Krigen i Ukraina og Vestens dobbeltmoral.

Svar
Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Re: Krigen i Ukraina og Vestens dobbeltmoral.

Legg inn av Karatel »

Tojuling skrev: søn okt 30, 2022 1:22 pm Hei, hvis du går til mitt innlegg den Tojuling » tir okt 25, 2022 11:02 am

Så ser du hva jeg spør om.

At du bruker hamas og dobbeltmoral som begrunnelse for å ikke svare er litt rart synes nå jeg da.

Ellers er det en ærlig sak å si at man ikke vil svare.

Vennlig hilsen Tojuling
Jeg ser hva du spør meg om i ditt innlegg tir okt 25, 2022 11:11:02 og jeg ser at du avslutter innlegget med

""Ingen problemer med å se dobbeltmoralen din............."

Tror du at du kan kreve svar fra meg før du har forklart hva du mener med dette? Du kan jo prøve å finne ett, bare ett innlegg av meg der jeg har skrevet noe som kan oppfattes som dobbeltmoral.

Før du har gjort det, spør du meg ikke om noe som helst.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Karatel skrev: søn okt 30, 2022 11:57 am
Dette er en insinuasjon om at jeg støtter Hamas, og det har du absolutt ingen grunn til å tro. Da må du også forklare hva du mener.
Utsagnet ditt om at Israel kan sammenlignes med Krim, Donbass osv tyder jo på at du mener Hamas sin kamp for å utslette Israel er helt legitim, på samme måte som at Ukraina har en leigitim forsvarskrig mot Russland.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Foucault skrev: fre okt 28, 2022 7:37 pm
Karatel skrev: fre okt 28, 2022 1:43 pm
Foucault skrev: fre okt 28, 2022 1:50 am Det faktum at Russland reagerer på et NATO som stadig rykker nærmere er imidlertid ikke vanskelig å forstå om man tar deres perspektiv.
Ser du ingen likheter med kubakrisen?
Man kan også se på den amerikanske invasjonen av Grenada i oktober 1983. Kommunisten Maurice Bishop gjennomførte et fredelig kupp og begynte å samarbeide med Sovjetunionen og Cuba. Så ble Bishop drept av en enda mer pro-sovjetisk fraksjon i sitt parti og en kommunistisk maktovertakelse var et faktum. USA gikk til en militær invasjon som de formelt kalte "evakuering av ikke-stridende", det var 600 amerikanske studenter på Grenada.

Grenada var medlem i Det britiske samveldet med dronning Elizabeth som sitt formelle statsoverhode og britene protesterte, men USA brukte sitt veto i FNs sikkerhetsråd til å stanse en resolusjon som fordømte invasjonen som et brudd på folkeretten.

Sovjetunionen dummet seg ut og viste at de ikke helt fulgte med: sovjetiske medier kunngjorde at USA hadde invadert Granada, altså Spania.
Ja, USA gjør som USA vil…dobbeltmoralen er, nok en gang, påtagelig.

I hviken grad er ovenstående «samtale» mellom USA og Russland uriktig i dine øyne?
Ja, jeg ser som nevnt at den er både forenklet, populistisk og til en viss grad pro-russisk i måten den blir fremlagt, men er den ikke i hovedtrekk likevel ganske treffende for opptakten til krigen i Ukraina?

Jeg kan forstå Putins syn, uten at jeg forsvarer hans totaliære regime av den grunn. Dette vet jeg at du forstår, men finner det likevel verdt å presisere før beskyldningene hagler.
Denne svenske dialogen du viser til , er som du sier, humor, satire og satt på spissen, men som all god satire den har en kjerne av sannhet.

Det er lett å forstå at de øst-europeiske, egentlig sentral-europeiske, statene, som i flere tiår hadde vært underlagt det brutale sovjetdiktaturet, fryktet og avskydde Russland og ikke for noen pris ville tilbake under russisk kontroll. De ønsket frihet, selvstendighet, markedsøkonomi, vestlige forbruksvarer, integrasjon i Vesten og EU. Da var det helt naturlig at de søkte til NATO for å sikre sin nyvunne frihet. Vesten, EU og NATO har et tilbud som er uendelig mer fristende og forlokkende enn noe av det Russland kan tilby.

Samtidig er det like lett å forstå den russiske uroen og frykten for å få NATO på sin dørstokk. At Russland motsetter seg dette, er like lett å forstå som at USA ville motsette en en militær allianse mellom Russland og Mexico. Ved Ukraina var grensen nådd for Russland, NATO-medlemskap for Ukraina var noe Russland aldri kunne akseptere, og det er i grunnen forståelig.

Men like fullt har ethvert land sin fulle frihet til selv å velge sine venner og alliansepartnere, Russland har ingen rett til å invadere og gå til krig mot Ukraina fordi de ikke liker Ukrainas uten- og innenrikspolitikk.

