Knivstikking

Svar
peraleks

Re: Knivstikking

Legg inn av peraleks »

Pernille skrev: tir sep 06, 2022 2:21 pm
peraleks skrev: tir sep 06, 2022 1:27 pm

Gårsdagens hendelser var på Furuset, pluss en annen en i tillegg på Furuset.
Furuset er ikke akkurat et sted folk flest i Oslo henger på, bærer noe preg av industriområde med bebyggelse, på mange måter et typisk sted gjenger holder til. Merker meg og at generelt sett skjer mye av disse hendelsene i områder folk flest rett å slett bare ikke frekventerer.
Furuset er den mest folkerike delen av Alna, og de som bor der tenker nok at slike hendelser ikke akkurat hever den lokale trygghetsfølsen. Men for all del, for de som ikke bor der eller andre tilsvarende steder så føles Oslo trygt nok.
Det bor litt over 10 000 mennesker på Furuset.
https://bydelsfakta.oslo.kommune.no/byd ... utvikling/

Grorud igjen har nærmere 27 000, Stovner 33 000, når over 90 % av befolkningen ikke bor i disse områdene og således har bortimot ingenting å gjøre med det som skjer på disse traktene så blir det vanskelig å betegne det som skjer her som en generell utrygghetssituasjon for Oslo i sin helhet.

I tillegg er mye av dette gjengrelatert, så er det klart, vi må gjøre noe med gjengene på disse kantene så også menneskene her får det bedre, men igjen å dra det over på at Oslo som by er utrygg blir helt søkt.
Sist redigert av peraleks den tir sep 06, 2022 2:47 pm, redigert 1 gang totalt.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Henningsen skrev: tir sep 06, 2022 1:36 pm
Og det understreker jo egentlig bare poenget ditt, som jeg er helt enig i. At Oslo er en veldig trygg by for folk flest.
Finnes det egentlig utrygge byer for folk flest?

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Henningsen skrev: tir sep 06, 2022 2:04 pm Litt statistikk :

https://vartoslo.no/john-roger-lund-kri ... ene/338913
Stort fall i anmeldt statistikk ja. Også vet vi jo at kriminaliteten faller i hele samfunnet generelt sett, det gjelder kanskje også Sverige? De har no-go zoner likevel, så det er jo ikke der den faller.

Jeg tror ikke vi skal ta lett på knivdrapene osv likevel.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Guttorm123 skrev: tir sep 06, 2022 2:31 pm
Henningsen skrev: tir sep 06, 2022 1:36 pm
Og det understreker jo egentlig bare poenget ditt, som jeg er helt enig i. At Oslo er en veldig trygg by for folk flest.
Finnes det egentlig utrygge byer for folk flest?
Helt sikkert, jeg har naturligvis ikke kjennskap til alle, men jeg kjenner oslo by veldig godt, og den er langt fra utrygg.
I motsetning til hva man hører enkelte påstå, og uten lokal kjennskap overhodet...
Bare se på statistikken jeg postet nylig.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Ka9nen skrev: tir sep 06, 2022 2:35 pm
Henningsen skrev: tir sep 06, 2022 2:04 pm Litt statistikk :

https://vartoslo.no/john-roger-lund-kri ... ene/338913
Stort fall i anmeldt statistikk ja. Også vet vi jo at kriminaliteten faller i hele samfunnet generelt sett, det gjelder kanskje også Sverige? De har no-go zoner likevel, så det er jo ikke der den faller.

Jeg tror ikke vi skal ta lett på knivdrapene osv likevel.
Om du har statistikk eller informasjon som motbeviser påstanden og den statistikken, så kan du gjerne legge den ut. Kom gjerne med noe som viser at det er feil å bruke anmeldte saker som du understreker at jeg har brukt.

