Knivstikking

Svar
Champis

Re: Knivstikking

Legg inn av Champis »

peraleks skrev: tir sep 06, 2022 11:38 am
Henningsen skrev: tir sep 06, 2022 11:17 am
pfrog567 skrev: tir sep 06, 2022 10:39 am

Jeg har da sett knivkontroll både utenfor Nationaltheatret T-banestasjonen og på Jernbanetorget, og der var det ikke noen forskjell på brun eller hvit, unge eller gamle. Alle ble kontrollert.

Tror ikke politiet går direkte på unge menn som er mørkere i huden, da disse gjengene har både lyse og mørke i "stallen" sin. Dessuten vet nok politiet hvem mange av disse gjengmedlemmene er, og at de har kanskje blitt tatt med kniv på seg fra før. Vi hører som regel om bare den ene siden sin versjon..
Når de gjør det på den måten er det helt uproblematisk, faktisk bare positivt synes jeg.
Du har helt rett ang gjengene, og de fleste der er nok kjent og de vet nok også om mange 'hangarounds' og jeg tror innsatsen må spisses inn mot gjengproblematikken, for det er jo som flere påpeker et stort antall hendelser knyttet til små miljøer og et fåtall personer.
For alle oss andre vil oslo være veldig trygt og man opplever lite ubehageligheter nesten uansett tidspunkt.
Skal samtidig påpekes at det bor over 700 000 mennesker på et relativt lite område, tar man med alle som har ganske lett tilgjengelighet inn til Oslo begynner man å nærme seg 2 millioner, sier seg selv at det skjer litt mer her enn på ubetydelige steder det knapt bor noen tusen i.

Nettopp. Jeg tror det sånn sett ikke er veldig stor forskjell på Oslo og de fleste andre steder i Norge.

Champis

Legg inn av Champis »

Texas_John skrev: tir sep 06, 2022 1:35 pm
peraleks skrev: tir sep 06, 2022 1:23 pm
Texas_John skrev: tir sep 06, 2022 1:02 pm
Det samme har jeg opplevd på Jamaica, som er det landet i verden med høyest drapsrate. Helt trygt for en stor, sterk mann. Hva er poenget ditt egentlig?
At Oslo er en svært trygg storby.
Hvilke storbyer i verden vil du definere som utrygge?

Veldig få. Heller ikke Stockholm eller Malmö, selv om det t.o.m. er "svenske tilstander" der.

Champis

Legg inn av Champis »

Texas_John skrev: ons sep 07, 2022 12:02 am
peraleks skrev: tir sep 06, 2022 11:54 pm
Texas_John skrev: tir sep 06, 2022 10:58 pm
Så hvis Oslo hadde hatt samme kriminalitetsrate som Paris ville du ikke ha vært uenig med de som hadde sagt at Oslo er en utrygg by? Poenget her er at du er uenig med de som sier at Oslo er en utrygg by, jeg prøver å komme frem til hva som faktisk skal til for at du ville ha sagt at Oslo er en utrygg by. Jeg mistenker at du hadde sagt at Oslo er en trygg by selv om kriminaliteten var det tidobbelte i forhold til dagens situasjon.
Som jeg skriver, kriminalitetsrate er et moment, det gir i utgangspunktet et ganske klart bilde av hvor sannsynlig det er at jeg roker utfor noe.
Ellers leverer du egentlig bare en haug med whataboutism, Oslo har ikke en kriminalitetsrate 10 ganger høyere enn dagens situasjon ei heller er det sannsynlig at man kommer dit, den er i praksis lokalisert til noen små områder hvor enorme deler av byens befolkning knapt nok ferdes. I tillegg er den veldig gjengrelatert, hvor mange av knivstikkingene har vært helt tilfeldig så langt f.eks.

