Lærerstreiken

Svar
Bone8

Re: Lærerstreiken

Legg inn av Bone8 »

TheBaseline skrev: tir sep 27, 2022 11:55 am
Bone8 skrev: tir sep 27, 2022 11:02 am
TheBaseline skrev: tir sep 27, 2022 10:10 am Er helt enig med politikeren fra Høyre. Lærerne tjener ikke så dårlig sammenliknet med andre i offentlig sektor (kilde: tall fra SSB). Problemet er at lønningene i offentlig sektor ligger for lavt. Synes det blir feil å særbehandle lærere, som tross alt har flere goder enn de fleste andre offentlige ansatte (f.eks lengre ferie).
Lærere har ikke lenger ferie, men (for noen) gode avspasseringsordninger.

Hadde du lest litt i tråden her, så hadde du sett at det er gjennomdiskutert.

Det samme gjelder lønnsutvikling.
Så finn en link som viser at de har hatt dårligere lønnsutvikling enn andre i offentlig sektor, for det stemmer ikke. Jobber i offentlig sektor selv. Har mastergrad. De siste årene har det vært elendige lønnsoppgjør i offentlig sektor, spesielt for de med utdanning. Lærerne er ikke i en særsituasjon her.
Uavhengig av om du bruker KS sine tall, eller tallene Utdanningsforbundet bruker, så har lærerne vært lønnstapere de siste årene:

Den viser i klartekst at lærerne i 6-års perioden har hatt 1,7 prosentpoeng lavere lønnsvekst enn øvrige ansatte samlet, eksludert ledere, og viser da til differansen mellom samlet lønnsvekst i kolonne D og A.

https://www.faktisk.no/artikler/zkxm4/e ... -ar-pa-rad

Så jo, lærerne har hatt dårligere lønnsutvikling.
Sist redigert av Bone8 den tir sep 27, 2022 12:50 pm, redigert 1 gang totalt.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

HNilsen skrev: tir sep 27, 2022 12:23 pm
Bone8 skrev: tir sep 27, 2022 11:45 am
HNilsen skrev: tir sep 27, 2022 11:29 am

«For noen»? Alle lærere har samme ordning, og et stort flertall av lærerne er fornøyd med denne arbeidstidsordningen og bruker sine arbeidstakerorganisasjoner til å kjempe for å beholde den.
Eneste som kan nærme seg klager er når noen har venner som har mulighet til å ta ferie når reiser er billigere, men når man har barn forsvinner uansett den muligheten.
Jeg vet at noen skoler/kommuner ikke tillater dette, men de fleste steder jeg har vært ansatt har det også vært muligheter for å ta seg ovale weekender innimellom. Så fremt man har innarbeidet seg avspasering. Og som jeg har vist til tidligere - det er gunstig å ta vikartimer for lærere! Du kan være vikar innenfor arbeidstiden din - det er ikke mange yrker der det går. Den som styrer vikarordningene (oftest inspektøren) vil være behjelpelig med avspasering som takk for at du som lærer bidrar inn i vikarordningen. Det enkleste er å sette inn vikarer som allerede jobber på skolen, som kjenner alt det praktiske og elevene der.
Her er vi for en gangs skyld helt enige :)

Vi gir ikke avspassering for vikartimer, men det er svært gunstig for lærere å ta timer.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Hva er egentlig kravene til lønn for lærerne nå? Slik som jeg ser det er det høyere lønn for lengre ansiennitet som burde være prioritet. En nyutdannet lektor har ikke spesielt mye lavere lønn enn en nyutdannet siv.ing. Men forskjellen etter 10-15 år eller mer er stor.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Bone8 skrev: tir sep 27, 2022 12:48 pm
TheBaseline skrev: tir sep 27, 2022 11:55 am
Bone8 skrev: tir sep 27, 2022 11:02 am

Lærere har ikke lenger ferie, men (for noen) gode avspasseringsordninger.

Hadde du lest litt i tråden her, så hadde du sett at det er gjennomdiskutert.

