Edderkopper, huff og huff!

Svar
fargerik

Edderkopper, huff og huff!

Legg inn av fargerik »

Jeg har lest flere ganger at folk starter branner på grunn av at de ser en edderkopp.
Finner frem en blåselampe eller en sprayboks med brennbar gass og lighter for å drepe en edderkopp.
Er ikke folk klar over at edderkopper er nyttedyr som spiser ekle skadeinsekter i huset?
I mitt hus anses edderkopper som lykkedyr, nyttedyr....og de får patruljere rundt i fred og spise insekter jeg ikke vil ha i huset.
Lenge leve edderkoppen!

https://www.nrk.no/livsstil/derfor-skal ... 1.14166916

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Har noen store pene edderkopper i min kjeller , Flotte nytteinsekter.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Har en liten men overraskende effektiv "dørvakt" like ved soveromsvinduet mitt. Hun holder virkelig på, for i det lille nettet, henger det rester etter mang en støvbille og annet flyvende insekter som har møtt sitt endelikt.
Velger å være "kompis" enn så lenge, bare hun ikke blir altfor svær da, eller plutselig får et drøss mini-edderkopper kravlende over hele soverommet.

De svære og sorte kjelleredderkoppene derimot, de er heldigvis sjelden kost, og husker de var ganske sky av seg når en bodde i kjelleren for årevis siden. Men ikke så veldig moro, når en satt i mørket og plutselig kom det noe "digert" over gulvet, og for under sofaen hvor en satt, og vips, så forsvant fullstendig interessen for filmen, og alt lys ble skrudd på, og nei, tok tid før en fikk roa seg ned igjen.

Hjalp vel heller ikke på, at en så en del på Animal Planet utpå kveldene, og lett å "forveksle" de norske, med sør-amerikanske giftvariantene, og kjapt anslå det verste. Men broren min jobbet på ei Rema 1000 butikk, og de fikk besøk av en meget giftig gjest, der befant seg i bananavdelingen, og butikken ble stengt, inntil de ble kvitt inntrengeren eller at noen skulle risikere å bli bitt.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Jeg drepte en edderkopp på kontoret her om dagen. Det var ikke før lenge etterpå at jeg fant ut at det var den eneste webdesigneren på huset…

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

fargerik skrev: søn aug 21, 2022 1:46 pm Lenge leve edderkoppen!
Gjerne det, men ikke i mitt hus. Jeg har fra tid til annen fått øyekontakt med en gallopperende sværing over gulvet, hvor jeg nærmest hører pusing og pesing. Da kontakter jeg naboen, som pent er nødt til å komme innom å plukke den ut. Jeg vil ikke drepe dem, så den modige naboen fanger den i hånden og løfter den ut. De trenger heller ikke være stor før jeg kjenner en viss panikk av disse fryktinngytende krypdyrene.

Biller, kongroer (vevkjerringer) tusenbein, skolopendere og all annen små innsekt gjør meg ingenting.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6679

Legg inn av Karatel »

Kongemannen skrev: søn aug 21, 2022 1:52 pm Har noen store pene edderkopper i min kjeller , Flotte nytteinsekter.
Ikke for å spikke fliser, men edderkopper er ikke insekter. Edderkopper er svært forskjellige fra insekter, edderkopper er en egen orden i klassen edderkoppdyr og de er mer i slekt med skorpioner og flått enn med insekter.

Men nyttige er det.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6679

Legg inn av Karatel »

Knaberaps skrev: man sep 19, 2022 4:27 pm
fargerik skrev: søn aug 21, 2022 1:46 pm Lenge leve edderkoppen!
Gjerne det, men ikke i mitt hus. Jeg har fra tid til annen fått øyekontakt med en gallopperende sværing over gulvet, hvor jeg nærmest hører pusing og pesing. Da kontakter jeg naboen, som pent er nødt til å komme innom å plukke den ut. Jeg vil ikke drepe dem, så den modige naboen fanger den i hånden og løfter den ut. De trenger heller ikke være stor før jeg kjenner en viss panikk av disse fryktinngytende krypdyrene.

Biller, kongroer (vevkjerringer) tusenbein, skolopendere og all annen små innsekt gjør meg ingenting.
Ikke for å spikke fliser nå heller, men etterkopper og insekter er ikke krypdyr, de er leddyr.

Krypdyr er slanger, krokodiller, skilpadder og øgler. Også dinosauriene var krypdyr.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Karatel skrev: tor sep 22, 2022 8:59 am Ikke for å spikke fliser nå heller, men etterkopper og insekter er ikke krypdyr, de er leddyr.

Krypdyr er slanger, krokodiller, skilpadder og øgler. Også dinosauriene var krypdyr.
Ikke flisespikkeri. Forskjellen er jo enorm og jeg visste jo dette. Har en tendens til å kalle edderkopper jævla kryp, eventuelt monster eller i verste fall mordere, så det gikk vel automatikk i det.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6679

Legg inn av Karatel »

Knaberaps skrev: tor sep 22, 2022 4:17 pm
Karatel skrev: tor sep 22, 2022 8:59 am Ikke for å spikke fliser nå heller, men etterkopper og insekter er ikke krypdyr, de er leddyr.

Krypdyr er slanger, krokodiller, skilpadder og øgler. Også dinosauriene var krypdyr.
Ikke flisespikkeri. Forskjellen er jo enorm og jeg visste jo dette. Har en tendens til å kalle edderkopper jævla kryp, eventuelt monster eller i verste fall mordere, så det gikk vel automatikk i det.
Regnet nesten med at du visste det, men antok at du som så mange andre sier krypdyr om alle levende småkryp som kravler og kryper på steder der man ikke vil ha dem. Det går, som du sier, automatikk i det.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »


Brukeravatar
Rompetrollet
Innlegg: 130

Legg inn av Rompetrollet »

fargerik skrev: søn aug 21, 2022 1:46 pm Jeg har lest flere ganger at folk starter branner på grunn av at de ser en edderkopp.
Finner frem en blåselampe eller en sprayboks med brennbar gass og lighter for å drepe en edderkopp.
Er ikke folk klar over at edderkopper er nyttedyr som spiser ekle skadeinsekter i huset?
I mitt hus anses edderkopper som lykkedyr, nyttedyr....og de får patruljere rundt i fred og spise insekter jeg ikke vil ha i huset.
Lenge leve edderkoppen!

https://www.nrk.no/livsstil/derfor-skal ... 1.14166916
At hvis de ser en edderkopp i huset så brenner de ned huset ja. Så lenge de ikke sprenger det med dynamitt så.Må tenke på natteroen til nabogården.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Dyr»