Lærerstreiken

Svar
Scuderia

Re: Lærerstreiken

Legg inn av Scuderia »

HNilsen skrev: ons sep 28, 2022 9:11 pm
Scuderia skrev: ons sep 28, 2022 6:40 pm
HNilsen skrev: ons sep 28, 2022 5:07 pm

Nei, jeg mente konkretiser.

Er du matematikklærer?

Læreplanen i matematikk har jo ikke endret seg så veldig mye. Det er bare justeringer i LK20. Den har derfor vært mer eller mindre lik siden LK06, så det er vanskelig å forstå helt hva du mener.
Vel, nå fikk du en forklaring i stedet..

Så hva er det som gjør at lærere ikke holder ut i yrket sitt? Lønna er ca midt på treet for kommunalt ansatte..er det for mye ferie? Er det for fleksibel arbeidstid? Er det for enkelt å komme inn på studiene? Er det for mange elever pr lærer?

Kanskje du kan konkretisere hva du mener er problemet til lærere i dag?
Det er komplekst. For erfarne lærere handler det om muligheter som åpner seg på arbeidsmarkedet. Lønn har noe å si, mener er ikke viktigst. For nyutdannede handler det om manglende hjelp og støtte og å ikke mestre arbeidsoppgavene sine.

Det handler ikke om læreplanmålene i matematikk.
Det var dårlig konkretisert ;-)

Det med flat lønnsutvikling er noe lærerne selv ønsket. Og hvordan skal noen kroner ekstra hjelpe en nyutdannet når problemene handler om manglende hjelp og støtte og å ikke mestre arbeidsoppgavene sine?

Så hva var denne streiken egentlig god for når ingen av de problemene er knyttet til lønn. Er lærerorganisasjonene så udugelige at de ikke klarer å formidle hva problemet er til arbeidsgiver? Hvorfor har vi ikke en diskusjon rundt hva problemene faktisk er på skolene våre nå i stedet for en lønnskonflikt som ikke løser noe som helst.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Scuderia skrev: tor sep 29, 2022 12:40 pm
HNilsen skrev: ons sep 28, 2022 9:11 pm
Scuderia skrev: ons sep 28, 2022 6:40 pm

Vel, nå fikk du en forklaring i stedet..

Så hva er det som gjør at lærere ikke holder ut i yrket sitt? Lønna er ca midt på treet for kommunalt ansatte..er det for mye ferie? Er det for fleksibel arbeidstid? Er det for enkelt å komme inn på studiene? Er det for mange elever pr lærer?

Kanskje du kan konkretisere hva du mener er problemet til lærere i dag?
Det er komplekst. For erfarne lærere handler det om muligheter som åpner seg på arbeidsmarkedet. Lønn har noe å si, mener er ikke viktigst. For nyutdannede handler det om manglende hjelp og støtte og å ikke mestre arbeidsoppgavene sine.

Det handler ikke om læreplanmålene i matematikk.
Det var dårlig konkretisert ;-)

Det med flat lønnsutvikling er noe lærerne selv ønsket. Og hvordan skal noen kroner ekstra hjelpe en nyutdannet når problemene handler om manglende hjelp og støtte og å ikke mestre arbeidsoppgavene sine?

Så hva var denne streiken egentlig god for når ingen av de problemene er knyttet til lønn. Er lærerorganisasjonene så udugelige at de ikke klarer å formidle hva problemet er til arbeidsgiver? Hvorfor har vi ikke en diskusjon rundt hva problemene faktisk er på skolene våre nå i stedet for en lønnskonflikt som ikke løser noe som helst.
Du klarer vel ikke å formidle hva problemet er du heller. Nå når vi har konstatert at det ikke kan være læreplanemålene i matematikk. Folk begynner vel og slutter i alle yrker. Årsakene kan være forskjellige og individuelle. Lønn kan være en årsak, men det er nok ikke den viktigste, nei. Men frustrasjonen i dette tilfellet tror jeg minst like mye handler om KS. Her har lærerorganisasjonene en motpart som opptrer lite lydhørt og svært arrogant. Det trenger man ikke være lærer for å merke seg. Jeg tror dog ikke vi vil se en boom av lærere som slutter som følge av denne konflikten., derimot tror jeg at det kan påvirke rekrutteringen. I alle fall på kort sikt.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Scuderia skrev: tor sep 29, 2022 12:40 pm Så hva var denne streiken egentlig god for når ingen av de problemene er knyttet til lønn. Er lærerorganisasjonene så udugelige at de ikke klarer å formidle hva problemet er til arbeidsgiver? Hvorfor har vi ikke en diskusjon rundt hva problemene faktisk er på skolene våre nå i stedet for en lønnskonflikt som ikke løser noe som helst.
Avtaleverket, som er det det streikes over, inneholder mer enn bare lønn.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

KongOlav2 skrev: tor sep 29, 2022 9:59 am
Bone8 skrev: tor sep 29, 2022 9:20 am Jeg mener høstferien generelt har mistet sin funksjon og nødvendighet, nettopp pga. det du skriver over. Veldig få, om noen, er involvert i innhøsting.

Det skaper også et kunstig avbrekk når klassene begynner å sette seg, og man begynner å få fart på undervisningen.

