Din liste over tidenes norske friidrettsutøvere?

Svar
KongOlav2

Re: Din liste over tidenes norske friidrettsutøvere?

Legg inn av KongOlav2 »

lund skrev: tir aug 23, 2022 1:53 pm Hvilke kriterier bruker folk egentlig? Jeg vekter det etter litt forskjellige kriterier for min del. Vekter verdensrekorder og OL-gull aller høyest, deretter VM-gull/medaljer og deretter EM-gull/medaljer. I tillegg til at jeg vekter enkelte øvelser høyere enn andre (100 m over spyd f.eks.)
Noe det samme, men vekter OL- og VM-gull relativt likt.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

KongOlav2 skrev: tir aug 23, 2022 2:13 pm
lund skrev: tir aug 23, 2022 1:53 pm Hvilke kriterier bruker folk egentlig? Jeg vekter det etter litt forskjellige kriterier for min del. Vekter verdensrekorder og OL-gull aller høyest, deretter VM-gull/medaljer og deretter EM-gull/medaljer. I tillegg til at jeg vekter enkelte øvelser høyere enn andre (100 m over spyd f.eks.)
Noe det samme, men vekter OL- og VM-gull relativt likt.
Jeg og vektlegger først og fremst medaljer, og OL og VM relativt likt. Og EM litt mindre. Men jeg rangerer EM - Gull fremfor OL eller VM sølv for å si det slik. Pluss at jeg skjeler litt til andre medaljer som for eks Terrengløp og innendørs. Sammen med en individuell vurdering. Men i all hovedsak er det EM, VM og OL på bane + maraton jeg ser til.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 1:48 pm
Kjetil-e skrev: tir aug 23, 2022 1:39 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 12:37 pm

Når du får nye opplysninger så bør du revurdere ditt standpunkt. Det er jo det normale å gjøre. At du setter likhetstegn mellom det å diskutere en sak og det å krangle synes jeg er merkelig. Dette er et diskusjonsforum, rart at du reagerer sånn på at noen er uenig med deg.

Jeg registrerer at du mener det er et minus at Rodal vant uten den beste til stede, mens du mener det ikke er et minus at Haugland vant uten den beste til stede. Skjønne det den som kan.

Hvorvidt jeg kommer til å sette opp en liste eller ikke er jo ikke relevant i denne sammenheng.
Når du faktisk kritiserer andre for deres lister så er det jo i høyeste grad relevant å be deg sette opp din egen liste. Og nei jeg ser ingen grunn til å endre standpunkt på min liste. Like lite som jeg vil prøve å få andre til å endre standpunktet sitt om lista.
Når man får nye opplysninger så er det fornuftige å revurdere sitt standpunkt. At du velger å ikke gjøre det er jo helt greit, men da må du tåle å høre at andre synes det er rart. Hovedpoenget ditt var jo at Rodals verste konkurrent ikke var med. Når du da får vite at heller ikke Hauglands verste konkurrent var med så er jo det eneste fornuftige å revurdere ditt standpunkt.

Men av en eller annen grunn skal du stå på det uansett hva du får vite.

Og jeg har ikke kritisert din liste, det meste på lista di er jeg enig i. Men jeg har kritisert at du har Haugland over Rodal. Det gir ingen mening.
Det har ikke kommet opplysninger som jeg ser på som grunn nok til å endre min oppfatning. Eller hvis jeg skulle endret på noe så er det Trond Nymark inn, hadde faktisk glemt VM-Gullet hans i farta. Men føler at Geir Moen forsvarer den plassen bedre enn Trond Nymark totalt sett.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Kjetil-e skrev: tir aug 23, 2022 5:02 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 1:48 pm
Kjetil-e skrev: tir aug 23, 2022 1:39 pm

Når du faktisk kritiserer andre for deres lister så er det jo i høyeste grad relevant å be deg sette opp din egen liste. Og nei jeg ser ingen grunn til å endre standpunkt på min liste. Like lite som jeg vil prøve å få andre til å endre standpunktet sitt om lista.
Når man får nye opplysninger så er det fornuftige å revurdere sitt standpunkt. At du velger å ikke gjøre det er jo helt greit, men da må du tåle å høre at andre synes det er rart. Hovedpoenget ditt var jo at Rodals verste konkurrent ikke var med. Når du da får vite at heller ikke Hauglands verste konkurrent var med så er jo det eneste fornuftige å revurdere ditt standpunkt.

Men av en eller annen grunn skal du stå på det uansett hva du får vite.

Og jeg har ikke kritisert din liste, det meste på lista di er jeg enig i. Men jeg har kritisert at du har Haugland over Rodal. Det gir ingen mening.
Det har ikke kommet opplysninger som jeg ser på som grunn nok til å endre min oppfatning.
Så du visste at Haugland også manglet sin hardeste konkurrent? Da skjønner jeg ikke hvorfor du kun brukte det mot Rodal. Det gir jo ingen mening.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 5:25 pm
Kjetil-e skrev: tir aug 23, 2022 5:02 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 1:48 pm

Når man får nye opplysninger så er det fornuftige å revurdere sitt standpunkt. At du velger å ikke gjøre det er jo helt greit, men da må du tåle å høre at andre synes det er rart. Hovedpoenget ditt var jo at Rodals verste konkurrent ikke var med. Når du da får vite at heller ikke Hauglands verste konkurrent var med så er jo det eneste fornuftige å revurdere ditt standpunkt.

Men av en eller annen grunn skal du stå på det uansett hva du får vite.

Og jeg har ikke kritisert din liste, det meste på lista di er jeg enig i. Men jeg har kritisert at du har Haugland over Rodal. Det gir ingen mening.
Det har ikke kommet opplysninger som jeg ser på som grunn nok til å endre min oppfatning.
Så du visste at Haugland også manglet sin hardeste konkurrent? Da skjønner jeg ikke hvorfor du kun brukte det mot Rodal. Det gir jo ingen mening.
Og jeg skjønner ikke hvorfor DU ikke kan godta at folk har andre meninger enn DEG.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Kjetil-e skrev: tir aug 23, 2022 5:37 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 5:25 pm
Kjetil-e skrev: tir aug 23, 2022 5:02 pm
Det har ikke kommet opplysninger som jeg ser på som grunn nok til å endre min oppfatning.
Så du visste at Haugland også manglet sin hardeste konkurrent? Da skjønner jeg ikke hvorfor du kun brukte det mot Rodal. Det gir jo ingen mening.
Og jeg skjønner ikke hvorfor DU ikke kan godta at folk har andre meninger enn DEG.
Her roter du fælt. Det at jeg er uenig i dine vurderinger betyr ikke at jeg ikke godtar dine meninger. Men dette er et diskusjonsforum. Man skal bryne seg på andres meninger og argumenter.

