Hengerspotting.

Svar
Passat06

Re: Hengerspotting.

Legg inn av Passat06 »

SUV skrev: ons aug 25, 2021 12:22 am Vanlige personbilhengere er det ikke PKK på, men det er det på lastebilhengere.
Og på hengere for dyretransport, gitt at de faktisk brukes til dyretransport. (Vi har visst en hestehenger.)

(Første post her, håper dette ikke blir bare krøll.)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Hvordan er hengerbruken om vinteren? Piggdekk?
Jeg syns å se færre bilhengere i drift nå. Så riktognok en 'smågrom' 4-hjuls her. Dessverre ingen observasjon av merke/modell da øyet er utrenet i så måte.
Men at kule og svingskive må smøres, dét er notert!

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Rakk dessverre ikke å ta bilde av en Arctic Trucks Hilux som dro en tre-akslet henger med en traktorhenger oppå på Andebu i går, men her er i det minste en Landcruiser V8 med Brian James.


Bilde

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

FredPerry^2 skrev: søn feb 06, 2022 7:29 pm Rakk dessverre ikke å ta bilde av en Arctic Trucks Hilux som dro en tre-akslet henger med en traktorhenger oppå på Andebu i går, men her er i det minste en Landcruiser V8 med Brian James.


Bilde
Dugande dette!
Jeg mener (fortsatt) at det er V8 med 'towing package', ekstra oljekjøler(e) som skal dra hengere, ikke diverse små personbiler.

Ref. innlegg litt høyere opp så burde der kanskje være PKK på tilhengere da jeg både har sett sprukket (gammelt) dekk og ikke minst seriøse søknader til opptak i 'Bald Tire Club' på hengere.

Lite aktivitet fra SUV? Kan man mistenke at han har freelancet i NRK -serien 'Rådebank' da det stod at flere scener ble tatt opp på tilhenger?

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Var så uheldig å tilbringe to timer i kø på vei ut av Oslo i går kveld, men det positive var at jeg fikk spottet denne lille hengeren:

Bilde

Ribba

Legg inn av Ribba »

FredPerry^2 skrev: fre mai 06, 2022 1:41 pm Var så uheldig å tilbringe to timer i kø på vei ut av Oslo i går kveld, men det positive var at jeg fikk spottet denne lille hengeren:
Ja, det var ikke lett å få øye på den. Såpass vanskelig at jeg synes du burde kanskje vurdere å markere hvor i bildet den faktisk er.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

FredPerry^2 skrev: fre mai 06, 2022 1:41 pm det positive var at jeg fikk spottet denne lille hengeren:
Apropos lang last.

Jeg svippet innom Mosjøen på vei sydover i juli. Der produserer de tydeligvis rotorbladene til de enorme moderne vindmøllene. Da jeg skulle ut fra parkeringen var en transport av en slik blad på vei mot havnen. Det tok voldsomt lang tid å få det gjennom en rundkjøring jeg skulle inn i.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Så HiAce med treakslet planhenger. Regner med at kaffetermos var med på laget.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jeg har også oppdaget at enkelte hengere leveres stående 2 stk på Europall Noen og enhver får vel lyst å snope vekk feriepengene på sånt.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Det bygges heftig i noe som en gang var et flott turområde helt inntil huset, men om ikke annet kan man spotte ambisiøs hengerkjøring direkte fra hjemmekontoret.

Bilde

Ribba

Legg inn av Ribba »

rosmebraad skrev: fre mai 06, 2022 11:24 pm Så HiAce med treakslet planhenger. Regner med at kaffetermos var med på laget.
Havnet bak en slik henger i går. Bet meg ikke merke til hva som slepte den, men det var nå en eller annen kassevognsak.

Saliph

Legg inn av Saliph »

Hva er greia med denne tråden egentlig? Har dere en fetisj for hengere?