Dette gjør i sum Oslo til en svært trygg by, spesielt på områder hvor de fleste ferdes og bor.
Det avhenger av perspektivet. Jeg tviler for eksempel på at de som har blitt utsatt for overfallsvoldtekt i Oslo, og deres respektive kjærester, venner og familie, er enig med deg.

Men herregud da mann! I så fall er det ingen steder i verden som er trygge! Det skjer jo alltids noe kriminelt alle steder. Du kan ikke ta utgangspunkt i noen få ofre for voldtekt for å argumentere for at Oslo er en utrygg by.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Champis skrev: ons sep 07, 2022 1:36 am

Men herregud da mann! I så fall er det ingen steder i verden som er trygge! Det skjer jo alltids noe kriminelt alle steder. Du kan ikke ta utgangspunkt i noen få ofre for voldtekt for å argumentere for at Oslo er en utrygg by.
Men da finnes det vel heller ikke noen utrygge byer, siden det alltids finns steder som er trygge.

Champis

Legg inn av Champis »

Guttorm123 skrev: ons sep 07, 2022 1:47 am
Champis skrev: ons sep 07, 2022 1:36 am

Men herregud da mann! I så fall er det ingen steder i verden som er trygge! Det skjer jo alltids noe kriminelt alle steder. Du kan ikke ta utgangspunkt i noen få ofre for voldtekt for å argumentere for at Oslo er en utrygg by.
Men da finnes det vel heller ikke noen utrygge byer, siden det alltids finns steder som er trygge.

Selvsagt er det forskjell på byer. Og i noen byer kan det være mange steder som er utrygge. Men de aller fleste storbyer kan nok regnes som generelt trygge, ja.

toyfoll

Legg inn av toyfoll »

Champis skrev: ons sep 07, 2022 1:23 am
pfrog567 skrev: tir sep 06, 2022 9:55 am
Koffer skrev: man sep 05, 2022 11:27 pm Enkelte deler av Oslo er trygge og fint å bo i, men du verden, jeg hadde ikke satt mine bein i flere av bydelene om jeg hadde fått €2000 timen.

Masser av søplefolk, men det er vel slik veldig mange mennesker i Norge vil ha det.
Er overalt i Oslo jeg, men frykter ingenting fra omgivelsene.

Men jeg er forundret over folk som klager på knivstikking, mens de samtidig hyler opp og føler seg krenket når politiet kontrollerer folk for å se om de bærer kniv på seg.. Buhu, så fæle politiet er..

Det er veldig rart med det der. De som er masse i Oslo, og gjerne overalt i Oslo - de frykter veldig lite. Mens de som nesten ikke setter sine bein i Oslo er livredde for det meste i Oslo...
Er det ikke altid sånn? Folk som bare siter hjemme og leser på nette er redd for alle steder.

Men folk som reiser og besøker steder ikke er red.

Etc, jeg var i Baghdad for et par år siden (jeg er norsk med blå øyene) fantastisk by, og jeg kjenner mange vestlige som har hvert der siste året også kvinner. 0 problem, de elsker byen.

Men for folk som bare sitter hjemme så er Baghdad et helvete på jord.

Det fins ingen 100% utrygge byer. Det finnes områder i byer som kan være utrygge. Mens en by er aldri helt utrygg hvis man vet hvor man ikke bør gå

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Ny knivstikking i Oslo i natt. Helt syk utvikling, når det nå er knivstikking omtrent hver dag i hovedstaden.

Pernille

Legg inn av Pernille »

toyfoll skrev: ons sep 07, 2022 3:52 am Er det ikke altid sånn? Folk som bare siter hjemme og leser på nette er redd for alle steder.
Men folk som reiser og besøker steder ikke er red.
Etc, jeg var i Baghdad for et par år siden (jeg er norsk med blå øyene) fantastisk by, og jeg kjenner mange vestlige som har hvert der siste året også kvinner. 0 problem, de elsker byen.
Men for folk som bare sitter hjemme så er Baghdad et helvete på jord.
Det fins ingen 100% utrygge byer. Det finnes områder i byer som kan være utrygge. Mens en by er aldri helt utrygg hvis man vet hvor man ikke bør gå
Dette er en fjollete bagatellisering av et alvorlig problem. Det er stor forskjell på å reise til en by som turist for en kort periode og det å bo der permanent. Det har noe med eksponering og risiko å gjøre. En turist kan pakke kofferten og reise hjem når som helst, de som bor der fast har sjelden slike muligheter.

