatt besøk av fine gjester fra mer urbane områder av galaksen, synes jeg det er snodig av disse å gjemme seg for oss.
Jeg hadde selv ikke reist 40 billioner km x 25.000 - f.eks, hvis de er fra downtown - uten å ha bedt om bevertning når jeg endelig kom frem.
Jeg tror i alle fall ikke at de hadde klart å gjøre kunststykket å krasje i en eller annen kornåker i USA, om de først har klart å utvikle teknologien til å komme seg hit.

De hadde nok heller ikke hatt særlige problemer å gjemme seg for en gjeng skapninger som sliter med å besøke sin egen måne. Om det var slik at de av en eller annen grunn ikke ville bli oppdaget.
Krasjteorien er fantastisk. Vi bør ha følgende tommelfingerregel: Aliens som ikke kan lande, er aliens-non-grata.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

LANISTA skrev: ons aug 02, 2023 5:35 pm Om vi har hatt besøk av fine gjester fra mer urbane områder av galaksen, synes jeg det er snodig av disse å gjemme seg for oss.
Jeg hadde selv ikke reist 40 billioner km x 25.000 - f.eks, hvis de er fra downtown - uten å ha bedt om bevertning når jeg endelig kom frem.
Nåja...

Hvis om dersom døramatte jeg mot formodning var med på en ekspedisjon til en planet med liv i bane rundt en fjerntliggende stjerne, og det viser seg at det var befolket av blekksprutlignende vesener som akkurat hadde funnet opp hjulet ville jeg også ha gjemt meg. For å si det på en annen måte, mennesker er ikke veldig langt foran i utviklingen i dag og har neppe noe å tilføye av kunnskap til eventuelle besøkende.

mvh.

HB

AccountsReceivable

Legg inn av AccountsReceivable »

HB4596 skrev: ons aug 02, 2023 6:15 pm
AccountsReceivable skrev: ons aug 02, 2023 5:27 pm De UAP samtalene som foregår i USA nå om dagen er god underholdning, men jeg har vanskelig for å tro på disse personene. Vi har jo denne piloten som mener han og andre likemenn har sett noe sylinderlignende greier, men om det er liv, en optisk illusjon, eller et ukjent fysisk fenomen de har sett er ikke godt å si. Så har vi denne kongresshøringen da, med denne sikkerhetsklarerte fyren som egentlig ikke kan offentliggjøre noe som helst bevis av interesse, kun henvise til en tredjepart som «har sett det». Føler på mange måter at det er den gode gamle «aliens landet i kornåkeren min i Nebraska og undersøkte ræva mi» historien, bare i ny drakt.
Hva med filmsnuttene som har "lekket" ut?

mvh

HB
Filmsnuttene, hvor enn underholdene de var, sa meg egentlig lite. Det kan være så mangt, siden de ble offentliggjort har det kommet mange potensielle forklaringer på hva det kan være, forklaringer som synes mer sannsynlige enn aliens. Kamera parallakse, potensielt ukjente fysiske fenomen vi ikke har sett før, optiske illusjoner, gjenstand i havet, kanskje en kombinasjon av flere ting. Ingen vet sikkert, men en video alene beviser lite utover at ett eller annet ble filmet den dagen.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

HB4596 skrev: ons aug 02, 2023 6:59 pm
LANISTA skrev: ons aug 02, 2023 5:35 pm Om vi har hatt besøk av fine gjester fra mer urbane områder av galaksen, synes jeg det er snodig av disse å gjemme seg for oss.
Jeg hadde selv ikke reist 40 billioner km x 25.000 - f.eks, hvis de er fra downtown - uten å ha bedt om bevertning når jeg endelig kom frem.
Nåja...

Hvis om dersom døramatte jeg mot formodning var med på en ekspedisjon til en planet med liv i bane rundt en fjerntliggende stjerne, og det viser seg at det var befolket av blekksprutlignende vesener som akkurat hadde funnet opp hjulet ville jeg også ha gjemt meg. For å si det på en annen måte, mennesker er ikke veldig langt foran i utviklingen i dag og har neppe noe å tilføye av kunnskap til eventuelle besøkende.

mvh.

