2022 US Open

Svar
BioDex

Re: 2022 US Open

Legg inn av BioDex »

GoingKronos skrev: man sep 12, 2022 10:05 am Hvor mange Grand Slam tror vi at Alcaraz vil vinne?

Om han spiller til han er 35 år så har han 64 sjanser til om alle blir arrangert. Noen er nesten nødt til å gå bort pga skader/sykdom. Men det er fullt mulig å gå forbi de tre store som tross alt måtte dele broderlig seg i mellom, så vet vi ikke hvilke utøvere som kommer opp - men jeg ser ingen spillere i dag som har potensiale til å vinne noe i nærheten av like mange GS-titler.

Jeg tipper 29.
Jeg er overbevist om at han kommer til å vinne tosifret antall GS titler. Så får vi se om han kommer opp på legende nivået(20+). Det er slett ikke umulig, men det kommer alltid nye gode spillere som kan ødelegge for spanjolen.

Brukeravatar
Mjordan23
Innlegg: 552

Legg inn av Mjordan23 »

Ale skrev: man sep 12, 2022 1:32 pm
Mjordan23 skrev: man sep 12, 2022 9:36 am
Ale skrev: søn sep 11, 2022 1:10 pm Toppnivået til Alcaraz som skremmer meg. Han er så rask og spiller så variert. Heldigvis server han ikke ekstremt.
At han har dette nivået som 19-åring er ganske spinnvilt, dersom Alcaraz utvikler serving og slagvalg enda mer blir veldig vanskelig å slå. Fantastisk atlet som også spiller ekstremt aggressiv tennis, må vel være en av de mest eksplosive spillerne noensinne på tennistouren.
Alcaraz har jo ganske god timing med tiden han spiller i, siden de tre store er fullt så dominerende av diverse årsaker.
Spot on. Alcaraz kan vinne 25 Grand Slams, tenker jeg.
Mulig det, selv om den jevnheten de tre store har vist over 15-20 år er ganske unik. Alcaraz har mye å ta igjen for å si det sånn.

Uansett, spanjolen er en gavepakke av en profil for tennissporten.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Skraevadottir skrev: man sep 12, 2022 9:55 am Enig i det meste her, bortsett fra det du skriver om serven. Jeg har sett veldig mange av kampene til Alcaraz i år, samt i fjor, og den serven er meget variabel. I finalen hadde han en ekstremt bra servedag, mye bedre enn hva han har i snitt. Han er også streaky, det vil si at når det først er noe som ikke stemmer, så kan det komme flere feil på rad eller flere dårlige servegame. At han er kapabel til å spille mange ulike server, betyr ikke at han er kapabel til å gjøre det stabilt over tid. Dessuten syns jeg at serven hans er lettere å lese enn servene til enkelte andre spillere. Men det er klart, han er i rivende utvikling, og det er ikke utenkelig at serven kan bli et våpen på linje med forehanden etter hvert. Enn så lenge mener jeg imidlertid at det er et av de områdene hvor forbedringspotensialet er størst. Enig i at valgene og noen taktiske disposisjoner er det mest kritiske for ham å forbedre, samt evnen til å kamuflere disse valgene, men etter det ville jeg sagt serven.
Poenget er jo nettopp det at serven er blitt ekstremt mye bedre på kort tid. Den er rett og slett blitt mirakuløst mye bedre de siste månedene. Jeg husker jeg så Alcaraz i 2021 og tenkte den gangen at serven ikke var god nok ennå. Men i 2022 har serven blitt et stabilt våpen. Han server med stor nøyaktighet og variasjon. Den kan selvsagt bli enda bedre, men det er rart å kalle det en svakhet nå, synes jeg.

Du kan sammenligne han med Khachanov, som Casper møtte i semien. Khachanov har en bra førsteserve, men den er ganske monoton. Bruker lite spinn. Andreserven er høyst ordinær. Casper fikk et bedre tek mot den serven enn mot Alcaraz sin i finalen.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Hvis Casper unngår skader og fortsetter utviklingen, tror jeg han bør ha muligheter fremover. Ingen av de andre på hans alder har stabilisert seg i toppen og nesten ingen av dem har nå den erfaringen som Casper har i GS. Tsitsipas har vært en stor skuffelse de siste par årene. Zverev er for mentalt ujevn og har en sårbarhet i andreserven som kommer til å forfølge han. Medvedev blir ikke bedre enn han er nå eller har vært. Rublev er for endimensjonal. Sinner og Auger-Aliassime mangler også soliditeten og/eller variasjonen som gjør at de kan vinne jevnt og trutt på flere underlag. Musetti har skuffet i utviklingen så langt. Rune er mentalt for ustabil. Shapovalov har for lavt lavestenivå og har for mange svakheter.

