Nye stadioner og oppgraderinger av gamle stadioner

Svar
MyWay

Re: Nye stadioner og oppgraderinger av gamle stadioner

Legg inn av MyWay »

Nordlys skrev: fre sep 24, 2021 4:46 pm Jeg er hverken god i matte eller flink med penger. Noen som tørr å gjette på prisen på et slikt anlegg?

Visjonen er helt rå. Resultatet blir garantert en mellomting mellom det vi har i dag og dette her om det skulle bli realisert. Gleder meg til mer utfyllende planskisser gjøres tilgjengelig for offentligheten.

Nedgravd stadion høres helt genialt ut. Først og fremst pga vind og vær, men tenk hvordan en slik lukket løsning vil holde på lyden. 5000 stykker kommer til å lage et vanvittig trøkk!
Ja, men det går nok ikke med torv på taket. Det blir litt tungt.

den12mann

Legg inn av den12mann »

Som vanlig tydelig tale fra Jokke J: "skam dere!"

Mia

Legg inn av Mia »

Er enig med han. Er jo ikke noe annet en skuffende. Spiller god fotball, kjemper om gull, hvorfor så lite folk?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Vi får håpe på en tilskuerboom i Norsk fotball igjen. Ikke at jeg ser hvordan det skal skje, men lov å håpe.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Mia skrev: tor sep 30, 2021 12:27 pm Er enig med han. Er jo ikke noe annet en skuffende. Spiller god fotball, kjemper om gull, hvorfor så lite folk?
Skal vel ikke kimse av at alle ikke er klare for en «normal» hverdag igjen.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Å kjefte på folk fordi de ikke går på fotballkamp er nok en kjempegod ide for å få flere tilskuere ja...

Mia

Legg inn av Mia »

Chromeback skrev: tor sep 30, 2021 12:29 pm
Mia skrev: tor sep 30, 2021 12:27 pm Er enig med han. Er jo ikke noe annet en skuffende. Spiller god fotball, kjemper om gull, hvorfor så lite folk?
Skal vel ikke kimse av at alle ikke er klare for en «normal» hverdag igjen.
Mulig ikke, selv om det så ut som en del festglade var ute lørdag. Uansett er det jo skuffende å ikke ha flere folk på tribunen når man endelig kan ha fulle tribuner, og man faktisk kjemper om gull.

dani07

Legg inn av dani07 »

Tror alle kan skrive under på at det er "tråkigt" med 3750 tilskuere for lederen av eliteserien.
Samtidig, så har jeg et "håp" om at det skyldes 2 dagers varsel fra utsolgt på 2750 tilskuere, til søndagens kamp.

Så er det også litt "lureri" - kortsiden på Aspmyra er jævla seig å sitte på kl 20:00 på høsten. Det er sidelengs vind i 15m/s styrke, med regn.
Det innbyr ikke til familiekos!

Personlig har jeg vært på alle kampene i år, fra vi var 600 tilskuere til vi ble 3750.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Mia skrev: tor sep 30, 2021 12:27 pm Er enig med han. Er jo ikke noe annet en skuffende. Spiller god fotball, kjemper om gull, hvorfor så lite folk?
Det er jo så enkelt at det for en del er blitt en vane å sitte hjemme. TV-tilbudet er bra. I tillegg svinner interessen for norsk fotball. Snittalderen hos de som går på kamp øker for hvert år. Ungdommen er mer opptatt av Liverpool, Juventus og Barcelona enn Molde, Glimt og Rosenborg.

Det er forbasket trist. Norsk fotball er ikke så dårlig som mange skal ha det til, og det er jo heller ikke med på å løfte produktet at folk ikke går på kamp.

Jeg drømmer om en dugnad der spesielt mediene bidrar. Norsk fotball må prioriteres fremfor engelsk. Det er trist å se at engelsk fotball blåses opp med krigstyper, mens norsk fotball gjemmes nede på sidene. Jeg forstår at det handler om klikk og slikt, men jeg håper likevel man snart kan samles om å løfte norsk fotball gjennom økt fokus.