HB
Hvis dersom atte-jeg-kan-fatte hvordan eventuelle oppegående vesener fra et annet sted kan reise bemannet over grenseløst usannsynlige avstander, kan de også - etter all oppsamlet fornuft fra 100 mrd døde mennesker - vite hva de trenger å vite før de lander. Trolig selv før de dro.

Jeg tror, helt personlig, at Melkeveien er full av liv. Men det er, etter min egen antakelse, en galakse hovedsakelig bestående av mikrober. Om det finnes teknologiske sivilisasjoner som sameksisterer med oss, akkurat nå, vil det være et utrolig sammentreff.
Og om de da i tillegg både kan(!) og hadde bestemt seg for å besøke oss(!) Ja, da hadde det skjedd med brask og bram! Det hadde blitt Columbus går i land i 1492.

De som interstellare globetrottere, vil sett på oss slik vi ser på dovendyr. Eller mus. Dvs, totalt blottet for noen som helst form for respekt. De hadde virkelig ikke giddet å gjemme seg.

Men igjen, dette er mening.
Og mine meninger bøyer jeg meg for.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

AccountsReceivable skrev: ons aug 02, 2023 7:19 pm
HB4596 skrev: ons aug 02, 2023 6:15 pm
AccountsReceivable skrev: ons aug 02, 2023 5:27 pm De UAP samtalene som foregår i USA nå om dagen er god underholdning, men jeg har vanskelig for å tro på disse personene. Vi har jo denne piloten som mener han og andre likemenn har sett noe sylinderlignende greier, men om det er liv, en optisk illusjon, eller et ukjent fysisk fenomen de har sett er ikke godt å si. Så har vi denne kongresshøringen da, med denne sikkerhetsklarerte fyren som egentlig ikke kan offentliggjøre noe som helst bevis av interesse, kun henvise til en tredjepart som «har sett det». Føler på mange måter at det er den gode gamle «aliens landet i kornåkeren min i Nebraska og undersøkte ræva mi» historien, bare i ny drakt.
Hva med filmsnuttene som har "lekket" ut?

mvh

HB
Filmsnuttene, hvor enn underholdene de var, sa meg egentlig lite. Det kan være så mangt, siden de ble offentliggjort har det kommet mange potensielle forklaringer på hva det kan være, forklaringer som synes mer sannsynlige enn aliens. Kamera parallakse, potensielt ukjente fysiske fenomen vi ikke har sett før, optiske illusjoner, gjenstand i havet, kanskje en kombinasjon av flere ting. Ingen vet sikkert, men en video alene beviser lite utover at ett eller annet ble filmet den dagen.
På jugetube kryr det av svært tynne gutteromsforklaringer.
Tydeligvis kan ting som produseres på gutterommet brukes som motbevis, da er det 100% OK, eller legges det 0% vekt på det som kommer fra den kanten.

Flere av disse filmsnuttene ferteller meg en del.

MVH

HB

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

LANISTA skrev: ons aug 02, 2023 7:19 pm Men igjen, dette er mening.
Og mine meninger bøyer jeg meg for.
Ja. Det er svært viktig.

mvh

HB.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

LANISTA skrev: ons aug 02, 2023 6:35 pm
AccountsReceivable skrev: ons aug 02, 2023 6:15 pm
LANISTA skrev: ons aug 02, 2023 5:35 pm Om vi har hatt besøk av fine gjester fra mer urbane områder av galaksen, synes jeg det er snodig av disse å gjemme seg for oss.
Jeg hadde selv ikke reist 40 billioner km x 25.000 - f.eks, hvis de er fra downtown - uten å ha bedt om bevertning når jeg endelig kom frem.
Jeg tror i alle fall ikke at de hadde klart å gjøre kunststykket å krasje i en eller annen kornåker i USA, om de først har klart å utvikle teknologien til å komme seg hit.

