Knivstikking

Svar
Henningsen

Re: Knivstikking

Legg inn av Henningsen »

Corvus skrev: tir sep 06, 2022 4:59 pm
Guttorm123 skrev: tir sep 06, 2022 4:31 pm
Henningsen skrev: tir sep 06, 2022 4:10 pm

Raseprofilering er naturligvis rasistisk.
Når Norge har et rasistisk politi, så må noen selvfølgelig gjøre noe med det.

Ikke-vestlige innvandrere er overrepresentert i 65 av 80 kriminalitetskategorier, viser statistikk Frp har bestilt.

Kan dette skyldes et rasistisk politi?
Når man ikke kunne tro at man skulle kunne bortforklare negativiteter med innvandrere mer, så kommer det her..
Så å fastslå at raseprofilering er rasistisk er bortforklaring av at innvandrere er overrepresentert i en del kriminalstatistikker...
På hvilken måte?
Her er det pent sagt en logisk brist i argumentasjonen din...

Med all respekt å melde, hvordan og på hvilken måte er det jeg skriver noen bortforklaring av noe som helst..? Forklar gjerne det...

peraleks

Legg inn av peraleks »

Pernille skrev: tir sep 06, 2022 4:59 pm
peraleks skrev: tir sep 06, 2022 2:30 pm
Det bor litt over 10 000 mennesker på Furuset.
https://bydelsfakta.oslo.kommune.no/byd ... utvikling/

Grorud igjen har nærmere 27 000, Stovner 33 000, når over 90 % av befolkningen ikke bor i disse områdene og således har bortimot ingenting å gjøre med det som skjer på disse traktene så blir det vanskelig å betegne det som skjer her som en generell utrygghetssituasjon for Oslo i sin helhet.

I tillegg er mye av dette gjengrelatert, så er det klart, vi må gjøre noe med gjengene på disse kantene så også menneskene her får det bedre, men igjen å dra det over på at Oslo som by er utrygg blir helt søkt.
Tipper de fleste er klar over at vestkanten er vesentlig mindre belastet enn de mest utsatte strøkene på østkanten, men her sammenligner du hele bydeler (Grorud, Stovner) med delbydeler (Furuset) som jo ikke blir helt riktig.

Men uansett om folketallet er 1000, 10,000 eller 100,000 så et det kjipt for dem som faktisk bor der. Det hjelper ikke dem at det føles trygt å ferdes i resten av Oslo. Dette er en malignant utvikling som ødelegger for absolutt alle.
Mer riktige blir nok bydel Alna ja som har 49 000 innbyggere, men igjen når en såpass stor andel med gjengkriminalitet er lokalisert til et såpass lite område som det Stovner, Grorud og Alna er så blir det veldig vanskelig å konstatere at resten av Oslo skal tilsynelatende være utrygg.

Og igjen, kjipt for de som bor der, helt åpenbart at man må ta tak, men for da igjen den absolutte majoriteten av byen som bortimot aldri er på disse områdene så blir det på mange måter ikke spesielt relevant for trygghetsfølelsen deres når de ferdes rundt i Gamlebyen, Sentrum, Majorstua, Thorsov, eller Løkka f.eks.
Sist redigert av peraleks den tir sep 06, 2022 5:38 pm, redigert 2 ganger totalt.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Henningsen skrev: tir sep 06, 2022 5:13 pm

Det jeg sa er at raseprofilering er rasistisk. Ikke politiet generelt
Politiet gjør det vel kanskje greit nok i forhold til kriminalitet mtp statistikken går ned.
https://vartoslo.no/john-roger-lund-kri ... ene/338913

Jeg skulle gjerne sett at de kjørte hardt mot gjengkriminalitet. Mye knivrelaterte episoder er vel interne oppgjør i disse miljøene.
Ikke-vestlige innvandrere er overrepresentert i 65 av 80 kriminalitetskategorier, viser statistikk Frp har bestilt.