Og som en bonus så slipper jeg å spy litt i munnen på grunn av det evinnelige YNWA som folk pøser ut på sosiale medier.

Drømmen er at ungdommen om 20 år fyller SoMe med BTI, HKM og BGFE.

Mia

Legg inn av Mia »

PapaSmurf skrev: tor sep 30, 2021 12:46 pm
Mia skrev: tor sep 30, 2021 12:27 pm Er enig med han. Er jo ikke noe annet en skuffende. Spiller god fotball, kjemper om gull, hvorfor så lite folk?
Det er jo så enkelt at det for en del er blitt en vane å sitte hjemme. TV-tilbudet er bra. I tillegg svinner interessen for norsk fotball. Snittalderen hos de som går på kamp øker for hvert år. Ungdommen er mer opptatt av Liverpool, Juventus og Barcelona enn Molde, Glimt og Rosenborg.

Det er forbasket trist. Norsk fotball er ikke så dårlig som mange skal ha det til, og det er jo heller ikke med på å løfte produktet at folk ikke går på kamp.

Jeg drømmer om en dugnad der spesielt mediene bidrar. Norsk fotball må prioriteres fremfor engelsk. Det er trist å se at engelsk fotball blåses opp med krigstyper, mens norsk fotball gjemmes nede på sidene. Jeg forstår at det handler om klikk og slikt, men jeg håper likevel man snart kan samles om å løfte norsk fotball gjennom økt fokus.

Og som en bonus så slipper jeg å spy litt i munnen på grunn av det evinnelige YNWA som folk pøser ut på sosiale medier.

Drømmen er at ungdommen om 20 år fyller SoMe med BTI, HKM og BGFE.
Om en tommelfunksjon fantes, så skulle du fått en her. Enig jo enig med deg. Er trist at folk bryr seg mindre og mindre om norsk fotball.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

PapaSmurf skrev: tor sep 30, 2021 12:46 pm Det er jo så enkelt at det for en del er blitt en vane å sitte hjemme.
Tar man utgangspunkt i antall gule Glimt-flagg som vaier i vinden i Bodø om dagen så har du veldig rett. Flere flagg i hver eneste gate. Gikk fra dør til dør i forbindelse med noe frivillighet i sommer i samme tidsrom som en bortekamp. Tror 90% av de jeg var innom satt og så på kamp. Så interessen er der, folk er bare dårlige på å møte opp.

Everenga

Legg inn av Everenga »

dani07 skrev: tor sep 30, 2021 12:44 pm Tror alle kan skrive under på at det er "tråkigt" med 3750 tilskuere for lederen av eliteserien.
Samtidig, så har jeg et "håp" om at det skyldes 2 dagers varsel fra utsolgt på 2750 tilskuere, til søndagens kamp.

Så er det også litt "lureri" - kortsiden på Aspmyra er jævla seig å sitte på kl 20:00 på høsten. Det er sidelengs vind i 15m/s styrke, med regn.
Det innbyr ikke til familiekos!

Personlig har jeg vært på alle kampene i år, fra vi var 600 tilskuere til vi ble 3750.
Kjenner det er en prøvelse å skulle dra seg på kamp i høstmørke og regn i Oslo, at folk orker det i Bodø har jeg all verdens respekt for. Nå er det vel en gang sånn at tilskuertallene på norske arenaer er omtrent som man kan forvente av en nasjon på vår størrelse, det er egentlig bare Oslo som burde hatt langt flere på kamp med tanke på folketall.

Mer bekymringsfullt er som PapaSmurf er inne på hvem det er som går på kamp, det er en voldsom forgubbing på gang de fleste steder. Akkurat her er faktisk Vålerenga og Oslo i den positive enden av skalaen. Vi klarer ikke bygge lag, men det er mye barn og ungdom på kampene i forhold til det som var tilfellet for noen år siden.

