Lærerstreiken

Svar
ms_8

Re: Lærerstreiken

Legg inn av ms_8 »

Rainmaker skrev: tor sep 29, 2022 12:10 am
Crazy Horse skrev: ons sep 28, 2022 6:36 pm
Rainmaker skrev: ons sep 28, 2022 4:58 pm

Nettopp.
Men nesten som Ludvig den 14. sa - "Staten det er jeg" - "selskapet det er jeg". Indirekte betaler jeg uansett, da jeg er min egen arbeidsgiver. Er det ikke penger i selskapet til å betale arb.giveravgift må jeg skyte inn penger (lån til eget selskap). Den økonomiske realitet er skatt + avgift = ca 60 % ved inntekter over 1.045.000,-.
Nei.

Du og selskapet er separate skatteobjekter.

For du driver vel ikke å blander selskapets økonomi og din egen privatøkonomi....
Dersom selskapet er eit enkeltmansføretak eller DA. Så er personen sin økonomi påverket av selskapet. Kreditoter og staten vil gå på Crazy Horse om selskapet går konkurs. I eit AS er derimot hans selskap og hans økonomi avgrenset frå kvarandre. Ved ein konkurs vil ikkje brukeren bli påverket annet ein at alle hans verdier i selskapet stort sett vil gå tapt utanom lønn. Dette vil bli dekket lønnsgarantiordningen om selskapet ikkje har penger til å dekke dette i oppbudet.

Om han ikkje klarer å betale Arbeidsgiveravgift, så må han enten melde oppbud/konkurs eller han kan gå inn med meir kapital privat for å dekke arbeidsgiveravgift. Det er ikkje ulovleg at han som privatperson låner penger til selskapet for å dekke arbeidsgiveravgifter eller at tildømes moderselskapet for selskapet han jobber for går inn med meir likviditet.

fargerik

Legg inn av fargerik »

ms_8 skrev: tor sep 29, 2022 7:50 am
Rainmaker skrev: tor sep 29, 2022 12:10 am
Crazy Horse skrev: ons sep 28, 2022 6:36 pm

Men nesten som Ludvig den 14. sa - "Staten det er jeg" - "selskapet det er jeg". Indirekte betaler jeg uansett, da jeg er min egen arbeidsgiver. Er det ikke penger i selskapet til å betale arb.giveravgift må jeg skyte inn penger (lån til eget selskap). Den økonomiske realitet er skatt + avgift = ca 60 % ved inntekter over 1.045.000,-.
Nei.

Du og selskapet er separate skatteobjekter.

For du driver vel ikke å blander selskapets økonomi og din egen privatøkonomi....
Dersom selskapet er eit enkeltmansføretak eller DA. Så er personen sin økonomi påverket av selskapet. Kreditoter og staten vil gå på Crazy Horse om selskapet går konkurs. I eit AS er derimot hans selskap og hans økonomi avgrenset frå kvarandre. Ved ein konkurs vil ikkje brukeren bli påverket annet ein at alle hans verdier i selskapet stort sett vil gå tapt utanom lønn. Dette vil bli dekket lønnsgarantiordningen om selskapet ikkje har penger til å dekke dette i oppbudet.

Om han ikkje klarer å betale Arbeidsgiveravgift, så må han enten melde oppbud/konkurs eller han kan gå inn med meir kapital privat for å dekke arbeidsgiveravgift. Det er ikkje ulovleg at han som privatperson låner penger til selskapet for å dekke arbeidsgiveravgifter eller at tildømes moderselskapet for selskapet han jobber for går inn med meir likviditet.
Det er kundene som betaler arbeidsgiveravgiften.
Så arbeidsgiveravgiften (som finansierer folketrygden) bør eieren tenke like lite på som momsen.
Er han ansatt i sitt eget selskap, må han som alle andre arbeidstakere betale trygdeavgift (som finansierer folketrygden)
Dette må han ta fra egen inntekt.
Sist redigert av fargerik den tor sep 29, 2022 8:14 am, redigert 1 gang totalt.

Moist

Legg inn av Moist »

fargerik skrev: tor sep 29, 2022 8:12 am
ms_8 skrev: tor sep 29, 2022 7:50 am
Rainmaker skrev: tor sep 29, 2022 12:10 am

Nei.

Du og selskapet er separate skatteobjekter.

For du driver vel ikke å blander selskapets økonomi og din egen privatøkonomi....
Dersom selskapet er eit enkeltmansføretak eller DA. Så er personen sin økonomi påverket av selskapet. Kreditoter og staten vil gå på Crazy Horse om selskapet går konkurs. I eit AS er derimot hans selskap og hans økonomi avgrenset frå kvarandre. Ved ein konkurs vil ikkje brukeren bli påverket annet ein at alle hans verdier i selskapet stort sett vil gå tapt utanom lønn. Dette vil bli dekket lønnsgarantiordningen om selskapet ikkje har penger til å dekke dette i oppbudet.