Ingen no go soner i oslo... ikke i nærheten.
Som tidligere nevnt i tråden så er mye av kniv-problematikken gjengrelatert, og innsatsen mot gjenene må opp mange hakk, ingen tvil om det.
Ellers er det jo fokus på knivbruk, ransakelser f.eks så det er noe som jobbes med.
Men jeg tror man løser mye av det ved å få knust gjengene.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Henningsen skrev: tir sep 06, 2022 2:48 pm
Ingen no go soner i oslo... ikke i nærheten.
Som tidligere nevnt i tråden så er mye av kniv-problematikken gjengrelatert, og innsatsen mot gjenene må opp mange hakk, ingen tvil om det.
Ellers er det jo fokus på knivbruk, ransakelser f.eks så det er noe som jobbes med.
Men jeg tror man løser mye av det ved å få knust gjengene.
Det er jeg enig i, vi har ikke no go soner i Oslo.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Henningsen skrev: tir sep 06, 2022 10:19 am
Jeg synes det er flott at de sjekker for kniv, og kritikken gikk vel først og fremst ut på at de sjekket kun unge menn som var mørkere i huden.
Hadde de sjekket alle så hadde det ikke vært noe å kritisere for.
Jeg tror man først og fremst må rette innsatsen mot gjengmiljøene og kjøre en knallhard linje mot disse.
Men om disse gjengmiljøene slumper til å være mørkere i huden enn gjennomsnittet, så kan det vel være derfor de er blitt sjekket oftere?

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Knivbruken i Oslo er nokså stabil og kniven tas i all hovedsak i bruk i forbindelse med matlaging. Jeg vet ikke, men antar at det vil også være slik i årene fremover.
I forbindelser der man bruker kniv til andre ting som for eksempel treskjæring, obduksjoner og kirurgiske inngrep, er bruken også stabil.
I hovedstaden er sjansen for å bli angrepet av en person med kniv, omtrent på nivå med å få syv rette lotto. Riktignok to vidt forskjellige opplevelser, hvor den førstnevnte vil være traumatisk og den sistnevnte stort sett vil være en gladsak.

Å bli knivstukket i Oslo var langt vanligere i gamle dager, da folk flest - hovedsakelig menn - hadde kniv på seg. (1700- og 1800-tallet)

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Ormen den lange skrev: tir sep 06, 2022 2:27 pm Jeg har også vært i USA. Både i øst og i vest. En pistol i nattbordskuffen er et vanlig "tilbehør" der.
Kanskje ikke så rart:

En kraftig hetebølge har truffet USA. Det lokale politiet i den amerikanske byen Braintree ber kriminelle om å vente til mandag før de begår lovbrudd, og påpeker at det rett og slett kan være farlig å drive med slikt i varmen.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Qo ... til-mandag

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Guttorm123 skrev: tir sep 06, 2022 3:18 pm
Henningsen skrev: tir sep 06, 2022 10:19 am
Jeg synes det er flott at de sjekker for kniv, og kritikken gikk vel først og fremst ut på at de sjekket kun unge menn som var mørkere i huden.
Hadde de sjekket alle så hadde det ikke vært noe å kritisere for.
Jeg tror man først og fremst må rette innsatsen mot gjengmiljøene og kjøre en knallhard linje mot disse.
Men om disse gjengmiljøene slumper til å være mørkere i huden enn gjennomsnittet, så kan det vel være derfor de er blitt sjekket oftere?
Da håper jeg politiet gjør litt grundigere jobb enn å dele opp folk basert på hudfarge for å si det sånn. Gjengmiljøene er ikke bare mørkhudete som du sikkert liker å tro.
En random knivsjekking på gata skal selvfølgelig ikke gjøres på bakgrunn av raseprofilering, og man får gjort minimalt med gjengproblematikken på den måten.

Jeg håper og tror politiet er litt mer proaktive og involvert med spaning, avlyttinger osv inn mot disse miljøene. Men det er på tide å stramme skruen mot disse miljøene en del hakk.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Henningsen skrev: tir sep 06, 2022 3:36 pm
Da håper jeg politiet gjør litt grundigere jobb enn å dele opp folk basert på hudfarge for å si det sånn. Gjengmiljøene er ikke bare mørkhudete som du sikkert liker å tro.
En random knivsjekking på gata skal selvfølgelig ikke gjøres på bakgrunn av raseprofilering, og man får gjort minimalt med gjengproblematikken på den måten.