Disse sosiopatiske drittsekkene som flyr rundt og raner hverandre eller stikker hverandre med kniv ødelegger for absolutt alle. Det er også en økende trend og mye skyldes visse enkeltgrupper.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Champis skrev: ons sep 07, 2022 1:23 am
pfrog567 skrev: tir sep 06, 2022 9:55 am
Koffer skrev: man sep 05, 2022 11:27 pm Enkelte deler av Oslo er trygge og fint å bo i, men du verden, jeg hadde ikke satt mine bein i flere av bydelene om jeg hadde fått €2000 timen.

Masser av søplefolk, men det er vel slik veldig mange mennesker i Norge vil ha det.
Er overalt i Oslo jeg, men frykter ingenting fra omgivelsene.

Men jeg er forundret over folk som klager på knivstikking, mens de samtidig hyler opp og føler seg krenket når politiet kontrollerer folk for å se om de bærer kniv på seg.. Buhu, så fæle politiet er..

Det er veldig rart med det der. De som er masse i Oslo, og gjerne overalt i Oslo - de frykter veldig lite. Mens de som nesten ikke setter sine bein i Oslo er livredde for det meste i Oslo...
Ja det er et pussig fenomen det der, men veldig tydelig. Dette er fenomenet skråsikker uvitenhet. De som byen vet den er trygg for det opplever man hver dag, mens de skråsikre uvitende er de som tror de vet noe om byen og leser om den tror den er utrygg. ( ofte har de sistnevnte også en ekstra agenda)

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Champis skrev: ons sep 07, 2022 1:23 am
Det er veldig rart med det der. De som er masse i Oslo, og gjerne overalt i Oslo - de frykter veldig lite. Mens de som nesten ikke setter sine bein i Oslo er livredde for det meste i Oslo...
Mennesket er eksepsjonelt tilpasningsdyktig. Det eksisterer ikke noe sted i verden hvor du hadde følt på frykt annet enn de første par dagene, deretter hadde du begynt å fungere normalt av hensyn til egen overlevelse. Jamaica har verdens høyeste drapsrate men er fortsatt et populært feriemål.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

peraleks skrev: tir sep 06, 2022 1:27 pm
Gårdagens hendelser var på Furuset, pluss en annen en i tillegg på Furuset.
Furuset er ikke akkurat et sted folk flest i Oslo henger på, bærer noe preg av industriområde med bebyggelse, på mange måter et typisk sted gjenger holder til. Merker meg og at generelt sett skjer mye av disse hendelsene i områder folk flest rett å slett bare ikke frekventerer.
Nettopp.

De to skadde på Furuset knivstakk hverandre, og ikke skjønner jeg at folk "bekymrer" seg så fælt over det. For meg kan de bare stikke hverandre i hjel.
Men kanskje de tror at hvis jeg er på Furuset så får jeg vel meg en kniv i ryggen.. Selv om folk flest burde ha skjønt at det er stort sett interne oppgjør som utløser denne volden.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

DoktorS skrev: tir sep 06, 2022 10:02 pm Knivstikking i Vaterlandsparken nå....
La oss håpe det er internt, som det oftest er. Er en haug del hakke verre om det er tilfedige ofre.
Det er da ikke ofte det er tilfeldige ofre, slik som han reserve-russeren som ble skutt ved Bislett. Det var jo andre gangen han veivet med kniv i gatene her også.. Bare flaks at han ikke ble drapsmann knappe to år tidligere.
Men slapp han ut i samfunnet igjen ganske tidlig etter den hendelsen ..