Om han ikkje klarer å betale Arbeidsgiveravgift, så må han enten melde oppbud/konkurs eller han kan gå inn med meir kapital privat for å dekke arbeidsgiveravgift. Det er ikkje ulovleg at han som privatperson låner penger til selskapet for å dekke arbeidsgiveravgifter eller at tildømes moderselskapet for selskapet han jobber for går inn med meir likviditet.
Det er kundene som betaler arbeidsgiveravgiften.
Det er kundene som betaler alle skattene og avgiftene.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Moist skrev: tor sep 29, 2022 8:14 am
fargerik skrev: tor sep 29, 2022 8:12 am
ms_8 skrev: tor sep 29, 2022 7:50 am

Dersom selskapet er eit enkeltmansføretak eller DA. Så er personen sin økonomi påverket av selskapet. Kreditoter og staten vil gå på Crazy Horse om selskapet går konkurs. I eit AS er derimot hans selskap og hans økonomi avgrenset frå kvarandre. Ved ein konkurs vil ikkje brukeren bli påverket annet ein at alle hans verdier i selskapet stort sett vil gå tapt utanom lønn. Dette vil bli dekket lønnsgarantiordningen om selskapet ikkje har penger til å dekke dette i oppbudet.

Om han ikkje klarer å betale Arbeidsgiveravgift, så må han enten melde oppbud/konkurs eller han kan gå inn med meir kapital privat for å dekke arbeidsgiveravgift. Det er ikkje ulovleg at han som privatperson låner penger til selskapet for å dekke arbeidsgiveravgifter eller at tildømes moderselskapet for selskapet han jobber for går inn med meir likviditet.
Det er kundene som betaler arbeidsgiveravgiften.
Det er kundene som betaler alle skattene og avgiftene.
Selvfølgelig. De som ikke tjener penger på kundene, har en skrøpelig forretningsidè.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

HNilsen skrev: ons sep 28, 2022 5:10 pm
Bone8 skrev: ons sep 28, 2022 11:55 am
anbessa skrev: ons sep 28, 2022 11:18 am
Mulig jeg er litt treg, men hvordan blir det lettere å "jobbe rævva av seg" om man tjener mer? Det er jo akkurat samme jobb. Det virker egentlig som det er innholdet i jobben som tar knekken på mange lærere, ikke at man tjenere "bare" 5-600k.

Men de fleste slutter pga. arbeidspress, som gjør at man føler man ikke mestrer jobben.
Er dette dokumentert?
Igjen var jeg utydelig. Her virker det som om jeg mener for de hele landet. Jeg mener mine opplevelser, og opplevelser til kollegaer i ledergrupper.

Heldigvis har det ikke vært veldig mange (jeg har forstått at det er mer utskifting på en del andre skoler), da jeg er heldig med skolene jeg har jobbet på.

For meg virker hovedvekten å være lønn og arbeidsbetingelser.

Men jeg vet ikke hva du opplever?

Bone8

Legg inn av Bone8 »

fargerik skrev: tor sep 29, 2022 7:16 am
Rexwiller skrev: ons sep 28, 2022 8:21 pm Alle ferier bør jo avlyses for alltid. Det gjelder selvsagt også helgene. Helst bør jo elevene bo på skolen, slik at de ikke får psykiske problemer eller sitter oppe hele natta og gamer. For midlertidig å få forlate skolens område bør man ha følge av en lærer (kan gjerne være ufaglært) slik at ungdommene ikke begynner å ruse seg eller drive hærverk.
Nei, det blir å ta det for langt.
Jeg peker bare på det faktum at det ble tvungen lønnsnemnd i går, på grunn av at det er fare for elevenes helse.
De fleste elevene skal vel så vidt jeg forstår være på plass på skolen fra i dag.
Å sende dem hjem igjen neste uke, må da være en fare for elevenes helse?
Høstferien må avlyses. Ikke alle ferier, og ikke helger.
De kan kanskje overføre høstferien til neste år?
Jeg har som mange andre overført ferie til året etter flere ganger. Null problem.
Skjønner hvorfor du tenker slik, men det er mange som er uberørt av streiken. Man få heller ikke uten videre overført ferie for elevene, eller arbeidstaker.
Elevene har rett på 190 skoledager, og da flytter man noe av problemet til neste skoleår.

Det er også mange lærere som har vært på jobb hver dag, både under pandemi og streik. Det blir feil om de blir tvunget til å flytte avspaseringen sin til neste skoleår pga. en lovlig streik.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Bone8 skrev: tor sep 29, 2022 8:22 am
fargerik skrev: tor sep 29, 2022 7:16 am
Rexwiller skrev: ons sep 28, 2022 8:21 pm Alle ferier bør jo avlyses for alltid. Det gjelder selvsagt også helgene. Helst bør jo elevene bo på skolen, slik at de ikke får psykiske problemer eller sitter oppe hele natta og gamer. For midlertidig å få forlate skolens område bør man ha følge av en lærer (kan gjerne være ufaglært) slik at ungdommene ikke begynner å ruse seg eller drive hærverk.
Nei, det blir å ta det for langt.
Jeg peker bare på det faktum at det ble tvungen lønnsnemnd i går, på grunn av at det er fare for elevenes helse.
De fleste elevene skal vel så vidt jeg forstår være på plass på skolen fra i dag.
Å sende dem hjem igjen neste uke, må da være en fare for elevenes helse?
Høstferien må avlyses. Ikke alle ferier, og ikke helger.
De kan kanskje overføre høstferien til neste år?
Jeg har som mange andre overført ferie til året etter flere ganger. Null problem.
Skjønner hvorfor du tenker slik, men det er mange som er uberørt av streiken. Man få heller ikke uten videre overført ferie for elevene, eller arbeidstaker.
Elevene har rett på 190 skoledager, og da flytter man noe av problemet til neste skoleår.

