Tina Brus familieavtale. Varsel om skattesmell

Svar
Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Re: Tina Brus familieavtale. Varsel om skattesmell

Legg inn av Tjaaah »

Enda en svindler som håpet på å slippe unna med driten sin. Flott. Hvor mange er det egentlig? Halve stortinget?

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Denne saken og Tajik saken framstår ganske likt?

Verker som om hennes foreldre budde i leiligheten som dei sjølv eigde, mens ho og ektemannen budde i Oslo. Samstundes som ho var folkeregistert på ein bolig som foreldra budde i.

Framstår ikkje bra for Bru dette under føresetning at artikkelen er rett.

Her er Tina Bru sitt svar på Facebook
Jeg er en av politikerne som har fått et varsel om mulig endring i skatten min fra Skatteetaten. Min uenighet med Skatteetaten er den samme som også Stortinget og Statsministerens kontors jurister har med etaten.
Skatteetaten mener jeg ikke har betalt nok i leie for en leilighet mannen min og jeg midlertidig leide av mine foreldre etter at vi hadde solgt huset vårt i Sandnes og ventet på at det nye huset i Stavanger skulle bli ferdig. Vi signerte kontrakt og betalte leie fra dag en, totalt nærmere 150 000 kroner som dekket løpende kostnader.
Vi flyttet inn i leiligheten da jeg var høygravid i 2018. Jeg fødte sønnen min og tilbrakte hele foreldrepermisjonen og vel så det i leiligheten. Da Stortinget åpnet igjen i oktober 2019 var sønnen vår 11 måneder. Jeg syns han var for liten til å bli igjen Stavanger uten meg, så jeg tok med meg han og mannen min til Oslo, slik regelverket har tilrettelagt for at politikere med små barn kan gjøre.
I januar 2020 ble jeg utnevnt til statsråd og i mars smalt koronapandemien. Sønnen min gikk i barnehage i Oslo og reiserestriksjonene var strenge. Vi hadde derfor svært begrensa mulighet til å reise hjem. Gjennom det året var jeg i Stavanger 14 ganger, noen ganger på jobb og andre ganger på helgetur med mann og barn. I tillegg til ferier.
NRK bygger deler av sin fremstilling på Facebook-innlegg fra min far i sameiets Facebook-gruppe hvor han har tatt opp utfordringer på vegne av meg, og på vegne av seg selv som utleier og eier av leiligheten. Dette bruker de til å spekulere i at det ikke er jeg og familien min som reelt sett har disponert leiligheten, men heller mine foreldre. Det er ikke riktig, selv om jeg aldri har lagt skjul på at foreldrene mine innimellom har vært der, etter avtale med meg. Jeg har dokumentert for NRK at faren min de samme månedene han har skrevet disse innleggene også var på hytta og i Spania. Jeg har også gitt NRK innsyn i deler av varselet mitt hvor Skatteetaten konkluderer med at jeg er pendler og at jeg reelt sett har disponert leiligheten vi leide.
Det er umulig for meg å ikke reflektere over at hvis jeg hadde latt være å ta med ungen min til Oslo da han var veldig liten, hadde hele grunnlaget for spekulasjonene mot slutten av NRKs sak vært borte. Leieforholdet hos mine foreldre kom ikke i stand fordi vi skulle få pendlerbolig i Oslo, men fordi vi trengte et midlertidig sted å bo i Stavanger mens vi bygget hus der.
Det Skatteetaten og jeg er uenige om er om størrelsen på husleien jeg har betalt til mine foreldre har vært høy nok. Vi er enige om at jeg har betalt, og om at jeg har vært reell pendler. Det som gjenstår har jeg også godt håp om å komme til enighet med etaten om.
Nå ser jeg frem til en aktiv høst på Stortinget, hvor vi skal lage Høyres første alternative statsbudsjett på ti år. Og til fine helger i Stavanger sammen med Thomas, Ellis og den bittelille i magen.
Sist redigert av ms_8 den tir sep 13, 2022 12:46 pm, redigert 1 gang totalt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Trodde for en tid tilbake at de nye lederne i Høyre og AP ville bli Tina Bru og Hadia Tajik. Men det virker som de har satt seg selv ut av spill pga egen "smarthet" i privatøkonomien.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Politikere er som folk flest, langt fra noe hel ved.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Igjen virker det som om politikeren kun er opptatt av hun mener hun har manøvrert regelverket godt nok, til å lovlig ta så mye hun kan fra fellesskapet. Hun reflekterer overhodet ikke over etikken i dette.

