Hengerspotting.

Svar
SUV

Re: Hengerspotting.

Legg inn av SUV »

FredPerry^2 skrev: fre mar 24, 2023 8:04 pm
rosmebraad skrev: fre mar 24, 2023 8:02 pm MEN der kommer ikke til å bli mange eldre som humper rundt i 45 år gamle V60, slik tilfellet er med enkelte 240 idag.

Spørs vel om en fire-sylindret motor med turbo, kompressor og hybrid-system overlever til å bli veteran - så det er kjekt med lang garanti.
Det er nok batteriet som er det største problemet der på sikt tipper jeg (og det er jo en del av hybridsystemet). På min bil så hadde jeg tilgjengelig ca halvparten av kapasiteten det skrytes av i brosjyra etter 7 år. Så kan man jo lure på hvordan det står til etter 14 år, da er det vel nær null kapasitet. Og det er ikke bare å kjøre på bensin heller da, for det er det store og dyre batteriet som starter bensinmotoren.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Søtt lite hengerfølge utenfor den lokale OBSen.


Bilde

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Bilde

HarryH

Legg inn av HarryH »

Er det noen andre her som samler på bilnummer, eller har dette gått helt av moten?

Var en ikke helt uvanlig hobby i min ungdom, men den gangen var det jo færre biler.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

HarryH skrev: tor mar 30, 2023 11:52 am Er det noen andre her som samler på bilnummer, eller har dette gått helt av moten?

Var en ikke helt uvanlig hobby i min ungdom, men den gangen var det jo færre biler.
I vår EDB-alder er der nesten fristende å bare få kopiert landenes vegvesenlogg og ha alle verdens numre på en SSD.

SUV

Legg inn av SUV »

FredPerry^2 skrev: tir mar 28, 2023 9:57 pm Søtt lite hengerfølge utenfor den lokale OBSen.


Bilde
Et øyeblikk tenkte jeg at den lille blå A3 var lastet tungt i tillegg til at den trakk henger. Men så kom jeg på at det faktisk er noen som senker bilene sine, og det helt frivillig. Merkelig fenomen det der.

SUV

Legg inn av SUV »

FredPerry^2 skrev: tor mar 30, 2023 11:42 am Bilde
Mange treakslede Brian James i ditt område ser det ut som. Og bilen oppå er vel en Mitsubishi Lancer Evolution ser det ut som, men uten at jeg kjenner disse bilene godt nok til å se hvilket tall det skal stå bak.

Så disse stadig før, men sjeldnere nå synes jeg. De er jo dyre og noen blir jo slaktet også virker det som pga de dyre delene. Har selv funnet bakparten av en slik (kappet ved gulvplass baksete og bakre del av taket) dumpet ut i en bratt skråning for noen år siden. Den var omtrent fullstendig ribbet for løse deler så det var vanskelig å finne ut hva slags bil det var. Mener å huske den aktuelle bakparten var grå.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Så noen 2-akslede hengere idag. Være det seg dyretransport, aluminiumskarmer på eløers flat henger eller annet. Nyttig og hemdig, om enn ikke direkte gromt. Halvgamle biler på grønne skilt.
(Kan vel si at jeg nå ser mer på colaboks-mulighetene i halvslitne varebiler enn jeg ser på Q8 og iX som jo kommer innimellom.)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Du SUV.
Litt OT kanskje, men er der ikke noe som heter 'påskemoro'. (Altså for oss som driver lite med børst ihvertfall.)

Nemlig: Jeg så en nettvideo med en sånn Isuzu som SUV har. Altså sånn dieselpickup. Fokus nå var IKKE hengerfeste, men fronten.
Eier/fører beklagde seg over at der kom hyle/pipelyder når bilen kom opp i fart.
Så rett inn på verksted bar det.
Da åpen-bar(som på påskefjellets hoteller...)te det seg er MUNNSPILL som noen hadde stripset fast i grillen.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Så en i varebil som styrtet fra boks....

ellers syns jeg det var mye hengere å.se på veien idag!
Skal man tro.at folk vil sikre seg litt henger-ferd før de røde dagene gjør at div. tilhenger-destinasjoner holder stengt?

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Bilde

Bilde

Transporten vil være totalt 74 meter lang, og består av fraktingen av en reaktor som er 175 tonn tung.

