Filmer fra 70 tallet
Filmer fra 70 tallet
@Frank.N.Steen har vært flink med 80 talls tråden, nå trenger vi en for 70 tallet også, en periode jeg nok kan finne noen kjekke filmer jeg ikke har sett om folk er flinke med å bruke denne tråden.
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Husker det var ei lignende hyllest til dette utsøkte film og musikktiåret, rundt sommer 2019, og da fra PaulBearers_Urne (han var faktisk innom Diskusjon.no for ei tid tilbake, da med nytt nick, men ikke posta siden april. Forsøkte å hinte om denne siden, men tja, ikke hørt noe fra ham) på gamlesiden, og tja, får vel bare kopiere mer eller mindre hva en skrev i de to første innleggene om 70-talls film:
Kom i grunn litt brått på, så vet jo ikke helt hvor jeg skal starte men første som popper opp i hauet må vel sies å være hvor vanvittig mye bra film og musikk som ble til på den tiden.
Et fantastisk tiår der man fikk ei helt ny generasjon med unge, eventyrlystne og fremadstormende regissører, skuespillere og artister, som virkelig visste å tøye grensene og mer til, spesielt da med tanke på den stadig tyngre bruken av spesial effekter, vold og sex som banebrytende og sjokkerende underholdning.
Det må ha vært en drøm for en filmelsker å leve på den tiden. På den ene kinosalen viser dem store familievennlige Hollywood produksjoner, mens salen ved siden av kjører på med beinhard porno og total sleaze for alle penga! Over gata finner man en annen kino med dampende hete neonlys som sørger for å fremheve at her går det i b-filmer hele natta, da med alt fra kåte barmfagre, morderiske fräuleins i nazikostymer til hysteriske gummimonstre i nær hjemmesnekra monsterfilmer.
Skal forsøke å komme tilbake med et par lister/favoritter etc senere, men håper jo at tråden kan bli et fint sted å plukke opp potensielle usette filmperler og annet.
Raskt telt opp, så viser Letterboxd skuffende 336 sette titler fra 70-tallet. Men til mitt forsvar må det nevnes at jeg har sett mye, mye mer, bare at man har ikke sett dem igjen på veldig lenge (burde selvsagt gjøre noe med snarest) og man inkludert alle, så ville nok en vært godt oppe i 700-800 sette fra det filmtiåret.
Noen av de som rager høyest som favoritter fra 70-tallet, er disse godbitene:
The Man Who Haunted Himself (1970)
Get Carter (1971)
Dirty Harry (1971)
Straw Dogs (1971)
Vanishing Point (1971)
Villain (1971)
Super Fly (1972)
Aguirre, the Wrath of God (1972)
Electra Glide in Blue (1973)
Death Wish (1974)
The Conversation (1974)
Young Frankenstein (1974)
Black Christmas (1974)
Hard Times (1975)
Night Moves (1975)
Death Race 2000 (1975)
Coonskin (1975)
Deep Red (1975)
Jaws (1975)
Rocky (1976)
Star Wars: A New Hope (1977)
The Rescuers (1977)
Suspiria (1977)
The Deer Hunter (1978)
Midnight Exress (1978)
10 (1979)
The Warriors (1979)
Phantasm (1979)
Alien (1979)
Har siden fått bikka antall sette (siden man registrerte seg på Letterboxd i høst 2018) til tja, sånn underkant av 500 titler. Så fortsatt ei massiv jobb med å oppdatere til og fra, men som sagt, utrolig mye 70-talls film har blitt sett unna, lenge før en begynte å benytte både Letterboxd og tidligere IMDb, og føler en burde se igjen flere, før en automatisk slenger inn ei rating, da ting forandres over årenes løp, og ikke alltid gode minner og slikt, lever opp til hvor en er i dag.
Kom i grunn litt brått på, så vet jo ikke helt hvor jeg skal starte men første som popper opp i hauet må vel sies å være hvor vanvittig mye bra film og musikk som ble til på den tiden.
Et fantastisk tiår der man fikk ei helt ny generasjon med unge, eventyrlystne og fremadstormende regissører, skuespillere og artister, som virkelig visste å tøye grensene og mer til, spesielt da med tanke på den stadig tyngre bruken av spesial effekter, vold og sex som banebrytende og sjokkerende underholdning.
