Knivstikking

Svar
Champis

Re: Knivstikking

Legg inn av Champis »

Pernille skrev: ons sep 07, 2022 4:10 pm
Champis skrev: ons sep 07, 2022 3:59 pm
Pernille skrev: ons sep 07, 2022 2:05 pm

Fordi de ødelegger nærområdene til de som bor og oppholder seg der. Det er brutalisering og forsøpling som de fleste kunne tenke seg å være foruten.

Her tror jeg du overvurderer kraftig hvor mange kalorier befolkningen bruker på dette.
Åpenbart. Skal vi tro "the usual suspects" her så driter folk generelt en lang marsj i sine nærområder. Her på vestkanten i Oslo er det stikk motsatt så kanskje det også er et østkant/vestkant-fenomen?

Jeg tror det har mer med at de skjønner realitetene bak hva dette faktisk dreier seg om, og at dette er noe som ikke berører den vanlige mann i gata.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Rainmaker skrev: ons sep 07, 2022 2:15 pm
Pernille skrev: ons sep 07, 2022 2:11 pm
DoktorS skrev: ons sep 07, 2022 1:55 pm Nei - det oppleves ikke som et alvorlig problem for folk i Oslo at det er en del knivstikking om dagen.
Det oppleves kanskje ikke som et alvorlig problem i Schweigaardsgate når folk på Furuset stikker hverandre med med kniv, men jeg vil tro folk som bor på Furuset kanskje har et litt annet syn på dette.
På generell basis kan man være rimelig sikker på at den kriminaliteten som man hører om i media ikke berører i nevneverdig grad ca 99.9% av de som bor/oppholder seg hvor denne kriminaliteten skjer.
Stort nok til at nasjonalforsamlingen i landet har sett seg nødt til å forby lange kniver for første gang siden vikingtiden, takket være den talentløse innvandringspolitikken som gjelder.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

@Texas_John De fleste stater i USA har restriksjoner på lange kniver. Der er grensen vanligvis mellom 3"-5".

I Texas er en kniv over 5" kjøkkenredskap, eller utstyr som bor på en fabrikk...

Vår grense er på 25 cm...

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

Henningsen skrev: man sep 05, 2022 8:44 pm
kytec skrev: man sep 05, 2022 8:06 pm Noen som vet om dette var KFUM ungdom, ten sing, fra skolekorpset eller hvilket miljø kommer de fra.

Det står selvsagt ikke noe i avisene.
Det var guttespeidere. De er alltid beredt.
Jævla gutter ass...
Pøh. Vedder på at de ikke kan spikke en seljefløyte engang.
Men kniv skal dem ha.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Bantor skrev: ons sep 07, 2022 6:28 pm @Texas_John De fleste stater i USA har restriksjoner på lange kniver. Der er grensen vanligvis mellom 3"-5".

I Texas er en kniv over 5" kjøkkenredskap, eller utstyr som bor på en fabrikk...

Vår grense er på 25 cm...
Skal dette være en spøk eller hva er greia?

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Texas_John skrev: ons sep 07, 2022 7:25 pm
Skal dette være en spøk eller hva er greia?
Bare forteller deg at restriksjoner på bladlengde er kulturimport fra USA. Det var de som hadde slik lovgivning først.

25 cm grense hadde forresten Frankrike i sin lovgivning før oss.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Bantor skrev: ons sep 07, 2022 8:55 pm
Texas_John skrev: ons sep 07, 2022 7:25 pm Skal dette være en spøk eller hva er greia?
Bare forteller deg at restriksjoner på bladlengde er kulturimport fra USA. Det var de som hadde slik lovgivning først.

25 cm grense hadde forresten Frankrike i sin lovgivning før oss.
Det er selvsagt ingen slik grense i USA. Her kan du stort sett kjøpe hva du vil av hvilken lengde du vil https://www.walmart.com/ip/Ozark-Trail- ... 809579912

Den grensa du nevnte i stad på 3"-5" handler om lengden på kniver du kan gå med ute i det offentlige rom på butikker, restauranter, på byen etc. enten skjult eller synlig, uten noen bestemt begrunnelse. Lengden på kniver du har hjemme eller tar med deg i skogen på telttur er det selvsagt ingen lov mot, det er bare i Norge og et par andre europeiske land sånn komplett og totalitær dumskap forekommer.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Å telte i skogen i USA, er ikke bare bare. Det er ingen allemannsrett i USA. Enten så er det på grunn eid av staten. Ellers så skjer det i forståelse med grunneier.

