Skøytesesongen 2022/2023

Svar
Puttemans
Innlegg: 2460

Re: Skøytesesongen 2022/2023

Legg inn av Puttemans »

CrazyHorse skrev: tor mar 02, 2023 9:48 pm
Puttemans skrev: tor mar 02, 2023 9:46 pm
CrazyHorse skrev: tor mar 02, 2023 9:38 pm Lagsprint er vel den minst prestisjefylte øvelsen under VM , men med Canada , USA og Kina på pallen er det allerede 8 nasjoner med medaljer i dette mesterskapet etter bare 3 øvelser
Men likevel milevis foran fellesstart idrettslig sett.
Holder fellesstart utenfor . Ikke uten grunn det heter hurtigløp på skøyter , speedskating og eisschnellauf.
Holder også fellesstart utenfor. Har null og niks med hurtigløp på skøyter å gjøre.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Bronse til Norge på lagsprinten.

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Lagsprint er forsåvidt en underholdende øvelse , men så lenge den ikke er en OL-gren blir satsingen og spesialiseringen hos de enkelte nasjoner deretter . Ser gjerne at den kunne erstattet fellesstart i OL ,selv om det neppe er realistisk med de som styrer skøytesporten i IOC for øyeblikket.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Ellers stemmer jeg for konstant tilstedeværelse av Stavangers store skøytekvinne i kommentatorboksen.

Nightwish

Legg inn av Nightwish »

Puttemans skrev: tor mar 02, 2023 10:07 pm Ellers stemmer jeg for konstant tilstedeværelse av Stavangers store skøytekvinne i kommentatorboksen.
Hun er bra. Viasat har blitt damekanalen med Hege Bøkko og Mia Becker på "indre bane."

Rocambole

Legg inn av Rocambole »

Etter 3000d: I par2 overrasket Sofie Karoline Haugen positivt med sine 4.09.61, hvilket var 2 sek bedre enn hennes sesongbeste fra Calgary. Etter fire par lå hun fortsatt helt opp på andreplass, bak junior Horikawa (JPN) som etter et pent løp på 4.02 perset med over 2 sek og leverte en søknad til topp6. Sofie var også den av de 8 første løperne som forbedret seg mest fra vc2 i Hrv (estimert med 3sek tillegg for de som da gikk i gruppeB), nærmere bestemt med hele 6 sek. Samlet sett indikerte tidene fra de 4 første parene at forholdene nå så ut til å være en tanke dårligere enn under vc2. Jeg justerte dermed min prediksjon av de beste løperne opp ett sekund, herunder til 3.56.0 på Schouten og 3.56.8 på Wiklund.

I par5 presterte Schouten et klokkejevnt løp inn til 3.57.40. Opplagt et sterkt løp og i det minste medalje, kanskje også gull, men like fullt innen rimelig skuddhold for i hvert fall Ragne. Dette var ikke Schouten på sitt ALLER ypperste.

I par6 fikk europamester R-deJong mindre formstigning enn forventet etter sitt svake løp i vc6 i Polen, og hennes lave 4.02, på samme sekund som Horikawa, var opplagt ingen medaljesøknad.

I par8, Wiklund vs. Maltais, åpnet canadieren friskt uten at Ragne lot dette forstyrre sitt løpsopplegg. Ragne så meget konfident ut i skøytestil og kontrafei, men var marsjfarten høy nok til at hun kunne ha nok å gå på før de to siste rundene til Schouten? Jeg forholdt meg tvilende til så og holdt mine forhåpninger i pessimistisk sjakk. Ragne holdt marsjfart på litt under 31 hele veien til to runder før mål. Hun passerte da 0,83 sek foran Schouten, med sin siste rundetid på 30.96, opp kun 0,13 sek fra runden før, men like fullt et LITE svakhetstegn. Fra min erindring av Ragnes distanseprofil denne sesongen gikk hun gjerne opp et lite halvsekund på nest siste runde og ytterligere et drøyt halvsekund på sisterunden der hun nå også hadde ulempen av siste ytre med melkesyrede ben. Med 31.3+32.0 på de to siste rundene, ville hun havne kloss bak Schouten, nærmere bestemt 0,06 sek bak. Jeg holdt det fortsatt som mest sannsynlig at oppgaven ville vise seg bittelitt for tøff – og ditto irriterende – for vår kvinne.

