Filmer alle andre liker

Svar
Neptun
Innlegg: 5550

Re: Filmer alle andre liker

Legg inn av Neptun »

Guttorm123 skrev: tir aug 30, 2022 6:55 pm Filmene til Woody Allen synes jeg er rimelig oppskrytte.
Kan tenke meg at Pål Bang Hansen var en av dem som gikk i fistel av å beskrive Allen filmer, ettersom jeg aldri har likt én eneste film han skrøt av - og omvendt.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Frank.N.Steen skrev: tir aug 30, 2022 6:41 pm
KongOlav2 skrev: tir aug 30, 2022 6:37 pm Finnes det noen usannsynlig tunge og lite tilgjengelig "kred-filmer" som er ekstremt høyt ratet bland filmnerds, men er lite populære blant den vanlige mann? En slags filmens svar på "Ulysses" av James Joyce i litteraturen.........
Greier aldri å huske tittelen, men visstnok ei meget deprimerende, tung, lang (tror vi snakker 6-9 timer) øst-blokk film i sort-hvitt, der ja, ingen ting av det man har lest eller hørt frista til å se den. Men virket nå som en der scora rimelig høyt hos de "spesielt interesserte".
Satantango? Har ikke sett den selv, men har den liggende på dvd. Tror den er på over 7 timer..skal se den siden planen er å se alle 1001 filmene man må se før man dør.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Jeg har aldri klart å like Marvel-filmene. Det blir alt for mye overdrevne greier, og jeg klarer ikke å la meg fenge av hvordan marvelgjengen serverer 'universet' sitt

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Harry Potter filmene.

Strider

Legg inn av Strider »

Fringegirl skrev: tir aug 30, 2022 8:17 pm Harry Potter filmene.
Prøvde å like de men de ble litt barnslige i forhold til Ringenes Herre

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

TylerDurdenNorway skrev: tir aug 30, 2022 8:18 pm
Fringegirl skrev: tir aug 30, 2022 8:17 pm Harry Potter filmene.
Prøvde å like de men de ble litt barnslige i forhold til Ringenes Herre
Virkelig barnslige, jeg har aldri skjønt den enorme hypen rundt disse filmene.

Kom på noe annet; Mamma Mia filmene. Noe av det verste jeg har sett, men så liker jeg ikke syngende filmer heller. De fleste damer jeg kjenner, enten venninner, damekollegaer, kvinnelig bekjente osv EEEEELSKEER disse filmene. Jeg dør sakte innvendig av slike filmer.

BigTonyAdams

Legg inn av BigTonyAdams »

KongOlav2 skrev: tir aug 30, 2022 6:37 pm Finnes det noen usannsynlig tunge og lite tilgjengelig "kred-filmer" som er ekstremt høyt ratet bland filmnerds, men er lite populære blant den vanlige mann? En slags filmens svar på "Ulysses" av James Joyce i litteraturen.........
Citizen Kane

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Henningsen skrev: tir aug 30, 2022 8:08 pm Jeg har aldri klart å like Marvel-filmene. Det blir alt for mye overdrevne greier, og jeg klarer ikke å la meg fenge av hvordan marvelgjengen serverer 'universet' sitt
Enig. Det blir såpass mye fjas at det tar bort spenninga, og fjaset er heller ikke spesielt morsomt. Så da ender man opp med filmer som verken er spennende eller morsomme. Syns jeg.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Corvus skrev: tir aug 30, 2022 7:40 pm Enkelt, 95% av superheltfilmene.
Tydeligvis veldig mange som liker de, siden de spys ut omtrent på samlebånd.
Synes det aller meste er rent søppel.
Selvsagt noen unntak, som Dark Knight, men de er få.
Greia med The Dark Knight -- i likhet med de andre filmene i den trilogien -- er jo at den egentlig ikke er noen superheltfilm, og det er en av grunnene til at den er så bra. Det er rett og slett en veldig bra thriller/actionfilm.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Skraevadottir skrev: tir aug 30, 2022 8:31 pm
Henningsen skrev: tir aug 30, 2022 8:08 pm Jeg har aldri klart å like Marvel-filmene. Det blir alt for mye overdrevne greier, og jeg klarer ikke å la meg fenge av hvordan marvelgjengen serverer 'universet' sitt
Enig. Det blir såpass mye fjas at det tar bort spenninga, og fjaset er heller ikke spesielt morsomt. Så da ender man opp med filmer som verken er spennende eller morsomme. Syns jeg.
Ja, og så er det overdrametisert unaturlig.
Ikke noe for meg rett og slett.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

