Lord of the Rings

Svar
anbessa

Re: Lord of the Rings

Legg inn av anbessa »

Sauron er fortsatt den mest interessante karakteren, slik han har vært hele sesongen.
Og jeg er relativt lei av at en innbitt Galadriel stirrer ut i luften.
Jente-Frodo og Gandalv på tur blir sikkert en givende side-story. Savnet dvergene.
Lurer litt på hvem disse hvitkledde heksene var. Er det noe jeg har glemt fra bøkene, eller er de bare veldig merkelige nye karakterer?
Sesongen får 3/6. Må vel se sesong to og, men ventetiden skal gå greit. Heia Sauron.

peraleks

Legg inn av peraleks »

sertono skrev: fre okt 14, 2022 10:49 pm
peraleks skrev: fre okt 14, 2022 10:17 pm
sertono skrev: fre okt 14, 2022 10:14 pm

Jeg tror ikke de har laget noen flere enn de tre alveringene.
► Show Spoiler
3 for alvene.
7 for dvergene.
9 for menn, enkle å korruptere.
Ja, men foreløpig har de ikke laget noen fler enn de 3 for alvene. Det ville jo være sprøtt og ikke vise noe mer av skapelsen av de andre ringene enn kun den sangen til slutt når til og med selve serien heter maktens ringer.
Serien tar et sidespor fra selve loren her.

Setter dette opp som spoiler-alert for øvrig til de som ikke har sett siste episode.
► Show Spoiler

peraleks

Legg inn av peraleks »

anbessa skrev: fre okt 14, 2022 10:58 pm Sauron er fortsatt den mest interessante karakteren, slik han har vært hele sesongen.
Og jeg er relativt lei av at en innbitt Galadriel stirrer ut i luften.
Jente-Frodo og Gandalv på tur blir sikkert en givende side-story. Savnet dvergene.
Lurer litt på hvem disse hvitkledde heksene var. Er det noe jeg har glemt fra bøkene, eller er de bare veldig merkelige nye karakterer?
Sesongen får 3/6. Må vel se sesong to og, men ventetiden skal gå greit. Heia Sauron.
Haha helt enig.
De gjorde en solid jobb der i gården, det skal de faktisk ha.
Det som ødelegger litt for min del er dette med å veve Galadriel inn i alt.

Jeg kan ikke huske heksene selv så da er vi to om det, men Morgoth skapte jo enormt mye forskjellige mørke skikkelser basert på de gode de andre Valarene skapte så det er vel noe inni den mengden der.

Jack

Legg inn av Jack »

Bilde

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

peraleks skrev: fre okt 14, 2022 11:17 pm
sertono skrev: fre okt 14, 2022 10:49 pm
peraleks skrev: fre okt 14, 2022 10:17 pm

3 for alvene.
7 for dvergene.
9 for menn, enkle å korruptere.
Ja, men foreløpig har de ikke laget noen fler enn de 3 for alvene. Det ville jo være sprøtt og ikke vise noe mer av skapelsen av de andre ringene enn kun den sangen til slutt når til og med selve serien heter maktens ringer.
Serien tar et sidespor fra selve loren her.

Setter dette opp som spoiler-alert for øvrig til de som ikke har sett siste episode.
► Show Spoiler
Generelt spørsmål: Er det mulig å klassifisere denne tråden mtp. spoilere? Synes som et minimum det må være lov å spoile siste episode, kunne vært greit å ikke være redd for å spoile bøkene også - men det er mer forståelig hvis folk vil unngå det :)

For å svare på innlegget:
► Show Spoiler

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

anbessa skrev: fre okt 14, 2022 10:58 pm Sauron er fortsatt den mest interessante karakteren, slik han har vært hele sesongen.
Og jeg er relativt lei av at en innbitt Galadriel stirrer ut i luften.
Jente-Frodo og Gandalv på tur blir sikkert en givende side-story. Savnet dvergene.
Lurer litt på hvem disse hvitkledde heksene var. Er det noe jeg har glemt fra bøkene, eller er de bare veldig merkelige nye karakterer?
Sesongen får 3/6. Må vel se sesong to og, men ventetiden skal gå greit. Heia Sauron.
► Show Spoiler

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Funkhouser skrev: lør okt 15, 2022 8:46 am
peraleks skrev: fre okt 14, 2022 11:17 pm
sertono skrev: fre okt 14, 2022 10:49 pm

Ja, men foreløpig har de ikke laget noen fler enn de 3 for alvene. Det ville jo være sprøtt og ikke vise noe mer av skapelsen av de andre ringene enn kun den sangen til slutt når til og med selve serien heter maktens ringer.
Serien tar et sidespor fra selve loren her.

