Ukjent arving sesong 2

Svar
Hoppidioten

Ukjent arving sesong 2

Legg inn av Hoppidioten »

Ny sesong av denne programserien starter opp på NRK1 i kveld 20.10. Vi følger programleder Tarjei Strøm i hans jakt på arvinger etter forskjellige personer med unike livshistorier.

Første episode handler om Tatjana som mistet familien sin under andre verdenskrig. Greier Tarjei å finne arvinger nå, 80 år senere?
Kan sees på NRK TV allerede nå.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Starter nå rett etter Sportsrevyen.

Oslogg123
Innlegg: 505

Legg inn av Oslogg123 »

Synes dette var en veldig dårlig start! Kunne heller valgt en historie der de fant en løsning!

strandereng

Legg inn av strandereng »

Jeg synes derimot det var en spennende historie de rullet opp. Den viste til fulle hvor jævlig og kaotisk det var i østeuropa under ww2 og millioner avslavearbeidere under nairegimet med grusomme sykdommer som tub, polio og tyfus .
Tatjanas slekt ble iikke funnet, men hun må ha vært psykisk knallsterk som forsørget seg selv og endte opp i selveierleilighet i Bergen.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Ale skrev: man sep 05, 2022 11:06 am Nydelig program. Så vellaget.
Enig. Tarjei Strøm og Kai Samuel utgjør et nydelig team.

Salihovic91

Legg inn av Salihovic91 »

Ukjent arving er fantastisk tv. Enorm underholdning, rørende og spennende. Tarjei Strøm og Kai Samuel passer og perfekt i rollen

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Har ikke sett denne serien før - takk for tips. Så første episode sesong to nå - veldig bra og nedpå program. Fint å se flotte folk - tenker særlig på hun damen i Loddefjord som tok hånd om naboen som var alene.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Fint å finne gammal slekt og sånt, men jeg er vel litt skeptisk til selve tittelen og hovedformålet - å finne arvinger som ikke aner hvem arvelater er.

De har jo virkelig ikke gjort seg "fortjent" til disse pengene. I tilfeller der de trenger penger, som fattige folk i Australia (jeg så kjapt den episoden fra forrige sesong) er jo det hyggelig, men ellers vet jeg ikke helt...

En kan jo tenke seg at avdøde faktisk har vært bevisst på ikke ha kontakt med øvrig familie, av ymse årsaker, og da blir jo det litt feil at pengene skal gå til personer hen kanskje bevisst har unngått å ha kontakt med.

Det kan jo også være en påminnelse til enslige med lite slekt om å skrive testament. Det har jeg tenkt å gjøre - og jeg skal i alle fall sikre meg at det som blir etter meg ikke skal gå til søskenbarn jeg ikke har kontakt med. Jeg synes rett og slett ikke de fortjener det. Ikke fordi det er noe galt - men jeg har veldig mange søskenbarn. Jeg vil heller at pengene skal gå til et eller flere gode formål.

William_S

Legg inn av William_S »

Er dette et slags mini Tore på Sporet program?

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

William_S skrev: lør sep 10, 2022 10:07 am Er dette et slags mini Tore på Sporet program?
Tore på sporet blir barnemat i forhold til dette fantastiske programmet. Har sett en svenske versjonen men den kan ikke måle seg med hva Tarjei Strøm og slektsforsker Kai Samuel får til her.

Nettopp sett kveldens episode. Nok en nydelig episode på alle måter.

Zarzio

Legg inn av Zarzio »

Den norske versjonen er bedre enn den svenske, liker spesielt ikke den svenske mannlige programlederen så godt. Den beste er dog den danske versjonen som man kan se gratis på DR sin nett-tv. Dyktig programleder, arkivar og god historiefortelling der også. Anbefales.

Eneste med den norske sålangt at sesongene kommer langt fra hverandre og har ganske få episoder, men det er kanskje mindre å ta av her.