Jeg håper den skrotes i fremtiden.
Bedre med skroting av vinterferien. Fra jul til pinse er det uansett mye fri, vinterferien blir jo enda et avbrudd.
Ser den. Våren føles som et langt avbrudd.

Og det ville være en maraton fra midten av august til jul uten høstferie.

Kunne beholdt høstferie, men flyttet til slutten av oktober.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

HNilsen skrev: tor sep 29, 2022 12:55 pm
Scuderia skrev: tor sep 29, 2022 12:40 pm
HNilsen skrev: ons sep 28, 2022 9:11 pm

Det er komplekst. For erfarne lærere handler det om muligheter som åpner seg på arbeidsmarkedet. Lønn har noe å si, mener er ikke viktigst. For nyutdannede handler det om manglende hjelp og støtte og å ikke mestre arbeidsoppgavene sine.

Det handler ikke om læreplanmålene i matematikk.
Det var dårlig konkretisert ;-)

Det med flat lønnsutvikling er noe lærerne selv ønsket. Og hvordan skal noen kroner ekstra hjelpe en nyutdannet når problemene handler om manglende hjelp og støtte og å ikke mestre arbeidsoppgavene sine?

Så hva var denne streiken egentlig god for når ingen av de problemene er knyttet til lønn. Er lærerorganisasjonene så udugelige at de ikke klarer å formidle hva problemet er til arbeidsgiver? Hvorfor har vi ikke en diskusjon rundt hva problemene faktisk er på skolene våre nå i stedet for en lønnskonflikt som ikke løser noe som helst.
Du klarer vel ikke å formidle hva problemet er du heller. Nå når vi har konstatert at det ikke kan være læreplanemålene i matematikk. Folk begynner vel og slutter i alle yrker. Årsakene kan være forskjellige og individuelle. Lønn kan være en årsak, men det er nok ikke den viktigste, nei. Men frustrasjonen i dette tilfellet tror jeg minst like mye handler om KS. Her har lærerorganisasjonene en motpart som opptrer lite lydhørt og svært arrogant. Det trenger man ikke være lærer for å merke seg. Jeg tror dog ikke vi vil se en boom av lærere som slutter som følge av denne konflikten., derimot tror jeg at det kan påvirke rekrutteringen. I alle fall på kort sikt.
Vel, jeg har prøvd.. men i bunn og grunn er det, for de lærere jeg kjenner, er det vanskelig arbeidssituasjon som går igjen på hva de klager på. Så hvorfor det hele ender opp men en streik for mer lønn må gudene vite (eller forbundene)..

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Rainmaker skrev: tor sep 29, 2022 12:56 pm
Scuderia skrev: tor sep 29, 2022 12:40 pm Så hva var denne streiken egentlig god for når ingen av de problemene er knyttet til lønn. Er lærerorganisasjonene så udugelige at de ikke klarer å formidle hva problemet er til arbeidsgiver? Hvorfor har vi ikke en diskusjon rundt hva problemene faktisk er på skolene våre nå i stedet for en lønnskonflikt som ikke løser noe som helst.
Avtaleverket, som er det det streikes over, inneholder mer enn bare lønn.
Ok.. hva mer var på bordet som KS ikke ville gi (ikke lønn)?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Scuderia skrev: tor sep 29, 2022 2:16 pm
HNilsen skrev: tor sep 29, 2022 12:55 pm
Scuderia skrev: tor sep 29, 2022 12:40 pm

Det var dårlig konkretisert ;-)

Det med flat lønnsutvikling er noe lærerne selv ønsket. Og hvordan skal noen kroner ekstra hjelpe en nyutdannet når problemene handler om manglende hjelp og støtte og å ikke mestre arbeidsoppgavene sine?

Så hva var denne streiken egentlig god for når ingen av de problemene er knyttet til lønn. Er lærerorganisasjonene så udugelige at de ikke klarer å formidle hva problemet er til arbeidsgiver? Hvorfor har vi ikke en diskusjon rundt hva problemene faktisk er på skolene våre nå i stedet for en lønnskonflikt som ikke løser noe som helst.
Du klarer vel ikke å formidle hva problemet er du heller. Nå når vi har konstatert at det ikke kan være læreplanemålene i matematikk. Folk begynner vel og slutter i alle yrker. Årsakene kan være forskjellige og individuelle. Lønn kan være en årsak, men det er nok ikke den viktigste, nei. Men frustrasjonen i dette tilfellet tror jeg minst like mye handler om KS. Her har lærerorganisasjonene en motpart som opptrer lite lydhørt og svært arrogant. Det trenger man ikke være lærer for å merke seg. Jeg tror dog ikke vi vil se en boom av lærere som slutter som følge av denne konflikten., derimot tror jeg at det kan påvirke rekrutteringen. I alle fall på kort sikt.
Vel, jeg har prøvd.. men i bunn og grunn er det, for de lærere jeg kjenner, er det vanskelig arbeidssituasjon som går igjen på hva de klager på. Så hvorfor det hele ender opp men en streik for mer lønn må gudene vite (eller forbundene)..
Ja, du har prøvd, men du lykkes ikke. Du skrev at kompetansemålene i læreplanen for matematikk hadde endret seg så mye den senere tid - og at det var årsaken. Men dette tilbakeviste jo jeg. For kompetansemålene i matematikk har vært tilnærmet de samme siden 2006.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Scuderia skrev: tor sep 29, 2022 2:17 pm
Rainmaker skrev: tor sep 29, 2022 12:56 pm
Scuderia skrev: tor sep 29, 2022 12:40 pm Så hva var denne streiken egentlig god for når ingen av de problemene er knyttet til lønn. Er lærerorganisasjonene så udugelige at de ikke klarer å formidle hva problemet er til arbeidsgiver? Hvorfor har vi ikke en diskusjon rundt hva problemene faktisk er på skolene våre nå i stedet for en lønnskonflikt som ikke løser noe som helst.
Avtaleverket, som er det det streikes over, inneholder mer enn bare lønn.
Ok.. hva mer var på bordet som KS ikke ville gi (ikke lønn)?
Det har jeg ikke satt meg inn i, men de aller fleste større streikene i offentlig sektor har ikke hatt lønn som hovedtema.

