One-Hit Wonders

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

One-Hit Wonders

Legg inn av Frank.N.Steen »

Inspirert av gjenhøret med The Connells og 1995 hiten 74-75, så tenkte en å starte opp ei tråd for fans av disse ofte litt "glemte" og utskjelte One-Hit Wonders artistene/låtene. Og det burde jo være nok å velge blant.

Men finner jo ofte band (særlig fra 80-tallet) ala A Flock of Seagulls, Tears For Fears, og selv a-ha, bli dytta inn i den kategorien, da kanskje mest over i Amerika. Men de hadde vel flere svære hits, bare kanskje ikke så mange der gikk helt til topps på Billboard. Heldigvis er nå verden langt større enn kun Amerika og Billboard lista.

Men i mange år, så ville en jo knapt "eksistere", om en ikke hadde ei populær video roterende tungt 24/7, på MTV. Og da passer det vel i grunn bare å starte opp med den aller første av veldig mange:
Bilde

Synes derimot at Buggles hadde mye fin musikk, spesielt fra debuten The Age of Plastic (1980), der også kunne by på mindre hits ala Elestree og The Plastic Age, men ble nok litt vanskelig å matche første hiten, også grunnet det at den pangåpnet MTV eraen.

Trevor Horn forble nå ingen "One-Hit Wonder", i stedet en vanvittig produktiv og dyktig hitmaskin, som sto bakom mang en 80 og 90-talls klassiker, men var nå også ei solid bassist, og slettes ingen dårlig vokalist (i den korte tiden som frontmann for Yes).

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Noen artister hadde jo masser av sterke og fengende singler å by opp til, men svært få som maktet å nå toppen av listene.
Og når de først gjorde så, var det ikke alltid i originalutgaven, men ei oppdatert cover eller remix, utgitt mye senere.
Suzanne Vega er ei som ofte gikk på MTV og VH1-Classic, og der den flotte Marlene on the Wall, faktisk virket å dukke opp langt oftere, enn hennes mest kjente låter.

Og noe senere, fikk hun ei overraskelseshit utpå tidlig 90-tallet, når noen gjorde en interessant og langt mer dansevennlig versjon av Tom's Diner fra 1987.

Men det er vel denne 1987 hiten, de fleste kanskje husker henne for, og en som ja, blir spilt jevnt og trutt, selv over 3 tiår etter.
Likevel, jeg går ikke lei, og de to første skivene hennes er definitivt verdt å lete opp, spesielt Solitude Standing (1987), som har langt mer å by på enn kun nevnte hit.

Number4

Legg inn av Number4 »

Verre enn dette blir det knapt.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Number4 skrev: tir aug 30, 2022 1:33 am Verre enn dette blir det knapt.
► Show Spoiler
Mulig ting ville ha vært annerledes for min del, om en var litt mer kjent med låt/artist. Men har faktisk aldri hørt den før nå.

Av gyselige one-hit wonders, var det jo mye fælt på 90 og tidlig 00-tallet, men husker jo også den syngende krokodillen, var det Schnappi den het eller sang? Samt den frosken på sykkel eller noe kjøretøy som stammet eller vrommet, og virket som folk ikke kunne få nok av irriterende animerte og hyperaktive dyrehits.

Denne mildt sagt fargerike tyske 1994-95 dance hiten, virket å være overalt i en periode rundt vinter 95, da i hop med svenske Rednex og Cotton Eye Joe (og hentet fra den skiva med platecover av en skål med noe som så ut som det hadde vært i en menneskekropp tidligere av) og de greide jo å holde liv i country-dancen, med 2-3 mindre hits samme året.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Kom til å tenke på denne, fin film og fin låt


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »


Denne huskes godt, ikke bare på grunn av originalvideoen, men fordi i likhet med Shaggy og Bombastic (året før), så ble ulike 90-talls hits benyttet tungt i Levis sine jeans tv-reklamer, men Babylon Zoo og Spaceman var virkelig overalt i vinter 1996, og har fortsatt maxi-CD singelen liggende i filmboden, men kom aldri videre til å lete opp skiva The Boy With X-Ray Eyes (eller noe lignende).
Artisten eller bandet ble jo nærmest hyllet som "rockens redningsmenn", men å få slik hyllest, er jo nærmest en "dødsdom" å regne, og så ble det helt stille ikke lenge etter.