Her er det nok aksler for alle og enhver.

SUV

Legg inn av SUV »

Ostemanden skrev: tir apr 11, 2023 10:36 pm Bilde

Bilde

Transporten vil være totalt 74 meter lang, og består av fraktingen av en reaktor som er 175 tonn tung.

Her er det nok aksler for alle og enhver.
Flott ekvipasje det der. Såvidt jeg vet brukes den endel til transport av transformatorer. Har selv stoppet opp og kikket på den en dag på vei hjem fra jobb da den stod parkert på ei stor lomme langs veien.

Det blir nesten så jeg føler meg litt liten med mine ca 12 meter og 3,3 tonn som jeg kjørte med senest igår.

Tror ikke jeg har kjørt mer enn 22 hjul fordelt på 6 aksler (3-akslet trekkvogn med 3-akslet semi med sving på bakre aksel, 42 tonns vogntog), noen hundre km, hovedsakelig i Drammens-området.

SUV

Legg inn av SUV »

Og her er en artikkel om 74-meters transporten som vel sannsynligvis fortsatt pågår:

https://www.ao.no/i-kveld-kan-du-stote- ... 5YQuBl_k8U

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

SUV skrev: fre mar 31, 2023 6:51 pm
FredPerry^2 skrev: tor mar 30, 2023 11:42 am
Mange treakslede Brian James i ditt område ser det ut som. Og bilen oppå er vel en Mitsubishi Lancer Evolution ser det ut som, men uten at jeg kjenner disse bilene godt nok til å se hvilket tall det skal stå bak.

Så disse stadig før, men sjeldnere nå synes jeg. De er jo dyre og noen blir jo slaktet også virker det som pga de dyre delene. Har selv funnet bakparten av en slik (kappet ved gulvplass baksete og bakre del av taket) dumpet ut i en bratt skråning for noen år siden. Den var omtrent fullstendig ribbet for løse deler så det var vanskelig å finne ut hva slags bil det var. Mener å huske den aktuelle bakparten var grå.
Ser veldig ut som Lancer Evolution x.. Synd mitsubishi kuttet ut de bilene nå har de bare triste biler igjen

SUV

Legg inn av SUV »

Det ser ut til at det står litt dårlig til i det norske milliardær-miljøet:

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/mil ... e/78843567

Jeg kan ikke akkurat skryte på meg å ha de mest strøkne tilhenger-felgene da jeg også har noe rust på dem. Men det står nå hvertfall ikke like dårlig til med felgene på mine 6 tilhengerhjul (var oppe i 8 ifjor) som det gjør hos denne milliardær-arvingen.

Er man milliardær og skal kjøpe tilhenger bør minstekravet være at den er i god nok stand til å kunne kjøre et flyttelass til Sveits :-)

Det ser forøvrig ut til å bli ganske vvanlig å plassere ting på tilhengere for å utnytte smutthull i regelverket.
Store reklameskilt plassert oppå tilhengere er jo ganske vanlige (da er det ikke et skilt, men bare noe last som er opå en parkert henger). Noen benytter også skaphengere til formålet, og noen har dem til og med parkert på parkeringsplassen utafor konkurrenten (om det er gjort avtale vet jeg ikke).

Og disse minihusene har vi vel alle sett på nettet, små hus som er plassert oppå en henger så ikke trenger byggetillatelse osv på samme måten som med et hus.

Og nå altså badstu på henger slik at den er flyttbar, selv om det vel er lite trolig at milliardær-arvingen kommer til å kjøre rundt på tur med badstua på henger etter bilen.

Er jo forøvrig noen som har laget hengere med badestamp og grillutstyr osv. Har sett annonser for slike til leie. Dette er en fenomen jeg først la merke til etter at jeg så en episode av Norske Rednecks hvor de satte badestamp oppå en henger.

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: man apr 03, 2023 6:55 pm Du SUV.
Litt OT kanskje, men er der ikke noe som heter 'påskemoro'. (Altså for oss som driver lite med børst ihvertfall.)