Det store spørsmålet for meg er egentlig om Rafa og Novak snart er ferdige nå, eller om de fortsatt har mer å gi. Novak felles jo av egen vaksinestahet, mens Rafa kanskje er litt på retur fysisk nå (dog jeg blir aldri sikker når det gjelder han...)?

drazyc

Legg inn av drazyc »

Alcaraz er selvsagt et fenomenalt talent, men det er fortsatt litt tidlig å si så mye mer om karrieren videre. Det blir interessant å se hvordan han responderer etter å ha blitt nummer 1 i verden og vunnet sin første GS. Det skaper enda mer press på han, og han er nå definitivt "the man to beat". Det er noe annet å håndtere for en unggutt enn å slå nedenfra. Husk at han også var nære ved å ryke ut i denne turneringen, både mot Cilic og Sinner.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

drazyc skrev: man sep 12, 2022 2:10 pm Hvis Casper unngår skader og fortsetter utviklingen, tror jeg han bør ha muligheter fremover. Ingen av de andre på hans alder har stabilisert seg i toppen og nesten ingen av dem har nå den erfaringen som Casper har i GS. Tsitsipas har vært en stor skuffelse de siste par årene. Zverev er for mentalt ujevn og har en sårbarhet i andreserven som kommer til å forfølge han. Medvedev blir ikke bedre enn han er nå eller har vært. Rublev er for endimensjonal. Sinner og Auger-Aliassime mangler også soliditeten og/eller variasjonen som gjør at de kan vinne jevnt og trutt på flere underlag. Musetti har skuffet i utviklingen så langt. Rune er mentalt for ustabil. Shapovalov har for lavt lavestenivå og har for mange svakheter.
Synes vurderingen av spesielt Sinner og Zverev (variasjon og andre-serve) er for lettbeint. De har nok vel så gode sjanser som Casper Ruud fremover.

Alcaraz blir nok mannen å slå sammen med Djokovic. Har litt mer tvil rundt hvor mye mer Nadal greier. Den kroppen har fått hard medfart.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Folk_flesk skrev: man sep 12, 2022 3:33 pm Synes vurderingen av spesielt Sinner og Zverev (variasjon og andre-serve) er for lettbeint. De har nok vel så gode sjanser som Casper Ruud fremover.

Alcaraz blir nok mannen å slå sammen med Djokovic fremover. Har litt mer tvil rundt hvor mye mer Nadal greier. Den kroppen har fått hard medfart.
Det var jo bare en kort beskrivelse av ankepunkter ved hver spiller, ingen ordentlig vurdering akkurat. Men det er noe med Zverev i viktige GS-kamper. Han har vært så lenge i gamet nå, og vi har derfor ganske mye informasjon om hvordan han takler slike situasjoner. Gang etter gang svikter han i avgjørende øyeblikk, og tekniske svakheter i servingen viser seg nettopp når presset er som størst.

Sinner er yngre og har alt i alt levert bra GS-resultater i år. Kvartfinale i AO/W/USO, 4. runde i RG. Og han er under utvikling. Men jeg føler at det er den aggressive spillestilen, med dette vanvittige tilslaget uten spesielt mye variasjon (og på litt små marginer), som er hans våpen. Serven er bare ok for en såpass høy spiller som han er - har ikke vist noe særlig utvikling der, synes jeg. Beveger seg bra til å være såpass høy, det skal han absolutt ha.

Det er så klart umulig å si hva som skjer fremover, og det vil garantert være spillere som overrasker. Men Casper har nå en erfaring i disse turneringene som faktisk ingen andre i hans generasjon har (Tsitsipas har kun en finale). Og Casper utvikler seg kontinuerlig. Så lenge det er uavklart bak Alcaraz, bør det være noen sjanser de neste årene.

drazyc

Legg inn av drazyc »

LittleSteven skrev: man sep 12, 2022 3:28 pm Absolutt, han vil nok ha mye mer press, også utenfor GS nå. Blir en spennende avslutning på tennis-året også, er fryktelig jevnt i racet nå, men spørs hvor mye Nadal og Djokovic spiller etter Laver Cup. Djokovic kan jeg se for meg bare spiller Paris og sluttspillet, kanskje Wien/Basel dersom han står i fare for å havne utenfor topp 20 som gir han innpass i sluttspillet. Nadal kanskje samme spilleplan, men må jo friste med YEN1.
https://live-tennis.eu/en/atp-race

Men ser for meg at Djokovic og Nadal vil ha ennå flere øyne rettet på seg i GS fremover enn Alcaraz, det er så mange som fortsatt er så investert i GS-racet, meg selv inkludert. Så det kan ta litt av presset bort fra han.
Kona til Nadal venter jo barn snart, og Nadal har i tillegg hatt noen småskader, så jeg tipper Nadal kun spiller Paris og sluttspillet. Djokovic skal vel levere en rimelig bra sluttspurt for å nå sluttspillet. Han er nummer 15 nå. Må nok trolig vinne Paris for å nå dit. I det hele tatt må det være veldig demotiverende å være Djokovic nå. Får sannsynligvis heller ikke spille i Australian Open. Men ja, jeg ser ikke for meg at Djokovic legger opp før Paris-OL. Nadal fristes nok også av det, men samtidig har han OL-gull fra før og vunnet ørten ganger i Paris tidligere.

drazyc

Legg inn av drazyc »

LittleSteven skrev: man sep 12, 2022 4:11 pm Djokovic er kvalifisert til sluttspillet så lenge han er blant de 20 beste etter Paris Masters, ref. det som står her https://en.m.wikipedia.org/wiki/2022_ATP_Finals under Qualification. Siden han vant en GS i 2022, trenger han bare å være blant de 20 beste. Derfor jeg skrev at han muligens også spiller Basel/Wien uka før Paris, hvis det er fare for å havne utenfor topp 20 i midten av oktober.

Ser også lyst ut for deltakelse i Australian Open neste år.
https://www.sportstiger.com/news/novak- ... 23-reports
Ok, jeg var ikke klar over at Wimbledon telte med, siden det ikke ble delt ut poeng. Litt pussig opplegg, må jeg si. Ja, da er vel Djokovic med her om han har lyst.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tennis»