Det er også mange lærere som har vært på jobb hver dag, både under pandemi og streik. Det blir feil om de blir tvunget til å flytte avspaseringen sin til neste skoleår pga. en lovlig streik.
OK. Så siden mange er uberørt av streiken, så eksisterer det ikke noen som har fått helseproblemer på grunn av streiken.
Da er jo hele grunnlaget for tvungen lønnsnemnd bare et vikarierende argument, da, siden mange er uberørt.
Hvor mange er egentlig uberørt, og hvor utbredt er helseproblemene blant elevene?
Har du en statistikk?
Jeg vet ihvertfall at dersom du setter føttene inn i en fryseboks og stapper hodet inn i stekeovnen, så har du det gjennomsnittlig statistisk akkurat passe.
Men for all del.....dersom alle elever sendes hjem neste uke igjen, vil sikkert statistisk det være greit, siden mange er uberørt av å være borte fra skolen.
Sist redigert av fargerik den tor sep 29, 2022 8:30 am, redigert 1 gang totalt.

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

Jeg synes også det er spesielt at man får opparbeide seg en avspaseringsuke når man er i streik.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

fargerik skrev: tor sep 29, 2022 8:12 am
ms_8 skrev: tor sep 29, 2022 7:50 am
Rainmaker skrev: tor sep 29, 2022 12:10 am

Nei.

Du og selskapet er separate skatteobjekter.

For du driver vel ikke å blander selskapets økonomi og din egen privatøkonomi....
Dersom selskapet er eit enkeltmansføretak eller DA. Så er personen sin økonomi påverket av selskapet. Kreditoter og staten vil gå på Crazy Horse om selskapet går konkurs. I eit AS er derimot hans selskap og hans økonomi avgrenset frå kvarandre. Ved ein konkurs vil ikkje brukeren bli påverket annet ein at alle hans verdier i selskapet stort sett vil gå tapt utanom lønn. Dette vil bli dekket lønnsgarantiordningen om selskapet ikkje har penger til å dekke dette i oppbudet.

Om han ikkje klarer å betale Arbeidsgiveravgift, så må han enten melde oppbud/konkurs eller han kan gå inn med meir kapital privat for å dekke arbeidsgiveravgift. Det er ikkje ulovleg at han som privatperson låner penger til selskapet for å dekke arbeidsgiveravgifter eller at tildømes moderselskapet for selskapet han jobber for går inn med meir likviditet.
Det er kundene som betaler arbeidsgiveravgiften.
Så arbeidsgiveravgiften (som finansierer folketrygden) bør eieren tenke like lite på som momsen.
Er han ansatt i sitt eget selskap, må han som alle andre arbeidstakere betale trygdeavgift (som finansierer folketrygden)
Dette må han ta fra egen inntekt.
Nei det er selskapet som betaler arbeidsgiveravgiften. Eit selskap vil sjølvsagt kunne sette opp prisene for å dekke økte lønnskostnader, men det er selskapet som blir kravd å dekke arbeidsgiveravgiften.

Enig i resten du skriver. For enkeltmannsforetak med kun eiger som tilsett så betaler man ikkje AGA. Har man derimot tilsette i selskapet, så må man betale arbeidsgiveravgift for dei tilsette i selskapet som ikkje er eiger.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Bjørn Torgeir skrev: tor sep 29, 2022 8:29 am Jeg synes også det er spesielt at man får opparbeide seg en avspaseringsuke når man er i streik.
Nja...lærerehar sine arbeidstider, feriedager er innbakt i det.
Men det er ingen lov som sier at de MÅ ta ut den ferien de har rett til tre dager etter at skolene åpner etter streiken.
Hadde jeg vært lærer og hatt elever med helseproblemer på grunn av streiken, ville jeg skammet meg.

fargerik

Legg inn av fargerik »

ms_8
Nei det er selskapet som betaler arbeidsgiveravgiften. Eit selskap vil sjølvsagt kunne sette opp prisene for å dekke økte lønnskostnader, men det er selskapet som blir kravd å dekke arbeidsgiveravgiften.
-----------------------------------------------------------------------------
Selskapet får da for pokker sine inntekter fra kundene, også det som trengs for å finansiere folketrygden. (arbeidsgiveravgiften).