Likevel, låta vekker mye nostalgi fra barndommen, og kanskje spesielt fordi man for alvor ble kjent med X-Files på sene kvelder, og et eller annet med Spaceman og den små creepy videoen/introen var ei god match.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Frank.N.Steen skrev: tir aug 30, 2022 1:56 am
► Show Spoiler
Denne huskes godt, ikke bare på grunn av originalvideoen, men fordi i likhet med Shaggy og Bombastic (året før), så ble ulike 90-talls hits benyttet tungt i Levis sine jeans tv-reklamer, men Babylon Zoo og Spaceman var virkelig overalt i vinter 1996, og har fortsatt maxi-CD singelen liggende i filmboden, men kom aldri videre til å lete opp skiva The Boy With X-Ray Eyes (eller noe lignende).
Artisten eller bandet ble jo nærmest hyllet som "rockens redningsmenn", men å få slik hyllest, er jo nærmest en "dødsdom" å regne, og så ble det helt stille ikke lenge etter.

Likevel, låta vekker mye nostalgi fra barndommen, og kanskje spesielt fordi man for alvor ble kjent med X-Files på sene kvelder, og et eller annet med Spaceman og den små creepy videoen/introen var ei god match.
Hørt cover-versjonen av Kovenant?

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: tir aug 30, 2022 1:53 am Kom til å tenke på denne, fin film og fin låt
► Show Spoiler
Synes jeg kjente igjen Liv Tyler, Fran Drescher? og Tom Hanks, men låta og filmen ringer ingen bjeller hos meg, enn så lenge.
Trodde man hadde sett sin Hanks film, men denne virket ukjent, hvert fall for meg da.

Irriterer meg over at VH1-Classic er borte, for selv om de spilte mye av de samme hitene, pleide de ofte på kveldstid i ukedagene, å sende eldre hits fra 70, 80 og 90-tallet, som en aldri hadde hørt eller sett før. Nå tror jeg ikke man har ei eneste musikk tv-kanal igjen, men vel, Youtube er jo der, men ikke helt det samme.

Number4

Legg inn av Number4 »

Frank.N.Steen skrev: tir aug 30, 2022 1:44 am
Number4 skrev: tir aug 30, 2022 1:33 am Verre enn dette blir det knapt.
► Show Spoiler
Mulig ting ville ha vært annerledes for min del, om en var litt mer kjent med låt/artist. Men har faktisk aldri hørt den før nå.
Dette er de to berømte fotballspillerne Glenn Hoddle og Chris Waddle. Førstnevnte er en av de beste som noen gang har vist seg på en fotballbane. Sistnevnte kunne finte motstandere opp på tribunen. Begge to burde latt det være med det.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: tir aug 30, 2022 2:00 am Hørt cover-versjonen av Kovenant?
► Show Spoiler
Nei, faktisk er Spaceman cover versjoner, noe en sjeldent har vært borti.
Kan tenke meg at den var en godt benyttet favoritt blant ulike metal og hard rock aktører, og den du posta, var slettes ikke fæl, selv om vokalbiten er kanskje ikke helt min greie, men musikken fenga bra.

For noen, så er jo deres største og eneste 15 minutes of fame, via en cover av ei allerede enorm hit, og ekstra moro når noen gjør en parodi så bra som det Mike Flowers Pops gjorde med Oasis og Wonderwall i 1996.
Spesielt fordi man som guttunge trodde at Oasis hadde covra Mike og blomster poppene, og ikke omvendt. Dette var en ikke alene om å tro, og skal visst ha gjort Gallagher brødrene rimelig pissed-off, så ekstra bonus for det.
Latterlig kul video, med masser av Austin Powers vibber:

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Frank.N.Steen skrev: tir aug 30, 2022 2:04 am
Elgen skrev: tir aug 30, 2022 1:53 am Kom til å tenke på denne, fin film og fin låt
► Show Spoiler
Synes jeg kjente igjen Liv Tyler, Fran Drescher? og Tom Hanks, men låta og filmen ringer ingen bjeller hos meg, enn så lenge.
Trodde man hadde sett sin Hanks film, men denne virket ukjent, hvert fall for meg da.