Det samme gjelder lønnsutvikling.
Så finn en link som viser at de har hatt dårligere lønnsutvikling enn andre i offentlig sektor, for det stemmer ikke. Jobber i offentlig sektor selv. Har mastergrad. De siste årene har det vært elendige lønnsoppgjør i offentlig sektor, spesielt for de med utdanning. Lærerne er ikke i en særsituasjon her.
Uavhengig av om du bruker KS sine tall, eller tallene Utdanningsforbundet bruker, så har lærerne vært lønnstapere de siste årene:

Den viser i klartekst at lærerne i 6-års perioden har hatt 1,7 prosentpoeng lavere lønnsvekst enn øvrige ansatte samlet, eksludert ledere, og viser da til differansen mellom samlet lønnsvekst i kolonne D og A.

https://www.faktisk.no/artikler/zkxm4/e ... -ar-pa-rad

Så jo, lærerne har hatt dårligere lønnsutvikling.
Dette stemmer ikke hvor jeg jobber. Som sagt jobber jeg i offentlig sektor selv og har ikke hatt bedre lønnsoppgjør enn det lærerne har hatt. Ligger på frontfaget hvert eneste år. Aldri over.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

TheBaseline skrev: tir sep 27, 2022 2:35 pm
Bone8 skrev: tir sep 27, 2022 12:48 pm
TheBaseline skrev: tir sep 27, 2022 11:55 am
Så finn en link som viser at de har hatt dårligere lønnsutvikling enn andre i offentlig sektor, for det stemmer ikke. Jobber i offentlig sektor selv. Har mastergrad. De siste årene har det vært elendige lønnsoppgjør i offentlig sektor, spesielt for de med utdanning. Lærerne er ikke i en særsituasjon her.
Uavhengig av om du bruker KS sine tall, eller tallene Utdanningsforbundet bruker, så har lærerne vært lønnstapere de siste årene:

Den viser i klartekst at lærerne i 6-års perioden har hatt 1,7 prosentpoeng lavere lønnsvekst enn øvrige ansatte samlet, eksludert ledere, og viser da til differansen mellom samlet lønnsvekst i kolonne D og A.

https://www.faktisk.no/artikler/zkxm4/e ... -ar-pa-rad

Så jo, lærerne har hatt dårligere lønnsutvikling.
Dette stemmer ikke hvor jeg jobber. Som sagt jobber jeg i offentlig sektor selv og har ikke hatt bedre lønnsoppgjør enn det lærerne har hatt. Ligger på frontfaget hvert eneste år. Aldri over.
Ingen som har påstått at det gjelder ditt arbeidssted.

Da er du i samme båt som lærerne, og bør ta det opp med din organisasjon.

Da har dere også dårligere lønnsutvikling enn andre i offentlig sektor.

guru

Legg inn av guru »

I følge NRK blir det tvungen lønnsnemd.

https://www.nrk.no/norge/partane-i-stre ... 1.16118079

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Blir vanskelig å kåre 2022 mest idiotiske streik. Både sas piloter og lærere er helt der oppe …

Wengerist

Legg inn av Wengerist »

Håper så mange lærere som mulig nå tar steget og finner seg noe annet å gjøre. Arbeidsmarkedet nå skriker etter folk.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Scuderia skrev: tir sep 27, 2022 6:15 pm Blir vanskelig å kåre 2022 mest idiotiske streik. Både sas piloter og lærere er helt der oppe …
Begge disse yrkesgruppene hadde grunn til å streike. Flyteknikerne, derimot …

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Wengerist skrev: tir sep 27, 2022 6:17 pm Håper så mange lærere som mulig nå tar steget og finner seg noe annet å gjøre. Arbeidsmarkedet nå skriker etter folk.
Jeg håper alle dyktige lærere blir i skolen og gir elevene god undervisning og en god skolehverdag.

Så er det veldig gledelig for elevene at denne lange streiken er over, det er veldig gode nyheter for de rammede barns sin fremtid.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Wengerist skrev: tir sep 27, 2022 6:17 pm Håper så mange lærere som mulig nå tar steget og finner seg noe annet å gjøre. Arbeidsmarkedet nå skriker etter folk.
Ja det er så man spør seg om hva som er motivasjonen for å starte opp på disse studiene fra utgangspunktet.
Man må vel ha hatt noen følere ute som har advart om ikke de beste betingelsene, men allikevel, lærer skal man bli...