BigTonyAdams skrev: tir aug 30, 2022 8:28 pm
KongOlav2 skrev: tir aug 30, 2022 6:37 pm Finnes det noen usannsynlig tunge og lite tilgjengelig "kred-filmer" som er ekstremt høyt ratet bland filmnerds, men er lite populære blant den vanlige mann? En slags filmens svar på "Ulysses" av James Joyce i litteraturen.........
Citizen Kane
Meget mulig, men den er ikke veldig lang i motsetning til Ulysses.

Jeg ville sagt David Lynch sine filmer om de hadde vært 3+ timer filmer. De er usedvanlig symboltunge og vanskelige å forstå.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Fringegirl skrev: tir aug 30, 2022 8:23 pm
TylerDurdenNorway skrev: tir aug 30, 2022 8:18 pm
Fringegirl skrev: tir aug 30, 2022 8:17 pm Harry Potter filmene.
Prøvde å like de men de ble litt barnslige i forhold til Ringenes Herre
Virkelig barnslige, jeg har aldri skjønt den enorme hypen rundt disse filmene.

Kom på noe annet; Mamma Mia filmene. Noe av det verste jeg har sett, men så liker jeg ikke syngende filmer heller. De fleste damer jeg kjenner, enten venninner, damekollegaer, kvinnelig bekjente osv EEEEELSKEER disse filmene. Jeg dør sakte innvendig av slike filmer.
Amen, klarer ikke slike selv.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Henningsen skrev: tir aug 30, 2022 8:35 pm
Skraevadottir skrev: tir aug 30, 2022 8:31 pm
Henningsen skrev: tir aug 30, 2022 8:08 pm Jeg har aldri klart å like Marvel-filmene. Det blir alt for mye overdrevne greier, og jeg klarer ikke å la meg fenge av hvordan marvelgjengen serverer 'universet' sitt
Enig. Det blir såpass mye fjas at det tar bort spenninga, og fjaset er heller ikke spesielt morsomt. Så da ender man opp med filmer som verken er spennende eller morsomme. Syns jeg.
Ja, og så er det overdrametisert unaturlig.
Ikke noe for meg rett og slett.
Ja, de ser ut som dataspill. Rett og slett litt glorete i stilen. Jeg liker fantasy- og sci-fi-filmer hvor de i større grad bruker ekte modeller og holder CGI-en til et tålelig minimum. Ellers er det selvsagt noen superheltfilmer jeg liker, men som hovedregel gir de nye Marvel-filmene meg veldig lite.

Strider

Legg inn av Strider »

Fringegirl skrev: tir aug 30, 2022 8:23 pm
TylerDurdenNorway skrev: tir aug 30, 2022 8:18 pm
Fringegirl skrev: tir aug 30, 2022 8:17 pm Harry Potter filmene.
Prøvde å like de men de ble litt barnslige i forhold til Ringenes Herre
Virkelig barnslige, jeg har aldri skjønt den enorme hypen rundt disse filmene.

