Dine favorittveier og fjellpass

Svar
Kompressor

Dine favorittveier og fjellpass

Legg inn av Kompressor »

Jeg synes det er på sin plass å åpne en ny tråd der vi deler våre favorittbilturer, beste autofile opplevelser og de beste bilveiene.
Gjerne også fjellpass, som gjerne blir gjeldende for min del.

Jeg har aldri kjørt i Italia eller Sveits, men har planer om det senere. I år kjørte jeg en helt ekstremt fin vei med AM Rapide V12 i følge med en M3 E92 V8 og tildels en annen AM DB9 V12.

Turen vi hadde nylig var i nydelig fint vær hele turen og strakk seg over 3 dager/2 overnattinger, først kjørte vi rolig over Beitostølen/Valdresfløya. Deretter til Lom, så RV 55 til mn kjører Tindevegen over Tindefjellet ned til Øvre Årdal. Helt ekstremt fint fjellpass. Deretter overnattet vi på et hyggelig og autofilt sted i Lærdal hvor eieren har Ferrarier, replica GT40 og en 992 for utleie stående.
Dagen etter bærer det FV243 over Aurlandsfjellet forbi Stegastein. Her var det utrolig mye trafikk i juli på vei ned mot Aurlndsvangen og mange 2-3 cm passeringer, men det gikk heldigvis bra. Der merket jeg at jeg hadde 5 meter lang og 193cm bred bil…

Så bar det videre RV 13 over vikafjellet til Røysande. Der måtte vi videre ta ferge fra Vangsnes til Dragsvik for å oppleve turens høydepunkt;

Gaularfjellsvegen. Et helt utrolig veistrekke. På utsiktspunktet overfor kan man se hele veien. En tysker på motorsykkel hadde filmet oss og det var lite motgående trafikk. Han sa «thank you so much for the music». Aston Martinen har en ekstremt høylydt V12 som overdøver selv 991.1 4S med sportseksos og den klinget og koste seg oppover med klang fra fjellveggene.

Vi kjørte vikafjell tilbake og den ene kameraten i følget har hytte ved Geilo så vi var der over natten før vi kjørte Dagali og FV124 Imingsfjell, til Rjukan, og så hjemover.

For en herlig guttetur med fantastiske biler og hyggelig følge av nære venner.

Aston Martinen er kanskje den aller kuleste bilen jeg har kjørt. Med en så kul motorlyd ig alle 4 sidevinduene nede er det helt ekstremt rent autofilt. Den gir så mange smil og positiv entuaiasme fra opgivelsene, samt at jeg nyter hvert sekund i bilen så høyt.
Kjøre slike fjellpass i en slik bil bak en fantastisk DB9 cab med nydelig V12, og en M3 V8 i bakspeilet, det er fantastisk.

Jeg må ta meg tid til flere slike autofile kjøreturer, gjerne i følge med flere superbiler, i fremtiden.

De som ikke har kjørt disse fjellene og liker autofile opplevelser med riksveier og herlig utsikt bør absolutt gjøre dette!
Sørg for å ha ny bremsevæske på bilen - ved litt hardkjøring kan man fort få varme bremser - det gikk fint med oss da M3 har ser og Aston Martin har svært solide bremser, men selv de hadde rimelig varme bremser :-)


Andre gode veiopplevelser / anbefalinger?

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Flott tur Kompressor.

Siden jeg har hatt masse bilturer (spesielt Vestlandet) siden 2011 har jeg faktisk kjørt alle strekningene du fikk med deg på denne turen.

I Europa har jeg kjørt rundt 60 fjellpass i Sveits, Østerrike, Italia og Frankrike, 32 av dem over 2000 moh. Å rangere dem etter hvor bra/morsomme de er vil kreve en del tankevirksomhet.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Godt å se at flere og flere kjente dukker opp her. Har vært på flere flotte turer i sommer. Det er mange fine veier å kjøre i Norge hvis man planlegger litt. Har noen av dere tipset Ribba om dette forumet?

lund

Legg inn av lund »

Vil sterkt anbefale Eksingedalen for å si det sånn. (Den ene sideveien mellom Voss og Dale). Man tar av på Evanger, ca 20 km fra Voss og kommer ut igjen på Dale.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

lund skrev: søn aug 01, 2021 9:53 pm Vil sterkt anbefale Eksingedalen for å si det sånn. (Den ene sideveien mellom Voss og Dale). Man tar av på Evanger, ca 20 km fra Voss og kommer ut igjen på Dale.
Ikke så langt unna er også 572 om Ulvik en populær driveout strekning.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Iseran2770 skrev: søn aug 01, 2021 6:09 pm Flott tur Kompressor.

