Lord of the Rings

Svar
Corvus

Re: Lord of the Rings

Legg inn av Corvus »

Cabal skrev: tor sep 01, 2022 3:12 pm
fazz skrev: tor sep 01, 2022 10:28 am Huffameg. Har resismediskusjonen spredt seg over i denne tråden også, fordi det å se folk med mørkere hudfarge i en serie med dverger, alver, kjemper, levende trær, monstre og trollmenn, bryter grensen på hva som er akseptabel virkeligoppfattning? Ja ja. Hva om en innfører ett kompromiss og lar svarte/brune KUN spille de onde da? Sånn at TV serien gjenspeiler virkelighetsbildet til de som sitter å klager sin arme råd i sosiale media.
Rasister er jo helt krakilske for tiden hver eneste gang en mørkhudet, eller gud forby en homo, spiller i filmer og serier. Jævla forbanna idiotgjeng. IMDB er nesten helt ødelagt av disse tilbakestående fjottene med sine "anti-woke" korstog. Når de klager på hudfargen til skuespillere i en fantasy-serie, så er faen meg idiotien fullstendig komplett.
Det er akkurat like ille andre veien. Folk som leter med lys og lykt etter reklamer og filmer som er "blendahvite", vil ha vekk statuer og benker pg.a en persons tvilsomme holdninger for 200 år siden, og går amok.
Slik er verden blitt, trist.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Scuderia skrev: fre sep 02, 2022 9:34 am
KongOlav2 skrev: fre sep 02, 2022 9:26 am Så at de gjør henne til en kriger i en serie som finner sted flere tusen år før krigene, ser jeg overhodet ikke som noe problem. Men det er jo akkurat det samme gnålet hver fuckings gang noe slikt skjer.
Like forutsigbart som det gnålet om rasisme og misogyni som kommer fra studioene og skuespillerne når produktene deres feiler fullstendig fordi de ikke klarer å lage noe bra.
Men om de ikke klarer å lage noe bra, så skyldes det iallfall ikke at serien faktisk har en kvinnelig kriger som protagonist og at to av 20+ karakterer er svarte i stedet for hvite. Men det er jo dette det gnåles om, ikke at serien er kvalitetsmessig svak helhetlig. Og gnålet begynner selvfølgelig før en eneste episode av serien er sendt. Samt påstander om at etablert medias anmeldelser bare er bra fordi de automatisk gir politisk korrekte serier høy score.

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

--- Når Tolkien blir woke.
Asle Toje sitt prespektiv på saken

Men hvorfor har da den nye Tolkien-tolkningen skapt så sterke følelser? Dette har dels å gjøre med at Tolkien var en Oxford-professor som skapte en verden ned i minste detalj. Han fant på hele språk, han risset historiske linjer som gikk tusenår tilbake. Han ga hver ætt, hver hendelse mening.

Tolkiens fans vet dette fordi vi har fordypet oss. Vi kjenner kildene. Vi føler eierskap til Tolkiens verden og vil at den skal respekteres. Ringenes Herre-filmene fortalte Tolkiens historie. Derfor er de elsket og derfor blir det ugreit når Amazon ‘oppdaterer’ den konservative Tolkien til woke.

Det er noe annet, noe som færre vet. Tolkien skrev ringenes herre som en mytologi for Storbritannia. Han var ekspert på de norrøne sagaene, Voluspå, finske Kelavala, den tyske Nibelungenlied og Beowulf. Han ønsket at britene skulle ha en slik grunntekst.

Ved å låne fra de alle skrev han den største episke historien av de alle, en gave til engelskmennene – en opprinnelsesmyte. Og han lyktes! Da er det viktig at Galadriel ikke er en skjoldmøy, at kvinnelige dverger har skjegg og at hobbitene ikke er mørkhudede. Det er her Amazon synes å ha syndet.

For det finnes mørkhudede folk; kvinnelige krigere og kjønnsløse figurer i Tolkiens univers, Amazon tok seg til rette og skapte nye ‘progressive’ helter. Og de synes å ha gjort det for å tekkes Hollywoods woke-krigere. Tolkiens verk er mytisk, det har ingen ting med vår tid å gjøre.