Det er et hovedoppgjør i år, og det betyr at hele avtalen er oppe til vurdering/forhandling, og lønn er bare en liten del av avtalen.

Kommentaren min er kun koplet til din kommentar om "hva var vitsen når det ikke går på lønn", for å belyse at avtaleverket (som det strekes på) innebefatter så mye mer enn bare lønn.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

HNilsen skrev: tor sep 29, 2022 2:33 pm
Scuderia skrev: tor sep 29, 2022 2:16 pm
HNilsen skrev: tor sep 29, 2022 12:55 pm

Du klarer vel ikke å formidle hva problemet er du heller. Nå når vi har konstatert at det ikke kan være læreplanemålene i matematikk. Folk begynner vel og slutter i alle yrker. Årsakene kan være forskjellige og individuelle. Lønn kan være en årsak, men det er nok ikke den viktigste, nei. Men frustrasjonen i dette tilfellet tror jeg minst like mye handler om KS. Her har lærerorganisasjonene en motpart som opptrer lite lydhørt og svært arrogant. Det trenger man ikke være lærer for å merke seg. Jeg tror dog ikke vi vil se en boom av lærere som slutter som følge av denne konflikten., derimot tror jeg at det kan påvirke rekrutteringen. I alle fall på kort sikt.
Vel, jeg har prøvd.. men i bunn og grunn er det, for de lærere jeg kjenner, er det vanskelig arbeidssituasjon som går igjen på hva de klager på. Så hvorfor det hele ender opp men en streik for mer lønn må gudene vite (eller forbundene)..
Ja, du har prøvd, men du lykkes ikke. Du skrev at kompetansemålene i læreplanen for matematikk hadde endret seg så mye den senere tid - og at det var årsaken. Men dette tilbakeviste jo jeg. For kompetansemålene i matematikk har vært tilnærmet de samme siden 2006.
Nei ditt troll.. Jeg skrev læringsplaner. Om du i din lille virkelighet tror at ikke ipad'en inntog og alt annet som har skjedd etter 2006 ikke har endret på måten lærerne i dag underviser elevene så er det ikke rart budskapet ikke kommer gjennom. For en lærer på barneskolen som har mange fag vil (unødvendige) endringer alltid være ekstraarbeid og en utfordring. Pluss alt det andre som er nevnt i tråden over.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Rainmaker skrev: tor sep 29, 2022 2:33 pm
Scuderia skrev: tor sep 29, 2022 2:17 pm
Rainmaker skrev: tor sep 29, 2022 12:56 pm

Avtaleverket, som er det det streikes over, inneholder mer enn bare lønn.
Ok.. hva mer var på bordet som KS ikke ville gi (ikke lønn)?
Det har jeg ikke satt meg inn i, men de aller fleste større streikene i offentlig sektor har ikke hatt lønn som hovedtema.

Det er et hovedoppgjør i år, og det betyr at hele avtalen er oppe til vurdering/forhandling, og lønn er bare en liten del av avtalen.

Kommentaren min er kun koplet til din kommentar om "hva var vitsen når det ikke går på lønn", for å belyse at avtaleverket (som det strekes på) innebefatter så mye mer enn bare lønn.
Tja, fra mitt ståsted så virket det som lønn var kravet. Om de hadde andre krav er det rart at ikke verken du eller jeg har fått det med oss.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Scuderia skrev: tor sep 29, 2022 4:07 pm
HNilsen skrev: tor sep 29, 2022 2:33 pm
Scuderia skrev: tor sep 29, 2022 2:16 pm

