Nybegynner benk

Svar
tbb
Innlegg: 3376

Re: Nybegynner benk

Legg inn av tbb »

Lezah skrev: tor sep 08, 2022 1:22 pm Hello

Har landet på at jeg er for svak i overkroppen. Etter vekttap de siste årene merker jeg at jeg er markant mer "pinglete", så nå skal jeg gjøre noe med det. Ett av grepene/øvelsene er å begynne med benkpress. I motsetning til et par andre øvelser jeg tar er jeg helt blank her. Egentlig er det derfor mye jeg lurer veldig på, akkurat nå syns jeg f.eks at bare det å finne balansen når jeg holder stanga er vrient (veldig "wobbly" nå i starten). Men mens dette jo vil komme med trening, er jeg litt mer usikker på en del basic shit, og håper jeg at forumets Arnold-kloninger kan bistå:

-Vekt: Hva er hensiktsmessig å starte med? Altså, ikke nøyaktig antall kg, det vil jo være individuelt, men i forhold til hva som er "maks". Si at du kan klare å løfte XX kg et par ganger, og at dette da er det du kan få til maksimalt. Det er vel ikke hensiktsmessig å begynne der siden du bør få til et par sett, men sånn cirka hvor mange prosent ned fra det som er maks bør man ned? Hvis f.eks 20kg er det du med maks innsats klarer et par ganger, bør du da begynne med 15kg, 10kg etc?

-Reps: Dette henger jo sammen med det første vil jeg tro, siden hvor mange man tar jo vil være avhengig av hvor tungt du løfter og hva du klarer. Vanlige 10-12 per sett?

-"Tempo"/intensitet: Noen styrkeøvelser skal helst gjøres med rolige bevegelser, borderline sakte...jeg har lest litt forskjellig om benkpress, hvor det blant annet har blitt hevdet at å utføre øvelsen/repetisjonene ganske hurtig er en bra greie. Stemmer det, eller bør tempoet være rolig? Har det noe å si?

Håper dette ga mening, og at noen kan svare noe vettug på et punkt eller to :)
Jeg så denne først nå.

Jeg trener ganske likt som deg. Løper to til tre ganger i uken, og styrke to ganger i uken. Slik har jeg trent i flere år. Nå løper jeg litt kortere enn deg. Stort sett mellom 8 og 12 km. To intervalløkter (som ofte blir ca 8 km) og en langkjøring.

Styrken har jeg først det siste året blitt veldig godt fornøyd med. Jeg kjører markløft på mandag og knebøy på onsdag. Utover det er økten rimelig identisk.

Supersett med benkpress og kroppsroing. 3x6.
Supersett med skulderpress og chins. 3x6
Supersett med maskinroing og kabel over hodet på triceps. 3x6

Dette er en økt som tar ca 50 min, og jeg har funnet ut at to slike økter i uken gir meg god progresjon. Da splitter jeg ofte treningsuken slik at jeg tar styrke mandag og onsdag, og jogging mot slutten og i helgen.

HarryH

Legg inn av HarryH »

tomi skrev: lør feb 18, 2023 4:19 pm Men, det skal vel godt gjøres å argumentere for at man bruker for eksempel brystmusklene og triceps.
Man trenger ikke argumentere for dette. Det er nok å gjennomføre ei hard økt på romaskin. Hvis man er uvant, så vil man bli støl i pectoralis minor. Q.E.D.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

HarryH skrev: lør feb 18, 2023 5:19 pm Man trenger ikke argumentere for dette. Det er nok å gjennomføre ei hard økt på romaskin. Hvis man er uvant, så vil man bli støl i pectoralis minor. Q.E.D.
Det har jeg aldri opplevd, og det har jeg aldri noensinne hørt om noen andre som har opplevd heller. Og jeg har opplevd å bli støl av det meste, de fleste steder.

Har du selv virkelig blitt støl i brystet etter kun å ha brukt romaskin og ingenting annet?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Markløft er kjedelig, liker det ikke, men det må gjøres.