Helt drøyt hvor mange av disse som er ledende politikere.

Number4

Legg inn av Number4 »

Tjaaah skrev: tir sep 13, 2022 12:42 pm Enda en svindler som håpet på å slippe unna med driten sin. Flott. Hvor mange er det egentlig? Halve stortinget?
Nå tror jeg du er altfor snill i din antagelse. For en gjeng og at de aldri lærer.

guru

Legg inn av guru »

Det er til å spy av.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Justice 97 skrev: tir sep 13, 2022 12:46 pm
ms_8 skrev: tir sep 13, 2022 12:42 pm Denne saken og Tajik saken framstår ganske likt?

Verker som om hennes foreldre budde i leiligheten som dei sjølv eigde, mens ho og ektemannen budde i Oslo

Framstår ikkje bra for Bru dette
Ser også likheter med Tajik, noe som betyr at Bru bør være ferdig som nestleder. Kan aldri se for meg at Høyre er tjent med å ha denne svindleren som nestleder.
Enig om det NRK skriver er rett. Les svaret henner over i artikkelen. Dersom ho faktisk formelt budde i leiligheten, men kun betalte for lite leige. Så er ikkje saken like alvorleg. Dersom ho derimot brukte dette som eit skalkeskjul for å få dekt gratis leilighet for ho sjølv, mannen og ungen. Så bør ho garantert være ferdig.

Så er spørsmålet om media har meir på henne

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Stem heller INP og hold samvittigheten din ren ✌️😄

https://inpartiet.no/

Ghost

Legg inn av Ghost »

Tjaaah skrev: tir sep 13, 2022 12:48 pm Igjen virker det som om politikeren kun er opptatt av hun mener hun har manøvrert regelverket godt nok, til å lovlig ta så mye hun kan fra fellesskapet. Hun reflekterer overhodet ikke over etikken i dette.

Helt drøyt hvor mange av disse som er ledende politikere.
- Jeg beklager at Skatteetaten mener at jeg ikke gjorde en god nok jobb i å utnytte dette systemet. Jeg tar selvkritikk for det, og i ettertid ser jeg at jeg burde betalt 4000 kroner ekstra i måneden. Det er en lav pris å betale for å unngå at Skattetaten snoker og sår tvil om min velfortjente fordel på tigangen av beløpet Skatteetaten mener jeg burde betalt. Det sagt tar Skatteetaten feil.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

GatlingGun skrev: tir sep 13, 2022 12:53 pm Stem heller INP og hold samvittigheten din ren ✌️😄

https://inpartiet.no/
Hun ene fra det helsepartiet, har hun pendlerbolig? Hun har vel ikke hatt tid til å svindle så mye enda, uansett?

Begynner å bli tomt for andre alternativer.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Ghost skrev: tir sep 13, 2022 12:58 pm - Jeg beklager at Skatteetaten mener at jeg ikke gjorde en god nok jobb i å utnytte dette systemet. Jeg tar selvkritikk for det, og i ettertid ser jeg at jeg burde betalt 4000 kroner ekstra i måneden. Det er en lav pris å betale for å unngå at Skattetaten snoker og sår tvil om min velfortjente fordel på tigangen av beløpet Skatteetaten mener jeg burde betalt. Det sagt tar Skatteetaten feil.
Ja, dette er noe jeg burde lagt til i mitt innlegg.

Igjen er skatteetaten uenig med politikeren i at de hadde lov til å ta så mye fra fellesskapet.

Er det kanskje noen fra skatteetaten som kan starte parti? Har fått litt sansen for de, det siste året.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

VG med mer:

https://www.vg.no/nyheter/i/y63QPg/nrk- ... r-tina-bru

– Min sak handler kun om nivået på merkostnadene, altså om husleien har vært høyt nok. Både Skatteetaten og jeg er enige om at jeg har betalt, at jeg har bodd der og at jeg har vært reell pendler. Det er kun uenighet om hvorvidt husleien har vært høy nok, sier hun til VG.

Nei, Tina. Din sak handler også om din fullstendige mangel på noen som helst moralsk vurdering av det du driver med.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Skal vi følge den standard som har vært gjeldende for alle hennes forgjengere, finnes det ingen unnskyldning.
Det bør jo være likt for alle?