Siden jeg har hatt masse bilturer (spesielt Vestlandet) siden 2011 har jeg faktisk kjørt alle strekningene du fikk med deg på denne turen.

I Europa har jeg kjørt rundt 60 fjellpass i Sveits, Østerrike, Italia og Frankrike, 32 av dem over 2000 moh. Å rangere dem etter hvor bra/morsomme de er vil kreve en del tankevirksomhet.

Ja dette var helt spesielt fine veier på min skala. Om du skal forsøke å sette de beste europeiske passene opp mot de norske vestlandsveiene? Det kan da umulig være så voldsomt mye bedre nedover? Skal uansett nedover en gang når det «åpnes litt mer».

Forfun

Legg inn av Forfun »

Godt å se aktivitet igjen. Synd vi måtte bytte forum.

Har kjørt en tilsvarende tur i helgen. Har selvfølgelig kjørt alle overgangene du kjørte. Har blitt veldig glad i Sognefjellsveien, så kjørte den fremfor Gaularfjellet. kjørte også Aurland-Lærdal. Den veien er bedre om noen uker når turistene har reist hjem. Var litt mye trafikk. Bilen min fungerer overraskende bra på turer som dette, men godlyd fra motoren er mangelvare.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Om du skal forsøke å sette de beste europeiske passene opp mot de norske vestlandsveiene? Det kan da umulig være så voldsomt mye bedre nedover?
Nei, det er litt både og. Men i Alpene har man sjelden så smale partier som den du fikk oppleve ned til Aurland på den gamle veien mellom Lærdal og Aurland. Hadde du ikke tatt av fra 55 ved Turtagrø til Øvre Årdal, men fortsatt til Skjolden innerst i Lustrafjorden hadde du også fått en skikkelig smal nedkjøring.

Det eneste passet jeg kan huske som har vært veldig smalt er oppkjøringen fra Ponte di Legno mot Passo di Gavia. Jeg satt og krysset fingre for å ikke møte noen, jeg så ingen møteplasser som egnet seg for lave biler.

Andre pass i Alpene er helt uinteressante, som Simplonpass i Sveits. Det er to kjørebaner hele veien opp til toppen da passet blir brukt mye av tungtransport.
Sist redigert av Iseran2770 den man aug 02, 2021 10:05 pm, redigert 1 gang totalt.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Interessante innspill, Iseran. Jeg har i alle fall mange gode bilturer til gode som jeg planlegger at skal gjennomføres utover årene fremover. Må nok kjøpe meg store komfortable familievennlige bruksbiler etterhvert og da er planen å beholde en god entusiastbil for flotte bilturer. Aston Martinen virker å være perfekt for det, eneste kunne vært at den var en cabriolet, men de er til gjengjeld mye dyrere. 991.1 4s cab er innenfor, men den støyer for mye på motorveier og er i mine øyne ikke like kul som Aston Martinen.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Fv 33 mellom Minnesund og Skreia er ikke like spennende etter alt arbeidet de har gjort de siste årene, men fortsatt en ok tur.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Fant en fin sammenstilling med video og mye fine bilder av en gjeng som i år har kjørt M2 på alpetur i Sveits. Regner med at Iseran2770, og noen flere kjenner seg igjen på flere av passene de er på. Man får lyst på en slik tur når man ser slike flotte bilder. :D
https://f87.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1844730 Tour through the Swiss Alps (a lot of pics)

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

nometalhorse skrev: lør aug 07, 2021 11:30 am Regner med at Iseran2770, og noen flere kjenner seg igjen på flere av passene de er på. Man får lyst på en slik tur når man ser slike flotte bilder. :D
Her var det mye kjent ja.

Dag 1: Klausenpass har jeg kjørt to ganger, første gang 5/9-2014 vestover. På en strekning rett etter toppen konstaterte jeg at om jeg kjører ut nå ruller jeg 500 høydemeter ned i dalen. Det var omtrent 10 ganger så mange biler parkert langs veien nå i forhold til 2014. Et år senere kjørte jeg passet motsatt vei (mange pass bør kjøres begge veier ;)) Det var mislykket, tåka lå tykt hele veien på begge sider, sikten var 20-50 meter.

