Dyrtid - endrede handlevaner

Svar
DoktorS

Dyrtid - endrede handlevaner

Legg inn av DoktorS »

Det er dyrtid. Prisene stiger. Endrer du handlevaner?

Tomater - ja, der er det litt å spare. Så jeg har tenkt på det samme. For en liten pakke av de beste tomatene koster jo nesten like mye som en full middag...

https://www.nrk.no/vestland/nordmenn-ha ... 1.16083969

Selv har jeg uansett i hverdagen vært temmelig prisvebvisst, særlig på basisvarer. Jeg ser f.eks. alltid på kiloprisen når jeg kjøper hvit ost, selv om jeg ikke lar den bestemme alltid. Men jeg kjøper ikke dårlige First Price bare fordi det er billig.

I tillegg sjekker jeg altlid gjennom en app tilbudsavisene, det kan dels bli ideeer/basis for hva jeg skal ha til middag.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Handler på samme måte som jeg har gjort, det jeg kan kutte på er småhandling, spesielt når jeg er kjempesulten.

Følger med på tilbud og kjøper deretter, kjøtt og proteiner osv finner jeg ofte på halv pris. Fyller med med Sverigetur 1-2 ggr i mnd.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Handler også stort sett mat som før. Egentlig har vi her i huset stort sett alltid vært lite ekstravagante, og det fortsetter vi med. First Price har flere produkter som er bra nok for vanlige folk.
Kilopris skal vi følge med på, og det skader jo heller ikke å hugge til når en butikk har et tilbud!
Fargeriks lov nr. 1 er som alltid å spise opp maten, ikke kaste mat i søpla.
Vi som kun er to i husholdningen må ofte finne oss i å betale mer, siden vi kjøper små pakker i stedet for store.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det er da heller ikke til å komme fra at en god del varer har vært temmelig billig de siste årene. F.eks. at en halv kilo smør har kostet under 30 synes jeg har vært merkelig, at den nærmer seg 50 gjør ikke så mye, for spiser jo ikke mer enn en pakke i uka :-D For egen del tenkte jeg fra og med mandag også prøve meg på et et litt forbedret og sunnere kosthold, og da blir jo man uansett mer bevisst på hva man kjøper og ikke...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det jeg har merket meg i butikkene er at folk er veldig hissige på diskene med nedprisende varer pga dato... spesielt når de er velfylte er det alltid noen som står der og ser på hver eneste vare, mens folk står mer eller mindre irritert bak og venter på tur til å kikke nærmere.

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

Jeg har ikke endret matvarene. Kjøper fortsatt alt jeg har lyst til på Meny.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Jeg har vel ikke endret så mye, bortsett at jeg prøver å spise brødskiver til middag annenhver dag. Ok, pålegg kan være dyrt, men det varer mye lengre enn like dyr middagsmat. Og så sparer jeg strøm. Alle monner drar.
Selv om jeg har hatt samme kjæreste i 18 år, så bor vi begge alene. Det betyr at fryseren må brukes aktivt når man er alene. Koker jeg fiskeboller i hvit saus så går den halvparten jeg ikke spiser til middag i fryseren. Når vi i perioder bor sammen så går alle rester også i fryseren.
Noen tips har jeg, det er en selvfølge å ikke kaste mat. Men skriv også handleliste og bruk de rabatter man kan få. Jeg tar også med meg kvitteringen hjem og sjekker både priser og om jeg har fått med meg alt jeg har betalt for. Så er det økonomisk å kjøpe poteter og løk i løs vekt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, å ikke kaste mat er veldig lurt. En ting jeg nå kutter ut er brus til daglig - har drukket mye sukkerfri brus det siste halve året. Det er relativt billig, men det er ikke spesielt sunt....

Ellers er det sikkert mange som helt fint kan handle daglig på Meny og finere steder uten å tenke på prislappen - samtidig er jo det en god del av oss som har litt glede av å spare litt også, selv om man streng tatt kunne gitt mer eller mindre blaffen.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

DoktorS skrev: søn sep 04, 2022 10:20 am Jeg ser f.eks. alltid på kiloprisen når jeg kjøper hvit ost, selv om jeg ikke lar den bestemme alltid. Men jeg kjøper ikke dårlige First Price bare fordi det er billig.
Ja, First Price-osten er ikke noe særlig, men den billigste hos Extra er ok.
Ellers har vi masse ost fra Sverige her nå.
Ikke at den lenger er så billig, men litt annen smak da.
Fikk for litt siden 2kg husholdningsost (som de kaller) det til 80 kr.
På en lokal Kiwi hadde man i restkorga sånn cirka 450gram Jarlsberg til halv pris, så der ble det et par stykker ja.

Joda, man ser på prisene og mye er gått mye opp, men også noe ned faktisk, eller holdt seg.

nb: Før i tiden var pultost billigst, kalt fattigmanns-ost, nå er den kriminell dyr. Tenker da på slik som Tine Hedmarks ost som man en gang fikk kjøpt i løsvekt (sikkert nå også noen steder). Den ble også brukt til middag sammen med poteter, smør og flatbrød. Faktisk en delikatesse av dimensjoner den der.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Husker ikke hvilken billigost av de hvite jeg prøvde, men testet en som var forferdelig dårlig. Så på ost styrer jeg unna. Jeg betaler heller litt ekstra akkurat for ost med passe smak. I Sverige kjøpte jeg med en del Prästost i sommer. God ost, om enn ikke å billig.