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Champis skrev: ons sep 07, 2022 1:20 am
Queenie skrev: man sep 05, 2022 9:49 pm De som frivillig velger å bosette seg i Oslo må være tilbakestående.

Kult! Du må være skikkelig smart ass, som bor et annet sted enn i Oslo lissom! Du vet, der hvor alle de tilbakestående bor.
:lol:

Pernille

Legg inn av Pernille »

pfrog567 skrev: ons sep 07, 2022 9:50 am
peraleks skrev: tir sep 06, 2022 1:27 pm
Gårdagens hendelser var på Furuset, pluss en annen en i tillegg på Furuset.
Furuset er ikke akkurat et sted folk flest i Oslo henger på, bærer noe preg av industriområde med bebyggelse, på mange måter et typisk sted gjenger holder til. Merker meg og at generelt sett skjer mye av disse hendelsene i områder folk flest rett å slett bare ikke frekventerer.
Nettopp.

De to skadde på Furuset knivstakk hverandre, og ikke skjønner jeg at folk "bekymrer" seg så fælt over det. For meg kan de bare stikke hverandre i hjel.
Men kanskje de tror at hvis jeg er på Furuset så får jeg vel meg en kniv i ryggen.. Selv om folk flest burde ha skjønt at det er stort sett interne oppgjør som utløser denne volden.
Har du virkelig ingen forståelse for hva det gjør med nærområdene til de som bor der? Denne nonchalante holdningen til at bydeler etter bydeler brutaliseres av gjengopprør og kriminelle drittsekker virker påfallende navlebeskuende og lite gjennomtenkt. "Så lenge det ikke foregår i min bakgård kan de gjøre akkurat hva de vil for min del."

Cabal

Legg inn av Cabal »

pfrog567 skrev: ons sep 07, 2022 9:50 am Nettopp.

De to skadde på Furuset knivstakk hverandre, og ikke skjønner jeg at folk "bekymrer" seg så fælt over det. For meg kan de bare stikke hverandre i hjel.
Men kanskje de tror at hvis jeg er på Furuset så får jeg vel meg en kniv i ryggen.. Selv om folk flest burde ha skjønt at det er stort sett interne oppgjør som utløser denne volden.
Bekymrer seg fordi det kan gå ut over uskyldige tredjeparter, vel? Begynner to idioter å slåss med kniver på Kiwien, så kan det fort gå ut over andre. Er fullt forståelig at folk blir bekymret over at gjengene gir faen i omgivelsene sine.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Texas_John skrev: ons sep 07, 2022 9:22 am
Champis skrev: ons sep 07, 2022 1:23 am
Det er veldig rart med det der. De som er masse i Oslo, og gjerne overalt i Oslo - de frykter veldig lite. Mens de som nesten ikke setter sine bein i Oslo er livredde for det meste i Oslo...
Mennesket er eksepsjonelt tilpasningsdyktig. Det eksisterer ikke noe sted i verden hvor du hadde følt på frykt annet enn de første par dagene, deretter hadde du begynt å fungere normalt av hensyn til egen overlevelse. Jamaica har verdens høyeste drapsrate men er fortsatt et populært feriemål.
Regner med at du har fått med deg at den voldelige kriminaliteten ikke vanligvis rettes mot utenlandske turister, som det opplyses om i reiseråd for Jamaica.
Dessuten ligger de fleste hotellene rett på stranda der de fleste har egne vakter. Og det er organiserte sightseeing-turer rundt omkring på øya. Men man kan nok oppleve å bli frastjålet ting og tang der også.