Går du med samekniv i skogen til noen dette ikke er avklart med i USA, risikerer du å bli skutt i mange stater. Og grunneier vil sannsynligvis bli frikjent.

I mange stater er rettsprosessen forenklet, ved at det antas at en kniv over bladlengde grensen er et våpen. Dvs. man antar at den som bærer kniv over grensen har til hensikt å bevæpne seg.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Bantor skrev: ons sep 07, 2022 9:15 pm Å telte i skogen i USA, er ikke bare bare. Det er ingen allemannsrett i USA. Enten så er det på grunn eid av staten. Ellers så skjer det i forståelse med grunneier.

Går du med samekniv i skogen til noen dette ikke er avklart med i USA, risikerer du å bli skutt i mange stater. Og grunneier vil sannsynligvis bli frikjent.

I mange stater er rettsprosessen forenklet, ved at det antas at en kniv over bladlengde grensen er et våpen. Dvs. man antar at den som bærer kniv over grensen har til hensikt å bevæpne seg.
Du blir tatt på å komme med vrøvl og tøys om forbud mot visse knivlengder i USA,, men velger bare å fortsette med vrøvl når det gjelder andre ting i stedet?

peraleks

Legg inn av peraleks »

Bantor skrev: ons sep 07, 2022 9:15 pm Å telte i skogen i USA, er ikke bare bare. Det er ingen allemannsrett i USA. Enten så er det på grunn eid av staten. Ellers så skjer det i forståelse med grunneier.

Går du med samekniv i skogen til noen dette ikke er avklart med i USA, risikerer du å bli skutt i mange stater. Og grunneier vil sannsynligvis bli frikjent.

I mange stater er rettsprosessen forenklet, ved at det antas at en kniv over bladlengde grensen er et våpen. Dvs. man antar at den som bærer kniv over grensen har til hensikt å bevæpne seg.
Er vel dette du tenker på?

https://edc.ninja/gear/knives/pocket-kn ... in-the-us/

Illinois State Knife Laws
Related: Illinois Specific Knife Laws

Illinois is one of the states that determine the legality of owning and carrying a knife based on the person’s intent. The law defines intent as an attempt to injure a person by using a knife. However, this isn’t the only criterion as some knives, such as automatic, ballistic, and throwing, are illegal.

Are folding knives legal in Illinois? Yes
Are automatic/switchblades allowed? Yes
Fixed blade length: 3in

Florida State Knife Laws
Related: Florida Specific Knife Laws

Florida law permits people to keep and bear arms in self-defense, and by the lawful authority of the state, as long the carrier does not intend to attack anyone. The state regulates knife ownership, allowing for recreational use or self-defense.

Are folding knives legal in Florida? Yes
Are automatic/switchblades allowed? Yes
Fixed blade length: 4in

Connecticut State Knife Laws
Related: Connecticut Specific Knife Laws

Two Connecticut laws restrict ownership and carrying blades beyond one’s home, including in a vehicle. The law declares explicitly it unlawful to carry an automatic knife that has a blade longer than 1 ½ inch or any other knife with a blade longer than 4 inches.

Are folding knives legal in Connecticut? Yes
Are automatic/switchblades allowed? Yes
Fixed blade length: 1.5 in

Mye forskjellig her, flere stater som har no limit på Fixed blade length.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Ja, flere stater har opphevet eller endret knivlovgivningen sin i de senere årene.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Bantor skrev: ons sep 07, 2022 9:51 pm Ja, flere stater har opphevet eller endret knivlovgivningen sin i de senere årene.
Ja, ser det selv her men det vanlige ser ut til å være en grense på mellom 3-5 in.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Gjetter på at mange av de statene som har opphevet knivlovgivningen sin, har hatt 3" grense på slirekniv. Tror det er for lite.

Tror 3,5" til 5" er rimelig for en liten slirekniv.

En annen ting er at den tradisjonelle våpen industrien i USA, stort sett har produsert slirekniv for militæret over 4".

