Mathias Normann kastet ut av landslaget

Svar
HNilsen

Re: Mathias Normann kastet ut av landslaget

Legg inn av HNilsen »

Champis skrev: ons sep 07, 2022 1:25 pm
seriemester2013 skrev: ons sep 07, 2022 9:30 am
Champis skrev: ons sep 07, 2022 3:08 am


Fordi det jeg reagerer på her er dobbeltmoralen. Både i NFF og blant det norske folk. Da er det en fin måte å få fram den på. Spesielt når det gjelder Haaland, som selvsagt ingen vil miste på landslaget - om han så hadde spilt for Putin FC.
Dette må jo være å leve under en busk.
Tror du virkelig ikke Haaland hadde blitt møtt med samme forakt og krav fra både folket og beslutning fra NFF og Solbakken om at han ikke fikk spille for landslaget da?
Det er Russland som er linken, han velger å signere for en klubb der i disse tider, det hadde ikke Haaland heller overlevd som landslagspiller

Akkurat det tror jeg hva jeg vil om.
Du tror Haaland kunne signert for en russisk klubb og overlevd landslaget? Som sagt tidligere - du mangler proporsjoner.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

keizersoze skrev: ons sep 07, 2022 2:05 pm \
helvis skrev: tir sep 06, 2022 5:42 pm Propagandaen er sterk i vesten om dagen gitt.
I motsetning til i ruzzland?
At vestens medier virker ensidig så er det fordi det bare er en side.
Og her tvinges de ikke til å følge statens linje en gang.

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

Solvgutt1 skrev: tir sep 06, 2022 6:02 am
Sulfat skrev: man sep 05, 2022 10:06 pm Åhhh.... denne Normann-saken har ført til verdensrekord i whataboutism på SoMe. Forskjellene på Normann og Haaland er så åpenbare at de ikke trengs utdypes.
Jeg vil heller si at enkelte nærmer seg verdensrekord i hykleri, og det er jo gjerne ta man dekker seg med å slenge ut "whataboutism". Det er helt klart forskjeller på klubbvalgene til Normann og gulkalven, men Haaland er også en egoist som støtter sportsvaskingen av et terrorregime av egeninteresser. Det går ikke an å kritisere ham for det uten å møte voldsom motbør fra folk som skal forsvare ham, og han har i stor grad sluppet unna kritiske spørsmål fra media. Blant annet har landslaget skjermet ham.

Man kan ikke kaste alle som gjør umoralske valg ut av landslaget, og det blir naturligvis langt mer alvorlig når Normann spiller i et land som har startet krig i Europa og som Norge er i kald krig med, men det er uansett ikke til å stikke under en stol at Haaland støtter et terrorregime. At folk påpeker det handler nok om at de mener det er hykleri at mange forsvarer dette, mens de nå er fulle av moralsk indignasjon.
Å påstå at Haaland faktisk støtter et terrorregime er fullstendig lavmål.
Skal folk som er ansatt i en bedrift med eiere fra UAE, Kina, Russland etc. personlig måtte stå til rette for hvordan de forskjellige landene styres?
Kjøper du varer produsert i Kina er du egentlig med og støtter opp om dette terrorregime.
Bør Jotunansatte i Norge ha dårlig samvittighet fordi Jotun tjener grovt med penger i UAE?

Såkalt vanlige folk tar hver dag valg hvor en kan diskutere det moralske, og flere møter seg selv i døren så ofte at de bør gå rundt med konstant blåveis.

Når det gjelder Norman er det så enkelt at Russlands idiotiske angrepskrig og dokumenterte overgrep i Ukraina har medført en internasjonal boikott.
Så vidt jeg vet er det ikke en tilsvarende boikott av UAE.

helvis

Legg inn av helvis »

keizersoze skrev: ons sep 07, 2022 2:05 pm \
helvis skrev: tir sep 06, 2022 5:42 pm Propagandaen er sterk i vesten om dagen gitt.
I motsetning til i ruzzland?
At vestens medier virker ensidig så er det fordi det bare er en side.
Propagandaen er selvsagt voldsom og minst like sterk i Russland. Er vel ingen her som sier noe annet.

Thomas

Legg inn av Thomas »

Champis skrev: ons sep 07, 2022 1:24 pm
Taururu skrev: ons sep 07, 2022 9:22 am
Champis skrev: ons sep 07, 2022 3:08 am


Fordi det jeg reagerer på her er dobbeltmoralen. Både i NFF og blant det norske folk. Da er det en fin måte å få fram den på. Spesielt når det gjelder Haaland, som selvsagt ingen vil miste på landslaget - om han så hadde spilt for Putin FC.
Russland har i tillegg til å drepe mange ukrainere, sendt millioner av ukrainere på flukt. De truer med å bruke atomvåpen og er en sikkerhetstrussel for Norge og Europa. Russland er med sine handlinger og trusler en fiende, som Norge i et europeisk fellesskap sanksjonerer. Dinamo Moskva er en klubb innunder det russiske fotballforbundet. Det russiske fotballforbundet er da ikke unntatt Russland og Putins propaganda som igjen er en trussel for Norge- og Europas sikkerhet.

