Hengerspotting.
-
- Innlegg: 845
Re: Hengerspotting.
'Herlig' å se hengerfeste på biltyper som Corolla hybrid...... biltyper som etter mitt skjønn er noen av de som er MINST designet for å være trekkvogner.
- FredPerry^2
- Innlegg: 187
En Ford S-Max eller Galaxy har klart å velte hengeren sin på Riksvei 159.
https://www.rb.no/mistet-henger-pa-riks ... 43-1671781
Avhengig av hvor våt planken på hengeren er syns jeg det ser ut til å være relativt tung last. Hva tenker ekspertene?
https://www.rb.no/mistet-henger-pa-riks ... 43-1671781
Avhengig av hvor våt planken på hengeren er syns jeg det ser ut til å være relativt tung last. Hva tenker ekspertene?
Tenker nok at her har vi nok å gjøre med en økonomisk bevist person som skulle spare seg noen kroner i stede for å betalte noen kroner og ha fått levert lastet på døra.FredPerry^2 skrev: ↑fre okt 29, 2021 11:15 am En Ford S-Max eller Galaxy har klart å velte hengeren sin på Riksvei 159.
https://www.rb.no/mistet-henger-pa-riks ... 43-1671781
Avhengig av hvor våt planken på hengeren er syns jeg det ser ut til å være relativt tung last. Hva tenker ekspertene?
Hva gjør Forden i noe som er et påkjøringsfelt og ikke et avkjøringsfelt?FredPerry^2 skrev: ↑fre okt 29, 2021 11:15 am En Ford S-Max eller Galaxy har klart å velte hengeren sin på Riksvei 159.
- FredPerry^2
- Innlegg: 187
Bilen har visst snurret rundt.Iseran2770 skrev: ↑fre okt 29, 2021 11:48 amHva gjør Forden i noe som er et påkjøringsfelt og ikke et avkjøringsfelt?FredPerry^2 skrev: ↑fre okt 29, 2021 11:15 am En Ford S-Max eller Galaxy har klart å velte hengeren sin på Riksvei 159.
Det var rundt klokka 09.45 politiet fikk melding om et trafikkuhell på riksvei 159 i Lørenskog, retning Lillestrøm.
– Det er en henger som har snurret rundt og mistet last, forteller oppdragsleder Jon Are Johannessen i Øst politidistrikt.
Hva som er årsaken, er de fremdeles ikke sikre på.
– Det kan være at lasten er for tung eller skjev, men vi har ikke avdekket at det er noe galt med lastingen foreløpig. Det er mye som spiller inn her, også hastighet.
Kunne truffet andre
Bilen og hengeren ble stående «feil vei» på riksveien. Deler av lasten skal også ha ligget strødd rundt på veien.
– Heldigvis har det ikke gått så gærent. Det er flaks både for han og andre at ingen har blitt truffet.
Det var rundt klokka 09.45 politiet fikk melding om et trafikkuhell på riksvei 159 i Lørenskog, retning Lillestrøm.
– Det er en henger som har snurret rundt og mistet last, forteller oppdragsleder Jon Are Johannessen i Øst politidistrikt.
Hva som er årsaken, er de fremdeles ikke sikre på.
– Det kan være at lasten er for tung eller skjev, men vi har ikke avdekket at det er noe galt med lastingen foreløpig. Det er mye som spiller inn her, også hastighet.
– Heldigvis har det ikke gått så gærent. Det er flaks både for han og andre at ingen har blitt truffet, sier oppdragslederen.
Glenn Sand kom kjørende på den aktuelle strekningen like etter at uhellet hadde skjedd.
– Jeg så at bilen hadde en del skader, og at hengeren lå på hodet med masse materialer under seg. Føreren sto da utenfor bilen, forteller han.
Kanskje for tung last, men i hvert fall feil lastet og for baktung henger.FredPerry^2 skrev: ↑fre okt 29, 2021 11:15 am En Ford S-Max eller Galaxy har klart å velte hengeren sin på Riksvei 159.
Avhengig av hvor våt planken på hengeren er syns jeg det ser ut til å være relativt tung last. Hva tenker ekspertene?
Det kan da ikke være lovlig å ha omtrent halvparten av vekten hengende utenfor hengeren?FredPerry^2 skrev: ↑fre okt 29, 2021 11:56 am – Det kan være at lasten er for tung eller skjev, men vi har ikke avdekket at det er noe galt med lastingen foreløpig. Det er mye som spiller inn her, også hastighet.