En bladlengde grense på 3,5" eller 4" gjør at de fleste kniver produsert for militæret, ikke kan brukes i de fleste vanlige sivile sammenhenger.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Koskinen skrev: ons sep 07, 2022 3:18 pm
pfrog567 skrev: ons sep 07, 2022 9:50 am
De to skadde på Furuset knivstakk hverandre, og ikke skjønner jeg at folk "bekymrer" seg så fælt over det. For meg kan de bare stikke hverandre i hjel.
Men kanskje de tror at hvis jeg er på Furuset så får jeg vel meg en kniv i ryggen.. Selv om folk flest burde ha skjønt at det er stort sett interne oppgjør som utløser denne volden.
Innlegget er lavmål. Blir som å si at det er greit å bo i et nabolag hvor jeg har to kriminelle naboer som knivstikker hverandre til døde. Ingen problemer i dette nabolaget. At man har noen traumatiserte vitner, barn osv får så være eller?
Herregud, dette kunne da skjedd hvor som helst i Norge. Men siden det er i Oslo, så er det visst noe "ekstra". Hva forventer enkelte folk egentlig? At den største byen i Norge skal være som Kardemomme by?
Vold og kriminalitet forsvinner aldri.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Texas_John skrev: ons sep 07, 2022 11:04 am
pfrog567 skrev: ons sep 07, 2022 10:33 am Regner med at du har fått med deg at den voldelige kriminaliteten ikke vanligvis rettes mot utenlandske turister, som det opplyses om i reiseråd for Jamaica.
Dessuten ligger de fleste hotellene rett på stranda der de fleste har egne vakter. Og det er organiserte sightseeing-turer rundt omkring på øya. Men man kan nok oppleve å bli frastjålet ting og tang der også.

Men jeg tror neppe at utenlandske turister surrer omkring i de voldelig og kriminelle gjengområdene i Kingston, verken på dagen eller natta. Det gjorde vel heller ikke du, selv om du er "stor og sterk", tenker jeg :)
Takk, da har jeg fått frem poenget. Jamaica har over 100 ganger så mange drap per innbygger, så selv ikke med over 100 ganger så mange drap som i dag ville du/dere altså ha gått med på å kalle Oslo for en utrygg by.

Ellers er det jo klassisk kvinnelogikk å tenke at "jammen dessuten rettes volden mot noen andre enn akkurat meg". Der har du helt rett, 80% av alle drapsofre i verden er menn.
Dette "poenget" ditt og resten du skriver her, skjønte jeg ikke noe av. Spesielt da jeg går overalt i Oslo, også i de "farlige" strøkene. Men det ville jeg nok ikke gjort i Kingston..

Det siste om kvinner, er jo typisk av deg, så det hopper jeg glatt over å kommentere.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

peraleks skrev: ons sep 07, 2022 9:49 pm
Bantor skrev: ons sep 07, 2022 9:15 pm Å telte i skogen i USA, er ikke bare bare. Det er ingen allemannsrett i USA. Enten så er det på grunn eid av staten. Ellers så skjer det i forståelse med grunneier.

Går du med samekniv i skogen til noen dette ikke er avklart med i USA, risikerer du å bli skutt i mange stater. Og grunneier vil sannsynligvis bli frikjent.

I mange stater er rettsprosessen forenklet, ved at det antas at en kniv over bladlengde grensen er et våpen. Dvs. man antar at den som bærer kniv over grensen har til hensikt å bevæpne seg.
Er vel dette du tenker på?

https://edc.ninja/gear/knives/pocket-kn ... in-the-us/

Illinois State Knife Laws
Related: Illinois Specific Knife Laws

Illinois is one of the states that determine the legality of owning and carrying a knife based on the person’s intent. The law defines intent as an attempt to injure a person by using a knife. However, this isn’t the only criterion as some knives, such as automatic, ballistic, and throwing, are illegal.

Are folding knives legal in Illinois? Yes
Are automatic/switchblades allowed? Yes
Fixed blade length: 3in

Florida State Knife Laws
Related: Florida Specific Knife Laws

Florida law permits people to keep and bear arms in self-defense, and by the lawful authority of the state, as long the carrier does not intend to attack anyone. The state regulates knife ownership, allowing for recreational use or self-defense.

Are folding knives legal in Florida? Yes
Are automatic/switchblades allowed? Yes
Fixed blade length: 4in

Connecticut State Knife Laws
Related: Connecticut Specific Knife Laws

Two Connecticut laws restrict ownership and carrying blades beyond one’s home, including in a vehicle. The law declares explicitly it unlawful to carry an automatic knife that has a blade longer than 1 ½ inch or any other knife with a blade longer than 4 inches.