Jeg er heller ingen fan av enkeltklubber som har eiere som har blitt eiere, for å sportsvaske. Men å sammenligne Haaland klubbvalg med Normanns klubbvalg blir helt håpløst.

Da er vi helt uenige. Det UAE står for overgår Russland alle dager i uka.

Det er mye snakk om boikott av russisk idrett og Norges offisielle politikk rundt dette. Blir spennende å se om det påvirker Casper Ruud, og om han nå blir bedt om å trekke seg fra US Open-semifinalen, hvor han skal møte en russer...
Du er ikke god. Vi snakker om et land som truer med å utslette deler av verden med atomvåpen nesten daglig.
Men du presterer altså å mene at UAE er verre.
Veit du hva atomvåpen er, og hvor mye skade disse kan gjøre?

Jeg star for at du må være matsska. Er bare deg og han som klarer å unnskylde Russlands handlinger og trusler mot alt vesten står for

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Thomas skrev: ons sep 07, 2022 2:41 pm
Champis skrev: ons sep 07, 2022 1:24 pm
Taururu skrev: ons sep 07, 2022 9:22 am

Russland har i tillegg til å drepe mange ukrainere, sendt millioner av ukrainere på flukt. De truer med å bruke atomvåpen og er en sikkerhetstrussel for Norge og Europa. Russland er med sine handlinger og trusler en fiende, som Norge i et europeisk fellesskap sanksjonerer. Dinamo Moskva er en klubb innunder det russiske fotballforbundet. Det russiske fotballforbundet er da ikke unntatt Russland og Putins propaganda som igjen er en trussel for Norge- og Europas sikkerhet.

Jeg er heller ingen fan av enkeltklubber som har eiere som har blitt eiere, for å sportsvaske. Men å sammenligne Haaland klubbvalg med Normanns klubbvalg blir helt håpløst.

Da er vi helt uenige. Det UAE står for overgår Russland alle dager i uka.

Det er mye snakk om boikott av russisk idrett og Norges offisielle politikk rundt dette. Blir spennende å se om det påvirker Casper Ruud, og om han nå blir bedt om å trekke seg fra US Open-semifinalen, hvor han skal møte en russer...
Du er ikke god. Vi snakker om et land som truer med å utslette deler av verden med atomvåpen nesten daglig.
Men du presterer altså å mene at UAE er verre.
Veit du hva atomvåpen er, og hvor mye skade disse kan gjøre?

Jeg star for at du må være matsska. Er bare deg og han som klarer å unnskylde Russlands handlinger og trusler mot alt vesten står for
Saken med Normann må da være glassklar.
Norges landslag er underlagt UEFA, og deltar i kvaliker og turneringer organisert av UEFA.
UEFA har utestengt alle russiske lag fra flernasjonale turneringer og Russlands landslag fra turneringer i UEFAs regi.
Ergo følger man UEFA når en norsk mannsling av en fotballspiller tror han skal slippe unna med "ikke bland idrett og politikk".
Hva et par pro-russiske boter skal jodle om innpå her bryr meg midt i brunøye i den saken.
PUNKTUM.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kalle73 skrev: ons sep 07, 2022 3:14 pm
Thomas skrev: ons sep 07, 2022 2:41 pm
Champis skrev: ons sep 07, 2022 1:24 pm


Da er vi helt uenige. Det UAE står for overgår Russland alle dager i uka.

Det er mye snakk om boikott av russisk idrett og Norges offisielle politikk rundt dette. Blir spennende å se om det påvirker Casper Ruud, og om han nå blir bedt om å trekke seg fra US Open-semifinalen, hvor han skal møte en russer...
Du er ikke god. Vi snakker om et land som truer med å utslette deler av verden med atomvåpen nesten daglig.
Men du presterer altså å mene at UAE er verre.
Veit du hva atomvåpen er, og hvor mye skade disse kan gjøre?

Jeg star for at du må være matsska. Er bare deg og han som klarer å unnskylde Russlands handlinger og trusler mot alt vesten står for
Saken med Normann må da være glassklar.
Norges landslag er underlagt UEFA, og deltar i kvaliker og turneringer organisert av UEFA.
UEFA har utestengt alle russiske lag fra flernasjonale turneringer og Russlands landslag fra turneringer i UEFAs regi.
Ergo følger man UEFA når en norsk mannsling av en fotballspiller tror han skal slippe unna med "ikke bland idrett og politikk".
Hva et par pro-russiske boter skal jodle om innpå her bryr meg midt i brunøye i den saken.
PUNKTUM.
Istemmes

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Champis skrev: ons sep 07, 2022 2:45 am
Crazy Horse skrev: tir sep 06, 2022 4:54 pm
Champis skrev: tir sep 06, 2022 1:23 pm


Personlig har jeg ikke så veldig sansen for at man skal bruke landslaget og spillerne til slike markeringer. Da vil det alltid bli et spørsmål rundt hva skal vi markere mot og ikke, og så har man det spetakkelet i gang konstant. Dette ser man jo bl.a. ved BLM-markeringene etc.