Vel, jeg har prøvd.. men i bunn og grunn er det, for de lærere jeg kjenner, er det vanskelig arbeidssituasjon som går igjen på hva de klager på. Så hvorfor det hele ender opp men en streik for mer lønn må gudene vite (eller forbundene)..
Ja, du har prøvd, men du lykkes ikke. Du skrev at kompetansemålene i læreplanen for matematikk hadde endret seg så mye den senere tid - og at det var årsaken. Men dette tilbakeviste jo jeg. For kompetansemålene i matematikk har vært tilnærmet de samme siden 2006.
Nei ditt troll.. Jeg skrev læringsplaner. Om du i din lille virkelighet tror at ikke ipad'en inntog og alt annet som har skjedd etter 2006 ikke har endret på måten lærerne i dag underviser elevene så er det ikke rart budskapet ikke kommer gjennom. For en lærer på barneskolen som har mange fag vil (unødvendige) endringer alltid være ekstraarbeid og en utfordring. Pluss alt det andre som er nevnt i tråden over.
Det er intet som heter «læringsplaner». Det er derimot noe som heter «læreplaner». Og de består blant annet av kompetansemål. Men læreplanene er som sagt ikke endret så mye på siden 2006. Det står heller ingenting om iPad i dem. Derfor treffer du ikke planken. Å påpeke dette handler ikke om trolling. Det er ren faktaopplysning. Håper dog ikke du er lærer, siden du har så utrolig lave kunnskaper om læreplanene.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

HNilsen skrev: tir sep 27, 2022 11:28 pm
Gårdsdattra skrev: tir sep 27, 2022 9:00 pm
HNilsen skrev: tir sep 27, 2022 7:44 pm

Som vanlig fra denne kanten - goddag mann økseksaft. :)

Hybelboere var ikke temaet her. Og jeg tar ikke feil, skole-hjem-samarbeid er fraværende i videregående sammenlignet med ungdomstrinn. Jeg har vært lærer i hundre år - og jeg vet dette bedre enn deg. Slutt.
Som forelder til fem som gikk vgs på nitti- og totusentall tror jeg at jeg kjenner til samarbeidet hjem-skole svært godt. Det var ikke mer omfattende på barne- og ungdomsskolen.
Det er det som er så genialt med deg - ja, du er nærmest et geni - for jeg kunne selvsagt presentert forskning som sa det stikk motsatte om samarbeid hjem-skole i den perioden dine barn gikk i videregående, men du ville likevel visst bedre enn denne forskningen. Jeg kan ikke si annet enn at jeg er stum av beundring.

Ta f.eks. en NOVA forskning som ble presentert av Sletten et al. i 2003, der hjem-skole-samarbeidet til 16 videregående skoler ble undersøkt. En av hovedkonklusjonene er at omfanget av samarbeidet var svært begrenset og tilfeldig.

Men det bryr ikke du deg om, gjør du vel? For dette vet du MYE bedre enn NOVA-forskere, ikke sant? Derfor trenger vi ikke diskutere når vi har slike sannhets-orakler blant oss. Da er svaret gitt. Takk og lov, det gjør alt så mye enklere! Og det som er så fantastisk er at dette ikke bare gjelder dette temaet, men SAMTLIGE temaer som diskuteres. Hurra!!!


Spar deg skitpraten da du ikke leste at jeg skrev at det er frivillig for foreldre å delta på møter i skolen. At det er mindre kontakt mellom hjem/skole i vgs kan derfor ha en sammenheng med at færre foreldre deltar på møter i vgs.
Men så lenge du ikke leser innleggene du svarer på, men bare svarer i hytt og vær på kun de delene av innleggene som passer deg og din agenda, hva nå enn den er.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Bone8 skrev: ons sep 28, 2022 9:59 am
Gårdsdattra skrev: tir sep 27, 2022 9:00 pm
HNilsen skrev: tir sep 27, 2022 7:44 pm

Som vanlig fra denne kanten - goddag mann økseksaft. :)

Hybelboere var ikke temaet her. Og jeg tar ikke feil, skole-hjem-samarbeid er fraværende i videregående sammenlignet med ungdomstrinn. Jeg har vært lærer i hundre år - og jeg vet dette bedre enn deg. Slutt.


Jeg svarte på dette fra deg: "Og når det er sagt, så har jo videregående knapt hjem-skole-samarbeid - og har heller aldri hatt det! Så lærerne der har lite å klage med tanke på nettopp dette temaet. Her ligger ungdomsskoler og ungdomsskolelærere langt foran."

Som forelder til fem som gikk vgs på nitti- og totusentall tror jeg at jeg kjenner til samarbeidet hjem-skole svært godt. Det var ikke mer omfattende på barne- og ungdomsskolen. Jeg kjenner også til det merarbeidet lærerne har med hybelboerne, som de altså ikke hadde i første halvdel av nittitallet.
Forøvrig tok jeg feil i en ting, det var ikke bare ett foreldremøte i året på vgs, det var to. Etter foreldremøtene var det anledning til foreldresamtale med lærer. Da satt lærerne på kontorene sine og var tilgjengelige for de foreldre som ville ha en samtale. Forøvrig så var konferansetimene på barne-og ungdomsskolen også like frivillige.
rettelse: Du kjenner hjem-skole samarbeidet på videregående for tjue år siden svært godt.


Jeg har her hatt en disputt gående med HNilsen som startet med at han mente lærerne i vgs ikke hadde fått økt arbeidsmengde på tredve år, noe han tok feil i.
Ellers skrev jeg vel i det du svarer meg på at jeg kjenner til det å være forelder til skolebarn svært godt. Og altså ikke det du påstår jeg skrev.

