Din liste over tidenes norske friidrettsutøvere?

Svar
oddvar_kjempebra

Re: Din liste over tidenes norske friidrettsutøvere?

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Kjetil-e skrev: man aug 22, 2022 3:37 pm
oddvar_kjempebra skrev: man aug 22, 2022 1:55 pm
Kjetil-e skrev: man aug 22, 2022 12:51 am Ja hva er din liste. Setter selv opp min 10 på topp her nå. Men obs jeg har ikke orket å rangere de ganle før min tid.

1. Jacob Ingebrigtsen
2. Karsten Warholm
3. Andreas Thorkildsen
4. Trine Hattestad
5. Ingrid Kristiansen
6. Grete Waits
7. Hanne Haugland
8. Vebjørn Rodal
9. Henrik Ingebrigtsen
10. Geir Moen
Hanne Haugland over Vebjørn Rodal gir ingen mening.
Fordi Rodal vant kun 1 stort løp i sin karriere. Og den gangen så stilte ikke den som var den desidert beste utøveren på distansen opp. Så selv om det ble et OL gull, så vil det ALLTID være et stort minus i mine øyne. All den tid den desidert beste utøveren på distansen ikke var med. Derfor Hanne Haugland forran Rodal.
Men det at verdensrekordholder Stefka Kostdadinova ikke deltok i VM i 1997 (hun hadde vært over 2 meter mange ganger den sesongen) bruker du ikke mot Haugland skjønner jeg?

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 12:26 pm
Kjetil-e skrev: man aug 22, 2022 3:37 pm
oddvar_kjempebra skrev: man aug 22, 2022 1:55 pm

Hanne Haugland over Vebjørn Rodal gir ingen mening.
Fordi Rodal vant kun 1 stort løp i sin karriere. Og den gangen så stilte ikke den som var den desidert beste utøveren på distansen opp. Så selv om det ble et OL gull, så vil det ALLTID være et stort minus i mine øyne. All den tid den desidert beste utøveren på distansen ikke var med. Derfor Hanne Haugland forran Rodal.
Men det at verdensrekordholder Stefka Kostdadinova ikke deltok i VM i 1997 (hun hadde vært over 2 meter mange ganger den sesongen) bruker du ikke mot Haugland skjønner jeg?
Nei og jeg ser NULL niks og nada grunn til å endre meg.

I stedet for å krangle om hva jeg mener burde du heller komme opp med DIN liste. Men det er vel lettere å krangle om andres lister enn å komme med en selv.

ejor

Legg inn av ejor »

JODDEMM skrev: tir aug 23, 2022 11:35 am

I utgangspunktet sant nok mtp at de fra 800 meter og oppover løper i samlet felt og ulike taktikker osv.

Men: når tiden på 800.meteren i Atlanta likevel ble så sterk som den ble:

* har ikke det noen ting å si mtp hvor sterkt dette løpet var fra Rodal isolert sett?
* og var ikke tiden såpass sterk at det kan tenkes at nevnte danske ville fått problemer med å slå Rodal uansett i det løpet?

Jeg sier ikke at så ville skjedd- men for min del har den sterke tiden til Rodal en avgjørende betydning for hvor høyt jeg setter denne prestasjonen- nemlig som vår 3.sterkeste enkeltprestasjon bak Gullene til Warholm og Ingebrigtsen i fjorårets OL
Kipketer løp aldri så raskt i et mesterskap som Rodal gjorde i Atlanta. Det var en utrolig sterk finale. Fire mann under 1,43 i samme løp var helt rått. Ellers er det vel bare å innrømme at ingen vet hva som hadde skjedd hvis Kipketer hadde valgt å delta.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Kjetil-e skrev: tir aug 23, 2022 12:30 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 12:26 pm
Kjetil-e skrev: man aug 22, 2022 3:37 pm
Fordi Rodal vant kun 1 stort løp i sin karriere. Og den gangen så stilte ikke den som var den desidert beste utøveren på distansen opp. Så selv om det ble et OL gull, så vil det ALLTID være et stort minus i mine øyne. All den tid den desidert beste utøveren på distansen ikke var med. Derfor Hanne Haugland forran Rodal.
Men det at verdensrekordholder Stefka Kostdadinova ikke deltok i VM i 1997 (hun hadde vært over 2 meter mange ganger den sesongen) bruker du ikke mot Haugland skjønner jeg?
Nei og jeg ser NULL niks og nada grunn til å endre meg.

I stedet for å krangle om hva jeg mener burde du heller komme opp med DIN liste. Men det er vel lettere å krangle om andres lister enn å komme med en selv.
Når du får nye opplysninger så bør du revurdere ditt standpunkt. Det er jo det normale å gjøre. At du setter likhetstegn mellom det å diskutere en sak og det å krangle synes jeg er merkelig. Dette er et diskusjonsforum, rart at du reagerer sånn på at noen er uenig med deg.

Jeg registrerer at du mener det er et minus at Rodal vant uten den beste til stede, mens du mener det ikke er et minus at Haugland vant uten den beste til stede. Skjønne det den som kan.

Hvorvidt jeg kommer til å sette opp en liste eller ikke er jo ikke relevant i denne sammenheng.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

JODDEMM skrev: man aug 22, 2022 4:29 pm 1: Karsten Warholm- OL-Gull, 2 VM-Gull, 2 EM-Gull- og det at han har vært med på å så til de grader flytte nivået på 400 hekk, noe som kulminerte i den utenomjordiske WR i OL i fjor gjør han også til nr.1, samt det at han totalt sett har vært en lederskikkelse på distansen de siste 5 åra!

2: Jakob Ingebrigtsen- er jammen ikke langt bak med OL-Gull på 1500, VM-Gull på 5000, 2 EM-Gull på begge disse 2, og måten han vinner disse løpene på: det ser så enkelt og selvfølgelig ut! Og at det skjer i øvelser som ikke akkurat er dominert av nordmenn historisk sett- nei det er ikke til å tro! :D

3: Andreas Thorkildsen- 2 strake OL-Gull der det første var en bombe, mens det andre ble tatt som favoritt. VM-Gull og 2 EM-Gull samt en medaljegarantist gjennom 8 sesonger fra 04 til 11. Vant i Athen da nivået i øvelsen lå littegrann nede- men var med å løfte det tilbake til +- 90 meter

4: Trine Hattestad- en profil fra 1984-2000, men slo ikke til før VM 93 med Gull! EM-Gull i 94, nytt VM-Gull i 97 før hun kronet karrieren med OL-Gull i 2000! Verdensrekordholder fra Bislett- en virkelig profil i norsk idrettshistorie!

5: Grete Waitz
6: Ingrid Kristiansen

To virkelige kvinneprofiler på langdistanse og maraton fra det glade 80-tallet med bla.a hvert sitt VM-Gull og diverse maratonseire. Waitz hakket foran- hun har bla.a OL-sølv.

7: Vebjørn Rodal- kort periode helt i verdenstoppen, men lå å knivet med Kipketer på 1,43-tallet noen hektiske sesonger, men...
...OL-Gullet på 800 meter gjør jo Virkelig sitt til at han kommer på min 7.plass! At Kipketer ikke var med er for meg nesten irrelevant pga tiden! 1:42,58: en av tidenes raskeste løp på det tidspunktet, en tid nevnte "danske" bare hadde vært under én gang i sin karriere på det tidspunktet. Ikke sikkert storfavoritt Kipketer hadde slått Rodal i Atlanta?

8: Egil Danielsen
9: Helge Løvland
10: Henrik Ingebrigtsen

Litt vanskelig å vurdere gjengen fra 1956 og bakover i tid- men er noe magisk over fortellingen om Egil Danielsens reise helt over til Melbourne i november/desember 1956 som endte i OL-Gull og ny WR, og om ikke idretten var like proff for 100 år siden- så er det litt stas å si at Norge har OL-Gull i 10-kamp med Helge Løvland i 1920.
Og ingen globale medaljer på eldstemann Ingebrigtsen, "bare" 1 Gull og 3 andre EM-medaljer- men Henrik Ingebrigtsen startet hele Ingebrigtsen-eventyret for 10 år siden og fortjener således 10.plassen! 5.plass fra OL og 6. plass fra VM lar seg jo også høre :)



Ellers noen store navn som ikke kom med! Kanskje burde Trond Nymark vært inne på 10.plassen pga. VM-Gullet fra 2009? Men i likhet med Hanne Haugland og høyde 1997, så ble det med denne medaljen selv om de hadde sine resultater ellers også!
Kjersti Tysse Plätzer har derimot OL-sølv fra både 00 og 08- men er vel så kjent for litt for mange diskvalifikasjoner 😔- og har heller ingen tittel fra store mesterskap!
Filip Ingebrigtsen: måtte blitt han på 10.plass istedet for sin bror, og har til forskjell fra bror Henrik medalje fra VM. Men Henriks betydning i kraft av "starten på eventyret"- samt 4 EM-medaljer fra både 1500 og 5000 bikker det hele i Henriks favør.
Ellers får vi håpe "medaljegrossist" Eivind Henriksen kan svinge slegga til Gull etterhvert slik at han kan slå seg inn på Topp 10-lista, verre blir det nok for Pål Haugen Lillefosse og stavgjengen å komme seg inn her så lenge Duplantis abonnerer på Gullmedaljene- men "time vill sjåvv" 😊
Vil påstå at 2 OL sølv i kappgang eller vm gull i Kappgang/Høgde er større ein Henrik sin karriere. Ja Henrik vant EM, men då var EM stort sett fullt opp med dei nest beste. Sidan Afrika og USA hadde dei klart beste løypere i verden. I Kappgang og Høgde har det vært meir vanleg at dei beste i større grad har komt frå Europa. Derfor var det også vanskelegarar for Nymark, Plätzer og Haugland å ta EM Medaljer. Ellers skal det også sei at EM går kvart andre år no og når dei tre andre deltok så var det kvart 4 år.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

@ms_8 :ikke helt uenig nei, og må si jeg plasserte HI på 10.plassen under tvil- for mangelen på globale medaljer trekker utvilsomt ned, og det er nok et element av følelser involvert når jeg snakker om at det var han som «startet Ingebrigtsen-eventyret»

Så er det jo det elementet med at disse 4 EM-medaljene har kommet over 6 år- på 2 forskjellige distanser- og at han således var i Europatoppen på 1500 i årene 12-18.

Nei vanskelig dette her! Alternativt ville jeg vel satt inn Kjersti Tysse Plätzer på 10.plassen som til tross for 0 Gull i alle fall tok 2 OL-sølv med så mye som 8 års mellomrom og selvsagt hadde andre gode mesterskap enn akkurat alle disse diskingene jeg har snakket om.

Tøft å «vrake» Nymark og Haugland- men uansett grad av konkurranse fra Europa- det ble med denne ene medaljen deres.


Tenkte i avsnittet over også å nevne OL-vinner i femkamp fra 1912- Ferdinand Bie: men det Gullet mistet han tidligere i år faktisk: 110 år etter avsluttet konkurranse 🙁
Aldri så lite latterlig også at IOC bryr seg om dette etter så lang tid- all den tid alle involverte «Gullvinnere» ble anerkjent som nettop det- men rettferdigheten har da «endelig skjedd fylllest» 😁

https://www.aftenposten.no/sport/i/qWj2 ... gelig-gest

ms_8

Legg inn av ms_8 »

JODDEMM skrev: tir aug 23, 2022 1:16 pm @ms_8 :ikke helt uenig nei, og må si jeg plasserte HI på 10.plassen under tvil- for mangelen på globale medaljer trekker utvilsomt ned, og det er nok et element av følelser involvert når jeg snakker om at det var han som «startet Ingebrigtsen-eventyret»

Så er det jo det elementet med at disse 4 EM-medaljene har kommet over 6 år- på 2 forskjellige distanser- og at han således var i Europatoppen på 1500 i årene 12-18.

Nei vanskelig dette her! Alternativt ville jeg vel satt inn Kjersti Tysse Plätzer på 10.plassen som til tross for 0 Gull i alle fall tok 2 OL-sølv med så mye som 8 års mellomrom og selvsagt hadde andre gode mesterskap enn akkurat alle disse diskingene jeg har snakket om.

Tøft å «vrake» Nymark og Haugland- men uansett grad av konkurranse fra Europa- det ble med denne ene medaljen deres.


Tenkte i avsnittet over også å nevne OL-vinner i femkamp fra 1912- Ferdinand Bie: men det Gullet mistet han tidligere i år faktisk: 110 år etter avsluttet konkurranse 🙁
Aldri så lite latterlig også at IOC bryr seg om dette etter så lang tid- all den tid alle involverte «Gullvinnere» ble anerkjent som nettop det- men rettferdigheten har da «endelig skjedd fylllest» 😁

https://www.aftenposten.no/sport/i/qWj2 ... gelig-gest
Enig at det er lite som skiller på bunnen av topp 10. Blir også litt utifrå kva grener man liker og utifrå korleis vurdere EM i forhold til VM og OL. Kjersti hadde kanskje hatt OL gull om Kaniskina hadde blitt utesteng før. Ho mista medaljer frå VM, EM og OL mellom 2009 og 2012. Men fekk beholde gullet i 2008. Kjersti hadde også ein 4 plass i VM 2007 og EM 2006. Begge gangene var det utøvere frå Russland og Kviterussland som slo henne og som enten er tatt for doping eller mistenkt for doping.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 12:37 pm
Kjetil-e skrev: tir aug 23, 2022 12:30 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 12:26 pm

Men det at verdensrekordholder Stefka Kostdadinova ikke deltok i VM i 1997 (hun hadde vært over 2 meter mange ganger den sesongen) bruker du ikke mot Haugland skjønner jeg?
Nei og jeg ser NULL niks og nada grunn til å endre meg.

I stedet for å krangle om hva jeg mener burde du heller komme opp med DIN liste. Men det er vel lettere å krangle om andres lister enn å komme med en selv.
Når du får nye opplysninger så bør du revurdere ditt standpunkt. Det er jo det normale å gjøre. At du setter likhetstegn mellom det å diskutere en sak og det å krangle synes jeg er merkelig. Dette er et diskusjonsforum, rart at du reagerer sånn på at noen er uenig med deg.

Jeg registrerer at du mener det er et minus at Rodal vant uten den beste til stede, mens du mener det ikke er et minus at Haugland vant uten den beste til stede. Skjønne det den som kan.

Hvorvidt jeg kommer til å sette opp en liste eller ikke er jo ikke relevant i denne sammenheng.
Når du faktisk kritiserer andre for deres lister så er det jo i høyeste grad relevant å be deg sette opp din egen liste. Og nei jeg ser ingen grunn til å endre standpunkt på min liste. Like lite som jeg vil prøve å få andre til å endre standpunktet sitt om lista.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Kjetil-e skrev: tir aug 23, 2022 1:39 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 12:37 pm
Kjetil-e skrev: tir aug 23, 2022 12:30 pm

Nei og jeg ser NULL niks og nada grunn til å endre meg.

I stedet for å krangle om hva jeg mener burde du heller komme opp med DIN liste. Men det er vel lettere å krangle om andres lister enn å komme med en selv.
Når du får nye opplysninger så bør du revurdere ditt standpunkt. Det er jo det normale å gjøre. At du setter likhetstegn mellom det å diskutere en sak og det å krangle synes jeg er merkelig. Dette er et diskusjonsforum, rart at du reagerer sånn på at noen er uenig med deg.

Jeg registrerer at du mener det er et minus at Rodal vant uten den beste til stede, mens du mener det ikke er et minus at Haugland vant uten den beste til stede. Skjønne det den som kan.

Hvorvidt jeg kommer til å sette opp en liste eller ikke er jo ikke relevant i denne sammenheng.
Når du faktisk kritiserer andre for deres lister så er det jo i høyeste grad relevant å be deg sette opp din egen liste. Og nei jeg ser ingen grunn til å endre standpunkt på min liste. Like lite som jeg vil prøve å få andre til å endre standpunktet sitt om lista.
Når man får nye opplysninger så er det fornuftige å revurdere sitt standpunkt. At du velger å ikke gjøre det er jo helt greit, men da må du tåle å høre at andre synes det er rart. Hovedpoenget ditt var jo at Rodals verste konkurrent ikke var med. Når du da får vite at heller ikke Hauglands verste konkurrent var med så er jo det eneste fornuftige å revurdere ditt standpunkt.

Men av en eller annen grunn skal du stå på det uansett hva du får vite.

Og jeg har ikke kritisert din liste, det meste på lista di er jeg enig i. Men jeg har kritisert at du har Haugland over Rodal. Det gir ingen mening.

lund

Legg inn av lund »

Hvilke kriterier bruker folk egentlig? Jeg vekter det etter litt forskjellige kriterier for min del. Vekter verdensrekorder og OL-gull aller høyest, deretter VM-gull/medaljer og deretter EM-gull/medaljer. I tillegg til at jeg vekter enkelte øvelser høyere enn andre (100 m over spyd f.eks.)

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

lund skrev: tir aug 23, 2022 1:53 pm Hvilke kriterier bruker folk egentlig? Jeg vekter det etter litt forskjellige kriterier for min del. Vekter verdensrekorder og OL-gull aller høyest, deretter VM-gull/medaljer og deretter EM-gull/medaljer. I tillegg til at jeg vekter enkelte øvelser høyere enn andre (100 m over spyd f.eks.)
Noe det samme, men vekter OL- og VM-gull relativt likt.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

KongOlav2 skrev: tir aug 23, 2022 2:13 pm
lund skrev: tir aug 23, 2022 1:53 pm Hvilke kriterier bruker folk egentlig? Jeg vekter det etter litt forskjellige kriterier for min del. Vekter verdensrekorder og OL-gull aller høyest, deretter VM-gull/medaljer og deretter EM-gull/medaljer. I tillegg til at jeg vekter enkelte øvelser høyere enn andre (100 m over spyd f.eks.)
Noe det samme, men vekter OL- og VM-gull relativt likt.
Jeg og vektlegger først og fremst medaljer, og OL og VM relativt likt. Og EM litt mindre. Men jeg rangerer EM - Gull fremfor OL eller VM sølv for å si det slik. Pluss at jeg skjeler litt til andre medaljer som for eks Terrengløp og innendørs. Sammen med en individuell vurdering. Men i all hovedsak er det EM, VM og OL på bane + maraton jeg ser til.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 1:48 pm
Kjetil-e skrev: tir aug 23, 2022 1:39 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 12:37 pm

Når du får nye opplysninger så bør du revurdere ditt standpunkt. Det er jo det normale å gjøre. At du setter likhetstegn mellom det å diskutere en sak og det å krangle synes jeg er merkelig. Dette er et diskusjonsforum, rart at du reagerer sånn på at noen er uenig med deg.

Jeg registrerer at du mener det er et minus at Rodal vant uten den beste til stede, mens du mener det ikke er et minus at Haugland vant uten den beste til stede. Skjønne det den som kan.

Hvorvidt jeg kommer til å sette opp en liste eller ikke er jo ikke relevant i denne sammenheng.
Når du faktisk kritiserer andre for deres lister så er det jo i høyeste grad relevant å be deg sette opp din egen liste. Og nei jeg ser ingen grunn til å endre standpunkt på min liste. Like lite som jeg vil prøve å få andre til å endre standpunktet sitt om lista.
Når man får nye opplysninger så er det fornuftige å revurdere sitt standpunkt. At du velger å ikke gjøre det er jo helt greit, men da må du tåle å høre at andre synes det er rart. Hovedpoenget ditt var jo at Rodals verste konkurrent ikke var med. Når du da får vite at heller ikke Hauglands verste konkurrent var med så er jo det eneste fornuftige å revurdere ditt standpunkt.

Men av en eller annen grunn skal du stå på det uansett hva du får vite.

Og jeg har ikke kritisert din liste, det meste på lista di er jeg enig i. Men jeg har kritisert at du har Haugland over Rodal. Det gir ingen mening.
Det har ikke kommet opplysninger som jeg ser på som grunn nok til å endre min oppfatning. Eller hvis jeg skulle endret på noe så er det Trond Nymark inn, hadde faktisk glemt VM-Gullet hans i farta. Men føler at Geir Moen forsvarer den plassen bedre enn Trond Nymark totalt sett.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Kjetil-e skrev: tir aug 23, 2022 5:02 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 1:48 pm
Kjetil-e skrev: tir aug 23, 2022 1:39 pm

Når du faktisk kritiserer andre for deres lister så er det jo i høyeste grad relevant å be deg sette opp din egen liste. Og nei jeg ser ingen grunn til å endre standpunkt på min liste. Like lite som jeg vil prøve å få andre til å endre standpunktet sitt om lista.
Når man får nye opplysninger så er det fornuftige å revurdere sitt standpunkt. At du velger å ikke gjøre det er jo helt greit, men da må du tåle å høre at andre synes det er rart. Hovedpoenget ditt var jo at Rodals verste konkurrent ikke var med. Når du da får vite at heller ikke Hauglands verste konkurrent var med så er jo det eneste fornuftige å revurdere ditt standpunkt.

Men av en eller annen grunn skal du stå på det uansett hva du får vite.

Og jeg har ikke kritisert din liste, det meste på lista di er jeg enig i. Men jeg har kritisert at du har Haugland over Rodal. Det gir ingen mening.
Det har ikke kommet opplysninger som jeg ser på som grunn nok til å endre min oppfatning.
Så du visste at Haugland også manglet sin hardeste konkurrent? Da skjønner jeg ikke hvorfor du kun brukte det mot Rodal. Det gir jo ingen mening.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 5:25 pm
Kjetil-e skrev: tir aug 23, 2022 5:02 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 1:48 pm

Når man får nye opplysninger så er det fornuftige å revurdere sitt standpunkt. At du velger å ikke gjøre det er jo helt greit, men da må du tåle å høre at andre synes det er rart. Hovedpoenget ditt var jo at Rodals verste konkurrent ikke var med. Når du da får vite at heller ikke Hauglands verste konkurrent var med så er jo det eneste fornuftige å revurdere ditt standpunkt.

Men av en eller annen grunn skal du stå på det uansett hva du får vite.

Og jeg har ikke kritisert din liste, det meste på lista di er jeg enig i. Men jeg har kritisert at du har Haugland over Rodal. Det gir ingen mening.
Det har ikke kommet opplysninger som jeg ser på som grunn nok til å endre min oppfatning.
Så du visste at Haugland også manglet sin hardeste konkurrent? Da skjønner jeg ikke hvorfor du kun brukte det mot Rodal. Det gir jo ingen mening.
Og jeg skjønner ikke hvorfor DU ikke kan godta at folk har andre meninger enn DEG.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Kjetil-e skrev: tir aug 23, 2022 5:37 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 5:25 pm
Kjetil-e skrev: tir aug 23, 2022 5:02 pm
Det har ikke kommet opplysninger som jeg ser på som grunn nok til å endre min oppfatning.
Så du visste at Haugland også manglet sin hardeste konkurrent? Da skjønner jeg ikke hvorfor du kun brukte det mot Rodal. Det gir jo ingen mening.
Og jeg skjønner ikke hvorfor DU ikke kan godta at folk har andre meninger enn DEG.
Her roter du fælt. Det at jeg er uenig i dine vurderinger betyr ikke at jeg ikke godtar dine meninger. Men dette er et diskusjonsforum. Man skal bryne seg på andres meninger og argumenter.

Og jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du bruker et argument mot Rodal, men ikke bruker det samme argumentet mot Haugland. Så jeg lurer på om du kan forklare det.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Det blir slik per dags dato for min del:

1.Karsten Warholm
2.Jakob Ingebrigtsen

Jeg vurderer 1500, i et historisk perspektiv, som den mest legendariske distansen/øvelsen i friidrett, selv om den i senere tid er nummer 2 bak 100 m. Det gjør sitt til at jeg ut fra medaljer setter Jakob foran. Det gjør jeg også om man tar vekk EM. Warholms verdensrekorder gjør opp for det, og de stiller likt etter de to sammenligningene. Det som får det til å tippe over i Warholms favør er at han så langt har lengere fartstid som nummer 1 i sin gren. Jakob tok 1500 tronen i OL, og selv om han nok har vært den beste på 5000 et par sesonger, så er det jo først under årets VM at han definitivt overtok der også. Litt på siden av det som diskuterer her, så mener jeg at både Warholm og Jakob er kun et godt VM og OL til, fra å være nummer 1 og 2 som tidenes norske idrettsutøvere.
https://fridiskusjon.no/viewtopic.php?t=3414

3.Vebjørn Rodal
4.Andreas Thorkildsen
5.Helge Løvland
6.Trine Hattestad
7.Grete Waitz
8.Egil Danielsen
9.Ingrid Kristiansen

De utøverne skiller seg greit ut fra resten, så den 10.plassen er nesten det vanskeligste med en slik liste...

10.Hanne Haugland

Synes Eivind Henriksen er veldig nær, og vil nok inn med en internasjonal medalje til. Skulle gjerne argumentert for flere Ingebrigtsen...men Henrik mangler den globale medaljen for å komme inn. Filip er litt nærmere i og med bronsen fra VM.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Min liste
1. Karstein Warholm (Verdensrekord, Nr1 i fleire år i sin øvelser og både VM og OL gull)
2. Jacob Ingebrigtsen ( Har alt som Warholm har, men mangler verdensrekorden som kronet på verket) Kan plassere Warholm om han lykkas betre i Paris OL
3. Andreas Thorkildsen ( Har 2 OL gull på rad i spyd. Vant også VM gull + 3 sølv)
4. Vebjørn Rodal ( Fantastisk OL gull i 96, men plassere Andreas over pga fleire medlajer i større mesterskap)
5. Grete Waitz ( Vant ekstremt mange maratonløp i sin karriere som trekker opp. Sjølv om det kun vart 1 OL sølv + VM Gull
6. Trine Hattestad ( Vant OL gull + 2 VM GULL. Har også OL og VM bronse)
7. Ingrid Kristiansen ( Vant både maraton løp, 10000 meter og terengløp i VM. Manglar OL gull/medaljer som trekker ned for dei 2 over
8. Helge Løvland ( OL gull i tikamp. Vanskeleg å vete kor sterkt presentasjonen er målt mot nyare tid)
9. Kjersti Tysse Platzer ( 2 OL Sølv og vant også verdenscupen i kappgang. Hadde sannsynlegvis hatt fleire medaljer om russiske utøvere som i ettertid har blitt tatt i doping hadde blitt tatt.
10. Hanne Haugland ( VM gull i 1997)

Andre namn rett under Trond Nymark, Egil Danielsen, Fliip og Henrik Ingebrigtsen og Eivind Henriksen

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 1:48 pm
Kjetil-e skrev: tir aug 23, 2022 1:39 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 12:37 pm

Når du får nye opplysninger så bør du revurdere ditt standpunkt. Det er jo det normale å gjøre. At du setter likhetstegn mellom det å diskutere en sak og det å krangle synes jeg er merkelig. Dette er et diskusjonsforum, rart at du reagerer sånn på at noen er uenig med deg.

Jeg registrerer at du mener det er et minus at Rodal vant uten den beste til stede, mens du mener det ikke er et minus at Haugland vant uten den beste til stede. Skjønne det den som kan.

Hvorvidt jeg kommer til å sette opp en liste eller ikke er jo ikke relevant i denne sammenheng.
Når du faktisk kritiserer andre for deres lister så er det jo i høyeste grad relevant å be deg sette opp din egen liste. Og nei jeg ser ingen grunn til å endre standpunkt på min liste. Like lite som jeg vil prøve å få andre til å endre standpunktet sitt om lista.
Når man får nye opplysninger så er det fornuftige å revurdere sitt standpunkt. At du velger å ikke gjøre det er jo helt greit, men da må du tåle å høre at andre synes det er rart. Hovedpoenget ditt var jo at Rodals verste konkurrent ikke var med. Når du da får vite at heller ikke Hauglands verste konkurrent var med så er jo det eneste fornuftige å revurdere ditt standpunkt.

Men av en eller annen grunn skal du stå på det uansett hva du får vite.

Og jeg har ikke kritisert din liste, det meste på lista di er jeg enig i. Men jeg har kritisert at du har Haugland over Rodal. Det gir ingen mening.
Når skal du klare og innse og tolerere at folk mener noe annet enn deg. At du prøver alt du kan for å hype opp Rodal kommer ikke til å endre min mening om hvor han hører hjemme.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Kjetil-e skrev: ons aug 24, 2022 9:40 am
oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 1:48 pm
Kjetil-e skrev: tir aug 23, 2022 1:39 pm

Når du faktisk kritiserer andre for deres lister så er det jo i høyeste grad relevant å be deg sette opp din egen liste. Og nei jeg ser ingen grunn til å endre standpunkt på min liste. Like lite som jeg vil prøve å få andre til å endre standpunktet sitt om lista.
Når man får nye opplysninger så er det fornuftige å revurdere sitt standpunkt. At du velger å ikke gjøre det er jo helt greit, men da må du tåle å høre at andre synes det er rart. Hovedpoenget ditt var jo at Rodals verste konkurrent ikke var med. Når du da får vite at heller ikke Hauglands verste konkurrent var med så er jo det eneste fornuftige å revurdere ditt standpunkt.

Men av en eller annen grunn skal du stå på det uansett hva du får vite.

Og jeg har ikke kritisert din liste, det meste på lista di er jeg enig i. Men jeg har kritisert at du har Haugland over Rodal. Det gir ingen mening.
Når skal du klare og innse og tolerere at folk mener noe annet enn deg. At du prøver alt du kan for å hype opp Rodal kommer ikke til å endre min mening om hvor han hører hjemme.
Her roter du fælt igjen. At jeg er uenig i din rangering av Rodal og Haugland betyr ikke at jeg ikke tolererer at du har et annet syn. Men dette er et diskusjonsforum., Du må tåle at folk er uenig med deg og ønsker å vite hvordan du har tenkt.

Og jeg har jo ikke hypet opp Rodal. Tvertimot så er det du som har hypet han ned. Ved å avfeie tiden han fikk. Og ved å vise til at hans argeste konkurrent ikke var med. Det blir jo veldig merkelig når du samtidig ignorerer at også Hauglands argeste konkurrent var borte.

Ser man helt objektiv på de to prestasjonene så :

1) er OL-gull litt mer prestisjefullt enn VM-gull
2) er 1.42.58 er bedre prestasjon enn 1.99 i høyde. (IAAF sin tabell gir langt flere poeng for 800-meter tiden)
3) manglet begge sin argeste konkurrent. Forskjellen var at 1.42.58 var fortere enn Kipketer noen gang hadde løpt til da. 1.99 var langt bak hva Kostadinova hadde hoppet det året. For ikke å snakke om verdensrekorden hennes (2.09)

I tillegg har Rodal to andre mesterskapsmedaljer.

Hvordan du kan ha Haugland over Rodal er et mysterium. Men siden dette er et diskusjonforum regner jeg med at du kan løse mysteriet ved å legge frem hvordan du har tenkt istedet for å sutre over at noen er uenige i dine vurderinger.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den ons aug 24, 2022 11:48 am, redigert 3 ganger totalt.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

oddvar_kjempebra skrev: ons aug 24, 2022 11:19 am

Forskjellen var at 1.42.59 var fortere enn Kipketer noen gang hadde løpt til da.
Da husker jeg feil. Greit nok det.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 12:26 pm
Kjetil-e skrev: man aug 22, 2022 3:37 pm
oddvar_kjempebra skrev: man aug 22, 2022 1:55 pm

Hanne Haugland over Vebjørn Rodal gir ingen mening.
Fordi Rodal vant kun 1 stort løp i sin karriere. Og den gangen så stilte ikke den som var den desidert beste utøveren på distansen opp. Så selv om det ble et OL gull, så vil det ALLTID være et stort minus i mine øyne. All den tid den desidert beste utøveren på distansen ikke var med. Derfor Hanne Haugland forran Rodal.
Men det at verdensrekordholder Stefka Kostdadinova ikke deltok i VM i 1997 (hun hadde vært over 2 meter mange ganger den sesongen) bruker du ikke mot Haugland skjønner jeg?
Har studert litt Kostadinova-eksempelet: og det ser ut til at hun ikke konkurrerte lenger enn til 5.juni det året (1,90 i Romas Golden Gala)- før hun deretter la opp
https://www.worldathletics.org/athletes ... a-14268653

Men enig med deg i at det uansett er rart å plassere Haugland foran Rodal, og at det i Rodals tilfelle med OL i Atlanta legges større vekt på Kipketers fravær vs. hvor fort Rodal løp!

Rodal var også den ene av kun 2 europeere i finalen. Den andre var en tysker med kamerunsk far- og man måtte altså løpe på 1:42 bare for å ta medalje (!)

Hauglands VM-Gull i 1997 gikk på 1,99- etter omhopping mot 2 andre...

...så nei- kan ikke helt forstå hennes plassering på trådstarters liste- annet enn karrierelengden hennes med 8.plass så tidlig som fra EM 1990 samt flere plasseringer mellom 5. og 9.plass i mesterskapene mellom nevnte EM og VM 1997.

Men med flere slike høyst ordinære mesterskaps-plasseringer i tillegg til bare én medalje- så trekker det litt ned for min del vs. Rodals kortere, men mer medaljerike karriere der OL 1996 selvsagt skinner som en sol 😊

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

JODDEMM skrev: ons aug 24, 2022 11:35 am
oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 12:26 pm
Kjetil-e skrev: man aug 22, 2022 3:37 pm
Fordi Rodal vant kun 1 stort løp i sin karriere. Og den gangen så stilte ikke den som var den desidert beste utøveren på distansen opp. Så selv om det ble et OL gull, så vil det ALLTID være et stort minus i mine øyne. All den tid den desidert beste utøveren på distansen ikke var med. Derfor Hanne Haugland forran Rodal.
Men det at verdensrekordholder Stefka Kostdadinova ikke deltok i VM i 1997 (hun hadde vært over 2 meter mange ganger den sesongen) bruker du ikke mot Haugland skjønner jeg?
Har studert litt Kostadinova-eksempelet: og det ser ut til at hun ikke konkurrerte lenger enn til 5.juni det året (1,90 i Romas Golden Gala)- før hun deretter la opp
https://www.worldathletics.org/athletes ... a-14268653

Det er ikke helt riktig. Hun la ikke opp før i 1999. Men hvis jeg ikke husker helt feil var det en skade som hindret henne fra å delta mer i 1997. Mulig hun aldri helt ble kvitt den og da til slutt la opp. Tidligere på året (i 1997) hadde hun to ganger hoppet over 2.02.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Guttorm123 skrev: ons aug 24, 2022 11:32 am
oddvar_kjempebra skrev: ons aug 24, 2022 11:19 am

Forskjellen var at 1.42.59 var fortere enn Kipketer noen gang hadde løpt til da.
Da husker jeg feil. Greit nok det.
1.42.87 var Kipketers beste tid til da. Men han løp jo betydelig fortere senere. Men da i løp med hare. I mesterskap løp han aldri under 1.43.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

ms_8 skrev: ons aug 24, 2022 9:20 am 7. Ingrid Kristiansen ( Vant både maraton løp, 10000 meter og terengløp i VM. Manglar OL gull/medaljer som trekker ned for dei 2 over
Akkurat dette med manglende OL-gull/medaljer for Ingrid Kristiansen syns jeg er litt vanskelig å vurdere. Hun hadde 3 OL i løpet av karrieren sin, i 1980 boikottet Norge lekene, i 1984 stod verken 5 000 eller 10 000 på programmet og i 1988 var fortsatt ikke 5 000 på programmet, men hun deltok på 10 000 der hun måtte bryte på grunn av brudd i foten. I motsetning til de andre på listen har hun ikke fått delta i skadefri tilstand på sin beste øvelse i ett eneste OL selv om hun selvsagt også var veldig god på maraton og deltok i den øvelsen i 1984.

For min del endte jeg opp med å nesten se bort fra manglende OL-suksess for Kristiansen i min vurdering av henne rett og slett fordi hun hadde såpass mye dårligere forutsetninger enn de andre for å prestere der.

Edit: Utenom OL i 1988 fikk Kristiansen bare 2 sjanser til å løpe 10 000 meter i mesterskap og hun vant begge gangene. 5 000 meter var ikke på mesterskapsprogrammet en eneste gang under hennes karriere.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

tartaglia2 skrev: ons aug 24, 2022 12:34 pm
ms_8 skrev: ons aug 24, 2022 9:20 am 7. Ingrid Kristiansen ( Vant både maraton løp, 10000 meter og terengløp i VM. Manglar OL gull/medaljer som trekker ned for dei 2 over
Akkurat dette med manglende OL-gull/medaljer for Ingrid Kristiansen syns jeg er litt vanskelig å vurdere. Hun hadde 3 OL i løpet av karrieren sin, i 1980 boikottet Norge lekene, i 1984 stod verken 5 000 eller 10 000 på programmet og i 1988 var fortsatt ikke 5 000 på programmet, men hun deltok på 10 000 der hun måtte bryte på grunn av brudd i foten. I motsetning til de andre på listen har hun ikke fått delta i skadefri tilstand på sin beste øvelse i ett eneste OL selv om hun selvsagt også var veldig god på maraton og deltok i den øvelsen i 1984.

For min del endte jeg opp med å nesten se bort fra manglende OL-suksess for Kristiansen i min vurdering av henne rett og slett fordi hun hadde såpass mye dårligere forutsetninger enn de andre for å prestere der.
Godt poeng. Samstundes viser dette kor vanskeleg det er å vurdere Norges 10 beste. Det er utruleg mange omsyn å ta når man setter opp ein slik liste. Dessutan er det også stor forskjell mellom idrettene. Eksempel spyd versus løyping og kva tidsperioden. Waitz misset også OL i 1980

lund

Legg inn av lund »

Team Ingebrigtsen skrev: ons aug 24, 2022 9:01 am Det blir slik per dags dato for min del:

1.Karsten Warholm
2.Jakob Ingebrigtsen

Jeg vurderer 1500, i et historisk perspektiv, som den mest legendariske distansen/øvelsen i friidrett, selv om den i senere tid er nummer 2 bak 100 m. Det gjør sitt til at jeg ut fra medaljer setter Jakob foran. Det gjør jeg også om man tar vekk EM. Warholms verdensrekorder gjør opp for det, og de stiller likt etter de to sammenligningene. Det som får det til å tippe over i Warholms favør er at han så langt har lengere fartstid som nummer 1 i sin gren. Jakob tok 1500 tronen i OL, og selv om han nok har vært den beste på 5000 et par sesonger, så er det jo først under årets VM at han definitivt overtok der også. Litt på siden av det som diskuterer her, så mener jeg at både Warholm og Jakob er kun et godt VM og OL til, fra å være nummer 1 og 2 som tidenes norske idrettsutøvere.
https://fridiskusjon.no/viewtopic.php?t=3414

3.Vebjørn Rodal
4.Andreas Thorkildsen
5.Helge Løvland
6.Trine Hattestad
7.Grete Waitz
8.Egil Danielsen
9.Ingrid Kristiansen

De utøverne skiller seg greit ut fra resten, så den 10.plassen er nesten det vanskeligste med en slik liste...

10.Hanne Haugland

Synes Eivind Henriksen er veldig nær, og vil nok inn med en internasjonal medalje til. Skulle gjerne argumentert for flere Ingebrigtsen...men Henrik mangler den globale medaljen for å komme inn. Filip er litt nærmere i og med bronsen fra VM.
Geir Moen burde vel være minst like nær med tanke på det du skriver litt lenger oppe :)

lund

Legg inn av lund »

tartaglia2 skrev: ons aug 24, 2022 12:34 pm
ms_8 skrev: ons aug 24, 2022 9:20 am 7. Ingrid Kristiansen ( Vant både maraton løp, 10000 meter og terengløp i VM. Manglar OL gull/medaljer som trekker ned for dei 2 over
Akkurat dette med manglende OL-gull/medaljer for Ingrid Kristiansen syns jeg er litt vanskelig å vurdere. Hun hadde 3 OL i løpet av karrieren sin, i 1980 boikottet Norge lekene, i 1984 stod verken 5 000 eller 10 000 på programmet og i 1988 var fortsatt ikke 5 000 på programmet, men hun deltok på 10 000 der hun måtte bryte på grunn av brudd i foten. I motsetning til de andre på listen har hun ikke fått delta i skadefri tilstand på sin beste øvelse i ett eneste OL selv om hun selvsagt også var veldig god på maraton og deltok i den øvelsen i 1984.

For min del endte jeg opp med å nesten se bort fra manglende OL-suksess for Kristiansen i min vurdering av henne rett og slett fordi hun hadde såpass mye dårligere forutsetninger enn de andre for å prestere der.

Edit: Utenom OL i 1988 fikk Kristiansen bare 2 sjanser til å løpe 10 000 meter i mesterskap og hun vant begge gangene. 5 000 meter var ikke på mesterskapsprogrammet en eneste gang under hennes karriere.
I tillegg trekker det veldig opp for min del verdensrekordene de satte. De er litt særtilfeller som jeg føler man ikke kan vurdere på samme måte når det gjelder mesterskap.

storpeder

Legg inn av storpeder »

oddvar_kjempebra skrev: ons aug 24, 2022 11:47 am
Guttorm123 skrev: ons aug 24, 2022 11:32 am
oddvar_kjempebra skrev: ons aug 24, 2022 11:19 am

Forskjellen var at 1.42.59 var fortere enn Kipketer noen gang hadde løpt til da.
Da husker jeg feil. Greit nok det.
1.42.87 var Kipketers beste tid til da. Men han løp jo betydelig fortere senere. Men da i løp med hare. I mesterskap løp han aldri under 1.43.
Johnny Gray var jo i praksis hare i OL-finalen i 1996.

Men ellers enig i at det fremstår som svært merkelig å sette Haugland over Rodal.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

ms_8 skrev: ons aug 24, 2022 12:47 pm
tartaglia2 skrev: ons aug 24, 2022 12:34 pm
ms_8 skrev: ons aug 24, 2022 9:20 am 7. Ingrid Kristiansen ( Vant både maraton løp, 10000 meter og terengløp i VM. Manglar OL gull/medaljer som trekker ned for dei 2 over
Akkurat dette med manglende OL-gull/medaljer for Ingrid Kristiansen syns jeg er litt vanskelig å vurdere. Hun hadde 3 OL i løpet av karrieren sin, i 1980 boikottet Norge lekene, i 1984 stod verken 5 000 eller 10 000 på programmet og i 1988 var fortsatt ikke 5 000 på programmet, men hun deltok på 10 000 der hun måtte bryte på grunn av brudd i foten. I motsetning til de andre på listen har hun ikke fått delta i skadefri tilstand på sin beste øvelse i ett eneste OL selv om hun selvsagt også var veldig god på maraton og deltok i den øvelsen i 1984.

For min del endte jeg opp med å nesten se bort fra manglende OL-suksess for Kristiansen i min vurdering av henne rett og slett fordi hun hadde såpass mye dårligere forutsetninger enn de andre for å prestere der.
Godt poeng. Samstundes viser dette kor vanskeleg det er å vurdere Norges 10 beste. Det er utruleg mange omsyn å ta når man setter opp ein slik liste. Dessutan er det også stor forskjell mellom idrettene. Eksempel spyd versus løyping og kva tidsperioden. Waitz misset også OL i 1980
Syns det var veldig vanskelig å vurdere Waitz og Kristansen pga tidsperioden og hvordan nivået var da. Endte opp med å sette Kristansen over Waitz rett og slett fordi verdensrekordene hennes ble stående veldig lenge i motsetning til de rekordene som ble satt før. Var også vanskelig å vurdere Hattestads verdensrekorder siden de ble satt rett etter innføring av ny spydtype og heller ikke ble stående spesielt lenge.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Friidrett»