Er litt engstelig for å pådra meg ryggproblemer, men så lenge en får rumpa ned og løfter med rett rygg bør det vel gå greit.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Neptun skrev: lør feb 18, 2023 3:09 pm
Lezah skrev: lør feb 18, 2023 2:36 pm
Tjaaah skrev: lør feb 18, 2023 2:24 pm

Hvilken/hvilke øvelser tenker du på når du sier løfte vekter?
Gode øvelser - benkpress (flat), nedtrekk (foran) med stang, curl med stang eller manualer, knebøy, dips eller franskpress. Da får du med alt.
Jeg noterer, først og fremst fordi jeg har begynt som PT for kona, men har behov for å spisse/variere mitt eget program også.

HarryH

Legg inn av HarryH »

tomi skrev: lør feb 18, 2023 5:37 pm
HarryH skrev: lør feb 18, 2023 5:19 pm Man trenger ikke argumentere for dette. Det er nok å gjennomføre ei hard økt på romaskin. Hvis man er uvant, så vil man bli støl i pectoralis minor. Q.E.D.
Det har jeg aldri opplevd, og det har jeg aldri noensinne hørt om noen andre som har opplevd heller. Og jeg har opplevd å bli støl av det meste, de fleste steder.

Har du selv virkelig blitt støl i brystet etter kun å ha brukt romaskin og ingenting annet?
Ja, ikke pectoralis major, men pectoralis minor. Den brukes. Men hvis man er sterk i benken så blir nok belastningen på den nevnte muskulaturen såpass liten at man kanskje ikke merker det noe særlig etter roing. Jeg må si meg enig i det.

HarryH

Legg inn av HarryH »

PT for kona? Det er en skummel vei å gå. Ender fort med skilsmisse.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

HarryH skrev: lør feb 18, 2023 7:58 pm Ja, ikke pectoralis major, men pectoralis minor. Den brukes.
Hva brukes den til når man ror?

Sånn umiddelbart tenker jeg at det må være større sjanse for at en eventuell «stølhet» der kommer av at muskelen blir strukket, heller enn at den faktisk utfører noe arbeid.

HarryH

Legg inn av HarryH »

tomi skrev: lør feb 18, 2023 8:23 pm
HarryH skrev: lør feb 18, 2023 7:58 pm Ja, ikke pectoralis major, men pectoralis minor. Den brukes.
Hva brukes den til når man ror?

Sånn umiddelbart tenker jeg at det må være større sjanse for at en eventuell «stølhet» der kommer av at muskelen blir strukket, heller enn at den faktisk utfører noe arbeid.
Den roterer skulderbladet nedover.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... eEUvmLyaIS

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

HarryH skrev: lør feb 18, 2023 8:34 pm Den roterer skulderbladet nedover.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... eEUvmLyaIS
Jeg antar vel at det er litt mindre rotasjon med gummihåndtaket på en romaskin, i forhold til når man ror en sculler med to årer.

Men takk uansett for en interessant oversikt. I følge den der så bruker man jo virkelig hele kroppen, og i så fall har jo Tufte ordene sine godt i behold.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Neptun skrev: lør feb 18, 2023 5:11 pm Det er selvsagt ingen fasit for hvilke øvelser som er best for alle. Spørs hva man ønsker å oppnå.

Men det er få som vil betvile at det er best å ta store basisøvelser som involverer store -og flere muskler først mens overskuddet er der.
Så kan man heller "tømme seg" med mindre isolasjonsøvelser etterpå.
Ja, jeg er enig med deg, bare ikke i ordbruken alltid.

Litt pirking, egentlig. Men når folk er i startfasen, så kan de gjerne henge seg opp i sånne fraser. Så det var bare ment som en liten oppklaring på akkurat det.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Lezah skrev: lør feb 18, 2023 4:34 pm Mulig jeg gikk litt overkill i dag, føltes direkte utrygt å benke i dag etter curl...curling.

Mye bra her nå, som @tomi sier. Dette må gjerne bare være en egen tråd om benking, det blir aldri en slags treningsdagbok for min del.
Om du er så sliten at armene føles ut som gummi, så mister du fort all stabilitet, ja. Uansett hva slags øvelse du har gjort før.