Og jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du bruker et argument mot Rodal, men ikke bruker det samme argumentet mot Haugland. Så jeg lurer på om du kan forklare det.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Det blir slik per dags dato for min del:

1.Karsten Warholm
2.Jakob Ingebrigtsen

Jeg vurderer 1500, i et historisk perspektiv, som den mest legendariske distansen/øvelsen i friidrett, selv om den i senere tid er nummer 2 bak 100 m. Det gjør sitt til at jeg ut fra medaljer setter Jakob foran. Det gjør jeg også om man tar vekk EM. Warholms verdensrekorder gjør opp for det, og de stiller likt etter de to sammenligningene. Det som får det til å tippe over i Warholms favør er at han så langt har lengere fartstid som nummer 1 i sin gren. Jakob tok 1500 tronen i OL, og selv om han nok har vært den beste på 5000 et par sesonger, så er det jo først under årets VM at han definitivt overtok der også. Litt på siden av det som diskuterer her, så mener jeg at både Warholm og Jakob er kun et godt VM og OL til, fra å være nummer 1 og 2 som tidenes norske idrettsutøvere.
https://fridiskusjon.no/viewtopic.php?t=3414

3.Vebjørn Rodal
4.Andreas Thorkildsen
5.Helge Løvland
6.Trine Hattestad
7.Grete Waitz
8.Egil Danielsen
9.Ingrid Kristiansen

De utøverne skiller seg greit ut fra resten, så den 10.plassen er nesten det vanskeligste med en slik liste...

10.Hanne Haugland

Synes Eivind Henriksen er veldig nær, og vil nok inn med en internasjonal medalje til. Skulle gjerne argumentert for flere Ingebrigtsen...men Henrik mangler den globale medaljen for å komme inn. Filip er litt nærmere i og med bronsen fra VM.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Min liste
1. Karstein Warholm (Verdensrekord, Nr1 i fleire år i sin øvelser og både VM og OL gull)
2. Jacob Ingebrigtsen ( Har alt som Warholm har, men mangler verdensrekorden som kronet på verket) Kan plassere Warholm om han lykkas betre i Paris OL
3. Andreas Thorkildsen ( Har 2 OL gull på rad i spyd. Vant også VM gull + 3 sølv)
4. Vebjørn Rodal ( Fantastisk OL gull i 96, men plassere Andreas over pga fleire medlajer i større mesterskap)
5. Grete Waitz ( Vant ekstremt mange maratonløp i sin karriere som trekker opp. Sjølv om det kun vart 1 OL sølv + VM Gull
6. Trine Hattestad ( Vant OL gull + 2 VM GULL. Har også OL og VM bronse)
7. Ingrid Kristiansen ( Vant både maraton løp, 10000 meter og terengløp i VM. Manglar OL gull/medaljer som trekker ned for dei 2 over
8. Helge Løvland ( OL gull i tikamp. Vanskeleg å vete kor sterkt presentasjonen er målt mot nyare tid)
9. Kjersti Tysse Platzer ( 2 OL Sølv og vant også verdenscupen i kappgang. Hadde sannsynlegvis hatt fleire medaljer om russiske utøvere som i ettertid har blitt tatt i doping hadde blitt tatt.
10. Hanne Haugland ( VM gull i 1997)

Andre namn rett under Trond Nymark, Egil Danielsen, Fliip og Henrik Ingebrigtsen og Eivind Henriksen

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 1:48 pm
Kjetil-e skrev: tir aug 23, 2022 1:39 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 12:37 pm

Når du får nye opplysninger så bør du revurdere ditt standpunkt. Det er jo det normale å gjøre. At du setter likhetstegn mellom det å diskutere en sak og det å krangle synes jeg er merkelig. Dette er et diskusjonsforum, rart at du reagerer sånn på at noen er uenig med deg.

Jeg registrerer at du mener det er et minus at Rodal vant uten den beste til stede, mens du mener det ikke er et minus at Haugland vant uten den beste til stede. Skjønne det den som kan.

Hvorvidt jeg kommer til å sette opp en liste eller ikke er jo ikke relevant i denne sammenheng.
Når du faktisk kritiserer andre for deres lister så er det jo i høyeste grad relevant å be deg sette opp din egen liste. Og nei jeg ser ingen grunn til å endre standpunkt på min liste. Like lite som jeg vil prøve å få andre til å endre standpunktet sitt om lista.
Når man får nye opplysninger så er det fornuftige å revurdere sitt standpunkt. At du velger å ikke gjøre det er jo helt greit, men da må du tåle å høre at andre synes det er rart. Hovedpoenget ditt var jo at Rodals verste konkurrent ikke var med. Når du da får vite at heller ikke Hauglands verste konkurrent var med så er jo det eneste fornuftige å revurdere ditt standpunkt.

Men av en eller annen grunn skal du stå på det uansett hva du får vite.

Og jeg har ikke kritisert din liste, det meste på lista di er jeg enig i. Men jeg har kritisert at du har Haugland over Rodal. Det gir ingen mening.
Når skal du klare og innse og tolerere at folk mener noe annet enn deg. At du prøver alt du kan for å hype opp Rodal kommer ikke til å endre min mening om hvor han hører hjemme.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Kjetil-e skrev: ons aug 24, 2022 9:40 am
oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 1:48 pm
Kjetil-e skrev: tir aug 23, 2022 1:39 pm

Når du faktisk kritiserer andre for deres lister så er det jo i høyeste grad relevant å be deg sette opp din egen liste. Og nei jeg ser ingen grunn til å endre standpunkt på min liste. Like lite som jeg vil prøve å få andre til å endre standpunktet sitt om lista.
Når man får nye opplysninger så er det fornuftige å revurdere sitt standpunkt. At du velger å ikke gjøre det er jo helt greit, men da må du tåle å høre at andre synes det er rart. Hovedpoenget ditt var jo at Rodals verste konkurrent ikke var med. Når du da får vite at heller ikke Hauglands verste konkurrent var med så er jo det eneste fornuftige å revurdere ditt standpunkt.

Men av en eller annen grunn skal du stå på det uansett hva du får vite.

Og jeg har ikke kritisert din liste, det meste på lista di er jeg enig i. Men jeg har kritisert at du har Haugland over Rodal. Det gir ingen mening.
Når skal du klare og innse og tolerere at folk mener noe annet enn deg. At du prøver alt du kan for å hype opp Rodal kommer ikke til å endre min mening om hvor han hører hjemme.
Her roter du fælt igjen. At jeg er uenig i din rangering av Rodal og Haugland betyr ikke at jeg ikke tolererer at du har et annet syn. Men dette er et diskusjonsforum., Du må tåle at folk er uenig med deg og ønsker å vite hvordan du har tenkt.

Og jeg har jo ikke hypet opp Rodal. Tvertimot så er det du som har hypet han ned. Ved å avfeie tiden han fikk. Og ved å vise til at hans argeste konkurrent ikke var med. Det blir jo veldig merkelig når du samtidig ignorerer at også Hauglands argeste konkurrent var borte.