Det må ha vært en drøm for en filmelsker å leve på den tiden. På den ene kinosalen viser dem store familievennlige Hollywood produksjoner, mens salen ved siden av kjører på med beinhard porno og total sleaze for alle penga! Over gata finner man en annen kino med dampende hete neonlys som sørger for å fremheve at her går det i b-filmer hele natta, da med alt fra kåte barmfagre, morderiske fräuleins i nazikostymer til hysteriske gummimonstre i nær hjemmesnekra monsterfilmer.
Skal forsøke å komme tilbake med et par lister/favoritter etc senere, men håper jo at tråden kan bli et fint sted å plukke opp potensielle usette filmperler og annet.
Raskt telt opp, så viser Letterboxd skuffende 336 sette titler fra 70-tallet. Men til mitt forsvar må det nevnes at jeg har sett mye, mye mer, bare at man har ikke sett dem igjen på veldig lenge (burde selvsagt gjøre noe med snarest) og man inkludert alle, så ville nok en vært godt oppe i 700-800 sette fra det filmtiåret.
Noen av de som rager høyest som favoritter fra 70-tallet, er disse godbitene:
The Man Who Haunted Himself (1970)
Get Carter (1971)
Dirty Harry (1971)
Straw Dogs (1971)
Vanishing Point (1971)
Villain (1971)
Super Fly (1972)
Aguirre, the Wrath of God (1972)
Electra Glide in Blue (1973)
Death Wish (1974)
The Conversation (1974)
Young Frankenstein (1974)
Black Christmas (1974)
Hard Times (1975)
Night Moves (1975)
Death Race 2000 (1975)
Coonskin (1975)
Deep Red (1975)
Jaws (1975)
Rocky (1976)
Star Wars: A New Hope (1977)
The Rescuers (1977)
Suspiria (1977)
The Deer Hunter (1978)
Midnight Exress (1978)
10 (1979)
The Warriors (1979)
Phantasm (1979)
Alien (1979)
Har siden fått bikka antall sette (siden man registrerte seg på Letterboxd i høst 2018) til tja, sånn underkant av 500 titler. Så fortsatt ei massiv jobb med å oppdatere til og fra, men som sagt, utrolig mye 70-talls film har blitt sett unna, lenge før en begynte å benytte både Letterboxd og tidligere IMDb, og føler en burde se igjen flere, før en automatisk slenger inn ei rating, da ting forandres over årenes løp, og ikke alltid gode minner og slikt, lever opp til hvor en er i dag.
20 favoritter fra 70 tallet:
- A Woman Under The Influence ( 1974 ) av John Cassavetes
- The Killing of a Chinese Bookie ( 1976 ) av John Cassavetes
- Dirty Harry ( 1971 ) av Don Siegel
- The Conversation ( 1974 ) av Francis Ford Coppola
- The Godfather ( 1972 ) av Francis Ford Coppola
- The Godfather Part II ( 1974 ) av Francis Ford Coppola
- Jeremiah Johnson ( 1972 ) av Sydney Pollack
- A Clockwork Orange ( 1971 ) av Stanley Kubrick
- The Last Picture Show ( 1971 ) av Peter Bogdanovich
- The Warriors ( 1979 ) av Walter Hill
- Deliverance ( 1972 ) av John Boorman
- Serpico ( 1973 ) av Sidney Lumet
- Bananas ( 1971 ) av Woody Allen
- Rocky ( 1976 ) av John G. Avildsen
- Halloween ( 1978 ) av John Carpenter
- Nosferatu the Vampyre ( 1979 ) av Werner Herzog
- 3 Women ( 1977 ) av Robert Altman
- Obsession ( 1976 ) av Brian De Palma
- Chinatown ( 1974 ) av Roman Polanski
- Being There ( 1979 ) av Hal Ashby
- A Woman Under The Influence ( 1974 ) av John Cassavetes
- The Killing of a Chinese Bookie ( 1976 ) av John Cassavetes
- Dirty Harry ( 1971 ) av Don Siegel
- The Conversation ( 1974 ) av Francis Ford Coppola
- The Godfather ( 1972 ) av Francis Ford Coppola
- The Godfather Part II ( 1974 ) av Francis Ford Coppola
- Jeremiah Johnson ( 1972 ) av Sydney Pollack
- A Clockwork Orange ( 1971 ) av Stanley Kubrick
- The Last Picture Show ( 1971 ) av Peter Bogdanovich
- The Warriors ( 1979 ) av Walter Hill
- Deliverance ( 1972 ) av John Boorman
- Serpico ( 1973 ) av Sidney Lumet
- Bananas ( 1971 ) av Woody Allen
- Rocky ( 1976 ) av John G. Avildsen
- Halloween ( 1978 ) av John Carpenter
- Nosferatu the Vampyre ( 1979 ) av Werner Herzog
- 3 Women ( 1977 ) av Robert Altman
- Obsession ( 1976 ) av Brian De Palma
- Chinatown ( 1974 ) av Roman Polanski
- Being There ( 1979 ) av Hal Ashby
Jack er fantastisk i den
- Big George
- Innlegg: 7814
Saturday night fever
Grease
Taxidriver
Mean Street
Alle presidentens menn
Maratonmannen
Klute
Kramer mot kramer
Annie Hall
Manhatten
Gjøkeredet
Grease
Taxidriver
Mean Street
Alle presidentens menn
Maratonmannen
Klute
Kramer mot kramer
Annie Hall
Manhatten
Gjøkeredet
Ser det finnes en Remastered versjon, får prøve meg på den.