På generell basis ville jeg nok tatt benk før curls, jamfør rådet til Neptun, om å ta større øvelser før øvelser som isolerer en muskel. Særlig curls bør man kunne klare å få noenlunde optimal effekt av, etter benk.

Men som sagt, ikke vær redd for å eksperimentere og variere. Da lærer man mye, og det i seg selv er motiverende.
HarryH skrev: lør feb 18, 2023 7:58 pm Ja, ikke pectoralis major, men pectoralis minor. Den brukes. Men hvis man er sterk i benken så blir nok belastningen på den nevnte muskulaturen såpass liten at man kanskje ikke merker det noe særlig etter roing. Jeg må si meg enig i det.
Det kan nok oppleves som å være støl i skulder, selv om man faktisk er støl i brystet.

HarryH

Legg inn av HarryH »

tomi skrev: lør feb 18, 2023 8:46 pm Jeg antar vel at det er litt mindre rotasjon med gummihåndtaket på en romaskin, i forhold til når man ror en sculler med to årer.
Materialet i håndtaket har overhodet ingen betydning.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Tjaaah skrev: lør feb 18, 2023 9:47 pm
Det kan nok oppleves som å være støl i skulder, selv om man faktisk er støl i brystet.
Under påvirkning av sterke rusmidler kan man sikkert ha en slik opplevelse ja.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

tomi skrev: lør feb 18, 2023 4:19 pm
kytec skrev: lør feb 18, 2023 4:06 pm I følge Tufte MM 10.02.23 så bruker man 92% av musklene ved å bruke romaskin, høres mye ut, er det noe i det?
Tja. Hvis du ror som et helvete, så bruker du vel omtrent hele posterior chain (usikker på om vi har et norsk begrep for det) – altså omtrent hele baksiden av kroppen, fra topp til tå. Legger, hamstring, gluteus, og omtrent alt av ryggmuskler, i tillegg til et utvalg muskler i armene, samt kjerne/mage og forside lår når man skyver fra. Man sitter jo i omtrent konstant helspenn dersom man virkelig gir jernet.

Men, det skal vel godt gjøres å argumentere for at man bruker for eksempel brystmusklene og triceps. Dette er jo delvis relativt store muskler, men om det utgjør mer enn 8% av totalen vet jeg ikke. Dessuten så vil jeg hevde at det er stor forskjell på å «bruke» og å faktisk «trene» musklene. Selv om alle musklene jeg nevnte over er i bruk, så kan man ikke si at en romaskin gir deg beintrening. Kanskje om man er bestemor Josefine som ellers bare har sittet og heklet de siste 30 årene, men i hovedsak er det jo trekkmusklene man trener på romaskin – rygg og biceps, samt litt kjerne. Og kondisjon, da, selvfølgelig!



Uansett, gøy å se en hel tråd dedikert til benkpress. Min soleklare favorittøvelse. Følger gjerne med videre, @Lezah. Og så håper jeg andre også deler program, resultater og annet. Kanskje jeg deler litt selv også etterhvert!
Samme her. Det er en svært god øvelse for overkroppen, forutsatt gjort riktig.

Trener du skråbenk også? Gjorde det i mange år fordi jeg trodde (?) det var en veldig god og nødvendig øvelse i tillegg til flat benk.
Men er den det? For å trene øvre pec. muskulatur og øvre skulderparti - ja, men er den spesielt viktig for folk flest?
Jeg vil si nei, fordi jeg ikke helt skjønner vitsen, dessuten er det lett å skade seg ved feil utførelse. Vil heller anbefale flat benk - og fokuser på å gjøre det riktig så kommer resultatene av seg selv.
Sikkert forskjellige meninger om dette.