Nemlig: Jeg så en nettvideo med en sånn Isuzu som SUV har. Altså sånn dieselpickup. Fokus nå var IKKE hengerfeste, men fronten.
Eier/fører beklagde seg over at der kom hyle/pipelyder når bilen kom opp i fart.
Så rett inn på verksted bar det.
Da åpen-bar(som på påskefjellets hoteller...)te det seg er MUNNSPILL som noen hadde stripset fast i grillen.
Det beviser bare at verdens største produsent av dieselmotorer (Isuzu altså) lager dieselmotorer som ikke støyer så veldig mye, siden svak blåsing gjennom et munnspill enda lenger unna enn motoren overdøver lyden av dieselmotoren når en jobber bilen opp i fart.

Nullet forresten ut tripptelleren igår og siden det har jeg kjørt litt under 200 km og med et forbruk på 0,72 l/mil ifølge forbruksmåleren. Det er litt under de oppgitte tallene for WLTP som er på 0,80 l/mil for denne bilen med manuelt gir (for automat er det 0,92 l/mil). Dette er kjøring med piggdekk, og aldri mer enn 40 km før bilen parkeres så det blir ny kaldstart, og temperatur ca 2-10 grader, uten henger. Kjøringen ble avsluttet høyere enn der jeg nullet ut telleren og startet målingen.

På mandag kjørte jeg nesten 300 km med henger på ca 1,2 tonn og høyde på ca 2,6 meter (altså endel luftmotstand), da ble forbruket på 1,02 l/mil ifølge måleren. Også da piggdekk og avsluttet høyere enn start. Luftmotstanden på hengeren har nok mye å si på forbruket, for det ble høyere forbruk på motorveikjøring på E18 enn kjøring over Skaret og lignende veier som er mye opp og ned (og mest opp) og mange svinger, men i ørlitegrann lavere fart da fartsgrensene endel steder setter strengere begrensninger enn på motorveien.

Forbruket med 2 tonns pickup og 1,2 tonns henger er faktisk ørlitegrann lavere enn for første SUV-en min på 1,3 tonn med samme henger på 800 kg og ca 1,9 meters høyde (mindre luftmotstand), hvor det var 1,05 l/mil (bensin riktignok). Ca 1,1 tonn vektøkning der altså hvor det er både tyngre bil og tyngre båt enn før.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

SUV skrev: ons apr 12, 2023 9:49 pm
rosmebraad skrev: man apr 03, 2023 6:55 pm Du SUV.
Litt OT kanskje, men er der ikke noe som heter 'påskemoro'. (Altså for oss som driver lite med børst ihvertfall.)

Nemlig: Jeg så en nettvideo med en sånn Isuzu som SUV har. Altså sånn dieselpickup. Fokus nå var IKKE hengerfeste, men fronten.
Eier/fører beklagde seg over at der kom hyle/pipelyder når bilen kom opp i fart.
Så rett inn på verksted bar det.
Da åpen-bar(som på påskefjellets hoteller...)te det seg er MUNNSPILL som noen hadde stripset fast i grillen.
Det beviser bare at verdens største produsent av dieselmotorer (Isuzu altså) lager dieselmotorer som ikke støyer så veldig mye, siden svak blåsing gjennom et munnspill enda lenger unna enn motoren overdøver lyden av dieselmotoren når en jobber bilen opp i fart.

Nullet forresten ut tripptelleren igår og siden det har jeg kjørt litt under 200 km og med et forbruk på 0,72 l/mil ifølge forbruksmåleren. Det er litt under de oppgitte tallene for WLTP som er på 0,80 l/mil for denne bilen med manuelt gir (for automat er det 0,92 l/mil). Dette er kjøring med piggdekk, og aldri mer enn 40 km før bilen parkeres så det blir ny kaldstart, og temperatur ca 2-10 grader, uten henger. Kjøringen ble avsluttet høyere enn der jeg nullet ut telleren og startet målingen.

På mandag kjørte jeg nesten 300 km med henger på ca 1,2 tonn og høyde på ca 2,6 meter (altså endel luftmotstand), da ble forbruket på 1,02 l/mil ifølge måleren. Også da piggdekk og avsluttet høyere enn start. Luftmotstanden på hengeren har nok mye å si på forbruket, for det ble høyere forbruk på motorveikjøring på E18 enn kjøring over Skaret og lignende veier som er mye opp og ned (og mest opp) og mange svinger, men i ørlitegrann lavere fart da fartsgrensene endel steder setter strengere begrensninger enn på motorveien.