Irriterer meg over at VH1-Classic er borte, for selv om de spilte mye av de samme hitene, pleide de ofte på kveldstid i ukedagene, å sende eldre hits fra 70, 80 og 90-tallet, som en aldri hadde hørt eller sett før. Nå tror jeg ikke man har ei eneste musikk tv-kanal igjen, men vel, Youtube er jo der, men ikke helt det samme.
Veldig fin film, Hanks har også regien
Jeg har MTV 80s (tidligere VH1 Classic) og MTV 90s (tidligere MTV Rocks) og liker faktisk best den sistnevnte.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Number4 skrev: tir aug 30, 2022 2:05 am Dette er de to berømte fotballspillerne Glenn Hoddle og Chris Waddle. Førstnevnte er en av de beste som noen gang har vist seg på en fotballbane. Sistnevnte kunne finte motstandere opp på tribunen. Begge to burde latt det være med det.
Ah, det er nok ikke så rart man ikke dro kjensel på låt/artistene, ettersom rundt 1987-88, så var jeg ikke gamle karen, og fotball interessen tok nok ikke av før underkant et tiår senere.
Men fotballspillere og musikk, tja, har jo noen ikke fullt så artige minner om Manchester United gjengen, og noen rimelig cheesy forsøk på cupfinale låter, kanskje ikke like fæle som de aller verste (verdens beste jenter gikk litt for mye i en lang periode på midten av 90-tallet), men noen one-hits wonders, avler jo andre, og vel, det var nå litt moro med Vålerenga og en ung Carew som vant NM Cupen i 1997, men var allerede rimelig lei av Chumbawamba og Thubthumping (usikker på om det ble helt rett) og så kom altså cupfinale låta deres i denne utgaven:

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: tir aug 30, 2022 2:11 am Veldig fin film, Hanks har også regien
Jeg har MTV 80s (tidligere VH1 Classic) og MTV 90s (tidligere MTV Rocks) og liker faktisk best den sistnevnte.
Får se om en ikke kan lete den opp, men var faktisk ikke klar over at MTV 80s stadig er i live. Denne erstattet jo VH1-Classic (hvert fall i mitt borettslag), men så forsvant jaggu meg MTV 80s også, og siden har det vært stille.

Denne gikk som en farsott i sommerferien 1998, og sist jeg så noe mer til Meja, var i en fin duett med Ricky Martin (men anses vel som hans hit, og ikke hennes) Private Emotion fra rundt 1999-00.

Lagde ei svær spilleliste over 90 og 00-talls one-hit wonders artister, så har nok å velge blant fremover. Men skal forsøke å ta en liten time-out inntil videre.
Sist redigert av Frank.N.Steen den tir aug 30, 2022 2:24 am, redigert 1 gang totalt.

Number4

Legg inn av Number4 »

Denne fra 1980 med Lipps Inc. var en megahit i America 1980.



Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Number4 skrev: tir aug 30, 2022 2:24 am Denne fra 1980 med Lipps Inc. var en megahit i America 1980.
► Show Spoiler
Har faktisk aldri sett musikkvideoen eller hørt den på radio, men blitt tungt benyttet i mang en film og tv-episode, og en man øyeblikkelig drar kjensel på, bare i navnet alene. Det som er litt artig, er jo at det høres nesten ut som to hits "fanget" inn i en, så ikke rart den må ha blitt såpass populær.