Kom på noe annet; Mamma Mia filmene. Noe av det verste jeg har sett, men så liker jeg ikke syngende filmer heller. De fleste damer jeg kjenner, enten venninner, damekollegaer, kvinnelig bekjente osv EEEEELSKEER disse filmene. Jeg dør sakte innvendig av slike filmer.
En ting ang Harry Potter universet, det virker å være veldig spennende fantasi univers. Hadde likt å sett at det var mer dark og skummelt, mer lagd for voksne.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

BigTonyAdams skrev: tir aug 30, 2022 8:28 pm
KongOlav2 skrev: tir aug 30, 2022 6:37 pm Finnes det noen usannsynlig tunge og lite tilgjengelig "kred-filmer" som er ekstremt høyt ratet bland filmnerds, men er lite populære blant den vanlige mann? En slags filmens svar på "Ulysses" av James Joyce i litteraturen.........
Citizen Kane
Jeg tror vel at de færreste faktisk har sett Citizen Kane, akkurat som de færreste har lest Ulysses. Men forskjellen er vel at de fleste fullfører Citizen Kane, i motsetning til Ulysses...

For øvrig syns jeg at Citizen Kane er en veldig bra film, ikke bare på grunn av tematikken, symbolikken og det filmtekniske, men også fordi jeg syns den er underholdende. Jeg ble overraska over hvor godt jeg likte den da jeg så den for første gang; hadde sett for meg at seeropplevelsen skulle være mer tungrodd enn det den var.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Skraevadottir skrev: tir aug 30, 2022 8:40 pm
Henningsen skrev: tir aug 30, 2022 8:35 pm
Skraevadottir skrev: tir aug 30, 2022 8:31 pm Enig. Det blir såpass mye fjas at det tar bort spenninga, og fjaset er heller ikke spesielt morsomt. Så da ender man opp med filmer som verken er spennende eller morsomme. Syns jeg.
Ja, og så er det overdrametisert unaturlig.
Ikke noe for meg rett og slett.
Ja, de ser ut som dataspill. Rett og slett litt glorete i stilen. Jeg liker fantasy- og sci-fi-filmer hvor de i større grad bruker ekte modeller og holder CGI-en til et tålelig minimum. Ellers er det selvsagt noen superheltfilmer jeg liker, men som hovedregel gir de nye Marvel-filmene meg veldig lite.
Der nailer du forklaringen på hva jeg misliker ved de.
Har fått masse pepper i vennegjengen for dette, og jeg liker masse scifi og enkelte superheltfilmer jeg og, men ikke disse.

Ellers er jo filmer hvor de bruker tydelig dataanimering i kampscener f.eks ofte litt ødelagt av det. Jeg forstår man ikke kan ha budsjett til alt, men da bør man heller bare droppe unaturlig kompliserte scener heller enn å ødelegge filmen med sånt ræl

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

KongOlav2 skrev: tir aug 30, 2022 5:43 pm
Neptun skrev: tir aug 30, 2022 5:26 pm Greier ikke filmer og serier der organisert, feig kriminalitet glorifiseres.
F.eks. Sopranos og Sons of Anarchy. Greier ikke se én episode uten å ønske alle hovedkarakterene avlivet og senket på havets bunn av Dexter.
Må ha sympati eller like karakterene litt, derfor orker jeg heller ikke Gudfaren filmene. De har jeg imidlertid sett for mange år siden.
Ikke film, men hva med Breaking Bad?

Og vet ikke om Sons of Anarchy glorifiserer kriminalitet. Stort sett alle blir jo drept til slutt, og det ser ikke mye moro ut underveis. Hele serien er jo også nokså middels og de siste par sesongene direkte svake, kanskje tilnærmet elendige.
Det var underholdende de første sesongene når gjengen samarbeidet og backstabbet andre kriminelle organisasjoner.
► Show Spoiler
Men det ble for dumt etterhvert når Clay ble cucked av Jaxx som gikk full retard..
Sist redigert av Hetfield den tir aug 30, 2022 8:54 pm, redigert 1 gang totalt.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Henningsen skrev: tir aug 30, 2022 8:45 pm
Skraevadottir skrev: tir aug 30, 2022 8:40 pm
Henningsen skrev: tir aug 30, 2022 8:35 pm

Ja, og så er det overdrametisert unaturlig.
Ikke noe for meg rett og slett.
Ja, de ser ut som dataspill. Rett og slett litt glorete i stilen. Jeg liker fantasy- og sci-fi-filmer hvor de i større grad bruker ekte modeller og holder CGI-en til et tålelig minimum. Ellers er det selvsagt noen superheltfilmer jeg liker, men som hovedregel gir de nye Marvel-filmene meg veldig lite.
Der nailer du forklaringen på hva jeg misliker ved de.
Har fått masse pepper i vennegjengen for dette, og jeg liker masse scifi og enkelte superheltfilmer jeg og, men ikke disse.