Pultost - ja, det er i grunnen litt godt. Men det er sjelden jeg kjøper. Det er litt sånn som med sild og kaviar, jeg kan få lyst på til 1-2 måltid, og så blir restene bare stående...

Antar at prisen på pultost henger sammen med at det er liten omsetning og således små voluumer, noe som fordyrer. I tillegg er det neppe noe som utløser priskonkurranse

Her er en annen vare som framstår som ekstremt dyr. Dette er jo rett og slett bare fisk med røyksyre og farge, men prisen er jo nå høyere enn for varen den skal "erstatte", nemlig røkt laks, men det er jo litt sjarmerende at varen fortsatt finnes.
Men for en pris!

https://oda.com/no/products/17866-delikat-seifilet/

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ser en notis om at svenskene handler mindre økologisk mat... Selvsagt en konsekvens av at matvareprisene har økt mye. Det blir mye å betale 10-50 prosent ekstra for noe som har et økologisk stempel. Jeg har vel også på følelsen av at dette med "økologisk" var et moteord som kom inn for 10-15 år siden, og så har det delvis gått inn som en ganske vanlig greie, så det er ikke lenger noe markørord å si at en vare er økologisk, da går kanskje betalingsvilligheten også ned.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Jeg har ikke pleid å se på priser når jeg handler mat, og jeg handler stort sett på Meny/Mega. Men etter noen overraskende høye kassalapper etterhvert så ser jeg nå på prisene. Handler fortsatt mest på Meny/Mega, men merker meg priser nå og varer som virkelig har tatt av i pris på disse butikkene har jeg sluttet å handle der og handler de varene på type Rema osv.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Godt brød er blitt dyrere. Vurderte å nappe med meg et brød fra butikken i dag, men godt brød koster jo 50- 60 kroner nå ( ! )
Derfor har jeg heller satt en brøddeig.
Kjøpte i min klokskap opp et parti mel før prisene steg.
Selv om strøm koster penger, tror jeg det lønner seg å bake selv.
Og jeg KAN brød ;-)

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

fargerik skrev: ons sep 14, 2022 4:45 pm Godt brød er blitt dyrere. Vurderte å nappe med meg et brød fra butikken i dag, men godt brød koster jo 50- 60 kroner nå ( ! )
Derfor har jeg heller satt en brøddeig.
Kjøpte i min klokskap opp et parti mel før prisene steg.
Selv om strøm koster penger, tror jeg det lønner seg å bake selv.
Og jeg KAN brød ;-)
Her har vi begynt med surdeig, faktisk helt uten å være hipstere.
Vi kjøpte også en aldri så liten buffer med hvetemel. Til min overraskelse, forble prisen 19,20,- i lokalbutikken lenge etter prisoppgangen i sommer. Det var først i forrige uke at den sted til 27 kroner. En temmelig vesentlig oppgang.

Nå har ikke jeg veldig peiling på akkurat hva det er som har styrt prisene i dette tilfelle, men så vidt jeg vet var det vel mer uro og usikkerhet i det markedet på våren/sommeren enn nå? Gikk ikke prisen på hvete ned i løpet av sensommeren? Virker derfor litt merkelig for meg som har begrenset kunnskap om dette at prisen på mel gikk opp nå, og ikke i sommer. Men det kan sikkert noen forklare for meg.

fargerik

Legg inn av fargerik »

bundetrente skrev: ons sep 14, 2022 4:51 pm
fargerik skrev: ons sep 14, 2022 4:45 pm Godt brød er blitt dyrere. Vurderte å nappe med meg et brød fra butikken i dag, men godt brød koster jo 50- 60 kroner nå ( ! )
Derfor har jeg heller satt en brøddeig.
Kjøpte i min klokskap opp et parti mel før prisene steg.
Selv om strøm koster penger, tror jeg det lønner seg å bake selv.
Og jeg KAN brød ;-)
Her har vi begynt med surdeig, faktisk helt uten å være hipstere.
Vi kjøpte også en aldri så liten buffer med hvetemel. Til min overraskelse, forble prisen 19,20,- i lokalbutikken lenge etter prisoppgangen i sommer. Det var først i forrige uke at den sted til 27 kroner. En temmelig vesentlig oppgang.

Nå har ikke jeg veldig peiling på akkurat hva det er som har styrt prisene i dette tilfelle, men så vidt jeg vet var det vel mer uro og usikkerhet i det markedet på våren/sommeren enn nå? Gikk ikke prisen på hvete ned i løpet av sensommeren? Virker derfor litt merkelig for meg som har begrenset kunnskap om dette at prisen på mel gikk opp nå, og ikke i sommer. Men det kan sikkert noen forklare for meg.
Jeg bunkret endel hvetemel den gang det kostet kr. 14,90 pr 1 kg. pose.
Men til brød trengs jo selvfølgelig annet mel også. Jeg baker ikke loff!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»