Ragnes nest siste runde ble løpets avgjørende og desidert mest nervepirrende. Jeg henfalt til å se vel så meget på den grønne rubrikken som viste forspranget til Schouten nederst til høyre i tv-ruten, som på Ragne selv. Schouten hadde 31.18 på denne runden, og det var ikke realistisk at Ragne kunne matche dette, så det var bare et tidsspørsmål før den grønne rubrikks forsprang var redusert fra 0,8 sek til 0,7 sek og meget mulig til enda mindre litt senere uti runden. Men hva i all verden? Grønnrubrikken virket LÅST FAST på et forsprang på 0,8 sek! Hadde datagrafikken GÅTT I STÅ? Og hvorfor i svarteste skulle den svikte akkurat NÅ, i den avgjørende stund der det handlet om eventuelt norsk SKØYTEGULL?

Vi vet jo av erfaring at grønnrubrikken ikke alltid er helt til å stole på, og må tas med en sober klype salt som annet enn en pekepinn. Men hadde den nå gått helt i vranglås, på dette kritiske øyeblikk i tv-sendingen?? Når jeg innimellom kikket på Ragne selv, så hun fortsatt gledelig fresh ut, så jeg tillot meg å tro på at grønnrubrikken fortsatt var tilnærmet troverdig, altså at Ragne maktet å HOLDE nestsiste-runden til Schouten! Med fortsatt grønnrubrikk-forsprang på 0,8 sek på slutten av vekslingssiden tillot jeg meg for første gang i løpet å tro på at Ragne faktisk SLÅR Schouten og dermed tukter den i mine øyne fremste gullfavoritten!

Når klokken ringer, får vi omsider tallsyn for grønne datasagn. Ragne har nå prestert en rundetid på 31.10, faktisk BEDRE (0,08 sek) enn Schoutens rundetid (!), opp kun 0,17 sek fra runden foran. Ragne klarer seg nå med en sisterunde på 32.14, dvs. at hun kan tillate seg å gå opp 1,04 sek på sisterunden. Dette MÅ hun da klare, selv med siste ytre !?!

På siste vekslingsside viser så grønnrubrikken, under over under, at hun ØKER forspranget til 0,9 sek og hun virker FORTSATT rimelig fresh! Dette MÅ da gå veien, med mindre grønngrafikken har gått helt i surr! Og Ragne karrer seg greit gjennom siste ytre, og synes å være bevisst om forspranget slik at hun ikke tar noen unødige sjanser og holder seg betryggende unna svingklossene. På oppløpssiden er saken biff. Riktignok reduseres forspranget helt ned til 0,54 sek i løpet av de siste 200m, men hun har klart den primære oppgaven: Å slå Schouten. Et høylydt HURRA i tv-stolen, om enn en smule avmålt, vel vitende om at distansen ikke er slutt før den er slutt.

Og sluttiden er også ytterst anstendig, helt på merket av min justerte prediksjon for Ragne til 3.56.8. Nå anser jeg hennes gullsjanser til 90%, og der 10-prosenten primært skyldes paranoiaen om hva Beune kan finne på i par9 mot Sablikova.

Beune åpner som ventet hardere enn Ragne og etter 2,5 runder passerer hun sekundet foran Ragne, med rundetid 30.57, samtidig som stayer Sabli har utlignet farten med sine 30.59 og passerer kun tidelen bak Ragne. Dette ser skikkelig skummelt ut! Men ved neste passering må Beune helt opp i rundetid 31.05, samtidig som heller ikke Sabli klarer holde farten og må slippe seg opp til rundetid 31.11. Dermed virker det ytterst usannsynlig at paret kan matche Ragne, hvilket blir endelig bekreftet to runder senere.

Så er det bare det canadiske finaleparet igjen, Weidemann vs. Blondin. Maltais presterte overraskende godt i par med Ragne og gikk inn til 3.59.88. Kunne det være at også de to presumptivt sterkeste canadierne, herunder spesielt Weide, hadde truffet perfekt med toppformen? Og Weide SLO trass alt Ragne i vc2 i Hrv da hun gikk inn til 3.57.70…
Men allerede etter 2,5 runder var det klart at Blondin ikke var noen trussel, og etter 4,5 runder ble det definitivt klart at heller ikke Weide var det. Som forutspådd ble ikke finaleparet noe stort par.

GRATULERER RAGNE WIKLUND
, av vikingætt, for vellykket erobring av den verdensmestrende gullskatten fra den nederlendige stormakt på isen!