Skal man begynne å ransake og kroppsvisitere gamle hvite damer på vei til bingo, for å få balanse i systemet?

Er det mye kriminalitet der ikke-vestlige innvandrere og personer med innvandrerbakgrunn bor, så må en selvfølgelig godta hyppigere sjekk blant disse.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Sånn generelt sett i forhold til raseprofilering.

Slik som jeg har opplevd det man har av wannabe gangbangers i Oslo så går de generelt sett i en ganske standard type "Uniform".

Gjerne oversized joggebukser eller jeans, Puma/Nike-joggesko under, vest eller dunjakke med hette som snirkler rundt hele hodet på dem og som de gjerne bruker hyppig, samt store hettegensere under. Perfekte klær om man vil skjule større gjenstander, alla en stor kniv for eks. alle gjerne i tenårene med tilhørende tøft språk.

Jeg merker meg ikke at politiet skiller på hudfarge her men at det ofte blir en prat når de ser større grupperinger med slike gutter loffe rundt.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Guttorm123 skrev: tir sep 06, 2022 5:28 pm
Henningsen skrev: tir sep 06, 2022 5:13 pm

Det jeg sa er at raseprofilering er rasistisk. Ikke politiet generelt
Politiet gjør det vel kanskje greit nok i forhold til kriminalitet mtp statistikken går ned.
https://vartoslo.no/john-roger-lund-kri ... ene/338913

Jeg skulle gjerne sett at de kjørte hardt mot gjengkriminalitet. Mye knivrelaterte episoder er vel interne oppgjør i disse miljøene.
Ikke-vestlige innvandrere er overrepresentert i 65 av 80 kriminalitetskategorier, viser statistikk Frp har bestilt.

Skal man begynne å ransake og kroppsvisitere gamle hvite damer på vei til bingo, for å få balanse i systemet?

Er det mye kriminalitet der ikke-vestlige innvandrere og personer med innvandrerbakgrunn bor, så må en selvfølgelig godta hyppigere sjekk blant disse.
Ok, så du mener at mer segregering og raseprofilering er veien å gå..
Ikke overraskende :roll:

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Henningsen skrev: tir sep 06, 2022 5:48 pm

Ok, så du mener at mer segregering og raseprofilering er veien å gå..
Ikke overraskende :roll:
Veien å gå" for hva da?

Å få ned den kraftige overrepresentasjonen blant ikke-vestlige innvandrere i forbindelse med kriminalitet?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Henningsen skrev: tir sep 06, 2022 5:48 pm

Ok, så du mener at mer segregering og raseprofilering er veien å gå..
Ikke overraskende :roll:
Er det mye kriminalitet der ikke-vestlige innvandrere og personer med innvandrerbakgrunn bor, så må en selvfølgelig godta hyppigere sjekk blant disse.

Og om en gjør det samme, der etniske nordmenn er i stort flertall, så vil du kalle dette også for raseprofilering?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

peraleks skrev: tir sep 06, 2022 5:37 pm Sånn generelt sett i forhold til raseprofilering.

Slik som jeg har opplevd det man har av wannabe gangbangers i Oslo så går de generelt sett i en ganske standard type "Uniform".

Gjerne oversized joggebukser eller jeans, Puma/Nike-joggesko under, vest eller dunjakke med hette som snirkler rundt hele hodet på dem og som de gjerne bruker hyppig, samt store hettegensere under. Perfekte klær om man vil skjule større gjenstander, alla en stor kniv for eks. alle gjerne i tenårene med tilhørende tøft språk.