At Norge prøver å kvalifisere seg til VM, ser jeg på som helt naturlig. At NFF fronter en motstand mot Qatar pga. menneskerettigheter, for så å utestenge en spiler pga. hans klubbvalg, uten å lee på øyelokket ang. Haaland sitt klubbvalg, synes jeg er ganske så hyklersk.
Personlig har jeg liten sans for spillere som angivelig pga penger velger å spille i et land som har gått til en ren imperialistisk angrepskrig mot et fredelig naboland i Europa i 2022. Dette er helt sammenlignbart med nazi Tyskland sitt angrep på Polen 1.9.1939. Det ville vel vært i orden for deg at en norsk spiller dro til Berlin mot penger i 1939 ? Russerne har voldtatt, drept, henrettet, ødelagt byer, skutt barnehager, skoler, sykehjem og boligblokker i fillebiter. De har høyst sannsynlig mange titalls tusen sivile liv på samvittigheten i en meningsløs krig som bryter med folkeretten ved siden av alvorlige krigsforbrytelser. Særforbund i idretten har boikottet russiske lag og russiske utøvere på ubestemt tid, heldigvis. Når Normann velger å spille for et lag i en fascistisk stat med så mye blod på hendene må det selvfølgelig få konsekvenser. Kan vel også ta med at Normann sitt nye hjemland har truet NATO; Europa og Norge med atomvåpen mer enn en gang. Senest i forrige uke.

Det å sammenligne Normanns valg med at City er eid av personer hjemmehørende i et land som bryter menneskerettighetene daglig er tullete. Om Norge og nordmenn skulle boikotte idretter og klubber som ikke har eiere fra vestelige demokratier kunne VM i fotball like gjerne vært et europamesterskap. At FIFA m.fl. bør vurdere hvem som får tildelt store mesterskap i fremtiden er et viktig spørsmål, men noe helt annet enn en boikott av et land som fører en folkerettsstridig og imperialistisk angrepskrig. Normann har ikke en dritt å gjøre på det norske A-landslaget. Det handler ikke om å skille idrett og politikk. Det handler om å skille idrett og forbrytelser. Forbrytelser mot folkeretten og den uskyldige ukrainske sivilbefolkning.

Tror du bør lese deg opp litt, både på mine innlegg og generelt.

Jeg ønsker ikke at vi skal boikotte klubber med ikke-vestlige eiere, tvert i mot. Hvor har du det fra? Jeg er generelt i mot de fleste former av boikott, og har særdeles lite tro på det som virkemiddel.

"City er eid av personer hjemmehørende i et land som bryter menneskerettighetene"... Snakk om bagatellisering....

Du snakker som om Normann er en aktiv deltaker i krigen.
Så du mener at det er helt i orden at det russiske herrelandslaget i fotball fikk spille VM i november - om de var kvalifisert ? Med et hjemland som vasser i blod ? Som på europeisk grunn har angrepet et naboland for å innlemme det i Russland eller under Kreml. Som har voldtatt, torturert, henrettet og drept titusener av sivile. Jaget millioner på flukt. Opprettet filtreringsleire i russisk kontrollerte områder, og som en gang i uka når ting går i mot de truer verden med atomkrig. Et slikt fascistisk land har ikke Europa opplevd makan til siden Adolf Hitler. Representanter fra et slikt land skal altså få delta i idrettsarrangement ? Helt å likestille med at Tyskland fikk delta med hakekors før utbruddet av WW2 etter angrepet på Polen (før England erklærte krig).

En fra Bodø skrev om Normann og faren her på tråden. Lar den ligge, men dømmekraften til Normann er helt på tryne. All u have to do for money Normann. Normann har like lite å gjøre på landslaget som et kvalifisert Russland har å gjøre i VM - om de var kvalifisert, noe de ikke er. Det å sammenligne UEA med Russland er tidenes skivebom.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Jeg forstår faktisk ikke hvorfor russiske utøvere får spille tennis, det er jo big bucks der, men det er det jo i alle idretter i dag.

Forventer at de i det minste har tatt offentlig avstand fra vladolf putler og krigen og at de kanskje ikke er stasjonert i ruzzland.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Jesus Kristus, den ene videoen russerne lager er kleinere enn den andre


Champis

Legg inn av Champis »

Solvgutt1 skrev: ons sep 07, 2022 1:57 pm
Champis skrev: ons sep 07, 2022 1:24 pm


Da er vi helt uenige. Det UAE står for overgår Russland alle dager i uka.
Vil du utdype dette?