Oslogg123
Innlegg: 505

Legg inn av Oslogg123 »

1. Danmark
2. Sverige
3. Norge

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Oppdaget disse episodene forrige helg, og vi har sett mange nå.
Jeg synes at de har hver sin sjarm fra de forskjellige landene. og også da programlederne i de forskjellige landene.
Synes alle er like gode på sin måte.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

DoktorS skrev: lør sep 10, 2022 9:52 am Fint å finne gammal slekt og sånt, men jeg er vel litt skeptisk til selve tittelen og hovedformålet - å finne arvinger som ikke aner hvem arvelater er.

De har jo virkelig ikke gjort seg "fortjent" til disse pengene. I tilfeller der de trenger penger, som fattige folk i Australia (jeg så kjapt den episoden fra forrige sesong) er jo det hyggelig, men ellers vet jeg ikke helt...

En kan jo tenke seg at avdøde faktisk har vært bevisst på ikke ha kontakt med øvrig familie, av ymse årsaker, og da blir jo det litt feil at pengene skal gå til personer hen kanskje bevisst har unngått å ha kontakt med.

Det kan jo også være en påminnelse til enslige med lite slekt om å skrive testament. Det har jeg tenkt å gjøre - og jeg skal i alle fall sikre meg at det som blir etter meg ikke skal gå til søskenbarn jeg ikke har kontakt med. Jeg synes rett og slett ikke de fortjener det. Ikke fordi det er noe galt - men jeg har veldig mange søskenbarn. Jeg vil heller at pengene skal gå til et eller flere gode formål.
Dette er jo saker hvor bobestyrere ikke finner arvinger innenfor normal arbeidsinnsats for å finne dem.
Finner man ingen som juridisk sett har arverett vil jo pengene gå til staten.

Vi kan vel tro at det finnes x antall saker hvor pengene havner til staten.
Hvordan man velger ut de konkrete sakene her aner jeg ingen ting om.
Det er nok, som nevnt, sannsynligvis veldig få av en god del.
men slik er jo verden, ikke alt går som det skulle...dessverre.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Veldig fin episode om Styrk
Jeg har vært mange ganger på den gamle kafeen og butikken der, sikkert handlet med Styrk også uten at jeg visste hvem han var

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Begynner å bli noen saker uten arvinger nå….

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Mye rart som skjedde før, ja... Blomsterpiken. Synd hun ikke fikk støtte av flere slektninger, som hun jo hadde mange av.

Zarzio

Legg inn av Zarzio »

De to siste episodene i sesong 3 Sverige, om fadderbarnet, var helt utrolig. Nesten for utrolig til å være sann...

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Zarzio skrev: tir sep 27, 2022 8:36 pm De to siste episodene i sesong 3 Sverige, om fadderbarnet, var helt utrolig. Nesten for utrolig til å være sann...
Og om henne fra Irak - et spesiell sak.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Nok en gripende episode. Neste episode ser meget interressant ut.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Nydelig sesongavslutning.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Da fikk jeg sett de to siste episodene.... Mest inntrykk gjorde den om han karen som bodde i brakka og som brente brevene fra moren....

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ale skrev: man okt 10, 2022 12:24 pm Skal få sett siste episode i kveld. Tarjei Strøm er så stødig.
Ja - han er rolig, stødig og saklig. Han sa på Lindmo at han først takket nei til å bli programleder, fordi han trodde det handlet om pengene - altså at de skulle fly rundt og dele ut penger, så skulle folk juble... Men han forstod jo at dette ikke var et hovedtema. Han forteller også at de fleste er mer opptatt av at de har gått glipp av å møte en slektning enn pengene, og synes det er bra. Men jeg tror også at det er et åpenbart element av at de som arver pengene slett ikke føler det "fortjent", og da blir det litt rart å juble og vektlegge det for mye..

Zarzio

Legg inn av Zarzio »

Den danske versjonen er igang igjen, 3 flotte episoder ute sålangt. Fascinerende historier de klarer å grave frem.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»