Forbruket med 2 tonns pickup og 1,2 tonns henger er faktisk ørlitegrann lavere enn for første SUV-en min på 1,3 tonn med samme henger på 800 kg og ca 1,9 meters høyde (mindre luftmotstand), hvor det var 1,05 l/mil (bensin riktignok). Ca 1,1 tonn vektøkning der altså hvor det er både tyngre bil og tyngre båt enn før.
D-max du kjører rundt i ?

Izusu trooper var populært på island

SUV

Legg inn av SUV »

Ostemanden skrev: ons apr 12, 2023 10:40 pm
SUV skrev: ons apr 12, 2023 9:49 pm
rosmebraad skrev: man apr 03, 2023 6:55 pm Du SUV.
Litt OT kanskje, men er der ikke noe som heter 'påskemoro'. (Altså for oss som driver lite med børst ihvertfall.)

Nemlig: Jeg så en nettvideo med en sånn Isuzu som SUV har. Altså sånn dieselpickup. Fokus nå var IKKE hengerfeste, men fronten.
Eier/fører beklagde seg over at der kom hyle/pipelyder når bilen kom opp i fart.
Så rett inn på verksted bar det.
Da åpen-bar(som på påskefjellets hoteller...)te det seg er MUNNSPILL som noen hadde stripset fast i grillen.
Det beviser bare at verdens største produsent av dieselmotorer (Isuzu altså) lager dieselmotorer som ikke støyer så veldig mye, siden svak blåsing gjennom et munnspill enda lenger unna enn motoren overdøver lyden av dieselmotoren når en jobber bilen opp i fart.

Nullet forresten ut tripptelleren igår og siden det har jeg kjørt litt under 200 km og med et forbruk på 0,72 l/mil ifølge forbruksmåleren. Det er litt under de oppgitte tallene for WLTP som er på 0,80 l/mil for denne bilen med manuelt gir (for automat er det 0,92 l/mil). Dette er kjøring med piggdekk, og aldri mer enn 40 km før bilen parkeres så det blir ny kaldstart, og temperatur ca 2-10 grader, uten henger. Kjøringen ble avsluttet høyere enn der jeg nullet ut telleren og startet målingen.

På mandag kjørte jeg nesten 300 km med henger på ca 1,2 tonn og høyde på ca 2,6 meter (altså endel luftmotstand), da ble forbruket på 1,02 l/mil ifølge måleren. Også da piggdekk og avsluttet høyere enn start. Luftmotstanden på hengeren har nok mye å si på forbruket, for det ble høyere forbruk på motorveikjøring på E18 enn kjøring over Skaret og lignende veier som er mye opp og ned (og mest opp) og mange svinger, men i ørlitegrann lavere fart da fartsgrensene endel steder setter strengere begrensninger enn på motorveien.

Forbruket med 2 tonns pickup og 1,2 tonns henger er faktisk ørlitegrann lavere enn for første SUV-en min på 1,3 tonn med samme henger på 800 kg og ca 1,9 meters høyde (mindre luftmotstand), hvor det var 1,05 l/mil (bensin riktignok). Ca 1,1 tonn vektøkning der altså hvor det er både tyngre bil og tyngre båt enn før.
D-max du kjører rundt i ?

Izusu trooper var populært på island
Stemmer at jeg kjører D-Max, er kun dem om selges nå for tiden her i landet.

Trooper husker jeg fra da jeg gikk på barneskolen på slutten av 80-tallet og varaordføreren noen få hundre meter unna oss i nabolaget hadde en slik (mens ordføreren kjørte Audi). Og ca 300 meter ovenfor oss var det noen som hadde en rød Isuzu pickup dobbelkabiner (usikker på hva de het dengang, men det var dem som ofte hadde bunn av baklemmen hengende litt ut, så litt rart ut). Og 200 meter ned var det et husbyggeprosjekt hvor håndverkerne kjørte akkurat makan Isuzu, bare blå.

Siden er jo Trooper-navnet videreført med Trooper-Edition som var et utstyrsnivå inntil for få år siden. Det var vel det overbygget på lasteplanet og litt annet ekstra i forhold til standard-versjonen.