HarryH

Legg inn av HarryH »

HarryH skrev: lør feb 18, 2023 10:19 pm
Tjaaah skrev: lør feb 18, 2023 9:47 pm
Det kan nok oppleves som å være støl i skulder, selv om man faktisk er støl i brystet.
Under påvirkning av sterke rusmidler kan man sikkert ha en slik opplevelse ja.
Her tror jeg at jeg prøvde å være morsom, men det ble jo bare teit. Beklager.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

HarryH skrev: lør feb 18, 2023 10:17 pm
tomi skrev: lør feb 18, 2023 8:46 pm Jeg antar vel at det er litt mindre rotasjon med gummihåndtaket på en romaskin, i forhold til når man ror en sculler med to årer.
Materialet i håndtaket har overhodet ingen betydning.
Selvfølgelig ikke. Men formen på håndtaket har stor betydning. Når man holder begge hendene i én rett stang, så vil armene få en helt annen vridning/rotasjon enn når man bruker to frie hender som beveger seg uavhengig av hverandre. Det gjelder de aller fleste øvelser, også benkpress, nedtrekk, curls, triceps pushdown, og så videre. Å ro på romaskin med én liten, rett stang foran seg gir en helt annen rotasjon i skuldre og armer enn å ro med årer i en båt. Det er bare å prøve selv.

Neptun skrev: lør feb 18, 2023 10:27 pm Trener du skråbenk også? Gjorde det i mange år fordi jeg trodde (?) det var en veldig god og nødvendig øvelse i tillegg til flat benk.
Men er den det? For å trene øvre pec. muskulatur og øvre skulderparti - ja, men er den spesielt viktig for folk flest?
Jeg vil si nei, fordi jeg ikke helt skjønner vitsen, dessuten er det lett å skade seg ved feil utførelse. Vil heller anbefale flat benk - og fokuser på å gjøre det riktig så kommer resultatene av seg selv.
Sikkert forskjellige meninger om dette.
Jeg trener skråbenk med manualer/hantler, men jeg er ikke spesielt flink på disse. Det blir, som du er inne på, en ganske annerledes øvelse enn flat benk med stang (som altså er min spesialitet). Om jeg skal være ærlig med meg selv, så er det nok hovedsakelig rent estetiske grunner til at jeg tar skråbenk. Volum på øvre del av brystet gir en bedre «fylde», som bidrar til at man ser bedre trent ut. Jeg er heller ikke veldig fan av skråbenk, og støtter din anbefaling om å først og fremst fokusere på flatbenk med stang.

Mia

Legg inn av Mia »

Er det virkelig noe som heter øvre og nedre del av brystet? Trodde når man trente brystet så klarer man ikke å isolere disse uansett som man f.eks gjør når man trener biceps. Altså at det er lite poeng i å trene flatbenk, skråbenk oppover, skråbenk nedover for hele brystet da dem uansett får kjørt seg i flatbenk.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Mia skrev: søn feb 19, 2023 1:00 am Er det virkelig noe som heter øvre og nedre del av brystet? Trodde når man trente brystet så klarer man ikke å isolere disse uansett som man f.eks gjør når man trener biceps. Altså at det er lite poeng i å trene flatbenk, skråbenk oppover, skråbenk nedover for hele brystet da dem uansett får kjørt seg i flatbenk.
Jada, det er noe som heter øvre og nedre bryst. Det aller meste av det vi pleier å omtale som «brystmusklene» dekkes av det latinske navnet pectoralis major, men en muskel er jo ikke bare en muskel. Alle muskler består jo av en hel bråte med muskelfibre. For den store brystmuskelen så ligger disse muskelfibrene som regel i ganske varierende vinkel. Dette er også genetisk betinget – ulike mennesker kan ha ganske ulik anatomi når det kommer til f.eks. muskelfibre og muskelfester.

Her er noen illustrasjoner som viser hvordan fibrene kan ligge:
► Show Spoiler
Muskler trenes best når de jobber i lengderetningen. Siden brystmuskelen har en vifteform, så betyr det at man ikke kan trene effektivt i lengderetning på alle fibrene samtidig. Trener du utelukkende decline-benk, så vil du nok merke at du ikke treffer øvre del i det hele tatt, og vice versa om du utelukkende tar skulderpress eller høy incline-benk/-flies. Trener man flatbenk, så vil man, som du sier, få et ganske bra utbytte over hele fjøla, men altså ikke helt optimalt.