Jeg håper og tror politiet er litt mer proaktive og involvert med spaning, avlyttinger osv inn mot disse miljøene. Men det er på tide å stramme skruen mot disse miljøene en del hakk.
Mener du norsk politi er rasistiske da?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Guttorm123 skrev: tir sep 06, 2022 3:46 pm
Henningsen skrev: tir sep 06, 2022 3:36 pm
Da håper jeg politiet gjør litt grundigere jobb enn å dele opp folk basert på hudfarge for å si det sånn. Gjengmiljøene er ikke bare mørkhudete som du sikkert liker å tro.
En random knivsjekking på gata skal selvfølgelig ikke gjøres på bakgrunn av raseprofilering, og man får gjort minimalt med gjengproblematikken på den måten.

Jeg håper og tror politiet er litt mer proaktive og involvert med spaning, avlyttinger osv inn mot disse miljøene. Men det er på tide å stramme skruen mot disse miljøene en del hakk.
Mener du norsk politi er rasistiske da?
Raseprofilering er naturligvis rasistisk.

Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

Guttorm123 skrev: tir sep 06, 2022 3:25 pm
Ormen den lange skrev: tir sep 06, 2022 2:27 pm Jeg har også vært i USA. Både i øst og i vest. En pistol i nattbordskuffen er et vanlig "tilbehør" der.
Kanskje ikke så rart:

En kraftig hetebølge har truffet USA. Det lokale politiet i den amerikanske byen Braintree ber kriminelle om å vente til mandag før de begår lovbrudd, og påpeker at det rett og slett kan være farlig å drive med slikt i varmen.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Qo ... til-mandag
Dette blir litt off topic, men fy faen jeg smilte av den artikkelen der :)

Håper de kom til en løsning :p

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Henningsen skrev: tir sep 06, 2022 4:10 pm

Raseprofilering er naturligvis rasistisk.
Når Norge har et rasistisk politi, så må noen selvfølgelig gjøre noe med det.

Ikke-vestlige innvandrere er overrepresentert i 65 av 80 kriminalitetskategorier, viser statistikk Frp har bestilt.

Kan dette skyldes et rasistisk politi?

https://www.dagbladet.no/nyheter/sa-mye ... t/71563194

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Jonasar skrev: tir sep 06, 2022 4:26 pm

Dette blir litt off topic, men fy faen jeg smilte av den artikkelen der :)

Håper de kom til en løsning :p
Ja, jeg trodde dette var ment som en spøk, men VG driver vel ikke med den slags.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Guttorm123 skrev: tir sep 06, 2022 4:31 pm
Henningsen skrev: tir sep 06, 2022 4:10 pm

Raseprofilering er naturligvis rasistisk.
Når Norge har et rasistisk politi, så må noen selvfølgelig gjøre noe med det.

Ikke-vestlige innvandrere er overrepresentert i 65 av 80 kriminalitetskategorier, viser statistikk Frp har bestilt.

Kan dette skyldes et rasistisk politi?

https://www.dagbladet.no/nyheter/sa-mye ... t/71563194
Så du mener at norsk politi er rasistisk..?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Henningsen skrev: tir sep 06, 2022 4:45 pm

Så du mener at norsk politi er rasistisk..?
Det vet jeg ikke, men jeg stiller spørsmålet på bakgrunn av disse statistikkene.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Guttorm123 skrev: tir sep 06, 2022 4:31 pm
Henningsen skrev: tir sep 06, 2022 4:10 pm

Raseprofilering er naturligvis rasistisk.
Når Norge har et rasistisk politi, så må noen selvfølgelig gjøre noe med det.