Setter dette opp som spoiler-alert for øvrig til de som ikke har sett siste episode.
► Show Spoiler
Generelt spørsmål: Er det mulig å klassifisere denne tråden mtp. spoilere? Synes som et minimum det må være lov å spoile siste episode, kunne vært greit å ikke være redd for å spoile bøkene også - men det er mer forståelig hvis folk vil unngå det :)

For å svare på innlegget:
► Show Spoiler
Takk for opplysende post ☺️

peraleks

Legg inn av peraleks »

Funkhouser skrev: lør okt 15, 2022 8:46 am
peraleks skrev: fre okt 14, 2022 11:17 pm
sertono skrev: fre okt 14, 2022 10:49 pm

Ja, men foreløpig har de ikke laget noen fler enn de 3 for alvene. Det ville jo være sprøtt og ikke vise noe mer av skapelsen av de andre ringene enn kun den sangen til slutt når til og med selve serien heter maktens ringer.
Serien tar et sidespor fra selve loren her.

Setter dette opp som spoiler-alert for øvrig til de som ikke har sett siste episode.
► Show Spoiler
Generelt spørsmål: Er det mulig å klassifisere denne tråden mtp. spoilere? Synes som et minimum det må være lov å spoile siste episode, kunne vært greit å ikke være redd for å spoile bøkene også - men det er mer forståelig hvis folk vil unngå det :)

For å svare på innlegget:
► Show Spoiler
► Show Spoiler

Cabal

Legg inn av Cabal »

Etter hele sesongen er jeg "relativt" fornøyd. Storartet produksjon, men litt smådårlig dialog og skuespillere. Ringenes Herre som til tider var sinnsykt ekstremt grusom mtp sistnevnte, traff i det minste supert på alt annet. Har kost meg 100 ganger mer med denne serien enn feks Hobbiten som var grusom på absolutt alle plan. Bryr meg svært lite om hvordan dette passer med hva Tolkien har skrevet, bare det passer bittelitt. Feks at Galdriel ikke dør og slikt (selv om det hadde vært kjekt, sånn egentlig, mtp selve serien og den karakteren). At noen egentlig ikke skal være der før om 1000 år eller hva i hule det er, driter jeg veldig mye i.

Jeg kommer til å følge med de neste sesongene, helt klart, men det hadde ikke vært et ekstremt stort savn om de kansellerte alt. Jeg vet ikke hvor populær den egentlig har blitt, og hvor gedigen produksjonen blir i de neste sesongene. Anti-woke-idiotene, og de ekstreme Tolkien-fanboysene, har kanskje ikke lagt igjen nok penger.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Cabal skrev: søn okt 16, 2022 10:51 am Etter hele sesongen er jeg "relativt" fornøyd. Storartet produksjon, men litt smådårlig dialog og skuespillere. Ringenes Herre som til tider var sinnsykt ekstremt grusom mtp sistnevnte, traff i det minste supert på alt annet. Har kost meg 100 ganger mer med denne serien enn feks Hobbiten som var grusom på absolutt alle plan.
Snakker du om skuespillet i Ringenes herre-filmene her? Hvem da, i så fall? Jeg syns de filmene treffer på alle plan, altså skuespillet i tillegg til alt det andre. Tror ikke man kunne likt filmene så godt om skuespillet var "sinnsykt ekstremt grusomt", men det er bare min mening. Ellers helt enig i at Hobbiten-filmene ikke er spesielt gode, selv om jeg syns de to første er sånn noenlunde severdige allikevel. Stort sett god underholdning (borts. fra tidvis i den siste filmen) men ganske glorete med for mye CGI og generelt jårr (altså jalla).

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Cabal skrev: søn okt 16, 2022 10:51 am Etter hele sesongen er jeg "relativt" fornøyd. Storartet produksjon, men litt smådårlig dialog og skuespillere. Ringenes Herre som til tider var sinnsykt ekstremt grusom mtp sistnevnte, traff i det minste supert på alt annet. Har kost meg 100 ganger mer med denne serien enn feks Hobbiten som var grusom på absolutt alle plan. Bryr meg svært lite om hvordan dette passer med hva Tolkien har skrevet, bare det passer bittelitt. Feks at Galdriel ikke dør og slikt (selv om det hadde vært kjekt, sånn egentlig, mtp selve serien og den karakteren). At noen egentlig ikke skal være der før om 1000 år eller hva i hule det er, driter jeg veldig mye i.