Wengerist

Legg inn av Wengerist »


Bone8

Legg inn av Bone8 »

Scuderia skrev: tor sep 29, 2022 4:07 pm
HNilsen skrev: tor sep 29, 2022 2:33 pm
Scuderia skrev: tor sep 29, 2022 2:16 pm

Vel, jeg har prøvd.. men i bunn og grunn er det, for de lærere jeg kjenner, er det vanskelig arbeidssituasjon som går igjen på hva de klager på. Så hvorfor det hele ender opp men en streik for mer lønn må gudene vite (eller forbundene)..
Ja, du har prøvd, men du lykkes ikke. Du skrev at kompetansemålene i læreplanen for matematikk hadde endret seg så mye den senere tid - og at det var årsaken. Men dette tilbakeviste jo jeg. For kompetansemålene i matematikk har vært tilnærmet de samme siden 2006.
Nei ditt troll.. Jeg skrev læringsplaner. Om du i din lille virkelighet tror at ikke ipad'en inntog og alt annet som har skjedd etter 2006 ikke har endret på måten lærerne i dag underviser elevene så er det ikke rart budskapet ikke kommer gjennom. For en lærer på barneskolen som har mange fag vil (unødvendige) endringer alltid være ekstraarbeid og en utfordring. Pluss alt det andre som er nevnt i tråden over.
Du må huske at Geogebra, CAS og programmering også var del av læreplanene i matematikk i 2006 ;)

Bone8

Legg inn av Bone8 »

Gårdsdattra skrev: tor sep 29, 2022 6:32 pm
Bone8 skrev: ons sep 28, 2022 9:59 am
Gårdsdattra skrev: tir sep 27, 2022 9:00 pm



Jeg svarte på dette fra deg: "Og når det er sagt, så har jo videregående knapt hjem-skole-samarbeid - og har heller aldri hatt det! Så lærerne der har lite å klage med tanke på nettopp dette temaet. Her ligger ungdomsskoler og ungdomsskolelærere langt foran."

Som forelder til fem som gikk vgs på nitti- og totusentall tror jeg at jeg kjenner til samarbeidet hjem-skole svært godt. Det var ikke mer omfattende på barne- og ungdomsskolen. Jeg kjenner også til det merarbeidet lærerne har med hybelboerne, som de altså ikke hadde i første halvdel av nittitallet.
Forøvrig tok jeg feil i en ting, det var ikke bare ett foreldremøte i året på vgs, det var to. Etter foreldremøtene var det anledning til foreldresamtale med lærer. Da satt lærerne på kontorene sine og var tilgjengelige for de foreldre som ville ha en samtale. Forøvrig så var konferansetimene på barne-og ungdomsskolen også like frivillige.
rettelse: Du kjenner hjem-skole samarbeidet på videregående for tjue år siden svært godt.


Jeg har her hatt en disputt gående med HNilsen som startet med at han mente lærerne i vgs ikke hadde fått økt arbeidsmengde på tredve år, noe han tok feil i.
Ellers skrev jeg vel i det du svarer meg på at jeg kjenner til det å være forelder til skolebarn svært godt. Og altså ikke det du påstår jeg skrev.
Beklager, da leste jeg innlegget for fort og for dårlig.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Godt jobba, KS. Fremtiden ser ikke akkurat kjempelys ut.

https://khrono.no/studentflukt-fra-laer ... ger/720756

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

En ting jeg ikke forstår med retorikken som ble brukt i streiken er hvordan arbeidstakersiden uttaler seg så mye om rekrutteringsutfordringer. Er det ikke mer naturlig at det er arbeidsgiver som uttaler seg om dette? Det er jo de som rekrutterer og har et forhold til dette.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Justice 97 skrev: fre sep 30, 2022 10:15 am
Chromeback skrev: fre sep 30, 2022 10:10 am Godt jobba, KS. Fremtiden ser ikke akkurat kjempelys ut.

https://khrono.no/studentflukt-fra-laer ... ger/720756
Det er vel ikke lenge før det går med lærere som det gikk med malere, rengjøringsarbeidere og drosjesjåfører. Snart er det bare utlendinger som gidder. Det blir nok bra!
Er vel i maleryrket at man har hatt lønnsstillstand (og dermed egentlig nedgang) i 13-14 år nå? Var vel rundt 2016 at man hadde én (!) malerlærling i hele Oslo...

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Justice 97 skrev: fre sep 30, 2022 1:42 pm
GiPazzini_85 skrev: fre sep 30, 2022 1:16 pm
Justice 97 skrev: fre sep 30, 2022 10:15 am

Det er vel ikke lenge før det går med lærere som det gikk med malere, rengjøringsarbeidere og drosjesjåfører. Snart er det bare utlendinger som gidder. Det blir nok bra!
Er vel i maleryrket at man har hatt lønnsstillstand (og dermed egentlig nedgang) i 13-14 år nå? Var vel rundt 2016 at man hadde én (!) malerlærling i hele Oslo...
Veldig trist utvikling. Jeg jobbet selv som maler i mange år i forrige årtusen, etter å ha gått i lære hos en onkel som var malermester. En stolt yrkesgruppe er nærmest utryddet og erstattet av østeuropeisk arbeidskraft. Jeg sluttet selv for at det ikke var verdt slitet. Mye drittarbeid, som pussing/sliping i store leilighetskomplekser, for eksempel, en helt jævlig jobb, som i tillegg var elendig betalt.
Det kan jeg godt forstå. Det ender jo da med at en ikke får noen fagfolk og bare østeuropeere med toukerskurs.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Chromeback skrev: fre sep 30, 2022 10:10 am Godt jobba, KS. Fremtiden ser ikke akkurat kjempelys ut.