Ja vel, så er Storbritannia blitt en ‘nasjon av migranter’. Ja vel, så er britisk identitet redusert til et innholdsløst minste felles multiplum. Ja vel, er engelsk identitet dekonstruert og nedvurdert. Men her går Amazon inn og tar fra den opprinnelige befolkningen deres egen mytiske fortid.
Enkelte vil føle hånetrang når de leser dette, men bi litt. I en Nobelforelesning i 1995 advarte historikeren Hélène Carrère d'Encausse om at den russiske nasjonen hadde betalt for kommunismen «med sin vitalitet, ja, med selve sin eksistens». Minoriteter fikk dyrke sin egenart, men ikke russerne.

Carrère advarte alt i 1992 at dette kunne avføde en intolerant russisk nasjonalisme. Og hun fikk rett! Nasjonalisme henter, som kjent, sin styrke fra harme – over å ha blitt nektet noe som rettmessig tilhører dem. Derfor vekker et forsøk på å melke en ‘franchise’ så sterke følelser.

Fordi Tolkien er mer enn en franchise, det er kultur. Det er derfor skuespillernes selvopptatte enetaler om hvor viktig for dem, personlig, å være ‘den første’ ditt eller datt -blir møtt med uforfalsket raseri.

Nå vil Amazon finne ut om «woke = broke». De må tjene inn $150 millioner per sesong, minimum. Spørsmålet er om Tolkiens publikum – som inkluderer de fleste fantasy-fans – lar seg fenge. De som vil forløse fremtiden ved å forfalske fortiden står i fare for å gå til grunne i nåtiden.

https://e24.no/naeringsliv/i/kEWwra/naa ... -blir-woke

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Lurer virkelig på hvor mange fantasyfans som virkelig anser LotR som en opprinnelsesmyte for engelskmenn, og at det er derfor de blir sure når det endres......

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

KongOlav2 skrev: fre sep 02, 2022 9:43 am
Scuderia skrev: fre sep 02, 2022 9:34 am Like forutsigbart som det gnålet om rasisme og misogyni som kommer fra studioene og skuespillerne når produktene deres feiler fullstendig fordi de ikke klarer å lage noe bra.
Men om de ikke klarer å lage noe bra, så skyldes det iallfall ikke at serien faktisk har en kvinnelig kriger som protagonist og at to av 20+ karakterer er svarte i stedet for hvite. Men det er jo dette det gnåles om, ikke at serien er kvalitetsmessig svak helhetlig. Og gnålet begynner selvfølgelig før en eneste episode av serien er sendt. Samt påstander om at etablert medias anmeldelser bare er bra fordi de automatisk gir politisk korrekte serier høy score.
Når fokuset ligger på at man ha kvinnelig kriger som protagonist og minst så så mange svarte så blir fokuset feil. Gjør det naturlig og ikke press det ned i strupen på folk. Må da være mulig å skrive en kvinnelig rolle uten at de minner menn?

Nå er dessverre verden slik at all kritikk er automatisk rasisme og misogyni uansett hva kritikken går ut på. Bare å se på denne tråden for bevis.. Gode hjelpere som nærmest fresende skriker rasisme..

Etablerte medier har en tendens til å være litt snillere med filmer med riktig politisk budskap, men det er nå bare min mening.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Scuderia skrev: fre sep 02, 2022 10:06 am Når fokuset ligger på at man ha kvinnelig kriger som protagonist og minst så så mange svarte så blir fokuset feil. Gjør det naturlig og ikke press det ned i strupen på folk. Må da være mulig å skrive en kvinnelig rolle uten at de minner menn?
Hvem har sagt at fokuset er at det MÅ være slik? Det er DU og andre som tolker det slik. Jeg synes ikke det er påtrengende med 2 av 20+ svarte karakterer. Det er ikke mange. Jeg synes heller ikke det er påtrengende om Galadriel er en kriger. Når Tolkien selv har beskrevet henne som av "Amazon disposition", så ser jeg virkelig ikke problemet. Serien kunne vært gjennomført og knallbra og likevel ville dere vært misfornøyd pga en kvinnelige protagonist som kriger og et par mørkhudede karakterer.

dani07

Legg inn av dani07 »

PapaSmurf skrev: fre sep 02, 2022 9:37 am Jeg så en dag en Hollywood-forfatter si noe som var svært treffende.

"What is worse than lack of diversity is faux diversity or diversity for diversity's sake"

Det har gått for langt. Akkurat som BLM og #metoo gjorde. Det begynner velment, men så kommer ekstremistene og kupper hele showet. Og akkurat nå blør Hollywood og underholdningsverdenen. Denne jakten på å blidgjøre woke-folket gjør at film etter film sliter med inntjeningen.