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

HNilsen skrev: tir sep 27, 2022 6:22 pm
Scuderia skrev: tir sep 27, 2022 6:15 pm Blir vanskelig å kåre 2022 mest idiotiske streik. Både sas piloter og lærere er helt der oppe …
Begge disse yrkesgruppene hadde grunn til å streike. Flyteknikerne, derimot …
Mange grupper har grunn til å streike men hverken pilotene eller lærerne hadde mulighet til å få noe som helst. Nesten selvskading :(

Reddington

Legg inn av Reddington »

TrondLFC skrev: tir sep 27, 2022 6:27 pm
Wengerist skrev: tir sep 27, 2022 6:17 pm Håper så mange lærere som mulig nå tar steget og finner seg noe annet å gjøre. Arbeidsmarkedet nå skriker etter folk.
Ja det er så man spør seg om hva som er motivasjonen for å starte opp på disse studiene fra utgangspunktet.
Man må vel ha hatt noen følere ute som har advart om ikke de beste betingelsene, men allikevel, lærer skal man bli...
Altså, det er ikke noe bakgårdsyrke. Særs gode muligheter for jobb etter endt utdanning (overalt i landet), sikker jobb i det offentlige, og lønna er helt ok.

Jeg tror en del lærere hadde blitt overrasket over arbeidsmengde og ansvar i privat sektor.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Synd at det skal være så forbanna vanskelig for lærerne å få et løft. Og enda verre er det vel for sykepleierne. Det ender alltid med tvungen lønnsnemd og ingen av dem får noe bedre enn det de ble forespeilet i utgangspunktet.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Reddington skrev: tir sep 27, 2022 6:35 pm Altså, det er ikke noe bakgårdsyrke. Særs gode muligheter for jobb etter endt utdanning (overalt i landet), sikker jobb i det offentlige, og lønna er helt ok.

Jeg tror en del lærere hadde blitt overrasket over arbeidsmengde og ansvar i privat sektor.
Arbeidsmengden er da på ingen måte noe spesielt ille i privat sektor. Jeg tror mange lærere jobber mer enn meg som siv.ing i privat sektor. Samtidig har jeg også markant bedre lønn og en mer fleksibel hverdag på flere måter. I tillegg trenger jeg ikke å forholde meg til vanskelige elever og enda verre foreldre slik som mange lærere må.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Da vant KS da.

Regjeringen skyter seg virkelig i foten ved å bryte inn her, ringvirkningene kommer til å bli styggere nå fremover.

Spent på flukten fra yrket fremover, ser flere allerede er ute å kikker etter ny jobb.

Sid

Legg inn av Sid »

Greit med en liten opprydding kanskje ? Mye rart som går rundt og kaller seg lærere.
Har ikke opplevd en yrkesgruppe som til de grader snakker ned sitt eget fag.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Chromeback skrev: tir sep 27, 2022 6:49 pm Da vant KS da.

Regjeringen skyter seg virkelig i foten ved å bryte inn her, ringvirkningene kommer til å bli styggere nå fremover.

Spent på flukten fra yrket fremover, ser flere allerede er ute å kikker etter ny jobb.
Arbeidsgiversiden i slike streiker (som med sykepleiere og lærere) har jo ofte ikke noe valg. Det er ikke slik at kommuneøkonomien er såpass god at KS er har råd til å strøm om seg med penger. Her er det politikerne som må ta grep, men de er mer opptatt av andre og mindre viktige ting enn å gi to av våre viktigste yrkesgrupper et lønnsløft.

flourhouse

Legg inn av flourhouse »

Dette er helt useriøst. Skal de forsøke å lure oss til å tro at noen måneder med streik utgjør fare for liv og helse mens det var fint og flott å tvinge de på hjemmeskole i to år? Regjeringen er en vits.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

HNilsen skrev: fre sep 23, 2022 10:31 pm
Skraevadottir skrev: fre sep 23, 2022 10:27 pm
HNilsen skrev: fre sep 23, 2022 10:23 pm

Bra du hjelper meg med hukommelsen. Det er fortsatt valgfritt (i praksis) siste halvdel av 10. klasse. :)
Ja, i praksis eller i forlengelsen blir det vel slik, men det settes opp og gjennomføres stort sett over hele fjøla.
Og når det er sagt, så har jo videregående knapt hjem-skole-samarbeid - og har heller aldri hatt det! Så lærerne der har lite å klage med tanke på nettopp dette temaet. Her ligger ungdomsskoler og ungdomsskolelærere langt foran.