Ser man helt objektiv på de to prestasjonene så :

1) er OL-gull litt mer prestisjefullt enn VM-gull
2) er 1.42.58 er bedre prestasjon enn 1.99 i høyde. (IAAF sin tabell gir langt flere poeng for 800-meter tiden)
3) manglet begge sin argeste konkurrent. Forskjellen var at 1.42.58 var fortere enn Kipketer noen gang hadde løpt til da. 1.99 var langt bak hva Kostadinova hadde hoppet det året. For ikke å snakke om verdensrekorden hennes (2.09)

I tillegg har Rodal to andre mesterskapsmedaljer.

Hvordan du kan ha Haugland over Rodal er et mysterium. Men siden dette er et diskusjonforum regner jeg med at du kan løse mysteriet ved å legge frem hvordan du har tenkt istedet for å sutre over at noen er uenige i dine vurderinger.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den ons aug 24, 2022 11:48 am, redigert 3 ganger totalt.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

oddvar_kjempebra skrev: ons aug 24, 2022 11:19 am

Forskjellen var at 1.42.59 var fortere enn Kipketer noen gang hadde løpt til da.
Da husker jeg feil. Greit nok det.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 12:26 pm
Kjetil-e skrev: man aug 22, 2022 3:37 pm
oddvar_kjempebra skrev: man aug 22, 2022 1:55 pm

Hanne Haugland over Vebjørn Rodal gir ingen mening.
Fordi Rodal vant kun 1 stort løp i sin karriere. Og den gangen så stilte ikke den som var den desidert beste utøveren på distansen opp. Så selv om det ble et OL gull, så vil det ALLTID være et stort minus i mine øyne. All den tid den desidert beste utøveren på distansen ikke var med. Derfor Hanne Haugland forran Rodal.
Men det at verdensrekordholder Stefka Kostdadinova ikke deltok i VM i 1997 (hun hadde vært over 2 meter mange ganger den sesongen) bruker du ikke mot Haugland skjønner jeg?
Har studert litt Kostadinova-eksempelet: og det ser ut til at hun ikke konkurrerte lenger enn til 5.juni det året (1,90 i Romas Golden Gala)- før hun deretter la opp
https://www.worldathletics.org/athletes ... a-14268653

Men enig med deg i at det uansett er rart å plassere Haugland foran Rodal, og at det i Rodals tilfelle med OL i Atlanta legges større vekt på Kipketers fravær vs. hvor fort Rodal løp!

Rodal var også den ene av kun 2 europeere i finalen. Den andre var en tysker med kamerunsk far- og man måtte altså løpe på 1:42 bare for å ta medalje (!)

Hauglands VM-Gull i 1997 gikk på 1,99- etter omhopping mot 2 andre...

...så nei- kan ikke helt forstå hennes plassering på trådstarters liste- annet enn karrierelengden hennes med 8.plass så tidlig som fra EM 1990 samt flere plasseringer mellom 5. og 9.plass i mesterskapene mellom nevnte EM og VM 1997.

Men med flere slike høyst ordinære mesterskaps-plasseringer i tillegg til bare én medalje- så trekker det litt ned for min del vs. Rodals kortere, men mer medaljerike karriere der OL 1996 selvsagt skinner som en sol 😊

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

JODDEMM skrev: ons aug 24, 2022 11:35 am
oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 12:26 pm
Kjetil-e skrev: man aug 22, 2022 3:37 pm
Fordi Rodal vant kun 1 stort løp i sin karriere. Og den gangen så stilte ikke den som var den desidert beste utøveren på distansen opp. Så selv om det ble et OL gull, så vil det ALLTID være et stort minus i mine øyne. All den tid den desidert beste utøveren på distansen ikke var med. Derfor Hanne Haugland forran Rodal.
Men det at verdensrekordholder Stefka Kostdadinova ikke deltok i VM i 1997 (hun hadde vært over 2 meter mange ganger den sesongen) bruker du ikke mot Haugland skjønner jeg?
Har studert litt Kostadinova-eksempelet: og det ser ut til at hun ikke konkurrerte lenger enn til 5.juni det året (1,90 i Romas Golden Gala)- før hun deretter la opp
https://www.worldathletics.org/athletes ... a-14268653

Det er ikke helt riktig. Hun la ikke opp før i 1999. Men hvis jeg ikke husker helt feil var det en skade som hindret henne fra å delta mer i 1997. Mulig hun aldri helt ble kvitt den og da til slutt la opp. Tidligere på året (i 1997) hadde hun to ganger hoppet over 2.02.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Guttorm123 skrev: ons aug 24, 2022 11:32 am
oddvar_kjempebra skrev: ons aug 24, 2022 11:19 am

Forskjellen var at 1.42.59 var fortere enn Kipketer noen gang hadde løpt til da.
Da husker jeg feil. Greit nok det.
1.42.87 var Kipketers beste tid til da. Men han løp jo betydelig fortere senere. Men da i løp med hare. I mesterskap løp han aldri under 1.43.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

ms_8 skrev: ons aug 24, 2022 9:20 am 7. Ingrid Kristiansen ( Vant både maraton løp, 10000 meter og terengløp i VM. Manglar OL gull/medaljer som trekker ned for dei 2 over
Akkurat dette med manglende OL-gull/medaljer for Ingrid Kristiansen syns jeg er litt vanskelig å vurdere. Hun hadde 3 OL i løpet av karrieren sin, i 1980 boikottet Norge lekene, i 1984 stod verken 5 000 eller 10 000 på programmet og i 1988 var fortsatt ikke 5 000 på programmet, men hun deltok på 10 000 der hun måtte bryte på grunn av brudd i foten. I motsetning til de andre på listen har hun ikke fått delta i skadefri tilstand på sin beste øvelse i ett eneste OL selv om hun selvsagt også var veldig god på maraton og deltok i den øvelsen i 1984.

For min del endte jeg opp med å nesten se bort fra manglende OL-suksess for Kristiansen i min vurdering av henne rett og slett fordi hun hadde såpass mye dårligere forutsetninger enn de andre for å prestere der.

Edit: Utenom OL i 1988 fikk Kristiansen bare 2 sjanser til å løpe 10 000 meter i mesterskap og hun vant begge gangene. 5 000 meter var ikke på mesterskapsprogrammet en eneste gang under hennes karriere.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

tartaglia2 skrev: ons aug 24, 2022 12:34 pm
ms_8 skrev: ons aug 24, 2022 9:20 am 7. Ingrid Kristiansen ( Vant både maraton løp, 10000 meter og terengløp i VM. Manglar OL gull/medaljer som trekker ned for dei 2 over
Akkurat dette med manglende OL-gull/medaljer for Ingrid Kristiansen syns jeg er litt vanskelig å vurdere. Hun hadde 3 OL i løpet av karrieren sin, i 1980 boikottet Norge lekene, i 1984 stod verken 5 000 eller 10 000 på programmet og i 1988 var fortsatt ikke 5 000 på programmet, men hun deltok på 10 000 der hun måtte bryte på grunn av brudd i foten. I motsetning til de andre på listen har hun ikke fått delta i skadefri tilstand på sin beste øvelse i ett eneste OL selv om hun selvsagt også var veldig god på maraton og deltok i den øvelsen i 1984.