Are folding knives legal in Connecticut? Yes
Are automatic/switchblades allowed? Yes
Fixed blade length: 1.5 in

Mye forskjellig her, flere stater som har no limit på Fixed blade length.
Men du skjønner at dette handler om å gå rundt med kniv hvor som helst, noe som uansett er forbudt i Norge? Det er selvsagt ingen makslengde på hva du kan eie av macheter og bruke hjemme eller i skogen, slik Norge har innført forbud mot nylig på maks 25 cm.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Champis skrev: ons sep 07, 2022 4:53 pm Jeg tror det har mer med at de skjønner realitetene bak hva dette faktisk dreier seg om, og at dette er noe som ikke berører den vanlige mann i gata.
Realitetene at folk ikke lenger bryr seg om gjengoppgjør, knivstikking og annen kriminell adferd i deres egne nærområder så lenge det ikke direkte angår dem selv? Har gettotendensene virkelig kommet så langt?

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Bantor skrev: ons sep 07, 2022 10:04 pm Gjetter på at mange av de statene som har opphevet knivlovgivningen sin, har hatt 3" grense på slirekniv. Tror det er for lite.

Tror 3,5" til 5" er rimelig for en liten slirekniv.

En annen ting er at den tradisjonelle våpen industrien i USA, stort sett har produsert slirekniv for militæret over 4".

En bladlengde grense på 3,5" eller 4" gjør at de fleste kniver produsert for militæret, ikke kan brukes i de fleste vanlige sivile sammenhenger.
Jeg gjetter at du har misforstått. Det har selvsagt aldri vært noe forbud mot kniver på disse lengdene. Makslengden handler om hva du lovlig kan gå rundt med på gata. Du kan fritt kjøpe og eie macheter eller lignende, men ikke gå rundt med det på gata uten mål og mening. I Norge er det totalforbudt.

Champis

Legg inn av Champis »

Pernille skrev: ons sep 07, 2022 10:56 pm
Champis skrev: ons sep 07, 2022 4:53 pm Jeg tror det har mer med at de skjønner realitetene bak hva dette faktisk dreier seg om, og at dette er noe som ikke berører den vanlige mann i gata.
Realitetene at folk ikke lenger bryr seg om gjengoppgjør, knivstikking og annen kriminell adferd i deres egne nærområder så lenge det ikke direkte angår dem selv? Har gettotendensene virkelig kommet så langt?

Nei, for dette er ikke noe som skjer hele tiden i et gitt nabolag. Oslo er stort, vet du.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Pernille skrev: ons sep 07, 2022 10:56 pm
Champis skrev: ons sep 07, 2022 4:53 pm Jeg tror det har mer med at de skjønner realitetene bak hva dette faktisk dreier seg om, og at dette er noe som ikke berører den vanlige mann i gata.
Realitetene at folk ikke lenger bryr seg om gjengoppgjør, knivstikking og annen kriminell adferd i deres egne nærområder så lenge det ikke direkte angår dem selv? Har gettotendensene virkelig kommet så langt?
Du må være innhaver av landets mest ihjelridde kjepphest. Utrolig at du ikke har måttet bytte batteri på den enda, for den begynner å bli fryktelig utslitt nå.
Det blir ikke mer sant selv om du gjentar det til det kjedsommelige, men du skal få leve i villfarelsen.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Henningsen skrev: tor sep 08, 2022 8:30 am Du må være innhaver av landets mest ihjelridde kjepphest. Utrolig at du ikke har måttet bytte batteri på den enda, for den begynner å bli fryktelig utslitt nå.
Det blir ikke mer sant selv om du gjentar det til det kjedsommelige, men du skal få leve i villfarelsen.
Her kommer forum-politimester Henningsen som er ute på morgenrunden sin. :)

