Hengerspotting.

Svar
Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Re: Hengerspotting.

Legg inn av FredPerry^2 »

Regner med at denne hestehengeren ble parkert på et tidspunkt med vesentlig mindre trafikk enn 13:00 på en lørdag:

Bilde

SUV

Legg inn av SUV »

TWU skrev: tor aug 12, 2021 4:16 pm Observerte en plass langs E6 i sommer en flathenger med en skaphenger (med både skilt og hjul) plassert oppå. Sikkert en god grunn, men smått fascinerende syn.

Beste «henger»observasjon må derimot være fra Tyskland for et par år siden, der en bil med lite bagasjerom hadde fått løsningen i form av en putekasse (ala Europris sine) og jekkestropper.
Her er en som prøver å overgå det du så:

https://www.tv2.no/nyheter/viral/ble-mo ... /15083177/

En som frakter en alligator på et brett festet bakpå en SUV (slik som de ofte frakter mopeder og sykler og slikt i USA).

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Har folk sluttet og spotte hengere ?

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Bilde

SUV

Legg inn av SUV »

Ostemanden skrev: søn okt 09, 2022 2:27 pm Har folk sluttet og spotte hengere ?
Man slutter ikke å spotte hengere før man får testet fjæringskomforten i en slik:

https://www.finn.no/b2b/truck/ad.html?f ... =181869449

SUV

Legg inn av SUV »

Ostemanden skrev: søn okt 09, 2022 2:27 pm Har folk sluttet og spotte hengere ?
Jeg har ikke sluttet å spotte hengere, men jeg sliter med å få lagt inn bilder nå (mens FP tydeligvis klarer det og postet bil av en fin henger med en litt spesiell form på veggene).

For litt over ei uke siden tok jeg et bilde av en henger med reklame for noe som inneholder endel ost, og tenkte det kunne passe å poste som svar til ostemanden, men selv om bildet er under 500 kb (altså under en halv mb) så fikk jeg beskjed om at bildet er for stort.

Samme skjedde da jeg skulle poste bilde av en stor og lang 4-akslet henger som passer etter personbil, da riktignok med størrelse (på bildet altså, ikke hengeren) over 3mb.

Kanskje mange andre også har spottet interessante hengere og støtt på samme problemet.

Eller kanskje alle har vært opptatt med egne tilhengere? Forrige uke luftet jeg begge tilhengerne mine. Og uka for der så bestilte jeg en ny bil som mer enn dobler tillatt hengervekt i forhold til dagens bil.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

SUV skrev: man okt 10, 2022 5:27 pm Eller kanskje alle har vært opptatt med egne tilhengere? Forrige uke luftet jeg begge tilhengerne mine. Og uka for der så bestilte jeg en ny bil som mer enn dobler tillatt hengervekt i forhold til dagens bil.

Jeg vurderte faktisk å kjøpe meg en liten skaphenger av den typen som kan kjøres med klasse B førerkort som man får låne hos diverse møbelbutikker, men så landet jeg på at jeg ikke ville ha en henger stående på gårdsplassen 30 av 31 dager i måneden.

Kunne trengt en henger nå og da fordi girkassa på min fars Fiat Doblo sa takk for seg for et halvt års tid siden, og det ser ikke ut som om han gidder å bytte ut den med en annen stor bil jeg kan låne når plassen i Passaten blir for liten. Det han imidlertid har skaffet seg er en bruktbil med matchende henger, men den har jeg helt glemt å både skrive om her og ta egne bilder av.

Bilde
Sist redigert av FredPerry^2 den man okt 10, 2022 11:34 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

SUV skrev: man okt 10, 2022 5:27 pm Jeg har ikke sluttet å spotte hengere, men jeg sliter med å få lagt inn bilder nå (mens FP tydeligvis klarer det og postet bil av en fin henger med en litt spesiell form på veggene).