At Ukraina og de andre tidligere østblokklandene vender seg mot Vesten, EU og NATO, kan russerne først og fremst takke seg selv og sin egen politikk for. Hvis Russland hadde valgt demokrati, åpenhet og samarbeid med Vesten, kunne mye vært annerledes. Men nå har Russland som alltid før valgt autokrati og despoti og ført en politikk som skremmer naboene, da kan de ikke vente annet enn at naboene vender seg til Vesten.

At Putin og russiske nasjonalister tilstreber dominans og kontroll over de områdene som tidligere var under sovjetisk kontroll, synes nokså opplagt.

At USA sto bak statskuppet i Ukraina i 2014, synes jeg er en noe konspiratorisk påstand, men jeg vet jo ikke. Victoria Nuland blandet seg nok for mye inn i ukrainsk politikk og kom med noen svært uheldige uttalelser, men det er ikke det samme som at hun var involvert i det som skjedde.

Men at USA ser på krigen som en gyllen anledning til å svekke og knekke Russland militært og økonomisk, tviler jeg ikke på.

Pckstrm

Legg inn av Pckstrm »

Startet å skumlese åpningsinnlegget. Kom til andre avsnitt og leste Israel og Palestina. Hoppet direkte hit bare for å skrive dette.

Tojuling

Legg inn av Tojuling »

Da er det et stort paradoks å se Vestens dobbeltmoral når det gjelder en annen konflikt som har klare paralleller til krigen i Ukraina, nemlig krigen mellom Israel og palestinerne. To kriger som er til forveksling like,


Det eneste jeg ser er din dobbeltmoral her. Ditt desperate forsøk med en merkelig historieforståelse å sette disse konfliktene som like, er denne dobbeltmoralen.

At du ikke ser dette selv er ikke overraskende. Men de fleste ser nok dette ganske tydelig.
Ellers er det jo interessant å se reaksjonen din.

Tojuling

Legg inn av Tojuling »

:D :D Dobbelpost

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Tojuling skrev: søn okt 30, 2022 8:12 pm Da er det et stort paradoks å se Vestens dobbeltmoral når det gjelder en annen konflikt som har klare paralleller til krigen i Ukraina, nemlig krigen mellom Israel og palestinerne. To kriger som er til forveksling like,


Det eneste jeg ser er din dobbeltmoral her. Ditt desperate forsøk med en merkelig historieforståelse å sette disse konfliktene som like, er denne dobbeltmoralen.

At du ikke ser dette selv er ikke overraskende. Men de fleste ser nok dette ganske tydelig.
Ellers er det jo interessant å se reaksjonen din.
Men hva som er galt med min sammenligning greier du ikke å påvise, du gjør ikke engang det minste forsøk på å forklare hva som er feil. Det eneste du presterer er personfokus og skittkasting.

Tojuling

Legg inn av Tojuling »

Foucault skrev: tor okt 27, 2022 3:19 pm Dette er selvfølgelig satt på spissen og en, mildt sagt, forenklet fremstilling av opptakten til krigen, men jeg finner den likevel humoristisk og relevant for denne trådens tema.

«Humor og satire går rett til hjartet, utan å ta omvegen om hjernen».
-Else Michelet.
————————————————————————

«Ingen är väl helt oskyldig, men NATO-länderna är den sida som länge arbetat på att få igång detta krig och samtidigt kunna skylla det på Putin. Det har sett ut ungefär såhär, sedan Sovjetunionen upplöstes

https://www.flashback.org/t3402230p47

Jeg har hørt samme argumenter mot USA i forbindelse med starten av 2. verdenskrig, der USA tvang først stakkars lille Hitler til å invadere Polen og senere Japans til å angripe USA.

Her er du tydelig av den oppfatning at USA har tvunget stakkars lille Putin til å gå til krig.

Dette har du selvsagt rett til å mene. Selv mener jeg du er fullstendig på villspor i din støtte til despoter.

Tojuling

Legg inn av Tojuling »

Karatel skrev: lør okt 29, 2022 3:02 pm
Tojuling skrev: lør okt 29, 2022 12:42 pm Saddam Hussein angrep og annekterte Quwait, og USA gikk straks til krig mot Irak for å befri Quwait.



Tyskland og.Hitler angrep og annekterte Norge, og England gikk straks til krig mot Tyskland for å befri Norge.

Det er faen meg for j..... hvordan verden er blitt.......
Dette kan ikke være annet enn ren trolling. En slik uvitenhet kan umulig være ekte.
Du må gjerne vise til hva som er feil her.

Venter i spenning. 🤣🤣🤣🤣🤣

Tojuling

Legg inn av Tojuling »

Karatel skrev: søn okt 30, 2022 3:56 pm
Tojuling skrev: søn okt 30, 2022 1:22 pm Hei, hvis du går til mitt innlegg den Tojuling » tir okt 25, 2022 11:02 am

Så ser du hva jeg spør om.