Det UAE står for mtp. menneskerettigheter er noe av det aller verste man finner i verden, langt verre enn Russland.

Champis

Legg inn av Champis »

Tjaaah skrev: ons sep 07, 2022 2:24 pm
Champis skrev: ons sep 07, 2022 1:53 pm Hva er det jeg ikke skjønner?
At dette med Haaland, City og eierne er et tema som ofte blir tatt opp og diskutert.

Vi gjør det faktisk akkurat nå.

Synes ikke akkurat det. Det kan ikke sammenlignes med denne saken i det hele tatt og kan dermed ikke dras opp i dette tilfellet i følge de fleste her inne. Jeg finner det merkelig.

Champis

Legg inn av Champis »

HNilsen skrev: ons sep 07, 2022 2:25 pm
Champis skrev: ons sep 07, 2022 1:25 pm
seriemester2013 skrev: ons sep 07, 2022 9:30 am
Dette må jo være å leve under en busk.
Tror du virkelig ikke Haaland hadde blitt møtt med samme forakt og krav fra både folket og beslutning fra NFF og Solbakken om at han ikke fikk spille for landslaget da?
Det er Russland som er linken, han velger å signere for en klubb der i disse tider, det hadde ikke Haaland heller overlevd som landslagspiller

Akkurat det tror jeg hva jeg vil om.
Du tror Haaland kunne signert for en russisk klubb og overlevd landslaget? Som sagt tidligere - du mangler proporsjoner.

Det kan jeg ikke si noe sikkert om. Men ja, jeg tro det hade vært veldig mye større for at han hadde fått fortsette på landslaget da. Man merket jo at NFF hadde en viss tvil rundt hva de skulle gjøre med Normann også.

Champis

Legg inn av Champis »

Kverulanten skrev: ons sep 07, 2022 2:30 pm
Solvgutt1 skrev: tir sep 06, 2022 6:02 am
Sulfat skrev: man sep 05, 2022 10:06 pm Åhhh.... denne Normann-saken har ført til verdensrekord i whataboutism på SoMe. Forskjellene på Normann og Haaland er så åpenbare at de ikke trengs utdypes.
Jeg vil heller si at enkelte nærmer seg verdensrekord i hykleri, og det er jo gjerne ta man dekker seg med å slenge ut "whataboutism". Det er helt klart forskjeller på klubbvalgene til Normann og gulkalven, men Haaland er også en egoist som støtter sportsvaskingen av et terrorregime av egeninteresser. Det går ikke an å kritisere ham for det uten å møte voldsom motbør fra folk som skal forsvare ham, og han har i stor grad sluppet unna kritiske spørsmål fra media. Blant annet har landslaget skjermet ham.

Man kan ikke kaste alle som gjør umoralske valg ut av landslaget, og det blir naturligvis langt mer alvorlig når Normann spiller i et land som har startet krig i Europa og som Norge er i kald krig med, men det er uansett ikke til å stikke under en stol at Haaland støtter et terrorregime. At folk påpeker det handler nok om at de mener det er hykleri at mange forsvarer dette, mens de nå er fulle av moralsk indignasjon.
Å påstå at Haaland faktisk støtter et terrorregime er fullstendig lavmål.
Skal folk som er ansatt i en bedrift med eiere fra UAE, Kina, Russland etc. personlig måtte stå til rette for hvordan de forskjellige landene styres?
Kjøper du varer produsert i Kina er du egentlig med og støtter opp om dette terrorregime.
Bør Jotunansatte i Norge ha dårlig samvittighet fordi Jotun tjener grovt med penger i UAE?

Såkalt vanlige folk tar hver dag valg hvor en kan diskutere det moralske, og flere møter seg selv i døren så ofte at de bør gå rundt med konstant blåveis.

Når det gjelder Norman er det så enkelt at Russlands idiotiske angrepskrig og dokumenterte overgrep i Ukraina har medført en internasjonal boikott.
Så vidt jeg vet er det ikke en tilsvarende boikott av UAE.

Dette har du ikke skjønt mye av. Det er forskjell på å ha eiere fra de statene og være eid av selve staten! Enorm forskjell!

Og at du samtidig da mener at Normann skal stå til ansvar for hva Russland gjør, er jo helt hinsides!

Haha, fantastisk ironisk at du snakker om folk som snakker om moral og får svingdøra i fleisen :lol: :lol:

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Champis skrev: ons sep 07, 2022 4:12 pm
Kverulanten skrev: ons sep 07, 2022 2:30 pm
Solvgutt1 skrev: tir sep 06, 2022 6:02 am
Dette har du ikke skjønt mye av. Det er forskjell på å ha eiere fra de statene og være eid av selve staten! Enorm forskjell!