Men jeg tror neppe at utenlandske turister surrer omkring i de voldelig og kriminelle gjengområdene i Kingston, verken på dagen eller natta. Det gjorde vel heller ikke du, selv om du er "stor og sterk", tenker jeg :)

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Cabal skrev: ons sep 07, 2022 10:32 am
pfrog567 skrev: ons sep 07, 2022 9:50 am Nettopp.

De to skadde på Furuset knivstakk hverandre, og ikke skjønner jeg at folk "bekymrer" seg så fælt over det. For meg kan de bare stikke hverandre i hjel.
Men kanskje de tror at hvis jeg er på Furuset så får jeg vel meg en kniv i ryggen.. Selv om folk flest burde ha skjønt at det er stort sett interne oppgjør som utløser denne volden.
Bekymrer seg fordi det kan gå ut over uskyldige tredjeparter, vel? Begynner to idioter å slåss med kniver på Kiwien, så kan det fort gå ut over andre. Er fullt forståelig at folk blir bekymret over at gjengene gir faen i omgivelsene sine.
Men det kan jo skje hvor som helst. Slik som han russeren som stakk en tilfeldig kvinne på Kiwi i Møllergata for noen år siden. Og hvis man er realistisk: Hvor ofte tror du gjengene tar oppgjøret i butikkene e.l.?

Jeg er mer bekymret når de skyter fra biler, for det kan nok føre lettere til at uskyldige blir tilfeldige ofre.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Pernille skrev: ons sep 07, 2022 10:24 am
pfrog567 skrev: ons sep 07, 2022 9:50 am
De to skadde på Furuset knivstakk hverandre, og ikke skjønner jeg at folk "bekymrer" seg så fælt over det. For meg kan de bare stikke hverandre i hjel.
Men kanskje de tror at hvis jeg er på Furuset så får jeg vel meg en kniv i ryggen.. Selv om folk flest burde ha skjønt at det er stort sett interne oppgjør som utløser denne volden.
Har du virkelig ingen forståelse for hva det gjør med nærområdene til de som bor der? Denne nonchalante holdningen til at bydeler etter bydeler brutaliseres av gjengopprør og kriminelle drittsekker virker påfallende navlebeskuende og lite gjennomtenkt. "Så lenge det ikke foregår i min bakgård kan de gjøre akkurat hva de vil for min del."
Nå vet ikke jeg hva alle på Furuset tenker etter disse hendelsene, men jeg har bekjente som bor der og de har ikke blitt mer nervøse for å si det sånn.
Men eneste muligheten jeg ser for at knivstikkingene ikke skal eskalere, er å sette inn mer politiressurser rettet mot de kriminelle gjengene. Dessuten må foreldrene til disse unge voldelige gutter/menn komme på banen også. Det blir for enkelt å si "vi har gitt opp".
Og de bør absolutt passe på hva guttungene driver med på fritida, like mye som de har stålkontroll på jentungene.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

pfrog567 skrev: ons sep 07, 2022 10:33 am Regner med at du har fått med deg at den voldelige kriminaliteten ikke vanligvis rettes mot utenlandske turister, som det opplyses om i reiseråd for Jamaica.
Dessuten ligger de fleste hotellene rett på stranda der de fleste har egne vakter. Og det er organiserte sightseeing-turer rundt omkring på øya. Men man kan nok oppleve å bli frastjålet ting og tang der også.

Men jeg tror neppe at utenlandske turister surrer omkring i de voldelig og kriminelle gjengområdene i Kingston, verken på dagen eller natta. Det gjorde vel heller ikke du, selv om du er "stor og sterk", tenker jeg :)
Takk, da har jeg fått frem poenget. Jamaica har over 100 ganger så mange drap per innbygger, så selv ikke med over 100 ganger så mange drap som i dag ville du/dere altså ha gått med på å kalle Oslo for en utrygg by.

Ellers er det jo klassisk kvinnelogikk å tenke at "jammen dessuten rettes volden mot noen andre enn akkurat meg". Der har du helt rett, 80% av alle drapsofre i verden er menn.