Jeg merker meg ikke at politiet skiller på hudfarge her men at det ofte blir en prat når de ser større grupperinger med slike gutter loffe rundt.
Raseprofileringen har vært en gang så vidt jeg vet, og den praksisen tror jeg er både kritisert og endret.
Random visitasjon har lite for seg for å få bukt med de mest problematiske gjengelementene vil jeg tro.
Politiet skal ikke skille på hudfarge, men å ta en prat med typisk ansamlinger er de flinke til virker det som. Men jeg skulle gjerne sett de gikk hardere ut mot gjengkriminalitet.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Knivstikking i Vaterlandsparken nå....
La oss håpe det er internt, som det oftest er. Er en haug del hakke verre om det er tilfedige ofre.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

peraleks skrev: tir sep 06, 2022 2:00 pm
Texas_John skrev: tir sep 06, 2022 1:55 pm
peraleks skrev: tir sep 06, 2022 1:47 pm

Av de storbyene jeg har vært i og generelt sett vært ekstra på vakt, så blir det først og fremst Houston, LA og Paris.
Ok, så kriminalitetsstatistikken i disse byene tilsier at du vil definere byene som "utrygge byer" ?
Selvfølgelig et moment, LA og Houston er de to eneste stedene jeg har vært i hvor jeg har hørt skudd bli avfyrt, selvfølgelig med en viss distanse men nok til at man forstår at man ikke lenger er i Norge.
Houston hadde igjen over 400 drap bare i 2020 noe som jo igjen ligger forankret.

Paris er, sett bort i fra turistvennlige områder, et vanskelig sted, nærmest en forgjenger igjen til "Svenske tilstander", generelt sett mange områder her jeg ikke vil være i etter mørkets frembrudd.
Så hvis Oslo hadde hatt samme kriminalitetsrate som Paris ville du ikke ha vært uenig med de som hadde sagt at Oslo er en utrygg by? Poenget her er at du er uenig med de som sier at Oslo er en utrygg by, jeg prøver å komme frem til hva som faktisk skal til for at du ville ha sagt at Oslo er en utrygg by. Jeg mistenker at du hadde sagt at Oslo er en trygg by selv om kriminaliteten var det tidobbelte i forhold til dagens situasjon.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Texas_John skrev: tir sep 06, 2022 10:58 pm
peraleks skrev: tir sep 06, 2022 2:00 pm
Texas_John skrev: tir sep 06, 2022 1:55 pm
Ok, så kriminalitetsstatistikken i disse byene tilsier at du vil definere byene som "utrygge byer" ?
Selvfølgelig et moment, LA og Houston er de to eneste stedene jeg har vært i hvor jeg har hørt skudd bli avfyrt, selvfølgelig med en viss distanse men nok til at man forstår at man ikke lenger er i Norge.
Houston hadde igjen over 400 drap bare i 2020 noe som jo igjen ligger forankret.

Paris er, sett bort i fra turistvennlige områder, et vanskelig sted, nærmest en forgjenger igjen til "Svenske tilstander", generelt sett mange områder her jeg ikke vil være i etter mørkets frembrudd.
Så hvis Oslo hadde hatt samme kriminalitetsrate som Paris ville du ikke ha vært uenig med de som hadde sagt at Oslo er en utrygg by? Poenget her er at du er uenig med de som sier at Oslo er en utrygg by, jeg prøver å komme frem til hva som faktisk skal til for at du ville ha sagt at Oslo er en utrygg by. Jeg mistenker at du hadde sagt at Oslo er en trygg by selv om kriminaliteten var det tidobbelte i forhold til dagens situasjon.
Som jeg skriver, kriminalitetsrate er et moment, det gir i utgangspunktet et ganske klart bilde av hvor sannsynlig det er at jeg roker utfor noe.
Ellers leverer du egentlig bare en haug med whataboutism, Oslo har ikke en kriminalitetsrate 10 ganger høyere enn dagens situasjon ei heller er det sannsynlig at man kommer dit, den er i praksis lokalisert til noen små områder hvor enorme deler av byens befolkning knapt nok ferdes. I tillegg er den veldig gjengrelatert, hvor mange av knivstikkingene har vært helt tilfeldig så langt f.eks.