Ikke-vestlige innvandrere er overrepresentert i 65 av 80 kriminalitetskategorier, viser statistikk Frp har bestilt.

Kan dette skyldes et rasistisk politi?
Når man ikke kunne tro at man skulle kunne bortforklare negativiteter med innvandrere mer, så kommer det her..

Pernille

Legg inn av Pernille »

peraleks skrev: tir sep 06, 2022 2:30 pm
Det bor litt over 10 000 mennesker på Furuset.
https://bydelsfakta.oslo.kommune.no/byd ... utvikling/

Grorud igjen har nærmere 27 000, Stovner 33 000, når over 90 % av befolkningen ikke bor i disse områdene og således har bortimot ingenting å gjøre med det som skjer på disse traktene så blir det vanskelig å betegne det som skjer her som en generell utrygghetssituasjon for Oslo i sin helhet.

I tillegg er mye av dette gjengrelatert, så er det klart, vi må gjøre noe med gjengene på disse kantene så også menneskene her får det bedre, men igjen å dra det over på at Oslo som by er utrygg blir helt søkt.
Tipper de fleste er klar over at vestkanten er vesentlig mindre belastet enn de mest utsatte strøkene på østkanten, men her sammenligner du hele bydeler (Grorud, Stovner) med delbydeler (Furuset) som jo ikke blir helt riktig.

Men uansett om folketallet er 1000, 10,000 eller 100,000 så et det kjipt for dem som faktisk bor der. Det hjelper ikke dem at det føles trygt å ferdes i resten av Oslo. Dette er en malignant utvikling som ødelegger for absolutt alle.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Guttorm123 skrev: tir sep 06, 2022 4:54 pm
Henningsen skrev: tir sep 06, 2022 4:45 pm

Så du mener at norsk politi er rasistisk..?
Det vet jeg ikke, men jeg stiller spørsmålet på bakgrunn av disse statistikkene.
Det jeg sa er at raseprofilering er rasistisk. Ikke politiet generelt
Politiet gjør det vel kanskje greit nok i forhold til kriminalitet mtp statistikken går ned.
https://vartoslo.no/john-roger-lund-kri ... ene/338913

Jeg skulle gjerne sett at de kjørte hardt mot gjengkriminalitet. Mye knivrelaterte episoder er vel interne oppgjør i disse miljøene.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Corvus skrev: tir sep 06, 2022 4:59 pm
Guttorm123 skrev: tir sep 06, 2022 4:31 pm
Henningsen skrev: tir sep 06, 2022 4:10 pm

Raseprofilering er naturligvis rasistisk.
Når Norge har et rasistisk politi, så må noen selvfølgelig gjøre noe med det.

Ikke-vestlige innvandrere er overrepresentert i 65 av 80 kriminalitetskategorier, viser statistikk Frp har bestilt.

Kan dette skyldes et rasistisk politi?
Når man ikke kunne tro at man skulle kunne bortforklare negativiteter med innvandrere mer, så kommer det her..
Så å fastslå at raseprofilering er rasistisk er bortforklaring av at innvandrere er overrepresentert i en del kriminalstatistikker...
På hvilken måte?
Her er det pent sagt en logisk brist i argumentasjonen din...

Med all respekt å melde, hvordan og på hvilken måte er det jeg skriver noen bortforklaring av noe som helst..? Forklar gjerne det...

peraleks

Legg inn av peraleks »

Pernille skrev: tir sep 06, 2022 4:59 pm
peraleks skrev: tir sep 06, 2022 2:30 pm
Det bor litt over 10 000 mennesker på Furuset.
https://bydelsfakta.oslo.kommune.no/byd ... utvikling/

Grorud igjen har nærmere 27 000, Stovner 33 000, når over 90 % av befolkningen ikke bor i disse områdene og således har bortimot ingenting å gjøre med det som skjer på disse traktene så blir det vanskelig å betegne det som skjer her som en generell utrygghetssituasjon for Oslo i sin helhet.