Jeg kommer til å følge med de neste sesongene, helt klart, men det hadde ikke vært et ekstremt stort savn om de kansellerte alt. Jeg vet ikke hvor populær den egentlig har blitt, og hvor gedigen produksjonen blir i de neste sesongene. Anti-woke-idiotene, og de ekstreme Tolkien-fanboysene, har kanskje ikke lagt igjen nok penger.
Er også fornøyd, men ikke nødvendigvis enig i at skuespillet har vært (små-)dårlig - da tror jeg heller enkelte scener og plotlines har lidd av svakt manuskript. Men det har vært så varierende, synes nesten alt i Khazad-dum har vært strålende - både dialog og spesielt skuespillerprestasjoner, mens jeg hele tiden har likt skuespillerene bak Galadriel og f.eks Arondir uten at jeg har synes hverken plot eller dialoger har vært utpreget bra. Sånn totalt for sesong 1 skulle jeg kanskje likt å se mer av hvordan ringene ble laget og at det skjedde mer i tråd med bøkene, men dette avhenger jo fryktelig av hvordan de neste sesongene blir. Det jeg har likt minst er hvordan noen av karakterene har virker helt uten dybde og totalt ensporede, da helst Galadriel. Men tror det tar seg veldig opp i neste sesong.

Når det kommer til å holde seg tro til bøkene synes jeg det er helt greit å analysere opp ned og i mente når det kommer til Ringenes Herre-filmene som jo var ferdige verk skrevet av Tokien selv, men at det også stiller seg annerledes med resten av Tolkiens legendarium. Dette består av mye halvferdig materiale som han var notorisk til å pusse og endre på, og som andre enn han selv ferdigstilte. At man da også i en adapsjon til TV tar seg friheter er helt innafor, både prinsipielt siden det er et annet medium, men også praktisk siden Tolkien selv aldri ble enig med seg selv om hva som egentlig var "kanonisk" (usikker på om det er riktig oversettelse på norsk..:)) og siden ting skjer over så mange tusen år at man er nødt til å finne lure måter å presentere det på uten at det kun er de samme alvene som består gjennom sesongene.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Skraevadottir skrev: søn okt 16, 2022 11:00 am Snakker du om skuespillet i Ringenes herre-filmene her? Hvem da, i så fall? Jeg syns de filmene treffer på alle plan, altså skuespillet i tillegg til alt det andre. Tror ikke man kunne likt filmene så godt om skuespillet var "sinnsykt ekstremt grusomt", men det er bare min mening. Ellers helt enig i at Hobbiten-filmene ikke er spesielt gode, selv om jeg syns de to første er sånn noenlunde severdige allikevel. Stort sett god underholdning (borts. fra tidvis i den siste filmen) men ganske glorete med for mye CGI og generelt jårr (altså jalla).
Ringenes Herre-trilogien var et resultat av en ekstrem lidenskap fra alle involvert over flere år, Hobbit-trilogien ble rushet til helvete produksjonsmessig til sammenligning.

Var noen få teite Hollywoody-scener inni der, men ellers var det ganske episkt og intenst.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Hetfield skrev: søn okt 16, 2022 10:12 pm
Skraevadottir skrev: søn okt 16, 2022 11:00 am Snakker du om skuespillet i Ringenes herre-filmene her? Hvem da, i så fall? Jeg syns de filmene treffer på alle plan, altså skuespillet i tillegg til alt det andre. Tror ikke man kunne likt filmene så godt om skuespillet var "sinnsykt ekstremt grusomt", men det er bare min mening. Ellers helt enig i at Hobbiten-filmene ikke er spesielt gode, selv om jeg syns de to første er sånn noenlunde severdige allikevel. Stort sett god underholdning (borts. fra tidvis i den siste filmen) men ganske glorete med for mye CGI og generelt jårr (altså jalla).
Ringenes Herre-trilogien var et resultat av en ekstrem lidenskap fra alle involvert over flere år, Hobbit-trilogien ble rushet til helvete produksjonsmessig til sammenligning.

Var noen få teite Hollywoody-scener inni der, men ellers var det ganske episkt og intenst.
Hobbit triologien overgikk seg selv i dustekategorien da de introduserte Ryan Gage-Alfrid Lickspittle. Har neppe sett noe mer idiotisk siden Jar Jar Binks.

peraleks

Legg inn av peraleks »

sertono skrev: søn okt 16, 2022 10:22 pm
Hetfield skrev: søn okt 16, 2022 10:12 pm
Skraevadottir skrev: søn okt 16, 2022 11:00 am Snakker du om skuespillet i Ringenes herre-filmene her? Hvem da, i så fall? Jeg syns de filmene treffer på alle plan, altså skuespillet i tillegg til alt det andre. Tror ikke man kunne likt filmene så godt om skuespillet var "sinnsykt ekstremt grusomt", men det er bare min mening. Ellers helt enig i at Hobbiten-filmene ikke er spesielt gode, selv om jeg syns de to første er sånn noenlunde severdige allikevel. Stort sett god underholdning (borts. fra tidvis i den siste filmen) men ganske glorete med for mye CGI og generelt jårr (altså jalla).
Ringenes Herre-trilogien var et resultat av en ekstrem lidenskap fra alle involvert over flere år, Hobbit-trilogien ble rushet til helvete produksjonsmessig til sammenligning.