Ellers er jo filmer hvor de bruker tydelig dataanimering i kampscener f.eks ofte litt ødelagt av det. Jeg forstår man ikke kan ha budsjett til alt, men da bør man heller bare droppe unaturlig kompliserte scener heller enn å ødelegge filmen med sånt ræl
Helt enig. For å ta noe jeg syns er et godt eksempel: Blade Runner 2049. Der brukte de modeller og bygde hele den dystopiske fremtids-LA opp fra grunnen inkl. neonlys, og så brukte de andre konkreter og røykmaskiner og lignende. Kombinert med ekstremt bra kinematografi og CGI kun der det var høyst nødvendig, så fikk man en film som ser mer realistisk ut enn noen sci-fi eller fantasy-film som har blitt laget før eller siden. Det var en stor glede for meg at den vant Oscar for beste visuelle effekter, særlig i og med at den var i konkurranse med CGI-inferno som Guardians of the Galaxy Vol. 2, Star Wars: The Last Jedi, Kong: Skull Island, og War for the Planet of the Apes. Den siste har jeg riktignok ikke sett.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

For de som ikke har sett eller ikke husker hvor pen filmen er: Traileren til Blade Runner 2049!



Er det den visuelt sett lekreste filmen som noen gang er laget?

BigTonyAdams

Legg inn av BigTonyAdams »

Skraevadottir skrev: tir aug 30, 2022 8:44 pm
BigTonyAdams skrev: tir aug 30, 2022 8:28 pm
KongOlav2 skrev: tir aug 30, 2022 6:37 pm Finnes det noen usannsynlig tunge og lite tilgjengelig "kred-filmer" som er ekstremt høyt ratet bland filmnerds, men er lite populære blant den vanlige mann? En slags filmens svar på "Ulysses" av James Joyce i litteraturen.........
Citizen Kane
Jeg tror vel at de færreste faktisk har sett Citizen Kane, akkurat som de færreste har lest Ulysses. Men forskjellen er vel at de fleste fullfører Citizen Kane, i motsetning til Ulysses...

For øvrig syns jeg at Citizen Kane er en veldig bra film, ikke bare på grunn av tematikken, symbolikken og det filmtekniske, men også fordi jeg syns den er underholdende. Jeg ble overraska over hvor godt jeg likte den da jeg så den for første gang; hadde sett for meg at seeropplevelsen skulle være mer tungrodd enn det den var.
Bare at dette er en film som ofte er pensum på medielinjer når det skal handle om film, samt folkehøyskoler.
Filmen har nærmest blitt en klisjé over filmer du bare må syntes er genial, for å oppnå kredd blant filmnerder.

Mulig det finnes noen bedre eksempler, men dette var den første jeg kom på når jeg leste spørsmålet @KongOlav2 .
Da fordi jeg har hørt flere filmnerder si i beruset tilstand oftest at de egentlig ikke likte filmen.

I film og musikk har man flere slike, altså de man må like og de man ikke kan like for riktig kreddhunting.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Skraevadottir skrev: tir aug 30, 2022 9:03 pm For de som ikke har sett eller ikke husker hvor pen filmen er: Traileren til Blade Runner 2049!
► Show Spoiler
Er det den visuelt sett lekreste filmen som noen gang er laget?
Det vet jeg ikke, men den er visuelt pen, bare så synd jeg ikke liker filmen i det hele tatt.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Fringegirl skrev: tir aug 30, 2022 8:23 pm
TylerDurdenNorway skrev: tir aug 30, 2022 8:18 pm
Fringegirl skrev: tir aug 30, 2022 8:17 pm Harry Potter filmene.
Prøvde å like de men de ble litt barnslige i forhold til Ringenes Herre
Virkelig barnslige, jeg har aldri skjønt den enorme hypen rundt disse filmene.

