🎹🎼🎹 <--> Synthwave Tråden <--> 🎹🎼🎹

Svar
Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

🎹🎼🎹 <--> Synthwave Tråden <--> 🎹🎼🎹

Legg inn av B.E. »




███████╗██╗...██╗███╗...██╗████████╗██╗..██╗██╗....██╗.█████╗.██╗...██╗███████╗
██╔════╝╚██╗.██╔╝████╗..██║╚══██╔══╝██║..██║██║....██║██╔══██╗██║...██║██╔════╝
███████╗.╚████╔╝.██╔██╗.██║...██║...███████║██║.█╗.██║███████║██║...██║█████╗..
╚════██║..╚██╔╝..██║╚██╗██║...██║...██╔══██║██║███╗██║██╔══██║╚██╗.██╔╝██╔══╝..
███████║...██║...██║.╚████║...██║...██║..██║╚███╔███╔╝██║..██║.╚████╔╝.███████╗
╚══════╝...╚═╝...╚═╝..╚═══╝...╚═╝...╚═╝..╚═╝.╚══╝╚══╝.╚═╝..╚═╝..╚═══╝..╚══════╝
Bilde




Lezah

Legg inn av Lezah »


Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »


Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Synthwave (også kalt outrun, retrowave eller futuresynth) er en elektronisk musikksjanger som hovedsakelig er basert på musikk assosiert med action-, science-fiction- og skrekkfilmsoundtracks fra 1980-tallet. Andre påvirkninger er hentet fra tiårets kunst og videospill.

Lezah

Legg inn av Lezah »

B.E. skrev: ons aug 10, 2022 9:19 pm Synthwave (også kalt outrun, retrowave eller futuresynth) er en elektronisk musikksjanger som hovedsakelig er basert på musikk assosiert med action-, science-fiction- og skrekkfilmsoundtracks fra 1980-tallet. Andre påvirkninger er hentet fra tiårets kunst og videospill.
Syns det er merkverdig kul musikk, mulig fordi det gir assosiasjoner til mange kule filmer fra 80-tallet. Synthwave, Kung Fury og Cyberpunk er på mange måter forskjellige "homager" til dette tiåret med alt det hadde å by på av dekadanse og moro.

Lazerhawkj er ganske tøft:



(Mange kule filmklipp her @Frank.N.Steen )


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Lezah skrev: tor aug 11, 2022 2:48 pm Syns det er merkverdig kul musikk, mulig fordi det gir assosiasjoner til mange kule filmer fra 80-tallet. Synthwave, Kung Fury og Cyberpunk er på mange måter forskjellige "homager" til dette tiåret med alt det hadde å by på av dekadanse og moro.

Lazerhawkj er ganske tøft:

(Mange kule filmklipp her @Frank.N.Steen )
► Show Spoiler
Ja, liker denne type retro-åttitallsnostalgi, der gir ofte mer varme feel-good følelser igjen, enn hva film og tv retta mot samme tiår makter å gi tilbake.
Men det er noe smått drømmeaktig og romantisk over mye av stemningen og melodiene, som du sier, er en fin og mulig noe "naiv" hyllest til det mange kanskje forbinder med nevnte tiår, selv om det var langt mer enn kun synther, høyt og fyldig hår, neon, pastell og rådyre sportsbiler.

Men klager selvsagt ikke, for er jo selv hva en drømmer seg litt bort i, når en hører igjen 80-talls synth og new wave, selv om en var altfor ung til å huske noe av det som foregikk på den tiden.

Videoen med Viggo Mortensen, tror jeg er fra nyversjonen av kult-filmen Vanishing Point (1971), men huskes som en meget intens og spennende tv-film, og en jeg gjerne skulle likt å sett igjen. Audioslave gjorde vel også ei hyllest med Show Me How To Live videoen, og med klipp fra originalen.

Synthwave eller Retro Wave (mulig en blander med ei Youtube kanal), er jo meget passende i hop med klipp fra bilfilmer og lignende, noe med stemning, tempo og flyt som gjør at en ja, blir litt ekstra gira.

Har sikkert posta disse utallige ganger på gamle forumet, men orker ikke gå tilbake og lete gjennom det kaoset på ny, så får bare forsøke å dra frem noen av favorittene fra minnet mitt:
Perturbator - Meet Jimmy (Feat. Le Cassette)

Klart, alt må ikke nødvendigvis dreie seg om pulserende og fartsfylt musikk, der en av de soleklart beste av denne type musikk, byr opp til mye roligere og mer avslappende rytmer. Likevel, så er det noe små trist og lengtende over tekst/stemning, der gjør at en alltid kommer tilbake for mer.
Ollie Wride & Sunglasses Kid - Stranger Love

Har ikke fått holdt meg oppdatert av nyere retrobidrag på disse ulike kanalene, men disse falt rimelig kjapt i smak, og mulig bildet av ei søt Drew Barrymoore og Elisabeth Shue, vekket noen gode minner fra barn og ungdommen. Men synes nå låtene også bringer med seg en søtladen overdose av feel-good musikk, og matcher damene godt.
At 1980 - Missing You

Miami Nights 1984 - Ocean Drive

Denne er vel blant de mer kjente, virker det som. Dessverre tatt ned gjentatte ganger, men heldigvis har original videoen (tror jeg) blitt lastet opp på ny.
Uansett, ei knakende tøff låt/video.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Usikker på hvordan ting står til med den potensielle fortsettelsen fra Turbo-Kid (2014), men håper det blir en film nummer 2, og at man vil utvide det sjarmerende, fengende og herlige soundtracket fra første filmen:


Et par av de tidligste impulsive funnene, da tilbake fra 2014 og hvor en gikk vel mer etter 80-talls damene avbildet som coverpryd, men hendte jo at nettopp disse, bød opp til noen meget givende og stemningsfulle låter:
Sunglasses Kid - Come Back to Me (feat. The Boy and Sister Alma)

Cougar Synth - Denying Everything

Betamaxx - Only In Movies

Tommy '86 - Until the Sun Goes Down

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Todd Terje hadde en låt med 80-talls synth-vibber på It's Album Time



Her med samme låta live på Øyafestivalen i 2014


jakral

Legg inn av jakral »

Synthwave er en herlig liten sjanger. Tror jeg først ble oppmerksom på den i forbindelse med bilfilmen Drive med Ryan Gosling for noen år siden. Deretter har jeg med jevne mellomrom dukket ned i dette Synthwave-universet på Youtube og da kanskje spesielt Newretrowave-kanalen som slipper nye låter jevnt og trutt. Liker å høre på band som The Midnight, FM-84, Timecop1983, Sunglasses Kid m.f. og en kar som Ollie Wride som dukker opp som gjestevokalist overalt. The Midnight fremstår for meg som det beste bandet totalt sett.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»