Får slenge inn et norsk bidrag, selv om en i yngre og mer naive dager, trodde duoen faktisk var utenlandsk, og mulig det skyldes tung pr og forsøk i å selge dem som langt mer suksessfulle enn de egentlig var. Men her til lands ble nå Loving You Girl en slager, og spesielt godt likt blant jentene i klassen.
Tror de aldri fikk noe mer hits enn den, men kanskje like greit

Number4

Legg inn av Number4 »

Frank.N.Steen skrev: tir aug 30, 2022 2:34 am
Number4 skrev: tir aug 30, 2022 2:24 am Denne fra 1980 med Lipps Inc. var en megahit i America 1980.
► Show Spoiler
Har faktisk aldri sett musikkvideoen eller hørt den på radio, men blitt tungt benyttet i mang en film og tv-episode, og en man øyeblikkelig drar kjensel på, bare i navnet alene. Det som er litt artig, er jo at det høres nesten ut som to hits "fanget" inn i en, så ikke rart den må ha blitt såpass populær.

Får slenge inn et norsk bidrag, selv om en i yngre og mer naive dager, trodde duoen faktisk var utenlandsk, og mulig det skyldes tung pr og forsøk i å selge dem som langt mer suksessfulle enn de egentlig var. Men her til lands ble nå Loving You Girl en slager, og spesielt godt likt blant jentene i klassen.
Tror de aldri fikk noe mer hits enn den, men kanskje like greit
Den hadde jeg helt glemt, faktisk en veldig bra låt. Ikke min mening å disse artistene her, men tenk deg denne utført og arrangert av Bee Gees i deres disco era - ville vært en ordentlig hit.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Number4 skrev: tir aug 30, 2022 2:42 am Den hadde jeg helt glemt, faktisk en veldig bra låt. Ikke min mening å disse artistene her, men tenk deg denne utført og arrangert av Bee Gees i deres disco era - ville vært en ordentlig hit.
Ja du sier noe der. Bee Gees og litt smooth soul-disco produksjon, men Opus X ble nok litt for glætte i det lengste. Men låta hang igjen en god stund i vinter 2001, og nærmest en liten landeplage å regne.

Angående litt smooth skandinavisk popmusikk, så scora jo svenske duoen Cue en svær hit i slutten av 1997 med Burnin':

Også ei hit man aldri så selve videoen av, men hørte ofte låta på radio og diverse CD samlere ala Absolute Music og lignende. Men først nå at en lette den opp, og var ikke klar over skuespilleren Niklas Hjulstrøm er halve Cue og synger/medvirker her, for han kjenner jeg godt igjen, først og fremst fra mye svensk krimfilm, særlig de tidlige Beck filmene med Gøsta Eckman og Rolf Lassgård på tidlig 90-tallet.
Men som musiker, det var nytt for meg.
Tror de prøvde å gjenta suksessen med en senere singel, mulig en mindre hit, men den fra 97 vekker mye minner.

Number4

Legg inn av Number4 »

Husker den godt. Man kan si hva man vil, men svensk populær musikk går oss en høy gang. Men det har absolutt blitt bedre med årene. Tidligere var det dessverre noen "konger" som regjerte norsk musikkindustri altfor lenge og holdt kreativiteten nede.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »


Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Number4 skrev: tir aug 30, 2022 3:14 am Husker den godt. Man kan si hva man vil, men svensk populær musikk går oss en høy gang. Men det har absolutt blitt bedre med årene. Tidligere var det dessverre noen "konger" som regjerte norsk musikkindustri altfor lenge og holdt kreativiteten nede.
Ja vi har vel hengt godt etter i underholdningsbransjen, hvor både svenskene og danskene lenge var kanskje på et litt annet nivå, innen musikk og film, men kanskje også tv-bransjen.
Men som du nevner, ting har nå heldigvis bedra seg med årenes løp.

Husker godt når det skulle satses tungt på norsk og seriøs krim-action i tv-underholdning mot slutten av 90 og tidlig 00-tallet, med TV2s storsatsing i Fox Grønland (2001-03), og det manglet ikke på lovord og enkelte omtalte serien som ei norsk versjon av NYPD Blue, men ja, den nådde ikke serier som Wallander (med Rolf Lassgård) og Beck (Peter Haber og Mikael Persbrandt) til lilletåa i kvalitet, men tok nå igjen i mye latterlige og kleine karakterer, scener og ikke minst urkomiske forsøk på å overdramatisere ellers dønn kjedelige hendelser: "Han er DAU!"