For min del endte jeg opp med å nesten se bort fra manglende OL-suksess for Kristiansen i min vurdering av henne rett og slett fordi hun hadde såpass mye dårligere forutsetninger enn de andre for å prestere der.
Godt poeng. Samstundes viser dette kor vanskeleg det er å vurdere Norges 10 beste. Det er utruleg mange omsyn å ta når man setter opp ein slik liste. Dessutan er det også stor forskjell mellom idrettene. Eksempel spyd versus løyping og kva tidsperioden. Waitz misset også OL i 1980

lund

Legg inn av lund »

Team Ingebrigtsen skrev: ons aug 24, 2022 9:01 am Det blir slik per dags dato for min del:

1.Karsten Warholm
2.Jakob Ingebrigtsen

Jeg vurderer 1500, i et historisk perspektiv, som den mest legendariske distansen/øvelsen i friidrett, selv om den i senere tid er nummer 2 bak 100 m. Det gjør sitt til at jeg ut fra medaljer setter Jakob foran. Det gjør jeg også om man tar vekk EM. Warholms verdensrekorder gjør opp for det, og de stiller likt etter de to sammenligningene. Det som får det til å tippe over i Warholms favør er at han så langt har lengere fartstid som nummer 1 i sin gren. Jakob tok 1500 tronen i OL, og selv om han nok har vært den beste på 5000 et par sesonger, så er det jo først under årets VM at han definitivt overtok der også. Litt på siden av det som diskuterer her, så mener jeg at både Warholm og Jakob er kun et godt VM og OL til, fra å være nummer 1 og 2 som tidenes norske idrettsutøvere.
https://fridiskusjon.no/viewtopic.php?t=3414

3.Vebjørn Rodal
4.Andreas Thorkildsen
5.Helge Løvland
6.Trine Hattestad
7.Grete Waitz
8.Egil Danielsen
9.Ingrid Kristiansen

De utøverne skiller seg greit ut fra resten, så den 10.plassen er nesten det vanskeligste med en slik liste...

10.Hanne Haugland

Synes Eivind Henriksen er veldig nær, og vil nok inn med en internasjonal medalje til. Skulle gjerne argumentert for flere Ingebrigtsen...men Henrik mangler den globale medaljen for å komme inn. Filip er litt nærmere i og med bronsen fra VM.
Geir Moen burde vel være minst like nær med tanke på det du skriver litt lenger oppe :)

lund

Legg inn av lund »

tartaglia2 skrev: ons aug 24, 2022 12:34 pm
ms_8 skrev: ons aug 24, 2022 9:20 am 7. Ingrid Kristiansen ( Vant både maraton løp, 10000 meter og terengløp i VM. Manglar OL gull/medaljer som trekker ned for dei 2 over
Akkurat dette med manglende OL-gull/medaljer for Ingrid Kristiansen syns jeg er litt vanskelig å vurdere. Hun hadde 3 OL i løpet av karrieren sin, i 1980 boikottet Norge lekene, i 1984 stod verken 5 000 eller 10 000 på programmet og i 1988 var fortsatt ikke 5 000 på programmet, men hun deltok på 10 000 der hun måtte bryte på grunn av brudd i foten. I motsetning til de andre på listen har hun ikke fått delta i skadefri tilstand på sin beste øvelse i ett eneste OL selv om hun selvsagt også var veldig god på maraton og deltok i den øvelsen i 1984.

For min del endte jeg opp med å nesten se bort fra manglende OL-suksess for Kristiansen i min vurdering av henne rett og slett fordi hun hadde såpass mye dårligere forutsetninger enn de andre for å prestere der.

Edit: Utenom OL i 1988 fikk Kristiansen bare 2 sjanser til å løpe 10 000 meter i mesterskap og hun vant begge gangene. 5 000 meter var ikke på mesterskapsprogrammet en eneste gang under hennes karriere.
I tillegg trekker det veldig opp for min del verdensrekordene de satte. De er litt særtilfeller som jeg føler man ikke kan vurdere på samme måte når det gjelder mesterskap.

storpeder

Legg inn av storpeder »

oddvar_kjempebra skrev: ons aug 24, 2022 11:47 am
Guttorm123 skrev: ons aug 24, 2022 11:32 am
oddvar_kjempebra skrev: ons aug 24, 2022 11:19 am

Forskjellen var at 1.42.59 var fortere enn Kipketer noen gang hadde løpt til da.
Da husker jeg feil. Greit nok det.
1.42.87 var Kipketers beste tid til da. Men han løp jo betydelig fortere senere. Men da i løp med hare. I mesterskap løp han aldri under 1.43.
Johnny Gray var jo i praksis hare i OL-finalen i 1996.

Men ellers enig i at det fremstår som svært merkelig å sette Haugland over Rodal.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

ms_8 skrev: ons aug 24, 2022 12:47 pm
tartaglia2 skrev: ons aug 24, 2022 12:34 pm
ms_8 skrev: ons aug 24, 2022 9:20 am 7. Ingrid Kristiansen ( Vant både maraton løp, 10000 meter og terengløp i VM. Manglar OL gull/medaljer som trekker ned for dei 2 over
Akkurat dette med manglende OL-gull/medaljer for Ingrid Kristiansen syns jeg er litt vanskelig å vurdere. Hun hadde 3 OL i løpet av karrieren sin, i 1980 boikottet Norge lekene, i 1984 stod verken 5 000 eller 10 000 på programmet og i 1988 var fortsatt ikke 5 000 på programmet, men hun deltok på 10 000 der hun måtte bryte på grunn av brudd i foten. I motsetning til de andre på listen har hun ikke fått delta i skadefri tilstand på sin beste øvelse i ett eneste OL selv om hun selvsagt også var veldig god på maraton og deltok i den øvelsen i 1984.