- FredPerry^2
- Innlegg: 187
Nei det ser jo ut som om hengeren er altfor kort til å frakte det her. Skulle tro det har vært negativt kuletrykk og at det har løftet hele Forden rundt via hekken.Iseran2770 skrev: ↑fre okt 29, 2021 12:02 pmDet kan da ikke være lovlig å ha omtrent halvparten av vekten hengende utenfor hengeren?FredPerry^2 skrev: ↑fre okt 29, 2021 11:56 am – Det kan være at lasten er for tung eller skjev, men vi har ikke avdekket at det er noe galt med lastingen foreløpig. Det er mye som spiller inn her, også hastighet.
-
- Innlegg: 845
Hvordan er hengerbruken om vinteren? Piggdekk?
Jeg syns å se færre bilhengere i drift nå. Så riktognok en 'smågrom' 4-hjuls her. Dessverre ingen observasjon av merke/modell da øyet er utrenet i så måte.
Men at kule og svingskive må smøres, dét er notert!
Jeg syns å se færre bilhengere i drift nå. Så riktognok en 'smågrom' 4-hjuls her. Dessverre ingen observasjon av merke/modell da øyet er utrenet i så måte.
Men at kule og svingskive må smøres, dét er notert!
- FredPerry^2
- Innlegg: 187
Rakk dessverre ikke å ta bilde av en Arctic Trucks Hilux som dro en tre-akslet henger med en traktorhenger oppå på Andebu i går, men her er i det minste en Landcruiser V8 med Brian James.
-
- Innlegg: 845
Dugande dette!FredPerry^2 skrev: ↑søn feb 06, 2022 7:29 pm Rakk dessverre ikke å ta bilde av en Arctic Trucks Hilux som dro en tre-akslet henger med en traktorhenger oppå på Andebu i går, men her er i det minste en Landcruiser V8 med Brian James.
Jeg mener (fortsatt) at det er V8 med 'towing package', ekstra oljekjøler(e) som skal dra hengere, ikke diverse små personbiler.
Ref. innlegg litt høyere opp så burde der kanskje være PKK på tilhengere da jeg både har sett sprukket (gammelt) dekk og ikke minst seriøse søknader til opptak i 'Bald Tire Club' på hengere.
Lite aktivitet fra SUV? Kan man mistenke at han har freelancet i NRK -serien 'Rådebank' da det stod at flere scener ble tatt opp på tilhenger?
- FredPerry^2
- Innlegg: 187
Var så uheldig å tilbringe to timer i kø på vei ut av Oslo i går kveld, men det positive var at jeg fikk spottet denne lille hengeren:
Ja, det var ikke lett å få øye på den. Såpass vanskelig at jeg synes du burde kanskje vurdere å markere hvor i bildet den faktisk er.FredPerry^2 skrev: ↑fre mai 06, 2022 1:41 pm Var så uheldig å tilbringe to timer i kø på vei ut av Oslo i går kveld, men det positive var at jeg fikk spottet denne lille hengeren:
Apropos lang last.FredPerry^2 skrev: ↑fre mai 06, 2022 1:41 pm det positive var at jeg fikk spottet denne lille hengeren:
Jeg svippet innom Mosjøen på vei sydover i juli. Der produserer de tydeligvis rotorbladene til de enorme moderne vindmøllene. Da jeg skulle ut fra parkeringen var en transport av en slik blad på vei mot havnen. Det tok voldsomt lang tid å få det gjennom en rundkjøring jeg skulle inn i.
-
- Innlegg: 845
Så HiAce med treakslet planhenger. Regner med at kaffetermos var med på laget.
-
- Innlegg: 845
Jeg har også oppdaget at enkelte hengere leveres stående 2 stk på Europall Noen og enhver får vel lyst å snope vekk feriepengene på sånt.
- FredPerry^2
- Innlegg: 187
Det bygges heftig i noe som en gang var et flott turområde helt inntil huset, men om ikke annet kan man spotte ambisiøs hengerkjøring direkte fra hjemmekontoret.
Havnet bak en slik henger i går. Bet meg ikke merke til hva som slepte den, men det var nå en eller annen kassevognsak.rosmebraad skrev: ↑fre mai 06, 2022 11:24 pm Så HiAce med treakslet planhenger. Regner med at kaffetermos var med på laget.
Det er en paroditråd fra gammelt av (fra VGD). Der var det en bruker som nesten uten unntak nevnte tilhenger i sine innlegg, og dermed dukket det opp en slik tråd der, og den lever videre her.
- FredPerry^2
- Innlegg: 187
Kjøring og ikke minst rygging med henger er en oversett kunst som det til tross for dagens moderne leveringsløsninger forventes at menn skal beherske.
Å observere store hengere eller utradisjonell hengerbruk er til inspirasjon for alle oss som bestiller hjemlevering fra Elkjøp eller kvier seg for å låne gratishengeren fra Bohus, fordi vi frykter å bli avslørt som de metroseksuelle og hjelpeløse hundevalpene vi er.
