'''Alternativ Musikk Tråden'''

Svar
The Kwames

'''Alternativ Musikk Tråden'''

Legg inn av The Kwames »

Jepp! synes vi skulle forsøke,nå introduserte jeg meg litt dårlig i Disco-Funk tråden,selv om jeg prøvde å rette det opp..da
Alternativ Musikk,hva husker jeg som gjorde meg intressert,muligens tilbake til band som Devo,The Residents og Flying Lizard
før det kuliminerte med David Byrne/Brian Eno's konsept sak i 1981 "My Life In the Bush Of Ghost"

Å joda jeg utforsket norsk punk/New wave igjennom blekker som Nye Takter,Puls eller senere Beat
og joda jeg husker jeg kjøpte Andrej Nebb's De Press...var det "Block To Block" eller noe i den dur i 1981
så skulle jeg få en spesial versjon av denne i dobbel album..jeg kjøpte den
greit nok..ene sia var plata,den andre plata var en smergel skive,jeg beholdt sistnevnte
plata gikk som en frisbee i skauen,som ett natursvin jeg var da
Uansett jeg begynte å få opp øynene for Nigeria store sønn Fela Anikapolu Kuti,og slik ballet det på seg

Dog er jeg farget av rytmer fra alle verdens hjørner,men det trengs ikke her...det er bare meg
Samlingen begynte da jeg dro til Ghana i 1995...og var der en stund,og besøkte Nigeria,Togo & Benin
og var i en årekke der,da jeg begynte å samle på rariteter der,og selvsagt utforske historien bak
folke musikk...eller som man sa Folk Of High Life,og fikk kjøpt faktisk mye plater innen musikk fra 60-70 tallet og

Jeg mener Sigbjørn Nedland kjørte en reportasje om dette langt tilbake i tid
Gir 3 eksempler på noe som neppe høres,utenom spesielle

Men her er det fri flyt om hva dere liker...og ett annet momentum,det kan godt være ett,eller en og annen artist
dere har totalt glemt,album,single osv..som plutselig dere har hørt..og faen! var det den???

Cressida som anmeldte 1001 album ga meg 1 artist,skal ta den senere

Her bl.a ett samle album fra 1970 og litt utover fra Lagos/Nigeria Funk/Soul/Jazz/Blues greier
--

-
Various Artists 70 s Funk and Soul Sounds from Nigeria Au

Ett annet er High Life Legenden Ebo Taylor fra Ghana
-

Afro Beat/Jazz & Blues så det holder

Til litt nyere tid innen en mix av Engelsk/Rumensk? og arabisk i konseptbandet
Transglobal Underground med Natacha Atlas
--

-
Transglobal Underground - Lookee Here

Uansett alternativ tråden,kan jo være å se litt mer ut i fra UK/USA og andre land for den sagts skyld
Mye bra historie og diverse å hente
derfor litt Alternativt
Kjør På

Rariteter av musikk i Afrika ble kjøpt mest i Lagos og Abidjan (Elfenbenskysten) veeeeldig bra utvalg faktisk
når det gjelder vinyl,tru det eller ei...andre ting ble kjøpt i Amsterdam og i Slovakia av raritets musikk

Spør du meg,så er nok Disco/Funk greia for meg,men uansett rariteter elsker jeg


The Kwames

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Kwames skrev: man aug 02, 2021 4:21 pm Jepp! synes vi skulle forsøke,nå introduserte jeg meg litt dårlig i Disco-Funk tråden,selv om jeg prøvde å rette det opp..da
Alternativ Musikk,hva husker jeg som gjorde meg intressert,muligens tilbake til band som Devo,The Residents og Flying Lizard
før det kuliminerte med David Byrne/Brian Eno's konsept sak i 1981 "My Life In the Bush Of Ghost"

Å joda jeg utforsket norsk punk/New wave igjennom blekker som Nye Takter,Puls eller senere Beat
og joda jeg husker jeg kjøpte Andrej Nebb's De Press...var det "Block To Block" eller noe i den dur i 1981
så skulle jeg få en spesial versjon av denne i dobbel album..jeg kjøpte den
greit nok..ene sia var plata,den andre plata var en smergel skive,jeg beholdt sistnevnte
plata gikk som en frisbee i skauen,som ett natursvin jeg var da
Uansett jeg begynte å få opp øynene for Nigeria store sønn Fela Anikapolu Kuti,og slik ballet det på seg