Her tar du feil. Jeg har hatt fem barn på fem ulike linjer på fire forskjellige vgs, og deltok i foreldremøter og foreldresamtaler til alle. Imidlertid mener jeg å huske at disse møtene var en gang i året. Dette var på nittitallet og tidlig totusentall. Mine ungdommer var alle hybelboere, men han som flyttet hjemmefra da han startet på vgs i 2001, opplevde at skolen fulgte opp hybelboerne på en helt annen måte enn tidligere. Dvs at tidligere ble ikke hybelboerne fulgt opp av andre enn hybelvertene og foreldrene. Noe som var evig nok. Ungdommer på vgs klarer i tillegg å tenke selv og bør få krav om å klare seg selv mest mulig.
Oppfølgingen besto i at lærerne ringte opp eller oppsøkte hybelboere som ikke møtte og slik utførte det man kan kalle foreldreoppgaver. Jeg fikk en følelse av at skolene (les lærerne) forsøkte å pakke inn elevene i bomull og bobleplast gjennom å ta ansvar for alt fra elevenes hjemlengsel til tannpine.

Wengerist

Legg inn av Wengerist »

Reddington skrev: tir sep 27, 2022 6:35 pm
TrondLFC skrev: tir sep 27, 2022 6:27 pm
Wengerist skrev: tir sep 27, 2022 6:17 pm Håper så mange lærere som mulig nå tar steget og finner seg noe annet å gjøre. Arbeidsmarkedet nå skriker etter folk.
Ja det er så man spør seg om hva som er motivasjonen for å starte opp på disse studiene fra utgangspunktet.
Man må vel ha hatt noen følere ute som har advart om ikke de beste betingelsene, men allikevel, lærer skal man bli...
Altså, det er ikke noe bakgårdsyrke. Særs gode muligheter for jobb etter endt utdanning (overalt i landet), sikker jobb i det offentlige, og lønna er helt ok.

Jeg tror en del lærere hadde blitt overrasket over arbeidsmengde og ansvar i privat sektor.
Ja, det ble jeg da jeg tok steget i fjor.

Positivt overrasket altså😀

Wengerist

Legg inn av Wengerist »

Sid skrev: tir sep 27, 2022 6:51 pm Greit med en liten opprydding kanskje ? Mye rart som går rundt og kaller seg lærere.
Har ikke opplevd en yrkesgruppe som til de grader snakker ned sitt eget fag.
De du tenker på er nok dessverre de som ikke kommer til å slutte, da de ikke har evne, kapasitet, motivasjon, nærmer seg pensjon(ikke at de ikke kan være fantastiske lærere altså) osv til å få seg annen jobb.

Mange av de flinkeste lærerne derimot.

Dani_e
Innlegg: 1539

Legg inn av Dani_e »

flourhouse skrev: tir sep 27, 2022 6:58 pm Dette er helt useriøst. Skal de forsøke å lure oss til å tro at noen måneder med streik utgjør fare for liv og helse mens det var fint og flott å tvinge de på hjemmeskole i to år? Regjeringen er en vits.
hehe ja.
Tenkt at "vi" har valgt disse folkene frem.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: tir sep 27, 2022 6:39 pm
Reddington skrev: tir sep 27, 2022 6:35 pm Altså, det er ikke noe bakgårdsyrke. Særs gode muligheter for jobb etter endt utdanning (overalt i landet), sikker jobb i det offentlige, og lønna er helt ok.

Jeg tror en del lærere hadde blitt overrasket over arbeidsmengde og ansvar i privat sektor.
I tillegg trenger jeg ikke å forholde meg til vanskelige elever og enda verre foreldre slik som mange lærere må.
Dette er jo reinspikka bare sprøyt! Å forholde seg til elever og foreldre er jo kjernen i yrket - skulle det liksom være en ulempe? Det blir som å si at fastlegeyrket hadde vært ok - bare uten pasienter.

Læreryrket er også et veldig fritt yrke, med stor frihet til hvordan man kan utøve det. Mest sannsynlig mer frihet enn de aller fleste yrker. Både i privat og offentlig sektor.

Støttet dog streiken, bare så det er sagt.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Gårdsdattra skrev: tir sep 27, 2022 6:59 pm
HNilsen skrev: fre sep 23, 2022 10:31 pm
Skraevadottir skrev: fre sep 23, 2022 10:27 pm Ja, i praksis eller i forlengelsen blir det vel slik, men det settes opp og gjennomføres stort sett over hele fjøla.
Og når det er sagt, så har jo videregående knapt hjem-skole-samarbeid - og har heller aldri hatt det! Så lærerne der har lite å klage med tanke på nettopp dette temaet. Her ligger ungdomsskoler og ungdomsskolelærere langt foran.