At du bruker hamas og dobbeltmoral som begrunnelse for å ikke svare er litt rart synes nå jeg da.

Ellers er det en ærlig sak å si at man ikke vil svare.

Vennlig hilsen Tojuling
Jeg ser hva du spør meg om i ditt innlegg tir okt 25, 2022 11:11:02 og jeg ser at du avslutter innlegget med

""Ingen problemer med å se dobbeltmoralen din............."

Tror du at du kan kreve svar fra meg før du har forklart hva du mener med dette? Du kan jo prøve å finne ett, bare ett innlegg av meg der jeg har skrevet noe som kan oppfatteras som dobbeltmoral.

Før du har gjort det, spør du meg ikke om noe som helst.
Beklager virkelig og fra det dypeste av mitt hjerte at du føler deg krenket over min personlige mening uttrykkt av meg i ett skriftlig svar til deg.

Og selvsagt skjønner jeg at du mener du har en RETT til å bestemme hva andre debattanter skal ha lov til å skrive eller stille spørsmål til deg om. Hvem andre er det som pleier å fremme slike rettigheter.........?

Tojuling

Legg inn av Tojuling »

Karatel skrev: søn okt 30, 2022 8:32 pm
Tojuling skrev: søn okt 30, 2022 8:12 pm Da er det et stort paradoks å se Vestens dobbeltmoral når det gjelder en annen konflikt som har klare paralleller til krigen i Ukraina, nemlig krigen mellom Israel og palestinerne. To kriger som er til forveksling like,


Det eneste jeg ser er din dobbeltmoral her. Ditt desperate forsøk med en merkelig historieforståelse å sette disse konfliktene som like, er denne dobbeltmoralen.

At du ikke ser dette selv er ikke overraskende. Men de fleste ser nok dette ganske tydelig.
Ellers er det jo interessant å se reaksjonen din.
Men hva som er galt med min sammenligning greier du ikke å påvise, du gjør ikke engang det minste forsøk på å forklare hva som er feil. Det eneste du presterer er personfokus og skittkasting.
Hvor har jeg drevet skittkasting?

Enkelt forklart, Russland angrep en selvstedig stat.

Israel angrep hvilken stat var det igjen, ikke Syria, ikke Libanon, ikke Egypt og ikke Jordan.

Så der halter din fremstilling rimelig greit.
Israel ble rimelig fort anerkjent som en selvstedig stat av FN.
Igjenn, når var det Donesk ble anerkjent som selvstendig stat av FN?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Tojuling skrev: ons nov 09, 2022 5:12 am
Karatel skrev: søn okt 30, 2022 3:56 pm
Tojuling skrev: søn okt 30, 2022 1:22 pm Hei, hvis du går til mitt innlegg den Tojuling » tir okt 25, 2022 11:02 am

Så ser du hva jeg spør om.

At du bruker hamas og dobbeltmoral som begrunnelse for å ikke svare er litt rart synes nå jeg da.

Ellers er det en ærlig sak å si at man ikke vil svare.

Vennlig hilsen Tojuling
Jeg ser hva du spør meg om i ditt innlegg tir okt 25, 2022 11:11:02 og jeg ser at du avslutter innlegget med

""Ingen problemer med å se dobbeltmoralen din............."

Tror du at du kan kreve svar fra meg før du har forklart hva du mener med dette? Du kan jo prøve å finne ett, bare ett innlegg av meg der jeg har skrevet noe som kan oppfatteras som dobbeltmoral.

Før du har gjort det, spør du meg ikke om noe som helst.
Beklager virkelig og fra det dypeste av mitt hjerte at du føler deg krenket over min personlige mening uttrykkt av meg i ett skriftlig svar til deg.

Og selvsagt skjønner jeg at du mener du har en RETT til å bestemme hva andre debattanter skal ha lov til å skrive eller stille spørsmål til deg om. Hvem andre er det som pleier å fremme slike rettigheter.........?
Du må ha utrolig tungt for det. Tror du at du kan komme her med løgner, falske anklager og skittkasting, og så slippe unna med det?

Dette er deg: "Ingen problemer med å se dobbeltmoralen din............."

Som allerede sagt "Tror du at du kan kreve svar fra meg før du har forklart hva du mener med dette? Du kan jo prøve å finne ett, bare ett innlegg av meg der jeg har skrevet noe som kan oppfattes som dobbeltmoral."

Nå du har gjort det, kan du stille meg spørsmål. Før du har gjort det, spør du meg ikke om noe som helst.

Tojuling

Legg inn av Tojuling »

Karatel skrev: ons nov 09, 2022 8:43 am
Tojuling skrev: ons nov 09, 2022 5:12 am
Karatel skrev: søn okt 30, 2022 3:56 pm

Jeg ser hva du spør meg om i ditt innlegg tir okt 25, 2022 11:11:02 og jeg ser at du avslutter innlegget med

""Ingen problemer med å se dobbeltmoralen din............."