The Kwames
Mulig min musikalske reise, er noe innsnevra, en rask kikk på Rateyourmusic brukeren min og dette musikalske kartet, så er jo det totalt dominert av amerikansk og britisk musikk, men forsøker jo å fra tid og annen, utforske litt ikke engelsk språklig musikk.
Av de nevnte artister, David Byrne/Eno, Devo og Fela Kuti, husker jeg at flere av disse var å finne igjen på den herlige og varierte filmsoundtracket til Jonathan Demmes undervurderte road-trip film, Something Wild (1986), hvor jeg tror Byrne og Laurie Anderson sto for noe av musikken også.
Her gikk det jo i new wave, punk, reggae, world music, synth pop og sikkert en drøss andre genre.
Liker slike filmer, der man oppdager og blir interessert i ulike artister, og av typen som ikke alltid har blitt overbenyttet i Hollywood filmer, selv om enkelte av sangene i etterkant, ville jo gjerne bli gjengangere selv, men nei, heller den type sang/artist valg, enn å høre igjen, de samme ihjelspilte musikkvalgene, man har hørt ørten ganger om dagen på norsk radio.

En annen film jeg likte godt, også grunnet all de fine og ulike sangvalgene, var britiske krim-thrilleren B. Monkey (1998), og hvor den italienske visa:

blir spilt et stykke ut filmen, og nei, nydelig musikk, selv om jeg ikke har dugg peiling på hva som blir sunget, men det flommer over av stemning, melodi og følelser til tusen.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Takker for innspel Frank
Her Kommer Shuggie...sier ikke mer foreløpig...kun året 1974

som lærde som sies,så sang han på" Strawberry Letter" fra Brother Johnson
utenom det så datt han mye muligt i glemmeboka



--
Shuggie Otis - Aht Uh Mi Hed


The Sofondas

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Jeg var heldig og fikk kjøpt raritets albumet "My Life In The Bush Of Ghost" i 1981 med David Byrne(Talking Heads) og superprodusenten Brian Eno i lag
her ett kutt fra eminente albumet med Libanesisk sang,og funk bass så det holder
Dunya Yusin på Vokal-Chris Frantz på tommer og Busta Jones på trommer
--

-
David Byrne & Brian Eno - Regiment
--
Og både Byrne/Eno hadde hørt da mye på Fela Kuti på 70-tallet,som døde av Aids i 1987,men som var i hard opposisjon mot
regime i Nigeria for mange år,og det kostet han og familiemedlemmene
innen High Life,Juju og blanding av mye elementer for Fela Anikapulo Kuti
--

"Teacher Don't Teach Me No Nonsense"

The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Litt mer av den eminente Natacha Atlas,som er på egenhånd uten Trans Global Underground
--

-
Natasha Atlas - Mon amie la rose

The Kwames

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ei nydelig og stemningsfull rocke-power ballade, der jeg tror går under tittelen: Never Forget (på engelsk) men originalen (tross av at jeg har ikke pipling på hva som blir sunget) men vakkert er det nå uansett, og de gitarsoloene er jo enorme.
Må få sett litt av dette animerte showet, sto med en boks for ei tid tilbake, men angrer litt nå, på at man ikke slo til.
Uansett, virker som det ble lagd mye tøff og fin musikk for serien, og kommer alltid tilbake til denne:

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Drar fram fra mange år i Ghana,som reisende der jeg har sikkert sagt som mange ganger før,har fått tak i mye Nigeriansk Afro Beat,og selvsagt Ghana
fra seint 60-tallet og utover 70-tallet..her innunder High-Life
samleobjekts plater som jeg har samlet opp igjennom 10-års perioder..hva man ikke vet for 30-40 års siden om musikken på det Afrikanske kontinent
kun sporadiske ting fra 60-70 tallet
her under to Ghanesiske High Life saker

Frimpong & His Cuban Fiestas

--
RIP Alhaji K.Frimpong
Vis-A-Vis - Obi Agye Me Dofo


Litt av greiene jeg har om Afrikansk musikk innad,men kjenner best til Ghana & Nigeria

The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

de som trur att alternativ musikk må være på nivået her...bare post i vei,om det er merkelige greier fra Pere Ubu,The Residents,Devo,Flying Lizards etc..o.a kjør på
Jeg tok tråden for att jeg hører på mye annet enn...som faens trådstarter sa