Som sagt så har folk varierende grad av vifteform på muskelen. Noen har nesten rent horisontale fibre, mens andre har veldig stor forskjell på vinkelen mellom øvre og nedre del av brystet. Flatbenk er ofte mer enn nok for de aller fleste, men skal man virkelig spisse musklene, for eksempel om man er kroppsbygger eller om man har veldig lyst til å pushe seg og se hva som er mulig, så må man nok variere litt utover bare flatbenk.

For min del har jeg nok oppnådd ekstra volum på øvre del av brystet ved å trene skråbenk, spesielt fordi jeg buer ryggen når jeg tar flatbenk, slik at vanlig flatbenk nesten oppleves som en liten decline-benk. :)
► Show Spoiler

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

HarryH skrev: lør feb 18, 2023 11:22 pm
HarryH skrev: lør feb 18, 2023 10:19 pm
Tjaaah skrev: lør feb 18, 2023 9:47 pm
Det kan nok oppleves som å være støl i skulder, selv om man faktisk er støl i brystet.
Under påvirkning av sterke rusmidler kan man sikkert ha en slik opplevelse ja.
Her tror jeg at jeg prøvde å være morsom, men det ble jo bare teit. Beklager.
Haha, null stress.

Det jeg mente er at om man opplever stølhet når man beveger skulder, så kan man kanskje oppfatte det som om det er skulderen som er støl. Desto mer man trener, desto bedre kjenner man akkurat hvor og hva problemet er ved stølhet og skader.

Om man er helt fersk, så kan noen ha ganske overraskende dårlig kontroll over egen kropp, både i forhold til fornemmelse og muskelkontroll. Det blir nesten sammenlignbart med om erfarne mosjonister skulle vært påvirket av sterke rusmidler, eller noe sånt...

Bustyvel

Legg inn av Bustyvel »

Lezah skrev: lør feb 18, 2023 3:14 pm
► Show Spoiler
Jo, det er klart. Men for meg som er relativt noob her vil jeg helst forsøke å gjøre ting som ikke kommer for mye i konflikt med andre øvelser/reduserer veldig hvor mye jeg kan ta i på en annen øvelse etterpå. Det er litt knotete å strukturere treningen fremdeles, det er liksom mye enklere å bare springe jævlig langt annenhver dag :D

Jeg skal se på de linkene, takk!
Jeg ser den, men du kommer kjapt inn i det. Begynn øktene med én av baseøvelsene markløft, knebøy eller benkpress. Videre fyller du på med noen øvelser som passer inn i splitten din. Ser du nevner bicepscurl nedenfor. Dette er kanskje den minst viktige øvelsen og noe jeg aldri trener isolert,. Biceps får kjørt seg via andre øvelser. Ikke begynn økta med bicepscurl..

Lezah

Legg inn av Lezah »

Slenger ut et spm adressert til @Bustyvel og @Tjaaah men egentlig alle:

Jeg kjenner egentlig benkpressingen for lite i selve brystet. Det tar mer i overarmene. Det er jo seff mulig at dette bare ikke er en øvelse for meg/kroppen min, men jeg vil jo mistenke at det er noe mer teknikken det går på...samtidig var visst ikke den så verst da jeg "fikk innføring" i hvordan å gjøre det. Tenker instinktivt at bredere grep eller kanskje noe med albueplassering kan hjelpe?

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Lezah skrev: tir apr 04, 2023 10:24 am Slenger ut et spm adressert til @Bustyvel og @Tjaaah men egentlig alle:

Jeg kjenner egentlig benkpressingen for lite i selve brystet. Det tar mer i overarmene. Det er jo seff mulig at dette bare ikke er en øvelse for meg/kroppen min, men jeg vil jo mistenke at det er noe mer teknikken det går på...samtidig var visst ikke den så verst da jeg "fikk innføring" i hvordan å gjøre det. Tenker instinktivt at bredere grep eller kanskje noe med albueplassering kan hjelpe?
Klassisk benk driver jeg lite med selv, så jeg er ikke den beste til å gi råd der. Men å variere grepet bør endre litt hvor du kjenner det, ja. Ser også at det anbefales å kjøre skuldrene ned i benken når man presser, ellers bruker man visst mye skulder og armer.