Ribba

Legg inn av Ribba »

Saliph skrev: tir mai 10, 2022 12:49 pm Hva er greia med denne tråden egentlig? Har dere en fetisj for hengere?
Det er en paroditråd fra gammelt av (fra VGD). Der var det en bruker som nesten uten unntak nevnte tilhenger i sine innlegg, og dermed dukket det opp en slik tråd der, og den lever videre her.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Saliph skrev: tir mai 10, 2022 12:49 pm Hva er greia med denne tråden egentlig? Har dere en fetisj for hengere?
Kjøring og ikke minst rygging med henger er en oversett kunst som det til tross for dagens moderne leveringsløsninger forventes at menn skal beherske.

Å observere store hengere eller utradisjonell hengerbruk er til inspirasjon for alle oss som bestiller hjemlevering fra Elkjøp eller kvier seg for å låne gratishengeren fra Bohus, fordi vi frykter å bli avslørt som de metroseksuelle og hjelpeløse hundevalpene vi er.


Edit: Eller det som Ribba sa.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

FredPerry^2 skrev: tir mai 10, 2022 12:59 pm
Saliph skrev: tir mai 10, 2022 12:49 pm Hva er greia med denne tråden egentlig? Har dere en fetisj for hengere?
Kjøring og ikke minst rygging med henger er en oversett kunst som det til tross for dagens moderne leveringsløsninger forventes at menn skal beherske.

Å observere store hengere eller utradisjonell hengerbruk er til inspirasjon for alle oss som bestiller hjemlevering fra Elkjøp eller kvier seg for å låne gratishengeren fra Bohus, fordi vi frykter å bli avslørt som de metroseksuelle og hjelpeløse hundevalpene vi er.


Edit: Eller det som Ribba sa.
Jeg husker for noen år siden da en vare ble levert her. I varebil! Mens personbilen stod parkert, avstumpet og uten hengerfeste. Heldigvis skjedde alt dette før kl. 07 på morgenen, så 'foredtillingen' foregikk forhåbentligvis ganske anonymt. Noget ubevisst, men desto et faktum, innehas nå SUV med hengerfeste. Riktignok ubrukt da jeg ikke har kjørt med henger på over 20 år, men illusjonen og imitasjonen av hengerkapabilitet finnes.

SUV

Legg inn av SUV »

FredPerry^2 skrev: fre mai 06, 2022 1:41 pm Var så uheldig å tilbringe to timer i kø på vei ut av Oslo i går kveld, men det positive var at jeg fikk spottet denne lille hengeren:

Bilde
Flott bilde av stor båt på henger etter Range Rover i normal størrelse.

Jeg slapp å tilbringe nevneverdig tid i kø (med unntak av litt tid bak en treg BMW) for å få se lang båt bak kort bil. Mandagskvelden så jeg en Suzuki Vitara (ikke Grand Vitara XL-7, men den lille fra da den bare het Vitara) som fraktet en 10 meter lang båt på en 9,2 meter lang båthenger. Fikk dessverre ikke sett den mest kronglete delen av løypa da jeg gikk for å hente min egen bil med båthenger og båt så vi kunne forflytte oss noen hundre meter til båtrampa. Kraftig vind gjorde at vi bestemte oss for at jeg skulle kjøre følgebåt og dermed sjøsette samme sted. Tauet den store noen meter ut fra land med min båt før den deretter fortsatte på egenhånd. Så det ble ikke så stort behov for følgebåten, men greit å ha den der for sikkerhets skyld.

Forøvrig en litt bratt rampe (er vel forsåvidt ikke egentlig ei båtrampe, men kan brukes til det når man har adgang innafor bommen) med løs grus, men jeg hadde spade i bilen for å jevne ut underlaget. Så da fikk jeg testet ut sjøsetting med henger på enda et nytt sted. Tipper jeg har sjøsatt minst 100 ganger på ca 10 ulike steder.

Før det ble bestemt at jeg skulle sjøsette følgebåten hadde jeg parkert på siden, mens 10-meteren ble plassert rett fremfor rampa, klar til å rygges ned når stropper var fjernet. Det ble foreslått at den store skulle kjøre frem så jeg kunne komme rett på rampa, men jeg fant ut at det var nok plass til å rygge i en sving inn på rampa.