Bone8

Legg inn av Bone8 »

fargerik skrev: tor sep 29, 2022 8:25 am
Bone8 skrev: tor sep 29, 2022 8:22 am
fargerik skrev: tor sep 29, 2022 7:16 am
Nei, det blir å ta det for langt.
Jeg peker bare på det faktum at det ble tvungen lønnsnemnd i går, på grunn av at det er fare for elevenes helse.
De fleste elevene skal vel så vidt jeg forstår være på plass på skolen fra i dag.
Å sende dem hjem igjen neste uke, må da være en fare for elevenes helse?
Høstferien må avlyses. Ikke alle ferier, og ikke helger.
De kan kanskje overføre høstferien til neste år?
Jeg har som mange andre overført ferie til året etter flere ganger. Null problem.
Skjønner hvorfor du tenker slik, men det er mange som er uberørt av streiken. Man få heller ikke uten videre overført ferie for elevene, eller arbeidstaker.
Elevene har rett på 190 skoledager, og da flytter man noe av problemet til neste skoleår.

Det er også mange lærere som har vært på jobb hver dag, både under pandemi og streik. Det blir feil om de blir tvunget til å flytte avspaseringen sin til neste skoleår pga. en lovlig streik.
OK. Så siden mange er uberørt av streiken, så eksisterer det ikke noen som har fått helseproblemer på grunn av streiken.
Da er jo hele grunnlaget for tvungen lønnsnemnd bare et vikarierende argument, da, siden mange er uberørt.
Hvor mange er egentlig uberørt, og hvor utbredt er helseproblemene blant elevene?
Har du en statistikk?
Jeg vet ihvertfall at dersom du setter føttene inn i en fryseboks og stapper hodet inn i stekeovnen, så har du det gjennomsnittlig statistisk akkurat passe.
Men for all del.....dersom alle elever sendes hjem neste uke igjen, vil sikkert statistisk det være greit, siden mange er uberørt av å være borte fra skolen.
Her virker det som du er sarkastisk, og irritert. Ser ikke hva i innlegget mitt som tilsier at du skal være det. Mulig jeg tolker feil.

Det er helt klart mange som har hatt vansker gjennom streiken. Mange, særlig på barneskolen, har vært helt uten faste rammer. Men barneskolene ble tatt ut sent i streiken, i forhold til videregående skole.

På videregående er ofte de psykologiske utfordringene "mer ut-/innviklet", og mange elever har da ikke fått de faste rammene de trenger i et klasserom.
På noen få videregående skoler har det vært elever på som ikke har hatt noe undervisning. De fleste i Norge har hatt noe undervisning, eller all undervisning. Det var tross alt i underkant av 9000 av 190.000 lærere som var i streik.

Å avlyse ferien for alle som har hatt fullt tilbud, lærere som har stått i full undervisning, og foresatte som har lagt planer for høstferien, er nok ikke så lett som du synes å tro.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

fargerik skrev: tor sep 29, 2022 8:33 am
Bjørn Torgeir skrev: tor sep 29, 2022 8:29 am Jeg synes også det er spesielt at man får opparbeide seg en avspaseringsuke når man er i streik.
Nja...lærerehar sine arbeidstider, feriedager er innbakt i det.
Men det er ingen lov som sier at de MÅ ta ut den ferien de har rett til tre dager etter at skolene åpner etter streiken.
Hadde jeg vært lærer og hatt elever med helseproblemer på grunn av streiken, ville jeg skammet meg.
Så man skal skamme seg over noe man ikke styrer selv?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Bone8 skrev: tor sep 29, 2022 8:39 am
fargerik skrev: tor sep 29, 2022 8:33 am
Bjørn Torgeir skrev: tor sep 29, 2022 8:29 am Jeg synes også det er spesielt at man får opparbeide seg en avspaseringsuke når man er i streik.
Nja...lærerehar sine arbeidstider, feriedager er innbakt i det.
Men det er ingen lov som sier at de MÅ ta ut den ferien de har rett til tre dager etter at skolene åpner etter streiken.
Hadde jeg vært lærer og hatt elever med helseproblemer på grunn av streiken, ville jeg skammet meg.
Så man skal skamme seg over noe man ikke styrer selv?
Jeg peker bare på at det er umusikalsk.
Dog er det like teit at regjeringen var så klønete i tidspunktet for tvungen lønnsnemnd.
De burde ha ventet til etter potetferien. (som det het den gang jeg var barn)
edit : Ja, det er sant. Den gang jeg var barn, var vi på jordet og plukket poteter i høstferien.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Ang streiker i offentlig sektor generelt. Jeg har nesten det inntrykket etter streiker de siste par årene at det er mindre poeng for fagforeninger med ansatte i offentlige sektor å gå til streik enn det er for de i privat sektor. Det virker som sistnevnte grupper har klart større mulighet for gjennomslag. Har store problemer med å huske om det er streiker med ansatte i offentlig sektor som noen gang når gjennom med sine krav? Det virker ikke slik i mine øyne. Lærere er en ting, men sykepleiere har jo en enda vanskeligere situasjon. Der blir det jo tvungen lønnsnemd nesten bare etter dager hvis de går ut i streik. Og i en tvungen lønnsnemd får jo nesten aldri de streikende oppfylt ønskene/kravene sine.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