Var noen få teite Hollywoody-scener inni der, men ellers var det ganske episkt og intenst.
Hobbit triologien overgikk seg selv i dustekategorien da de introduserte Ryan Gage-Alfrid Lickspittle. Har neppe sett noe mer idiotisk siden Jar Jar Binks.
Syns den trilogien er vanskelig å vurdere.
For min del redder den seg noe inn på at Gandalf og Legolas fremdeles er med i sine originale skuespillere, Thorin er ikke så aller verst, Smaug er et lite mesterstykke.
Samtidig er det veldig mye med her som føles temmelig cheesy, jeg føler aldri helt på det store alvoret rundt Lonely Mountain som jeg f.eks. gjør i originale Ringenes Herre, det føles på mange måter som en mer pg-versjon av LOTR.

Også enig angående Ryan Gage, fy faen så sinnsykt unødvendig det der var.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

peraleks skrev: søn okt 16, 2022 10:30 pm
sertono skrev: søn okt 16, 2022 10:22 pm
Hetfield skrev: søn okt 16, 2022 10:12 pm

Ringenes Herre-trilogien var et resultat av en ekstrem lidenskap fra alle involvert over flere år, Hobbit-trilogien ble rushet til helvete produksjonsmessig til sammenligning.

Var noen få teite Hollywoody-scener inni der, men ellers var det ganske episkt og intenst.
Hobbit triologien overgikk seg selv i dustekategorien da de introduserte Ryan Gage-Alfrid Lickspittle. Har neppe sett noe mer idiotisk siden Jar Jar Binks.
Smaug er et lite mesterstykke.
Absolutt, likte greiene med Beorn også egentlig. Men i det stor og hele var jeg veldig skuffet.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Synes serien tok seg opp de siste episodene. Tålmodighet er også en greie å forholde seg til siden dette handler om tv serie oppbygging, og ikke en tre timers blockbuster film. En tv serie brødfør seg på plot poeng, tvister og hurtige vendinger, det er sånn moderne tv/ streaming serier puster og skaper entusiasme hver uke. LOTR trilogien er også en mye mer lineær og kompakt fortelling, både i struktur og handling. Jeg liker egentlig den her oppstykkede forteller stilen, med et stort ensemble, som følges på hver sin kant, med en slags symbiose som blir til organisk, over lengre tid.

Når det er sagt, er flere handlings riff som er uinspirert skrevet - eller bare faller til jorden for meg:

Når Nori drar ut på eventyr med «The Stranger» - speilingen av Frodo og Gandalf i LOTR var i beste fall søt og optimistisk, men når de begynte med lange slo mo omfavnelser ( a la Hobbitun) så ble det bare en platt kopi for meg.

Hele oppbyggingen rundt Saurons avsløring ble noe Marvel / DC aktig. Noe av mystikken rundt Saurons magi forsvinner. Inkludert en slags cliff hanger siste scene, som en slags Anakin Skywalker som står på en skyskraper i Gotham City med svarte øyne.

En del av Nunenor handlingen føltes også litt tafatt.

Galadriel, tja. Enig i at hun trenger mer dybde for å vokse som karakter i serien utover.

Alt med Elrond og Dvergene, Khazad Dum, etterspillet etter vulkan utbruddet ( visuelt veldig flott) og enkelte rene audiovisuelle innslag ( musikken var enorm) som understreker mytologien vi er i og skaper episke proporsjoner, er store pluss her. Sekvensen hvor de smir ringene var flott og majestetisk.

Usikker på om jeg skulle lagt kommentarene her under spoiler tags. Prøvde være så generell som mulig.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Så hva sier folket ? Er det verdt å mekke seg en Prime bruker for denne serien ?

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Ja.

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

TrondLFC skrev: lør jan 21, 2023 9:17 pm Så hva sier folket ? Er det verdt å mekke seg en Prime bruker for denne serien ?
Er du fan, så vil jeg absolutt si det.

anbessa

Legg inn av anbessa »

TrondLFC skrev: lør jan 21, 2023 9:17 pm Så hva sier folket ? Er det verdt å mekke seg en Prime bruker for denne serien ?
Nei. Men verdt å låne seg en konto for å ta en titt. OK underholdning, hverken mer eller mindre.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»