Tror du at du kan kreve svar fra meg før du har forklart hva du mener med dette? Du kan jo prøve å finne ett, bare ett innlegg av meg der jeg har skrevet noe som kan oppfatteras som dobbeltmoral.

Før du har gjort det, spør du meg ikke om noe som helst.
Beklager virkelig og fra det dypeste av mitt hjerte at du føler deg krenket over min personlige mening uttrykkt av meg i ett skriftlig svar til deg.

Og selvsagt skjønner jeg at du mener du har en RETT til å bestemme hva andre debattanter skal ha lov til å skrive eller stille spørsmål til deg om. Hvem andre er det som pleier å fremme slike rettigheter.........?
Du må ha utrolig tungt for det. Tror du at du kan komme her med løgner, falske anklager og skittkasting, og så slippe unna med det?

Dette er deg: "Ingen problemer med å se dobbeltmoralen din............."

Som allerede sagt "Tror du at du kan kreve svar fra meg før du har forklart hva du mener med dette? Du kan jo prøve å finne ett, bare ett innlegg av meg der jeg har skrevet noe som kan oppfattes som dobbeltmoral."

Nå du har gjort det, kan du stille meg spørsmål. Før du har gjort det, spør du meg ikke om noe som helst.

Dobbeltmoralen din er jo sammenligningen din mellom Israel og Ukrainakrigen. Der du glatt overser svært mange hendelser som viser at de to konfliktene ikke kan ha noe som helst likhet.

Løgner.... Her bør du sannelig dokumentere........


Skittkasting, hvor da?


Igjen litt merkelige påstander fra deg, men jeg skjønner godt at du vil vri alt over på at det er jeg som er drittsekken, slik at du slipper å svare. Men som jeg har sagt før, du trenger ikke svare. Det er bare en høflig oppfordring fra meg, da jeg genuint lurer på den del ting.
Blant annet hvor lenge en utlending i Palestine må bo der før hen kan regnes som en beboer av området?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Tojuling skrev: ons nov 09, 2022 12:32 pm
Karatel skrev: ons nov 09, 2022 8:43 am
Tojuling skrev: ons nov 09, 2022 5:12 am

Beklager virkelig og fra det dypeste av mitt hjerte at du føler deg krenket over min personlige mening uttrykkt av meg i ett skriftlig svar til deg.

Og selvsagt skjønner jeg at du mener du har en RETT til å bestemme hva andre debattanter skal ha lov til å skrive eller stille spørsmål til deg om. Hvem andre er det som pleier å fremme slike rettigheter.........?
Du må ha utrolig tungt for det. Tror du at du kan komme her med løgner, falske anklager og skittkasting, og så slippe unna med det?

Dette er deg: "Ingen problemer med å se dobbeltmoralen din............."

Som allerede sagt "Tror du at du kan kreve svar fra meg før du har forklart hva du mener med dette? Du kan jo prøve å finne ett, bare ett innlegg av meg der jeg har skrevet noe som kan oppfattes som dobbeltmoral."

Nå du har gjort det, kan du stille meg spørsmål. Før du har gjort det, spør du meg ikke om noe som helst.

Dobbeltmoralen din er jo sammenligningen din mellom Israel og Ukrainakrigen. Der du glatt overser svært mange hendelser som viser at de to konfliktene ikke kan ha noe som helst likhet.

Løgner.... Her bør du sannelig dokumentere........


Skittkasting, hvor da?


Igjen litt merkelige påstander fra deg, men jeg skjønner godt at du vil vri alt over på at det er jeg som er drittsekken, slik at du slipper å svare. Men som jeg har sagt før, du trenger ikke svare. Det er bare en høflig oppfordring fra meg, da jeg genuint lurer på den del ting.
Blant annet hvor lenge en utlending i Palestine må bo der før hen kan regnes som en beboer av området?
Takk. Her viser du at du har en moral som er tøyelig som en gummistrikk:

" Dobbeltmoralen din er jo sammenligningen din mellom Israel og Ukrainakrigen. Der du glatt overser svært mange hendelser som viser at de to konfliktene ikke kan ha noe som helst likhet."

Her sier du rett ut og i klarspråk at folkerett, menneskerettigheter og folkenes selvbestemmelsesrett ikke gjelder likt og betingelseløst for alle, men avhenger av hvem som invaderer og hærtar hvem.

Og de som mener at folkerett, menneskerettigheter og folkenes selvbestemmelsesrett gjelder likt og betingelsesløst for alle, beskyder du for dobbeltmoral.

Kan jeg heretter bli spart for flere tåpeligehter fra din side?

