Konjunksjoner for viderekomne

Svar
Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Konjunksjoner for viderekomne

Legg inn av BlackEagle »

Jeg leser aviser, hører på radio og ser på TV - og det hender til og med at jeg snakker med folk. Jeg er helt uten utdannelse ut over ungdomsskolen, og derfor undrer jeg meg på enkelte ting - som f. eks.: Er det så fordømrade (det stemmer - avvikende rettskriving) vanskelig å fatte at konjunksjonen "at" skal etterfølges av et substantiv eller pronomen/navn -

og absolutt IKKE av et verb i presens eller preteritum??? Sitat: "... at ER ..." hva i huleste betyr dét??? Er det så forferdelig vanskelig? Når jeg (som kanpt nok har gått på skolen) kan dette her?

Dette går til alle landets journalister, korrespondenter og alle andre som har en ubendig trang til å ytre seg offentlig.

La meg også i all høflighet minne om at flere av arten - i særdeleshet en kvinnelig reporter eller korrespondent i TV2 som for alt jeg vet kan være et helt annet sted nå - kan sette seg rolig tilbake og pugge kommaregler, slik at hun lærer at komma og pustepause skal være foran "men" - IKKE etter!

Ammatører (det er riktig - to m-er er også avvikende fra normert bokmål; men særs sammenfallende med diverse Oslo Øst-dialekter)!

Med vennlig og frustrert hilsen

BE
som i all ærbødighet minner om at dårlig språkbruk på INGEN MÅTE fremmer eller bidrar til mellommenneskelig forståelse - og som bryr seg døyten om enkelte tyrkliefer og sporadiske feilstavinger

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Og med det samme: HVOR I ALL VERDEN får man kjøpt billige priser???

Mvh

BE
som er så korka dum at han var sikker på at det var varer eller tjenester som var dyre eller billige

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Og med det samme (igjen): Kan noen fortelle meg hvor jeg finner en varm temperatur? I min uendelige enfoldighet gikk jeg rundt og mente at temperaturer var HØYE eller LAVE!

Mvh

BE
som får frysninger nedover ryggen, nå

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

BlackEagle skrev: fre sep 02, 2022 5:10 pm Er det så fordømrade (det stemmer - avvikende rettskriving) vanskelig å fatte at konjunksjonen "at" skal etterfølges av et substantiv eller pronomen/navn -
Per Egil Hegge, sitat:
"– Oversetteren tilgav aldri seg selv for at han rettet opp teksten til det bedre, men som fagmann kunne han ikke la Hitlers dårlige språk passere. Og det som da ble borte, var signalene om at dette er en farlig mann. Med andre ord: «Korrekt språk er et tegn på moralsk klarhet og redelighet», for å sitere språkprofessor Claudio Magris."
https://grubleriet.wordpress.com/2013/0 ... -om-sprak/

Jeg hadde æren av å overhøre ham snakke mer om dette for en god del år siden.
Da sa han også om nyere språk:
"Noen sier at brillene knuste (ble knust), så jeg spør: Hva knuste de? (hva ble knust av brillene?).
Men denne nyere bruken hadde han gitt opp å håpe på en endring av.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

return_of_drakkar skrev: søn sep 04, 2022 12:06 pm
BlackEagle skrev: fre sep 02, 2022 5:10 pm Er det så fordømrade (det stemmer - avvikende rettskriving) vanskelig å fatte at konjunksjonen "at" skal etterfølges av et substantiv eller pronomen/navn -
Per Egil Hegge, sitat:
"– Oversetteren tilgav aldri seg selv for at han rettet opp teksten til det bedre, men som fagmann kunne han ikke la Hitlers dårlige språk passere. Og det som da ble borte, var signalene om at dette er en farlig mann. Med andre ord: «Korrekt språk er et tegn på moralsk klarhet og redelighet», for å sitere språkprofessor Claudio Magris."
https://grubleriet.wordpress.com/2013/0 ... -om-sprak/

Jeg hadde æren av å overhøre ham snakke mer om dette for en god del år siden.
Da sa han også om nyere språk:
"Noen sier at brillene knuste (ble knust), så jeg spør: Hva knuste de? (hva ble knust av brillene?).
Men denne nyere bruken hadde han gitt opp å håpe på en endring av.
Det må jeg si - jeg takker for tilliten, drakkar!

Mvh

BE

rubberbandman

Legg inn av rubberbandman »

BlackEagle skrev: fre sep 02, 2022 5:20 pm Og med det samme: HVOR I ALL VERDEN får man kjøpt billige priser???

Mvh

BE
som er så korka dum at han var sikker på at det var varer eller tjenester som var dyre eller billige
Det er vel på en måte det man gjør når man kjøper aksjeopsjoner.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Språk»