Og at du samtidig da mener at Normann skal stå til ansvar for hva Russland gjør, er jo helt hinsides!
Han er ikke ansvarlig for hva russland gjør, men han er ansvarlig for å mota blodpenger fra skrekk-veldet og sånn sett godta handlingene deres.

Det er mer enn nok til å bli tuppet ut fra landlaget på livstid.

Kan aldri tenke meg han får spille i Norge igjen.

Kanskje blir navnet hans i fremtiden like beryktet og kjent i verden som Quisling?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Champis skrev: ons sep 07, 2022 4:02 pm
Solvgutt1 skrev: ons sep 07, 2022 1:57 pm
Champis skrev: ons sep 07, 2022 1:24 pm


Da er vi helt uenige. Det UAE står for overgår Russland alle dager i uka.
Vil du utdype dette?

Det UAE står for mtp. menneskerettigheter er noe av det aller verste man finner i verden, langt verre enn Russland.
Det er ikke en utdypning, men en omformulering av samme påstand. Russland har trolig drept over 100.000 sivile i Ukraina. De har systematisk voldtatt, torturert og drept sivile, kvinner og barn. De fengsler og dreper russere som uttaler seg kritisk mot krigen, og truer nasjoner som støtter Russland med atomkrig. Hva er det UAE gjør som er langt verre enn det?

Champis

Legg inn av Champis »

Thomas skrev: ons sep 07, 2022 2:41 pm
Champis skrev: ons sep 07, 2022 1:24 pm
Taururu skrev: ons sep 07, 2022 9:22 am

Russland har i tillegg til å drepe mange ukrainere, sendt millioner av ukrainere på flukt. De truer med å bruke atomvåpen og er en sikkerhetstrussel for Norge og Europa. Russland er med sine handlinger og trusler en fiende, som Norge i et europeisk fellesskap sanksjonerer. Dinamo Moskva er en klubb innunder det russiske fotballforbundet. Det russiske fotballforbundet er da ikke unntatt Russland og Putins propaganda som igjen er en trussel for Norge- og Europas sikkerhet.

Jeg er heller ingen fan av enkeltklubber som har eiere som har blitt eiere, for å sportsvaske. Men å sammenligne Haaland klubbvalg med Normanns klubbvalg blir helt håpløst.

Da er vi helt uenige. Det UAE står for overgår Russland alle dager i uka.

Det er mye snakk om boikott av russisk idrett og Norges offisielle politikk rundt dette. Blir spennende å se om det påvirker Casper Ruud, og om han nå blir bedt om å trekke seg fra US Open-semifinalen, hvor han skal møte en russer...
Du er ikke god. Vi snakker om et land som truer med å utslette deler av verden med atomvåpen nesten daglig.
Men du presterer altså å mene at UAE er verre.
Veit du hva atomvåpen er, og hvor mye skade disse kan gjøre?

Jeg star for at du må være matsska. Er bare deg og han som klarer å unnskylde Russlands handlinger og trusler mot alt vesten står for

Gleder meg til å se deg linke til hvor jeg unnskylder Russlands handlinger! Det blir stas.

Hehe, du avslører hvert fall at du ikke har lest så veldig mange av mine innlegg. Matsska hater Haaland. Jeg digger Haaland, og jeg bryr meg ikke et fnugg om at han gikk til City.

Champis

Legg inn av Champis »

Kalle73 skrev: ons sep 07, 2022 3:14 pm
Thomas skrev: ons sep 07, 2022 2:41 pm
Champis skrev: ons sep 07, 2022 1:24 pm


Da er vi helt uenige. Det UAE står for overgår Russland alle dager i uka.

Det er mye snakk om boikott av russisk idrett og Norges offisielle politikk rundt dette. Blir spennende å se om det påvirker Casper Ruud, og om han nå blir bedt om å trekke seg fra US Open-semifinalen, hvor han skal møte en russer...
Du er ikke god. Vi snakker om et land som truer med å utslette deler av verden med atomvåpen nesten daglig.
Men du presterer altså å mene at UAE er verre.
Veit du hva atomvåpen er, og hvor mye skade disse kan gjøre?

Jeg star for at du må være matsska. Er bare deg og han som klarer å unnskylde Russlands handlinger og trusler mot alt vesten står for
Saken med Normann må da være glassklar.
Norges landslag er underlagt UEFA, og deltar i kvaliker og turneringer organisert av UEFA.
UEFA har utestengt alle russiske lag fra flernasjonale turneringer og Russlands landslag fra turneringer i UEFAs regi.
Ergo følger man UEFA når en norsk mannsling av en fotballspiller tror han skal slippe unna med "ikke bland idrett og politikk".
Hva et par pro-russiske boter skal jodle om innpå her bryr meg midt i brunøye i den saken.
PUNKTUM.

"Pro-russiske boter".... Fin måte å diskutere på - herlig nivå.