Dette gjør i sum Oslo til en svært trygg by, spesielt på områder hvor de fleste ferdes og bor.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

peraleks skrev: tir sep 06, 2022 11:54 pm
Texas_John skrev: tir sep 06, 2022 10:58 pm
peraleks skrev: tir sep 06, 2022 2:00 pm

Selvfølgelig et moment, LA og Houston er de to eneste stedene jeg har vært i hvor jeg har hørt skudd bli avfyrt, selvfølgelig med en viss distanse men nok til at man forstår at man ikke lenger er i Norge.
Houston hadde igjen over 400 drap bare i 2020 noe som jo igjen ligger forankret.

Paris er, sett bort i fra turistvennlige områder, et vanskelig sted, nærmest en forgjenger igjen til "Svenske tilstander", generelt sett mange områder her jeg ikke vil være i etter mørkets frembrudd.
Så hvis Oslo hadde hatt samme kriminalitetsrate som Paris ville du ikke ha vært uenig med de som hadde sagt at Oslo er en utrygg by? Poenget her er at du er uenig med de som sier at Oslo er en utrygg by, jeg prøver å komme frem til hva som faktisk skal til for at du ville ha sagt at Oslo er en utrygg by. Jeg mistenker at du hadde sagt at Oslo er en trygg by selv om kriminaliteten var det tidobbelte i forhold til dagens situasjon.
Som jeg skriver, kriminalitetsrate er et moment, det gir i utgangspunktet et ganske klart bilde av hvor sannsynlig det er at jeg roker utfor noe.
Ellers leverer du egentlig bare en haug med whataboutism, Oslo har ikke en kriminalitetsrate 10 ganger høyere enn dagens situasjon ei heller er det sannsynlig at man kommer dit, den er i praksis lokalisert til noen små områder hvor enorme deler av byens befolkning knapt nok ferdes. I tillegg er den veldig gjengrelatert, hvor mange av knivstikkingene har vært helt tilfeldig så langt f.eks.

Dette gjør i sum Oslo til en svært trygg by, spesielt på områder hvor de fleste ferdes og bor.
Det avhenger av perspektivet. Jeg tviler for eksempel på at de som har blitt utsatt for overfallsvoldtekt i Oslo, og deres respektive kjærester, venner og familie, er enig med deg.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

peraleks skrev: den er i praksis lokalisert til noen små områder hvor enorme deler av byens befolkning knapt nok ferdes.
Grønland, Stovner og Furuset er ganske store steder hvor mye av befolkningen i Oslo ferdes, om du skulle være ukjent.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

peraleks skrev: tir sep 06, 2022 11:54 pm

Som jeg skriver, kriminalitetsrate er et moment, det gir i utgangspunktet et ganske klart bilde av hvor sannsynlig det er at jeg roker utfor noe.
Ellers leverer du egentlig bare en haug med whataboutism, Oslo har ikke en kriminalitetsrate 10 ganger høyere enn dagens situasjon ei heller er det sannsynlig at man kommer dit, den er i praksis lokalisert til noen små områder hvor enorme deler av byens befolkning knapt nok ferdes. I tillegg er den veldig gjengrelatert, hvor mange av knivstikkingene har vært helt tilfeldig så langt f.eks.

Dette gjør i sum Oslo til en svært trygg by, spesielt på områder hvor de fleste ferdes og bor.
Tar man kraftige forhåndsregler, så blir vel også de best utrygge byene i verden trygge, bare man holder seg unna den og den plassen, og ikke gjør det og det der,..

peraleks

Legg inn av peraleks »