Skrekkeksempelet er jo Batgirl som etter at det kostet en milliard dollar å lage filmen ble vraket etter total slakt på testvisningene. den kommer aldri til å lanseres.

For det Woke-fanatikerne ikke forstår er at det er viktigere å gi folk det de vil ha enn å gi folk en påtvunget wokegraut.

Dette handler ikke om at ikke folk aksepterer mørke skuespillere eller kvinner i ledende roller. Det folk vil ha er at det ikke blir krampaktig og unaturlig.

Så man må gjerne ha mer diversitet, men det må gjøres naturlig.
Det du sier angående Batgirl er helt helt feil. De hadde ikke dårlige resultater av screening. De hadde helt mediokre. De testet mid 60 på ratingen, som er i tråd med IT og Shazam.

Problemet med Batgirl var at filmen ikke var lagd for en kinorelease. Dvs alt var i mindre skala, fra cinematografi, sets, vfx etc.
Så det ville være for dyrt å gjøre det om til en kino film (reshoots, bygging av sets, etc)

Og med de kuttene den nye sjefen for WB gjør på HBO Max, så var det heller ikke ansett som økonomisk riktig å gjøre den ferdig for streaming heller.

WB/DC sine filmer har noen helt syke limboer
gående, med f.eks The Flash, som angivelig har DC sin beste test-score noensinne, men filmen vurderes å bli kansellert pga alt rotet med Ezra.

Her har de også måtte reshoote inn Affleck som Batman istedet for Keaton, ettersom Keaton skulle vært i Batgirl også, men nå skjer jo ikke det.

Eneste stor clusterfuck.

Utover det, så er jeg helt enig i woke ressonementet dit.

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

KongOlav2 skrev: fre sep 02, 2022 10:00 am Lurer virkelig på hvor mange fantasyfans som virkelig anser LotR som en opprinnelsesmyte for engelskmenn, og at det er derfor de blir sure når det endres......
--- Bevisst,sikkert ikke så mange.Men ubevisst tror jeg det er en del,faktisk.
For både LOTR og GoT er jo i stor grad bygget på etablerte myter og historier fra den vestlige verden og da kanskje særlig engelsk kongehistorie. Konger,dronninger,kriger,intriger - all inspirasjon er jo i stor grad bygget på vestlig kulturhistorie osv.
Alver,troll,orker,dverger er jo mere lyset vs mørket men det er jo igjen en del av "vår" mytologi og ikke afrikanere og indere sitt.......

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

KongOlav2 skrev: fre sep 02, 2022 10:11 am
Scuderia skrev: fre sep 02, 2022 10:06 am Når fokuset ligger på at man ha kvinnelig kriger som protagonist og minst så så mange svarte så blir fokuset feil. Gjør det naturlig og ikke press det ned i strupen på folk. Må da være mulig å skrive en kvinnelig rolle uten at de minner menn?
Hvem har sagt at fokuset er at det MÅ være slik? Det er DU og andre som tolker det slik. Jeg synes ikke det er påtrengende med 2 av 20+ svarte karakterer. Det er ikke mange. Jeg synes heller ikke det er påtrengende om Galadriel er en kriger. Når Tolkien selv har beskrevet henne som av "Amazon disposition", så ser jeg virkelig ikke problemet. Serien kunne vært gjennomført og knallbra og likevel ville dere vært misfornøyd pga en kvinnelige protagonist som kriger og et par mørkhudede karakterer.
haha stråmann dritten du driver med.. man kan være misfornøyd med serien av mange grunner. Men i din svart hvitt verden er tydeligvis all kritikk rasisme og misogyni.

Og du tolker det slik at fokuset ikke var på å skrive Galadriel som en mann og en snaua alv. Amazon disposition betyr høy og atletisk som hun absolutt fremstilles som i LOTR.. Ikke at hun løp rundt i rustning, rullet i gjørme og kappet folk i to, dette er amazon dikting.

Men joda.. serien kan være knallbra og jeg skal vel se de to første i kveld.