Jeg synes det er merkelig at du ikke ser forskjellen på russiske landslag og en individuell spillers klubbvalg. Deg om det. Så har man jo valgt å utestenge russiske lag, så det rammes jo Normann uansett av. At det skal ha noe å si for spill for det norske landslaget ser ikke jeg verdien av.

Regner med at du også mener Ruud bør boikotte semifinalen i US Open, da idrettsforbundet har vært såpass klar på boikott av russiske idrettsutøvere.

Champis

Legg inn av Champis »

Crazy Horse skrev: ons sep 07, 2022 3:35 pm
Champis skrev: ons sep 07, 2022 2:45 am
Crazy Horse skrev: tir sep 06, 2022 4:54 pm

Personlig har jeg liten sans for spillere som angivelig pga penger velger å spille i et land som har gått til en ren imperialistisk angrepskrig mot et fredelig naboland i Europa i 2022. Dette er helt sammenlignbart med nazi Tyskland sitt angrep på Polen 1.9.1939. Det ville vel vært i orden for deg at en norsk spiller dro til Berlin mot penger i 1939 ? Russerne har voldtatt, drept, henrettet, ødelagt byer, skutt barnehager, skoler, sykehjem og boligblokker i fillebiter. De har høyst sannsynlig mange titalls tusen sivile liv på samvittigheten i en meningsløs krig som bryter med folkeretten ved siden av alvorlige krigsforbrytelser. Særforbund i idretten har boikottet russiske lag og russiske utøvere på ubestemt tid, heldigvis. Når Normann velger å spille for et lag i en fascistisk stat med så mye blod på hendene må det selvfølgelig få konsekvenser. Kan vel også ta med at Normann sitt nye hjemland har truet NATO; Europa og Norge med atomvåpen mer enn en gang. Senest i forrige uke.

Det å sammenligne Normanns valg med at City er eid av personer hjemmehørende i et land som bryter menneskerettighetene daglig er tullete. Om Norge og nordmenn skulle boikotte idretter og klubber som ikke har eiere fra vestelige demokratier kunne VM i fotball like gjerne vært et europamesterskap. At FIFA m.fl. bør vurdere hvem som får tildelt store mesterskap i fremtiden er et viktig spørsmål, men noe helt annet enn en boikott av et land som fører en folkerettsstridig og imperialistisk angrepskrig. Normann har ikke en dritt å gjøre på det norske A-landslaget. Det handler ikke om å skille idrett og politikk. Det handler om å skille idrett og forbrytelser. Forbrytelser mot folkeretten og den uskyldige ukrainske sivilbefolkning.

Tror du bør lese deg opp litt, både på mine innlegg og generelt.

Jeg ønsker ikke at vi skal boikotte klubber med ikke-vestlige eiere, tvert i mot. Hvor har du det fra? Jeg er generelt i mot de fleste former av boikott, og har særdeles lite tro på det som virkemiddel.

"City er eid av personer hjemmehørende i et land som bryter menneskerettighetene"... Snakk om bagatellisering....

Du snakker som om Normann er en aktiv deltaker i krigen.
Så du mener at det er helt i orden at det russiske herrelandslaget i fotball fikk spille VM i november - om de var kvalifisert ? Med et hjemland som vasser i blod ? Som på europeisk grunn har angrepet et naboland for å innlemme det i Russland eller under Kreml. Som har voldtatt, torturert, henrettet og drept titusener av sivile. Jaget millioner på flukt. Opprettet filtreringsleire i russisk kontrollerte områder, og som en gang i uka når ting går i mot de truer verden med atomkrig. Et slikt fascistisk land har ikke Europa opplevd makan til siden Adolf Hitler. Representanter fra et slikt land skal altså få delta i idrettsarrangement ? Helt å likestille med at Tyskland fikk delta med hakekors før utbruddet av WW2 etter angrepet på Polen (før England erklærte krig).

En fra Bodø skrev om Normann og faren her på tråden. Lar den ligge, men dømmekraften til Normann er helt på tryne. All u have to do for money Normann. Normann har like lite å gjøre på landslaget som et kvalifisert Russland har å gjøre i VM - om de var kvalifisert, noe de ikke er. Det å sammenligne UEA med Russland er tidenes skivebom.

Åja, jeg visste ikke at Normann spilte for det russiske landslaget. Beklager, da har jeg tatt feil og legger meg flat.

Dinamo Moskva er for øvrig utestengt fra europeiske turneringer, så det du hyler om her er det vel ingen grunn til.

Champis

Legg inn av Champis »

kytec skrev: ons sep 07, 2022 3:37 pm Jeg forstår faktisk ikke hvorfor russiske utøvere får spille tennis, det er jo big bucks der, men det er det jo i alle idretter i dag.

Forventer at de i det minste har tatt offentlig avstand fra vladolf putler og krigen og at de kanskje ikke er stasjonert i ruzzland.

Det kreves ikke at de tar avstand fra krigen for at de skal få spille, nei.