Kan også legge til at det er relativt vanlig at det kan ta litt tid å få øvelser til å treffe akkurat der man vil. Om man varierer utførelsen litt, med lettere vekter først, så kan man gjøre øvelsen mens man fokuserer på å stramme de musklene man vil treffe.

Det er dette folk maser om, når de snakker om "mind muscle connection". I følge en del studier får man bedre utbytte av å fokusere på å stramme musklene også, i stedet for å bare fokusere på at vekten skal opp.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Lezah skrev: tir apr 04, 2023 10:24 am Slenger ut et spm adressert til @Bustyvel og @Tjaaah men egentlig alle:

Jeg kjenner egentlig benkpressingen for lite i selve brystet. Det tar mer i overarmene. Det er jo seff mulig at dette bare ikke er en øvelse for meg/kroppen min, men jeg vil jo mistenke at det er noe mer teknikken det går på...samtidig var visst ikke den så verst da jeg "fikk innføring" i hvordan å gjøre det. Tenker instinktivt at bredere grep eller kanskje noe med albueplassering kan hjelpe?
Ja, bredere grep = mer bryst.

Men det kan også hende at brystet ditt er bedre trent enn armene, og derfor kjennes det uproporsjonalt mye på armene. Det er ofte sånn på kombinasjonsøvelser at én muskel(gruppe) blir en flaskehals for øvelsen.

Hvis du allerede har et komfortabelt grep, og ingen har sett på deg og skreket ut at du gjør noe dumt, så ville jeg bare fortsatt slik du gjør. Kanskje muligens fokusert litt ekstra på styrketrening på armene. Hvem vet, kanskje vil hele benken din plutselig skyte i været bare av å ha litt sterkere armer? :)

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Det ble nevnt å kjøre skuldrene ned i benken.

Da jeg trente benkpress, lærte jeg at skulderbladene skal presses sammen så langt som mulig. Og at denne delen av kroppen skal være i kontakt med benken. Hoftepartiet skal ligge på benken også, men ryggen skal være rett. Føttene skal også være i kontakt med bakken.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Bantor skrev: ons apr 05, 2023 4:19 pm Det ble nevnt å kjøre skuldrene ned i benken.

Da jeg trente benkpress, lærte jeg at skulderbladene skal presses sammen så langt som mulig. Og at denne delen av kroppen skal være i kontakt med benken. Hoftepartiet skal ligge på benken også, men ryggen skal være rett. Føttene skal også være i kontakt med bakken.
Ja, jeg passer på skuldrene samt ha føttene plantet i bakken. Nå er det jo litt forskjellig ute på nettet angående svai i rygg eller ikke, men slik jeg forstår det skal det ikke være det som avgjør om jeg kjenner det "rette stedet2 eller ei. Må bare teste litt med bredde på grep etc tror jeg.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Lezah skrev: tir apr 04, 2023 10:24 am Slenger ut et spm adressert til @Bustyvel og @Tjaaah men egentlig alle:

Jeg kjenner egentlig benkpressingen for lite i selve brystet. Det tar mer i overarmene. Det er jo seff mulig at dette bare ikke er en øvelse for meg/kroppen min, men jeg vil jo mistenke at det er noe mer teknikken det går på...samtidig var visst ikke den så verst da jeg "fikk innføring" i hvordan å gjøre det. Tenker instinktivt at bredere grep eller kanskje noe med albueplassering kan hjelpe?
Du har nok forholdsvis lange armer.