Jeg bruker https://imma.gr til å laste opp bilder uten å være nødt til å linke til egen Google-disk, også er det bare å legge inn link til bildene her ved å skrive "[ i m g ] (uten mellomrom) Link til bildet du har lastet opp [ / i m g ]"

SUV

Legg inn av SUV »

SUV skrev: man okt 10, 2022 5:27 pm
Ostemanden skrev: søn okt 09, 2022 2:27 pm Har folk sluttet og spotte hengere ?

For litt over ei uke siden tok jeg et bilde av en henger med reklame for noe som inneholder endel ost, og tenkte det kunne passe å poste som svar til ostemanden
Bilde[/url]

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Bilde

Trist henger i hengerbyen Horten

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Ikke at jeg er hengermann, men det er småtrist å se hengere som står til forfall. Ikke minst de med trekarmer.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

'Spottet' en henger på Vestlanderevyen. En kar fikk ikke kjøre over broen med henger pga. Vind. Oppi hengere lå der en grabb. Vanlig småhenger såvidt jeg så, har for svake hengerspotteevner til å kunne spesifisere ytterligere.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

'Vedlegg for stort'.

En flott annonse for iForW. henger med el. tipp, reservehjul og 1000 kg tomvekt og 3500 kg totalvekt. Barr 'skriker' etter D-MAX med just 3500 kg hengervekt!

Finansiering og leverig før jul, SUV?

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Bilde

Nordberg et par dager siden

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Skjønner meg ikke på å legge inn bilder:

NRK1 hadde nettopp på 'Norge idag' et innslag fra et vedsted.

Først kjørte en minilaster (?) opp på en treakslet henger med tipp.
Deretter så man en traktor med henger. Der stod både et par vedpakker OG minilaster oppå tilhengeren.

Samt stabler av stokker som skulle bli til ved.

Tipper SUV fort hadde gulpet av colaboksen som stanger i taket av sånt syn!

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: tor jan 05, 2023 8:47 pm Skjønner meg ikke på å legge inn bilder:

NRK1 hadde nettopp på 'Norge idag' et innslag fra et vedsted.

Først kjørte en minilaster (?) opp på en treakslet henger med tipp.
Deretter så man en traktor med henger. Der stod både et par vedpakker OG minilaster oppå tilhengeren.

Samt stabler av stokker som skulle bli til ved.

Tipper SUV fort hadde gulpet av colaboksen som stanger i taket av sånt syn!
Tenker det er denne saken:

https://tv.nrk.no/serie/norge-i-dag/202 ... /avspiller

Så gjenstår det å se om den blir klikkbar.

Den minilasteren ser ut som sånn vi hadde på jobben ei kort stund, men som nok virket litt ustabile med tanke på faren for velt. Så nå har vi gaffeltruck til innebruk og traktor med pallegafler til utebruk. Selv har jeg ikke brukt noen av disse på jobben, men har jo brukt tilsvarende utstyr endel.
Hjullaster har jeg kjørt Volvo L-serien både 50, 70 og 120 (inkludert å bruke den største til å dra den mellomste opp fra grøfta utpå ei snødekt myr med smal sandvei oppå).
Traktor har jeg bare kjørt litt Massey Fergusson 265 (og en liten Iseki minitraktor).
Gaffeltruck har jeg kjørt 10-20 stk tenker jeg og ganske mange timer, hovedakelig Nissan dieseltruck, men også mange elektriske. Nå de siste årene er det også blitt endel kjøring med Hangcha terrengtruck med firehjulstrekk og differensialsperre foran, noe tilsvarende dette (står 25 på den jeg kjører):

https://www.aadalen.no/produkt/hangcha- ... My4wLjAuMA..

Denne brukes stort sett i forbindelse med vedproduksjon og lignende, selv om det ikke er det jeg bruker den til (jeg bare låner den for å flytte rundt på andre ting).

Den tar seg forholdsvis bra frem synes jeg, selv om det jo har hendt en gang at jeg har vært nødt til å ta en slakere omvei istedenfr å kjøre rett opp en skråning jeg har kjørt før.