Tojuling

Legg inn av Tojuling »

Karatel skrev: ons nov 09, 2022 5:29 pm
Tojuling skrev: ons nov 09, 2022 12:32 pm
Karatel skrev: ons nov 09, 2022 8:43 am

Du må ha utrolig tungt for det. Tror du at du kan komme her med løgner, falske anklager og skittkasting, og så slippe unna med det?

Dette er deg: "Ingen problemer med å se dobbeltmoralen din............."

Som allerede sagt "Tror du at du kan kreve svar fra meg før du har forklart hva du mener med dette? Du kan jo prøve å finne ett, bare ett innlegg av meg der jeg har skrevet noe som kan oppfattes som dobbeltmoral."

Nå du har gjort det, kan du stille meg spørsmål. Før du har gjort det, spør du meg ikke om noe som helst.

Dobbeltmoralen din er jo sammenligningen din mellom Israel og Ukrainakrigen. Der du glatt overser svært mange hendelser som viser at de to konfliktene ikke kan ha noe som helst likhet.

Løgner.... Her bør du sannelig dokumentere........


Skittkasting, hvor da?


Igjen litt merkelige påstander fra deg, men jeg skjønner godt at du vil vri alt over på at det er jeg som er drittsekken, slik at du slipper å svare. Men som jeg har sagt før, du trenger ikke svare. Det er bare en høflig oppfordring fra meg, da jeg genuint lurer på den del ting.
Blant annet hvor lenge en utlending i Palestine må bo der før hen kan regnes som en beboer av området?
Takk. Her viser du at du har en moral som er tøyelig som en gummistrikk:

Undskyld, men ikke et eneste argument, bare skittkasting tilbake.
Virkelig saklig.
Men du vet jo at dine egne argumenter ikke tåler at det stilles spørsmål om dem. Derfor ingen vilje eller mot til å argumentere for ditt syn.
Jeg er glad for at jeg har en moral som setter menneskerettigheter i forsetet, og derved er i stand til å støtte de som lider. Prinsippryttere som deg som må konstruere og forfalske virkeligheten for å kunne hevde at f. eks Syrias angrep på Israel, der er Israel lik Russland og Ukraina lik Syria.

Patetisk.


" Dobbeltmoralen din er jo sammenligningen din mellom Israel og Ukrainakrigen. Der du glatt overser svært mange hendelser som viser at de to konfliktene ikke kan ha noe som helst likhet."

Her sier du rett ut og i klarspråk at folkerett, menneskerettigheter og folkenes selvbestemmelsesrett ikke gjelder likt og betingelseløst for alle, men avhenger av hvem som invaderer og hærtar hvem.

Hvordan du kom frem til den konklusjonen er ei gåte for meg.

Og de som mener at folkerett, menneskerettigheter og folkenes selvbestemmelsesrett gjelder likt og betingelsesløst for alle, beskyder du for dobbeltmoral.

Nei, men problemet er jo at når
Du hevder at Syrias angrep på Israel i 1973 er det samme som Russlands angrep på Ukraina, der du mener Syria er lik Ukraina og uskyldig i krigsstarten mens Israel er som Russland, den angripende part.
Da begynner det å bli litt sært for meg. Men moralen din forteller deg vel at de drapene som Syria gjennomførte mot Israel er moralsk riktig. Og det synes jeg er litt dobbelt moralsk.
Eller du har kanskje ikke hørt om yum Kippur krigen?
Du har Kanskje heller ikke hørt om de første massakrene i området isom gikk ut over, antagelig noen som du ville kalle sionistiske innvandrere, to jødiske landsbyer.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Tojuling skrev: tor nov 10, 2022 10:31 am Prinsippryttere som deg som må konstruere og forfalske virkeligheten for å kunne hevde at f. eks Syrias angrep på Israel, der er Israel lik Russland og Ukraina lik Syria.

Nei, men problemet er jo at når
Du hevder at Syrias angrep på Israel i 1973 er det samme som Russlands angrep på Ukraina, der du mener Syria er lik Ukraina og uskyldig i .
[/quote]

Du må ha en helt uimotståelig trang til å stille din toskskap ut til offentlig beskuelse. Jeg har ikke nevnt Syria med et eneste ord her i tråden, 1973 og et angrep da har jeg heller ikke nevnt. Den eneste som har nevnt Syria er du selv.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Karatel skrev: ons nov 09, 2022 5:29 pm
Takk. Her viser du at du har en moral som er tøyelig som en gummistrikk:

" Dobbeltmoralen din er jo sammenligningen din mellom Israel og Ukrainakrigen. Der du glatt overser svært mange hendelser som viser at de to konfliktene ikke kan ha noe som helst likhet."

Her sier du rett ut og i klarspråk at folkerett, menneskerettigheter og folkenes selvbestemmelsesrett ikke gjelder likt og betingelseløst for alle, men avhenger av hvem som invaderer og hærtar hvem.