Her tar du feil. Jeg har hatt fem barn på fem ulike linjer på fire forskjellige vgs, og deltok i foreldremøter og foreldresamtaler til alle. Imidlertid mener jeg å huske at disse møtene var en gang i året. Dette var på nittitallet og tidlig totusentall. Mine ungdommer var alle hybelboere, men han som flyttet hjemmefra da han startet på vgs i 2001, opplevde at skolen fulgte opp hybelboerne på en helt annen måte enn tidligere. Dvs at tidligere ble ikke hybelboerne fulgt opp av andre enn hybelvertene og foreldrene. Noe som var evig nok. Ungdommer på vgs klarer i tillegg å tenke selv og bør få krav om å klare seg selv mest mulig.
Oppfølgingen besto i at lærerne ringte opp eller oppsøkte hybelboere som ikke møtte og slik utførte det man kan kalle foreldreoppgaver. Jeg fikk en følelse av at skolene (les lærerne) forsøkte å pakke inn elevene i bomull og bobleplast gjennom å ta ansvar for alt fra elevenes hjemlengsel til tannpine.
Som vanlig fra denne kanten - goddag mann økseksaft. :)

Hybelboere var ikke temaet her. Og jeg tar ikke feil, skole-hjem-samarbeid er fraværende i videregående sammenlignet med ungdomstrinn. Jeg har vært lærer i hundre år - og jeg vet dette bedre enn deg. Slutt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HNilsen skrev: tir sep 27, 2022 7:39 pm Dette er jo reinspikka bare sprøyt! Å forholde seg til elever og foreldre er jo kjernen i yrket - skulle det liksom være en ulempe? Det blir som å si at fastlegeyrket hadde vært ok - bare uten pasienter.

Læreryrket er også et veldig fritt yrke, med stor frihet til hvordan man kan utøve det. Mest sannsynlig mer frihet enn de aller fleste yrker. Både i privat og offentlig sektor.

Støttet dog streiken, bare så det er sagt.
Jaha, jeg vet at det er en viktig del av yrket. Men jeg slipper dette fullstendig i mitt yrke. Spesielt den biten med å forholde seg til foreldre. Det kan jeg se for meg er mildt sagt ymse.

Jeg har hatt jobber med klart større frihet enn læreryrket. Jeg kunne jobbet fra 7 til 13 en dag og fra 11 til 21 neste dag. Eller ta hyttekontor (om jeg hadde hytte). Eller ta fri på helt kort varsel om jeg ikke hadde noen møter eller deadlines. Eller ta en ukes ferie når som helst i løpet av året. Eller jobbe inn 2-3 uker ekstra med ferie som kan jeg ta ut når som helst.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

For en skandale.

Dette kan vise seg å bli et alvorlig samfunnsproblem.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

HNilsen skrev: tir sep 27, 2022 7:44 pm
Gårdsdattra skrev: tir sep 27, 2022 6:59 pm
HNilsen skrev: fre sep 23, 2022 10:31 pm

Og når det er sagt, så har jo videregående knapt hjem-skole-samarbeid - og har heller aldri hatt det! Så lærerne der har lite å klage med tanke på nettopp dette temaet. Her ligger ungdomsskoler og ungdomsskolelærere langt foran.


Her tar du feil. Jeg har hatt fem barn på fem ulike linjer på fire forskjellige vgs, og deltok i foreldremøter og foreldresamtaler til alle. Imidlertid mener jeg å huske at disse møtene var en gang i året. Dette var på nittitallet og tidlig totusentall. Mine ungdommer var alle hybelboere, men han som flyttet hjemmefra da han startet på vgs i 2001, opplevde at skolen fulgte opp hybelboerne på en helt annen måte enn tidligere. Dvs at tidligere ble ikke hybelboerne fulgt opp av andre enn hybelvertene og foreldrene. Noe som var evig nok. Ungdommer på vgs klarer i tillegg å tenke selv og bør få krav om å klare seg selv mest mulig.
Oppfølgingen besto i at lærerne ringte opp eller oppsøkte hybelboere som ikke møtte og slik utførte det man kan kalle foreldreoppgaver. Jeg fikk en følelse av at skolene (les lærerne) forsøkte å pakke inn elevene i bomull og bobleplast gjennom å ta ansvar for alt fra elevenes hjemlengsel til tannpine.
Som vanlig fra denne kanten - goddag mann økseksaft. :)

Hybelboere var ikke temaet her. Og jeg tar ikke feil, skole-hjem-samarbeid er fraværende i videregående sammenlignet med ungdomstrinn. Jeg har vært lærer i hundre år - og jeg vet dette bedre enn deg. Slutt.
Tar høyde for at du ikke generaliserer her da jeg personlig har opplevd skole-hjem samarbeidet særs bedre på videregående enn grunnskole.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: tir sep 27, 2022 7:44 pm
HNilsen skrev: tir sep 27, 2022 7:39 pm Dette er jo reinspikka bare sprøyt! Å forholde seg til elever og foreldre er jo kjernen i yrket - skulle det liksom være en ulempe? Det blir som å si at fastlegeyrket hadde vært ok - bare uten pasienter.