De hadde nok heller ikke hatt særlige problemer å gjemme seg for en gjeng skapninger som sliter med å besøke sin egen måne. Om det var slik at de av en eller annen grunn ikke ville bli oppdaget.
Krasjteorien er fantastisk. Vi bør ha følgende tommelfingerregel: Aliens som ikke kan lande, er aliens-non-grata.
Fra bilens første stund var det en ulykke.
Selv i dag er det fremdeles ulykker, selv etter tusenvis av forbedringer av bilen, tusenvis av forbedringer av veien, tusenvis av regulerende lover og tusenvis av andre ting som er glemt å nevne.

Kanskje aliens er like dumme som mennesket, eller motsatt.

MVH

HB.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

HB4596 skrev: tor aug 03, 2023 3:49 pm
LANISTA skrev: ons aug 02, 2023 6:35 pm
AccountsReceivable skrev: ons aug 02, 2023 6:15 pm

Jeg tror i alle fall ikke at de hadde klart å gjøre kunststykket å krasje i en eller annen kornåker i USA, om de først har klart å utvikle teknologien til å komme seg hit.

De hadde nok heller ikke hatt særlige problemer å gjemme seg for en gjeng skapninger som sliter med å besøke sin egen måne. Om det var slik at de av en eller annen grunn ikke ville bli oppdaget.
Krasjteorien er fantastisk. Vi bør ha følgende tommelfingerregel: Aliens som ikke kan lande, er aliens-non-grata.
Fra bilens første stund var det en ulykke.
Selv i dag er det fremdeles ulykker, selv etter tusenvis av forbedringer av bilen, tusenvis av forbedringer av veien, tusenvis av regulerende lover og tusenvis av andre ting som er glemt å nevne.

Kanskje aliens er like dumme som mennesket, eller motsatt.

MVH

HB.
Hvis noe/noen er smarte nok til å reise flere lysår, så bør de være smarte nok til å kunne lande. Men mine kunnskaper om feltet er like mangelfulle som en sjimpanses kunnskaper om det å skrive en god CV.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

LANISTA skrev: tor aug 03, 2023 4:03 pm
HB4596 skrev: tor aug 03, 2023 3:49 pm
LANISTA skrev: ons aug 02, 2023 6:35 pm

Krasjteorien er fantastisk. Vi bør ha følgende tommelfingerregel: Aliens som ikke kan lande, er aliens-non-grata.
Fra bilens første stund var det en ulykke.
Selv i dag er det fremdeles ulykker, selv etter tusenvis av forbedringer av bilen, tusenvis av forbedringer av veien, tusenvis av regulerende lover og tusenvis av andre ting som er glemt å nevne.

Kanskje aliens er like dumme som mennesket, eller motsatt.

MVH

HB.
Hvis noe/noen er smarte nok til å reise flere lysår, så bør de være smarte nok til å kunne lande. Men mine kunnskaper om feltet er like mangelfulle som en sjimpanses kunnskaper om det å skrive en god CV.
Ikke vet jeg, men danner meg en idè om en parallell til oss.
Hva om en gjeng aliens-ungdom kappkjørte hit og den som landet først var vinneren?
Selvsagt vant den ene..... :o
Det skal visttnok være to kræsj i ørknen ifølge de som har greie på det.

Det er ikke sikkert de har noe politi som rekker til andre enden av galaksen der vi bor.

MVH

HB.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

Hvorfor drar aliens først og fremst til USA? Er det pga dollarkursen?

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Starstruck skrev: tor aug 03, 2023 7:11 pm Hvorfor drar aliens først og fremst til USA? Er det pga dollarkursen?
Jeg tipper at de venter på neste episode der Monica er i knestående og suger Bill.

MVH

HB.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

LANISTA skrev: tor aug 03, 2023 4:03 pm ]

Hvis noe/noen er smarte nok til å reise flere lysår, så bør de være smarte nok til å kunne lande.
I det minste smarte nok til å unngå å krasje.