fargerik skrev: tor sep 29, 2022 8:48 am
Bone8 skrev: tor sep 29, 2022 8:39 am
fargerik skrev: tor sep 29, 2022 8:33 am
Nja...lærerehar sine arbeidstider, feriedager er innbakt i det.
Men det er ingen lov som sier at de MÅ ta ut den ferien de har rett til tre dager etter at skolene åpner etter streiken.
Hadde jeg vært lærer og hatt elever med helseproblemer på grunn av streiken, ville jeg skammet meg.
Så man skal skamme seg over noe man ikke styrer selv?
Jeg peker bare på at det er umusikalsk.
Dog er det like teit at regjeringen var så klønete i tidspunktet for tvungen lønnsnemnd.
De burde ha ventet til etter potetferien. (som det het den gang jeg var barn)
edit : Ja, det er sant. Den gang jeg var barn, var vi på jordet og plukket poteter i høstferien.
Jeg mener høstferien generelt har mistet sin funksjon og nødvendighet, nettopp pga. det du skriver over. Veldig få, om noen, er involvert i innhøsting.

Det skaper også et kunstig avbrekk når klassene begynner å sette seg, og man begynner å få fart på undervisningen.

Jeg håper den skrotes i fremtiden.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Bjørn Torgeir skrev: tor sep 29, 2022 8:29 am Jeg synes også det er spesielt at man får opparbeide seg en avspaseringsuke når man er i streik.
Skal man jobbe gratis etter å ha vært i streik? Høstferien ligger i skolens årsplan. Noen har ikke høstferie, noen har to dager, noen en uke osv.
Sist redigert av Rexwiller den tor sep 29, 2022 10:02 am, redigert 1 gang totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Bone8 skrev: tor sep 29, 2022 9:20 am Jeg mener høstferien generelt har mistet sin funksjon og nødvendighet, nettopp pga. det du skriver over. Veldig få, om noen, er involvert i innhøsting.

Det skaper også et kunstig avbrekk når klassene begynner å sette seg, og man begynner å få fart på undervisningen.

Jeg håper den skrotes i fremtiden.
Bedre med skroting av vinterferien. Fra jul til pinse er det uansett mye fri, vinterferien blir jo enda et avbrudd.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

ms_8 skrev: tor sep 29, 2022 7:50 am
Rainmaker skrev: tor sep 29, 2022 12:10 am
Crazy Horse skrev: ons sep 28, 2022 6:36 pm

Men nesten som Ludvig den 14. sa - "Staten det er jeg" - "selskapet det er jeg". Indirekte betaler jeg uansett, da jeg er min egen arbeidsgiver. Er det ikke penger i selskapet til å betale arb.giveravgift må jeg skyte inn penger (lån til eget selskap). Den økonomiske realitet er skatt + avgift = ca 60 % ved inntekter over 1.045.000,-.
Nei.

Du og selskapet er separate skatteobjekter.

For du driver vel ikke å blander selskapets økonomi og din egen privatøkonomi....
Dersom selskapet er eit enkeltmansføretak eller DA. Så er personen sin økonomi påverket av selskapet. Kreditoter og staten vil gå på Crazy Horse om selskapet går konkurs. I eit AS er derimot hans selskap og hans økonomi avgrenset frå kvarandre. Ved ein konkurs vil ikkje brukeren bli påverket annet ein at alle hans verdier i selskapet stort sett vil gå tapt utanom lønn. Dette vil bli dekket lønnsgarantiordningen om selskapet ikkje har penger til å dekke dette i oppbudet.

Om han ikkje klarer å betale Arbeidsgiveravgift, så må han enten melde oppbud/konkurs eller han kan gå inn med meir kapital privat for å dekke arbeidsgiveravgift. Det er ikkje ulovleg at han som privatperson låner penger til selskapet for å dekke arbeidsgiveravgifter eller at tildømes moderselskapet for selskapet han jobber for går inn med meir likviditet.
Som innehaver av ENK eller DA betaler man arbeidsgiveravgift for seg selv. Kun andre man eventuelt har ansatt.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

KongOlav2 skrev: tor sep 29, 2022 8:50 am Ang streiker i offentlig sektor generelt. Jeg har nesten det inntrykket etter streiker de siste par årene at det er mindre poeng for fagforeninger med ansatte i offentlige sektor å gå til streik enn det er for de i privat sektor. Det virker som sistnevnte grupper har klart større mulighet for gjennomslag. Har store problemer med å huske om det er streiker med ansatte i offentlig sektor som noen gang når gjennom med sine krav? Det virker ikke slik i mine øyne. Lærere er en ting, men sykepleiere har jo en enda vanskeligere situasjon. Der blir det jo tvungen lønnsnemd nesten bare etter dager hvis de går ut i streik. Og i en tvungen lønnsnemd får jo nesten aldri de streikende oppfylt ønskene/kravene sine.
Ganske korrekt.