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

pfrog567 skrev: ons sep 07, 2022 10:23 pm
Koskinen skrev: ons sep 07, 2022 3:18 pm
pfrog567 skrev: ons sep 07, 2022 9:50 am
De to skadde på Furuset knivstakk hverandre, og ikke skjønner jeg at folk "bekymrer" seg så fælt over det. For meg kan de bare stikke hverandre i hjel.
Men kanskje de tror at hvis jeg er på Furuset så får jeg vel meg en kniv i ryggen.. Selv om folk flest burde ha skjønt at det er stort sett interne oppgjør som utløser denne volden.
Innlegget er lavmål. Blir som å si at det er greit å bo i et nabolag hvor jeg har to kriminelle naboer som knivstikker hverandre til døde. Ingen problemer i dette nabolaget. At man har noen traumatiserte vitner, barn osv får så være eller?
Herregud, dette kunne da skjedd hvor som helst i Norge. Men siden det er i Oslo, så er det visst noe "ekstra". Hva forventer enkelte folk egentlig? At den største byen i Norge skal være som Kardemomme by?
Vold og kriminalitet forsvinner aldri.
Det meg er dette lavmål "For meg kan de bare stikke hverandre i hjel"

Høres ut som vi bare skal ignorere drap mellom kriminelle. En knivstikking i Norge, er en for mye.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Pernille skrev: tor sep 08, 2022 8:38 am
Henningsen skrev: tor sep 08, 2022 8:30 am Du må være innhaver av landets mest ihjelridde kjepphest. Utrolig at du ikke har måttet bytte batteri på den enda, for den begynner å bli fryktelig utslitt nå.
Det blir ikke mer sant selv om du gjentar det til det kjedsommelige, men du skal få leve i villfarelsen.
Her kommer forum-politimester Henningsen som er ute på morgenrunden sin. :)
Viktig å kikke litt på usannheter, stråmenn og nedvedigende stikk som rettes mot andre. Ofte er det fra noen få gjengangere det kommer.
Vi kan ikke ha slikt i kardemommeby må vite.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Pernille skrev: ons sep 07, 2022 10:56 pm
Champis skrev: ons sep 07, 2022 4:53 pm Jeg tror det har mer med at de skjønner realitetene bak hva dette faktisk dreier seg om, og at dette er noe som ikke berører den vanlige mann i gata.
Realitetene at folk ikke lenger bryr seg om gjengoppgjør, knivstikking og annen kriminell adferd i deres egne nærområder så lenge det ikke direkte angår dem selv? Har gettotendensene virkelig kommet så langt?
Nå tøyser du fælt Jeg tror ikke folk utenfor Oslo er så veldig opptatt av gjengoppgjørene her. Dessuten når det kommer til drap, så skjer mange av de i mindre byer og på bygda. Sikkert traumatisk å oppleve for både barn og voksne i de tilfellene også..

Men hva mener du hva vi som er så "likegyldige" skal gjøre da?

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Koskinen skrev: tor sep 08, 2022 8:42 am
pfrog567 skrev: ons sep 07, 2022 10:23 pm
Herregud, dette kunne da skjedd hvor som helst i Norge. Men siden det er i Oslo, så er det visst noe "ekstra". Hva forventer enkelte folk egentlig? At den største byen i Norge skal være som Kardemomme by?
Vold og kriminalitet forsvinner aldri.
Det meg er dette lavmål "For meg kan de bare stikke hverandre i hjel"

Høres ut som vi bare skal ignorere drap mellom kriminelle. En knivstikking i Norge, er en for mye.
Kan jo spørre deg også: Hva mener du at vi "dødelige" skal gjøre med det?

Pernille

Legg inn av Pernille »

pfrog567 skrev: tor sep 08, 2022 8:49 am
Pernille skrev: ons sep 07, 2022 10:56 pm
Champis skrev: ons sep 07, 2022 4:53 pm Jeg tror det har mer med at de skjønner realitetene bak hva dette faktisk dreier seg om, og at dette er noe som ikke berører den vanlige mann i gata.
Realitetene at folk ikke lenger bryr seg om gjengoppgjør, knivstikking og annen kriminell adferd i deres egne nærområder så lenge det ikke direkte angår dem selv? Har gettotendensene virkelig kommet så langt?
Nå tøyser du fælt Jeg tror ikke folk utenfor Oslo er så veldig opptatt av gjengoppgjørene her. Dessuten når det kommer til drap, så skjer mange av de i mindre byer og på bygda. Sikkert traumatisk å oppleve for både barn og voksne i de tilfellene også..

Men hva mener du hva vi som er så "likegyldige" skal gjøre da?
Men kjære deg... Jeg snakker om de som bor i NÆROMRÅDENE til disse gjengene og som får denne kriminaliteten rett utenfor sin egen stuedør og IKKE hva folk som bor i andre deler av landet mener om Oslo. Er det virkelig så himla vanskelig å forstå?