Og til dere andre: Jada, jeg er klar over at jordiske romskip har krasjet eller forulykket - men de fleste av oss er klar over at våre naboer ikke befinner seg rett rundt hjørnet. Å utruste en slik ekspedisjon - uavhengig av om den inkluderer levende vesener - vil rent fornuftsmessig være både for viktig og for kostbart til at krasj i vår atmosfære er særlig sannsynlig; spesielt tatt i betraktning at man vel må anta at slike ferder IKKE er utrusta og avstedsendt i eller fra vårt eget solsystem. Dersom det finnes det minste spor av intelligens bak slike ekspedisjoner, virker det urimelig at man (såkalte "intelligente" vesener bak slike ekspedisjoner) ikke har jobbet hardt, dyrt og i lang tid for å unngå nettopp slike krasj - og det er jo selvinnlysende.

Mvh

BE
som la fra seg "Willy på eventyr" tidlig på 60-tallet

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Hvis det skulle vise seg at vi får besøk av interstellare langveisfarere, så ikke nøl med å oppdatere dette i tråden.
Selv om jeg ikke tror det er sannsynlig, stopper ikke hendelser opp av den grunn.
Det var trolig ikke tankene til den lekre prostituerte brunetten som mottok betaling av en offiser, at hun sekunder senere lå begravd i lava og aske en fredelig Pompei-kveld i år 79.
Det var sannsynligvis heller ikke forventet av fiskeren som stod på havna i Banda Aceh og losset, at det kom en 27 meter høy vegg av vann rett bak ham, i romjulen 2004.
Men det skjedde allikevel.
Hverken brunetten eller fiskeren rakk å analysere hendelsene i noen særlig grad.
Til felles hadde de kanskje at de ikke følte de truet planetens eksistens, til tross for at det er moderne å mene i dag.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

LANISTA skrev: tir aug 08, 2023 1:35 pm Hvis det skulle vise seg at vi får besøk av interstellare langveisfarere, så ikke nøl med å oppdatere dette i tråden.
Selv om jeg ikke tror det er sannsynlig, stopper ikke hendelser opp av den grunn.
Det var trolig ikke tankene til den lekre prostituerte brunetten som mottok betaling av en offiser, at hun sekunder senere lå begravd i lava og aske en fredelig Pompei-kveld i år 79.
Det var sannsynligvis heller ikke forventet av fiskeren som stod på havna i Banda Aceh og losset, at det kom en 27 meter høy vegg av vann rett bak ham, i romjulen 2004.
Men det skjedde allikevel.
Hverken brunetten eller fiskeren rakk å analysere hendelsene i noen særlig grad.
Til felles hadde de kanskje at de ikke følte de truet planetens eksistens, til tross for at det er moderne å mene i dag.
Har noen fortalt deg at du med fordel kan skrive kortere innlegg?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

LANISTA skrev: tir aug 08, 2023 3:53 pm
LANISTA skrev: tir aug 08, 2023 1:35 pm Hvis det skulle vise seg at vi får besøk av interstellare langveisfarere, så ikke nøl med å oppdatere dette i tråden.
Selv om jeg ikke tror det er sannsynlig, stopper ikke hendelser opp av den grunn.
Det var trolig ikke tankene til den lekre prostituerte brunetten som mottok betaling av en offiser, at hun sekunder senere lå begravd i lava og aske en fredelig Pompei-kveld i år 79.
Det var sannsynligvis heller ikke forventet av fiskeren som stod på havna i Banda Aceh og losset, at det kom en 27 meter høy vegg av vann rett bak ham, i romjulen 2004.
Men det skjedde allikevel.
Hverken brunetten eller fiskeren rakk å analysere hendelsene i noen særlig grad.
Til felles hadde de kanskje at de ikke følte de truet planetens eksistens, til tross for at det er moderne å mene i dag.
Har noen fortalt deg at du med fordel kan skrive kortere innlegg?
:D :D :D

Du kan ta det med ro. Det æ'kke du som skriver hverken de lengste eller mest vettløse innlegga her.