Offentlig sektor har i praksis null mulighet for signifikant gjennomslag på streiker. Streikene er mer signaler inn mot neste år, i praksis. Dersom man ser på lønnsdelen

I noen tilfeller hjelper det på å "løse opp" viljen til arbeidsgiversiden for mindre gjennomslag på lønnsrammen, men i hovedsak er de vellykkede streikene i offentlig sektor angående avtaletekst "som ikke er lønn".

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

HNilsen skrev: ons sep 28, 2022 9:11 pm
Scuderia skrev: ons sep 28, 2022 6:40 pm
HNilsen skrev: ons sep 28, 2022 5:07 pm

Nei, jeg mente konkretiser.

Er du matematikklærer?

Læreplanen i matematikk har jo ikke endret seg så veldig mye. Det er bare justeringer i LK20. Den har derfor vært mer eller mindre lik siden LK06, så det er vanskelig å forstå helt hva du mener.
Vel, nå fikk du en forklaring i stedet..

Så hva er det som gjør at lærere ikke holder ut i yrket sitt? Lønna er ca midt på treet for kommunalt ansatte..er det for mye ferie? Er det for fleksibel arbeidstid? Er det for enkelt å komme inn på studiene? Er det for mange elever pr lærer?

Kanskje du kan konkretisere hva du mener er problemet til lærere i dag?
Det er komplekst. For erfarne lærere handler det om muligheter som åpner seg på arbeidsmarkedet. Lønn har noe å si, mener er ikke viktigst. For nyutdannede handler det om manglende hjelp og støtte og å ikke mestre arbeidsoppgavene sine.

Det handler ikke om læreplanmålene i matematikk.
Det var dårlig konkretisert ;-)

Det med flat lønnsutvikling er noe lærerne selv ønsket. Og hvordan skal noen kroner ekstra hjelpe en nyutdannet når problemene handler om manglende hjelp og støtte og å ikke mestre arbeidsoppgavene sine?

Så hva var denne streiken egentlig god for når ingen av de problemene er knyttet til lønn. Er lærerorganisasjonene så udugelige at de ikke klarer å formidle hva problemet er til arbeidsgiver? Hvorfor har vi ikke en diskusjon rundt hva problemene faktisk er på skolene våre nå i stedet for en lønnskonflikt som ikke løser noe som helst.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Scuderia skrev: tor sep 29, 2022 12:40 pm
HNilsen skrev: ons sep 28, 2022 9:11 pm
Scuderia skrev: ons sep 28, 2022 6:40 pm

Vel, nå fikk du en forklaring i stedet..

Så hva er det som gjør at lærere ikke holder ut i yrket sitt? Lønna er ca midt på treet for kommunalt ansatte..er det for mye ferie? Er det for fleksibel arbeidstid? Er det for enkelt å komme inn på studiene? Er det for mange elever pr lærer?

Kanskje du kan konkretisere hva du mener er problemet til lærere i dag?
Det er komplekst. For erfarne lærere handler det om muligheter som åpner seg på arbeidsmarkedet. Lønn har noe å si, mener er ikke viktigst. For nyutdannede handler det om manglende hjelp og støtte og å ikke mestre arbeidsoppgavene sine.

Det handler ikke om læreplanmålene i matematikk.
Det var dårlig konkretisert ;-)

Det med flat lønnsutvikling er noe lærerne selv ønsket. Og hvordan skal noen kroner ekstra hjelpe en nyutdannet når problemene handler om manglende hjelp og støtte og å ikke mestre arbeidsoppgavene sine?

Så hva var denne streiken egentlig god for når ingen av de problemene er knyttet til lønn. Er lærerorganisasjonene så udugelige at de ikke klarer å formidle hva problemet er til arbeidsgiver? Hvorfor har vi ikke en diskusjon rundt hva problemene faktisk er på skolene våre nå i stedet for en lønnskonflikt som ikke løser noe som helst.
Du klarer vel ikke å formidle hva problemet er du heller. Nå når vi har konstatert at det ikke kan være læreplanemålene i matematikk. Folk begynner vel og slutter i alle yrker. Årsakene kan være forskjellige og individuelle. Lønn kan være en årsak, men det er nok ikke den viktigste, nei. Men frustrasjonen i dette tilfellet tror jeg minst like mye handler om KS. Her har lærerorganisasjonene en motpart som opptrer lite lydhørt og svært arrogant. Det trenger man ikke være lærer for å merke seg. Jeg tror dog ikke vi vil se en boom av lærere som slutter som følge av denne konflikten., derimot tror jeg at det kan påvirke rekrutteringen. I alle fall på kort sikt.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Scuderia skrev: tor sep 29, 2022 12:40 pm Så hva var denne streiken egentlig god for når ingen av de problemene er knyttet til lønn. Er lærerorganisasjonene så udugelige at de ikke klarer å formidle hva problemet er til arbeidsgiver? Hvorfor har vi ikke en diskusjon rundt hva problemene faktisk er på skolene våre nå i stedet for en lønnskonflikt som ikke løser noe som helst.
Avtaleverket, som er det det streikes over, inneholder mer enn bare lønn.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

KongOlav2 skrev: tor sep 29, 2022 9:59 am
Bone8 skrev: tor sep 29, 2022 9:20 am Jeg mener høstferien generelt har mistet sin funksjon og nødvendighet, nettopp pga. det du skriver over. Veldig få, om noen, er involvert i innhøsting.

