Skøytesesongen 2022/2023

Svar
Puttemans
Innlegg: 2460

Re: Skøytesesongen 2022/2023

Legg inn av Puttemans »

Formidabelt, Eitrem!! Helt rått!

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Hvem sender dette nå, jeg går helt i surr?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Fantastisk av Eitrem!!!!!

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

oddvar_kjempebra skrev: lør jan 07, 2023 4:15 pm Hvem sender dette nå, jeg går helt i surr?
3+. Alt av skøyter sendes der.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Hvilken avslutning :)

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Jøss da, dette var jo moro! Helt fantastisk av Eitrem. Og han gjør dette i en alder av 20. SLP var jo midt i 20-åra før han presterte på dette nivået.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Roest er i en egen liga når det kommer til 10 000m, men jeg er veldig spent på sølvduellen for imorgen.

R-de Jong sin 3000m er god, men er skeptisk på 5000m formen hennes. Så lenge Wiklund klarer å presse ut en god 1500m, noe jeg har troa på, så kan hun så absolutt kjempe om gull helt til slutten.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Centrist skrev: lør jan 07, 2023 4:48 pm Roest er i en egen liga når det kommer til 10 000m, men jeg er veldig spent på sølvduellen for imorgen.
Kan ikke se for meg at det blir noe særlig til duell her. Eitrem er allerede neste ett helt tidspoeng foran Swings og vil sannsynligvis øke på 1500m. Swings er langt unna å være så god på 10000m at han skal kunne ta over 20 sek på Eitrem.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Centrist skrev: lør jan 07, 2023 4:48 pm Roest er i en egen liga når det kommer til 10 000m, men jeg er veldig spent på sølvduellen for imorgen.

R-de Jong sin 3000m er god, men er skeptisk på 5000m formen hennes. Så lenge Wiklund klarer å presse ut en god 1500m, noe jeg har troa på, så kan hun så absolutt kjempe om gull helt til slutten.
R-de Jong gikk 1.52.95 på 1500m i det nederlandske mesterskapet i romjulen, og virker å ha beholdt formen, så det blir nok vanskelig å slå henne. Eitrem i den formen han er i, kan gjøre "umenneskelige" ting både på 1500 og 10 000m, og da må selv Roest passe seg.

Men det ligger nok an til fire nederlandske titler denne helgen, dessverre...

Rocambole

Legg inn av Rocambole »

Etter 1.dag av EM-h: I par1 pådro Eitrem seg et lite feilskjær i starten og passerte nå 100m på smålåtne 10.74 vs. 10.59 i fjorårs-VM på Hamar da han perset så formidabelt med 36.92. Eitrem har vist på andrerunden av 1500 denne sesongen at han har høyere toppfart enn forrige sesong, og han noterte nå sin beste 500-runde noensinne og endte opp med 36.94, altså hårfint bak fjorårspersen. Godkjent, men heller ikke mer enn som så.

Min distansefavoritt Kongshaug skuffet med sine 36.55 (hans bestenotering på norsk is er 36.24), mens de øvrige løpere innfridde godt, med unntak av Bosker som i sitt omløp kun oppnådde 37.55 (etter åpning på 10.58 vs. 10.45 i sitt første løp som han måtte avbryte etter fallet til makker Odor). EM-favoritt Roest vant distansen greit på forventede 36.45 etter å ha sikret seg litt i siste indre.

Par3 på 5000, Bosker vs. Swings, presterte tilnærmet som jeg hadde predikert, men med den forskjell at Swings nå viste seg som den sterkeste, med 6.20 vs. 6.22. Dette løpet bekreftet Swings medalje-kandidatur.

I par5 hadde jeg håpet på bedre enn 6.26 på SigH og at han viste litt mer tenner i samløpet mot super-Roest istedenfor defensivt å legge seg bak allerede i første veksling. Roest på sin side dokumenterte fortsatt prima form og gikk inn til imponerende 6.13, sekundet foran min prediksjon og hva han tidligere har prestert på norsk is.

I par6, Ghiotto vs. Kongshaug, hadde jeg predikert 10 sek fordel Ghiotto, men de gikk nå begge 2 sek bedre enn predikert, 6.16 vs. 6.26. I motsetning til diverse andre skøytekyndige hadde jeg liten tro på medalje til PK før mesterskapet. For PK ble det en litt skuffende første dag, med begge hans tider litt DÅRLIGERE enn under VM på Hamar 2022. I et TV-intervju bekjentgjorde han nå at han «hadde vært litt syk i romjulen». Indrebane-kommentator Hege Bøkko forsøkte likevel å hausse ham opp til å kunne gå forbi Swings og ta medalje sammenlagt grunnet PKs sterke 1500. Jeg ser liten realisme i så. PK har generelt hatt lite fremgang de to siste sesonger, Swings hadde den beste andredag av samtlige i VM 2022, og selv om PK skulle gå litt bedre en Swings på 1500, er det utopi ikke å tro at Swings presterer vesentlig bedre enn PK på 10 000.