Mvh

BE

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

LANISTA skrev: tir aug 08, 2023 1:35 pm Hvis det skulle vise seg at vi får besøk av interstellare langveisfarere, så ikke nøl med å oppdatere dette i tråden.
I såfall tror jeg at det toget har gått.
Skjønner ikke det siden det så mange positive fyrer som lurker rundt her.

mvh

HB.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

LANISTA skrev: tir aug 08, 2023 3:53 pm
LANISTA skrev: tir aug 08, 2023 1:35 pm ....
Har noen fortalt deg at du med fordel kan skrive kortere innlegg?
Hvorfor skulle man skrive kortere innlegg?
Hvis innleggene har naturlige avsnitt er det null problem å lese.
Personlig finner jeg det mer interresant å lese lange meningsløse ordrike innlegg enn å lese doktoravhandlinger med et enstavelses ord.

mvh

HB

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: tir aug 08, 2023 7:38 pm
LANISTA skrev: tir aug 08, 2023 3:53 pm
LANISTA skrev: tir aug 08, 2023 1:35 pm ....
Har noen fortalt deg at du med fordel kan skrive kortere innlegg?
Hvorfor skulle man skrive kortere innlegg?
Hvis innleggene har naturlige avsnitt er det null problem å lese.
Personlig finner jeg det mer interresant å lese lange meningsløse ordrike innlegg enn å lese doktoravhandlinger med et enstavelses ord.

mvh

HB
Beklager; men jeg er muligens litt tungnem. Du skjønner; jeg ha'kke no' særlig utdannelse å skryte av, så om du vil opplyse meg om hvor jeg kan "lese doktoravhandlinger med et enstavelses ord", så vil jeg sette pris på det.

Mvh

BE
som ikke har lest så mange doktoravhandlinger; hverken med ett (jada, jeg er klar over at du skrev "et") eller flere ord

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: fre aug 11, 2023 7:53 pm
HB4596 skrev: tir aug 08, 2023 7:38 pm
LANISTA skrev: tir aug 08, 2023 3:53 pm
Har noen fortalt deg at du med fordel kan skrive kortere innlegg?
Hvorfor skulle man skrive kortere innlegg?
Hvis innleggene har naturlige avsnitt er det null problem å lese.
Personlig finner jeg det mer interresant å lese lange meningsløse ordrike innlegg enn å lese doktoravhandlinger med et enstavelses ord.

mvh

HB
Beklager; men jeg er muligens litt tungnem. Du skjønner; jeg ha'kke no' særlig utdannelse å skryte av, så om du vil opplyse meg om hvor jeg kan "lese doktoravhandlinger med et enstavelses ord", så vil jeg sette pris på det.

Mvh

BE
som ikke har lest så mange doktoravhandlinger; hverken med ett (jada, jeg er klar over at du skrev "et") eller flere ord
sitat Guggle:
"Regel. Du skal bruke ett når du skriver om antall, mens du ellers stort sett skal bruke et. Før regnet vi ett som tallord, mens et var artikkel."

Jeg er ikke så språkmektig at det gjøre noe, men jeg har min egen regel:
"Regel er karnevalsforkledning. Når man er på karneval så forkler man seg som regel."

Over til konseptet med en doktoravhandling med andre ord:

Meg selv: "Jeg kan alt."
Kompis: "Kan du låne meg en million?"
Meg selv: "Å filler'n..."


mvh.

HB. som sitter med Frydenfull fat.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: fre aug 11, 2023 8:47 pm
BlackEagle skrev: fre aug 11, 2023 7:53 pm
HB4596 skrev: tir aug 08, 2023 7:38 pm

Hvorfor skulle man skrive kortere innlegg?
Hvis innleggene har naturlige avsnitt er det null problem å lese.
Personlig finner jeg det mer interresant å lese lange meningsløse ordrike innlegg enn å lese doktoravhandlinger med et enstavelses ord.

mvh

HB
Beklager; men jeg er muligens litt tungnem. Du skjønner; jeg ha'kke no' særlig utdannelse å skryte av, så om du vil opplyse meg om hvor jeg kan "lese doktoravhandlinger med et enstavelses ord", så vil jeg sette pris på det.