Læreryrket er også et veldig fritt yrke, med stor frihet til hvordan man kan utøve det. Mest sannsynlig mer frihet enn de aller fleste yrker. Både i privat og offentlig sektor.

Støttet dog streiken, bare så det er sagt.
Jaha, jeg vet at det er en viktig del av yrket. Men jeg slipper dette fullstendig i mitt yrke. Spesielt den biten med å forholde seg til foreldre. Det kan jeg se for meg er mildt sagt ymse.

Jeg har hatt jobber med klart større frihet enn læreryrket. Jeg kunne jobbet fra 7 til 13 en dag og fra 11 til 21 neste dag. Eller ta hyttekontor (om jeg hadde hytte). Eller ta fri på helt kort varsel om jeg ikke hadde noen møter eller deadlines. Eller ta en ukes ferie når som helst i løpet av året. Eller jobbe inn 2-3 uker ekstra med ferie som kan jeg ta ut når som helst.
Poenget er at man velger læreryrket på grunn av ikke på tross av elever.Derfor blir det reinspikka sprøyt å framstille det å måtte forholde seg til elever som et minus med yrket. Dessuten, de fleste elever og de fleste foreldre er hyggelige, greie og gir overskudd. I denne tråden er det jo de såkalte "tidstyvene" som trekkes fram som en ulempe med yrket, selv om det også er litt uklart for meg hva disse er.

Hvordan kan du forresten vite at du har hatt jobber med klart større frihet? Hva vet du om læreryrket?

Jeg sier ikke at det ikke finnes yrker som det er større frihet i enn læreryrket, men jeg sier at det er stor frihet til hvordan utøve læreryrket. Og at det er få yrker som har en så stor frihet. I realiteten er det svært få som legger seg opp i hva læreren gjør i klasserommet.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

TrondLFC skrev: tir sep 27, 2022 7:49 pm
HNilsen skrev: tir sep 27, 2022 7:44 pm
Gårdsdattra skrev: tir sep 27, 2022 6:59 pm



Her tar du feil. Jeg har hatt fem barn på fem ulike linjer på fire forskjellige vgs, og deltok i foreldremøter og foreldresamtaler til alle. Imidlertid mener jeg å huske at disse møtene var en gang i året. Dette var på nittitallet og tidlig totusentall. Mine ungdommer var alle hybelboere, men han som flyttet hjemmefra da han startet på vgs i 2001, opplevde at skolen fulgte opp hybelboerne på en helt annen måte enn tidligere. Dvs at tidligere ble ikke hybelboerne fulgt opp av andre enn hybelvertene og foreldrene. Noe som var evig nok. Ungdommer på vgs klarer i tillegg å tenke selv og bør få krav om å klare seg selv mest mulig.
Oppfølgingen besto i at lærerne ringte opp eller oppsøkte hybelboere som ikke møtte og slik utførte det man kan kalle foreldreoppgaver. Jeg fikk en følelse av at skolene (les lærerne) forsøkte å pakke inn elevene i bomull og bobleplast gjennom å ta ansvar for alt fra elevenes hjemlengsel til tannpine.
Som vanlig fra denne kanten - goddag mann økseksaft. :)

Hybelboere var ikke temaet her. Og jeg tar ikke feil, skole-hjem-samarbeid er fraværende i videregående sammenlignet med ungdomstrinn. Jeg har vært lærer i hundre år - og jeg vet dette bedre enn deg. Slutt.
Tar høyde for at du ikke generaliserer her da jeg personlig har opplevd skole-hjem samarbeidet særs bedre på videregående enn grunnskole.
Dette er noe ALLE som jobber eller har jobbet i sektoren vet. Det betyr ikke at din personlige opplevelse er feil. Men rent statistisk er kontakten mellom hjem og skole atskillig mindre i vgs enn i ungdomsskole.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»