For min del endte jeg opp med å nesten se bort fra manglende OL-suksess for Kristiansen i min vurdering av henne rett og slett fordi hun hadde såpass mye dårligere forutsetninger enn de andre for å prestere der.
Godt poeng. Samstundes viser dette kor vanskeleg det er å vurdere Norges 10 beste. Det er utruleg mange omsyn å ta når man setter opp ein slik liste. Dessutan er det også stor forskjell mellom idrettene. Eksempel spyd versus løyping og kva tidsperioden. Waitz misset også OL i 1980
Syns det var veldig vanskelig å vurdere Waitz og Kristansen pga tidsperioden og hvordan nivået var da. Endte opp med å sette Kristansen over Waitz rett og slett fordi verdensrekordene hennes ble stående veldig lenge i motsetning til de rekordene som ble satt før. Var også vanskelig å vurdere Hattestads verdensrekorder siden de ble satt rett etter innføring av ny spydtype og heller ikke ble stående spesielt lenge.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Synes det er vanskelig å argumentere for at topp 4 ikke skal være Warholm, Ingebrigtsen, Thorkildsen og Rodal i en eller annen rekkefølge.

Warholm er nummer 1 i min bok med tanke på hva han har gjort for interessen rundt 400 meter hekk, alle seirene, vunnet trippelen i øvelsen (EM,VM,OL), slettet en 30 år gammel verdensrekord + en helt utrolig verdensrekord i finalen i OL i et av tidenes beste løp der så og si alle løp opp mot sitt beste OG de tre beste ble de tre raskeste løperne i historien.

Jakob er en like klar nummer 2. Tidenes 8. raskeste på 1500 meter og tidenes 15. raskeste på 5000 er allerede vanvittig imponerende. EM-, VM og OL-gull. Prestisjemessig holder jeg 1500 meter endel høyere enn 400 meter hekk, men ekstremprestasjonene til Warholm vipper det i hans fordel for meg.

Thorkildsen/Rodal er vanskelig. Å vinne 800 meter i OL setter jeg som større enn OL gull i spyd. Det at en nordmann skulle vinne en løpsøvelse i OL var vanskelig å fatte. At Kipketer ikke var der tillegger jeg ingen vekt. Det blir å underselge prestasjonen som var enorm. På samme måte som mange snakker ned om Norges seier over Brasil i 98 fordi Brasil ikke trengte å vinne. I en kamp der Brasil var veldig motiverte for revansje, og stilte med en av tidenes beste startellever. Man kan alltid plukke fra hverandre en prestasjon om man vil. Rodal har også medaljer fra andre mesterskap.
Allikevel tror jeg at jeg setter Thorkildsen foran. Som for Warholm var han med å løfte nivået. Han rasket med seg 8 nasjonale titler, 6 kongepokaler (mest av mannlige friidrettsutøvere. Waitz mest blant kvinnene med 7), trippelen med OL-, VM- og EM-gull, 5 gull og 3 sølv i 8 mesterskap på rad (!). Så dominansen og mengden medaljer gjør at han går foran Rodal i min bok. På et eller annet vis må noe veie opp for prestasjonen til Rodal, og da mener jeg lista til Thorkildsen snakker for seg selv.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

oddvar_kjempebra skrev: ons aug 24, 2022 11:19 am
Kjetil-e skrev: ons aug 24, 2022 9:40 am
oddvar_kjempebra skrev: tir aug 23, 2022 1:48 pm

Når man får nye opplysninger så er det fornuftige å revurdere sitt standpunkt. At du velger å ikke gjøre det er jo helt greit, men da må du tåle å høre at andre synes det er rart. Hovedpoenget ditt var jo at Rodals verste konkurrent ikke var med. Når du da får vite at heller ikke Hauglands verste konkurrent var med så er jo det eneste fornuftige å revurdere ditt standpunkt.

Men av en eller annen grunn skal du stå på det uansett hva du får vite.

Og jeg har ikke kritisert din liste, det meste på lista di er jeg enig i. Men jeg har kritisert at du har Haugland over Rodal. Det gir ingen mening.
Når skal du klare og innse og tolerere at folk mener noe annet enn deg. At du prøver alt du kan for å hype opp Rodal kommer ikke til å endre min mening om hvor han hører hjemme.
Her roter du fælt igjen. At jeg er uenig i din rangering av Rodal og Haugland betyr ikke at jeg ikke tolererer at du har et annet syn. Men dette er et diskusjonsforum., Du må tåle at folk er uenig med deg og ønsker å vite hvordan du har tenkt.

Og jeg har jo ikke hypet opp Rodal. Tvertimot så er det du som har hypet han ned. Ved å avfeie tiden han fikk. Og ved å vise til at hans argeste konkurrent ikke var med. Det blir jo veldig merkelig når du samtidig ignorerer at også Hauglands argeste konkurrent var borte.

Ser man helt objektiv på de to prestasjonene så :

1) er OL-gull litt mer prestisjefullt enn VM-gull
2) er 1.42.58 er bedre prestasjon enn 1.99 i høyde. (IAAF sin tabell gir langt flere poeng for 800-meter tiden)
3) manglet begge sin argeste konkurrent. Forskjellen var at 1.42.58 var fortere enn Kipketer noen gang hadde løpt til da. 1.99 var langt bak hva Kostadinova hadde hoppet det året. For ikke å snakke om verdensrekorden hennes (2.09)

I tillegg har Rodal to andre mesterskapsmedaljer.

Hvordan du kan ha Haugland over Rodal er et mysterium. Men siden dette er et diskusjonforum regner jeg med at du kan løse mysteriet ved å legge frem hvordan du har tenkt istedet for å sutre over at noen er uenige i dine vurderinger.
Jeg sutrer ikke over at du er uenig med meg, men jeg svarer deg opp fordi du med all tydelighet viser at du ikke respekterer at jeg har et annet syn enn deg. Hver gang du skriver at jeg bør skifte plass på de to så bare beviser du at du ikke respekterer mine meninger. Det er det jeg med RETTE reagerer på, ikke at du er uenig i at jeg har Haugland forran Rodal, men at du mener jeg skal skifte mening.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Kjetil-e skrev: ons aug 24, 2022 4:27 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons aug 24, 2022 11:19 am
Kjetil-e skrev: ons aug 24, 2022 9:40 am
Når skal du klare og innse og tolerere at folk mener noe annet enn deg. At du prøver alt du kan for å hype opp Rodal kommer ikke til å endre min mening om hvor han hører hjemme.
Her roter du fælt igjen. At jeg er uenig i din rangering av Rodal og Haugland betyr ikke at jeg ikke tolererer at du har et annet syn. Men dette er et diskusjonsforum., Du må tåle at folk er uenig med deg og ønsker å vite hvordan du har tenkt.

Og jeg har jo ikke hypet opp Rodal. Tvertimot så er det du som har hypet han ned. Ved å avfeie tiden han fikk. Og ved å vise til at hans argeste konkurrent ikke var med. Det blir jo veldig merkelig når du samtidig ignorerer at også Hauglands argeste konkurrent var borte.