Og de som mener at folkerett, menneskerettigheter og folkenes selvbestemmelsesrett gjelder likt og betingelsesløst for alle, beskyder du for dobbeltmoral.

Kan jeg heretter bli spart for flere tåpeligehter fra din side?
Ukraina bryter ingen folkerett. Palestinerne bryter folkeretten hver gang de sender raketter mot israelske byer. Og selvsagt er terrorangrep og å sprenge seg selv på busser osv også brudd på folkeretten. Man kan ikke krige på denne måten. Å ha en blokade mot en islamistisk terrororganisasjon er helt forståelig og noe alle land i verden ville gjort, om det er brudd på folkeretten eller ikke. (Som vel er en debatt i seg selv) Om de ikke hadde gjort det så ville styret blitt byttet ut med noen som lover å ta tak i det ved neste valg.

De fleste er derimot enige i at Israel bør slutte å bygge ut bosettinger på vestbredden, men at det skal være likheter mellom Russland sitt forsøk på folkemord i Ukraina og dette er selvsagt rent tøv.
Sist redigert av Ka9nen den lør nov 12, 2022 4:57 pm, redigert 1 gang totalt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Ka9nen skrev: lør nov 12, 2022 4:53 pm
Karatel skrev: ons nov 09, 2022 5:29 pm
Takk. Her viser du at du har en moral som er tøyelig som en gummistrikk:

" Dobbeltmoralen din er jo sammenligningen din mellom Israel og Ukrainakrigen. Der du glatt overser svært mange hendelser som viser at de to konfliktene ikke kan ha noe som helst likhet."

Her sier du rett ut og i klarspråk at folkerett, menneskerettigheter og folkenes selvbestemmelsesrett ikke gjelder likt og betingelseløst for alle, men avhenger av hvem som invaderer og hærtar hvem.

Og de som mener at folkerett, menneskerettigheter og folkenes selvbestemmelsesrett gjelder likt og betingelsesløst for alle, beskyder du for dobbeltmoral.

Kan jeg heretter bli spart for flere tåpeligehter fra din side?
Ukraina bryter ingen folkerett. Palestinerne bryter folkeretten hver gang de sender raketter mot israelske byer. Å ha en blokade mot en islamistisk terrororganisasjon er helt forståelig og noe alle land i verden ville gjort, om det er brudd på folkeretten eller ikke. (Som vel er en debatt i seg selv) Om de ikke hadde gjort det så ville styret blitt byttet ut med noen som lover å ta tak i det ved neste valg.

De fleste er derimot enige i at Israel bør slutte å bygge ut bosettinger på vestbredden, men at det skal være likheter mellom Russland sitt forsøk på folkemord i Ukraina og dette er selvsagt rent tøv.
Forskjellen er også at verdens sterkeste militærmakt indirekte støtter Israels brudd på internasjonal lov, mens det kun er et par mellomstore stater som støtter Russlands invasjon. Så helt korrekt å beskylde USA for hykleri, uansett hva som skal sammenlignes eller ikke.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Folk_flesk skrev: lør nov 12, 2022 4:56 pm
Forskjellen er også at verdens sterkeste militærmakt indirekte støtter disse bruddene på internasjonal lov, mens det kun er et par mellomstore stater som støtter Russlands invasjon. Så helt korrekt å beskylde USA for hykleri her.
Russland var altså den neste største militærmakten...(Skulle være ihvertfall) Nok et latterlig forsøk på sammenligning.

Jeg ser intet hykleri fra USA, uten USA så hadde kanskje Russland faktisk klart å okkupere Ukraina. Så du bør jo isåfall prise deg lykkelig for dette "hykleriet". Med mindre du på feil side på en måte jeg aldri hadde trodd..

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Ka9nen skrev: lør nov 12, 2022 5:00 pm
Folk_flesk skrev: lør nov 12, 2022 4:56 pm
Forskjellen er også at verdens sterkeste militærmakt indirekte støtter disse bruddene på internasjonal lov, mens det kun er et par mellomstore stater som støtter Russlands invasjon. Så helt korrekt å beskylde USA for hykleri her.
Russland var altså den neste største militærmakten...(Skulle være ihvertfall) Nok et latterlig forsøk på sammenligning.

Jeg ser intet hykleri fra USA, uten USA så hadde kanskje Russland faktisk klart å okkupere Ukraina.
Det er helt greit at de hjelper Ukraina, men det er ikke greit at de hjelper Israel i deres ulovlig annektering av Vestbredden.

Hvor vanskelig er det egentlig å se dette?