Rocambole

Legg inn av Rocambole »

Etter 5000h: Jeg predikerte et bronseløp på 6.12 med Bosker som fremste kandidat, men siden 3000d indikerte litt dårligere forhold enn forventet, var det naturlig å oppjustere dette til i beste fall 6.13.

I par1 gikk SLP inn til akseptable 6.21, hans nåværende form tatt i betraktning, mens makker Bloemen fremstod helt ute av form og spaserte inn rett under 6.29. I par3 gikk Bosker så inn til 6.15 etter en sterk avslutning, men det virket merkelig at han fremstod så storfornøyd med sitt løp siden jeg selv hadde forventet ham et par sekunder bedre. I par4 leverte så oldtimer Bergsma varene til 6.13.51, en opplagt sterk bronsesøknad. I par5 åpnet vår egen Henriksen ambisiøst, men det ble tidlig klart at toppformen ikke var inne. Hans 6.24 var definitivt et stykke under pari, men erfaringsvis svinger prestasjonene til juniores en del. Med unntak av Bergsma var det ingen av løpene i de fem parene før vanning som fortjente synderlig kryss i margen.

USA-par6, Dawson vs. Cepuran, tilsa héller ingen spandabel konfetti med sine labre sluttider på 6.26. I vc2-form, der Engebråten ble nr.3 på 6.09 i Hrv, ville han opplagt vært en sterk medaljekandidat i par7 i Eitrems fravær. Men som fryktet er astmaen fortsatt ikke under kontroll etter passering 3000m, og med hans 6.22 sluknet vårt siste medaljehåp.

I par8 kom så gullkandidat Ghiotto, den eneste reelle utfordrer til Roest i Eitrems fravær. Ingen skal beskylde den charmante italiener for ikke å satse på gull. Han holdt seg på 28-tallet i rundetid inntil passering 3000m, og jeg næret et håp om at noe magisk kunne skje. 29.0 i snitt på de siste 5 rundene ville gi 6.05 i sluttid, hvilket ville bli en hard nøtt å knekke for Roest i paret etter. Men Ghio ble for hissig på grøten, trass i at trener Marchetto forsøkte å roe ham, og sprakk såvidt meget opp at han ikke oppnådde en bedre sluttid enn 6.11.

I par9 var det dermed duket for at Roest kunne sikre seg gullet gjennom en kontrollert parademarsj, hvilket også skjedde. Roest la klokelig marsjfarten på rundt 29.0 som med 19 i åpning gir 6.07 i sluttid. Trass i en relativt moderat marsjfart evnet ikke Roest å oppnå bedre enn 6.08.94, etter å ha gått opp 0,6 sek på sisterunden og være tydelig preget etter løpet. Dette var et godt stykke unna Roest på sitt aller beste, og HVIS Eitrem ikke hadde blitt syk ville han høyst sannsynlig ha tuktet Roest ganske greit. Det kan også være at utfallet av distansen ville ha blitt et annet hvis Ghiotto hadde trukket Roest i par, eller gått etter Roest, eller lagt seg på en mindre ambisiøs marsjfart. Roest var nok litt preget av nervene, men siden konkurransen nå ble slappere enn forventet og han fikk gullet litt servert på sølvfat, presterte han mer enn tilstrekkelig til å sikre seg sitt første individuelle gull i e-vm eller OL. Rent saklig sett bør vi nok unne Roest dette gullet siden han har hatt litt stang-ut mht. å treffe toppformen i e-mesterskap der han gjennom sesongen som helhet har fremstått som den beste på distansen, i hvert fall mht. hans toppnivå.

Samlet sett ble dette en lite imponerende 5000 der det var langt flere løpere som presterte under rimelige forventninger enn over. Det primære unntaket var Swings som innkasserte bronsemedaljen med en lav 6.13 i et krevende par mot Roest.

Samlet sett var de norske prestasjonene under pari kurs, men vi kan i det minste glede oss over at reserven SLP mer enn innfridde ved å bli beste nordmann. Vi kan stole på at SLP er i rute før lagtempoen, og hans noe flatterende 7.plass bør også tjene som inspirasjon til å ta nok en sesong med full satsing og VM i Inzell i sikte.

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Inzell neste år altså. Da er det vel ordentlig VM? 500-5000-1500-10000 ? eller har de byttet til 3000-5000?