Var Island rundt for endel år siden med bil, men kan ikke huske at det var så mye Isuzu der da (men man ser jo ofte eget bilmerke, og det var jo ikke mitt merke den gang). Det var imidlertid endel Mitsubishi L300 (den firehjulsdrevne kassebilen, fantes også med bakhjulstrekk, men den var sjeldnere), og endel Lancer. Den turen var vel også første gang jeg så Formula-Offroad-biler, sånne som konkurrerer i å kjøre fortest mulig opp ei vanskelig løype i grustak som er så bratte som de blir når man tar ut masse nederst så det raser ned. Fikk dessverre ikke sett dem i aksjon der oppe. Men har til gjengjeld sett slik konkurranse med deltakere fra mange land (inkludert Island) en hel dag her i nærområdet (hvor en tidligere kollega var løpsleder, og en nåværende kollega kjørte hjullasteren som fraktet bort de konkurransebilene som ikke kunne kjøre selv). Jeg parkerte bilen min litt oppi en grushaug da jeg var der. Og mens jeg pratet med kollegaen min (som ikke var kollega enda da, men som jeg kjente litt fra før) så spurte jeg om han kjente igjen de to som gikk forbi (to av de mer kjente fra tv-serien Norske Rednecks) så svarte han: "Ja, jeg har vært på fest med de". Så verden er ikke så veldig stor.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

En lei en i tekstsak i BT:

'....Det ble også kontrollert for tekniske mangler. Det ble gitt et bruksforbud for trekking av et tilhengerredskap uten tilkoblede lys...'

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jeg så noe om 3 tumers gratis hengerleie hos Europris:

https://freetrailer.com/no/partnere/eur ... gIF7fD_BwE

Må være rene snopet for SUV og andre?

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

rosmebraad skrev: ons apr 19, 2023 10:52 am Jeg så noe om 3 tumers gratis hengerleie hos Europris:

https://freetrailer.com/no/partnere/eur ... gIF7fD_BwE

Må være rene snopet for SUV og andre?
Nesten så man skulle tatt seg en tur på europris for å få rygget på speil med henger igjen

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

SUV skrev: fre mar 31, 2023 6:51 pm
Mange treakslede Brian James i ditt område ser det ut som.

Påfallende mange faktisk. Jeg syns kvaliteten på bilspottingen min har gått betraktelig ned siden jeg sluttet i Color Line og flyttet ut av hovedstaden, men hengerspottingen er noen hakk høyere ute på bygda.


Bilde

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Bilde

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Flott bilde, FP!
(Ser fram til SUVs semesteroppgave om lastingen der.
Jeg ser allerede minst 3 ulike typer dekk i hver stabel.)

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Bilde

Observert i gata der jeg bor, En liten Vw E-up (el-bil) påkoblet en høy henger full av tunge møbler..

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

rosmebraad skrev: man mai 01, 2023 11:53 am Flott bilde, FP!
Spesielt for å ha blitt tatt i +110 i venstre fil på E6.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Iseran2770 skrev: man mai 01, 2023 5:51 pm
rosmebraad skrev: man mai 01, 2023 11:53 am Flott bilde, FP!
Spesielt for å ha blitt tatt i +110 i venstre fil på E6.
Jeg borger for trafikksikkerhet. (Men kan miste hemningene ved syn av spennende hengere........)

HUSK: Alt over 80-sone er eksotisk for sånne som meg!

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Burde kanskje få meg et dashcam eller noe a'la disse intelligente kameraene politiet eller trafikketaten bruker for å automatisk scanne skilter til å raskt spotte hengere, men i mellomtiden får dere nyte dette ulovlige bildet av nok en tre-akslet på E6.


Bilde

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Igjen: Jeg borger for trafikksikkerhet.

Gromt hengeroppsett der, FP!

Jeg sliter med å få slik 'fangst' i observasjonene.
Beste de siste par dagene er en W211 med (tom) bilhenger og ikke minst liten henger med STOR kabeltrommel på. Den hadde nok fått det til å klø i fingrene til SVVs vektkontrollører.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Syns jeg så igjen 1-2 hengere idag som jeg så forleden. TOMME både nå og da!

Er det joyriding med hengere?
(Jeg var troende til sånt for 25 år siden.)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»