One-Hit Wonders

Svar
Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Re: One-Hit Wonders

Legg inn av 4pLaY »

Elgen skrev: tir aug 30, 2022 1:21 pm Denne husker jeg godt når den først dukket opp på radio, og så vel ikke ikke videoen før noen år senere Er det ikke varmt med den lua? :D
► Show Spoiler
Mye nostalgi i denne tråden, men så langt er nok dette den jeg likte aller best. Den ble spilt ekstremt mye av meg en periode.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Elgen skrev: tir aug 30, 2022 2:54 pm En av de mer irriterende one-hit wonders
► Show Spoiler
I have to agree.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Leeds_ModernTalking skrev: ons aug 31, 2022 1:14 am Noen av mine største favoritter innen one-hit wonder kategorien
Liker den Living in a Box, av Living in a Box og fra skiva Living in a Box. Vanskelig å glemme bort navnet på band, låt og album.
Men fengende låt, og var vel ei som hadde en typisk sen 80-talls sound, men ikke av den fæle typen, mer feel-good nostalgisk.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Dette var en jeg jeg likte veldig godt!


Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Call him Mr. Raider call him Mr. Wrong


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Mulig denne dama hadde noen mindre hits, men er kun denne man husker å ha hørt fra det holdet. Mulig videoen er enda mer ikonisk, og tipper mange tok den opp, og måtte jobbe ekstra hardt for at VHS kontrollen skulle forsøke å holde bildet i vater med scrolle funksjonen, i det hun retter på badedrakta, og vi får ei klassisk "nipple-slip" eller "puppeglipp", tror faktisk det kom flere, og sikkert lettere i dag, med krystallklart bilde, og Youtube, men definitivt musikkvideohistorie:

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

4pLaY skrev: ons aug 31, 2022 1:37 am Dette var en jeg jeg likte veldig godt!

Reality Bites har jeg faktisk på dvd
Blir ikke mer 90-talls enn det

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: ons aug 31, 2022 1:42 am Call him Mr. Raider call him Mr. Wrong
► Show Spoiler
Der snakker vi 90-talls eurodance nostalgi, til tusen. Nesten litt frista til å slenge ut en haug av disse, men også lett å glemme at selv om artistene/banda hadde ulike navn, var det jo ofte noen sleazy tyske/italienske produsenter som sto bakom for det meste, mens en munnrapp MC og ei søt danserinne, ble solgt utad som artistene.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Elgen skrev: ons aug 31, 2022 1:44 am
4pLaY skrev: ons aug 31, 2022 1:37 am Dette var en jeg jeg likte veldig godt!

Reality Bites har jeg faktisk på dvd
Blir ikke mer 90-talls enn det
Veldig lenge siden jeg så filmen, vet ikke om jeg hadde likt den lengre.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Leeds_ModernTalking skrev: ons aug 31, 2022 1:14 am Noen av mine største favoritter innen one-hit wonder kategorien


Break my stride hadde jeg helt glemt men hadde den nok på en opptakskassett, tatt opp fra Ti-i-skuddet
Ser den kom ut i 1983 (!)
Er noen år siden det ja

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Fugees var jo svære på midten av 90-tallet, og så gikk alle solo, hvor Lauryn Hill muligens var den som fikk mest ros og suksess i ettertid, men Pras var vel ganske så tidlig ute han og, men fikk jo en kjempehit i hop med søte Mya og rebellen Ol Dirty Bastard, i 1998 hiten:

Var ikke før mange år senere, at en innså at refrenget/melodien var fra ei Kenny Rogers/Dolly Parton slager.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Frank.N.Steen skrev: ons aug 31, 2022 1:47 am
Elgen skrev: ons aug 31, 2022 1:42 am Call him Mr. Raider call him Mr. Wrong
► Show Spoiler
Der snakker vi 90-talls eurodance nostalgi, til tusen. Nesten litt frista til å slenge ut en haug av disse, men også lett å glemme at selv om artistene/banda hadde ulike navn, var det jo ofte noen sleazy tyske/italienske produsenter som sto bakom for det meste, mens en munnrapp MC og ei søt danserinne, ble solgt utad som artistene.
Fulgte mest med på metal men kunne jo ikke unngå disse låtene uansett hvor man snudde seg.
Disse er fra Nederland og hadde kanskje noen flere hits men denne er det vanskelig å få ut av minnet:


Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Elgen skrev: ons aug 31, 2022 1:54 am
Frank.N.Steen skrev: ons aug 31, 2022 1:47 am
Elgen skrev: ons aug 31, 2022 1:42 am Call him Mr. Raider call him Mr. Wrong
► Show Spoiler
Der snakker vi 90-talls eurodance nostalgi, til tusen. Nesten litt frista til å slenge ut en haug av disse, men også lett å glemme at selv om artistene/banda hadde ulike navn, var det jo ofte noen sleazy tyske/italienske produsenter som sto bakom for det meste, mens en munnrapp MC og ei søt danserinne, ble solgt utad som artistene.
Fulgte mest med på metal men kunne jo ikke unngå disse låtene uansett hvor man snudde seg.
Disse er fra Nederland og hadde kanskje noen flere hits men denne er det vanskelig å få ut av minnet:
► Show Spoiler
De hadde noen til, men ikke like store som denne. Jeg var faktisk glad i denne en stund, ble spilt mye på det lokale discoet for 14isser og her hang jeg også mye når jeg var en 13.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: ons aug 31, 2022 1:54 am Fulgte mest med på metal men kunne jo ikke unngå disse låtene uansett hvor man snudde seg.
Disse er fra Nederland og hadde kanskje noen flere hits men denne er det vanskelig å få ut av minnet:
► Show Spoiler
2 Unlimited er vel en av de mest suksessfulle dance aktørene fra det tiåret, og mulig No Limits forble deres største stund, og har vel også fortsatt endt opp som en 90-talls theme låt, ofte benyttet innen ulike idrettsstevner, men de maktet å lage mye fengende og dansevennlig musikk, der andre kun hadde ei, og så var det rett ut igjen.
Kom på ei annen stor hit fra vår/sommer 1998, også med tung sampling fra en 80-talls slager, da fra The Jacksons og Feel It, men i mer oppdatert utgave:

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Litt mere Eurodance, selv om jeg mistenker at hun hadde flere hits fra sitt første album.


Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Denne ble veldig populær, Black box hadde også I don't know anybody else som ble en (liten) hit


LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

Beste one hit wonder er Spaceman av Babylon Zoo. Albumet er forøvrig dritbra, kul småindustriell alternativ rock med gode melodier og litt Mike Patton aktig galskap.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Elgen skrev: ons aug 31, 2022 12:29 pm Denne ble veldig populær, Black box hadde også I don't know anybody else som ble en (liten) hit
Den Black Box låta låner skamløst fra Loleatta Holloway - Love Sensation.


Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

One hit wonderen over alle er kanskje denne, Sunny med Bobby Hebb:


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

LondoMollari skrev: ons aug 31, 2022 1:01 pm Beste one hit wonder er Spaceman av Babylon Zoo. Albumet er forøvrig dritbra, kul småindustriell alternativ rock med gode melodier og litt Mike Patton aktig galskap.
Interessant beskrivelse, og gjør jo at man kanskje får ta seg en litt bedre titt neste gang man er innom ulike bruktsjapper, for rimelig sikker på at det er å finne der, til maks ei 10er, og slikt kan en "ofre" en gang i blant, spesielt om det kan bety en liten godskive i retur.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

En artig cover her fra 1986 av Norman Greenbaums "Spirit in the sky" fra 1970, som forøvrig også var en one hit wonder den gang. Greenbaum var ikke å se mer, og Doctor And The Medics hadde vel ikke altfor stor suksess etter denne.


Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Johnny Cymbal hadde også en kjempehit i 1963, men det er det antakelig ingen som husker her inne. Lastet den tilfeldig ned fra Kazaa i sin tid, og synes den er fornøyelig.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bantor skrev: ons aug 31, 2022 10:19 am Litt mere Eurodance, selv om jeg mistenker at hun hadde flere hits fra sitt første album.
► Show Spoiler
Var den som gikk som ei farsott under en av de senere internasjonale fotballmesterskapene?
Husker hvert fall originalen fra ei av mine favoritt Absolute Music samlerne, muligens volume 17 eller 18, og med flust av potensielle one-hit wonders å velge blant der også, deriblant:

Som raskt ble oversatt til Kuken Jamboo, mens Faithless endte jo opp som Fettlass, og mye stor humor ungene hadde med disse låtene/bandnavna.
En annen svær hit, året etter, også med sommerlig og tropiske rytmer, var jo Paradisio og Bailando. Denne likte jeg faktisk veldig godt, og kommer kjapt i det nostalgiske når en hører og ser igjen videoen. Dreiv å tapa disse VG Lista Topp 20 showene, med H.C. Andersen som programleder, og irriterte meg over en glemte en gang i blant å gjøre så, og når man kom til å forsøke få inkludert Bailando videoen, så hadde den etter en mindre evighet, blitt lempa ned fra tronen, av Puff Daddy og I'll Be Missing You, og så fikk en ikke flere forsøk den sommeren.

Mulig gode minner, også skyldes at ei man var meget glad i, farget håret rosa og danset i hop med noen venninner foran klassen, under musikktimen, og på den tiden hvor de hadde vokst (både her og der) siden sommerferien var forbi, og umulig å ikke legge merke til sånt, så ja, nostalgi og slikt gjør at denne er vanskelig å glemme.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »


Denne er vel også ei godt kjent one-hit wonder, særlig for norske radio lyttere.
Men blant de som jeg fortsatt ikke har greid å gå lei av, og skrur ikke av volumet eller radioen når den ankommer, en "sjelden" gang i uka.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Og så avslutter man for i dag (forhåpentligvis) med en annen meget velspilt 90-talls slager, og denne gir meg gode minner om lange bilturer på sommeren til Sverige og Danmark, lese Turtles blader og spise is, mens en hadde øretelefonene tredd godt over huet.
Ble ofte så varmt, at de putene nærmest "smelta" seg fast i ørene.
Uansett, behagelig og lett popmusikk, men tror faktisk låta omhandler Sarah Jessica Parker (eller slik har man blitt fortalt), men også ei av disse man ikke greier å gå lei, grunnet nostalgi og gode minner.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Denne snurret seg svimmel på gutterommet da den kom ut i 1987. Eneste hiten M|A|R|R|S hadde.


Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »


Snellman

Legg inn av Snellman »

4pLaY skrev: ons aug 31, 2022 1:37 am Dette var en jeg jeg likte veldig godt!
Jeg også.


Sangen til Frampton gir meg litt Bob Dylan-vibber, så jeg får legge til denne:

Snellman

Legg inn av Snellman »

Knaberaps skrev: ons aug 31, 2022 3:54 pm Denne snurret seg svimmel på gutterommet da den kom ut i 1987. Eneste hiten M|A|R|R|S hadde.
De rakk bare å lage to sanger før de ble oppløst. Likevel ble den eneste singelen deres både vellykket og ekstremt viktig for den sample-baserte populærmusikken som skulle komme senere.

Leeds_ModernTalking

Legg inn av Leeds_ModernTalking »

Frank.N.Steen skrev: ons aug 31, 2022 3:46 pm
Denne er vel også ei godt kjent one-hit wonder, særlig for norske radio lyttere.
Men blant de som jeg fortsatt ikke har greid å gå lei av, og skrur ikke av volumet eller radioen når den ankommer, en "sjelden" gang i uka.
Herlig sang.

Donna Lewis var også gjest i gode gamle Beverly Hills 90210 hvor hun fremførte denne sangen på nattklubben "After Dark".

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»