Mvh

BE
som ikke har lest så mange doktoravhandlinger; hverken med ett (jada, jeg er klar over at du skrev "et") eller flere ord
sitat Guggle:
"Regel. Du skal bruke ett når du skriver om antall, mens du ellers stort sett skal bruke et. Før regnet vi ett som tallord, mens et var artikkel."

Jeg er ikke så språkmektig at det gjøre noe, men jeg har min egen regel:
"Regel er karnevalsforkledning. Når man er på karneval så forkler man seg som regel."

Over til konseptet med en doktoravhandling med andre ord:

Meg selv: "Jeg kan alt."
Kompis: "Kan du låne meg en million?"
Meg selv: "Å filler'n..."


mvh.

HB. som sitter med Frydenfull fat.
Du kan muligens skjerpe deg, for jeg tror IKKE at du er dum. Selvfølgelig er det riktig slik du skrev det ("et"), men jeg fokuserte på forskjellen mellom ETT og FLERE. Men det viktige er usikkerheten rundt hvorvidt du brukte "et ord" for å lese en doktoravhandling - eller om doktoravhandlinga inneholdt bare "et ord" - dvs. ETT ord. Men nå, når jeg har forklart det i detalj for deg, kan du muligens svare.

Mvh

BE
som også kan finne på å drikke en eller to "Frydenfull", men da helst en bayer - og som de få gangene han drikker øl, helst holder seg til Erdinger Dunkel (på polet) - sammen med chili-sjokolade - anbefales!

P. S. Men du får poeng for karnevalet (her i bygden har oss mest erfaring mæ bukkeball - heil' julbukkball)

Realisten
Innlegg: 2

Legg inn av Realisten »

Hei hei 😏

(Har ikke lest tråden.... )

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Realisten skrev: ons nov 29, 2023 6:47 pm Hei hei 😏

(Har ikke lest tråden.... )
Det er visst gått noe tid siden noen har lest tråden, men velkommen! Og har du noen mening om ikke-jordisk liv, så skriv i vei!

Mvh

BE
relativt avslappet

Hattori_Hanzo
Innlegg: 721

Legg inn av Hattori_Hanzo »

LANISTA skrev: tir aug 02, 2022 7:40 pm Jeg vet ikke når og jeg vet ikke hvordan. Hva om det er mer enn bakterier, om det skjer. Hva om vi finner bevis for at det faktisk foregår noe på en eksoplanet, som er et sted mellom sjimpanse og uforstållig i form av aktivitet, på en planet kanskje 20-25 lysår unna? En aktivitet som beviser at vi ikke er alene. Og at det skjedde såpass nære.
Og at det skjedde i vår levetid? Med alt vi har av jern i ilden fra før.
Hva da?
Hvilke umiddelbare positive og negative ringvirkninger hadde vi sett og hva hadde vi egentlig gjort?
Jeg er av den oppfatning at ingen dro til månen og at romferd er mest sannsynlig en mye hardere nøtt å knekke enn hva vi har blitt fortalt. Stråling blir i hovedsak problemet. Vi kan sende prober og slikt men biologiske organismer vil slite hardt der ute.

Hvis vi sliter med dette så vil sannsynlig andre lignende organismer slite med det samme. Vi kan være tusen år unna og reise noe som helst sted. Voyager 1 brukte vel noe sånt som 40 år på å komme seg ut av solsystemet vårt og bortenfor der er et langt strekke uten noesomehelst.

Så hvis noe skulle plutselig finne veien hit så lener jeg mot at vi er sannsynligvis i trøbbel. Den dagen vi kan dra noe sted så er det mest sannsynlig militæret som drar noe sted. Og finner de noe vil de kreve det som sitt i kjent stil. Om det bor noe der fra før spiller liten rolle har historien vist. Så hvis vi plutselig dukker opp et sted så er det mest sannsynlig dårlig nytt for det som allerede bor der.