Champis

Legg inn av Champis »

kytec skrev: ons sep 07, 2022 4:19 pm
Champis skrev: ons sep 07, 2022 4:12 pm
Kverulanten skrev: ons sep 07, 2022 2:30 pm
Dette har du ikke skjønt mye av. Det er forskjell på å ha eiere fra de statene og være eid av selve staten! Enorm forskjell!

Og at du samtidig da mener at Normann skal stå til ansvar for hva Russland gjør, er jo helt hinsides!
Han er ikke ansvarlig for hva russland gjør, men han er ansvarlig for å mota blodpenger fra skrekk-veldet og sånn sett godta handlingene deres.

Det er mer enn nok til å bli tuppet ut fra landlaget på livstid.

Kan aldri tenke meg han får spille i Norge igjen.

Kanskje blir navnet hans i fremtiden like beryktet og kjent i verden som Quisling?

Hehe, jeg har forstått at mange nordmenn har tatt for mye Møllers tran rundt dette :) Du må gjerne få mene at han må tuppes ut fordi han mottar blodpenger fra Russland, men da synes jeg det er ufattelig merkelig hvis du ikke mener det om Haaland også. For der kommer pengene direkte fra staten selv.

Champis

Legg inn av Champis »

Solvgutt1 skrev: ons sep 07, 2022 4:21 pm
Champis skrev: ons sep 07, 2022 4:02 pm
Solvgutt1 skrev: ons sep 07, 2022 1:57 pm

Vil du utdype dette?

Det UAE står for mtp. menneskerettigheter er noe av det aller verste man finner i verden, langt verre enn Russland.
Det er ikke en utdypning, men en omformulering av samme påstand. Russland har trolig drept over 100.000 sivile i Ukraina. De har systematisk voldtatt, torturert og drept sivile, kvinner og barn. De fengsler og dreper russere som uttaler seg kritisk mot krigen, og truer nasjoner som støtter Russland med atomkrig. Hva er det UAE gjør som er langt verre enn det?

Som Klaumb allerede har påpekt et par ganger, så er også UAE ansvarlig for minst det samme antall liv i krigen de deltar i, samt en hungersnød verden sjelden har sett maken til. I tillegg til dette, så er alt de står for mtp. menneskerettigheter en del verre en det Russland står for, og det påvirker en vanvittig mengde mennesker. Ikke bare i år, i fjor eller neste år, men gjennom generasjoner.

Thomas

Legg inn av Thomas »

Champis skrev: ons sep 07, 2022 4:29 pm
Thomas skrev: ons sep 07, 2022 2:41 pm
Champis skrev: ons sep 07, 2022 1:24 pm


Da er vi helt uenige. Det UAE står for overgår Russland alle dager i uka.

Det er mye snakk om boikott av russisk idrett og Norges offisielle politikk rundt dette. Blir spennende å se om det påvirker Casper Ruud, og om han nå blir bedt om å trekke seg fra US Open-semifinalen, hvor han skal møte en russer...
Du er ikke god. Vi snakker om et land som truer med å utslette deler av verden med atomvåpen nesten daglig.
Men du presterer altså å mene at UAE er verre.
Veit du hva atomvåpen er, og hvor mye skade disse kan gjøre?

Jeg star for at du må være matsska. Er bare deg og han som klarer å unnskylde Russlands handlinger og trusler mot alt vesten står for

Gleder meg til å se deg linke til hvor jeg unnskylder Russlands handlinger! Det blir stas.

Hehe, du avslører hvert fall at du ikke har lest så veldig mange av mine innlegg. Matsska hater Haaland. Jeg digger Haaland, og jeg bryr meg ikke et fnugg om at han gikk til City.
Jeg unner ikke dere tosidere/putinsympatisører en dritt.

Du hopper glatt over påstandene dine om at UAE er verre enn Russland.
Vi snakker om nabolandet vårt som truer oss med atomvåpen for fæn. Likevel mener du UAE er verre...
Go figure

Champis

Legg inn av Champis »

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/O8 ... vi-sluppet

Jeg regnet med at Welhaven kom til å være på denne ballen - hvilken bombe....

Det han allikevel viser i denne kronikken, er faktisk en god del av det jeg er inne på. Han forfekter idrettens boikott av Russland og snakker om det moralske aspektet ved russernes deltakelse - men klarer faktisk å unngå å mene at Ruud bør boikotte semifinalen. Og da blir spørsmålet hvorfor? Hvorfor skal ikke Ruud bli fortalt at han bør boikotte denne kampen når norsk idrett har gått så kraftig ut mot alt som har med Russland å gjøre. Det er ikke lov å møte russiske landslag eller russiske lag, men han kan spille mot en russer.

Igjen - jeg har ingen tro på at "dommen" Normann fikk nødvendigvis ville vært lik uansett hvilken utøver det er snakk om.