I tillegg er mye av dette gjengrelatert, så er det klart, vi må gjøre noe med gjengene på disse kantene så også menneskene her får det bedre, men igjen å dra det over på at Oslo som by er utrygg blir helt søkt.
Tipper de fleste er klar over at vestkanten er vesentlig mindre belastet enn de mest utsatte strøkene på østkanten, men her sammenligner du hele bydeler (Grorud, Stovner) med delbydeler (Furuset) som jo ikke blir helt riktig.

Men uansett om folketallet er 1000, 10,000 eller 100,000 så et det kjipt for dem som faktisk bor der. Det hjelper ikke dem at det føles trygt å ferdes i resten av Oslo. Dette er en malignant utvikling som ødelegger for absolutt alle.
Mer riktige blir nok bydel Alna ja som har 49 000 innbyggere, men igjen når en såpass stor andel med gjengkriminalitet er lokalisert til et såpass lite område som det Stovner, Grorud og Alna er så blir det veldig vanskelig å konstatere at resten av Oslo skal tilsynelatende være utrygg.

Og igjen, kjipt for de som bor der, helt åpenbart at man må ta tak, men for da igjen den absolutte majoriteten av byen som bortimot aldri er på disse områdene så blir det på mange måter ikke spesielt relevant for trygghetsfølelsen deres når de ferdes rundt i Gamlebyen, Sentrum, Majorstua, Thorsov, eller Løkka f.eks.
Sist redigert av peraleks den tir sep 06, 2022 5:38 pm, redigert 2 ganger totalt.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Henningsen skrev: tir sep 06, 2022 5:13 pm

Det jeg sa er at raseprofilering er rasistisk. Ikke politiet generelt
Politiet gjør det vel kanskje greit nok i forhold til kriminalitet mtp statistikken går ned.
https://vartoslo.no/john-roger-lund-kri ... ene/338913

Jeg skulle gjerne sett at de kjørte hardt mot gjengkriminalitet. Mye knivrelaterte episoder er vel interne oppgjør i disse miljøene.
Ikke-vestlige innvandrere er overrepresentert i 65 av 80 kriminalitetskategorier, viser statistikk Frp har bestilt.

Skal man begynne å ransake og kroppsvisitere gamle hvite damer på vei til bingo, for å få balanse i systemet?

Er det mye kriminalitet der ikke-vestlige innvandrere og personer med innvandrerbakgrunn bor, så må en selvfølgelig godta hyppigere sjekk blant disse.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Sånn generelt sett i forhold til raseprofilering.

Slik som jeg har opplevd det man har av wannabe gangbangers i Oslo så går de generelt sett i en ganske standard type "Uniform".

Gjerne oversized joggebukser eller jeans, Puma/Nike-joggesko under, vest eller dunjakke med hette som snirkler rundt hele hodet på dem og som de gjerne bruker hyppig, samt store hettegensere under. Perfekte klær om man vil skjule større gjenstander, alla en stor kniv for eks. alle gjerne i tenårene med tilhørende tøft språk.

Jeg merker meg ikke at politiet skiller på hudfarge her men at det ofte blir en prat når de ser større grupperinger med slike gutter loffe rundt.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Guttorm123 skrev: tir sep 06, 2022 5:28 pm
Henningsen skrev: tir sep 06, 2022 5:13 pm

Det jeg sa er at raseprofilering er rasistisk. Ikke politiet generelt
Politiet gjør det vel kanskje greit nok i forhold til kriminalitet mtp statistikken går ned.
https://vartoslo.no/john-roger-lund-kri ... ene/338913

Jeg skulle gjerne sett at de kjørte hardt mot gjengkriminalitet. Mye knivrelaterte episoder er vel interne oppgjør i disse miljøene.
Ikke-vestlige innvandrere er overrepresentert i 65 av 80 kriminalitetskategorier, viser statistikk Frp har bestilt.

Skal man begynne å ransake og kroppsvisitere gamle hvite damer på vei til bingo, for å få balanse i systemet?