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Justice 97 skrev: tir sep 13, 2022 1:00 pm
ms_8 skrev: tir sep 13, 2022 12:50 pm
Justice 97 skrev: tir sep 13, 2022 12:46 pm

Ser også likheter med Tajik, noe som betyr at Bru bør være ferdig som nestleder. Kan aldri se for meg at Høyre er tjent med å ha denne svindleren som nestleder.
Enig om det NRK skriver er rett. Les svaret henner over i artikkelen. Dersom ho faktisk formelt budde i leiligheten, men kun betalte for lite leige. Så er ikkje saken like alvorleg. Dersom ho derimot brukte dette som eit skalkeskjul for å få dekt gratis leilighet for ho sjølv, mannen og ungen. Så bør ho garantert være ferdig.

Så er spørsmålet om media har meir på henne
Svaret til Tina Bru og hennes juridiske rådgivere har jeg null tiltro til. Stoler mer på skatteeksperten som har uttalt seg:
► Show Spoiler
Enig i dette og som eg sjølv skriver. Så ligner denne saken på Tajik.

I dag er det ein ny spiker i kista for våre folkevalde dessverre

fargerik

Legg inn av fargerik »

ms_8 skrev: tir sep 13, 2022 1:14 pm
Justice 97 skrev: tir sep 13, 2022 1:00 pm
ms_8 skrev: tir sep 13, 2022 12:50 pm
Enig om det NRK skriver er rett. Les svaret henner over i artikkelen. Dersom ho faktisk formelt budde i leiligheten, men kun betalte for lite leige. Så er ikkje saken like alvorleg. Dersom ho derimot brukte dette som eit skalkeskjul for å få dekt gratis leilighet for ho sjølv, mannen og ungen. Så bør ho garantert være ferdig.

Så er spørsmålet om media har meir på henne
Svaret til Tina Bru og hennes juridiske rådgivere har jeg null tiltro til. Stoler mer på skatteeksperten som har uttalt seg:
► Show Spoiler
Enig i dette og som eg sjølv skriver. Så ligner denne saken på Tajik.

I dag er det ein ny spiker i kista for våre folkevalde dessverre
Husk at Erna fremdeles er partileder, da.
"Det er lov å gjøre feil her i landet, men personlig ville jeg ikke gjort den feilen på den måten"

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

ms_8 skrev: tir sep 13, 2022 1:14 pm
Justice 97 skrev: tir sep 13, 2022 1:00 pm
ms_8 skrev: tir sep 13, 2022 12:50 pm
Enig om det NRK skriver er rett. Les svaret henner over i artikkelen. Dersom ho faktisk formelt budde i leiligheten, men kun betalte for lite leige. Så er ikkje saken like alvorleg. Dersom ho derimot brukte dette som eit skalkeskjul for å få dekt gratis leilighet for ho sjølv, mannen og ungen. Så bør ho garantert være ferdig.

Så er spørsmålet om media har meir på henne
Svaret til Tina Bru og hennes juridiske rådgivere har jeg null tiltro til. Stoler mer på skatteeksperten som har uttalt seg:
► Show Spoiler
Enig i dette og som eg sjølv skriver. Så ligner denne saken på Tajik.

I dag er det ein ny spiker i kista for våre folkevalde dessverre
– Faktum i saken kan tyde på at foreldrene reelt sett har bodd i leiligheten.

Nå bestrider vel Bru akkurat dette. Hun sier at foreldrene bodde på hytta og i Spania i denne perioden og bare i korte perioder (da Bru og familien ikke var der) bodde i leilgheten.

Så får vi se om dette stemmer. Men hvis det gjør det er det da fremdeles "på kanten" eller er det innenfor? Og da dermed kun et spørsmål om hva som var rimelig leie.

– Under arbeidet med denne saken har jeg gitt NRK innsyn i deler av varselet mitt, deriblant der de konkluderer med at jeg oppfyller pendlervilkåret og at Skatteetaten ikke sår tvil om at jeg reelt sett har disponert leiligheten vi leide. Likevel velger NRK å så tvil om dette.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den tir sep 13, 2022 1:24 pm, redigert 3 ganger totalt.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Bru har ikke planer om å gi seg uten kamp:

https://www.vg.no/nyheter/i/y63QPg/vars ... r-tina-bru

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Tjaaah skrev: tir sep 13, 2022 12:48 pm Igjen virker det som om politikeren kun er opptatt av hun mener hun har manøvrert regelverket godt nok, til å lovlig ta så mye hun kan fra fellesskapet. Hun reflekterer overhodet ikke over etikken i dette.