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

JohnTiger skrev: fre mar 03, 2023 11:53 am Inzell neste år altså. Da er det vel ordentlig VM? 500-5000-1500-10000 ? eller har de byttet til 3000-5000?
All round med de klassiske distansene 500 - 1500 - 5000 -og 10000 m (5000 for damene ), slik det har vært arrangert i offisiell regi siden 1893

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Tyskland mot Norge i førstepar på lagtempo . Tyskland stiller uten Pechstein for første gang siden reformasjonen

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Bra løp av de norske hvis en ser hva de har gjort før i sesongen

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Nederland så for en gangs skyld ut som et LAG og da går de inn til seier . Hjelper sikkert også at laget var uten løpere fra Jumbo/Visma -teamet

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Var det Ritsma som var i bildet der? Fått seg nytt hår?

Nederland disket.

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

Hvorfor er de disket?

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Guttorm123 skrev: fre mar 03, 2023 7:30 pm Var det Ritsma som var i bildet der? Fått seg nytt hår?

Nederland disket.
He he . Ritsma har investert i kjøpehår . Nederland disket faktisk . Nå må damene i Viasport være på jobb , slik at vi får vite hvorfor uten å tune inn på NOS . Hvis det er snakk om manglende sikkerhetsutstyr hos Beune er det en amatørfeil

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Da var det bekreftet at det var feil med sikkerhetsutstyret . Synd for flotte Beune

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

CrazyHorse skrev: fre mar 03, 2023 7:35 pm Da var det bekreftet at det var feil med sikkerhetsutstyret . Synd for flotte Beune
Hun hadde vist hud..

Dette er vel noe hun kan vente med til etter VM.

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Det gikk som fryktet for de Norske løperne , når ikke Kongshaug går først , og Engebråten og Eitrem ikke kan stille

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Ble medalje for Norge likevel tror jeg . USA sprakk voldsomt selv om de ikke har fått noen offisiell tid
Fall på USA ja , og det fikk ikke kommentatorene med seg selv om de sitter ringside

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

CrazyHorse skrev: fre mar 03, 2023 7:50 pm Ble medalje for Norge likevel tror jeg . USA sprakk voldsomt selv om de ikke har fått noen offisiell tid
Fall på USA ja , og det fikk ikke kommentatorene med seg selv om de sitter ringside
Det hjelper ikke med TV-repriser heller..., dette var visst vanskelig for de å få med seg.

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Guttorm123 skrev: fre mar 03, 2023 7:53 pm
CrazyHorse skrev: fre mar 03, 2023 7:50 pm Ble medalje for Norge likevel tror jeg . USA sprakk voldsomt selv om de ikke har fått noen offisiell tid
Fall på USA ja , og det fikk ikke kommentatorene med seg selv om de sitter ringside
Det hjelper ikke med TV-repriser heller..., dette var visst vanskelig for de å få med seg.
The truth is out there (on the ice ) for å sitere X-files -serien

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Sterk runde av HHL , til tross for en svak første 100. Kan bli bra på 1000 m i morgen dette

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

4 par igjen . Tror en av japanerne tar det , men Stoltz er en dark horse her . Tar amerikaneren seieren her tror jeg han har meget gode muligheter for den magiske trippelen 500 , 1000 og 1500 m

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

34.10 på Stoltz !! Han kommer til å ta 1000 og 1500 m også . For et unikum

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

Umenneskelig det der.

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Real-_- skrev: fre mar 03, 2023 8:37 pm Umenneskelig det der.
De siste 200 m inkludert siste indre er det råeste jeg har sett siden Lorentzen i OL 2018

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

En annen ting som er interessant med Stoltz er at han går mange løp også , uten at det har gått utover formen hans . Han har gått alt fra 500 til 5000 denne sesongen. Amerikanerne har en tendens til å produsere 1 slik unik utøver per generasjon som mer eller mindre behersker alt fra 500 til 10000 m . En solid arvtaker til Heiden og Davis

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Noe overraskende blir det gull til Femke Kok på damenes 500 m . Hadde hun som medaljekandidat , men anså Herzog og Kim som de 2 største favorittene . Herzog levert forsåvidt et bra løp , men skuffende av verdenscupvinneren Kim

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

CrazyHorse skrev: fre mar 03, 2023 9:21 pm Noe overraskende blir det gull til Femke Kok på damenes 500 m . Hadde hun som medaljekandidat , men anså Herzog og Kim som de 2 største favorittene . Herzog levert forsåvidt et bra løp , men skuffende av verdenscupvinneren Kim
En fantastisk 100 meter av Kok. Den var avgjørende.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

1000 meter nært forestående.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»