Dag 2: Her er vi midt i smørøyet. Sustenpass har jeg kjørt 3 ganger, Grimselpass 3 ganger og Furkapass 3 ganger. St.Gotthard bare en gang. Da jeg en annen gang skulle kjøre det sørfra bommet jeg på siste avkjøring fra hovedveien. Det er en liten katastrofe midt på sommeren. De slapp inn bare 50 biler av gangen i tunnelen så det tok en hel time før jeg kom inn i den dritkjedelige tunnelen. Av de tre andre er Furka kanskje mest spektakulært, selv likte jeg Susten veldig godt.

Dag 3: Bernardino har jeg også kjørt 2 ganger og er enig med disse at det er et veldig fint pass. Julierpass (2 ganger) er ikke veldig spennende, men raskeste vei mellom St.Moritz og Chur (hovedstad i kantonen Graubünden). Berninapass derimot liker jeg, men jeg har aldri tatt av på toppen mot Livigno. Jeg har kjørt det 5 ganger mellom St.Moritz og Tirano i Italia.

Dag 4: Passo dello Stelvio (Stilfserjoch på tysk) ligger ikke i Sveits, men i Italia. Det ser fantastisk ut fra toppen, 5 ganger Trollstigen. Men siden det omtrent bare består av 180 graders svinger og korte rettstrekk mellom dem gir det ikke topp kjøreglede. Jeg har bare kjørt det en gang, en annen gang jeg hadde planlagt en reprise var det stengt da det hadde snødd i høyden i løpet av natten. De liker ikke å slippe over biler med sommerdekk med masse kram snø i veibanen.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Sella Ronda (Passo Pordoi, Passo Sella, Passo Gardena og Passo Campolongo) i Dolomitttene.

Passo delle Erbe litt lenger nord i Dolomittene er forøvrig særdeles "scenic". Fantastisk natur rundt dette.

Men slike svisker skal selvfølgelig sykles for å kunne nytes optimalt, ikke kjøres!

Bill_Babba

Legg inn av Bill_Babba »

Min normal fjellovergang ved mine vanlig Bergen-Oslo - Bergen turer så blir det Hemsedal. Selv om den ikke er den raskeste så gir den oss best trivsel og pause plassen har blitt en std plass oppå fjellet (Unga kaller den "Haugen") Normalt treger vi ingen flere pauser på en slik kort tur. Og vi trives der siden det ikke er mulig å bruke penger der :-)


Når vi har mer tur/ferie type kjøring, så trives vi med Hardangervidda, hvor vi da har overnatting på fjellcamping på vei opp (Bergen siden) eller bare en fin plass oppe på vidda. Alternativ hjem igjen, så ender vi ofte Aurland Hol, da ofte overnatting akkurat ved fylkesgrensa .


(Hm! må en huske å krysse av på : Varsle meg når ett svar legges inn. Vær gang?)

Jan

Legg inn av Jan »

Vi som bor i Bergen har mange fine veier som ligger i dagsturavstand.
Gaularfjellet, Vikafjellet og Aurlandsfjellet for å nevne noen. Eksingedalen og Hamlagrø er også artige turer.
Jeg kjører Bergen-Oslo 4-5 ganger i året, da varierer jeg stort sett mellom Hardangervidda og Hemsedal. Liker Hemsedal best, men ulempen er at da må jeg også kjøre Lærdalstunellen og Gudvangatunellen.

Jeg skulle vært i Alpene både i 2020 og-21, men det ble det ikke noe av. Så jeg mangler en del på listen der. Av de jeg har kjørt likte jeg Grossglockner og Stelvio best.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Jan skrev: søn aug 08, 2021 7:23 pm Jeg kjører Bergen-Oslo 4-5 ganger i året, da varierer jeg stort sett mellom Hardangervidda og Hemsedal. Liker Hemsedal best, men ulempen er at da må jeg også kjøre Lærdalstunellen og Gudvangatunellen
Kjørte selv hjem fra Bergen i sommer, og valgte Hemsedal. Synes det er en fin rute, men som du sier er de lange tunellene nedturer på en ellers fin tur.
.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Jan skrev: søn aug 08, 2021 7:23 pm Av de jeg har kjørt likte jeg Grossglockner og Stelvio best.
Grossglockner er fin.