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: tir mai 10, 2022 4:44 pm
FredPerry^2 skrev: tir mai 10, 2022 12:59 pm
Saliph skrev: tir mai 10, 2022 12:49 pm Hva er greia med denne tråden egentlig? Har dere en fetisj for hengere?
Kjøring og ikke minst rygging med henger er en oversett kunst som det til tross for dagens moderne leveringsløsninger forventes at menn skal beherske.

Å observere store hengere eller utradisjonell hengerbruk er til inspirasjon for alle oss som bestiller hjemlevering fra Elkjøp eller kvier seg for å låne gratishengeren fra Bohus, fordi vi frykter å bli avslørt som de metroseksuelle og hjelpeløse hundevalpene vi er.


Edit: Eller det som Ribba sa.
Jeg husker for noen år siden da en vare ble levert her. I varebil! Mens personbilen stod parkert, avstumpet og uten hengerfeste. Heldigvis skjedde alt dette før kl. 07 på morgenen, så 'foredtillingen' foregikk forhåbentligvis ganske anonymt. Noget ubevisst, men desto et faktum, innehas nå SUV med hengerfeste. Riktignok ubrukt da jeg ikke har kjørt med henger på over 20 år, men illusjonen og imitasjonen av hengerkapabilitet finnes.
Fint du har kjøpt deg SUV med hengerfeste (men litt synd det ble elbil). Du bør vel sørge for at hengerfestet snart blir brukt litt også. Selv har jeg trukket 3 ulike hengere etter bilen min siste måneden, også tipper jeg at jeg hekter på nummer 4 (en liten skaphenger) iløpet av en mnd litt uti neste uke. Har blitt litt over 100 km med 2 forskjellige hengere siste uka nå.

Da jeg solgte en henger før påske var kjøperen en som ikke hadde kjørt så mye med henger. Bilen hadde et hengerfeste hvor eneste merke i lakken var fra bruk av sykkelstativ, den bilen hadde aldri før hatt en henger påkoblet. Det var forøvrig en elbil, Hyundai Ionic.

SUV

Legg inn av SUV »

FredPerry^2 skrev: tir mai 10, 2022 10:23 am Det bygges heftig i noe som en gang var et flott turområde helt inntil huset, men om ikke annet kan man spotte ambisiøs hengerkjøring direkte fra hjemmekontoret.

Bilde
Fint bilde, og det ble vel fint med ei sånn løype der også? Da får du ny terrengsykkel-løype.

Tipper en har sagt at dynamitt går av hvis den dunkes, mens han andre påstår den tåler mye og at de ikke klarte å bli enige. Så da var det en som tok dynamitt-hengeren og humpet seg over steinura for å bevise at det går fint, mens han han andre går litt skeptisk bak der og har på hjelm i tilfelle det smeller.

Ser forøvrig ofte litt rart ut når folk går ute i friluft uten noen farer over seg og må ha på hjelm av HMS-årsaker. Hjelm kan være nyttig der andre jobber over med fallende fastnøkler og slikt (og jeg har selv brukt hjelm hundrevis av timer ved reparasjoner og vedlikehold i industrien og på byggeplasser i Oslo), men ofte vrker det temmelig meningsløst med hjelm.

Det er blitt en voldsom endring av HMS og sikkerhetstiltak de senere årene. Husker da jeg var yngre og kunne sykle rundt i terrenget like ved en rullebane (med en sykkelveske som ingen aner hva inneholder) mens et fly med statsminsiteren (Gro H B) landet uten at det var noen som tenkte på det som noe rart. Nå hadde det vel blitt full utrykning om det er noen i området rundt rullebanen når statsoverhoder skal lande.