Det skaper også et kunstig avbrekk når klassene begynner å sette seg, og man begynner å få fart på undervisningen.

Jeg håper den skrotes i fremtiden.
Bedre med skroting av vinterferien. Fra jul til pinse er det uansett mye fri, vinterferien blir jo enda et avbrudd.
Ser den. Våren føles som et langt avbrudd.

Og det ville være en maraton fra midten av august til jul uten høstferie.

Kunne beholdt høstferie, men flyttet til slutten av oktober.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

HNilsen skrev: tor sep 29, 2022 12:55 pm
Scuderia skrev: tor sep 29, 2022 12:40 pm
HNilsen skrev: ons sep 28, 2022 9:11 pm

Det er komplekst. For erfarne lærere handler det om muligheter som åpner seg på arbeidsmarkedet. Lønn har noe å si, mener er ikke viktigst. For nyutdannede handler det om manglende hjelp og støtte og å ikke mestre arbeidsoppgavene sine.

Det handler ikke om læreplanmålene i matematikk.
Det var dårlig konkretisert ;-)

Det med flat lønnsutvikling er noe lærerne selv ønsket. Og hvordan skal noen kroner ekstra hjelpe en nyutdannet når problemene handler om manglende hjelp og støtte og å ikke mestre arbeidsoppgavene sine?

Så hva var denne streiken egentlig god for når ingen av de problemene er knyttet til lønn. Er lærerorganisasjonene så udugelige at de ikke klarer å formidle hva problemet er til arbeidsgiver? Hvorfor har vi ikke en diskusjon rundt hva problemene faktisk er på skolene våre nå i stedet for en lønnskonflikt som ikke løser noe som helst.
Du klarer vel ikke å formidle hva problemet er du heller. Nå når vi har konstatert at det ikke kan være læreplanemålene i matematikk. Folk begynner vel og slutter i alle yrker. Årsakene kan være forskjellige og individuelle. Lønn kan være en årsak, men det er nok ikke den viktigste, nei. Men frustrasjonen i dette tilfellet tror jeg minst like mye handler om KS. Her har lærerorganisasjonene en motpart som opptrer lite lydhørt og svært arrogant. Det trenger man ikke være lærer for å merke seg. Jeg tror dog ikke vi vil se en boom av lærere som slutter som følge av denne konflikten., derimot tror jeg at det kan påvirke rekrutteringen. I alle fall på kort sikt.
Vel, jeg har prøvd.. men i bunn og grunn er det, for de lærere jeg kjenner, er det vanskelig arbeidssituasjon som går igjen på hva de klager på. Så hvorfor det hele ender opp men en streik for mer lønn må gudene vite (eller forbundene)..

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Rainmaker skrev: tor sep 29, 2022 12:56 pm
Scuderia skrev: tor sep 29, 2022 12:40 pm Så hva var denne streiken egentlig god for når ingen av de problemene er knyttet til lønn. Er lærerorganisasjonene så udugelige at de ikke klarer å formidle hva problemet er til arbeidsgiver? Hvorfor har vi ikke en diskusjon rundt hva problemene faktisk er på skolene våre nå i stedet for en lønnskonflikt som ikke løser noe som helst.
Avtaleverket, som er det det streikes over, inneholder mer enn bare lønn.
Ok.. hva mer var på bordet som KS ikke ville gi (ikke lønn)?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Scuderia skrev: tor sep 29, 2022 2:16 pm
HNilsen skrev: tor sep 29, 2022 12:55 pm
Scuderia skrev: tor sep 29, 2022 12:40 pm

Det var dårlig konkretisert ;-)

Det med flat lønnsutvikling er noe lærerne selv ønsket. Og hvordan skal noen kroner ekstra hjelpe en nyutdannet når problemene handler om manglende hjelp og støtte og å ikke mestre arbeidsoppgavene sine?