Champis

Legg inn av Champis »

Thomas skrev: ons sep 07, 2022 4:43 pm
Champis skrev: ons sep 07, 2022 4:29 pm
Thomas skrev: ons sep 07, 2022 2:41 pm

Du er ikke god. Vi snakker om et land som truer med å utslette deler av verden med atomvåpen nesten daglig.
Men du presterer altså å mene at UAE er verre.
Veit du hva atomvåpen er, og hvor mye skade disse kan gjøre?

Jeg star for at du må være matsska. Er bare deg og han som klarer å unnskylde Russlands handlinger og trusler mot alt vesten står for

Gleder meg til å se deg linke til hvor jeg unnskylder Russlands handlinger! Det blir stas.

Hehe, du avslører hvert fall at du ikke har lest så veldig mange av mine innlegg. Matsska hater Haaland. Jeg digger Haaland, og jeg bryr meg ikke et fnugg om at han gikk til City.
Jeg unner ikke dere tosidere/putinsympatisører en dritt.

Du hopper glatt over påstandene dine om at UAE er verre enn Russland.
Vi snakker om nabolandet vårt som truer oss med atomvåpen for fæn. Likevel mener du UAE er verre...
Go figure

Jeg gleder meg fortsatt til du skal linke til hvor jeg har unnskyldt Russlands handlinger? Jeg regner ikke med å få noe svar her, og tipper at du fader ganske kjapt ut av tråden...

Champis

Legg inn av Champis »

Alle som mener denne saken er glassklar - hvordan tenker man rundt det å signere spillere fra Russland til norske klubber?

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Ja-ja.
Noe må en vel diskutere når man først her inne.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Champis skrev: ons sep 07, 2022 4:42 pm
Solvgutt1 skrev: ons sep 07, 2022 4:21 pm
Champis skrev: ons sep 07, 2022 4:02 pm


Det UAE står for mtp. menneskerettigheter er noe av det aller verste man finner i verden, langt verre enn Russland.
Det er ikke en utdypning, men en omformulering av samme påstand. Russland har trolig drept over 100.000 sivile i Ukraina. De har systematisk voldtatt, torturert og drept sivile, kvinner og barn. De fengsler og dreper russere som uttaler seg kritisk mot krigen, og truer nasjoner som støtter Russland med atomkrig. Hva er det UAE gjør som er langt verre enn det?

Som Klaumb allerede har påpekt et par ganger, så er også UAE ansvarlig for minst det samme antall liv i krigen de deltar i, samt en hungersnød verden sjelden har sett maken til. I tillegg til dette, så er alt de står for mtp. menneskerettigheter en del verre en det Russland står for, og det påvirker en vanvittig mengde mennesker. Ikke bare i år, i fjor eller neste år, men gjennom generasjoner.
Står Emiratene virkelig bak så mange dødsfall gjennom sin deltakelse i en multinasjonal koalisjon som har vestlig støtte?

Du er klar over at det er et forsøk på å styrte regjeringen fra en terrororganisasjon som vil innføre strenge muslimske regler og å sende kvinnene tilbake til middelalderen Emiratene er med på å forsøke å forhindre?

Emiratene og Saudi-Arabia pøser inn penger til nødhjelp i landet. Samtidig som de sammen med bl.a. USA og Storbritannia kjemper mot disse strengt muslimske opprørerne.

Jeg sier ikke at Saudi-Arabia og Emiratene er drømmenasjoner, men å anklage Emitratene for å være den store stygge ulven i Jemen er skivebom.

Klaumb

Legg inn av Klaumb »

Er jo et lite paradoks at Russiske medier nå har fått noe å skrive om pga utkastelsen. Ser man i alle fall har fått argumenter på hvor "dumme" vi er som bygger opp under den "alle mot Russland" holdningen Putin selger inn i propagandaen sin hver dag. De henviser til idrettens verdier om at politikk og idrett ikke skal blandes. Så vet jo alle vi at Russland er et av landene som bevisst bruker idretten aktivt politisk slik vi ser i mange andre land, men det endrer ikke det faktumet at denne utkastelsen av landslaget har bidratt til at Russiske medier som neppe hadde viet Normann mye spalteplass ellers plutselig har skrevet masse om han og hvordan denne delen av verden bryter med idrettens prinsipper.

Akkurat som man har sett Qatar bruke Haaland sin overgang til Manchester City aktivt i sin propaganda også. Det ble jo saker spunnet opp fra Qatar som gikk viralt internasjonalt, men som hadde opphav i denne saken her: https://dohanews.co/norwegian-striker-j ... -in-qatar/ som igjen understreker betydningen Haaland sin overgang har politisk for disse regimene. Er jo en gavepakke til både Qatar og Emiratene.

Malm
Innlegg: 169

Legg inn av Malm »

Fotball er de mindre begavedes idrett. Samt de med dårlig kondis.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»