Forgubbingen er forresten ikke en norsk greie. Fotball på stadion har blitt en eldre middelaldrende greie i de større fotballnasjonene også. Akkurat det hadde fjotten Agnelli rett i, dagens ungdom gidder ikke sitte 90 minutter på stadion.

opplett

Legg inn av opplett »

Hvordan tror dere det blir når TV2 tar over sendingene? Bedre eller dårligere for interessen? Det er jo lett å håpe på at det blir som i gullalderen for 15 år siden, men samtidig er det mye som er annerledes nå.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Ser at Man City med 38000 på hjemmekamp fikk Guardiola til å beklage seg og fikk motbør fra en i supporter-klubben.
Mulig publikumstallene rundt i Europa ikke er helt der de var før coronaen kom.
Sist redigert av Big George den tor sep 30, 2021 1:14 pm, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

opplett skrev: tor sep 30, 2021 1:03 pm Hvordan tror dere det blir når TV2 tar over sendingene? Bedre eller dårligere for interessen? Det er jo lett å håpe på at det blir som i gullalderen for 15 år siden, men samtidig er det mye som er annerledes nå.
TV2 følger de rettighetene de har og de siste åra er det engelsk fotball. Det er veldig viktig å få fram norsk fotball og TV2 er store og dyktige på den type oppgaver.

Mange unge sier at "norsk fotball suger". En ting er det sportslige nivået, noe annet er klima og tribunefasiliteter. Tribune-fasiliteter er i mine øyne viktigere enn mange tror. Jeg etterlyser også kampanjer for å få barn på kamp, gjerne gratis.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

opplett skrev: tor sep 30, 2021 1:03 pm Hvordan tror dere det blir når TV2 tar over sendingene? Bedre eller dårligere for interessen? Det er jo lett å håpe på at det blir som i gullalderen for 15 år siden, men samtidig er det mye som er annerledes nå.
Det er lov å håpe at en mer profilert kanal kan skape litt mer blest rundt norsk fotball, men det vil nok ikke gi en enorm boost.

Men om alle medier enes om at de nå skal øke fokus på norsk fotball så vil det ha en større effekt.

Og så må det bli slutt på at slike surpomper som snakker ned norsk fotballs kvalitet med usakligheter ikke får øse ut edder og galle uten at de får fakta på bordet. Ref Liverød.

Og så er det en ting til. Penger. Vi må få mer penger inn i norsk fotball. Prisene for norske spillere utenlands må dobles og vi må få inn flere som Røkke, Mohn, alle VIFs velgjørere osv.
Å tro at man kan lykkes internasjonalt uten at det dyttes inn penger når man ser på hva vi konkurrerer mot der ute i Europa er naivt.

Målet på sikt må være at vi beholder spillere som i dag går til Nederland, Tyrkia, Belgia og til og med Serbia og Ungarn. Og om de skal ut så må det som nevnt koste mye mer enn i dag.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Big George skrev: tor sep 30, 2021 1:13 pm
opplett skrev: tor sep 30, 2021 1:03 pm Hvordan tror dere det blir når TV2 tar over sendingene? Bedre eller dårligere for interessen? Det er jo lett å håpe på at det blir som i gullalderen for 15 år siden, men samtidig er det mye som er annerledes nå.
TV2 følger de rettighetene de har og de siste åra er det engelsk fotball. Det er veldig viktig å få fram norsk fotball og TV2 er store og dyktige på den type oppgaver.

Mange unge sier at "norsk fotball suger". En ting er det sportslige nivået, noe annet er klima og tribunefasiliteter. Tribune-fasiliteter er i mine øyne viktigere enn mange tror. Jeg etterlyser også kampanjer for å få barn på kamp, gjerne gratis.
Helt enig. Gi barn som spiller fotball på breddenivå sesongkort kostnadsfritt. Det kommer til å betale seg på sikt. I tillegg vil det føre til at foreldrene også går på kamp.

Publikumssnittet i ligaen bør opp med minst 2000.

opplett

Legg inn av opplett »

Enig i mye av det du sier, Big George. Av alle man kunne fått, er i hvert fall TV2 de jeg har mest troen på kan hype dette opp.

Støtter deg også i poenget ditt om å få barn på kamp. Nå som vi er nede i sumpen for interesse for norsk fotball og gjerne har mistet mange av 15–25-åringene til engelsk fotball, tenker jeg det nå er sesong for å heller «oppdra» kommende generasjon til å forstå at det er kult og gøy å holde med norske lag og gå på stadion. Og her har jo klubbene en jobb med å få foreldre inn på stadion, og gi ungene en god opplevelse når de først er på stadion.

De som allerede har fått nok av norsk fotball fordi «nivået er så dårlig» får heller dilte etter når det blir gøy igjen.

Mia

Legg inn av Mia »

Penger på salg er viktig, synes den har stått på det samme i lang tid. Får klubber 20 mill så er det ja med engang. Det samme var det vell også før, 20 mill på bordet.

Everenga

Legg inn av Everenga »

PapaSmurf skrev: tor sep 30, 2021 1:18 pm .

Målet på sikt må være at vi beholder spillere som i dag går til Nederland, Tyrkia, Belgia og til og med Serbia og Ungarn. Og om de skal ut så må det som nevnt koste mye mer enn i dag.
En ting er jo de som går dit fra en klubb for penger men mange norske unge profiler er jo nå ikke en gang innom et norsk førstelag. Det er rett til akademier rundt omkring. Nå tror jeg det i de fleste tilfeller er idiotisk for deres egen sportslige utvikling også men det er nå sånn at penger og ikke minst fasiliteter frister.

Men absolutt enig i at de som går til øst europeiske ligaer og bunnklubber i Tyrkia må kunne beholdes her. Belgia og Nederland er en litt annen sak, der er det springbrett til topp 5 ligaene som i disse dager sjelden handler rett fra en liga som Eliteserien.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Everenga skrev: tor sep 30, 2021 1:46 pm
PapaSmurf skrev: tor sep 30, 2021 1:18 pm .

Målet på sikt må være at vi beholder spillere som i dag går til Nederland, Tyrkia, Belgia og til og med Serbia og Ungarn. Og om de skal ut så må det som nevnt koste mye mer enn i dag.
En ting er jo de som går dit fra en klubb for penger men mange norske unge profiler er jo nå ikke en gang innom et norsk førstelag. Det er rett til akademier rundt omkring. Nå tror jeg det i de fleste tilfeller er idiotisk for deres egen sportslige utvikling også men det er nå sånn at penger og ikke minst fasiliteter frister.

Men absolutt enig i at de som går til øst europeiske ligaer og bunnklubber i Tyrkia må kunne beholdes her. Belgia og Nederland er en litt annen sak, der er det springbrett til topp 5 ligaene som i disse dager sjelden handler rett fra en liga som Eliteserien.
Ja, jeg snakker om lag som f.eks Cercle Brugge, Zulte Waregem osv. Vi bør være konkurransedyktige med slike lag.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Målet på sikt må være at vi beholder spillere som i dag går til Nederland, Tyrkia, Belgia og til og med Serbia og Ungarn. Og om de skal ut så må det som nevnt koste mye mer enn i dag.
[/quote]

Litt uenig. Salg til utlandet øker klubbene og spillernes status og gir inntekter. De som er 18-20 år i dag er langt bedre og mer attraktive i utlandet.enn de som er 25-27 år var på samme alder. Fotballkulturen og utviklingen av spillere har forbedret seg betydelig. Å selge alle de mest talentfulle er å senke nivået det er noe alle forstår, men produksjonen er stor og det kommer opp nye talenter og gjerne noen i retur fra utlandet fordi de ikke slo til. Dessuten vil landslaget profittere på at spillerne er i gode klubber. Dynamikken med store stjerner, landslagssuksess og europacup-spill er viktige bidrag for å heve det generelle nivået og statusen for norsk fotball. Jeg mener vi er på god vei.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

opplett skrev: tor sep 30, 2021 1:03 pm Hvordan tror dere det blir når TV2 tar over sendingene? Bedre eller dårligere for interessen? Det er jo lett å håpe på at det blir som i gullalderen for 15 år siden, men samtidig er det mye som er annerledes nå.
Trur tverrsnittet går opp mtp interesse da en alnenformidler får rettigheter men blir aldri som når vi peaket for 15 år siden.
RBK avtronet etter 100 år, klubbene fra de to største byene tok gull etter hverandre før lille Stabæk viste det var mulig for alle, utenlandsk ball var mindre utbredt enn i dag og man måtte velge. I dag kan du se alt live eller i opptak og du behøver ikke engang å være hjemme med en svær parabol, Kan se Utd - Liverpool via 4G på toppen av Galdhøpiggen, stadionutbygging gikk for fullt, økonomien var det Klondike, vi reiser mer og vil oppleve mer og en ES kamp blir da ofte for grått, tilgjengligheten for både nasjonal og internasjonal ball er mye større og folk er vanedyr. Det har ikke vært vane å gå på kamp i stor grad i halvannet år. Det var en perfekt storm av kombinasjoner når vi snittet på 10k pr runde men de dagene er over. Bør selvsagt være flere men justert for innbyggertall scorer vi bra på tilskuere men snittet burde vært høyere og samme med å komme seg ut på tribuner etter en såpass lang sabbatt

Hmm

Legg inn av Hmm »

stc887 skrev: tor sep 30, 2021 6:51 pm
opplett skrev: tor sep 30, 2021 1:03 pm Hvordan tror dere det blir når TV2 tar over sendingene? Bedre eller dårligere for interessen? Det er jo lett å håpe på at det blir som i gullalderen for 15 år siden, men samtidig er det mye som er annerledes nå.
Trur tverrsnittet går opp mtp interesse da en alnenformidler får rettigheter men blir aldri som når vi peaket for 15 år siden.
RBK avtronet etter 100 år, klubbene fra de to største byene tok gull etter hverandre før lille Stabæk viste det var mulig for alle, utenlandsk ball var mindre utbredt enn i dag og man måtte velge. I dag kan du se alt live eller i opptak og du behøver ikke engang å være hjemme med en svær parabol, Kan se Utd - Liverpool via 4G på toppen av Galdhøpiggen, stadionutbygging gikk for fullt, økonomien var det Klondike, vi reiser mer og vil oppleve mer og en ES kamp blir da ofte for grått, tilgjengligheten for både nasjonal og internasjonal ball er mye større og folk er vanedyr. Det har ikke vært vane å gå på kamp i stor grad i halvannet år. Det var en perfekt storm av kombinasjoner når vi snittet på 10k pr runde men de dagene er over. Bør selvsagt være flere men justert for innbyggertall scorer vi bra på tilskuere men snittet burde vært høyere og samme med å komme seg ut på tribuner etter en såpass lang sabbatt
Mitt inntrykk er at mange unge, (under 30/35) og spesielt de aller yngste ikke er så interessert i spillet fotball som min generasjon som er født på 70' tallet. De er interessert i å se målene til Messi og Haaland og ellers litt her og der. Det kan godt også være norske kamper også, men en hel kamp er mer sjeldent, selv om det også skjer. (Folkene bak Superligaen har et poeng og kanskje har de rett i at produktet kan justeres, men det skal i alle fall gjøres av FIFA/UEFA/NFF med fortsatt rettferdig rangering, fordeling og utjevning av midler)

Enig med Papa at det trengs mer penger inn i norsk fotball for at kvaliteten og interessen kan øke. Men det alene vil ikke skape nok interesse og supportere. Da handler det mer om å gjenkjenne og identifisere seg med de følelser og engasjementet som spillet og det rundt gir. Rivalisering, garderobemagi, felles opp og nedturer, samt lojalitet til lag og kamerater kan gi grobunn for livslang tilhørighet. (og sikkert mye mer) Så forslaget med å gi unge i breddefotballen gratis inngang til kamper i ES kan være et bra virkemiddel. Og gjerne der lagene kommer sammen.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Hmm skrev: tor sep 30, 2021 7:47 pm Mitt inntrykk er at mange unge, (under 30/35) og spesielt de aller yngste ikke er så interessert i spillet fotball som min generasjon som er født på 70' tallet. De er interessert i å se målene til Messi og Haaland og ellers litt her og der. Det kan godt også være norske kamper også, men en hel kamp er mer sjeldent, selv om det også skjer. (Folkene bak Superligaen har et poeng og kanskje har de rett i at produktet kan justeres, men det skal i alle fall gjøres av FIFA/UEFA/NFF med fortsatt rettferdig rangering, fordeling og utjevning av midler)
Jeg er født på slutten av 80 tallet og er i segmentet du sier 30/35 og den store forskjellen på meg og mine vs f.eks nevøene mine på 13 og 10 er at den generasjonen der de bryr seg i større grad om spillere og enkeltspillere. Tipper det aldri har vært solgt flere PSG drakter i Norge etter Messi bytta klubb. Klubb og matcher er nesten blitt sekundært da mange av de yngre er mer opptatt av å se sin favoritt spiller eller ha drakta framfor klubben eller selve konkuransedelen så lenge favoritten dems gjør det bra eller viser noen fete finter, sko, bling eller frisyrer på Insta. Ikke rart de yngre gir beng når UEFA og FIFA går inn for å ødelegge fotballen med vilje når det våte drømmen er tilskuere som sitter fint på stumpen og klapper høflig, kjøper half and half skjerf og helst de dyreste billetene.

Er hellig overbevist om at vi hadde scener som var høsten 19 i Norge hadde de yngre stormet til stadioner i hopetall,

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Sitat : "Målet på sikt må være at vi beholder spillere som i dag går til Nederland, Tyrkia, Belgia og til og med Serbia og Ungarn. Og om de skal ut så må det som nevnt koste mye mer enn i dag."

Det viktigste argumentet må være at spillerne selv ønsker å prøve ut hvor langt de kan komme i fotball-karrieren og da er et salg til et lag i utlandet naturlig. Om klubben de kommer til ikke virker imponerende, er det lag i samme liga som ligger langt foran norske i økonomi, tilskuertall og meritter.

chatin

Legg inn av chatin »

Fremgang for nye Nadderud Stadion:

¨Onsdag kveld ble det endelig vedtatt. Kommunestyret gikk inn for Alternativ 2C om et nytt Nadderud stadion med langsiden ut mot Gamle Ringeriksvei. Stadion vil ha en kapasitet på 8000 tilskuere og vil også romme næringslokaler.¨

¨Kommunedirektøren skal nå jobbe med et anbud for så å hente inn priser fra ulike entreprenører. Tunold forventer at den fasen vil ta et halvt år og håper at byggestart vil skje om ett års tid. Da med et mål om at stadion vil stå klar til sesongstart 2025. ¨

https://www.stabak.no/nyheter/tunold-om ... t-gledelig

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Er det snakk om gress eller kunstgress på Nye Nadderud?

chatin

Legg inn av chatin »

JohnTiger skrev: fre des 17, 2021 12:03 am Er det snakk om gress eller kunstgress på Nye Nadderud?
Har vært snakket om kunstgress tidligere, men vet ikke om det er 100% avgjort.

aderyn

Legg inn av aderyn »

chatin skrev: fre des 17, 2021 12:06 am
JohnTiger skrev: fre des 17, 2021 12:03 am Er det snakk om gress eller kunstgress på Nye Nadderud?
Har vært snakket om kunstgress tidligere, men vet ikke om det er 100% avgjort.
Når kommunen skal inn å bidra såpass kan jeg ikke tenke meg det er noe annet en kunstgress. Det pleier å være et krav pga flerbruk. Vanskelig for kommunen å bevilge midlene hvis det er kun Stabæk sitt a-lag som kan spille der. Trist som det er å miste enda flere gressbaner i de øverste divisjonene.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»