Litt rart i NRK-innslaget å ha med seg minilaster på henger etter traktor. Det normale når det kjøres traktor er vel å ha pallegafler på denne til lossingen. Men det kan jo hende det skal inn på trange steder hos kresen kjøper som skal ha veden helt frem inn en trang passasje.

Her i distriktet har jeg ikke sett denne løsningen tror jeg. Mange heromkring henger nok veden selv på egen henger virker det som sånn at det er bare å laste opp med truck eller lignende hos vedprodusenten. Men noe kjøres jo også ut, da ofte med en vanlig, men solid henger trukket av SUV eller pick-up.

Jeg tror jeg aldri har fraktet ved i sekk på pall, for jeg frakter ved enten løst eller i esker (avhengig av mengde og om det skal i vedstabel eller inn i bygning for fyring. Men jeg har jo flyttet rundt på mange paller med når de står litt iveien for meg der jeg skal kjøre eller bruke ei diger bandsag (som splitter ca 5 meter lange stokker) eller lignende.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

SUV skrev: fre jan 06, 2023 10:12 pm Den minilasteren ser ut som sånn vi hadde på jobben ei kort stund, men som nok virket litt ustabile med tanke på faren for velt.
Jeg har kjørt en sånn en, dvs 528 i stedet for 520, og min opplevelse er at motet svikter lenge før den velter. Som du er inne på, så er en av grunnene til å ta med seg en sånn er at den kommer til på trange (og ulendte) steder der traktor eller truck ikke kommer til.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Hardy-guttene skrev: man jan 09, 2023 10:38 pm
SUV skrev: fre jan 06, 2023 10:12 pm Den minilasteren ser ut som sånn vi hadde på jobben ei kort stund, men som nok virket litt ustabile med tanke på faren for velt.
Jeg har kjørt en sånn en, dvs 528 i stedet for 520, og min opplevelse er at motet svikter lenge før den velter. Som du er inne på, så er en av grunnene til å ta med seg en sånn er at den kommer til på trange (og ulendte) steder der traktor eller truck ikke kommer til.
Og jeg som tenkte BMW E39 på 520 og 528 i......

De språkmektige oversetter vel slik:

Truck=lastebil
Truck=forklift

Hyster uttales 'hoister'.


Og ikke minst: Gaffeltruckene har vel såpass takhøyde at enhver cola som Rema fører strutes greit?


Så: Har noen kjørt en sånn Svetruck som løfter 40" containere?
Her er bilde av en kran som heiser en Svetruck oppå en fireakslet henger med 16 hjul:
https://uniktruck.com/flexibility-when-needed/
Er jo litt mer enn smågromt det der.....
(hvordan legger man inn bilder her?)

Bonusspørsmål: Jeg så reklame for brøyteskjær til gaffeltruck. Noen som kjenner til dette? SUV?
For gaffeltrucker er utelukkende 2wd eller hva?

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

rosmebraad skrev: man jan 09, 2023 11:53 pm
Hardy-guttene skrev: man jan 09, 2023 10:38 pm Jeg har kjørt en sånn en, dvs 528 i stedet for 520, og min opplevelse er at motet svikter lenge før den velter.
Og jeg som tenkte BMW E39 på 520 og 528 i......
Jeg tror nok motet svikter før de velter også.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »


Ribba

Legg inn av Ribba »

FredPerry^2 skrev: fre jan 27, 2023 7:56 pm Drømmehenger til salgs på Finn.
► Show Spoiler
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... =270050651
Første tanken når jeg så bildet av den hengeren, var at FP hadde lekt seg litt med Photoshop.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Bilde

Bilde

Trikk av type sl-95 på vei til hugging på et par voksne hengere

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Det var en grei mengde med hjul på hengeren på bilde 2

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Stereotypien er noen steder å få blikkfang og 'kred' for dyre 'sportsbiler' men her var det en Transit med 4-hjuls iForWilliams som var showstopper/headturner.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Tillater meg et lite fredagsklipp fra BT:
(Husk søndsgskaffen til helgen!)