Cabal

Legg inn av Cabal »

KongOlav2 skrev: fre sep 02, 2022 10:00 am Lurer virkelig på hvor mange fantasyfans som virkelig anser LotR som en opprinnelsesmyte for engelskmenn, og at det er derfor de blir sure når det endres......
Ganske sikker på at av de rasistene som klager og syter over at det er mørkhudete med i fantasyserien, så har bare 19% lest noe som helst av Tolkien (eller lest noe i det hele tatt bortsett fra overskrifter på resett). Skjønner faen ikke hva som er problemet med at det er mørkhudete med i fantasyserien, uavhengig av om Tolkien skrev at de er lyse, mørke, gule eller lilla. Det er jo nøyaktig null føkkings problem. Folk er folk.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Scuderia skrev: fre sep 02, 2022 10:38 am
haha stråmann dritten du driver med.. man kan være misfornøyd med serien av mange grunner. Men i din svart hvitt verden er tydeligvis all kritikk rasisme og misogyni.

Og du tolker det slik at fokuset ikke var på å skrive Galadriel som en mann og en snaua alv. Amazon disposition betyr høy og atletisk som hun absolutt fremstilles som i LOTR.. Ikke at hun løp rundt i rustning, rullet i gjørme og kappet folk i to, dette er amazon dikting.
Problemet er at kritikken begynner allerede før man har sett en eneste episode. Og det er ikke jeg som opplever at de MÅ ha en kvinnelig kriger som protagonist, det er du. Så mange svarte som mulig er vel også en overdrivelse når vi snakker om 2 av 20+ stk.

Hvor er det så inni gamperæva viktig at Galadriel ikke kunne ha vært en kriger flere tusen år før handlingen i filmene? Amasonene var jo forøvrig også en rendyrket krigerbefolkning, så at han beskriver det slik betyr ikke at hun absolutt ikke kunne ha vært kriger heller. Dere er sykelig opptatt av at det ikke skal være denne type kvinnelige protagonister i sci-fi og fantasyunivers.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Cabal skrev: fre sep 02, 2022 10:41 am Ganske sikker på at av de rasistene som klager og syter over at det er mørkhudete med i fantasyserien, så har bare 19% lest noe som helst av Tolkien (eller lest noe i det hele tatt bortsett fra overskrifter på resett). Skjønner faen ikke hva som er problemet med at det er mørkhudete med i fantasyserien, uavhengig av om Tolkien skrev at de er lyse, mørke, gule eller lilla. Det er jo nøyaktig null føkkings problem. Folk er folk.
Tror det er begge deler. Enkelte av disse er nok så besatte blodfans at de ikke vil ha endret på noe som helst fra det etablerte universet. Det samme gjelder SW og andre franchiser. For oss som bare ser filmene og seriene, er dette null problem, men mange av hard-corefansen har jo lest alle bøker, tegneserier og all annen støttelitteratur som finnes og kan universet og alle dets tolkninger ned i minste detalj. Og NÅDE om det skal forandres noe på dette.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Den største utfordringen til serien er nok at den ikke samsvarer med LOTR-filmene (ut fra det man har sett i trailere/teasere). Det er det som får folk til å steile. På samme måte som noen "ekte Tolkien"-fans var i harnisk over at ymse bihistorier ble utelatt fra filmtrilogien (mens noen karakterer og historier ble blåst opp). Om man bare "glemmer" LOTR, og ser bort fra en del detaljer i Silmarillion kan nok den nye serien bli en flott fortelling.

Ser ikke helt poenget med å krangle så mye rundt den. De som liker den ser, de som ikke liker den ser ikke.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

KongOlav2 skrev: fre sep 02, 2022 10:44 am
Scuderia skrev: fre sep 02, 2022 10:38 am
haha stråmann dritten du driver med.. man kan være misfornøyd med serien av mange grunner. Men i din svart hvitt verden er tydeligvis all kritikk rasisme og misogyni.

Og du tolker det slik at fokuset ikke var på å skrive Galadriel som en mann og en snaua alv. Amazon disposition betyr høy og atletisk som hun absolutt fremstilles som i LOTR.. Ikke at hun løp rundt i rustning, rullet i gjørme og kappet folk i to, dette er amazon dikting.
Problemet er at kritikken begynner allerede før man har sett en eneste episode. Og det er ikke jeg som opplever at de MÅ ha en kvinnelig kriger som protagonist, det er du. Så mange svarte som mulig er vel også en overdrivelse når vi snakker om 2 av 20+ stk.