https://khrono.no/studentflukt-fra-laer ... ger/720756
I dagens A-magasinet var det en artikkel om en familie med 4 generasjoner, fra 17 til 89, og hvordan det har gått fra reinspikka fattigdom rett etter krigen for oldefaren på 89 til en verden hvor alle muligheter er åpne for oldebarnet på 17. Det relevante for lærerstreiken er 89-åringen som sa at han drømte om å bli lærer da han var ung; "drømmen var å bli lærer, for det hang nesten like høyt som prest". Slik er det definitivt ikke lenger!

Mener helt klart det må et krafttak til, både fra politikere og organisasjoner for å øke attraktiviteten til så viktige yrker som lærer sykepleier. Det er en ting at mange unge heller drømmer om å bli lege og sivilingeniør, yrker som alltid har stått høyt i kurs. Men i dag har jo også omtrent hvert eneste universitet og høyskole en siviløkonomutdanning som ofte er svært populære og også utdanninger som områdestudier, utviklingsstudier, mediefag og diverse estetiske fag står jo like høyt eller høyere enn langt mer samfunnsviktige profesjonsutdanninger. KS er en ting, men de representerer jo kommunene og de er jo prisgitt økonomiske rammevilkår bestemt fra statlig hold. Og det er her det svikter.

Vi trenger flere tiltak for å få tilbake flere av de virkelige dyktige hodene til lærerstudiet. Bedre lønn er ett av de. Jeg ville også strupet studieplasser til mindre viktige studier, slik at flere ble "tvunget" mot bl.a. lærer- og sykepleieryrket. Så måtte man til slutt sett om man fikk fremsnakket yrkene i langt større grad. I dag er det mye negativt som kommer frem i media.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

KongOlav2 skrev: fre sep 30, 2022 5:10 pm
Chromeback skrev: fre sep 30, 2022 10:10 am Godt jobba, KS. Fremtiden ser ikke akkurat kjempelys ut.

https://khrono.no/studentflukt-fra-laer ... ger/720756
I dagens A-magasinet var det en artikkel om en familie med 4 generasjoner, fra 17 til 89, og hvordan det har gått fra reinspikka fattigdom rett etter krigen for oldefaren på 89 til en verden hvor alle muligheter er åpne for oldebarnet på 17. Det relevante for lærerstreiken er 89-åringen som sa at han drømte om å bli lærer da han var ung; "drømmen var å bli lærer, for det hang nesten like høyt som prest". Slik er det definitivt ikke lenger!

Mener helt klart det må et krafttak til, både fra politikere og organisasjoner for å øke attraktiviteten til så viktige yrker som lærer sykepleier. Det er en ting at mange unge heller drømmer om å bli lege og sivilingeniør, yrker som alltid har stått høyt i kurs. Men i dag har jo også omtrent hvert eneste universitet og høyskole en siviløkonomutdanning som ofte er svært populære og også utdanninger som områdestudier, utviklingsstudier, mediefag og diverse estetiske fag står jo like høyt eller høyere enn langt mer samfunnsviktige profesjonsutdanninger. KS er en ting, men de representerer jo kommunene og de er jo prisgitt økonomiske rammevilkår bestemt fra statlig hold. Og det er her det svikter.

Vi trenger flere tiltak for å få tilbake flere av de virkelige dyktige hodene til lærerstudiet. Bedre lønn er ett av de. Jeg ville også strupet studieplasser til mindre viktige studier, slik at flere ble "tvunget" mot bl.a. lærer- og sykepleieryrket. Så måtte man til slutt sett om man fikk fremsnakket yrkene i langt større grad. I dag er det mye negativt som kommer frem i media.
Absolutt.

Problemet er at man har fasiten.

Man ser til Finland for å se hva som har gjort deres utdanningssystem til ett av verdens beste, hvor det å være lærer faktisk har status.

Problemet er bare at idiotene som står for showet gjør det motsatte av Finland ved enhver anledning.

basillen

Legg inn av basillen »

Chromeback skrev: fre sep 30, 2022 7:15 pm Absolutt.

Problemet er at man har fasiten.

Man ser til Finland for å se hva som har gjort deres utdanningssystem til ett av verdens beste, hvor det å være lærer faktisk har status.

Problemet er bare at idiotene som står for showet gjør det motsatte av Finland ved enhver anledning.
Dette!