Texas_John skrev: ons sep 07, 2022 12:02 am
peraleks skrev: tir sep 06, 2022 11:54 pm
Texas_John skrev: tir sep 06, 2022 10:58 pm
Så hvis Oslo hadde hatt samme kriminalitetsrate som Paris ville du ikke ha vært uenig med de som hadde sagt at Oslo er en utrygg by? Poenget her er at du er uenig med de som sier at Oslo er en utrygg by, jeg prøver å komme frem til hva som faktisk skal til for at du ville ha sagt at Oslo er en utrygg by. Jeg mistenker at du hadde sagt at Oslo er en trygg by selv om kriminaliteten var det tidobbelte i forhold til dagens situasjon.
Som jeg skriver, kriminalitetsrate er et moment, det gir i utgangspunktet et ganske klart bilde av hvor sannsynlig det er at jeg roker utfor noe.
Ellers leverer du egentlig bare en haug med whataboutism, Oslo har ikke en kriminalitetsrate 10 ganger høyere enn dagens situasjon ei heller er det sannsynlig at man kommer dit, den er i praksis lokalisert til noen små områder hvor enorme deler av byens befolkning knapt nok ferdes. I tillegg er den veldig gjengrelatert, hvor mange av knivstikkingene har vært helt tilfeldig så langt f.eks.

Dette gjør i sum Oslo til en svært trygg by, spesielt på områder hvor de fleste ferdes og bor.
Det avhenger av perspektivet. Jeg tviler for eksempel på at de som har blitt utsatt for overfallsvoldtekt i Oslo, og deres respektive kjærester, venner og familie, er enig med deg.
Vel, det er vanskelig å sikre samtlige 700 000 innbyggere på en og samme gang, kan jo alltids høre med de i USA, de greier knapt nok å sikre skolene deres.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Guttorm123 skrev: ons sep 07, 2022 12:04 am
peraleks skrev: tir sep 06, 2022 11:54 pm

Som jeg skriver, kriminalitetsrate er et moment, det gir i utgangspunktet et ganske klart bilde av hvor sannsynlig det er at jeg roker utfor noe.
Ellers leverer du egentlig bare en haug med whataboutism, Oslo har ikke en kriminalitetsrate 10 ganger høyere enn dagens situasjon ei heller er det sannsynlig at man kommer dit, den er i praksis lokalisert til noen små områder hvor enorme deler av byens befolkning knapt nok ferdes. I tillegg er den veldig gjengrelatert, hvor mange av knivstikkingene har vært helt tilfeldig så langt f.eks.

Dette gjør i sum Oslo til en svært trygg by, spesielt på områder hvor de fleste ferdes og bor.
Tar man kraftige forhåndsregler, så blir vel også de best utrygge byene i verden trygge, bare man holder seg unna den og den plassen, og ikke gjør det og det der,..
Det er nå fremdeles slik at mye av dritten i Oslo er konsentrert til områder med de laveste levekårene.

At man således plutselig skal få dette inn i områder med betydelig mye høyere levekår er således lite sannsynlig all den tid disse verken bor eller ferdes i disse områdene, ei heller står diverse gjenger spesielt sterkt der i motsetning til Nord for Oslo.

En annen ting som jeg har nevnt tidligere er at veldig mye av dette ser ut til å være gjengopprør, det skal vi selvfølgelig ikke ha noe av og det er nå et sikkert tegn på at man må ta opp kampen mot gjengene med kraftigere lut igjen.

Champis

Legg inn av Champis »

LondoMollari skrev: man sep 05, 2022 8:46 pm Jeg har ikke satt min fot i hovedstaden på 20 år. Hver gang jeg går inn og leser nyheter skjønner jeg hvorfor.

Haha, i så fall er du i overkant engstelig. Jeg kan garantere deg at hvis du hadde tilbringt flere timer i Oslo hver eneste dag resten av ditt liv, så ville du aldri være involvert i knivstikking e.l. Dette er folk som kjenner hverandre, det er ikke tilfeldige involverte. Og Oslo er stort. Jeg har vært sinnsykt mye i Oslo, spesielt mye på kvelds/nattestid, og aldri sett noe mer alvorlig enn litt halvgæærn slossing med bare nevene.