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

Champis skrev: ons sep 07, 2022 1:17 am
LondoMollari skrev: man sep 05, 2022 8:46 pm Jeg har ikke satt min fot i hovedstaden på 20 år. Hver gang jeg går inn og leser nyheter skjønner jeg hvorfor.

Haha, i så fall er du i overkant engstelig. Jeg kan garantere deg at hvis du hadde tilbringt flere timer i Oslo hver eneste dag resten av ditt liv, så ville du aldri være involvert i knivstikking e.l. Dette er folk som kjenner hverandre, det er ikke tilfeldige involverte. Og Oslo er stort. Jeg har vært sinnsykt mye i Oslo, spesielt mye på kvelds/nattestid, og aldri sett noe mer alvorlig enn litt halvgæærn slossing med bare nevene.
Jeg bare satt det litt på spissen. Det er helt andre grunner til at jeg ikke har vært der.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Champis skrev: ons sep 07, 2022 1:23 am
pfrog567 skrev: tir sep 06, 2022 9:55 am
Koffer skrev: man sep 05, 2022 11:27 pm Enkelte deler av Oslo er trygge og fint å bo i, men du verden, jeg hadde ikke satt mine bein i flere av bydelene om jeg hadde fått €2000 timen.

Masser av søplefolk, men det er vel slik veldig mange mennesker i Norge vil ha det.
Er overalt i Oslo jeg, men frykter ingenting fra omgivelsene.

Men jeg er forundret over folk som klager på knivstikking, mens de samtidig hyler opp og føler seg krenket når politiet kontrollerer folk for å se om de bærer kniv på seg.. Buhu, så fæle politiet er..

Det er veldig rart med det der. De som er masse i Oslo, og gjerne overalt i Oslo - de frykter veldig lite. Mens de som nesten ikke setter sine bein i Oslo er livredde for det meste i Oslo...
Mye har skjedd i Oslo, siden Kong Olav tok trikken til Holmenkollen i 1973. Da jeg som ung var i Oslo, ble jeg aldri advart om at det lurte farer noe sted. Jeg kommer fra et mindre sted. Det jeg husker mest fra første kveld i Oslo, var en ung dame, pent kledd, men veldig full og sjanglende. Senere kom "verden" til alle utkantsteder i Norge. På godt og på ondt.

Champis

Legg inn av Champis »

Pernille skrev: ons sep 07, 2022 8:02 am
toyfoll skrev: ons sep 07, 2022 3:52 am Er det ikke altid sånn? Folk som bare siter hjemme og leser på nette er redd for alle steder.
Men folk som reiser og besøker steder ikke er red.
Etc, jeg var i Baghdad for et par år siden (jeg er norsk med blå øyene) fantastisk by, og jeg kjenner mange vestlige som har hvert der siste året også kvinner. 0 problem, de elsker byen.
Men for folk som bare sitter hjemme så er Baghdad et helvete på jord.
Det fins ingen 100% utrygge byer. Det finnes områder i byer som kan være utrygge. Mens en by er aldri helt utrygg hvis man vet hvor man ikke bør gå
Dette er en fjollete bagatellisering av et alvorlig problem. Det er stor forskjell på å reise til en by som turist for en kort periode og det å bo der permanent. Det har noe med eksponering og risiko å gjøre. En turist kan pakke kofferten og reise hjem når som helst, de som bor der fast har sjelden slike muligheter.

Disse sosiopatiske drittsekkene som flyr rundt og raner hverandre eller stikker hverandre med kniv ødelegger for absolutt alle. Det er også en økende trend og mye skyldes visse enkeltgrupper.

Merkelig at stort sett alle som bor i Oslo synes det er en veldig trygg by og omtrent aldri har opplevd noe trøbbel noe sted da.