Så denne i natt4pLaY skrev: ↑fre aug 12, 2022 12:28 amHar du sett denne? Vurderer å prøve den.
https://www.imdb.com/title/tt0066892/?r ... ims_tt_i_5
Litt merkelig filmet. Men det er basert på et teaterstykke og det er kanskje derfor at vii får noen scener der skuespillerne snakker rett i kamera.
Jeg likte den godt faktisk og Jack er glimrende (som vanlig)
Gir Carnal knowledge 8/10
Skal se om jeg ikke prøver meg på den i kveld. Jack spiller alltid bra, men det er ikke alltid filmen i seg selv er like bra . Tipper dette er en 4 til 6 for meg, time will tell.Elgen skrev: ↑fre aug 12, 2022 12:27 pmSå denne i natt4pLaY skrev: ↑fre aug 12, 2022 12:28 amHar du sett denne? Vurderer å prøve den.
https://www.imdb.com/title/tt0066892/?r ... ims_tt_i_5
Litt merkelig filmet. Men det er basert på et teaterstykke og det er kanskje derfor at vii får noen scener der skuespillerne snakker rett i kamera.
Jeg likte den godt faktisk og Jack er glimrende (som vanlig)
Gir Carnal knowledge 8/10
20 favoritter til fra 70 tallet:
The Panic in Needle Park ( 1971 ) av Jerry Schatzberg
Dog Day Afternoon ( 1975 ) av Sidney Lumet
1900 ( 1976 ) av Bernardo Bertolucci
The Last Tycoon ( 1976 ) av Elia Kazan
The French Connection ( 1971 ) av William Friedkin
Buffalo Bill and the Indians, or Sitting Bull's History Lesson ( 1976 ) av Robert Altman
M*A*S*H ( 1970 ) av Robert Altman
Minnie and Moskowitz ( 1971 ) av John Cassavetes
The Ballad of Cable Hogue ( 1970 ) av Sam Peckinpah
Bring Me the Head of Alfredo Garcia ( 1974 ) av Sam Peckinpah
Pretty Maids All in a Row ( 1971 ) av Roger Vadim
The Three Musketeers ( 1973 ) av Richard Lester
The Four Musketeers ( 1974 ) av Richard Lester
The Yakuza ( 1974 ) av Sydney Pollock
Rolling Thunder ( 1977 ) av John Flynn,
Robin and Marian ( 1976 ) av Richard Lester
Blazing Saddles ( 1974 ) av Mel Brooks
The Adventure of Sherlock Holmes' Smarter Brother ( 1975 ) av Gene Wilder
Little Big Man ( 1970 ) av Arthur Penn
Fat City ( 1972 ) av John Huston
The Panic in Needle Park ( 1971 ) av Jerry Schatzberg
Dog Day Afternoon ( 1975 ) av Sidney Lumet
1900 ( 1976 ) av Bernardo Bertolucci
The Last Tycoon ( 1976 ) av Elia Kazan
The French Connection ( 1971 ) av William Friedkin
Buffalo Bill and the Indians, or Sitting Bull's History Lesson ( 1976 ) av Robert Altman
M*A*S*H ( 1970 ) av Robert Altman
Minnie and Moskowitz ( 1971 ) av John Cassavetes
The Ballad of Cable Hogue ( 1970 ) av Sam Peckinpah
Bring Me the Head of Alfredo Garcia ( 1974 ) av Sam Peckinpah
Pretty Maids All in a Row ( 1971 ) av Roger Vadim
The Three Musketeers ( 1973 ) av Richard Lester
The Four Musketeers ( 1974 ) av Richard Lester
The Yakuza ( 1974 ) av Sydney Pollock
Rolling Thunder ( 1977 ) av John Flynn,
Robin and Marian ( 1976 ) av Richard Lester
Blazing Saddles ( 1974 ) av Mel Brooks
The Adventure of Sherlock Holmes' Smarter Brother ( 1975 ) av Gene Wilder
Little Big Man ( 1970 ) av Arthur Penn
Fat City ( 1972 ) av John Huston
- Interessert
- Innlegg: 2356
Nevner også enkelte personlige favoritter ikke nevnt før såvidt jeg kan se.