Hvor er det så inni gamperæva viktig at Galadriel ikke kunne ha vært en kriger flere tusen år før handlingen i filmene? Amasonene var jo forøvrig også en rendyrket krigerbefolkning, så at han beskriver det slik betyr ikke at hun absolutt ikke kunne ha vært kriger heller. Dere er sykelig opptatt av at det ikke skal være denne type kvinnelige protagonister i sci-fi og fantasyunivers.
Kritikken til nå er på hvordan trailerne til serien så langt opplagt bryter med den verden som Tolkien skrev. Om dette er "gamperæva" viktig er vel tvilsomt men man kan kritisere dette uten å bli kalt rasist og kvinnehater.

Igjen denne stråmannsargumentasjonen.. det er mange kvinnelige protagonister i sci-fi og fantasy universene..

Du er klar over at fortellingene om Amazonas er ren fantasi? De er ikke noe som fantes..

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

KongOlav2 skrev: fre sep 02, 2022 10:44 am
Scuderia skrev: fre sep 02, 2022 10:38 am
haha stråmann dritten du driver med.. man kan være misfornøyd med serien av mange grunner. Men i din svart hvitt verden er tydeligvis all kritikk rasisme og misogyni.

Og du tolker det slik at fokuset ikke var på å skrive Galadriel som en mann og en snaua alv. Amazon disposition betyr høy og atletisk som hun absolutt fremstilles som i LOTR.. Ikke at hun løp rundt i rustning, rullet i gjørme og kappet folk i to, dette er amazon dikting.
Problemet er at kritikken begynner allerede før man har sett en eneste episode. Og det er ikke jeg som opplever at de MÅ ha en kvinnelig kriger som protagonist, det er du. Så mange svarte som mulig er vel også en overdrivelse når vi snakker om 2 av 20+ stk.

Hvor er det så inni gamperæva viktig at Galadriel ikke kunne ha vært en kriger flere tusen år før handlingen i filmene? Amasonene var jo forøvrig også en rendyrket krigerbefolkning, så at han beskriver det slik betyr ikke at hun absolutt ikke kunne ha vært kriger heller. Dere er sykelig opptatt av at det ikke skal være denne type kvinnelige protagonister i sci-fi og fantasyunivers.
Man for oss som faktisk har lest Tolkien og ikke bare LOTR og Hobitten så er det ingen tvil om at denne serien er tilpasset og skreddersydd for å unngå kritikk fra den ødeleggende woke-kampanjen.

For de som ikke er så veldig interesserte er det nok ikke det store problemet. Men for de av oss som kjenner historiene og Tolkien er det trist å se at forfatterens virke dyttes inn i en form den ikke hører hjemme.

Jeg gir meg faen i om de fleste reklamer er multikulturelle, jeg koser meg med Jordan Peele sine filmer selv om han nekter å ha hvite hovedkarakterer. Men jeg sier fra når man maltrakterer en fantasyverden jeg er vokst opp med. Og det er fornærmende at det insinueres at mine meninger om saken har rasistiske undertoner.

OrmenLange
Innlegg: 1814

Legg inn av OrmenLange »

KongOlav2 skrev: fre sep 02, 2022 10:47 am
Cabal skrev: fre sep 02, 2022 10:41 am Ganske sikker på at av de rasistene som klager og syter over at det er mørkhudete med i fantasyserien, så har bare 19% lest noe som helst av Tolkien (eller lest noe i det hele tatt bortsett fra overskrifter på resett). Skjønner faen ikke hva som er problemet med at det er mørkhudete med i fantasyserien, uavhengig av om Tolkien skrev at de er lyse, mørke, gule eller lilla. Det er jo nøyaktig null føkkings problem. Folk er folk.
Tror det er begge deler. Enkelte av disse er nok så besatte blodfans at de ikke vil ha endret på noe som helst fra det etablerte universet. Det samme gjelder SW og andre franchiser. For oss som bare ser filmene og seriene, er dette null problem, men mange av hard-corefansen har jo lest alle bøker, tegneserier og all annen støttelitteratur som finnes og kan universet og alle dets tolkninger ned i minste detalj. Og NÅDE om det skal forandres noe på dette.
Personlig så er jeg åpen for forandringer dersom det gir mening for historien eller er en praktisk løsning på en utfordrende oppgave. Jeg skyr imidlertid "diversity for diversity's sake".