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Texas_John skrev: ons sep 07, 2022 11:44 pm
Bantor skrev: ons sep 07, 2022 10:04 pm Gjetter på at mange av de statene som har opphevet knivlovgivningen sin, har hatt 3" grense på slirekniv. Tror det er for lite.

Tror 3,5" til 5" er rimelig for en liten slirekniv.

En annen ting er at den tradisjonelle våpen industrien i USA, stort sett har produsert slirekniv for militæret over 4".

En bladlengde grense på 3,5" eller 4" gjør at de fleste kniver produsert for militæret, ikke kan brukes i de fleste vanlige sivile sammenhenger.
Jeg gjetter at du har misforstått. Det har selvsagt aldri vært noe forbud mot kniver på disse lengdene. Makslengden handler om hva du lovlig kan gå rundt med på gata. Du kan fritt kjøpe og eie macheter eller lignende, men ikke gå rundt med det på gata uten mål og mening. I Norge er det totalforbudt.
Lovgivningen i USA varierer fra delstat til delstat. Grensen på for eksempel 4" for en slirekniv, er ofte knyttet til yrkesbruk eller jakt. Mer vanlig er det at folk har lov til å bære små foldekniver sånn uten videre i USA.

Kniver over 25 cm er ikke totalforbudt i Norge. Men du skal ha en anerkjent aktverdig grunn for å ha dem. Men, denne delen av våpenforskriften har også ført til at mange knivforhandlere er mer forsiktig med å selge kniver over 25 cm.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Bantor skrev: tor sep 08, 2022 9:35 am
Texas_John skrev: ons sep 07, 2022 11:44 pm
Bantor skrev: ons sep 07, 2022 10:04 pm Gjetter på at mange av de statene som har opphevet knivlovgivningen sin, har hatt 3" grense på slirekniv. Tror det er for lite.

Tror 3,5" til 5" er rimelig for en liten slirekniv.

En annen ting er at den tradisjonelle våpen industrien i USA, stort sett har produsert slirekniv for militæret over 4".

En bladlengde grense på 3,5" eller 4" gjør at de fleste kniver produsert for militæret, ikke kan brukes i de fleste vanlige sivile sammenhenger.
Jeg gjetter at du har misforstått. Det har selvsagt aldri vært noe forbud mot kniver på disse lengdene. Makslengden handler om hva du lovlig kan gå rundt med på gata. Du kan fritt kjøpe og eie macheter eller lignende, men ikke gå rundt med det på gata uten mål og mening. I Norge er det totalforbudt.
Lovgivningen i USA varierer fra delstat til delstat. Grensen på for eksempel 4" for en slirekniv, er ofte knyttet til yrkesbruk eller jakt. Mer vanlig er det at folk har lov til å bære små foldekniver sånn uten videre i USA.

Kniver over 25 cm er ikke totalforbudt i Norge. Men du skal ha en anerkjent aktverdig grunn for å ha dem. Men, denne delen av våpenforskriften har også ført til at mange knivforhandlere er mer forsiktig med å selge kniver over 25 cm.
Har du noen link som dokumenterer at det er stater som har forbud mot slirekniver lengre enn 4 tommer?

Kniver over 25 cm er i praksis totalforbudt jo, selvsagt finnes det visse unntak men det gjør det for absolutt alt. Hele poenget og begrunnelsen for bestemmelsen er at folk ikke skal få tak i macheter.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Texas_John skrev: tor sep 08, 2022 10:02 am
Har du noen link som dokumenterer at det er stater som har forbud mot slirekniver lengre enn 4 tommer?
Det er ingen stater som har generelt forbud mot for eksempel sverd eller kniver over for eksempel 4", men de er i praksis ubrukelige utenfor egen eiendom de fleste steder i USA.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Bantor skrev: tor sep 08, 2022 10:15 am
Texas_John skrev: tor sep 08, 2022 10:02 am
Har du noen link som dokumenterer at det er stater som har forbud mot slirekniver lengre enn 4 tommer?
Det er ingen stater som har generelt forbud mot for eksempel sverd eller kniver over for eksempel 4", men de er i praksis ubrukelige utenfor egen eiendom de fleste steder i USA.
Ok, så du tar tilbake det du påstod tidligere om at det norske machete-forbudet er "importert fra USA" ? Hvorfor mener du de i praksis er ubrukelige utenfor egen eiendom? For noe absurd tøv

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»