Pensjon. Nordmen som jobber i London/UK og flytter tilbake til Norge

Svar
Wolfbarn

Pensjon. Nordmen som jobber i London/UK og flytter tilbake til Norge

Legg inn av Wolfbarn »

Jeg regner med at det er mange som meg som jobber i London/Storbritania og har tenkt/har flyttet tilbake til Norge. Jeg lurer på hvordan dere fikk løst det med pensjonen, fikk dere dette overført til NAV på en grei nok måte? Har selv bodd i London i rundt 10 år og begynt å stresse litt med om det lar seg enkelt gjøres når jeg omsider velger å flytte tilbake

Lurer og bl.a om dette skal ordnes før eller etter jeg har flytta

Håper det er noen her som har råd og har hatt erfaring med det. Det er nok sikkert mange av oss som lurer kan jeg tro.

(Folk som har jobbet andre steder en Storbritania kan også gjerne svare)

fargerik

Legg inn av fargerik »

Wolfbarn skrev: lør aug 27, 2022 9:42 am Jeg regner med at det er mange som meg som jobber i London/Storbritania og har tenkt/har flyttet tilbake til Norge. Jeg lurer på hvordan dere fikk løst det med pensjonen, fikk dere dette overført til NAV på en grei nok måte? Har selv bodd i London i rundt 10 år og begynt å stresse litt med om det lar seg enkelt gjøres når jeg omsider velger å flytte tilbake

Lurer og bl.a om dette skal ordnes før eller etter jeg har flytta

Håper det er noen her som har råd og har hatt erfaring med det. Det er nok sikkert mange av oss som lurer kan jeg tro.

(Folk som har jobbet andre steder en Storbritania kan også gjerne svare)
Har du jobbet for en norsk arbeidsgiver og betalt trygdeavgift i Norge, har du vel opptjent pensjonspoeng i Norge?
Vet ikke......men har du betalt trygdeavgift i UK, har du vel din fremtidige pensjon der?
Kona får sin pensjon utbetalt i et annet land for den tiden hun jobbet der, og får pensjon fra tiden i norsk arbeidsliv utbetalt i Norge.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg har jobbet flere år i utlandet for utenlandske arbeidsgivere, og betalt skatt der, men har også jobbet lenge nok i Norge til å motta pensjon når den tid kommer. Det endrer seg jo ikke, så lenge du har jobbet i Norge et visst antall år.

Har du kun jobbet i utlandet vet jeg ikke hva du har krav på av norsk pensjon.

fargerik

Legg inn av fargerik »

startelver skrev: ons aug 31, 2022 7:44 pm Jeg har jobbet flere år i utlandet for utenlandske arbeidsgivere, og betalt skatt der, men har også jobbet lenge nok i Norge til å motta pensjon når den tid kommer. Det endrer seg jo ikke, så lenge du har jobbet i Norge et visst antall år.

Har du kun jobbet i utlandet vet jeg ikke hva du har krav på av norsk pensjon.
Normalt blir man vel utmeldt fra folketrygden dersom man jobber i utlandet, og tjener ikke opp noen pensjonspoeng.
Skal man tjene opp pensjon når man bor i utlandet, må man søke om frivillig medlemsskap og betale trygdeavgift selv dersom ikke arbeidsgiver betaler trygdeavgiften i Norge.
Man tjener ikke opp noen pensjonspoeng i Norge selv om man betaler skatt i utlandet.
Dog har Norge noen avtaler med andre land.
https://www.nav.no/no/person/flere-tema ... lketrygden
Det er mye å sette seg inn i.

startelver

Legg inn av startelver »

Selvsagt, jeg var ute av folketrygden i noen år. Men han som spør i England, det avgjørende her er hvor mange år han har jobbet for norske arbeidsgivere. Hvis han har 0 år så har han vel ikke krav på så mye.