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

PapaSmurf skrev: fre sep 02, 2022 10:57 am Jeg gir meg faen i om de fleste reklamer er multikulturelle, jeg koser meg med Jordan Peele sine filmer selv om han nekter å ha hvite hovedkarakterer. Men jeg sier fra når man maltrakterer en fantasyverden jeg er vokst opp med. Og det er fornærmende at det insinueres at mine meninger om saken har rasistiske undertoner.
Så en kvinnelig kriger som protagonist og to mørkhudede karakterer er nok til å "maltraktere en fantasyverden"? Om så er tilfellet, er du virkelig en sart skapning.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Scuderia skrev: fre sep 02, 2022 10:57 am Kritikken til nå er på hvordan trailerne til serien så langt opplagt bryter med den verden som Tolkien skrev. Om dette er "gamperæva" viktig er vel tvilsomt men man kan kritisere dette uten å bli kalt rasist og kvinnehater.

Igjen denne stråmannsargumentasjonen.. det er mange kvinnelige protagonister i sci-fi og fantasy universene..

Du er klar over at fortellingene om Amazonas er ren fantasi? De er ikke noe som fantes..
Jeg er fullstendig klar over at amasonene er noe fra gresk mytologi........

Det er jo ikke stråmannsargumentasjon. Dere blir jo blodig fornærmede, dere klager utelukkende på akkurat disse to tingene og dere gjør det før dere har sett serien.

pava

Legg inn av pava »

PapaSmurf skrev: fre sep 02, 2022 10:57 am
KongOlav2 skrev: fre sep 02, 2022 10:44 am
Scuderia skrev: fre sep 02, 2022 10:38 am
haha stråmann dritten du driver med.. man kan være misfornøyd med serien av mange grunner. Men i din svart hvitt verden er tydeligvis all kritikk rasisme og misogyni.

Og du tolker det slik at fokuset ikke var på å skrive Galadriel som en mann og en snaua alv. Amazon disposition betyr høy og atletisk som hun absolutt fremstilles som i LOTR.. Ikke at hun løp rundt i rustning, rullet i gjørme og kappet folk i to, dette er amazon dikting.
Problemet er at kritikken begynner allerede før man har sett en eneste episode. Og det er ikke jeg som opplever at de MÅ ha en kvinnelig kriger som protagonist, det er du. Så mange svarte som mulig er vel også en overdrivelse når vi snakker om 2 av 20+ stk.

Hvor er det så inni gamperæva viktig at Galadriel ikke kunne ha vært en kriger flere tusen år før handlingen i filmene? Amasonene var jo forøvrig også en rendyrket krigerbefolkning, så at han beskriver det slik betyr ikke at hun absolutt ikke kunne ha vært kriger heller. Dere er sykelig opptatt av at det ikke skal være denne type kvinnelige protagonister i sci-fi og fantasyunivers.
Man for oss som faktisk har lest Tolkien og ikke bare LOTR og Hobitten så er det ingen tvil om at denne serien er tilpasset og skreddersydd for å unngå kritikk fra den ødeleggende woke-kampanjen.

For de som ikke er så veldig interesserte er det nok ikke det store problemet. Men for de av oss som kjenner historiene og Tolkien er det trist å se at forfatterens virke dyttes inn i en form den ikke hører hjemme.

Jeg gir meg faen i om de fleste reklamer er multikulturelle, jeg koser meg med Jordan Peele sine filmer selv om han nekter å ha hvite hovedkarakterer. Men jeg sier fra når man maltrakterer en fantasyverden jeg er vokst opp med. Og det er fornærmende at det insinueres at mine meninger om saken har rasistiske undertoner.
Haha, DER går grensen, ass :lol: Neida, bra du sier fra.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

KongOlav2 skrev: fre sep 02, 2022 11:01 am
PapaSmurf skrev: fre sep 02, 2022 10:57 am Jeg gir meg faen i om de fleste reklamer er multikulturelle, jeg koser meg med Jordan Peele sine filmer selv om han nekter å ha hvite hovedkarakterer. Men jeg sier fra når man maltrakterer en fantasyverden jeg er vokst opp med. Og det er fornærmende at det insinueres at mine meninger om saken har rasistiske undertoner.
Så en kvinnelig kriger som protagonist og to mørkhudede karakterer er nok til å "maltraktere en fantasyverden"? Om så er tilfellet, er du virkelig en sart skapning.

Ah… den sedvanlige adjektivmerkelappen fra deg.

Du har bestemt deg for at jeg ikke liker sterke kvinner eller mørkhudede i film og TV, men det er ikke poenget i det hele tatt. Hadde bøkene/historiene inneholdt dette hadde jeg ikke reagert. Forøvrig er jeg ikke så opptatt av de mørkhudede. De er kvotert inn for diversitetens skyld og for å unngå kritikk, og jeg orker ikke bry meg så mye akkurat det. Det skjer overalt i alle serier.
Sist redigert av PapaSmurf den fre sep 02, 2022 11:13 am, redigert 1 gang totalt.