The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Par ting som jeg handlet på Singel 10 i Amsterdam på tidlig 80-tallet,så fikk jeg tak i mye rar musikk
slik som Lumumba...eller ett Ghanesisk/west Afrikansk band som spilte inn den unike platen i LA i 1974
--
Lumumba - Narration, Doroben Durugya (whistle flute), Ammoo Durugya
(long flute), Fritwiwa (thumb gong), Dawuro (gong gong), Akasawa (shaker), Jews Harp, Conga, Ntoa (round drum), Flugel Horn, Vocals

Rim Kwaku Obeng - Ntumpan (talking drum), Drums, Donno (squeeze drum), Fritwiwa (thumb gong), Akaswaa (shaker), Brekete Drum, Dawuro (gong gong), Conga, Ntoa (round drum), Electric Piano, Ammoo Durugya (long flute), Vocals
Emmanuel Rentzos - Electric Piano, Organ, Vocals
Luther Coffey - Fender Bass
Kwabena Gyanfi - Fender Bass, Electric Guitar
David T. Walker - Electric Guitar

George Bohanon - Bass Euphonium, Red Callendar-Acoustic Bass
Bobbye Hall - Conga
Victoria Miles - Vocals
Gloria Green - Vocals
George Lee - Vocals
Eddie Quansah - Vocals
Willie Cheetan - Vocals
--
Akkurat denne sangen var Spot On
Jeg handler plater fra Nigeria og Tsjekkia i senere år,på vinyl..sjekk denne ut
akkurat den dagen fikk jeg tak i 12" av Keith Le Blanc's-Malcolm X også,mannen som jobbet med
Grandmaster Flash,Nine Inch Nails igjennom Tommy Boy Records,som trommeslager og produsent
som satte autentiske opptak til Malcolm X i disco/funk beat..ett must for en samler

Ok
Lumumba-Sing With The Birds 1974


--
Og Keith Le Blanc's-Malcolm X-No Sell Out 1984



The Sofondas

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

artigt å høre på gamle LP'er slik som slutten av 70-tallet
her trur jeg Rolling Stones sliter i samarbeid med Devo
--

Devo - [I Can't Get No] Satisfaction (Video)
---
sikkert værre med Eddie Cochrane som fikk Sid Vicious på nakken
og han snudde seg tre ganger stakkar...når han fikk Flying Lizards på nakken
--

The Flying Lizards - Summertime Blues

The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »


Devo

The Kwames

startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


Lebron

Legg inn av Lebron »

Ikke vet jeg hvordan "anbefalinger/reklame" på spotify fungere, men du dæven den traff innertier denne gangen. Totalt uforståelig for meg at denne har kun i overkant av 1000 avspillinger. I det den tar av 1 min inni første melodien ser den seg vel ikke tilbake, fenomenalt.


Klodrik

Legg inn av Klodrik »

Litt mer Devo, kanskje?

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

startelver skrev: lør okt 09, 2021 1:59 pm
Gregory Isaac og stemmen og låta er for meg innertier innen reggea,før kokain og tenna datt ut av kjeften

RIP Gregory
Liten snutt fra dokuen "Made In Jamaica"
--


The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Hva faen er dette..må leses opp..noe DUB sak fra 70-80 tallet...intressant
Mutabaruka - Whey Mi Belang?
--

neste vet jeg om DJ Krush,japaneren som har vunnet mixing
intressant låt som føles vibes
--
DJ Krush - Ha-Doh


The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Ok! Matubaruka er en historie fortelling..bra faktisk

The Kwames

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

The Kwames skrev: ons aug 18, 2021 8:41 pm de som trur att alternativ musikk må være på nivået her...bare post i vei,om det er merkelige greier fra Pere Ubu,The Residents,Devo,Flying Lizards etc..o.a kjør på
Jeg hørte en del på Samla Mammas Manna en gang i tiden.



Det var mange, mange år før Hedningarna og all den etnoteknogreia som var på den tiden.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Hardy-guttene skrev: søn okt 31, 2021 1:11 am
The Kwames skrev: ons aug 18, 2021 8:41 pm de som trur att alternativ musikk må være på nivået her...bare post i vei,om det er merkelige greier fra Pere Ubu,The Residents,Devo,Flying Lizards etc..o.a kjør på
Jeg hørte en del på Samla Mammas Manna en gang i tiden.



