Rødvinsmarinert laptop.

Svar
virrvarr
Innlegg: 445

Rødvinsmarinert laptop.

Legg inn av virrvarr »

Har alltid hørt at kattehår og kaffe ville ødelegge tastaturer så jeg ville sjekke om rødvin hadde samme egenskap. Spøk tilside.

Jeg kom til å velte et glass med rødvin over tastaturet på min Lenovo W530. Slo umiddelbart av utstyret, vendte pc/tastaturet opp ned så meste mulig rant ut, og tørket, tørket, tørket, tørket og tørket med papir for å få mest mulig bort. Bannet og tenkte at det var den maskinen. Ville ikke slå den på igjen så jeg lot den stå ubrukt i nesten to måneder. Ok, tenkte jeg skulle ta ut harddisker osv før jeg kastet den, men ville teste om den ville starte. Ventet meg røyk og smell, men heisan, det hele startet opp som om ingeting hadde hent. Riktignok et svakt hikk i ny og ned, men det vender en seg raskt til, så nå funker alt uten feil.

Lenovo-tastaturet må være skikkelig tett mot HK og annet elektrisk. Overgikk alt hva jeg hadde forventet.

Har andre hatt opplevd liknende.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

virrvarr skrev: man aug 15, 2022 9:22 pm Har alltid hørt at kattehår og kaffe ville ødelegge tastaturer så jeg ville sjekke om rødvin hadde samme egenskap. Spøk tilside.

Jeg kom til å velte et glass med rødvin over tastaturet på min Lenovo W530. Slo umiddelbart av utstyret, vendte pc/tastaturet opp ned så meste mulig rant ut, og tørket, tørket, tørket, tørket og tørket med papir for å få mest mulig bort. Bannet og tenkte at det var den maskinen. Ville ikke slå den på igjen så jeg lot den stå ubrukt i nesten to måneder. Ok, tenkte jeg skulle ta ut harddisker osv før jeg kastet den, men ville teste om den ville starte. Ventet meg røyk og smell, men heisan, det hele startet opp som om ingeting hadde hent. Riktignok et svakt hikk i ny og ned, men det vender en seg raskt til, så nå funker alt uten feil.

Lenovo-tastaturet må være skikkelig tett mot HK og annet elektrisk. Overgikk alt hva jeg hadde forventet.

Har andre hatt opplevd liknende.
Har opplevd noe lignende med en mac. Den hadde også innstallert en ganske heavy AI og kunne fjernstyre kjøretøy. Jeg fikk heldigvis skrudd av det i tide så den ikke kjørte med promille.
Det gikk greit det. Bare flaks.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Bra for deg, jeg ødela en PC på det viset, men skal sies det var hvitvin :P

return_of_drakkar  
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

På et løst tastatur for maaange år siden, så tok det 1 uke før det funket etter Cola Light.

Bikkja

Legg inn av Bikkja »

Bra PCen funker! Det er nok lurt å åpne den og rense over hovedkortet med isopropyl hvis du har planer om at den skal vare en stund.

Selv om fuktigheten er borte, er det risiko for at det ligger igjen tørket rødvin på noen av komponentene eller kretsene. Over tid kan det føre til marginal varmegang, men nok til at komponentene feiler.

Jeg gjorde akkurat det samme for en del år siden. Venta en ukes tid til PCen hadde tørket skikkelig, før jeg åpna den opp. Fant mye størknet vin som jeg fikk greit bort med en qtips og isopropyl.

Litt knot er det, så har du planer om å bytte ut PCen relativt kjapt, så hadde jeg gitt faen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Data & Internett Generelt»