OrmenLange
Innlegg: 1814

Legg inn av OrmenLange »

KongOlav2 skrev: fre sep 02, 2022 11:01 am
PapaSmurf skrev: fre sep 02, 2022 10:57 am Jeg gir meg faen i om de fleste reklamer er multikulturelle, jeg koser meg med Jordan Peele sine filmer selv om han nekter å ha hvite hovedkarakterer. Men jeg sier fra når man maltrakterer en fantasyverden jeg er vokst opp med. Og det er fornærmende at det insinueres at mine meninger om saken har rasistiske undertoner.
Så en kvinnelig kriger som protagonist og to mørkhudede karakterer er nok til å "maltraktere en fantasyverden"? Om så er tilfellet, er du virkelig en sart skapning.
Tja, du kan kanskje sammenligne det med at nye eiere i Liverpool ville erstattet You'll Never Walk Alone med en ny fancy poplåt av Harry Styles som spilles før starten av kampene. Folk flest ville bare trukket på skuldrene. "Det har jo ingen betydning for fotballkampen". Men hardbarka LFC-fans ville protestert høylytt.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

For de som ikke har Twitter:


Sankaa

Legg inn av Sankaa »

Kanskje det er på tide å diskutere episoden som har kommet ut, og woke-debatten fortsette et annet sted? Til orientering har jeg nå sett første episode og kunne knapt brydd meg mindre om det er noen mørke karakterer. Karakterene føles naturlig.

Likte episoden godt! God start og jeg ser hvorfor den har fått såpass gode anmeldelser. Skal skrive et lengre innlegg senere, men anbefaler selv de største kritikerne å se episoden.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Når alt er skuespill, hvorfor henger folk seg da opp i banale detaljer som kjønn og hudfarge?

Brukeravatar
k9b
Innlegg: 1289

Legg inn av k9b »

TerryMcDermott skrev: fre sep 02, 2022 9:52 am
Asle Toje sitt prespektiv på saken

[/i]
https://e24.no/naeringsliv/i/kEWwra/naa ... -blir-woke
Forutsigbart som fy, og hvorfor du og andre gir Asle Toje oppmerksomhet er beyond me. Fyren forsøker å bli en stemme i det offentlige ordskiftet, og jeg kan ikke fatte at noen syntes noe av det han sier eller skriver er verdt å bruke en kalori på.

At engelskmennene bruker Lotr som en slags opprinnelsesmytologi når ikke opp på topp 5 listen over det dummeste han har skrevet, men det er faen meg helt bekmørkt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

PapaSmurf skrev: fre sep 02, 2022 11:11 am Du har bestemt deg for at jeg ikke liker sterke kvinner eller mørkhudede i film og TV, men det er ikke poenget i det hele tatt. Hadde bøkene/historiene inneholdt dette hadde jeg ikke reagert. Forøvrig er jeg ikke så opptatt av de mørkhudede. De er kvotert inn for diversitetens skyld og for å unngå kritikk, og jeg orker ikke bry meg så mye akkurat det. Det skjer overalt i alle serier.
Nei, det var ikke det jeg skrev. Jeg skrev spesifikt om "Rings of Power" at dersom to mørkhuede og en kvinnelig protagonist som er kriger er så ille at det "maltrakterer en fantasyverden", DA er du en sart skapning. Jeg skrev ingenting om kvinner eller mørkhudede i film og TV generelt.

Det finnes for øvrig casting jeg også synes er dårlig/ræva. Den syltynne lesba Ruby Rose som Batwoman og Zoe Kravitz som Catwomen synes jeg var ræva casting. Mye fordi de er så små og/eller tynne at de blir minimalt troverdige actionkarakterer, ikke fordi de er lesbiske eller mørkhudede. Men jeg synes fortsatt den siste Batman-filmen var meget bra til tross for Kravitz, og det er mye verre ting de kan gjøre med den den LotR-serien enn å gjøre Galadriel til kriger og kaste inn et par mørkhudede.
Sist redigert av KongOlav2 den fre sep 02, 2022 11:43 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
k9b
Innlegg: 1289

Legg inn av k9b »

PapaSmurf skrev: fre sep 02, 2022 10:57 am
KongOlav2 skrev: fre sep 02, 2022 10:44 am
Scuderia skrev: fre sep 02, 2022 10:38 am
haha stråmann dritten du driver med.. man kan være misfornøyd med serien av mange grunner. Men i din svart hvitt verden er tydeligvis all kritikk rasisme og misogyni.