Kom meg aldri særlig lenger enn til sesong 2, men tror de piffa opp actionbiten, litt mer, men theme låta og stemningen var småkoselig. Angrer litt på at en ikke plukka opp ei brukt DVD for en tid tilbake, men kanskje best å la være, og ha de gode minnene i behold, ikke ødelegge dem.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Er jo hyggelig med såkalte "outsidere", der plutselig tar hitlistene med storm, og særlig likandes typer som ikke bruker kropp og skjønnhet eller "låner" andres musikk, for å gjøre så, men i stedet makter å bruke noe de har slitt med i årevis, til egen vinning.
Og selv om noen er i det seneste laget, så huskes jo Scatman John og hans gigantiske 1995 hit Scatman (Ski Ba Bop Ba Dop Bop) som en av disse overraskelses suksessene, som få så komme, og det at han var vel godt opp i årene, tidligere jazz-vokalist som slet med stamming fra barndommen av, men fant ut måter å overvinne dette på, og gjøre det til "hans" greie, og klart, hjalp vel godt på, med tidsriktig eurodance produksjon, men det ble jo en skikkelig vinnerlåt, der ga ham ei helt ny karriere, ikke lenge før han gikk bort 57 år gammel.

Han hadde jo et par mindre hits, men er vel den over, folk flest vil forbinde ham med, på godt og vondt.
Selv var en glad i mannens musikk, og kjøpte inn albumet med nevnte hit, og hørte det igjen i fjor, og faktisk langt fra å være så fælt som en del skal ha det til. Variert og mye feel-good barndomsminner.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Denne husker jeg godt når den først dukket opp på radio, og så vel ikke ikke videoen før noen år senere Er det ikke varmt med den lua? :D


Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Denne fra 1990- tallet.


Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Denne husker jeg som en "typisk P3-låt" på tidlig 90-tall, er ikke så flittig vist på diverse videokanaler nå for tiden men tror den dukket opp på MTV 90s her en natt.


Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

EMF hadde tre hits. Unbelivable, I Believe og Children.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: tir aug 30, 2022 1:21 pm Denne husker jeg godt når den først dukket opp på radio, og så vel ikke ikke videoen før noen år senere Er det ikke varmt med den lua? :D
► Show Spoiler
Ei av disse vanvittig mye spilte 90-talls hitene, hvor en aldri husket navnet på verken bandet eller låta, men øyeblikkelig feel-good midten av 90-tallet stemning, og ei annen slik gruppe, hvor ja, navnet på bandet forble glemt, men en kjente jo raskt igjen låta, når den ble spilt ørten ganger i uka på radio og tv:

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Bantor skrev: tir aug 30, 2022 1:38 pm EMF hadde tre hits. Unbelivable, I Believe og Children.
Ups!

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bantor skrev: tir aug 30, 2022 1:36 pm Denne fra 1990- tallet.
Han med det halvlange blonde håret, minnet faktisk litt om kampsport og filmskurkkjempen Matthias Hues (kanskje best kjent fra Dolph Lundgren filmen Dark Angel), men selve låta har jo endt opp å leve sitt eget liv, hører stadig vekk, ei mer oppdatert (sikkert en av utallige cover-remixer osv) versjon på lokale treningssenteret.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ale skrev: tir aug 30, 2022 1:42 pm Liker hvordan verden blir portrettert i år 2000 i den videoen.
Meget fin låt og ikke minst video. Kjøpte den kjapt inn på singel i tidlig sommer 2000, og var vel en av de mest spilte fra det året, i hop med Daft Punks One More Time. Usikker på om en noen gang hørte noe mer fra Modjo, men fikk litt følelsen av de kanskje var et musikalsk og kortlivet prosjekt.

Men tilbake til videoen, så ja, mer uskyldige tider, hvert fall for ens egen del, og hvor knapt et år senere og verden hadde virkelig gått over i å bli et mye mer skremmende sted å leve.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»