Jeg hadde også hatt litt anleggsvirksomhet utafor kontorvinduet, for en stund siden. Våren for et år siden kom det først en bullldoser som jobbet noen dager med å rydde unna snø og så endel dager med å dytte unna jord. Så ble det lagt på grus og valset og asfaltert og satt opp autovern, det ble en ny parkeringsplass for nabobedriften. Men det er forstatt skog ikke så veldig langt unna kontorvinduet. Hjemmekontor har jeg ikke hatt, og jeg har klart å holde meg unna koronaen. Men her ute på bygda er det jo litt enklere enn inne i Oslo-byen. Som vi så ofte sa om avstandsregel i koronatida: Man skal holde nok avstand til at det er trygt å veive rundt seg med ei øks uten fare for å treffe noen. For her ute på bygda så er det vanligere å ha ei øks i handa enn en kopp med kaffe latte eller hva det nå heter. Sist gang jeg brukte øks må vel ha vært på lørdag, men jeg har jo holdt i øks siden da, måtte jo flytte litt på den jeg har i minste båten på mandag da jeg lette etter noe.

SUV

Legg inn av SUV »

Iseran2770 skrev: fre mai 06, 2022 8:23 pm
FredPerry^2 skrev: fre mai 06, 2022 1:41 pm det positive var at jeg fikk spottet denne lille hengeren:
Apropos lang last.

Jeg svippet innom Mosjøen på vei sydover i juli. Der produserer de tydeligvis rotorbladene til de enorme moderne vindmøllene. Da jeg skulle ut fra parkeringen var en transport av en slik blad på vei mot havnen. Det tok voldsomt lang tid å få det gjennom en rundkjøring jeg skulle inn i.
Men da fikk du hvertfall fin underholdning mens du ventet. Pleier jo være moro med litt spesialtransporter iblant. Har selv vært med og hjulpet til da vi skulle frakte et fly noen km langs en trafikkert vei der det var såpass trangt (skråning opp på venstresida) at vi måtte ta flyet på tvers på en henger og vippe opp halen for å komme greit frem. Demonterte også endel skilt før kjøreturen startet (og montete skiltene fortløpende bak spesialtransporten mens den pågikk). Med godt forarbeid og god gjennomføring holdt det at politiet stengte av veien i to korte økter på mindre en 10 minutter om jeg ikke husker helt feil (vi tok en liten stopp halvveis for å slippe forbi trafikk).

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Bra innlegg du SUV!
Hengerfestet er sånn at man trykker på en knapp og så kommer det ned og man knepper det på plass. Det skal vel helst være permanent fastmontert?
Det er lite trolig at det kommer i bruk. Snakk om passivt liv!

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Bilde

bilde fra polen, tilhenger av ukjent fabrikat, staslig trekkvogn

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Ikke spesielt imponerende hengerparkering utenfor den lokale butikken:

Bilde

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Har varebilen blitt beskutt ?

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Bilde

Bilde

Observert i Jacob Aalls gate, den bytter litt plassering innimellom

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Så 4-5 'inngrodde' hengere i et såkalt fornemt strøk. Kanskje de trenger bruk og vedlikehold av hengerr som fritidssyssel?

Et annet 'spennende' moment er der bil med tilhenger 'plukker' biler i køen. Husker SUV skildret forbikjøringer av trege BMW etc. med HR-V.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jeg kjører med mine grå biler uten (synlig) hengerfeste.......

Noe annet er de jeg tidvis ligger bak og kanskje tom. kjører forbi:
Svær SUV med SNORKEL, toakslet Nor-Williams (?) henger med lem/tipp og en håndfull oljefat som last.
Det bare renner kaffe, testosteron og nytteverdi av em sånn ekvipasje?
Jeg vet ikke hvem som kjørte, uansett må det ha vært noen av en annen støpning enn meg!

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: tir mai 31, 2022 2:50 pm Jeg kjører med mine grå biler uten (synlig) hengerfeste.......