Første gang jeg kjørte Gudvangatunnelen synes jeg at den var grusom, sist jeg kjørte den føltes den som mye bedre. Lyset i tunnelen må være skikkelig oppgradert. Jeg kjører Hemsedal ofte, men kommer da fra Sogndal og ikke Bergen, så ferge Mannheller - Fodnes i stedet for tunneler.

Jan

Legg inn av Jan »

Iseran2770 skrev: søn aug 08, 2021 10:00 pm
Jan skrev: søn aug 08, 2021 7:23 pm Av de jeg har kjørt likte jeg Grossglockner og Stelvio best.
Grossglockner er fin.

Første gang jeg kjørte Gudvangatunnelen synes jeg at den var grusom, sist jeg kjørte den føltes den som mye bedre. Lyset i tunnelen må være skikkelig oppgradert. Jeg kjører Hemsedal ofte, men kommer da fra Sogndal og ikke Bergen, så ferge Mannheller - Fodnes i stedet for tunneler.
Gudvangatunellen er blitt oppgradert etter et par store branner i tyngre kjøretøy.

Everenga

Legg inn av Everenga »

England er ikke et land som er kjent for sine høye fjell, men fordi de har så innmari lav tregrense blir det faktisk noen pass av det over penninene.

Hvis man skal krysse øst-vest nordpå, altså fra Manchester til Leeds/ Sheffield og man ønsker en litt artigere tur så glemmer man motorveien M62 og tar i stedet Woodhead Pass eller aller helst Snake Pass, oppkalt etter sin form. Disse har selvfølgelig ikke dramatisk fjellterreng men veldig pittoresk med Postmann Pat type landskap i et område som ligger som en oase midt mellom store urbane områder. Woodhead Pass har også en pub der man er som høyest oppe, ekstremt populær blant motorsyklister. Her skal det legges til at britisk promillegrense er 0,8.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

lund skrev: søn aug 01, 2021 9:53 pm Vil sterkt anbefale Eksingedalen for å si det sånn. (Den ene sideveien mellom Voss og Dale). Man tar av på Evanger, ca 20 km fra Voss og kommer ut igjen på Dale.
Veldig enig, i den anledning vil jeg annbefale den smale fylkesveien fra Matre gjennom Stordalen og ned til Bjordal ved Sognefjorden. Smal vil og vakker vei.

Ellers er Aursjøvegen mellom Sunndalsøra og Eikesdalen vil vakker og brutalt tøff. Smal smal grusvei, kun med stabbesteiner og stup bratt opp på ene siden og like stup bratt ned på andre siden.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Kjetil-e skrev: ons aug 11, 2021 9:58 am
Ellers er Aursjøvegen mellom Sunndalsøra og Eikesdalen vil vakker og brutalt tøff. Smal smal grusvei, kun med stabbesteiner og stup bratt opp på ene siden og like stup bratt ned på andre siden.
Her sett på den veien (på kartet), den ser spennende ut. At det er grusvei skremmer meg litt. Etter å ha slått hull i bunnplaten to gangen bestemte jeg meg for "aldri grusvei".

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Iseran2770 skrev: ons aug 11, 2021 5:26 pm
Kjetil-e skrev: ons aug 11, 2021 9:58 am
Ellers er Aursjøvegen mellom Sunndalsøra og Eikesdalen vil vakker og brutalt tøff. Smal smal grusvei, kun med stabbesteiner og stup bratt opp på ene siden og like stup bratt ned på andre siden.
Her sett på den veien (på kartet), den ser spennende ut. At det er grusvei skremmer meg litt. Etter å ha slått hull i bunnplaten to gangen bestemte jeg meg for "aldri grusvei".
bunnpanna (umulig å rette innlegg?)

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Iseran2770 skrev: ons aug 11, 2021 5:27 pm
Iseran2770 skrev: ons aug 11, 2021 5:26 pm
Kjetil-e skrev: ons aug 11, 2021 9:58 am
Ellers er Aursjøvegen mellom Sunndalsøra og Eikesdalen vil vakker og brutalt tøff. Smal smal grusvei, kun med stabbesteiner og stup bratt opp på ene siden og like stup bratt ned på andre siden.
Her sett på den veien (på kartet), den ser spennende ut. At det er grusvei skremmer meg litt. Etter å ha slått hull i bunnplaten to gangen bestemte jeg meg for "aldri grusvei".
bunnpanna (umulig å rette innlegg?)
Tror ikke det skal være noe problem, all slags biler kjører veien, men farten må selvsagt avpasses.