Det var mange, mange år før Hedningarna og all den etnoteknogreia som var på den tiden.
...intressant,likte dette faktisk...rart det der egentlig,eneste Manna jeg kom på var ifra Bodø


--
Manna,Manna & Terje Nilsen(RIP)


The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

av en eller annen grunn så er jeg fascinert av Late Night Alumni,må få sjekket ut fully concert her,er lite jeg vet om dette prosjektet rund Blue Six


The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Konsert...og her er jeg blank,takk og lov,men jeg husker noe fra tidligere tider innen Deep House...eller noe i den dur
får lese meg opp tenker jeg,men dette digget jeg..jepp! ut på konsert igjen
Late Night Alumni - Live in Salt Lake City (Complete Concert)
--
As Ultra Records will previously not release the Salt Lake City concert, I tried to cut the concert by myself from different video and audio sources. Missing parts were filled up with studio material. That took me several night hours... ;)
Enjoy this wonderful and awesome live performance. I love LNA!

Tracklist:
0:30 Start Again
4:48 Finally Found
8:30 Epilogue
12:37 Sunrise Comes Too Soon
16:25 Angels and Angels
21:05 4am
26:20 Golden
29:03 Shine
33:24 In The Ashes
37:18 Light Reading
41:18 Moonwalking
45:54 Vixen
49:49 Seemingly Sleepy
53:55 You Can Be The One
58:25 Beautiful
1:02:17 Empty Streets
--

--
The Kwames
------------------------------

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

I energikrisetider kreves det energikriseblues(?).

For meg noe av det mest minneverdige fra Residents sin ville katalog.


The Kwames

Legg inn av The Kwames »

The Residents har alltid vært spesielle,derfor er det digg å eie noen plater av de...sitter her å sjekker ut noe fra en annen eksentriker Malcolm Mc Laren,som rett og slett startet Sex Pistols som oppdager og produsent vel,men som gikk helt andre veier i her i forskjellige stilarter..klar??
--

--

--


Litt fantastisk Hip Hop/Dance/Afrikanske rytmer som slo ann i 1983,ellers litt Opera disco i 1984/85,eller enn noen nyere på 90-tallet med Bootzilla Orchestra og Lourdes Moreno

The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

lar denne gå her også,siden 2016..no mow news
--

--
Sofonda

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

glad i denne stilen,lurer på om vi ikke er her i gang med utgivelse her,samt med Sade...var dette alternativt...neppe,men låta er
--

--


Sofonda

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

The Kwames skrev: fre nov 26, 2021 12:56 am glad i denne stilen
For min del vekker denne stilen aggresjon. Jeg blir nærmest forbanna det første sekundet jeg hører denne typen musikk. Jeg liker ikke dænsebænd-musikk heller, men jeg klarer små doser hvis det må til, og den genererer heller ikke sinne. Ikke at jeg har lyst å slå noen (bortsett fra artisten, muligens) eller den typen aggresjon man får når man hører Death metal, men mer en, la oss heller kalle det sterk irritasjon, over at denne stilen i det hele tatt er funnet på.

Men det er typisk kun mitt "problem".

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Knaberaps skrev: fre nov 26, 2021 1:17 am
The Kwames skrev: fre nov 26, 2021 12:56 am glad i denne stilen
For min del vekker denne stilen aggresjon. Jeg blir nærmest forbanna det første sekundet jeg hører denne typen musikk. Jeg liker ikke dænsebænd-musikk heller, men jeg klarer små doser hvis det må til, og den genererer heller ikke sinne. Ikke at jeg har lyst å slå noen (bortsett fra artisten, muligens) eller den typen aggresjon man får når man hører Death metal, men mer en, la oss heller kalle det sterk irritasjon, over at denne stilen i det hele tatt er funnet på.

Men det er typisk kun mitt "problem".
...det var da voldsomt..men ett problem er ett problem...jeg sliter med denne derimot
--


The Kwames

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg har et alternativt bidrag. Jeg har ikke spesielt mye kjennskap til dette, men mener bestemt jeg har hørt noe i radio. Radiohead. hehehe....
Det pussige er at det blir så mange keyboards, ansikter og troll og rare ting dersom man ser på coveret og lar musikken flyte.
Se. Trenger ikke å spise en flein eller røyke en tjall, men det er kanskje passende...

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Til Knaberaps...så er ikke albumet til Frank Ocean i nærheten av noe hip hop album...men sterilisert ned til ett vokal album i klassikeren "Blond" 2016
Til Fargerik jeg sjekker det ut siste linken,hva det er for noe
så sender jeg ut Frank Ocean i 2012 "Pyramids"



The Kwames says goodnight

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»