Og du tolker det slik at fokuset ikke var på å skrive Galadriel som en mann og en snaua alv. Amazon disposition betyr høy og atletisk som hun absolutt fremstilles som i LOTR.. Ikke at hun løp rundt i rustning, rullet i gjørme og kappet folk i to, dette er amazon dikting.
Problemet er at kritikken begynner allerede før man har sett en eneste episode. Og det er ikke jeg som opplever at de MÅ ha en kvinnelig kriger som protagonist, det er du. Så mange svarte som mulig er vel også en overdrivelse når vi snakker om 2 av 20+ stk.

Hvor er det så inni gamperæva viktig at Galadriel ikke kunne ha vært en kriger flere tusen år før handlingen i filmene? Amasonene var jo forøvrig også en rendyrket krigerbefolkning, så at han beskriver det slik betyr ikke at hun absolutt ikke kunne ha vært kriger heller. Dere er sykelig opptatt av at det ikke skal være denne type kvinnelige protagonister i sci-fi og fantasyunivers.
Man for oss som faktisk har lest Tolkien og ikke bare LOTR og Hobitten så er det ingen tvil om at denne serien er tilpasset og skreddersydd for å unngå kritikk fra den ødeleggende woke-kampanjen.

Men når du gir eksempler på ting som har blitt kansellert og har floppet, så har det kommet fra den ødeleggende "anti-woke" kampanjen som du er en så fin del av. Så hvilken kampanje er det egentlig som er ødeleggende? Gi et eksempel på noe som har blitt ødelagt av "woke-kampanjen". Ikke noe som har blitt tilpasset for å slippe det, men noe som "woke-kampanjen" har ødelagt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

OrmenLange skrev: fre sep 02, 2022 11:12 am Tja, du kan kanskje sammenligne det med at nye eiere i Liverpool ville erstattet You'll Never Walk Alone med en ny fancy poplåt av Harry Styles som spilles før starten av kampene. Folk flest ville bare trukket på skuldrene. "Det har jo ingen betydning for fotballkampen". Men hardbarka LFC-fans ville protestert høylytt.
Ja, det er akkurat det samme. Analogien er 100 % spot-on, virkelig.............

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

k9b skrev: fre sep 02, 2022 11:37 am
PapaSmurf skrev: fre sep 02, 2022 10:57 am
KongOlav2 skrev: fre sep 02, 2022 10:44 am
Problemet er at kritikken begynner allerede før man har sett en eneste episode. Og det er ikke jeg som opplever at de MÅ ha en kvinnelig kriger som protagonist, det er du. Så mange svarte som mulig er vel også en overdrivelse når vi snakker om 2 av 20+ stk.

Hvor er det så inni gamperæva viktig at Galadriel ikke kunne ha vært en kriger flere tusen år før handlingen i filmene? Amasonene var jo forøvrig også en rendyrket krigerbefolkning, så at han beskriver det slik betyr ikke at hun absolutt ikke kunne ha vært kriger heller. Dere er sykelig opptatt av at det ikke skal være denne type kvinnelige protagonister i sci-fi og fantasyunivers.
Man for oss som faktisk har lest Tolkien og ikke bare LOTR og Hobitten så er det ingen tvil om at denne serien er tilpasset og skreddersydd for å unngå kritikk fra den ødeleggende woke-kampanjen.

Men når du gir eksempler på ting som har blitt kansellert og har floppet, så har det kommet fra den ødeleggende "anti-woke" kampanjen som du er en så fin del av. Så hvilken kampanje er det egentlig som er ødeleggende? Gi et eksempel på noe som har blitt ødelagt av "woke-kampanjen". Ikke noe som har blitt tilpasset for å slippe det, men noe som "woke-kampanjen" har ødelagt.
Jeg velger å svare gjennom å lime inn en artikkel. Det er det ikke ofte jeg gjør, men her var det passende.
Og det er viktig å huske at dette er to år siden, things has taken a turn to the worse.

https://www.joe.ie/movies-tv/joker-todd ... ure-683509

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Jeg forsøkte å se denne serien, men så kom det en afroamerikansk dverg på skjermen og jeg måtte bare slå av.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»