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Folk_flesk skrev: lør nov 12, 2022 5:02 pm
Det er helt greit at de hjelper Ukraina
Så "hykleriet" er nå "helt greit". Okei, vi har fremgang i diskusjonen her. At USA hjelper det eneste demokratiet i midtøsten i sin kamp mot islamistiske terrorgrupper synes jeg er flott. At de har teknologisk samarbeid som Norge og mange andre land skulle ønske de fikk være en større del av er også flott. Man trenger da ikke være enige i alle valg et land tar for å støtte de, jeg er ikke enige i alt Norge eller USA gjør heller. Men ville selvsagt støtte de i eventuell konflikt med Russland, bandittstater, Hamas, IS e.l Ingen er perfekte, så da velger man det minste ondet.

Hykleri sier du, men palestinerne selv ser ikke på det på den måten tydeligvis. Siden de har tatt side med Putin i krigen. Hvorfor har de gjort det hvis situasjonene var i nærheten av å være sammenlignbare? Og hvorfor kriger ukrainerne med israelsk materiell hvis det skulle være naturlig å sammenligne seg med palestinernes situasjon? Realiteten er den at ukrainerne vil bli kraftig fornærmet over å bli sammenlignet med simple palestinske terrororganisasjoner. Så da bør du vel ikke pålegge dem det.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Ka9nen skrev: lør nov 12, 2022 5:04 pm
Folk_flesk skrev: lør nov 12, 2022 5:02 pm
Det er helt greit at de hjelper Ukraina
Så "hykleriet" er nå "helt greit". Okei, vi har fremgang i diskusjonen her. At USA hjelper det eneste demokratiet i midtøsten i sin kamp mot islamistiske terrorgrupper synes jeg er flott. At de har teknologisk samarbeid som Norge og mange andre land skulle ønske de fikk være en større del av er også flott. Man trenger da ikke være enige i alle valg et land tar for å støtte de, jeg er ikke enige i alt Norge eller USA gjør heller. Men ville selvsagt støtte de i eventuell konflikt med Russland, bandittstater, Hamas, IS e.l

Hykleri sier du, men palestinerne selv ser ikke på det på den måten tydeligvis. Siden de har tatt side med Putin i krigen. Hvorfor har de gjort det hvis situasjonene var i nærheten av å være sammenlignbare?
Du sliter virkelig med å forsvare okkupasjonen av Vestbredden når du hele tiden må henlede oppmerksomheten til Hamas og andre ting. Akkurat som dette islamistpartiet i Gaza på noen som helst måte legitimerer landtyveriet på Vestbredden.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Folk_flesk skrev: lør nov 12, 2022 5:09 pm
Du sliter virkelig med å forsvare okkupasjonen av Vestbredden når du hele tiden må henlede oppmerksomheten til Hamas og andre ting. Akkurat som dette islamistpartiet i Gaza på noen som helst måte legitimerer landtyveriet på Vestbredden.
Hvorfor skal jeg forsvare noe jeg har sagt gang på gang at jeg er imot? Og hvorfor svarer du bare på 10% av innlegget? MØ-debatt kan du vel ta på MØ-forumet. Her var det snakk om at vesten angivelig utviser "dobbeltmoral", så vil du som TS avspore med å starte generell MØ-debatt og tillegge andre meninger de ikke har. Forutsigbart som vanlig.
Sist redigert av Ka9nen den lør nov 12, 2022 5:12 pm, redigert 1 gang totalt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Ka9nen skrev: lør nov 12, 2022 5:10 pm
Folk_flesk skrev: lør nov 12, 2022 5:09 pm
Du sliter virkelig med å forsvare okkupasjonen av Vestbredden når du hele tiden må henlede oppmerksomheten til Hamas og andre ting. Akkurat som dette islamistpartiet i Gaza på noen som helst måte legitimerer landtyveriet på Vestbredden.
Hvorfor skal jeg forsvare noe jeg har sagt gang på gang at jeg er imot? Og hvorfor svarer du bare på 10% av innlegget?
Fordi det er hyklerisk av USA å støtte denne okkupasjonen. Det har jeg jo allerede skrevet og det er nettopp dette tråden handler om.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Folk_flesk skrev: lør nov 12, 2022 5:11 pm
Fordi det er hyklerisk av USA å støtte denne okkupasjonen. Det har jeg jo allerede skrevet?
De støtter først og fremst Israel. Det har vel til og med vært kritikk fra USA mot utbygging av bosettinger. Så hva prater du om? Skulle man istedet ha støttet islamistiske terrororganisasjoner med grener til Iran og nå Putin? Selvsagt ikke.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Ka9nen skrev: lør nov 12, 2022 5:13 pm
Folk_flesk skrev: lør nov 12, 2022 5:11 pm
Fordi det er hyklerisk av USA å støtte denne okkupasjonen. Det har jeg jo allerede skrevet?
De støtter først og fremst Israel. Det har vel til og med vært kritikk fra USA mot utbygging av bosettinger. Så hva prater du om?