Someone

Legg inn av Someone »

Høres ut som et spørsmål som bør tas med noen eksperter på området og ikke på et nettforum. Som et tips

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: tor sep 01, 2022 1:17 pm Høres ut som et spørsmål som bør tas med noen eksperter på området og ikke på et nettforum. Som et tips
Høres smart ut.
Å lese seg opp på det som er av info på nett helt gratis og tilgjengelig for alle er jo bare tull.
Jeg skal slutte å foreslå slikt.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Wolfbarn skrev: lør aug 27, 2022 9:42 am Jeg regner med at det er mange som meg som jobber i London/Storbritania og har tenkt/har flyttet tilbake til Norge. Jeg lurer på hvordan dere fikk løst det med pensjonen, fikk dere dette overført til NAV på en grei nok måte? Har selv bodd i London i rundt 10 år og begynt å stresse litt med om det lar seg enkelt gjøres når jeg omsider velger å flytte tilbake

Lurer og bl.a om dette skal ordnes før eller etter jeg har flytta

Håper det er noen her som har råd og har hatt erfaring med det. Det er nok sikkert mange av oss som lurer kan jeg tro.

(Folk som har jobbet andre steder en Storbritania kan også gjerne svare)
Når du jobber i utlandet over en lengre periode så mister du medlemskapet i Folketrygden, og med det alle rettigheter der. Siden dette er noe du har begynt å tenke på, til og med stresse litt med, nå så antar jeg at du ikke har noe frivillig medlemskap heller. Da er det korte svaret at du ikke har noen pensjonsopptjening i Norge fra London-tiden. Punkt slut.

Derimot har du ganske sikkert en del pensjonsrettigheter i UK, som vil bli utbetalt derfra når den tid kommer.

startelver

Legg inn av startelver »

Brezjnev skrev: tor sep 01, 2022 3:40 pm
Wolfbarn skrev: lør aug 27, 2022 9:42 am Jeg regner med at det er mange som meg som jobber i London/Storbritania og har tenkt/har flyttet tilbake til Norge. Jeg lurer på hvordan dere fikk løst det med pensjonen, fikk dere dette overført til NAV på en grei nok måte? Har selv bodd i London i rundt 10 år og begynt å stresse litt med om det lar seg enkelt gjøres når jeg omsider velger å flytte tilbake

Lurer og bl.a om dette skal ordnes før eller etter jeg har flytta

Håper det er noen her som har råd og har hatt erfaring med det. Det er nok sikkert mange av oss som lurer kan jeg tro.

(Folk som har jobbet andre steder en Storbritania kan også gjerne svare)
Når du jobber i utlandet over en lengre periode så mister du medlemskapet i Folketrygden, og med det alle rettigheter der. Siden dette er noe du har begynt å tenke på, til og med stresse litt med, nå så antar jeg at du ikke har noe frivillig medlemskap heller. Da er det korte svaret at du ikke har noen pensjonsopptjening i Norge fra London-tiden. Punkt slut.

Derimot har du ganske sikkert en del pensjonsrettigheter i UK, som vil bli utbetalt derfra når den tid kommer.
Selv om du ikke lenger er medlem av folketrygden og ikke lenger har krav på gratis lege og utdanning etc, så mister du ikke minstepensjonen din , så lenge du er født og oppvokst i Norge og har vært registrert i det offentlige tidligere i livet.

Someone

Legg inn av Someone »

fargerik skrev: tor sep 01, 2022 3:18 pm
Someone skrev: tor sep 01, 2022 1:17 pm Høres ut som et spørsmål som bør tas med noen eksperter på området og ikke på et nettforum. Som et tips
Høres smart ut.
Å lese seg opp på det som er av info på nett helt gratis og tilgjengelig for alle er jo bare tull.
Jeg skal slutte å foreslå slikt.
Det ene utelukker ikke det andre

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: fre sep 02, 2022 8:17 am
fargerik skrev: tor sep 01, 2022 3:18 pm
Someone skrev: tor sep 01, 2022 1:17 pm Høres ut som et spørsmål som bør tas med noen eksperter på området og ikke på et nettforum. Som et tips
Høres smart ut.
Å lese seg opp på det som er av info på nett helt gratis og tilgjengelig for alle er jo bare tull.
Jeg skal slutte å foreslå slikt.
Det ene utelukker ikke det andre
TS som har 1 (ett) innlegg i FD og forduftet har sikkert funnet ut av det, så det er vel lite vits i å holde liv i tråden lengre.

startelver

Legg inn av startelver »

Vel kanskje han bare er innom forumet en gang i uka?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»