Det forbløffer meg at mange hele tiden hevder at skolesystemet vårt "burde vært som Finlands", samtidig som man, akkurat som du påpeker, kontinuerlig gjør det stikk motsatte som Finland.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

HNilsen skrev: ons sep 28, 2022 9:21 am
Hardy-guttene skrev: ons sep 28, 2022 9:05 am
KongOlav2 skrev: tir sep 20, 2022 8:52 am
Og er det mye i helsevesenet som du anser som strengt tatt ikke nødvendig? Som er mer dokumentasjon for dokumentasjonen sin del?
Alt skal dokumenteres og så skal det dokumenteres at det er dokumentert. Årsaken antar jeg er for mange høvdinger og for få indianere, dvs at det er for mye byråkrati og for mange som bare flytter papir (og trenger stadig mer papir å flytte, så de kan få underordnede, som igjen trenger mer papir å flytte så de også kan få underordnede til å produsere rapporter og annet svada) og ikke bidrar til pleie og behandling. For mange ledere og for mange ledernivåer, for få leger og pleiere.
Jeg synes det er spennende innspill, for vi diskuterer jo det samme vedrørende lærerne. Imidlertid synes jeg lærerne her ikke har klart å konkretisere hva dette byråkratiet går ut på. Derfor er jeg nysgjerrig på om du kan konkretisere hva dette gjelder i din jobb?
Rent konkret så tror jeg kvalitetsindikatorene du finner på departementets eller direktoratets hjemmesider er et godt eksempel. Det ligger et enormt arbeide bak disse tallene, som er mer kvantitetsindikatorer enn kvalitetsindikatorer, og det er mange mennesker involvert i dette kvasiarbeidet. Mange av disse menneskene var en gang leger eller sykepleiere og mye av det grunnleggende tallmaterialet skapes og samles inn av leger og sykepleiere som får mindre tid til pasientene. For eksempel har sengepostene fått en kvalitetstavle, der de blant annet skal skrive opp målinger (puls, blodtrykk, temperatur, oksygenmetning, respirasjonsfrekvens), veneflon, urinkateter og andre parametre som liksom måler kvaliteten. Dette tar mye tid og det blir gjort lite eller ingenting med det som står på tavla, men det er viktig at det dokumenteres at det er skrevet opp på tavla.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

KongOlav2 skrev: fre sep 30, 2022 5:10 pm
Chromeback skrev: fre sep 30, 2022 10:10 am Godt jobba, KS. Fremtiden ser ikke akkurat kjempelys ut.

https://khrono.no/studentflukt-fra-laer ... ger/720756
I dagens A-magasinet var det en artikkel om en familie med 4 generasjoner, fra 17 til 89, og hvordan det har gått fra reinspikka fattigdom rett etter krigen for oldefaren på 89 til en verden hvor alle muligheter er åpne for oldebarnet på 17. Det relevante for lærerstreiken er 89-åringen som sa at han drømte om å bli lærer da han var ung; "drømmen var å bli lærer, for det hang nesten like høyt som prest". Slik er det definitivt ikke lenger!

Mener helt klart det må et krafttak til, både fra politikere og organisasjoner for å øke attraktiviteten til så viktige yrker som lærer sykepleier. Det er en ting at mange unge heller drømmer om å bli lege og sivilingeniør, yrker som alltid har stått høyt i kurs. Men i dag har jo også omtrent hvert eneste universitet og høyskole en siviløkonomutdanning som ofte er svært populære og også utdanninger som områdestudier, utviklingsstudier, mediefag og diverse estetiske fag står jo like høyt eller høyere enn langt mer samfunnsviktige profesjonsutdanninger. KS er en ting, men de representerer jo kommunene og de er jo prisgitt økonomiske rammevilkår bestemt fra statlig hold. Og det er her det svikter.

Vi trenger flere tiltak for å få tilbake flere av de virkelige dyktige hodene til lærerstudiet. Bedre lønn er ett av de. Jeg ville også strupet studieplasser til mindre viktige studier, slik at flere ble "tvunget" mot bl.a. lærer- og sykepleieryrket. Så måtte man til slutt sett om man fikk fremsnakket yrkene i langt større grad. I dag er det mye negativt som kommer frem i media.
Ja, det stemmer at statusen nok var litt under presten, men lønna til lærerne har aldri vært spesielt god. Jeg har både oldefar og morfar i lærerrekken. Da jeg selv skulle studere, så fikk man jo "slengt" lærerstudier etter seg - det var bare krav om å ha minimum 2 i alle fag. Det var ikke spesielt prestisjefylt den gangen heller, midt på 80-tallet. Så her har man sett en nedgang i lang tid. Jeg er usikker på om 5-årig studium gjør det mye bedre, da frister det nok, som du antyder, mer med økonomi eller andre fag som har betydelig høyere lønnsnivå. Dette med lønnsnivå var for øvrig ikke noe jeg følte folk var så veldig opptatt av på 80-tallet, det er blitt veldig mye mer fokusert de siste årene, slik jeg ser det.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