'
Alt» var galt med denne tilhengeren
i dag kl 15:31
Aina Fladset



Statens vegvesen har fredag vært på kontroll på Askøy. Først på Juvikflaten, deretter ved Holmedal.

Tre bilførere ble anmeldt fordi de ikke har tillatelse til å kjøre med tilhenger. De måtte sette fra seg tilhengerne på stedet, melder Statens vegvesen i en pressemelding.

En av sjåførene fikk også kjøreforbud fordi lasten stakk altfor langt bak uten merking.

Deretter viste det seg at den samme hengeren var begjært avregistrert.

Dermed endte tilhenger-turen brått for denne sjåføren på flere måter.

– Tilhengeren hadde også en grov teknisk feil. Indikator for slitasje på kulekobling viste at den var meget slitt. I verste fall kan det medføre at hengeren hopper av kulen, skriver Statens vegvesen....'

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Bilde

Trekkvogna er kanskje noe liten av størrelse men har plenty av newtonmeter

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Bilde

Forlatt to-akslet Tysse slep på Tåsen

SUV

Legg inn av SUV »

Ostemanden skrev: ons mar 08, 2023 4:33 pm Bilde

Forlatt to-akslet Tysse slep på Tåsen
Hvis den stå forlatt slik lenge og det ikke er rett ved Gausdal Landhandleri kan det sikker være lurt å tipse dem om tilhengeren. Mulig det står på merket frempå hvilken filial den tilhører (om det ikke er opplagt basert på geografien), ellers så kan man vel finne ut litt ut fra regnr. Kan jo hende den er stjålet og dumpet der hvis det ikke er logisk å parkere der ellers.

Her ute på landet har vi selvfølgelig også Gausdal Landhandleri, men jeg har ikke sjekket hvordan det står til med om de har lånehengere. Ikke sikkert de tenger det da "alle" har egen (eller egne) hengere her.

Ellers så hender det jo også at hengere hviler noen dager uten at de dermed nødvendigvis er forlatt. Min varehenger har feks ikke vært ute på tur siden søndag, og båthengeren har stått parkert siden november og blir vel stående 1-2 uker til før den får føle snø under hjula igjen.

Og apropos forlatte hengere så snakket jeg på lørdag med ei som måtte forlate hengeren sin langs veien. Det hun hadde sett var at ene hjulet var flatt. Jeg så allerede fra bilen da jeg passerte den at ramma var knekt og en nærmere kikk under bekreftet dette. Begge rammevanger var revet av i bunn så 2 av 4 akselbolter ikke hadde noe feste, så akselen hang mye bakover. Venstre rammevange var også revnet i hele steget opp til finerplata så gulvet gjorde en knekk. Sideveggen stivet av noe, men da denne er knekt inn under fineren (slik de produseres) og veggen beholder stivheten mens gulvet bøyes så kommer den skarpe kanten borti dekket og kutter opp dette så det blir hull. Luktet også svidd som jeg tenkte kom fra dekket, men mulig det er fra påløpsbremsa da vaieren strammes ekstra når akselen løsner og henger bakover. Jeg stoppet for å se om det trengtes noe hjelp, feks hvis det er noen lokale så hadde det gått an å lempe veden opp på det tomme lasteplanet mitt og kjøre den dit den skulle, men det viste seg det var 1,5 time unna målet så da var ikke det så veldig aktuelt. hun lempet da veden inn i Mondeo-en. Vet ikke om hun fikk plass til alt (jeg kjørte videre), men på tirsdag passerte jeg samme sted uten at det var noe tegn til hverken henger eller ved der, så da har det nok løst seg på et vis.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Tre-akslet Brian James med V8er til trekkvogn i snøkaoset. Kan det bli vakrere?


Bilde

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Når overhode ikke opp til FPs observasjon, men likevel:

Polestar 2 med 4-hjuls Kapellhenger.
Grei setup for lette lass for hobbypersonen. Og grei bil om man er slank og flink til å pakke/stue bagasje.

Men gromt, det blir det aldri.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»