Ser man helt objektiv på de to prestasjonene så :

1) er OL-gull litt mer prestisjefullt enn VM-gull
2) er 1.42.58 er bedre prestasjon enn 1.99 i høyde. (IAAF sin tabell gir langt flere poeng for 800-meter tiden)
3) manglet begge sin argeste konkurrent. Forskjellen var at 1.42.58 var fortere enn Kipketer noen gang hadde løpt til da. 1.99 var langt bak hva Kostadinova hadde hoppet det året. For ikke å snakke om verdensrekorden hennes (2.09)

I tillegg har Rodal to andre mesterskapsmedaljer.

Hvordan du kan ha Haugland over Rodal er et mysterium. Men siden dette er et diskusjonforum regner jeg med at du kan løse mysteriet ved å legge frem hvordan du har tenkt istedet for å sutre over at noen er uenige i dine vurderinger.
Jeg sutrer ikke over at du er uenig med meg, men jeg svarer deg opp fordi du med all tydelighet viser at du ikke respekterer at jeg har et annet syn enn deg. Hver gang du skriver at jeg bør skifte plass på de to så bare beviser du at du ikke respekterer mine meninger. Det er det jeg med RETTE reagerer på, ikke at du er uenig i at jeg har Haugland forran Rodal, men at du mener jeg skal skifte mening.
Han ønsker ikke at du skal skifte mening (med mindre du av helt egen vilje plutselig sier deg enig med han). Han ønsker en begrunnelse for hvorfor du har Haugland foran Rodal. Det har etter hvert vekket min nysgjerrighet også, må jeg innrømme. Antagelig også flere andre her inne sin. Jeg tror at det er en liten misforståelse ute og går her. Det virker som at du mener at du har laget en topp 10-liste over hvilke utøvere som er dine personlige favoritter, ikke nødvendigvis hvilke utøvere som objektivt sett hører hjemme på plass 1, 2, 3 osv. For hvis du hadde laget en topp 10-liste over det du mener at er de ti beste norske friidrettsutøverne gjennom tidene, så hadde du antagelig ikke hatt noe imot å forklare hvorfor du har rangert Haugland over Rodal. Det ser ut som at du har kjørt deg fast i et spor der du har tolket innleggene til Oddvar som et angrep på deg, og dermed ikke ser hva det faktisk spørres etter her. I den anledning ønsker jeg å presisere at det heller ikke fra min side finnes et fnugg av angrep på deg i dette innlegget, jeg er kun nysgjerrig på hvilke vurderinger du har gjort mht. Rodal vs Haugland. Håper at du tolker dette svaret i beste mening, det så for meg ut som at det kunne være nyttig med et innspill "fra siden".

Det var for øvrig en flott tråd du startet her, som åpenbart traff spikeren på hodet når det kommer til å vekke engasjement blant deler av friidrettsfolket på fridiskusjon.no, og selv om jeg ikke har laget noen egen liste (ennå?), så har jeg kost meg med å lese gjennom de ulike debattantenes lister og begrunnelsene for disse.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Atom Vinter skrev: ons aug 24, 2022 6:05 pm
Kjetil-e skrev: ons aug 24, 2022 4:27 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons aug 24, 2022 11:19 am

Her roter du fælt igjen. At jeg er uenig i din rangering av Rodal og Haugland betyr ikke at jeg ikke tolererer at du har et annet syn. Men dette er et diskusjonsforum., Du må tåle at folk er uenig med deg og ønsker å vite hvordan du har tenkt.

Og jeg har jo ikke hypet opp Rodal. Tvertimot så er det du som har hypet han ned. Ved å avfeie tiden han fikk. Og ved å vise til at hans argeste konkurrent ikke var med. Det blir jo veldig merkelig når du samtidig ignorerer at også Hauglands argeste konkurrent var borte.

Ser man helt objektiv på de to prestasjonene så :

1) er OL-gull litt mer prestisjefullt enn VM-gull
2) er 1.42.58 er bedre prestasjon enn 1.99 i høyde. (IAAF sin tabell gir langt flere poeng for 800-meter tiden)
3) manglet begge sin argeste konkurrent. Forskjellen var at 1.42.58 var fortere enn Kipketer noen gang hadde løpt til da. 1.99 var langt bak hva Kostadinova hadde hoppet det året. For ikke å snakke om verdensrekorden hennes (2.09)

I tillegg har Rodal to andre mesterskapsmedaljer.

Hvordan du kan ha Haugland over Rodal er et mysterium. Men siden dette er et diskusjonforum regner jeg med at du kan løse mysteriet ved å legge frem hvordan du har tenkt istedet for å sutre over at noen er uenige i dine vurderinger.
Jeg sutrer ikke over at du er uenig med meg, men jeg svarer deg opp fordi du med all tydelighet viser at du ikke respekterer at jeg har et annet syn enn deg. Hver gang du skriver at jeg bør skifte plass på de to så bare beviser du at du ikke respekterer mine meninger. Det er det jeg med RETTE reagerer på, ikke at du er uenig i at jeg har Haugland forran Rodal, men at du mener jeg skal skifte mening.
Han ønsker ikke at du skal skifte mening (med mindre du av helt egen vilje plutselig sier deg enig med han). Han ønsker en begrunnelse for hvorfor du har Haugland foran Rodal. Det har etter hvert vekket min nysgjerrighet også, må jeg innrømme. Antagelig også flere andre her inne sin. Jeg tror at det er en liten misforståelse ute og går her. Det virker som at du mener at du har laget en topp 10-liste over hvilke utøvere som er dine personlige favoritter, ikke nødvendigvis hvilke utøvere som objektivt sett hører hjemme på plass 1, 2, 3 osv. For hvis du hadde laget en topp 10-liste over det du mener at er de ti beste norske friidrettsutøverne gjennom tidene, så hadde du antagelig ikke hatt noe imot å forklare hvorfor du har rangert Haugland over Rodal. Det ser ut som at du har kjørt deg fast i et spor der du har tolket innleggene til Oddvar som et angrep på deg, og dermed ikke ser hva det faktisk spørres etter her. I den anledning ønsker jeg å presisere at det heller ikke fra min side finnes et fnugg av angrep på deg i dette innlegget, jeg er kun nysgjerrig på hvilke vurderinger du har gjort mht. Rodal vs Haugland. Håper at du tolker dette svaret i beste mening, det så for meg ut som at det kunne være nyttig med et innspill "fra siden".

Det var for øvrig en flott tråd du startet her, som åpenbart traff spikeren på hodet når det kommer til å vekke engasjement blant deler av friidrettsfolket på fridiskusjon.no, og selv om jeg ikke har laget noen egen liste (ennå?), så har jeg kost meg med å lese gjennom de ulike debattantenes lister og begrunnelsene for disse.
Ja altså min mening var en liste over folks personlige topp 10. Det er ikke et fasitsvar jeg er ute etter men hvem den enkelte her inne vil sette opp som sin topp 10 liste. For meg faller Rodal gjennom som sagt grunnet at Kipketer ikke stilte opp. Ser det nevnes at Kipketer ikke hadde løpt så raskt noen gang som Rodal gjorde i Atlanta. Han gjorde det dog senere. Men Rodal hadde vel heller aldri løpt så fort noen gang tidligere.