Kom på noe annet; Mamma Mia filmene. Noe av det verste jeg har sett, men så liker jeg ikke syngende filmer heller. De fleste damer jeg kjenner, enten venninner, damekollegaer, kvinnelig bekjente osv EEEEELSKEER disse filmene. Jeg dør sakte innvendig av slike filmer.
Jeg prøvde å se LaLa-land for noen måneder siden, det endte brått med at jeg slo av

BigTonyAdams

Legg inn av BigTonyAdams »

Mine er James Bond, alle de nyeste.
Fast and the fourius 2-X.
Harry Potter.
Alle fra Pixar, at godt voksne mennesker syntes disse barnefilmene er hysteriske er for meg helt uforståelig.
Mamma Mia 1 og 2, hater musicals så denne gir seg selv.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

BigTonyAdams skrev: tir aug 30, 2022 9:04 pm
Skraevadottir skrev: tir aug 30, 2022 8:44 pm
BigTonyAdams skrev: tir aug 30, 2022 8:28 pm

Citizen Kane
Jeg tror vel at de færreste faktisk har sett Citizen Kane, akkurat som de færreste har lest Ulysses. Men forskjellen er vel at de fleste fullfører Citizen Kane, i motsetning til Ulysses...

For øvrig syns jeg at Citizen Kane er en veldig bra film, ikke bare på grunn av tematikken, symbolikken og det filmtekniske, men også fordi jeg syns den er underholdende. Jeg ble overraska over hvor godt jeg likte den da jeg så den for første gang; hadde sett for meg at seeropplevelsen skulle være mer tungrodd enn det den var.
Bare at dette er en film som ofte er pensum på medielinjer når det skal handle om film, samt folkehøyskoler.
Filmen har nærmest blitt en klisjé over filmer du bare må syntes er genial, for å oppnå kredd blant filmnerder.

Mulig det finnes noen bedre eksempler, men dette var den første jeg kom på når jeg leste spørsmålet @KongOlav2 .
Da fordi jeg har hørt flere filmnerder si i beruset tilstand oftest at de egentlig ikke likte filmen.

I film og musikk har man flere slike, altså de man må like og de man ikke kan like for riktig kreddhunting.
Alt dette er jeg helt enig i og det er ingen tvil om at det fins vel så mange eksempler når det gjelder musikk. Der er det kanskje enda tydeligere og det er nok i enda større grad sosialt selvmord i visse kretser å ikke høre på den riktige musikken enn å ikke se de riktige filmene, selv om begge deler gjelder. Men jeg tror kanskje det er litt mindre dømmende kultursnobberi nå enn hva det var for 15-20 år siden. Det er jo bare å lese noen musikkanmeldelser fra den tida og se hva noen faktisk hevet lønn for å lire av seg. Husker også godt den gode gamle kred-diskusjonen som vi hadde gående på VGD i mange år.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

4pLaY skrev: tir aug 30, 2022 9:07 pm
Skraevadottir skrev: tir aug 30, 2022 9:03 pm For de som ikke har sett eller ikke husker hvor pen filmen er: Traileren til Blade Runner 2049!
► Show Spoiler
Er det den visuelt sett lekreste filmen som noen gang er laget?
Det vet jeg ikke, men den er visuelt pen, bare så synd jeg ikke liker filmen i det hele tatt.
Det var da synd! Jeg elsker alt ved den.

BigTonyAdams

Legg inn av BigTonyAdams »

Skraevadottir skrev: tir aug 30, 2022 9:12 pm
BigTonyAdams skrev: tir aug 30, 2022 9:04 pm
Skraevadottir skrev: tir aug 30, 2022 8:44 pm Jeg tror vel at de færreste faktisk har sett Citizen Kane, akkurat som de færreste har lest Ulysses. Men forskjellen er vel at de fleste fullfører Citizen Kane, i motsetning til Ulysses...