DoktorS skrev: lør okt 01, 2022 9:39 pm Ja, det stemmer at statusen nok var litt under presten, men lønna til lærerne har aldri vært spesielt god. Jeg har både oldefar og morfar i lærerrekken. Da jeg selv skulle studere, så fikk man jo "slengt" lærerstudier etter seg - det var bare krav om å ha minimum 2 i alle fag. Det var ikke spesielt prestisjefylt den gangen heller, midt på 80-tallet. Så her har man sett en nedgang i lang tid. Jeg er usikker på om 5-årig studium gjør det mye bedre, da frister det nok, som du antyder, mer med økonomi eller andre fag som har betydelig høyere lønnsnivå. Dette med lønnsnivå var for øvrig ikke noe jeg følte folk var så veldig opptatt av på 80-tallet, det er blitt veldig mye mer fokusert de siste årene, slik jeg ser det.
Kanskje ikke det hadde veldig høy lønn, men statusen var da iallfall brukbar. Problemet nå er jo at det er en drøss med andre studier som virker mer lokkende, og mange av dem tilbyr verken mulighet for spesielt høy lønn eller sikre jobbmuligheter. Det virker bare forlokkende og fristende av andre grupper. Enten det er mediefag som gir deg muligheten til å være på TV eller jobbe med sosiale medier, estetiske fag som gir deg muligheten til å være kreativ eller kanskje jobbe som utøvende kunstner eller det jeg kaller "ut-og-redde-verden-fag" som gir det muligheten til, ja ut og redde verden.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

KongOlav2 skrev: lør okt 01, 2022 10:08 pm
DoktorS skrev: lør okt 01, 2022 9:39 pm Ja, det stemmer at statusen nok var litt under presten, men lønna til lærerne har aldri vært spesielt god. Jeg har både oldefar og morfar i lærerrekken. Da jeg selv skulle studere, så fikk man jo "slengt" lærerstudier etter seg - det var bare krav om å ha minimum 2 i alle fag. Det var ikke spesielt prestisjefylt den gangen heller, midt på 80-tallet. Så her har man sett en nedgang i lang tid. Jeg er usikker på om 5-årig studium gjør det mye bedre, da frister det nok, som du antyder, mer med økonomi eller andre fag som har betydelig høyere lønnsnivå. Dette med lønnsnivå var for øvrig ikke noe jeg følte folk var så veldig opptatt av på 80-tallet, det er blitt veldig mye mer fokusert de siste årene, slik jeg ser det.
Kanskje ikke det hadde veldig høy lønn, men statusen var da iallfall brukbar. Problemet nå er jo at det er en drøss med andre studier som virker mer lokkende, og mange av dem tilbyr verken mulighet for spesielt høy lønn eller sikre jobbmuligheter. Det virker bare forlokkende og fristende av andre grupper. Enten det er mediefag som gir deg muligheten til å være på TV eller jobbe med sosiale medier, estetiske fag som gir deg muligheten til å være kreativ eller kanskje jobbe som utøvende kunstner eller det jeg kaller "ut-og-redde-verden-fag" som gir det muligheten til, ja ut og redde verden.
Ja, men husk på at det for to-tre generasjoner siden ikke var veldig mange yrker som krevde utdanning - og lærerutdanning var jo en av de ganske så få.... Nå er jo "alle" utdannet. Status - ja, jeg har møtt kompiser av min onkel, som fortale at morfar var en slags "mafiasjef" i bygda på Sunnmøre - han var lærer, bestemte det meste, og var også klokker - klart, det var status, sammen med resten - som var bønder, fiskere, industriarbeidere.... En lærer i Oslo har ikke mye status, sammen med mediefolk, byråkrater, forretningsfolk, advokater, sivilingeniører - og det er vanskelig å se at man kan gå tilbake til fordums tider...

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

KongOlav2 skrev: fre sep 30, 2022 5:10 pm Mener helt klart det må et krafttak til, både fra politikere og organisasjoner for å øke attraktiviteten til så viktige yrker som lærer sykepleier. Det er en ting at mange unge heller drømmer om å bli lege og sivilingeniør, yrker som alltid har stått høyt i kurs. Men i dag har jo også omtrent hvert eneste universitet og høyskole en siviløkonomutdanning som ofte er svært populære og også utdanninger som områdestudier, utviklingsstudier, mediefag og diverse estetiske fag står jo like høyt eller høyere enn langt mer samfunnsviktige profesjonsutdanninger. KS er en ting, men de representerer jo kommunene og de er jo prisgitt økonomiske rammevilkår bestemt fra statlig hold. Og det er her det svikter.

Vi trenger flere tiltak for å få tilbake flere av de virkelige dyktige hodene til lærerstudiet. Bedre lønn er ett av de. Jeg ville også strupet studieplasser til mindre viktige studier, slik at flere ble "tvunget" mot bl.a. lærer- og sykepleieryrket. Så måtte man til slutt sett om man fikk fremsnakket yrkene i langt større grad. I dag er det mye negativt som kommer frem i media.
Litt av problemet. tror jeg, er at for eksempel helse og utdanning er offentlige utgiftsposter og det offentlige må spare penger, mens for eksempel olje- eller konsulentbransjen er privat og soper inn penger.

William_S

Legg inn av William_S »

Kan fort gå mot en ny lærerstreik og det før man vet hva lærerne får etter fjorårets lønnsoppgjør. Tilliten mellom KS og lærerorganisasjonene er nok syltynn. Nå skjer jo ikke en streik før nærmere sommeren, da det er da det forhandles, men forberdelsene er allerede i gang.
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/e ... 1.16269011

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Lærere kan man enkelt erstatte med AI. Den er mer engasjert enn lærerne uansett som bare holder ungene på iPaden.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»