Edit: Eller det som Ribba sa.
-
- Innlegg: 845
Jeg husker for noen år siden da en vare ble levert her. I varebil! Mens personbilen stod parkert, avstumpet og uten hengerfeste. Heldigvis skjedde alt dette før kl. 07 på morgenen, så 'foredtillingen' foregikk forhåbentligvis ganske anonymt. Noget ubevisst, men desto et faktum, innehas nå SUV med hengerfeste. Riktignok ubrukt da jeg ikke har kjørt med henger på over 20 år, men illusjonen og imitasjonen av hengerkapabilitet finnes.FredPerry^2 skrev: ↑tir mai 10, 2022 12:59 pmKjøring og ikke minst rygging med henger er en oversett kunst som det til tross for dagens moderne leveringsløsninger forventes at menn skal beherske.
Å observere store hengere eller utradisjonell hengerbruk er til inspirasjon for alle oss som bestiller hjemlevering fra Elkjøp eller kvier seg for å låne gratishengeren fra Bohus, fordi vi frykter å bli avslørt som de metroseksuelle og hjelpeløse hundevalpene vi er.
Edit: Eller det som Ribba sa.
Flott bilde av stor båt på henger etter Range Rover i normal størrelse.FredPerry^2 skrev: ↑fre mai 06, 2022 1:41 pm Var så uheldig å tilbringe to timer i kø på vei ut av Oslo i går kveld, men det positive var at jeg fikk spottet denne lille hengeren:
Jeg slapp å tilbringe nevneverdig tid i kø (med unntak av litt tid bak en treg BMW) for å få se lang båt bak kort bil. Mandagskvelden så jeg en Suzuki Vitara (ikke Grand Vitara XL-7, men den lille fra da den bare het Vitara) som fraktet en 10 meter lang båt på en 9,2 meter lang båthenger. Fikk dessverre ikke sett den mest kronglete delen av løypa da jeg gikk for å hente min egen bil med båthenger og båt så vi kunne forflytte oss noen hundre meter til båtrampa. Kraftig vind gjorde at vi bestemte oss for at jeg skulle kjøre følgebåt og dermed sjøsette samme sted. Tauet den store noen meter ut fra land med min båt før den deretter fortsatte på egenhånd. Så det ble ikke så stort behov for følgebåten, men greit å ha den der for sikkerhets skyld.
Forøvrig en litt bratt rampe (er vel forsåvidt ikke egentlig ei båtrampe, men kan brukes til det når man har adgang innafor bommen) med løs grus, men jeg hadde spade i bilen for å jevne ut underlaget. Så da fikk jeg testet ut sjøsetting med henger på enda et nytt sted. Tipper jeg har sjøsatt minst 100 ganger på ca 10 ulike steder.
Før det ble bestemt at jeg skulle sjøsette følgebåten hadde jeg parkert på siden, mens 10-meteren ble plassert rett fremfor rampa, klar til å rygges ned når stropper var fjernet. Det ble foreslått at den store skulle kjøre frem så jeg kunne komme rett på rampa, men jeg fant ut at det var nok plass til å rygge i en sving inn på rampa.
Fint du har kjøpt deg SUV med hengerfeste (men litt synd det ble elbil). Du bør vel sørge for at hengerfestet snart blir brukt litt også. Selv har jeg trukket 3 ulike hengere etter bilen min siste måneden, også tipper jeg at jeg hekter på nummer 4 (en liten skaphenger) iløpet av en mnd litt uti neste uke. Har blitt litt over 100 km med 2 forskjellige hengere siste uka nå.rosmebraad skrev: ↑tir mai 10, 2022 4:44 pmJeg husker for noen år siden da en vare ble levert her. I varebil! Mens personbilen stod parkert, avstumpet og uten hengerfeste. Heldigvis skjedde alt dette før kl. 07 på morgenen, så 'foredtillingen' foregikk forhåbentligvis ganske anonymt. Noget ubevisst, men desto et faktum, innehas nå SUV med hengerfeste. Riktignok ubrukt da jeg ikke har kjørt med henger på over 20 år, men illusjonen og imitasjonen av hengerkapabilitet finnes.FredPerry^2 skrev: ↑tir mai 10, 2022 12:59 pmKjøring og ikke minst rygging med henger er en oversett kunst som det til tross for dagens moderne leveringsløsninger forventes at menn skal beherske.
Å observere store hengere eller utradisjonell hengerbruk er til inspirasjon for alle oss som bestiller hjemlevering fra Elkjøp eller kvier seg for å låne gratishengeren fra Bohus, fordi vi frykter å bli avslørt som de metroseksuelle og hjelpeløse hundevalpene vi er.
Edit: Eller det som Ribba sa.