Så hva var denne streiken egentlig god for når ingen av de problemene er knyttet til lønn. Er lærerorganisasjonene så udugelige at de ikke klarer å formidle hva problemet er til arbeidsgiver? Hvorfor har vi ikke en diskusjon rundt hva problemene faktisk er på skolene våre nå i stedet for en lønnskonflikt som ikke løser noe som helst.
Du klarer vel ikke å formidle hva problemet er du heller. Nå når vi har konstatert at det ikke kan være læreplanemålene i matematikk. Folk begynner vel og slutter i alle yrker. Årsakene kan være forskjellige og individuelle. Lønn kan være en årsak, men det er nok ikke den viktigste, nei. Men frustrasjonen i dette tilfellet tror jeg minst like mye handler om KS. Her har lærerorganisasjonene en motpart som opptrer lite lydhørt og svært arrogant. Det trenger man ikke være lærer for å merke seg. Jeg tror dog ikke vi vil se en boom av lærere som slutter som følge av denne konflikten., derimot tror jeg at det kan påvirke rekrutteringen. I alle fall på kort sikt.
Vel, jeg har prøvd.. men i bunn og grunn er det, for de lærere jeg kjenner, er det vanskelig arbeidssituasjon som går igjen på hva de klager på. Så hvorfor det hele ender opp men en streik for mer lønn må gudene vite (eller forbundene)..
Ja, du har prøvd, men du lykkes ikke. Du skrev at kompetansemålene i læreplanen for matematikk hadde endret seg så mye den senere tid - og at det var årsaken. Men dette tilbakeviste jo jeg. For kompetansemålene i matematikk har vært tilnærmet de samme siden 2006.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Scuderia skrev: tor sep 29, 2022 2:17 pm
Rainmaker skrev: tor sep 29, 2022 12:56 pm
Scuderia skrev: tor sep 29, 2022 12:40 pm Så hva var denne streiken egentlig god for når ingen av de problemene er knyttet til lønn. Er lærerorganisasjonene så udugelige at de ikke klarer å formidle hva problemet er til arbeidsgiver? Hvorfor har vi ikke en diskusjon rundt hva problemene faktisk er på skolene våre nå i stedet for en lønnskonflikt som ikke løser noe som helst.
Avtaleverket, som er det det streikes over, inneholder mer enn bare lønn.
Ok.. hva mer var på bordet som KS ikke ville gi (ikke lønn)?
Det har jeg ikke satt meg inn i, men de aller fleste større streikene i offentlig sektor har ikke hatt lønn som hovedtema.

Det er et hovedoppgjør i år, og det betyr at hele avtalen er oppe til vurdering/forhandling, og lønn er bare en liten del av avtalen.

Kommentaren min er kun koplet til din kommentar om "hva var vitsen når det ikke går på lønn", for å belyse at avtaleverket (som det strekes på) innebefatter så mye mer enn bare lønn.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

HNilsen skrev: tor sep 29, 2022 2:33 pm
Scuderia skrev: tor sep 29, 2022 2:16 pm
HNilsen skrev: tor sep 29, 2022 12:55 pm

Du klarer vel ikke å formidle hva problemet er du heller. Nå når vi har konstatert at det ikke kan være læreplanemålene i matematikk. Folk begynner vel og slutter i alle yrker. Årsakene kan være forskjellige og individuelle. Lønn kan være en årsak, men det er nok ikke den viktigste, nei. Men frustrasjonen i dette tilfellet tror jeg minst like mye handler om KS. Her har lærerorganisasjonene en motpart som opptrer lite lydhørt og svært arrogant. Det trenger man ikke være lærer for å merke seg. Jeg tror dog ikke vi vil se en boom av lærere som slutter som følge av denne konflikten., derimot tror jeg at det kan påvirke rekrutteringen. I alle fall på kort sikt.
Vel, jeg har prøvd.. men i bunn og grunn er det, for de lærere jeg kjenner, er det vanskelig arbeidssituasjon som går igjen på hva de klager på. Så hvorfor det hele ender opp men en streik for mer lønn må gudene vite (eller forbundene)..
Ja, du har prøvd, men du lykkes ikke. Du skrev at kompetansemålene i læreplanen for matematikk hadde endret seg så mye den senere tid - og at det var årsaken. Men dette tilbakeviste jo jeg. For kompetansemålene i matematikk har vært tilnærmet de samme siden 2006.
Nei ditt troll.. Jeg skrev læringsplaner. Om du i din lille virkelighet tror at ikke ipad'en inntog og alt annet som har skjedd etter 2006 ikke har endret på måten lærerne i dag underviser elevene så er det ikke rart budskapet ikke kommer gjennom. For en lærer på barneskolen som har mange fag vil (unødvendige) endringer alltid være ekstraarbeid og en utfordring. Pluss alt det andre som er nevnt i tråden over.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Rainmaker skrev: tor sep 29, 2022 2:33 pm
Scuderia skrev: tor sep 29, 2022 2:17 pm
Rainmaker skrev: tor sep 29, 2022 12:56 pm

Avtaleverket, som er det det streikes over, inneholder mer enn bare lønn.
Ok.. hva mer var på bordet som KS ikke ville gi (ikke lønn)?
Det har jeg ikke satt meg inn i, men de aller fleste større streikene i offentlig sektor har ikke hatt lønn som hovedtema.

Det er et hovedoppgjør i år, og det betyr at hele avtalen er oppe til vurdering/forhandling, og lønn er bare en liten del av avtalen.

Kommentaren min er kun koplet til din kommentar om "hva var vitsen når det ikke går på lønn", for å belyse at avtaleverket (som det strekes på) innebefatter så mye mer enn bare lønn.
Tja, fra mitt ståsted så virket det som lønn var kravet. Om de hadde andre krav er det rart at ikke verken du eller jeg har fått det med oss.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»