Selv lider jeg av ekstrem høydeskrekk, så fjellpass og veier som den er ikke noe for meg. Sist jeg var med på den veien var i baksete på en Saab 900 med 2 i promille :)

Her er en film av veien, som arter seg som en skrekkfilm for meg:


PS: For å redigere et innlegg trykker du på ikonet med en blyant oppe til høyre der du finner knappen for sitering.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Kompressor skrev: søn aug 01, 2021 10:21 am Jeg synes det er på sin plass å åpne en ny tråd der vi deler våre favorittbilturer, beste autofile opplevelser og de beste bilveiene.
Gjerne også fjellpass, som gjerne blir gjeldende for min del.

Jeg har aldri kjørt i Italia eller Sveits, men har planer om det senere. I år kjørte jeg en helt ekstremt fin vei med AM Rapide V12 i følge med en M3 E92 V8 og tildels en annen AM DB9 V12.

Turen vi hadde nylig var i nydelig fint vær hele turen og strakk seg over 3 dager/2 overnattinger, først kjørte vi rolig over Beitostølen/Valdresfløya. Deretter til Lom, så RV 55 til mn kjører Tindevegen over Tindefjellet ned til Øvre Årdal. Helt ekstremt fint fjellpass. Deretter overnattet vi på et hyggelig og autofilt sted i Lærdal hvor eieren har Ferrarier, replica GT40 og en 992 for utleie stående.
Dagen etter bærer det FV243 over Aurlandsfjellet forbi Stegastein. Her var det utrolig mye trafikk i juli på vei ned mot Aurlndsvangen og mange 2-3 cm passeringer, men det gikk heldigvis bra. Der merket jeg at jeg hadde 5 meter lang og 193cm bred bil…

Så bar det videre RV 13 over vikafjellet til Røysande. Der måtte vi videre ta ferge fra Vangsnes til Dragsvik for å oppleve turens høydepunkt;

Gaularfjellsvegen. Et helt utrolig veistrekke. På utsiktspunktet overfor kan man se hele veien. En tysker på motorsykkel hadde filmet oss og det var lite motgående trafikk. Han sa «thank you so much for the music». Aston Martinen har en ekstremt høylydt V12 som overdøver selv 991.1 4S med sportseksos og den klinget og koste seg oppover med klang fra fjellveggene.

Vi kjørte vikafjell tilbake og den ene kameraten i følget har hytte ved Geilo så vi var der over natten før vi kjørte Dagali og FV124 Imingsfjell, til Rjukan, og så hjemover.

For en herlig guttetur med fantastiske biler og hyggelig følge av nære venner.

Aston Martinen er kanskje den aller kuleste bilen jeg har kjørt. Med en så kul motorlyd ig alle 4 sidevinduene nede er det helt ekstremt rent autofilt. Den gir så mange smil og positiv entuaiasme fra opgivelsene, samt at jeg nyter hvert sekund i bilen så høyt.
Kjøre slike fjellpass i en slik bil bak en fantastisk DB9 cab med nydelig V12, og en M3 V8 i bakspeilet, det er fantastisk.

Jeg må ta meg tid til flere slike autofile kjøreturer, gjerne i følge med flere superbiler, i fremtiden.

De som ikke har kjørt disse fjellene og liker autofile opplevelser med riksveier og herlig utsikt bør absolutt gjøre dette!
Sørg for å ha ny bremsevæske på bilen - ved litt hardkjøring kan man fort få varme bremser - det gikk fint med oss da M3 har ser og Aston Martin har svært solide bremser, men selv de hadde rimelig varme bremser :-)


Andre gode veiopplevelser / anbefalinger?
I 2018 hadde jeg en fantastisk biltur i Sveits som innkluderte følgende fjellpass. Klausenpass, St Godthardpasset (Med Tremolaroad med sine 24 hårnålsvinger på brostein ned til Ariolo. Nufenenpasset, og Furuka passet og så overnatting i Andermatt. Før jeg neste dag kjørte Furukapasset motsatt vei, så opp Grimselpass og til slutt Sustenpass før jeg satte nesa mot Berlin og EM i friidrett. Meget spennende rute med masse hårnålsvinger over høye fjellpass. Klausenpasset på 1949 var laveste. Høyeste tror jeg var Nufenpass på nesten 2500.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Noen her kan kanskje være interessert i følgende bok?