Mye western og sånt.
Kelly's Heroes 1970
High plain Drifter 1973
Ulzanas Raid 1972
A Man called Horse 1970
Zulu Dawn -1979
Escape from Alcatraz 1979
Fellini's Casanova 1976
Utvandrerne 1971
Nybyggerne 1972
Tristan et Iseult 1972
Man in the Wilderness 1971
Eagle's Wing 1979
The Getaway 1972
Waterloo 1970
Mr. Majestyk 1974
Winterhawk 1975
Mye western og sånt.
Kelly's Heroes 1970
High plain Drifter 1973
Ulzanas Raid 1972
A Man called Horse 1970
Zulu Dawn -1979
Escape from Alcatraz 1979
Fellini's Casanova 1976
Utvandrerne 1971
Nybyggerne 1972
Tristan et Iseult 1972
Man in the Wilderness 1971
Eagle's Wing 1979
The Getaway 1972
Waterloo 1970
Mr. Majestyk 1974
Winterhawk 1975
- Big George
- Innlegg: 7814
- greyserpent
- Innlegg: 7240
Big George skrev: ↑lør aug 13, 2022 3:35 amDet var mange Sengekantfilmer, men de var vel ikke så veldig gode ?
Litt som Olsenbanden med erotikk.
-
- Innlegg: 4967
Capricorn One (1977) (best ever)
Alarm på Nord-Ekspressen (Cassandra Crossing)
Three Days of the Condor
Assault on Precint 13
The Count of Monte Cristo (1975, Richard Chamerlain), den beste av filmene
Invasion of the Body Snatchers
Shaft (1971)
Deliverance (1972) (ekkel, men bra film)
Taxi Driver (1976)
Alarm på Nord-Ekspressen (Cassandra Crossing)
Three Days of the Condor
Assault on Precint 13
The Count of Monte Cristo (1975, Richard Chamerlain), den beste av filmene
Invasion of the Body Snatchers
Shaft (1971)
Deliverance (1972) (ekkel, men bra film)
Taxi Driver (1976)
- seriemester2013
- Innlegg: 3970
@FrankNSteen: Death Wish (1974)
Charles Bronson fikk jo kult status etter denne.
Så hadde du jo Cheech and Chong filmene der disse også ble evige legender med Up in Smoke fra 78, og de neste som kom på 80 tallet
Charles Bronson fikk jo kult status etter denne.
Så hadde du jo Cheech and Chong filmene der disse også ble evige legender med Up in Smoke fra 78, og de neste som kom på 80 tallet
Noen favoritter fra 1970:
Dodesukaden (Kurosawa)
Gimme shelter (Dokumentar)
Woodstock (Dokumentar- Scorsese en av kameramennene)
The honeymoon killers
Investigation of a citizen above suspiction
Love story
A man called horse
Patton
The railway children ( finfin familiefilm)
Ryan's daughter
Tristana
Umut (Tyrkisk)
Wanda
Zabriskie point
Dodesukaden (Kurosawa)
Gimme shelter (Dokumentar)
Woodstock (Dokumentar- Scorsese en av kameramennene)
The honeymoon killers
Investigation of a citizen above suspiction
Love story
A man called horse
Patton
The railway children ( finfin familiefilm)
Ryan's daughter
Tristana
Umut (Tyrkisk)
Wanda
Zabriskie point
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute