Din liste over tidenes norske friidrettsutøvere?

Svar
Kjetil-e

Din liste over tidenes norske friidrettsutøvere?

Legg inn av Kjetil-e »

Ja hva er din liste. Setter selv opp min 10 på topp her nå. Men obs jeg har ikke orket å rangere de ganle før min tid.

1. Jacob Ingebrigtsen
2. Karsten Warholm
3. Andreas Thorkildsen
4. Trine Hattestad
5. Ingrid Kristiansen
6. Grete Waits
7. Hanne Haugland
8. Vebjørn Rodal
9. Henrik Ingebrigtsen
10. Geir Moen

Number4

Legg inn av Number4 »

1. Warholm
2. J. Ingebrigtsen
3. Thorkildsen
4. Rodal
5. Løvland
6. Hattestad
7. Waitz
8. Haugland
9. Hoen
10. Moen

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Ingen Saidy Ndure? Og han som har hvilt seg i form slik at han skal komme med på listen din Kjetil-e!

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Jolla skrev: man aug 22, 2022 1:47 am Ingen Saidy Ndure? Og han som har hvilt seg i form slik at han skal komme med på listen din Kjetil-e!
Med KUN 1 bronsje fra EM 2012, av medaljer i de store mesterskapene med norsk flagg på brystet. Når ikke opp i mitt hode. Med hvem som har vilt seg i form er jeg usikker på hvem du mener.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Egil Danielsen bør kanskje være med på en slik liste? Terje Pedersen med et par verdensrekorder muligens også.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Jaauda skrev: man aug 22, 2022 11:34 am Egil Danielsen bør kanskje være med på en slik liste? Terje Pedersen med et par verdensrekorder muligens også.
Som jeg skrev jeg orker/klarer ikke å ta stilling til de som var før min tid.

Men kan du komme med din liste?

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Liker ikke lenger å lage slike lister, men jeg vil uansett lansere Audun Boysen som en god kandidat til å komme på andres lister. Han er ikke nevnt så langt. Boysen tok OL-bronse, EM-sølv og EM-bronse, 15 NM-gull fordelt på 400 meter, 800 meter og 1500 meter, verdensrekord på 1000 meter tre ganger, og var to tideler unna å sette verdensrekord også på 800 meter; det ble imidlertid norgesrekord, og den sto i intet mindre enn 37 år.

Number4

Legg inn av Number4 »

Jaauda skrev: man aug 22, 2022 11:34 am Egil Danielsen bør kanskje være med på en slik liste? Terje Pedersen med et par verdensrekorder muligens også.
Danielsen glemte jeg rett og slett. Stygg, stygg miss. Alle som har vunnet OL-Gull bør rangeres høyt.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Kva med kappganger Kjersti Tysse Platzer. 39 NM tittel, 2 OL sølv og vinner av verdenscupen både i 2008 og 2009. Mest sannsynleg hadde ho vunnet OL gull i 2008 om Olga Kaniskina hadde blitt fratatt OL gullet sitt. Dama er tatt for doping i ettertid. Ho har også fjerdeplass i VM.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Siden Warholm har satt verdensrekord, til og med to ganger og siste gang satte en av de mest spektakulære rekorder man har sett så må han (foreløpig) komme over Jakob Ingebrigtsen.

Når det gjelder gullmedaljer i mesterskap ser det slik ut nå:(Warholm-Ingebrigtsen)

OL: 1-1
VM 2-1
EM 2-4

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Kjetil-e skrev: man aug 22, 2022 12:51 am
6. Grete Waits
...for what?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Kjetil-e skrev: man aug 22, 2022 12:51 am Ja hva er din liste. Setter selv opp min 10 på topp her nå. Men obs jeg har ikke orket å rangere de ganle før min tid.

1. Jacob Ingebrigtsen
2. Karsten Warholm
3. Andreas Thorkildsen
4. Trine Hattestad
5. Ingrid Kristiansen
6. Grete Waits
7. Hanne Haugland
8. Vebjørn Rodal
9. Henrik Ingebrigtsen
10. Geir Moen
Hanne Haugland over Vebjørn Rodal gir ingen mening.

lund

Legg inn av lund »

Ikke så vanskelig faktisk for min del
1. Grete Waitz
2. Karsten Warholm
3. Jacob Ingebrigtsen (men neppe mange årene før han er nr. 1 på min liste)
4. Ingrid Kristiansen
5. Andreas Thorkildsen
6. Vebjørn Rodal
7. Trine Hattestad
8. Egil Danielsen
9. Hanne Haugland
10. Geir Moen

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

oddvar_kjempebra skrev: man aug 22, 2022 1:55 pm
Kjetil-e skrev: man aug 22, 2022 12:51 am Ja hva er din liste. Setter selv opp min 10 på topp her nå. Men obs jeg har ikke orket å rangere de ganle før min tid.

1. Jacob Ingebrigtsen
2. Karsten Warholm
3. Andreas Thorkildsen
4. Trine Hattestad
5. Ingrid Kristiansen
6. Grete Waits
7. Hanne Haugland
8. Vebjørn Rodal
9. Henrik Ingebrigtsen
10. Geir Moen
Hanne Haugland over Vebjørn Rodal gir ingen mening.
Fordi Rodal vant kun 1 stort løp i sin karriere. Og den gangen så stilte ikke den som var den desidert beste utøveren på distansen opp. Så selv om det ble et OL gull, så vil det ALLTID være et stort minus i mine øyne. All den tid den desidert beste utøveren på distansen ikke var med. Derfor Hanne Haugland forran Rodal.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

oddvar_kjempebra skrev: man aug 22, 2022 1:54 pm
Kjetil-e skrev: man aug 22, 2022 12:51 am
6. Grete Waits
...for what?
Ganske naturlig, med VM gull og OL sølv i Maraton, 2 EM bronsje på bane. 5 VM gull i terrengløp. 1 verdensrekord på 3000 meter og 4 uofisielle verdensrekorder. Eller verdens bestenotering (som det vel het den gang) på maraton.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

1: Karsten Warholm- OL-Gull, 2 VM-Gull, 2 EM-Gull- og det at han har vært med på å så til de grader flytte nivået på 400 hekk, noe som kulminerte i den utenomjordiske WR i OL i fjor gjør han også til nr.1, samt det at han totalt sett har vært en lederskikkelse på distansen de siste 5 åra!

2: Jakob Ingebrigtsen- er jammen ikke langt bak med OL-Gull på 1500, VM-Gull på 5000, 2 EM-Gull på begge disse 2, og måten han vinner disse løpene på: det ser så enkelt og selvfølgelig ut! Og at det skjer i øvelser som ikke akkurat er dominert av nordmenn historisk sett- nei det er ikke til å tro! :D

3: Andreas Thorkildsen- 2 strake OL-Gull der det første var en bombe, mens det andre ble tatt som favoritt. VM-Gull og 2 EM-Gull samt en medaljegarantist gjennom 8 sesonger fra 04 til 11. Vant i Athen da nivået i øvelsen lå littegrann nede- men var med å løfte det tilbake til +- 90 meter

4: Trine Hattestad- en profil fra 1984-2000, men slo ikke til før VM 93 med Gull! EM-Gull i 94, nytt VM-Gull i 97 før hun kronet karrieren med OL-Gull i 2000! Verdensrekordholder fra Bislett- en virkelig profil i norsk idrettshistorie!

5: Grete Waitz
6: Ingrid Kristiansen

To virkelige kvinneprofiler på langdistanse og maraton fra det glade 80-tallet med bla.a hvert sitt VM-Gull og diverse maratonseire. Waitz hakket foran- hun har bla.a OL-sølv.

7: Vebjørn Rodal- kort periode helt i verdenstoppen, men lå å knivet med Kipketer på 1,43-tallet noen hektiske sesonger, men...
...OL-Gullet på 800 meter gjør jo Virkelig sitt til at han kommer på min 7.plass! At Kipketer ikke var med er for meg nesten irrelevant pga tiden! 1:42,58: en av tidenes raskeste løp på det tidspunktet, en tid nevnte "danske" bare hadde vært under én gang i sin karriere på det tidspunktet. Ikke sikkert storfavoritt Kipketer hadde slått Rodal i Atlanta?

8: Egil Danielsen
9: Helge Løvland
10: Henrik Ingebrigtsen

Litt vanskelig å vurdere gjengen fra 1956 og bakover i tid- men er noe magisk over fortellingen om Egil Danielsens reise helt over til Melbourne i november/desember 1956 som endte i OL-Gull og ny WR, og om ikke idretten var like proff for 100 år siden- så er det litt stas å si at Norge har OL-Gull i 10-kamp med Helge Løvland i 1920.
Og ingen globale medaljer på eldstemann Ingebrigtsen, "bare" 1 Gull og 3 andre EM-medaljer- men Henrik Ingebrigtsen startet hele Ingebrigtsen-eventyret for 10 år siden og fortjener således 10.plassen! 5.plass fra OL og 6. plass fra VM lar seg jo også høre :)



Ellers noen store navn som ikke kom med! Kanskje burde Trond Nymark vært inne på 10.plassen pga. VM-Gullet fra 2009? Men i likhet med Hanne Haugland og høyde 1997, så ble det med denne medaljen selv om de hadde sine resultater ellers også!
Kjersti Tysse Plätzer har derimot OL-sølv fra både 00 og 08- men er vel så kjent for litt for mange diskvalifikasjoner 😔- og har heller ingen tittel fra store mesterskap!
Filip Ingebrigtsen: måtte blitt han på 10.plass istedet for sin bror, og har til forskjell fra bror Henrik medalje fra VM. Men Henriks betydning i kraft av "starten på eventyret"- samt 4 EM-medaljer fra både 1500 og 5000 bikker det hele i Henriks favør.
Ellers får vi håpe "medaljegrossist" Eivind Henriksen kan svinge slegga til Gull etterhvert slik at han kan slå seg inn på Topp 10-lista, verre blir det nok for Pål Haugen Lillefosse og stavgjengen å komme seg inn her så lenge Duplantis abonnerer på Gullmedaljene- men "time vill sjåvv" 😊

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Kjetil-e skrev: man aug 22, 2022 3:37 pm
oddvar_kjempebra skrev: man aug 22, 2022 1:55 pm
Kjetil-e skrev: man aug 22, 2022 12:51 am Ja hva er din liste. Setter selv opp min 10 på topp her nå. Men obs jeg har ikke orket å rangere de ganle før min tid.

1. Jacob Ingebrigtsen
2. Karsten Warholm
3. Andreas Thorkildsen
4. Trine Hattestad
5. Ingrid Kristiansen
6. Grete Waits
7. Hanne Haugland
8. Vebjørn Rodal
9. Henrik Ingebrigtsen
10. Geir Moen
Hanne Haugland over Vebjørn Rodal gir ingen mening.
Fordi Rodal vant kun 1 stort løp i sin karriere. Og den gangen så stilte ikke den som var den desidert beste utøveren på distansen opp. Så selv om det ble et OL gull, så vil det ALLTID være et stort minus i mine øyne. All den tid den desidert beste utøveren på distansen ikke var med. Derfor Hanne Haugland forran Rodal.
Nivået på Rodals seier med Olympisk rekord var høyere enn Hauglands 199 i fjerde forsøk. Synes det ikke kan brukes for mye mot han at han konkurrerte mot tidenes til da beste på distansen, verdensrekorden ble riktignok satt etterpå og Rodals løp, som var bare hundredeler bak Kipketers rekord da, mens høydenivået året etter ikke var all verden.
Rodal fikk også et EM-sølv og en VM-bronse, mens Haugland hadde lite å vise til utenom VM-gullet, bortsett fra et par innendørsmedaljer, men det blir aldri like stort. Rodal hadde også en innendørsmedalje.

Hvorfor har du Ingebrigtsen foran Warholm, som har vunnet mer og presset verdensrekorden ned til utenkelige tider, mens Jakob har utnyttet at nivået er litt lavere enn det har vært på sine øvelser. Kanskje Jakob kan gå forbi Karsten om noen år, men synes ikke han er helt der enda, selv om han i år såklart har hatt en bedre sesong.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Kjetil-e skrev: man aug 22, 2022 3:37 pm
oddvar_kjempebra skrev: man aug 22, 2022 1:55 pm
Kjetil-e skrev: man aug 22, 2022 12:51 am Ja hva er din liste. Setter selv opp min 10 på topp her nå. Men obs jeg har ikke orket å rangere de ganle før min tid.

1. Jacob Ingebrigtsen
2. Karsten Warholm
3. Andreas Thorkildsen
4. Trine Hattestad
5. Ingrid Kristiansen
6. Grete Waits
7. Hanne Haugland
8. Vebjørn Rodal
9. Henrik Ingebrigtsen
10. Geir Moen
Hanne Haugland over Vebjørn Rodal gir ingen mening.
Fordi Rodal vant kun 1 stort løp i sin karriere. Og den gangen så stilte ikke den som var den desidert beste utøveren på distansen opp. Så selv om det ble et OL gull, så vil det ALLTID være et stort minus i mine øyne. All den tid den desidert beste utøveren på distansen ikke var med. Derfor Hanne Haugland forran Rodal.
Det ble ny olympisk rekord så den 800m står seg godt. Man må være med for å vinne.

Haugland er støv sammenlignet med Rodal.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

1. Ida Marcussen

KansjeD

Legg inn av KansjeD »

Her er min liste:

https://youtu.be/QPdDjUhXA7c

Storholt, Stensen, Stenshjemmet Og Sjøbrend, Åsså'n Hjallis. :)

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Kjetil-e skrev: man aug 22, 2022 3:47 pm
oddvar_kjempebra skrev: man aug 22, 2022 1:54 pm
Kjetil-e skrev: man aug 22, 2022 12:51 am
6. Grete Waits
...for what?
Ganske naturlig, med VM gull og OL sølv i Maraton, 2 EM bronsje på bane. 5 VM gull i terrengløp. 1 verdensrekord på 3000 meter og 4 uofisielle verdensrekorder. Eller verdens bestenotering (som det vel het den gang) på maraton.
Les hva jeg skrev en gang til. Og les hva du har (feil)skrevet. Det har ingenting med hennes mange fantastiske prestasjoner å gjøre.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Kjetil-e skrev: man aug 22, 2022 3:37 pm
oddvar_kjempebra skrev: man aug 22, 2022 1:55 pm
Kjetil-e skrev: man aug 22, 2022 12:51 am Ja hva er din liste. Setter selv opp min 10 på topp her nå. Men obs jeg har ikke orket å rangere de ganle før min tid.

1. Jacob Ingebrigtsen
2. Karsten Warholm
3. Andreas Thorkildsen
4. Trine Hattestad
5. Ingrid Kristiansen
6. Grete Waits
7. Hanne Haugland
8. Vebjørn Rodal
9. Henrik Ingebrigtsen
10. Geir Moen
Hanne Haugland over Vebjørn Rodal gir ingen mening.
Fordi Rodal vant kun 1 stort løp i sin karriere. Og den gangen så stilte ikke den som var den desidert beste utøveren på distansen opp. Så selv om det ble et OL gull, så vil det ALLTID være et stort minus i mine øyne. All den tid den desidert beste utøveren på distansen ikke var med. Derfor Hanne Haugland forran Rodal.
Merkelig og historieløs argumentasjon. Rodals løp var på en supertid. Og han tok to andre medaljer i mesterskap. Haugland vant en konkurranse hvor nivået ikke var spesielt høyt. Rodal hadde også flere andre gode løp helt i verdenstoppen.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

oddvar_kjempebra skrev: man aug 22, 2022 10:41 pm
Kjetil-e skrev: man aug 22, 2022 3:37 pm
oddvar_kjempebra skrev: man aug 22, 2022 1:55 pm

Hanne Haugland over Vebjørn Rodal gir ingen mening.
Fordi Rodal vant kun 1 stort løp i sin karriere. Og den gangen så stilte ikke den som var den desidert beste utøveren på distansen opp. Så selv om det ble et OL gull, så vil det ALLTID være et stort minus i mine øyne. All den tid den desidert beste utøveren på distansen ikke var med. Derfor Hanne Haugland forran Rodal.
Merkelig og historieløs argumentasjon. Rodals løp var på en supertid. Og han tok to andre medaljer i mesterskap. Haugland vant en konkurranse hvor nivået ikke var spesielt høyt. Rodal hadde også flere andre gode løp helt i verdenstoppen.
Det er ditt syn, nå spurte jeg om hva folk mente var sin topp 10 liste. Og da må jeg faktisk få lov til å sette Rodal langt ned på min liste.

Dere snakker mye om tiden til Rodal i Atlanta, på løp fra 800 meter og oppover er tiden egentlig ganske irrelevant i mesterskap.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Tar bare med utøvere i min og litt før min tid:

1. Karsten Warholm
2. Jakob Ingebrigtsen
3. Andreas Thorkildsen
4. Ingrid Kristiansen
5. Vebjørn Rodal
6. Trine Hattestad
7. Grete Waitz
8. Hanne Haugland

Karsten foreløpig foran Jakob. 3 globale gull og en strålende v-rekord vs 2 globale gull og foreløpig et stykke unna v-rekord.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

netrebske skrev: man aug 22, 2022 10:14 pm
Kjetil-e skrev: man aug 22, 2022 3:37 pm
oddvar_kjempebra skrev: man aug 22, 2022 1:55 pm

Hanne Haugland over Vebjørn Rodal gir ingen mening.
Fordi Rodal vant kun 1 stort løp i sin karriere. Og den gangen så stilte ikke den som var den desidert beste utøveren på distansen opp. Så selv om det ble et OL gull, så vil det ALLTID være et stort minus i mine øyne. All den tid den desidert beste utøveren på distansen ikke var med. Derfor Hanne Haugland forran Rodal.
Nivået på Rodals seier med Olympisk rekord var høyere enn Hauglands 199 i fjerde forsøk. Synes det ikke kan brukes for mye mot han at han konkurrerte mot tidenes til da beste på distansen, verdensrekorden ble riktignok satt etterpå og Rodals løp, som var bare hundredeler bak Kipketers rekord da, mens høydenivået året etter ikke var all verden.
Rodal fikk også et EM-sølv og en VM-bronse, mens Haugland hadde lite å vise til utenom VM-gullet, bortsett fra et par innendørsmedaljer, men det blir aldri like stort. Rodal hadde også en innendørsmedalje.

Hvorfor har du Ingebrigtsen foran Warholm, som har vunnet mer og presset verdensrekorden ned til utenkelige tider, mens Jakob har utnyttet at nivået er litt lavere enn det har vært på sine øvelser. Kanskje Jakob kan gå forbi Karsten om noen år, men synes ikke han er helt der enda, selv om han i år såklart har hatt en bedre sesong.
Nå har faktisk Jacob vunnet mer enn Karsten, 6 gull på bane mot 5. Pluss at Jacob og med unntak av OL har hatt et tøffere konkuranseprogram enn Karsten.

Du kan mene det om Rodal men for meg så vil det alltid ligge som en skygge over Rodals gull.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Kjetil-e skrev: tir aug 23, 2022 10:56 am
oddvar_kjempebra skrev: man aug 22, 2022 10:41 pm
Kjetil-e skrev: man aug 22, 2022 3:37 pm
Fordi Rodal vant kun 1 stort løp i sin karriere. Og den gangen så stilte ikke den som var den desidert beste utøveren på distansen opp. Så selv om det ble et OL gull, så vil det ALLTID være et stort minus i mine øyne. All den tid den desidert beste utøveren på distansen ikke var med. Derfor Hanne Haugland forran Rodal.
Merkelig og historieløs argumentasjon. Rodals løp var på en supertid. Og han tok to andre medaljer i mesterskap. Haugland vant en konkurranse hvor nivået ikke var spesielt høyt. Rodal hadde også flere andre gode løp helt i verdenstoppen.
Det er ditt syn, nå spurte jeg om hva folk mente var sin topp 10 liste. Og da må jeg faktisk få lov til å sette Rodal langt ned på min liste.

Dere snakker mye om tiden til Rodal i Atlanta, på løp fra 800 meter og oppover er tiden egentlig ganske irrelevant i mesterskap.
Det var et merkelig svar. Har noen sagt at du ikke skal få ha et annet syn enn meg (og andre)?
Det at vi er uenige i ditt standpunkt betyr ikke at vi mener du ikke skal få lov til å ha det. Men du må tåle at jeg peker på det jeg mener er svak argumentasjon fra din side.

Og nei, tid er ikke irrelevant i et mesterskap. Kun hvis det blir et lureløp. Og det ble det absolutt ikke i 1996. Hvis jeg ikke husker feil er den tiden fremdeles topp 20 gjennom alle tider. Hauglands 1.99 er ikke topp 50 en gang.
Og jeg kan jo minne om at verdensrekorden på 800 meter ble satt i et mesterskapsløp.

Å ha Haugland over Rodal er fremdeles veldig merkelig. Jeg ser ikke hvordan du klarte å havne der. Rodal har som sagt også to andre mesterskapsmedaljer.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den tir aug 23, 2022 11:27 am, redigert 2 ganger totalt.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Syns det er 7 (moderne) utøvere som skiller seg ganske kraftig ut og er godt foran resten.

1. Karsten Warholm
2. Trine Hattestad
3. Jakob Ingebrigtsen
4. Andreas Thorkildsen
5. Ingrid Kristiansen
6. Grete Waitz
7. Vebjørn Rodal

Warholm er for meg en soleklar ener med OL-, VM- og EM-gull samt to verdensrekorder der den siste er av det uvirkelige slaget.

Hattestad får andreplassen siden hun også har klart alt, dog ble verdensrekordene hennes satt rett etter at det ble innført ny spydtype og de stod heller ikke spesielt lenge. Setter Thorkildsen på fjerde selv om han har vunnet mer enn både Hattestad og Jakob. Syns det per nå er forholdsvis jevnt mellom disse 3, men vil tro Jakob går forbi de to andre i løpet av karrieren.

Kristansen får femteplassen pga verdensrekorden på 10 000 meter som muligens burde stått lenger enn den fikk. Den kinesiske jenta som slo den var tross alt av den suspekte typen. Både hun og Grete Waitz har litt tynt med medaljer fra mesterskap, men det ble ikke arrangert så mange mesterskap på deres tid og setter derfor Waitz på plassen bak.

Rodal får "sisteplassen" fordi han i motsetning til de andre 6 aldri var verdens beste på sin øvelse og hadde en forholdsvis kort karriere på toppnivå.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Kjetil-e skrev: tir aug 23, 2022 10:56 am
oddvar_kjempebra skrev: man aug 22, 2022 10:41 pm
Kjetil-e skrev: man aug 22, 2022 3:37 pm
Fordi Rodal vant kun 1 stort løp i sin karriere. Og den gangen så stilte ikke den som var den desidert beste utøveren på distansen opp. Så selv om det ble et OL gull, så vil det ALLTID være et stort minus i mine øyne. All den tid den desidert beste utøveren på distansen ikke var med. Derfor Hanne Haugland forran Rodal.
Merkelig og historieløs argumentasjon. Rodals løp var på en supertid. Og han tok to andre medaljer i mesterskap. Haugland vant en konkurranse hvor nivået ikke var spesielt høyt. Rodal hadde også flere andre gode løp helt i verdenstoppen.
Det er ditt syn, nå spurte jeg om hva folk mente var sin topp 10 liste. Og da må jeg faktisk få lov til å sette Rodal langt ned på min liste.

Dere snakker mye om tiden til Rodal i Atlanta, på løp fra 800 meter og oppover er tiden egentlig ganske irrelevant i mesterskap.
I utgangspunktet sant nok mtp at de fra 800 meter og oppover løper i samlet felt og ulike taktikker osv.

Men: når tiden på 800.meteren i Atlanta likevel ble så sterk som den ble:

* har ikke det noen ting å si mtp hvor sterkt dette løpet var fra Rodal isolert sett?
* og var ikke tiden såpass sterk at det kan tenkes at nevnte danske ville fått problemer med å slå Rodal uansett i det løpet?

Jeg sier ikke at så ville skjedd- men for min del har den sterke tiden til Rodal en avgjørende betydning for hvor høyt jeg setter denne prestasjonen- nemlig som vår 3.sterkeste enkeltprestasjon bak Gullene til Warholm og Ingebrigtsen i fjorårets OL

lund

Legg inn av lund »

Kjetil-e skrev: tir aug 23, 2022 11:03 am
netrebske skrev: man aug 22, 2022 10:14 pm
Kjetil-e skrev: man aug 22, 2022 3:37 pm
Fordi Rodal vant kun 1 stort løp i sin karriere. Og den gangen så stilte ikke den som var den desidert beste utøveren på distansen opp. Så selv om det ble et OL gull, så vil det ALLTID være et stort minus i mine øyne. All den tid den desidert beste utøveren på distansen ikke var med. Derfor Hanne Haugland forran Rodal.
Nivået på Rodals seier med Olympisk rekord var høyere enn Hauglands 199 i fjerde forsøk. Synes det ikke kan brukes for mye mot han at han konkurrerte mot tidenes til da beste på distansen, verdensrekorden ble riktignok satt etterpå og Rodals løp, som var bare hundredeler bak Kipketers rekord da, mens høydenivået året etter ikke var all verden.
Rodal fikk også et EM-sølv og en VM-bronse, mens Haugland hadde lite å vise til utenom VM-gullet, bortsett fra et par innendørsmedaljer, men det blir aldri like stort. Rodal hadde også en innendørsmedalje.

Hvorfor har du Ingebrigtsen foran Warholm, som har vunnet mer og presset verdensrekorden ned til utenkelige tider, mens Jakob har utnyttet at nivået er litt lavere enn det har vært på sine øvelser. Kanskje Jakob kan gå forbi Karsten om noen år, men synes ikke han er helt der enda, selv om han i år såklart har hatt en bedre sesong.
Nå har faktisk Jacob vunnet mer enn Karsten, 6 gull på bane mot 5. Pluss at Jacob og med unntak av OL har hatt et tøffere konkuranseprogram enn Karsten.

Du kan mene det om Rodal men for meg så vil det alltid ligge som en skygge over Rodals gull.
4 av de 6 gullene er tross alt i EM. I løpsøvelser er det tross alt rimelig stor forskjell på EM og VM/OL.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

lund skrev: tir aug 23, 2022 12:11 pm
Kjetil-e skrev: tir aug 23, 2022 11:03 am
netrebske skrev: man aug 22, 2022 10:14 pm
Nivået på Rodals seier med Olympisk rekord var høyere enn Hauglands 199 i fjerde forsøk. Synes det ikke kan brukes for mye mot han at han konkurrerte mot tidenes til da beste på distansen, verdensrekorden ble riktignok satt etterpå og Rodals løp, som var bare hundredeler bak Kipketers rekord da, mens høydenivået året etter ikke var all verden.
Rodal fikk også et EM-sølv og en VM-bronse, mens Haugland hadde lite å vise til utenom VM-gullet, bortsett fra et par innendørsmedaljer, men det blir aldri like stort. Rodal hadde også en innendørsmedalje.

Hvorfor har du Ingebrigtsen foran Warholm, som har vunnet mer og presset verdensrekorden ned til utenkelige tider, mens Jakob har utnyttet at nivået er litt lavere enn det har vært på sine øvelser. Kanskje Jakob kan gå forbi Karsten om noen år, men synes ikke han er helt der enda, selv om han i år såklart har hatt en bedre sesong.
Nå har faktisk Jacob vunnet mer enn Karsten, 6 gull på bane mot 5. Pluss at Jacob og med unntak av OL har hatt et tøffere konkuranseprogram enn Karsten.

Du kan mene det om Rodal men for meg så vil det alltid ligge som en skygge over Rodals gull.
4 av de 6 gullene er tross alt i EM. I løpsøvelser er det tross alt rimelig stor forskjell på EM og VM/OL.
Vel litt både og, ser du på 1500 meter i årets VM så gikk de 5 første plassene til løpere fra Europa. Så selv om de har vært mye afrika domminert så er det fler enn Jacob og Jake Wightman fra Europa som kan hevde seg i verdenstoppen og.
Sist redigert av Kjetil-e den tir aug 23, 2022 12:28 pm, redigert 1 gang totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Friidrett»