Noe annet er de jeg tidvis ligger bak og kanskje tom. kjører forbi:
Svær SUV med SNORKEL, toakslet Nor-Williams (?) henger med lem/tipp og en håndfull oljefat som last.
Det bare renner kaffe, testosteron og nytteverdi av em sånn ekvipasje?
Jeg vet ikke hvem som kjørte, uansett må det ha vært noen av en annen støpning enn meg!
Har du flere biler? Jeg trodde du bare hadde en Volvo elbil?
Snorkel kan være kjekt om det er dypt vann, flere biler som har fått stopp på den veien jeg kjører til og fra jobb pga vann. Og en lastebil hostet og harket etter å ha kjørt gjennom en stor vanndam der for noen år siden, hele lastebilhjula var under vann.

Har selv kjørt med vann til ca toppen av lastebilhjul, men det var litt lenger nord, lastebilen hadde snorkel og det gikk helt fint (bare pass på å slokke frontlysa ei god stund før man dukker nedi, elelrs blir glassa brått nedkjølt og kan sprekke).

Hengeren du så var nok en IFOR-Williams (lurer på om IFOR-styrkene bruker slike, eller om de holder seg til andre merker :-)? )

En håndfull oljefat har jeg mange gnagr hatt med meg, men aldri på henger tror jeg. Har ofte hatt det bakpå lastebil, 12x200 liter drivstoff og endel jerrykanner med drivstoff så det sammen med full tank på lastebilen ble ca 3000 liter.

Har nok hatt flere oljefat på da jeg skulle frakte endel slike til skroting, men de var stort sett tomme, eller hadde kanskje noe vann og grus og slikt oppi. Da jeg hentet dem stod de fastfrosset i en snøhaug. De fleste kalrte jeg å sparke løs og dytte/dra/rulle bort til lastebilen, men en satt for godt fast til det. Da tok jeg en stropp rundt fatet og festet andre enden til slepebolten i støtfangeren foran og rygget den løs og ut på parkeringsplassen. Så hade jeg lift bak på lastebilen så jeg lett kunne få last opp og ned.

Det morsomste var terrengkjøirng med lastebil. Gøy å se hvor man kan komme seg frem (og noen steder man ikke kommer seg frem).

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Mistenker at denne Passaten kanskje trekker mer enn lovlig vekt. Lå for øvrig nærmere 100 km/t enn 80 basert på eget speedometer.

Bilde

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SUV skrev: tor jun 02, 2022 6:40 am
rosmebraad skrev: tir mai 31, 2022 2:50 pm Jeg kjører med mine grå biler uten (synlig) hengerfeste.......

Noe annet er de jeg tidvis ligger bak og kanskje tom. kjører forbi:
Svær SUV med SNORKEL, toakslet Nor-Williams (?) henger med lem/tipp og en håndfull oljefat som last.
Det bare renner kaffe, testosteron og nytteverdi av em sånn ekvipasje?
Jeg vet ikke hvem som kjørte, uansett må det ha vært noen av en annen støpning enn meg!
Har du flere biler? Jeg trodde du bare hadde en Volvo elbil?
Snorkel kan være kjekt om det er dypt vann, flere biler som har fått stopp på den veien jeg kjører til og fra jobb pga vann. Og en lastebil hostet og harket etter å ha kjørt gjennom en stor vanndam der for noen år siden, hele lastebilhjula var under vann.


********

Du SUV.
Jeg roterer nok mellom flere biler. Bensin, diesel og strøm.

Takk for eksperthjelp på tilhengernavn. Jeg fikk sett nærmere på en. Og det var nok Ifor ja, ikke Nor. Den hadde også reservehjul! Er dette vanlig å ha fastmontert på hengere?

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

FredPerry^2 skrev: tor jun 02, 2022 9:23 pm Mistenker at denne Passaten kanskje trekker mer enn lovlig vekt. Lå for øvrig nærmere 100 km/t enn 80 basert på eget speedometer.
Jeg kan ikke forklare hvorfor, men jeg tror dette er favorittråden min på bilforumet.

Passat kan vel ikke trekke mer enn 15-1600kg og Wrangler veier vel 15-1600kg, så mistanken er nok riktig.
Gromme hjul på den, forøvrig. Er det noen som vet om de fortsatt driver og kjører på Trandum?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»