Champis

Legg inn av Champis »

Texas_John skrev: man sep 05, 2022 9:49 pm Carl I Hagen advarte om svenske tilstander for snart 50 år siden

Hvor lenge har de "svenske tilstandene" egentlig fantes i Sverige? Hvis det er såpass lenge uten at det har kommet hit enda, så skjønner jeg ikke helt bekymringen.

Champis

Legg inn av Champis »

Queenie skrev: man sep 05, 2022 9:49 pm De som frivillig velger å bosette seg i Oslo må være tilbakestående.

Kult! Du må være skikkelig smart ass, som bor et annet sted enn i Oslo lissom! Du vet, der hvor alle de tilbakestående bor.

Champis

Legg inn av Champis »

pfrog567 skrev: tir sep 06, 2022 9:55 am
Koffer skrev: man sep 05, 2022 11:27 pm Enkelte deler av Oslo er trygge og fint å bo i, men du verden, jeg hadde ikke satt mine bein i flere av bydelene om jeg hadde fått €2000 timen.

Masser av søplefolk, men det er vel slik veldig mange mennesker i Norge vil ha det.
Er overalt i Oslo jeg, men frykter ingenting fra omgivelsene.

Men jeg er forundret over folk som klager på knivstikking, mens de samtidig hyler opp og føler seg krenket når politiet kontrollerer folk for å se om de bærer kniv på seg.. Buhu, så fæle politiet er..

Det er veldig rart med det der. De som er masse i Oslo, og gjerne overalt i Oslo - de frykter veldig lite. Mens de som nesten ikke setter sine bein i Oslo er livredde for det meste i Oslo...

Champis

Legg inn av Champis »

peraleks skrev: tir sep 06, 2022 11:38 am
Henningsen skrev: tir sep 06, 2022 11:17 am
pfrog567 skrev: tir sep 06, 2022 10:39 am

Jeg har da sett knivkontroll både utenfor Nationaltheatret T-banestasjonen og på Jernbanetorget, og der var det ikke noen forskjell på brun eller hvit, unge eller gamle. Alle ble kontrollert.

Tror ikke politiet går direkte på unge menn som er mørkere i huden, da disse gjengene har både lyse og mørke i "stallen" sin. Dessuten vet nok politiet hvem mange av disse gjengmedlemmene er, og at de har kanskje blitt tatt med kniv på seg fra før. Vi hører som regel om bare den ene siden sin versjon..
Når de gjør det på den måten er det helt uproblematisk, faktisk bare positivt synes jeg.
Du har helt rett ang gjengene, og de fleste der er nok kjent og de vet nok også om mange 'hangarounds' og jeg tror innsatsen må spisses inn mot gjengproblematikken, for det er jo som flere påpeker et stort antall hendelser knyttet til små miljøer og et fåtall personer.
For alle oss andre vil oslo være veldig trygt og man opplever lite ubehageligheter nesten uansett tidspunkt.
Skal samtidig påpekes at det bor over 700 000 mennesker på et relativt lite område, tar man med alle som har ganske lett tilgjengelighet inn til Oslo begynner man å nærme seg 2 millioner, sier seg selv at det skjer litt mer her enn på ubetydelige steder det knapt bor noen tusen i.

Nettopp. Jeg tror det sånn sett ikke er veldig stor forskjell på Oslo og de fleste andre steder i Norge.

Champis

Legg inn av Champis »

Texas_John skrev: tir sep 06, 2022 1:35 pm
peraleks skrev: tir sep 06, 2022 1:23 pm
Texas_John skrev: tir sep 06, 2022 1:02 pm
Det samme har jeg opplevd på Jamaica, som er det landet i verden med høyest drapsrate. Helt trygt for en stor, sterk mann. Hva er poenget ditt egentlig?
At Oslo er en svært trygg storby.
Hvilke storbyer i verden vil du definere som utrygge?

Veldig få. Heller ikke Stockholm eller Malmö, selv om det t.o.m. er "svenske tilstander" der.