Bustyvel

Legg inn av Bustyvel »

Tjaaah skrev: tir apr 04, 2023 8:38 pm
Lezah skrev: tir apr 04, 2023 10:24 am Slenger ut et spm adressert til @Bustyvel og @Tjaaah men egentlig alle:

Jeg kjenner egentlig benkpressingen for lite i selve brystet. Det tar mer i overarmene. Det er jo seff mulig at dette bare ikke er en øvelse for meg/kroppen min, men jeg vil jo mistenke at det er noe mer teknikken det går på...samtidig var visst ikke den så verst da jeg "fikk innføring" i hvordan å gjøre det. Tenker instinktivt at bredere grep eller kanskje noe med albueplassering kan hjelpe?
Klassisk benk driver jeg lite med selv, så jeg er ikke den beste til å gi råd der. Men å variere grepet bør endre litt hvor du kjenner det, ja. Ser også at det anbefales å kjøre skuldrene ned i benken når man presser, ellers bruker man visst mye skulder og armer.

Kan også legge til at det er relativt vanlig at det kan ta litt tid å få øvelser til å treffe akkurat der man vil. Om man varierer utførelsen litt, med lettere vekter først, så kan man gjøre øvelsen mens man fokuserer på å stramme de musklene man vil treffe.

Det er dette folk maser om, når de snakker om "mind muscle connection". I følge en del studier får man bedre utbytte av å fokusere på å stramme musklene også, i stedet for å bare fokusere på at vekten skal opp.
Støtter denne. Ellers er det litt vanskelig å vurdere benken din uten at en faktisk har sett deg utføre øvelsen. Men igjen - ha fokus på teknikk i starten. Se på video av teknikk i forkant av økta, og velg deg gjerne ut noen fokusområder hver økt. F.eks. i dag er fokus på å "bar path" og grep. Neste gang er det kanskje beina i bakken og hvordan/hvor du lander stanga på kassen. Til slutt har du forhåpentligvis vært gjennom de viktigste tingene og har satt sammen en bra utførelse av benkpress.

Ellers er det ikke sikkert at de som har gitt deg innføring i øvelsen har nødvendig kompetanse til å vurdere deg. Eller kanskje de foretrekker en litt annen variant av benkpress enn deg. Det er ikke nødvendigvis slik at det beste for én person er det samme for en annen. Små variasjoner vil det nok være.

Til slutt vil jeg bare si at selv om du ikke nødvendigvis kjenner det i brystet, vil jeg tro du uansett trener brystet godt. Benkpress er en forholdsvis enkel øvelse som er vanskelig å gjøre fullstendig feil. Ikke gi deg :)

Lezah

Legg inn av Lezah »

HarryH skrev: lør apr 08, 2023 6:53 pm
Lezah skrev: tir apr 04, 2023 10:24 am Slenger ut et spm adressert til @Bustyvel og @Tjaaah men egentlig alle:

Jeg kjenner egentlig benkpressingen for lite i selve brystet. Det tar mer i overarmene. Det er jo seff mulig at dette bare ikke er en øvelse for meg/kroppen min, men jeg vil jo mistenke at det er noe mer teknikken det går på...samtidig var visst ikke den så verst da jeg "fikk innføring" i hvordan å gjøre det. Tenker instinktivt at bredere grep eller kanskje noe med albueplassering kan hjelpe?
Du har nok forholdsvis lange armer.
Tja, får jo brannsår på knokene når jeg lusker rundt.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Lezah skrev: tir apr 11, 2023 9:21 am
HarryH skrev: lør apr 08, 2023 6:53 pm
Lezah skrev: tir apr 04, 2023 10:24 am Slenger ut et spm adressert til @Bustyvel og @Tjaaah men egentlig alle:

Jeg kjenner egentlig benkpressingen for lite i selve brystet. Det tar mer i overarmene. Det er jo seff mulig at dette bare ikke er en øvelse for meg/kroppen min, men jeg vil jo mistenke at det er noe mer teknikken det går på...samtidig var visst ikke den så verst da jeg "fikk innføring" i hvordan å gjøre det. Tenker instinktivt at bredere grep eller kanskje noe med albueplassering kan hjelpe?
Du har nok forholdsvis lange armer.
Tja, får jo brannsår på knokene når jeg lusker rundt.
Har ganske lange armer jeg også.
Lange armer gir lengre arbeidsvei i bankpress og forholdsvis stor belastning på armene.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»