Forøvrig er tid i mesterskapene på øvelser fra 800 meter og oppover ikke så veldig viktig heller,

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Kjetil-e skrev: ons aug 24, 2022 10:22 pm Ser det nevnes at Kipketer ikke hadde løpt så raskt noen gang som Rodal gjorde i Atlanta. Han gjorde det dog senere. Men Rodal hadde vel heller aldri løpt så fort noen gang tidligere.

Forøvrig er tid i mesterskapene på øvelser fra 800 meter og oppover ikke så veldig viktig heller,
Hvor fort Rodal hadde løpt tidligere i karrieren har vel ikke så mye å si mtp. hvor fort han faktisk løp i Atlanta? Han løp sitt raskeste løp da det gjaldt som mest i OL-finalen 1996- meget bra for å si det mildt 😊

Så legger ikke du så mye i det som ble vinnertiden- noe som sånn sett kan forklare at det er mulig å sette Hanne Haugland foran på denne listen. Regner med at hennes karrierelengde som inneholder flere topp 10-plasseringer i mesterskap gjennom hele 90-tallet også trekker opp!

Men når vinnertiden likevel blir en av de sterkeste i historien (0,85 bak WR på den tiden)- er virkelig ikke det noe som trekker opp akkurat denne prestasjonen til tross for Kipketers fravær- joda- utvilsomt endel av historien: at dansken ikke var med, men 1:42,58 gjør for min del det faktumet til bortimot irrelevant vs. en vinnertid på 1:43,5-1:44

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

JODDEMM skrev: ons aug 24, 2022 11:46 pm
Kjetil-e skrev: ons aug 24, 2022 10:22 pm Ser det nevnes at Kipketer ikke hadde løpt så raskt noen gang som Rodal gjorde i Atlanta. Han gjorde det dog senere. Men Rodal hadde vel heller aldri løpt så fort noen gang tidligere.

Forøvrig er tid i mesterskapene på øvelser fra 800 meter og oppover ikke så veldig viktig heller,
Hvor fort Rodal hadde løpt tidligere i karrieren har vel ikke så mye å si mtp. hvor fort han faktisk løp i Atlanta? Han løp sitt raskeste løp da det gjaldt som mest i OL-finalen 1996- meget bra for å si det mildt 😊

Så legger ikke du så mye i det som ble vinnertiden- noe som sånn sett kan forklare at det er mulig å sette Hanne Haugland foran på denne listen. Regner med at hennes karrierelengde som inneholder flere topp 10-plasseringer i mesterskap gjennom hele 90-tallet også trekker opp!

Men når vinnertiden likevel blir en av de sterkeste i historien (0,85 bak WR på den tiden)- er virkelig ikke det noe som trekker opp akkurat denne prestasjonen til tross for Kipketers fravær- joda- utvilsomt endel av historien: at dansken ikke var med, men 1:42,58 gjør for min del det faktumet til bortimot irrelevant vs. en vinnertid på 1:43,5-1:44
Når Oddvar Kjempebra gjør det til et poeng at Kipketer ikke hadde løpt så raskt den gang, så er det faktisk et poeng at det hadde heller ikke Rodal gjort.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Kjetil-e skrev: ons aug 24, 2022 11:59 pm Når Oddvar Kjempebra gjør det til et poeng at Kipketer ikke hadde løpt så raskt den gang, så er det faktisk et poeng at det hadde heller ikke Rodal gjort.
Blir det da nesten det samme hvor fort Rodal hadde løpt siden han ikke hadde løpt så fort tidligere? Høres litt rart ut!
Nei må nok stort sett bifalle Oddvar her- for Rodals 1:42,58 er faktisk noe man kan forholde seg til vs. diverse antagelser rundt hva Kipketer kunne ha klart spesielt mtp at han stort sett aldri hadde løpt så fort på det tidspunktet!

"Stort sett" skrevet i lilla- for Kipketer løp 8/100 raskere i et stevne i Nice 10.juli enn Rodal gjorde i OL-finalen 3 uker senere den 31.juli :roll: -men likevel ikke raskere enn at jeg er såpass usikker på hva utfallet i OL-finalen hadde blitt, mao. veier vinnertiden til Rodal i stor grad opp for danskens fravær...

...litt på samme måte som en annen "nedvurdert" prestasjon: Norge-Brasil i Marseille der Brasil var gruppevinner men likevel stilte toppet lag, tok ledelsen 12 minutter før slutt osv. 🙂

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

Kjetil-e skrev: ons aug 24, 2022 10:22 pm Ja altså min mening var en liste over folks personlige topp 10. Det er ikke et fasitsvar jeg er ute etter men hvem den enkelte her inne vil sette opp som sin topp 10 liste. For meg faller Rodal gjennom som sagt grunnet at Kipketer ikke stilte opp.
Jeg må jo si at jeg også lurer på hvorfor Haugland da ikke faller gjennom på grunn av Kostadinovas fravær? Det nærmer seg jo parodien hvor mange ganger du er blitt spurt om dette uten å ville gi et svar eller resonnement, og vi snakker jo her bare om diskusjon og argumentering, ikke om diskreditering eller noe krav om at du skal mene noe annet enn du gjør - kun et ønske om å svare på et konkret spørsmål.

For min del spiller det også med i vurderingen at Rodal vant på et knallsterkt resultat i OL (som er gjevere enn VM), mens Haugland tok VM-gull et år da ingen egentlig klarte bedre enn 1,97, noe som er historisk svakt.

Ellers er jeg selvfølgelig enig i at en liste kan være subjektiv, men betyr det at man ikke kan diskutere? Tenkte jeg skulle sette opp en høyst subjektiv rangering selv:

1) Jakob Ingebrigtsen
2) Karsten Warholm
3) Vebjørn Rodal
4) Andreas Thorkildsen
5) Ingrid Kristiansen
6) Trine Hattestad
7) Grete Waitz
8) Steinar Hoen
9) Egil Danielsen
10) Eivind Henriksen

Også jeg vil si at Warholm objektivt sett fortjener førsteplassen, så denne rangeringen handler bare om at Jakobs prestasjoner gir meg enda større begeistring, og at 1500 meter at the end of the day er en mer prestisjetung og klassisk øvelse enn 400 m hekk, i hvert fall når den blir løpt slik den ble i Tokyo ( - ikke slik den ble løpt i 2016). Også det at Jakob konkurrerer så heftig og så gjerne, på flere distanser, og nå har tre titler på 5000 meter, spiller med. En kan vel også legge til at verdensrekorden på 1500 meter var på et skyhøyt nivå lenge før Jakob kom opp, mens den på 400 hekk, i årtier en litt avfeldig øvelse, var overmoden for å falle. Men de kunne like gjerne delt førsteplassen, jeg er bare takknemlig for at jeg får oppleve dem begge to.