Da jeg solgte en henger før påske var kjøperen en som ikke hadde kjørt så mye med henger. Bilen hadde et hengerfeste hvor eneste merke i lakken var fra bruk av sykkelstativ, den bilen hadde aldri før hatt en henger påkoblet. Det var forøvrig en elbil, Hyundai Ionic.
Fint bilde, og det ble vel fint med ei sånn løype der også? Da får du ny terrengsykkel-løype.FredPerry^2 skrev: ↑tir mai 10, 2022 10:23 am Det bygges heftig i noe som en gang var et flott turområde helt inntil huset, men om ikke annet kan man spotte ambisiøs hengerkjøring direkte fra hjemmekontoret.
Tipper en har sagt at dynamitt går av hvis den dunkes, mens han andre påstår den tåler mye og at de ikke klarte å bli enige. Så da var det en som tok dynamitt-hengeren og humpet seg over steinura for å bevise at det går fint, mens han han andre går litt skeptisk bak der og har på hjelm i tilfelle det smeller.
Ser forøvrig ofte litt rart ut når folk går ute i friluft uten noen farer over seg og må ha på hjelm av HMS-årsaker. Hjelm kan være nyttig der andre jobber over med fallende fastnøkler og slikt (og jeg har selv brukt hjelm hundrevis av timer ved reparasjoner og vedlikehold i industrien og på byggeplasser i Oslo), men ofte vrker det temmelig meningsløst med hjelm.
Det er blitt en voldsom endring av HMS og sikkerhetstiltak de senere årene. Husker da jeg var yngre og kunne sykle rundt i terrenget like ved en rullebane (med en sykkelveske som ingen aner hva inneholder) mens et fly med statsminsiteren (Gro H B) landet uten at det var noen som tenkte på det som noe rart. Nå hadde det vel blitt full utrykning om det er noen i området rundt rullebanen når statsoverhoder skal lande.
Jeg hadde også hatt litt anleggsvirksomhet utafor kontorvinduet, for en stund siden. Våren for et år siden kom det først en bullldoser som jobbet noen dager med å rydde unna snø og så endel dager med å dytte unna jord. Så ble det lagt på grus og valset og asfaltert og satt opp autovern, det ble en ny parkeringsplass for nabobedriften. Men det er forstatt skog ikke så veldig langt unna kontorvinduet. Hjemmekontor har jeg ikke hatt, og jeg har klart å holde meg unna koronaen. Men her ute på bygda er det jo litt enklere enn inne i Oslo-byen. Som vi så ofte sa om avstandsregel i koronatida: Man skal holde nok avstand til at det er trygt å veive rundt seg med ei øks uten fare for å treffe noen. For her ute på bygda så er det vanligere å ha ei øks i handa enn en kopp med kaffe latte eller hva det nå heter. Sist gang jeg brukte øks må vel ha vært på lørdag, men jeg har jo holdt i øks siden da, måtte jo flytte litt på den jeg har i minste båten på mandag da jeg lette etter noe.
Men da fikk du hvertfall fin underholdning mens du ventet. Pleier jo være moro med litt spesialtransporter iblant. Har selv vært med og hjulpet til da vi skulle frakte et fly noen km langs en trafikkert vei der det var såpass trangt (skråning opp på venstresida) at vi måtte ta flyet på tvers på en henger og vippe opp halen for å komme greit frem. Demonterte også endel skilt før kjøreturen startet (og montete skiltene fortløpende bak spesialtransporten mens den pågikk). Med godt forarbeid og god gjennomføring holdt det at politiet stengte av veien i to korte økter på mindre en 10 minutter om jeg ikke husker helt feil (vi tok en liten stopp halvveis for å slippe forbi trafikk).Iseran2770 skrev: ↑fre mai 06, 2022 8:23 pmApropos lang last.FredPerry^2 skrev: ↑fre mai 06, 2022 1:41 pm det positive var at jeg fikk spottet denne lille hengeren:
Jeg svippet innom Mosjøen på vei sydover i juli. Der produserer de tydeligvis rotorbladene til de enorme moderne vindmøllene. Da jeg skulle ut fra parkeringen var en transport av en slik blad på vei mot havnen. Det tok voldsomt lang tid å få det gjennom en rundkjøring jeg skulle inn i.
-
- Innlegg: 845
Bra innlegg du SUV!
Hengerfestet er sånn at man trykker på en knapp og så kommer det ned og man knepper det på plass. Det skal vel helst være permanent fastmontert?
Det er lite trolig at det kommer i bruk. Snakk om passivt liv!
Hengerfestet er sånn at man trykker på en knapp og så kommer det ned og man knepper det på plass. Det skal vel helst være permanent fastmontert?
Det er lite trolig at det kommer i bruk. Snakk om passivt liv!
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute