Nye stadioner og oppgraderinger av gamle stadioner

Svar
Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7840

Nye stadioner og oppgraderinger av gamle stadioner

Legg inn av Big George »

Nye stadioner og oppgraderte eksisterende stadioner i denne tråden
Stabæk i Eliteserien skal trolig ha nye Nadderud klar 2023 eller 2024.
Åsane i OBOS-ligaen holder på med å bygge ny stadion som skal være ferdig i sommer.

chatin

Legg inn av chatin »

Bodø/Glimt vurderer stadig nye muligheter for fremtidig stadion. Det har lenge sett ut som at å oppgradere Aspmyra har vært mest aktuelt, men nå er Glimt i en tidlig fase med å se på mulighetene for å bygge en ny stadion.

Avisa Bodø Nu har publisert skisser fra et mulighetsstudie Norconsult har gjort for Bodø/Glimt med tanke på ny stadion i Bodø. Advansia som driver med prosjekt- og byggeledelse er også involvert i planene.

Saken er bak betalingsmur, men skissen kan likevel sees her for alle.
https://bodonu.no/glimt-vil-legge-besla ... 1.08-06:33

Skissene er tegnet på Rønvikjordene i Bodø. Stadion skal være en kategori 4-stadion som er godkjent for Europa cup-spill. Det blir lagt stor vekt på bærekraft i det nye stadionet. Glimt har en liten drøm om at en ny stadion kan stå klar i 2024 når Bodø er europeisk kulturhovedstad, men understreker at dette kun er et mulighetsstudie og at det ikke foreligger noen konkrete planer enn så lenge. Flere politikere i Bodø har allerede stilt seg kritisk til planene, da Rønvikjordene er blant få steder i nærhet til Bodø-by med dyrket jord. Men Glimt presiserer at de ser etter tomteforhold i byen og at Rønvikjordene på ingen måte er gjort beslag på.

Jonlei

Legg inn av Jonlei »

Når er Åsane Arena klar for Obosfotball? Stadionen og banen er vel mer eller mindre tatt i bruk allerede?

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Jonlei skrev: ons aug 18, 2021 8:28 am Når er Åsane Arena klar for Obosfotball? Stadionen og banen er vel mer eller mindre tatt i bruk allerede?
Litt forsinket pga manglende materialleveranser, men det nærmer seg. Tidligst i september.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7840

Legg inn av Big George »

Åsane sitt nye stadion er klart 11.september skrev en avis i dag.

Ohlaien

Legg inn av Ohlaien »

Big George skrev: lør aug 28, 2021 11:40 pm Åsane sitt nye stadion er klart 11.september skrev en avis i dag.
Trenger du en link, så kan jeg godt hjelpe deg, men om alt går etter planen, så er målet 11. september som du skriver.

https://www.asanefotball.no/nyheter/det ... -pa-myrdal

chatin

Legg inn av chatin »

Enda en utsettelse for Åsane som egentlig skulle spille første kamp på nye Åsane Arena mot HamKam kommende helg.

¨Per i dag ser det ut til at første OBOS-kamp på den nye arenaen blir mot Sogndal i slutten av september.¨

https://www.asanefotball.no/nyheter/ven ... l-i-europa

chatin

Legg inn av chatin »

Bodø/Glimt har fått dispensasjon fra kravet om plass til 8000 tilskuere i Europa, dette fordi det uansett ikke vil bli tillatt med fullsatt stadion grunnet covid-restriksjoner. Glimt har allerede satt opp ny tribuneseksjon på den kortsiden som ikke hadde tribune, men har ventet med en planlagt utbygging der det tidligere var løpebane foran den gamle tribunen på ene langsiden. Grunnarbeidet er allerede gjort, men ifølge daglig leder Frode Thomassen sparer de 10-15 millioner på at de ikke trenger å sette opp denne tribunen nå.

Thomassen avviser overfor AN at det at de dropper utbygging har en sammenheng med at de ser på muligheter for å bygge en ny stadion en annen plass.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7840

Legg inn av Big George »

Noe nytt på anleggsfronten i Norge ?

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7840

Legg inn av Big George »

Bodø/Glimt møter motstand i byggeplanene.
Fotballklubben Bodø/Glimt ser på moglegheitene for å byggje nytt stadion på delar av dei siste restane med matjord i byen. Det skaper reaksjonar.
Blant grønkål og sukkererter står Gaute Terjesson.
Rundt han summar det av bier og sommarfuglar.
Heile nabolaget av småkryp i og over jorda speler ei viktig rolle i hans digre, urbane kjøkkenhage kalla Bodø Grønt.
skriver NRK.no 1.september i år.

tosta

Legg inn av tosta »

Bilde

Bilde


Viking Stadion AS fore­slår kraf­tig ut­videlse
Viking Stadion AS ønsker å utvide SR-Bank Arena i Jåttåvågen med et tilbygg på 15.000 kvadratmeter mot sør og øst.

Planen er å utvikle et større idrettssenter som skal inneholde lokaler til Vikingakademiet, Vikings talentsatsing, med både spiller­inn­kvartering/spillerhotell, garderober og møterom for kvinnefotball.

Utvidelsen skal gi plass for en kontordel på 4500 kvadratmeter, noe som vil gi plass til anslagsvis 200 arbeidsplasser.

MensenErnst

Legg inn av MensenErnst »

Glimt holder pressekonferanse om ny stadion klokka 1430 i dag.
https://www.glimt.no/nyheter/pressekonf ... e-storsute

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Artig tråd! :)
Det er ca 20 år siden Åråsen stadion ble modernisert/utvidet og med ytterligere kvm for næringslokaler i 2005.
Den er i grei stand og med ny matte, men som fan&håndverker har jeg merket meg et noe manglende vedlikehold de siste årene.

Arealet som i sin tid ble benyttet for kiosksalg har i noen år ikke vært godkjent for slikt og av den grunn har salget blitt flyttet ut i passasjene bak/rundt tribunene. Ikke gunstig!
Utvalget av mat er også blitt begrenset (manglende godkjenning/fasiliteter) og det trengs absolutt å gjøres noe..! Lunka wiener i lompe og brus/kaffe er litt under pari...!

Har søkt etter info om dette, ikke funnet noe og om andre har utfyllende fakta og/eller korrigering av min påstand er det velkomment.
Forza Fugla!

MensenErnst

Legg inn av MensenErnst »

Hadde nesten vært like artig med en tråd over alle stadionene som aldri ble noe av typ Jæren Arena, Godset sin stadion på elva, Blue Dream Arena, hallen i Tromsø osv, osv, osv.

chatin

Legg inn av chatin »

Bodø/Glimt presenterte sine planer om en ny stadion i dag. Ambisjonen deres er verdens mest bærekraftige stadion, det vil være en grønn tråd i alt i og rundt anlegget. Man vil blant annet bygge deler av stadion under bakkenivå for å kunne bruke jordvarme. De har en ¨rå ambisjon¨ om at anlegget kan stå klart i 2024 om alt går som de ønsker. Per i dag har de to aktuelle lokasjoner for den nye storstuen.

At arenaen skal bygges i et arktisk klima har vært sentralt i planleggingen. Og at det skal være mulig å gå på kamp i alt slags vær. Man har planlagt for en kapasitet på 10 000 tilskuere.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Jeg er hverken god i matte eller flink med penger. Noen som tørr å gjette på prisen på et slikt anlegg?

Visjonen er helt rå. Resultatet blir garantert en mellomting mellom det vi har i dag og dette her om det skulle bli realisert. Gleder meg til mer utfyllende planskisser gjøres tilgjengelig for offentligheten.

Nedgravd stadion høres helt genialt ut. Først og fremst pga vind og vær, men tenk hvordan en slik lukket løsning vil holde på lyden. 5000 stykker kommer til å lage et vanvittig trøkk!

chatin

Legg inn av chatin »

Nordlys skrev: fre sep 24, 2021 4:46 pm Jeg er hverken god i matte eller flink med penger. Noen som tørr å gjette på prisen på et slikt anlegg?

Visjonen er helt rå. Resultatet blir garantert en mellomting mellom det vi har i dag og dette her om det skulle bli realisert. Gleder meg til mer utfyllende planskisser gjøres tilgjengelig for offentligheten.

Nedgravd stadion høres helt genialt ut. Først og fremst pga vind og vær, men tenk hvordan en slik lukket løsning vil holde på lyden. 5000 stykker kommer til å lage et vanvittig trøkk!
Absolutt enig. Veldig spennende og mange gode idéer.

Var det et tidspunkt de skulle lansere de planene så måtte det jo være nå. Bodø-folket har fått smaken av Europa-kvelder, kamp om seriegull for andre år på rad. De må jo håpe at næringslivet rir på medgangsbølgen og ønsker å bidra for å realisere en ny stadion. Så blir det jo disse anleggene sjeldent så spektakulær som de første skissene.

Kjello
Innlegg: 376
Sted: Trondheim

Legg inn av Kjello »

Glimts tilskuersnitt i 2019: 3 340 tilskuere.
Tror jeg ville ha redusert kapasiteten til 6-7000.

chatin

Legg inn av chatin »

Kjello skrev: fre sep 24, 2021 8:30 pm Glimts tilskuersnitt i 2019: 3 340 tilskuere.
Tror jeg ville ha redusert kapasiteten til 6-7000.
Da vil de ikke kunne bruke arenaen i Europacup-spill. Blir jo for dumt å bygge en helt ny stadion og investere så mye penger, for så å måtte reise til Oslo for å spille hjemmekamper i Europa om man kvalifiserer seg. Selv om jeg i utgangspunktet er enig i at en kapasitet på 10 000 er mye når man ser tilskuersnittet over flere år.

Så argumenterer de godt også for at de tror en arena som den de nå planlegger også vil tiltrekke seg flere tilskuere. Blant annet fordi den vil bli tilrettelagt det arktiske klimaet, skjermet for vær og vind, noe de har mye av i Bodø.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Kjello skrev: fre sep 24, 2021 8:30 pm Glimts tilskuersnitt i 2019: 3 340 tilskuere.
Tror jeg ville ha redusert kapasiteten til 6-7000.
RBK hadde et tilskuersnitt på 12 934 i 2019. Burde Lerkendal, som har en kapasitet på 21 423, bygges ned?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Nordlys skrev: fre sep 24, 2021 4:46 pm Nedgravd stadion høres helt genialt ut. Først og fremst pga vind og vær, men tenk hvordan en slik lukket løsning vil holde på lyden. 5000 stykker kommer til å lage et vanvittig trøkk!
Stadion skal ikke graves helt ned, men senkes ned i bakken. Forøvrig ganske likt det de valgte å gjøre med Aker stadion. Nedre tribune er under bakkenivå i Molde også.

Kjello
Innlegg: 376
Sted: Trondheim

Legg inn av Kjello »

chatin skrev: fre sep 24, 2021 8:59 pm Da vil de ikke kunne bruke arenaen i Europacup-spill. Blir jo for dumt å bygge en helt ny stadion og investere så mye penger, for så å måtte reise til Oslo for å spille hjemmekamper i Europa om man kvalifiserer seg. Selv om jeg i utgangspunktet er enig i at en kapasitet på 10 000 er mye når man ser tilskuersnittet over flere år.

Så argumenterer de godt også for at de tror en arena som den de nå planlegger også vil tiltrekke seg flere tilskuere. Blant annet fordi den vil bli tilrettelagt det arktiske klimaet, skjermet for vær og vind, noe de har mye av i Bodø.
Kravet for gruppespill er 8 000 tilskuere. Og dette burde også være absolutt høyeste planlagte kapasitet. Kapasitet er også det punktet det er lettest å få dispensasjon på fra UEFA. Den beste løsningen hadde vært 6-7 000 med mulighet for utvidelse dersom man kvalifiserer seg for Europa. Bodø/Glimt har hatt 17 kamper med mer enn 7 000 tilskuere siden opprykket i 77. Kun seks av dem de siste 20 årene. Selv om en ny stadion tilbyr bedre fasiliteter, så er det utopi å tro på tilskuersnitt over 7 000 i Bodø over tid. Og da er det bedre med knapphet om plassene. Bare spør Start, Odd, Vålerenga, HamKam og Fredrikstad om deres stadionsuksesser.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7840

Legg inn av Big George »

" Og da er det bedre med knapphet om plassene. "
Det husker jeg Viking-direktøren sa for en del år siden.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7840

Legg inn av Big George »

Hva skjer med Nye Nadderud Arena som skal bygges og ferdigstilles i 2023 hvis Stabæk rykker ned ?
Påvirkes byggeplanene ?

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7840

Legg inn av Big George »

Kjello skrev: fre sep 24, 2021 8:30 pm Glimts tilskuersnitt i 2019: 3 340 tilskuere.
Tror jeg ville ha redusert kapasiteten til 6-7000.
Stabæk hadde vel ganske mye høyere tilskuertall innendørs i Telenor enn på Bekkestua ?

Kjello
Innlegg: 376
Sted: Trondheim

Legg inn av Kjello »

FranciscoM skrev: fre sep 24, 2021 9:05 pm RBK hadde et tilskuersnitt på 12 934 i 2019. Burde Lerkendal, som har en kapasitet på 21 423, bygges ned?
Hvis RBK skulle ha bygd ny stadion i dag, så tror jeg faktisk den hadde hatt en kapasitet på kanskje 18-19 000. Den hadde ikke vært over 20 000 i alle fall.
Også er det nå bare fire år siden RBK snittet 17 600 tilskuere.

Bodø/Glimt har kun hatt over 5000 i snitt fem ganger. 1977, 78, 93, 2003 og 2008. Og planlegger altså 10 000 seter. Det er mer trolig at RBK får bruk for en stadion med plass til 30 000 tilskuere, enn at Glimt får bruk for en med 10 000 tilskuere. Norske fotballklubber burde se til Kristiansund. Med en kapasitet på bare 4 444 tilskuere, så er det sjeldent mange ledige seter på Kristiansund stadion. Og det gir en ganske spesiell stemning på kampene.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7840

Legg inn av Big George »

For oss som har opplevd 77 og 78 (muligens de to åra jeg har sterkest minner fra grunnet Tom Lund og Odd Iversen)
Bodø/Glimt rykket opp og tok sølv bak Lillestrøm. I tillegg vant og tapte Glimt cupfinaler.
Bodø/Glimt hadde nordnorske fans fra Brønnøysund til Kautokeino på tribunen. Hele NordNorges lag. Harald Berg var jo med.

aderyn

Legg inn av aderyn »

FranciscoM skrev: fre sep 24, 2021 9:05 pm
Kjello skrev: fre sep 24, 2021 8:30 pm Glimts tilskuersnitt i 2019: 3 340 tilskuere.
Tror jeg ville ha redusert kapasiteten til 6-7000.
RBK hadde et tilskuersnitt på 12 934 i 2019. Burde Lerkendal, som har en kapasitet på 21 423, bygges ned?
RBK hadde hvert fall 20k i snitt på et tidspunkt. 12.9k er vel det laveste de har hatt på en årrekke. 10k hos Glimt er for stort, tviler på de klarer veldig mye mer enn 5k i snitt max, og dette er å pushe det. Men skjønner de må ha min 8k pga Europaspill. Skjønner ikke helt vurderingen på 10k kontra 8k, sistnevnte er allerede mer en stort nok for Glimt men skjønner på et vis at man vil trøkke til og bygge noe ordentlig når man først investerer de summene i å bygge noe nytt. Uansett er det alltid litt trist å se halvtomme stadioner, føler de går litt i 2000-tallet fella med å bygge for stort her. Uansett så ser anlegget og ideen ganske kul ut. Aspmyra er et høl og som regel lurt å investere i infrastruktur for en nyrik klubb i norsk målestokk.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7840

Legg inn av Big George »

Lerkendal med sine over 21000 seter var beregnet på hyppige Champions League gruppespill. Har selv vært der noen ganger i en tiårsperiode og saken er at nesten alle CL billettene var bundet opp i hotell-bransjen i Trondheim og omegn. For å få billett måtte hotell rom også bestilles. For å si det på en annen måte, du måtte slite for å få overnatting om du hadde billett og ikke kjøpte billett med hotellrom.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7840

Legg inn av Big George »

Åsane spilte på sin nye stadion foran 1700 tilskuere og slo Sogndal 1-0.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»