Rodals triumf i Atlanta er også så stor i seg selv at den deklasserer mange som har vunnet mer, men også dette handler om at jeg er mer opptatt av / lettere lar meg begeistre av løpsøvelser enn av tekniske grener, og det å vinne en 800-meter i et løp av så høy klasse og prestisje klarer jeg ikke å rangere under flere mesterskapsseire i spyd. Igjen; rent subjektivt.

Som andre har nevnt fikk Ingrid Kristiansen ingen uttelling i OL på grunn av uheldige omstendigheter / det at hun var forut for sin tid, og det er synd, for ellers ville hun virkelig vært et ikon. Nå er Grete Waitz mer kjent som pioner, men Kristiansen var en bedre løper, om enn også litt mer sytete. Thorkildsen og Hattestad leverte så jevnt over så mange år at de er selvskrevne på lista. Rart med Thorkildsen forresten; tok et uventet OL-gull i 2004 med et mediokert vinnerresultat; tapte nesten like uventet gullet i 2012 da det gikk fullstendig på billigsalg.

Etter plass sju er det mange som kunne vært nevnt. Steinar Hoen tar jeg med siden ingen andre har gjort det, kanskje.. et EM-gull er kanskje ikke all verden i seg selv, men han var i verdenstoppen i en "unorsk" og attraktiv gren i mange år (dessverre for ham ganske ofte på fjerde- og femteplass), og det var noe med hvordan han ikke bare var en stor del av den norske friidrettsoppturen på 90-tallet, men også gikk i bresjen for og bidro til hele det sammensveisede høydehoppmiljøet. Han tok plass og var litt mer signifikant enn resultatene i seg selv skulle tilsi. Og høydene han hoppet, ville holdt minst like langt, eller lengre, i dag.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Kjetil-e skrev: ons aug 24, 2022 4:27 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons aug 24, 2022 11:19 am
Kjetil-e skrev: ons aug 24, 2022 9:40 am
Når skal du klare og innse og tolerere at folk mener noe annet enn deg. At du prøver alt du kan for å hype opp Rodal kommer ikke til å endre min mening om hvor han hører hjemme.
Her roter du fælt igjen. At jeg er uenig i din rangering av Rodal og Haugland betyr ikke at jeg ikke tolererer at du har et annet syn. Men dette er et diskusjonsforum., Du må tåle at folk er uenig med deg og ønsker å vite hvordan du har tenkt.

Og jeg har jo ikke hypet opp Rodal. Tvertimot så er det du som har hypet han ned. Ved å avfeie tiden han fikk. Og ved å vise til at hans argeste konkurrent ikke var med. Det blir jo veldig merkelig når du samtidig ignorerer at også Hauglands argeste konkurrent var borte.

Ser man helt objektiv på de to prestasjonene så :

1) er OL-gull litt mer prestisjefullt enn VM-gull
2) er 1.42.58 er bedre prestasjon enn 1.99 i høyde. (IAAF sin tabell gir langt flere poeng for 800-meter tiden)
3) manglet begge sin argeste konkurrent. Forskjellen var at 1.42.58 var fortere enn Kipketer noen gang hadde løpt til da. 1.99 var langt bak hva Kostadinova hadde hoppet det året. For ikke å snakke om verdensrekorden hennes (2.09)

I tillegg har Rodal to andre mesterskapsmedaljer.

Hvordan du kan ha Haugland over Rodal er et mysterium. Men siden dette er et diskusjonforum regner jeg med at du kan løse mysteriet ved å legge frem hvordan du har tenkt istedet for å sutre over at noen er uenige i dine vurderinger.
Jeg sutrer ikke over at du er uenig med meg, men jeg svarer deg opp fordi du med all tydelighet viser at du ikke respekterer at jeg har et annet syn enn deg.
Nei, det er feil. Jeg respekterer ditt syn og nettopp derfor tar jeg det på alvor og vil skjønne hvordan du har tenkt.
Du har misforstått helt hvis du tror at å respektere et annen syn er å ikke vise at man er uenig.

Og jeg vil diskutere sak, men du går jo bare på meg. Det er jo ikke god debattskikk.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Kjetil-e skrev: ons aug 24, 2022 4:27 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons aug 24, 2022 11:19 am
Kjetil-e skrev: ons aug 24, 2022 9:40 am
Når skal du klare og innse og tolerere at folk mener noe annet enn deg. At du prøver alt du kan for å hype opp Rodal kommer ikke til å endre min mening om hvor han hører hjemme.
Her roter du fælt igjen. At jeg er uenig i din rangering av Rodal og Haugland betyr ikke at jeg ikke tolererer at du har et annet syn. Men dette er et diskusjonsforum., Du må tåle at folk er uenig med deg og ønsker å vite hvordan du har tenkt.

Og jeg har jo ikke hypet opp Rodal. Tvertimot så er det du som har hypet han ned. Ved å avfeie tiden han fikk. Og ved å vise til at hans argeste konkurrent ikke var med. Det blir jo veldig merkelig når du samtidig ignorerer at også Hauglands argeste konkurrent var borte.

Ser man helt objektiv på de to prestasjonene så :

1) er OL-gull litt mer prestisjefullt enn VM-gull
2) er 1.42.58 er bedre prestasjon enn 1.99 i høyde. (IAAF sin tabell gir langt flere poeng for 800-meter tiden)
3) manglet begge sin argeste konkurrent. Forskjellen var at 1.42.58 var fortere enn Kipketer noen gang hadde løpt til da. 1.99 var langt bak hva Kostadinova hadde hoppet det året. For ikke å snakke om verdensrekorden hennes (2.09)

I tillegg har Rodal to andre mesterskapsmedaljer.

Hvordan du kan ha Haugland over Rodal er et mysterium. Men siden dette er et diskusjonforum regner jeg med at du kan løse mysteriet ved å legge frem hvordan du har tenkt istedet for å sutre over at noen er uenige i dine vurderinger.
Jeg sutrer ikke over at du er uenig med meg, men jeg svarer deg opp fordi du med all tydelighet viser at du ikke respekterer at jeg har et annet syn enn deg. Hver gang du skriver at jeg bør skifte plass på de to så bare beviser du at du ikke respekterer mine meninger. Det er det jeg med RETTE reagerer på, ikke at du er uenig i at jeg har Haugland forran Rodal, men at du mener jeg skal skifte mening.
Dette er jo en ren løgn fra deg. Jeg har aldri sagt at du skal skifte mening. Jeg har spurt deg om begrunnelsen for din mening. Og jeg har vist hvorfor jeg er uenig. Men du vil jo ikke diskutere det.

I stedet går du på meg som person og nå sprer du også løgner.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den tor aug 25, 2022 8:33 am, redigert 1 gang totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Friidrett»