Champis

Legg inn av Champis »

Texas_John skrev: ons sep 07, 2022 12:02 am
peraleks skrev: tir sep 06, 2022 11:54 pm
Texas_John skrev: tir sep 06, 2022 10:58 pm
Så hvis Oslo hadde hatt samme kriminalitetsrate som Paris ville du ikke ha vært uenig med de som hadde sagt at Oslo er en utrygg by? Poenget her er at du er uenig med de som sier at Oslo er en utrygg by, jeg prøver å komme frem til hva som faktisk skal til for at du ville ha sagt at Oslo er en utrygg by. Jeg mistenker at du hadde sagt at Oslo er en trygg by selv om kriminaliteten var det tidobbelte i forhold til dagens situasjon.
Som jeg skriver, kriminalitetsrate er et moment, det gir i utgangspunktet et ganske klart bilde av hvor sannsynlig det er at jeg roker utfor noe.
Ellers leverer du egentlig bare en haug med whataboutism, Oslo har ikke en kriminalitetsrate 10 ganger høyere enn dagens situasjon ei heller er det sannsynlig at man kommer dit, den er i praksis lokalisert til noen små områder hvor enorme deler av byens befolkning knapt nok ferdes. I tillegg er den veldig gjengrelatert, hvor mange av knivstikkingene har vært helt tilfeldig så langt f.eks.

Dette gjør i sum Oslo til en svært trygg by, spesielt på områder hvor de fleste ferdes og bor.
Det avhenger av perspektivet. Jeg tviler for eksempel på at de som har blitt utsatt for overfallsvoldtekt i Oslo, og deres respektive kjærester, venner og familie, er enig med deg.

Men herregud da mann! I så fall er det ingen steder i verden som er trygge! Det skjer jo alltids noe kriminelt alle steder. Du kan ikke ta utgangspunkt i noen få ofre for voldtekt for å argumentere for at Oslo er en utrygg by.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Champis skrev: ons sep 07, 2022 1:36 am

Men herregud da mann! I så fall er det ingen steder i verden som er trygge! Det skjer jo alltids noe kriminelt alle steder. Du kan ikke ta utgangspunkt i noen få ofre for voldtekt for å argumentere for at Oslo er en utrygg by.
Men da finnes det vel heller ikke noen utrygge byer, siden det alltids finns steder som er trygge.

Champis

Legg inn av Champis »

Guttorm123 skrev: ons sep 07, 2022 1:47 am
Champis skrev: ons sep 07, 2022 1:36 am

Men herregud da mann! I så fall er det ingen steder i verden som er trygge! Det skjer jo alltids noe kriminelt alle steder. Du kan ikke ta utgangspunkt i noen få ofre for voldtekt for å argumentere for at Oslo er en utrygg by.
Men da finnes det vel heller ikke noen utrygge byer, siden det alltids finns steder som er trygge.

Selvsagt er det forskjell på byer. Og i noen byer kan det være mange steder som er utrygge. Men de aller fleste storbyer kan nok regnes som generelt trygge, ja.

toyfoll

Legg inn av toyfoll »

Champis skrev: ons sep 07, 2022 1:23 am
pfrog567 skrev: tir sep 06, 2022 9:55 am
Koffer skrev: man sep 05, 2022 11:27 pm Enkelte deler av Oslo er trygge og fint å bo i, men du verden, jeg hadde ikke satt mine bein i flere av bydelene om jeg hadde fått €2000 timen.

Masser av søplefolk, men det er vel slik veldig mange mennesker i Norge vil ha det.
Er overalt i Oslo jeg, men frykter ingenting fra omgivelsene.

Men jeg er forundret over folk som klager på knivstikking, mens de samtidig hyler opp og føler seg krenket når politiet kontrollerer folk for å se om de bærer kniv på seg.. Buhu, så fæle politiet er..

Det er veldig rart med det der. De som er masse i Oslo, og gjerne overalt i Oslo - de frykter veldig lite. Mens de som nesten ikke setter sine bein i Oslo er livredde for det meste i Oslo...
Er det ikke altid sånn? Folk som bare siter hjemme og leser på nette er redd for alle steder.