Par7, Eitrem vs. Snellink, ble så definitivt lørdagens – og sesongens! - høydepunkt. Etter litt ettertenksomhet hadde jeg endt opp med å spå at Eitrem med siste indre og publiken i ryggen vant paret på en lav 6.17 vs. en høy 6.17 på Snellink, etter at jeg i første omgang ikke våget å tippe bedre enn 6.20 på vår mann. Ifølge våre kommentatorer hadde Eitrem selv før løpet uttalt at «det er fullt mulig å sikte seg inn på en tid rundt 6.20»; les: å ta opp kampen mot Swings på distansen og i sammendraget; og les: den fenomenale 6.13-tiden til Roest er så hinsides skuddhold at det er intet å ødsle hjerneceller på.

Mediafiltre er som de er og bør håndteres med saltklyper. Før 5000 bet jeg meg mest merke i Eitrems egne ord: «Jeg gleder meg til å DUNKE INN 5000.» Jeg frøs på ryggen da han uttrykte så med suggestiv overbevisningskraft. ALDRI forut har jeg hørt noen skøyteløper annonsere at han gleder seg til å DUNKE INN et skøyteløp! Hva i all verden betydde dette utsagnet? Det var ingen referanse til bestrebet sluttid eller sluttplassering, kun at løpet skulle DUNKES INN, og at han GLEDET seg til så!?! I mine ører forlød dette vesentlig mer ambisiøst – og uutgrunnelig - enn å matche Swings 6.20. Samtidig lød det heller ikke som et sannsigersk storskrytet vardøger a la Jonny Nilsson back in the days of 1963. Min umiddelbare forståelse var at Eitrem kunngjorde seg beredt – hvorved han også gjorde oss skøyteentusiaster beredte – på at han var ALL IN på å begå et løp som sprengte remmer og tøy og rimelige forventninger.

Ja, jeg frøs på ryggen, men våget jeg virkelig å TRO på at noe så magisk høytidig og kraftfullt, om enn ganske så udefinert, virkelig kunne inntreffe i den virkelige skøyteverden? Ja, kanskje 5% av meg et eller annet sted, men neppe mer enn så.

OK, siste par7 går til start. Roest leder med et uslåelig og imponerende løp på 6.13, Ghiotto er nr.2 på en høy 6.16, Swings er nr.3 med et godt løp på 6.20. Det ligger an til at paret plasserer seg mellom Ghiotto og Swings, og at vinneren av paret tar bronse på distansen.

Eitrem åpner som ventet litt raskere enn Snellink, men allerede etter 2,5 runder er nederlenderen foran. Dette lover ikke godt. På de neste rundene passerer Snellink litt foran Eitrem, også fra ytre bane, hvilket indikerer at Snellink har god kontroll på paret og ligger an til rundt 6.17. Snellink passerer 3000m i indre bane på 3.46.82 vs. Eitrem 3.46.93, etter litt bedre rundetid (29.38 vs. 29.46). Dette er en parduell og vi må forvente at de går litt opp i rundetid. 30.0 inn så er Snellink på rundt 6.17, mens det er grunn til å tro at Eitrem havner et par sekunder bak makkeren. Æsj!

MEN SÅ! Totalt uventet DUNKER Eitrem inn en runde på 28.74 vs. Snellink 29.56. Neste runde: Eitrem DUNKER ytterligere til med 28.53 vs. Snellink 29.47. Neste runde: Eitrem DUNKER nok en gang til med en 28-runde, nærmere bestemt 28.69, vs. Snellink 29.93. Deretter blir Snellink, naturlig nok litt dunket/danket ut, med 30.43 og 30.90 på de to siste rundene, inn til pene 6.17.13. Og, også ganske naturlig, klarer ikke Eitrem å fortsette dunkingen fra de 3 forrige rundene, men evner å kontinuere marsjfarten i løpet, før dunkingen, med akseptable 29.37 og 29.87 på de to siste rundene. (Til sammenligning avsluttet Roest sitt løp med 29.47 og 29.89, altså om lag det samme som Eitrem, men Roest formådde ingen DUNKERUNDER, hans beste rundetid forble 29.24.)

Tallenes tale: 1 Eitrem 6.12.15. 2 Roest 6.13.31. Kramer har fortsatt banerekorden på Hamar med 609.74, men Eitrems tid er nå den nest best noensinne, således foran vdPoels 6.12.45 fra VM 2022. Eitrem smadret også den tidligere bestenotering på norsk is (Bøkko 6.15.94). Vår stående honnør!

HURRA for Sander Eitrem – The Dunker!
Han SA han skulle dunke, og han gjorde det!

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Rocambole skrev: søn jan 08, 2023 12:23 am

Tallenes tale: 1 Eitrem 6.12.15. 2 Roest 6.13.31. Kramer har fortsatt banerekorden på Hamar med 609.74, men Eitrems tid er nå den nest best noensinne, således foran vdPoels 6.12.45 fra VM 2022. Eitrem smadret også den tidligere bestenotering på norsk is (Bøkko 6.15.94). Vår stående honnør!