Norges vakreste bilturer - de 18 nasjonale turistvegene av Lauritzen, Per Roger koster 262,-

2160 kilometer med opplevelser på Norges 18 nasjonale turistveger. Dette er særpregede veistrekninger som ligger over mesteparten av landet. De byr på et nesten uendelig antall gode grunner til å stoppe opp underveis. Turistveiene går igjennom så vakker og mangfoldig natur at det i seg selv innbyr til hyppige stopp. I tillegg ligger det utallige attraksjoner av ymse slag langs veiene. Begge deler er grundig beskrevet i denne boka.
https://www.haugenbok.no/norges-vakrest ... gKFSPD_BwE

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

nometalhorse skrev: tor sep 02, 2021 9:10 pm Noen her kan kanskje være interessert i følgende bok?

Norges vakreste bilturer - de 18 nasjonale turistvegene av Lauritzen, Per Roger koster 262,-
Bestilt, det finnes sikkert noen gode tips til nye opplevelser der.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Jeg har flere ganger på mine turer til og fra Kreta kjørt over Fernpass i stedet for den vanlige kjedelige veien rundt München.
Skikkelig flott alpenatur og en smal og ganske svingete vei :D
Særlig strekket mellom selve passet og Inndalen, der Innsbrück ligger, er veldig flott.

burkar

Legg inn av burkar »

Xpoolman skrev: fre sep 03, 2021 9:37 am Jeg har flere ganger på mine turer til og fra Kreta kjørt over Fernpass i stedet for den vanlige kjedelige veien rundt München.
Skikkelig flott alpenatur og en smal og ganske svingete vei :D
Særlig strekket mellom selve passet og Inndalen, der Innsbrück ligger, er veldig flott.
Kjøre til Kreta du, det er et stykke. Hvor tar du båt fra da? Piraeus?

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

burkar skrev: fre sep 03, 2021 1:37 pm
Xpoolman skrev: fre sep 03, 2021 9:37 am Jeg har flere ganger på mine turer til og fra Kreta kjørt over Fernpass i stedet for den vanlige kjedelige veien rundt München.
Skikkelig flott alpenatur og en smal og ganske svingete vei :D
Særlig strekket mellom selve passet og Inndalen, der Innsbrück ligger, er veldig flott.
Kjøre til Kreta du, det er et stykke. Hvor tar du båt fra da? Piraeus?
Er en del km ja.
Tar båt fra Pireus ja, natta over, avgang 21.00 og ankomst 06.00 :)
Ellers har jeg vekslet mellom å kjøre over Italia med båt fra Venezia eller Ancona til Patras eller gjennom Balkan (ex Jugoslavia).
Sparer over 1500 km kjøring over Italia men det er dyrere; båten er svindyr :!:
Det blir ca 2300 km via Italia og 3850 via Balkan :D

Tilbake til Norge har jeg alltid kjørt over Italia da det er kilometerlange køer på grenseovergangene nordover på Balkan.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Kompressor skrev: søn aug 01, 2021 10:21 am Jeg synes det er på sin plass å åpne en ny tråd der vi deler våre favorittbilturer, beste autofile opplevelser og de beste bilveiene.
Gjerne også fjellpass, som gjerne blir gjeldende for min del.


Andre gode veiopplevelser / anbefalinger?
Jeg var i Sölden for å se verdenscupåpningen i alpint tidligere i høst og kjørte noen fantastiske veier. Mest fantastisk var Silvrette Hochalphstrasse fra Galtur til Partenen via Bilerhøe på 2090 moh har hele 34 hårnålsvinger. De aller fleste fra Bilerhøe og ned til Partenen. Gjennom et fantastisk alpelandskap. Men en flott vei hele veien fra der man tar av fra hovedveien mellom Innsbruck og St Anton via Ischgl til Galtur og videre er vil og flott.

Hadde og en fantastisk tur fra Ettal (Oberamengau) gjennom Ettaler forest inn i Østerike og gjennom Ammervald og ned til Reutte i Tirol.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»