For øvrig syns jeg at Citizen Kane er en veldig bra film, ikke bare på grunn av tematikken, symbolikken og det filmtekniske, men også fordi jeg syns den er underholdende. Jeg ble overraska over hvor godt jeg likte den da jeg så den for første gang; hadde sett for meg at seeropplevelsen skulle være mer tungrodd enn det den var.
Bare at dette er en film som ofte er pensum på medielinjer når det skal handle om film, samt folkehøyskoler.
Filmen har nærmest blitt en klisjé over filmer du bare må syntes er genial, for å oppnå kredd blant filmnerder.

Mulig det finnes noen bedre eksempler, men dette var den første jeg kom på når jeg leste spørsmålet @KongOlav2 .
Da fordi jeg har hørt flere filmnerder si i beruset tilstand oftest at de egentlig ikke likte filmen.

I film og musikk har man flere slike, altså de man må like og de man ikke kan like for riktig kreddhunting.
Alt dette er jeg helt enig i og det er ingen tvil om at det fins vel så mange eksempler når det gjelder musikk. Der er det kanskje enda tydeligere og det er nok i enda større grad sosialt selvmord i visse kretser å ikke høre på den riktige musikken enn å ikke se de riktige filmene, selv om begge deler gjelder. Men jeg tror kanskje det er litt mindre dømmende kultursnobberi nå enn hva det var for 15-20 år siden. Det er jo bare å lese noen musikkanmeldelser fra den tida og se hva noen faktisk hevet lønn for å lire av seg. Husker også godt den gode gamle kred-diskusjonen som vi hadde gående på VGD i mange år.
Støttes, musikk er mye verre en filmverden her.
Du er jo automatisk diskvalifisert bare du nevner et band med litt folkelig preg over seg.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

BigTonyAdams skrev: tir aug 30, 2022 9:11 pm Mine er James Bond, alle de nyeste.
Når mener du James Bond var bra da? Selv liker jeg Craig sine filmer. Sliter LANGT mer med Roger Moore-tiden.

MrPets

Legg inn av MrPets »

Frank.N.Steen skrev: tir aug 30, 2022 4:18 pm Usikker på om MrPets er aktiv her, men ser han (eller nicket) ofte på Diskusjon.no, og hvor han mekka i hop ei lik tråd, mens en selv prøvde seg på ei motpol, ved navn:
"Filmer "ingen" liker, men...men du ELSKER"
Kan skjønne jeg er her! Mest på forumet for norsk tredjedivisjon, har knapt merket at det var filmtråder her. Kommer med egne innspill etterhvert.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

BigTonyAdams skrev: tir aug 30, 2022 9:11 pm Mine er James Bond, alle de nyeste.
Oooh, her er vi på kollisjonskurs! Jeg syns kvaliteten på de nye filmene, med unntak av Quantum of Solace, er veldig bra. Tror jeg ville hatt Casino Royale, Skyfall og Spectre på min topp fem-liste sammen med Goldfinger og GoldenEye. No Time To Die likte jeg også ganske godt. Rart det der med smak!

BigTonyAdams

Legg inn av BigTonyAdams »

KongOlav2 skrev: tir aug 30, 2022 9:16 pm
BigTonyAdams skrev: tir aug 30, 2022 9:11 pm Mine er James Bond, alle de nyeste.
Når mener du James Bond var bra da? Selv liker jeg Craig sine filmer. Sliter LANGT mer med Roger Moore-tiden.
Aldri vært superfan eller fan av en spesiell æra, eller kanskje skal man si skuespillere som det oftest defineres i.
Men kunne fint sette av en kveld til de fleste fra eldre dager til Pierce Brosnan-tiden.
De nye syntes jeg ligner mer erketypiske amerikansk klisje-action, kontra den mer siviliserte Bond jeg vokste opp med.

Så er nok jeg bare som ikke henger med i tiden, siden de er mer eller mindre allment likt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»