HURRA for Sander Eitrem – The Dunker!
Han SA han skulle dunke, og han gjorde det!
Enormt innlegg (som vanlig). Er du journalist til vanlig?

Centrist

Legg inn av Centrist »

Wiklund bør ta Groenewoud, men R-de Jong dere! Knallsterkt. Må en solid spekk og vel så det til for at Wiklund skal ta 12 sekunder.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Wiklund omtrent som vanlig med en litt skuffende sisterunde på 1500m. Går opp 1,99 sek, iallfall et halvsekund mer enn jeg synes det burde være.

Ellers er bredden i dette EM-et skremmende dårlig. 6,7 tidspoeng fra De Jong og ned til 5.plassen i sammendraget. Noen av disse løperne på 1500m så nærmest ut som mosjonister på isen.....

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Centrist skrev: søn jan 08, 2023 2:25 pm Wiklund bør ta Groenewoud, men R-de Jong dere! Knallsterkt. Må en solid spekk og vel så det til for at Wiklund skal ta 12 sekunder.
Det skilte 7,7 sek mellom Wiklund og de Jong under 5000 i VM allround forrige sesong . Gir Ragne en liten mulighet til å ta det , men burde nok vært under 10 sek

Centrist

Legg inn av Centrist »

KongOlav2 skrev: søn jan 08, 2023 2:28 pm Wiklund omtrent som vanlig med en litt skuffende sisterunde på 1500m. Går opp 1,99 sek, iallfall et halvsekund mer enn jeg synes det burde være.

Ellers er bredden i dette EM-et skremmende dårlig. 6,7 tidspoeng fra De Jong og ned til 5.plassen i sammendraget. Noen av disse løperne på 1500m så nærmest ut som mosjonister på isen.....
Ja, enig. Synes det var litt småskuffende, men samtidig så er det litt her nivået hennes til vanlig ligger så tenker det er godkjent. Spesielt med 500m og 3000m i beina fra i går.

Ingen utover topp 4 er noe å særlig å prate om. Hadde vært mer spenennde med Beune istedenfor Groot også.
CrazyHorse skrev: søn jan 08, 2023 2:29 pm Det skilte 7,7 sek mellom Wiklund og de Jong under 5000 i VM allround forrige sesong . Gir Ragne en liten mulighet til å ta det , men burde nok vært under 10 sek
Nettopp! Det "fine" er at skulle de Jong først få det litt tøft, kan det virkelig røyne på når det kommer til en 5000m. Ragne skal ihvertfall ha en knall 5000m skal det være noen sjanse.

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Synd Wiklund ikke passerte Groenewoud i sammendraget . Da ville hun gått i par med de Jong på 5000 m Gir Ragne maks 10 % sjanse til gull

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

SAnder Eitrem1!!!!!!

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Roest fikk løpet ødelagt

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Sodajr skrev: søn jan 08, 2023 3:04 pm Roest fikk løpet ødelagt
Hans egen feil.

janesaj

Legg inn av janesaj »

For et løp av Eitrem! :D

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Fy fa.......!

Blir en spennende 10 000m ja!!!!!

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Sodajr skrev: søn jan 08, 2023 3:04 pm Roest fikk løpet ødelagt
Det kan Roest takke seg selv for

Luchs

Legg inn av Luchs »

Først 28-rundene i går og nå dette. Bare sjokk etter sjokk levert av Eitrem.

Tucan

Legg inn av Tucan »

CrazyHorse skrev: søn jan 08, 2023 2:44 pm Synd Wiklund ikke passerte Groenewoud i sammendraget . Da ville hun gått i par med de Jong på 5000 m Gir Ragne maks 10 % sjanse til gull
Har de endret hvem som går i par.. tidligere ville de gått i par ihvertfall

Edit.. tydeligvis har de det..
Sist redigert av Tucan den søn jan 08, 2023 3:07 pm, redigert 1 gang totalt.

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

For et løp av Eitrem ! Kun 17/100 bak banerekorden til Davis

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

Hans beste løp noensinne?

Cirrostratus

Legg inn av Cirrostratus »

Roest ødela sitt eget løp. Burde skjønt at det ville bli kluss i vekslingen.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Et godt gjennomført løp av Eitrem.

Tucan

Legg inn av Tucan »

Da kan 100000 bli spennende..

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Tucan skrev: søn jan 08, 2023 3:06 pm
CrazyHorse skrev: søn jan 08, 2023 2:44 pm Synd Wiklund ikke passerte Groenewoud i sammendraget . Da ville hun gått i par med de Jong på 5000 m Gir Ragne maks 10 % sjanse til gull
Har de endret hvem som går i par.. tidligere ville de gått i par ihvertfall
Ja, de 2 beste etter 3 distanser går nå i siste par . Det er det mest fornuftige , men ikke i dag ;)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»