Men folk som reiser og besøker steder ikke er red.

Etc, jeg var i Baghdad for et par år siden (jeg er norsk med blå øyene) fantastisk by, og jeg kjenner mange vestlige som har hvert der siste året også kvinner. 0 problem, de elsker byen.

Men for folk som bare sitter hjemme så er Baghdad et helvete på jord.

Det fins ingen 100% utrygge byer. Det finnes områder i byer som kan være utrygge. Mens en by er aldri helt utrygg hvis man vet hvor man ikke bør gå

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Ny knivstikking i Oslo i natt. Helt syk utvikling, når det nå er knivstikking omtrent hver dag i hovedstaden.

Pernille

Legg inn av Pernille »

toyfoll skrev: ons sep 07, 2022 3:52 am Er det ikke altid sånn? Folk som bare siter hjemme og leser på nette er redd for alle steder.
Men folk som reiser og besøker steder ikke er red.
Etc, jeg var i Baghdad for et par år siden (jeg er norsk med blå øyene) fantastisk by, og jeg kjenner mange vestlige som har hvert der siste året også kvinner. 0 problem, de elsker byen.
Men for folk som bare sitter hjemme så er Baghdad et helvete på jord.
Det fins ingen 100% utrygge byer. Det finnes områder i byer som kan være utrygge. Mens en by er aldri helt utrygg hvis man vet hvor man ikke bør gå
Dette er en fjollete bagatellisering av et alvorlig problem. Det er stor forskjell på å reise til en by som turist for en kort periode og det å bo der permanent. Det har noe med eksponering og risiko å gjøre. En turist kan pakke kofferten og reise hjem når som helst, de som bor der fast har sjelden slike muligheter.

Disse sosiopatiske drittsekkene som flyr rundt og raner hverandre eller stikker hverandre med kniv ødelegger for absolutt alle. Det er også en økende trend og mye skyldes visse enkeltgrupper.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Champis skrev: ons sep 07, 2022 1:23 am
pfrog567 skrev: tir sep 06, 2022 9:55 am
Koffer skrev: man sep 05, 2022 11:27 pm Enkelte deler av Oslo er trygge og fint å bo i, men du verden, jeg hadde ikke satt mine bein i flere av bydelene om jeg hadde fått €2000 timen.

Masser av søplefolk, men det er vel slik veldig mange mennesker i Norge vil ha det.
Er overalt i Oslo jeg, men frykter ingenting fra omgivelsene.

Men jeg er forundret over folk som klager på knivstikking, mens de samtidig hyler opp og føler seg krenket når politiet kontrollerer folk for å se om de bærer kniv på seg.. Buhu, så fæle politiet er..

Det er veldig rart med det der. De som er masse i Oslo, og gjerne overalt i Oslo - de frykter veldig lite. Mens de som nesten ikke setter sine bein i Oslo er livredde for det meste i Oslo...
Ja det er et pussig fenomen det der, men veldig tydelig. Dette er fenomenet skråsikker uvitenhet. De som byen vet den er trygg for det opplever man hver dag, mens de skråsikre uvitende er de som tror de vet noe om byen og leser om den tror den er utrygg. ( ofte har de sistnevnte også en ekstra agenda)

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Champis skrev: ons sep 07, 2022 1:23 am
Det er veldig rart med det der. De som er masse i Oslo, og gjerne overalt i Oslo - de frykter veldig lite. Mens de som nesten ikke setter sine bein i Oslo er livredde for det meste i Oslo...
Mennesket er eksepsjonelt tilpasningsdyktig. Det eksisterer ikke noe sted i verden hvor du hadde følt på frykt annet enn de første par dagene, deretter hadde du begynt å fungere normalt av hensyn til egen overlevelse. Jamaica har verdens høyeste drapsrate men er fortsatt et populært feriemål.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»