Så vi er nok ikke alene men det kan være gangbart og ligge litt lavt i terrenget.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Hattori_Hanzo skrev: tor nov 30, 2023 5:03 am
LANISTA skrev: tir aug 02, 2022 7:40 pm Jeg vet ikke når og jeg vet ikke hvordan. Hva om det er mer enn bakterier, om det skjer. Hva om vi finner bevis for at det faktisk foregår noe på en eksoplanet, som er et sted mellom sjimpanse og uforstållig i form av aktivitet, på en planet kanskje 20-25 lysår unna? En aktivitet som beviser at vi ikke er alene. Og at det skjedde såpass nære.
Og at det skjedde i vår levetid? Med alt vi har av jern i ilden fra før.
Hva da?
Hvilke umiddelbare positive og negative ringvirkninger hadde vi sett og hva hadde vi egentlig gjort?
Jeg er av den oppfatning at ingen dro til månen og at romferd er mest sannsynlig en mye hardere nøtt å knekke enn hva vi har blitt fortalt. Stråling blir i hovedsak problemet. Vi kan sende prober og slikt men biologiske organismer vil slite hardt der ute.

Hvis vi sliter med dette så vil sannsynlig andre lignende organismer slite med det samme. Vi kan være tusen år unna og reise noe som helst sted. Voyager 1 brukte vel noe sånt som 40 år på å komme seg ut av solsystemet vårt og bortenfor der er et langt strekke uten noesomehelst.

Så hvis noe skulle plutselig finne veien hit så lener jeg mot at vi er sannsynligvis i trøbbel. Den dagen vi kan dra noe sted så er det mest sannsynlig militæret som drar noe sted. Og finner de noe vil de kreve det som sitt i kjent stil. Om det bor noe der fra før spiller liten rolle har historien vist. Så hvis vi plutselig dukker opp et sted så er det mest sannsynlig dårlig nytt for det som allerede bor der.

Så vi er nok ikke alene men det kan være gangbart og ligge litt lavt i terrenget.
Jeg mener nok også at vi skal være forsiktige, men ikke uten videre for at noen skal klubbe oss i huet. Men et eventuelt menneske-besøk kan bringe med seg mye rart fanteri fra jorda, og det kan jo i verste fall demontere hele den andre planetens biosfære. Ikke at menneskene har brydd seg så mye om det på vår egen planet ...

En annen sak er at jeg ikke ser noen mulighet for å sende mennesker til en ekstrasolar planet, men maskiner (som f. eks. traktorer eller mobiltlf. - "phone home") ...

Mvh

BE
som egentlig trives greit der han er

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: tir des 05, 2023 2:06 pm Men et eventuelt menneske-besøk kan bringe med seg mye rart fanteri fra jorda, og det kan jo i verste fall demontere hele den andre planetens biosfære. Ikke at menneskene har brydd seg så mye om det på vår egen planet ...

Mvh

BE
som egentlig trives greit der han er
NASA har tidligere vært veldig opptatt av å desinfisere alle deler som skal opp og utenfor vår atmosfære.
Men nå ser det ut å ha vært fjernet, i alle fall fra mine google søk.

mvh

HB

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: fre des 08, 2023 8:32 pm
NASA har tidligere vært veldig opptatt av å desinfisere alle deler som skal opp og utenfor vår atmosfære.
Men nå ser det ut å ha vært fjernet, i alle fall fra mine google søk.

mvh

HB
Og dét er jo greit. Men problemet oppstår i det øyeblikket mennesker eventuelt skal/vil prøve å benytte biosfæren - eller de fysiske betingelser (muligheter og begrensninger) - på en annen planet. Vi vet jo hvordan det står til her hjemme, og om homo sapiens skal forsøke å finne en måte å overleve på i lengre tid f. eks. på Mars (og da uten å vite ALT om den planeten og en eventuell biosfære), f. eks. med dyrking av gulrøtter, persille, marihuana og rødløk (og forsåvidt gjærsopp, som kan være hyggelig for framstilling av både 45 og 96), så kan - og jeg gjentar kan - det medføre sanering eller "disorder" av en eventuell gjenværende biosfære på den planeten. KAN - fordi vi ikke vet alt, og neppe kan vite alt.