Og hvorfor svarer du bare på en 1/10 del av innleggene mine?
Hvis det i det hele tatt er noen kritikk så er ikke denne verdt 5 øre når USA støtter Israel militært og økonomisk år etter år. De kunne lett ha skviset Israel til å avslutte dette umiddelbart, da Israel ikke har noen andre å lene seg på som støtter den umoralske politikken deres på Vestbredden.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Folk_flesk skrev: lør nov 12, 2022 5:17 pm
Hvis det i det hele tatt er noen kritikk så er ikke denne verdt 5 øre når USA støtter Israel militært og økonomisk år etter år. De kunne lett ha skviset Israel til å avslutte dette umiddelbart, da Israel ikke har noen andre å lene seg på som støtter den umoralske politikken deres på Vestbredden.
Det høres ut som en katastrofal plan for alle tre sidene av konflikten. Man må heller skvise partene til å finne frem til en varig fredsavtale. Så er det som Anniken Huitfeldt sier: "palestinerne må finne frem til et felles styre". Sånn at man faktisk har en part man kan forholde seg til også og forhandle med også. For som du sikkert ikke vet, Hamas og palestinerne som styrer på vestbredden ville aldri klart å samarbeide om en palestinsk stat i dag.

Så er det sånn at Israel er en teknologisk og innovativ stormakt, ingenting faller sammen uten støtte fra USA. Det er mange land som investerer i Israel og spesielt israelsk teknologi. Ikke bare USA. Det er selvsagt ingen dobbeltmoral i å investere i Israel, støtte Israel og samtidig støtte Ukraina. Hvem har fått deg til å tro noe så dumt?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Ka9nen skrev: lør nov 12, 2022 5:24 pm
Folk_flesk skrev: lør nov 12, 2022 5:17 pm
Hvis det i det hele tatt er noen kritikk så er ikke denne verdt 5 øre når USA støtter Israel militært og økonomisk år etter år. De kunne lett ha skviset Israel til å avslutte dette umiddelbart, da Israel ikke har noen andre å lene seg på som støtter den umoralske politikken deres på Vestbredden.
Det høres ut som en katastrofal plan for alle tre sidene av konflikten. Man må heller skvise partene til å finne frem til en varig fredsavtale. Så er det som Anniken Huitfeldt sier: "palestinerne må finne frem til et felles styre". Sånn at man faktisk har en part man kan forholde seg til også og forhandle med også. For som du sikkert ikke vet, Hamas og palestinerne som styrer på vestbredden ville aldri klart å samarbeide om en palestinsk stat i dag.

Så er det sånn at Israel er en teknologisk og innovativ stormakt, ingenting faller sammen uten støtte fra USA. Det er mange land som investerer i Israel og spesielt israelsk teknologi. Ikke bare USA. Det er selvsagt ingen dobbeltmoral i å investere i Israel, støtte Israel og samtidig støtte Israels venner i Ukraina. Hvem har fått deg til å tro noe så dumt?
Alle vet at Israel ikke har råd til å risikere bortfallet av amerikansk støtte. Men amerikanske politikere har ingen ryggrad i denne saken og tenker kun på at de kan bli straffet for manglende Israel-støtte ved neste valg. Hele greia er temmelig pinlig.

Ved at den gamle skurken Netanyahu kommer tilbake blir situasjonen bare enda verre.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Folk_flesk skrev: lør nov 12, 2022 5:30 pm
Alle vet at Israel ikke har råd til å risikere bortfallet av amerikansk støtte. Men amerikanske politikere har ingen ryggrad i denne saken og tenker kun på at de kan bli straffet for manglende Israel-støtte ved neste valg. Hele greia er temmelig pinlig.

Ved at den gamle skurken Netanyahu kommer tilbake blir situasjonen bare enda verre.
Jeg vet ikke hva dette har med "dobbeltmoral" debatten å gjøre, men mener du at Israel skulle kollapse hvis de mistet støtte tilsvarende 1.5% av israelsk økonomi? (Der en stor del av støtten er investeringer også til fordel for amerikanerne selv)

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Ka9nen skrev: lør nov 12, 2022 5:32 pm
Folk_flesk skrev: lør nov 12, 2022 5:30 pm
Alle vet at Israel ikke har råd til å risikere bortfallet av amerikansk støtte. Men amerikanske politikere har ingen ryggrad i denne saken og tenker kun på at de kan bli straffet for manglende Israel-støtte ved neste valg. Hele greia er temmelig pinlig.

Ved at den gamle skurken Netanyahu kommer tilbake blir situasjonen bare enda verre.
Jeg vet ikke hva dette har med "dobbeltmoral" debatten å gjøre, men mener du at Israel skulle kollapse hvis de mistet støtte tilsvarende 1.5% av israelsk økonomi? (Der en stor del av støtten er investeringer også til fordel for amerikanerne selv)
Det har med sikkerhetspolitikk å gjøre. En såkalt "no-brainer".

Angående hykleri: Man kan ikke skjønne det man nekter å skjønne.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»