De som stikker hverandre med kniv, hvorfor ødelegger de for alle?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Pernille skrev: ons sep 07, 2022 8:02 am
toyfoll skrev: ons sep 07, 2022 3:52 am Er det ikke altid sånn? Folk som bare siter hjemme og leser på nette er redd for alle steder.
Men folk som reiser og besøker steder ikke er red.
Etc, jeg var i Baghdad for et par år siden (jeg er norsk med blå øyene) fantastisk by, og jeg kjenner mange vestlige som har hvert der siste året også kvinner. 0 problem, de elsker byen.
Men for folk som bare sitter hjemme så er Baghdad et helvete på jord.
Det fins ingen 100% utrygge byer. Det finnes områder i byer som kan være utrygge. Mens en by er aldri helt utrygg hvis man vet hvor man ikke bør gå
Dette er en fjollete bagatellisering av et alvorlig problem. Det er stor forskjell på å reise til en by som turist for en kort periode og det å bo der permanent. Det har noe med eksponering og risiko å gjøre. En turist kan pakke kofferten og reise hjem når som helst, de som bor der fast har sjelden slike muligheter.

Disse sosiopatiske drittsekkene som flyr rundt og raner hverandre eller stikker hverandre med kniv ødelegger for absolutt alle. Det er også en økende trend og mye skyldes visse enkeltgrupper.
Nei - det oppleves ikke som et alvorlig problem for folk i Oslo at det er en del knivstikking om dagen. Det er ubehagelig og det er noen områder som har dårlig utvikling - men dette er nok, som debattanten over påpeker, noe som folk utenbys fra har en tilnærmet hysterisk holdning til.

Jeg har opplevd - på besøk i hjemlige trakter på Nordvestlandet, at folk i fullt alvor konkluderer med at det er trygt, relativt trygt, å gå ut i den gata jeg har bodd i i snart 20 år, på dagtid. Men at det er er utrygt her om kvelden. Og at man absolutt ikke må gå ut om natta. Det er livsfarlig.

Det er ganske latterlig - men viser bare hvordan enkelte forestiller seg Oslo uten å ha vært er på besøk på flere år.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Champis skrev: ons sep 07, 2022 1:20 am
Queenie skrev: man sep 05, 2022 9:49 pm De som frivillig velger å bosette seg i Oslo må være tilbakestående.

Kult! Du må være skikkelig smart ass, som bor et annet sted enn i Oslo lissom! Du vet, der hvor alle de tilbakestående bor.
Korrekt

Pernille

Legg inn av Pernille »

Champis skrev: ons sep 07, 2022 1:49 pm
Pernille skrev: ons sep 07, 2022 8:02 am
toyfoll skrev: ons sep 07, 2022 3:52 am Er det ikke altid sånn? Folk som bare siter hjemme og leser på nette er redd for alle steder.
Men folk som reiser og besøker steder ikke er red.
Etc, jeg var i Baghdad for et par år siden (jeg er norsk med blå øyene) fantastisk by, og jeg kjenner mange vestlige som har hvert der siste året også kvinner. 0 problem, de elsker byen.
Men for folk som bare sitter hjemme så er Baghdad et helvete på jord.
Det fins ingen 100% utrygge byer. Det finnes områder i byer som kan være utrygge. Mens en by er aldri helt utrygg hvis man vet hvor man ikke bør gå
Dette er en fjollete bagatellisering av et alvorlig problem. Det er stor forskjell på å reise til en by som turist for en kort periode og det å bo der permanent. Det har noe med eksponering og risiko å gjøre. En turist kan pakke kofferten og reise hjem når som helst, de som bor der fast har sjelden slike muligheter.

Disse sosiopatiske drittsekkene som flyr rundt og raner hverandre eller stikker hverandre med kniv ødelegger for absolutt alle. Det er også en økende trend og mye skyldes visse enkeltgrupper.

Merkelig at stort sett alle som bor i Oslo synes det er en veldig trygg by og omtrent aldri har opplevd noe trøbbel noe sted da.