Men spennende - jovisst!

Mvh

BE
som byr på en te-knekt om vi møtes der (men den er i så fall medbrakt ferdig ...)

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: fre des 08, 2023 11:02 pm
HB4596 skrev: fre des 08, 2023 8:32 pm
NASA har tidligere vært veldig opptatt av å desinfisere alle deler som skal opp og utenfor vår atmosfære.
Men nå ser det ut å ha vært fjernet, i alle fall fra mine google søk.

mvh

HB
Og dét er jo greit. Men problemet oppstår i det øyeblikket mennesker eventuelt skal/vil prøve å benytte biosfæren - eller de fysiske betingelser (muligheter og begrensninger) - på en annen planet. Vi vet jo hvordan det står til her hjemme, og om homo sapiens skal forsøke å finne en måte å overleve på i lengre tid f. eks. på Mars (og da uten å vite ALT om den planeten og en eventuell biosfære), f. eks. med dyrking av gulrøtter, persille, marihuana og rødløk (og forsåvidt gjærsopp, som kan være hyggelig for framstilling av både 45 og 96), så kan - og jeg gjentar kan - det medføre sanering eller "disorder" av en eventuell gjenværende biosfære på den planeten. KAN - fordi vi ikke vet alt, og neppe kan vite alt.

Men spennende - jovisst!

Mvh

BE
som byr på en te-knekt om vi møtes der (men den er i så fall medbrakt ferdig ...)
Jeg tenker tanken..... Å overleve en tur til Mars uten gjærsopp?...
Kjedelig. Jeg blir hjemme.


mvh

HB, som tar en smaksprøve på Octomore 14.2 i relativ fremtid. Litt usikker på hvordan det tar i vei.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: fre des 08, 2023 11:44 pm
BlackEagle skrev: fre des 08, 2023 11:02 pm
HB4596 skrev: fre des 08, 2023 8:32 pm
NASA har tidligere vært veldig opptatt av å desinfisere alle deler som skal opp og utenfor vår atmosfære.
Men nå ser det ut å ha vært fjernet, i alle fall fra mine google søk.

mvh

HB
Og dét er jo greit. Men problemet oppstår i det øyeblikket mennesker eventuelt skal/vil prøve å benytte biosfæren - eller de fysiske betingelser (muligheter og begrensninger) - på en annen planet. Vi vet jo hvordan det står til her hjemme, og om homo sapiens skal forsøke å finne en måte å overleve på i lengre tid f. eks. på Mars (og da uten å vite ALT om den planeten og en eventuell biosfære), f. eks. med dyrking av gulrøtter, persille, marihuana og rødløk (og forsåvidt gjærsopp, som kan være hyggelig for framstilling av både 45 og 96), så kan - og jeg gjentar kan - det medføre sanering eller "disorder" av en eventuell gjenværende biosfære på den planeten. KAN - fordi vi ikke vet alt, og neppe kan vite alt.

Men spennende - jovisst!

Mvh

BE
som byr på en te-knekt om vi møtes der (men den er i så fall medbrakt ferdig ...)
Jeg tenker tanken..... Å overleve en tur til Mars uten gjærsopp?...
Kjedelig. Jeg blir hjemme.


mvh

HB, som tar en smaksprøve på Octomore 14.2 i relativ fremtid. Litt usikker på hvordan det tar i vei.
:lol:

Mvh

BE

Realisten
Innlegg: 2

Legg inn av Realisten »

BlackEagle skrev: ons nov 29, 2023 10:30 pm Det er visst gått noe tid siden noen har lest tråden, men velkommen! Og har du noen mening om ikke-jordisk liv, så skriv i vei!

Mvh

BE
relativt avslappet
Ikke-jordisk liv... hmmm, da antar jeg vi diskuterer fantasi? :roll:

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Teknologi & Vitenskap»