Er det mye kriminalitet der ikke-vestlige innvandrere og personer med innvandrerbakgrunn bor, så må en selvfølgelig godta hyppigere sjekk blant disse.
Ok, så du mener at mer segregering og raseprofilering er veien å gå..
Ikke overraskende :roll:

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Henningsen skrev: tir sep 06, 2022 5:48 pm

Ok, så du mener at mer segregering og raseprofilering er veien å gå..
Ikke overraskende :roll:
Veien å gå" for hva da?

Å få ned den kraftige overrepresentasjonen blant ikke-vestlige innvandrere i forbindelse med kriminalitet?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Henningsen skrev: tir sep 06, 2022 5:48 pm

Ok, så du mener at mer segregering og raseprofilering er veien å gå..
Ikke overraskende :roll:
Er det mye kriminalitet der ikke-vestlige innvandrere og personer med innvandrerbakgrunn bor, så må en selvfølgelig godta hyppigere sjekk blant disse.

Og om en gjør det samme, der etniske nordmenn er i stort flertall, så vil du kalle dette også for raseprofilering?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

peraleks skrev: tir sep 06, 2022 5:37 pm Sånn generelt sett i forhold til raseprofilering.

Slik som jeg har opplevd det man har av wannabe gangbangers i Oslo så går de generelt sett i en ganske standard type "Uniform".

Gjerne oversized joggebukser eller jeans, Puma/Nike-joggesko under, vest eller dunjakke med hette som snirkler rundt hele hodet på dem og som de gjerne bruker hyppig, samt store hettegensere under. Perfekte klær om man vil skjule større gjenstander, alla en stor kniv for eks. alle gjerne i tenårene med tilhørende tøft språk.

Jeg merker meg ikke at politiet skiller på hudfarge her men at det ofte blir en prat når de ser større grupperinger med slike gutter loffe rundt.
Raseprofileringen har vært en gang så vidt jeg vet, og den praksisen tror jeg er både kritisert og endret.
Random visitasjon har lite for seg for å få bukt med de mest problematiske gjengelementene vil jeg tro.
Politiet skal ikke skille på hudfarge, men å ta en prat med typisk ansamlinger er de flinke til virker det som. Men jeg skulle gjerne sett de gikk hardere ut mot gjengkriminalitet.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Knivstikking i Vaterlandsparken nå....
La oss håpe det er internt, som det oftest er. Er en haug del hakke verre om det er tilfedige ofre.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

peraleks skrev: tir sep 06, 2022 2:00 pm
Texas_John skrev: tir sep 06, 2022 1:55 pm
peraleks skrev: tir sep 06, 2022 1:47 pm

Av de storbyene jeg har vært i og generelt sett vært ekstra på vakt, så blir det først og fremst Houston, LA og Paris.
Ok, så kriminalitetsstatistikken i disse byene tilsier at du vil definere byene som "utrygge byer" ?
Selvfølgelig et moment, LA og Houston er de to eneste stedene jeg har vært i hvor jeg har hørt skudd bli avfyrt, selvfølgelig med en viss distanse men nok til at man forstår at man ikke lenger er i Norge.
Houston hadde igjen over 400 drap bare i 2020 noe som jo igjen ligger forankret.

Paris er, sett bort i fra turistvennlige områder, et vanskelig sted, nærmest en forgjenger igjen til "Svenske tilstander", generelt sett mange områder her jeg ikke vil være i etter mørkets frembrudd.
Så hvis Oslo hadde hatt samme kriminalitetsrate som Paris ville du ikke ha vært uenig med de som hadde sagt at Oslo er en utrygg by? Poenget her er at du er uenig med de som sier at Oslo er en utrygg by, jeg prøver å komme frem til hva som faktisk skal til for at du ville ha sagt at Oslo er en utrygg by. Jeg mistenker at du hadde sagt at Oslo er en trygg by selv om kriminaliteten var det tidobbelte i forhold til dagens situasjon.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»