De som stikker hverandre med kniv, hvorfor ødelegger de for alle?
Fordi de ødelegger nærområdene til de som bor og oppholder seg der. Det er brutalisering og forsøpling som de fleste kunne tenke seg å være foruten.

Pernille

Legg inn av Pernille »

DoktorS skrev: ons sep 07, 2022 1:55 pm Nei - det oppleves ikke som et alvorlig problem for folk i Oslo at det er en del knivstikking om dagen.
Det oppleves kanskje ikke som et alvorlig problem i Schweigaardsgate når folk på Furuset stikker hverandre ned med kniv, men jeg vil tro folk som bor på Furuset kanskje har et litt annet syn på dette.
Sist redigert av Pernille den ons sep 07, 2022 2:16 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Pernille skrev: ons sep 07, 2022 2:11 pm
DoktorS skrev: ons sep 07, 2022 1:55 pm Nei - det oppleves ikke som et alvorlig problem for folk i Oslo at det er en del knivstikking om dagen.
Det oppleves kanskje ikke som et alvorlig problem i Schweigaardsgate når folk på Furuset stikker hverandre med med kniv, men jeg vil tro folk som bor på Furuset kanskje har et litt annet syn på dette.
På generell basis kan man være rimelig sikker på at den kriminaliteten som man hører om i media ikke berører i nevneverdig grad ca 99.9% av de som bor/oppholder seg hvor denne kriminaliteten skjer.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Rainmaker skrev: ons sep 07, 2022 2:15 pm
Pernille skrev: ons sep 07, 2022 2:11 pm
DoktorS skrev: ons sep 07, 2022 1:55 pm Nei - det oppleves ikke som et alvorlig problem for folk i Oslo at det er en del knivstikking om dagen.
Det oppleves kanskje ikke som et alvorlig problem i Schweigaardsgate når folk på Furuset stikker hverandre med med kniv, men jeg vil tro folk som bor på Furuset kanskje har et litt annet syn på dette.
På generell basis kan man være rimelig sikker på at den kriminaliteten som man hører om i media ikke berører i nevneverdig grad ca 99.9% av de som bor/oppholder seg hvor denne kriminaliteten skjer.
Du tror at 99.9% ikke bryr seg filla om hva som skjer i sine nærområder? Hvor er det dere bor hen egentlig? På søppeldynga?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Pernille skrev: ons sep 07, 2022 2:29 pm
Rainmaker skrev: ons sep 07, 2022 2:15 pm
Pernille skrev: ons sep 07, 2022 2:11 pm

Det oppleves kanskje ikke som et alvorlig problem i Schweigaardsgate når folk på Furuset stikker hverandre med med kniv, men jeg vil tro folk som bor på Furuset kanskje har et litt annet syn på dette.
På generell basis kan man være rimelig sikker på at den kriminaliteten som man hører om i media ikke berører i nevneverdig grad ca 99.9% av de som bor/oppholder seg hvor denne kriminaliteten skjer.
Du tror at 99.9% ikke bryr seg filla om hva som skjer i sine nærområder? Hvor er det dere bor hen egentlig? På søppeldynga?
Nei, 99,9% blir ikke berørt i nevneverdig grad av "det som skjer".

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Pernille skrev: ons sep 07, 2022 2:11 pm
DoktorS skrev: ons sep 07, 2022 1:55 pm Nei - det oppleves ikke som et alvorlig problem for folk i Oslo at det er en del knivstikking om dagen.
Det oppleves kanskje ikke som et alvorlig problem i Schweigaardsgate når folk på Furuset stikker hverandre ned med kniv, men jeg vil tro folk som bor på Furuset kanskje har et litt annet syn på dette.
Neppe. Intervju med en ung firebarnsmor i går - f.eks. på NRK - selvsagt ubehagelig, men hun var også rask til å trekke fram alle de gode sidene på Furuset - også for barna.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»