Helt drøyt hvor mange av disse som er ledende politikere.
Bingo. At de ikke skammer seg. Meg meg meg.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

oddvar_kjempebra skrev: tir sep 13, 2022 1:22 pm Nå bestrider vel Bru akkurat dette. Hun sier at foreldrene bodde på hytta og i Spania i denne perioden og bare i korte perioder (da Bru og familien ikke var der) bodde i leilgheten.

Så får vi se om dette stemmer. Men hvis det gjør det er det da fremdeles "på kanten" eller er det innenfor? Og da dermed kun et spørsmål om hva som var rimelig leie.

– Under arbeidet med denne saken har jeg gitt NRK innsyn i deler av varselet mitt, deriblant der de konkluderer med at jeg oppfyller pendlervilkåret og at Skatteetaten ikke sår tvil om at jeg reelt sett har disponert leiligheten vi leide. Likevel velger NRK å så tvil om dette.
Det står vel også at hun, mannen og barna har bodd i en leilighet med ett soverom, i følge henne.

Høres dette ekstremt sannsynlig ut?

ms_8

Legg inn av ms_8 »

oddvar_kjempebra skrev: tir sep 13, 2022 1:22 pm
ms_8 skrev: tir sep 13, 2022 1:14 pm
Justice 97 skrev: tir sep 13, 2022 1:00 pm

Svaret til Tina Bru og hennes juridiske rådgivere har jeg null tiltro til. Stoler mer på skatteeksperten som har uttalt seg:
► Show Spoiler
Enig i dette og som eg sjølv skriver. Så ligner denne saken på Tajik.

I dag er det ein ny spiker i kista for våre folkevalde dessverre
– Faktum i saken kan tyde på at foreldrene reelt sett har bodd i leiligheten.

Nå bestrider vel Bru akkurat dette. Hun sier at foreldrene bodde på hytta og i Spania i denne perioden og bare i korte perioder (da Bru og familien ikke var der) bodde i leilgheten.

Så får vi se om dette stemmer. Men hvis det gjør det er det da fremdeles "på kanten" eller er det innenfor? Og da dermed kun et spørsmål om hva som var rimelig leie.

– Under arbeidet med denne saken har jeg gitt NRK innsyn i deler av varselet mitt, deriblant der de konkluderer med at jeg oppfyller pendlervilkåret og at Skatteetaten ikke sår tvil om at jeg reelt sett har disponert leiligheten vi leide. Likevel velger NRK å så tvil om dette.
Viss foreldra budde i leiligheten. Så er Bru fort ferdig i norsk politikk. Ho vil værtfall være kraftig svekket som politikar. Dersom det ho sier er korrekt, så er det NRK som fort får ein kraftig ripe i lakken. Som sagt eg veit ikkje, men mitt første inntrykk er at denne ligner på Tajik saken.

Vi får nok vete meir framover her tipper eg. Slike saker pleier sjeldan å stoppe her og mediene lukter blod

ms_8

Legg inn av ms_8 »

fargerik skrev: tir sep 13, 2022 1:16 pm
ms_8 skrev: tir sep 13, 2022 1:14 pm
Justice 97 skrev: tir sep 13, 2022 1:00 pm

Svaret til Tina Bru og hennes juridiske rådgivere har jeg null tiltro til. Stoler mer på skatteeksperten som har uttalt seg:
► Show Spoiler
Enig i dette og som eg sjølv skriver. Så ligner denne saken på Tajik.

I dag er det ein ny spiker i kista for våre folkevalde dessverre
Husk at Erna fremdeles er partileder, da.
"Det er lov å gjøre feil her i landet, men personlig ville jeg ikke gjort den feilen på den måten"
Kjem helt an på kva dette faktisk handler om. Viss foreldra budde dei, så blir det svært vanskeleg for Bru å fortsette som nestleiar. Spesielt etter det som skjedde med Tajik saken.

Downlight

Legg inn av Downlight »

Ut ifra NRK 's artikkel tror jeg Tina Bru skal kjempe hardt for å unngå tilleggsskatt. Interessant med alle mulige rare bosituasjoner disse folkevalgte har som krever fri pendlerbolig.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Dersom vi skal se litt tilbake på utviklingen blant forgjengerne, kan vi kanskje forvente en sykmelding i løpet av kort tid ;-)

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Tjaaah skrev: tir sep 13, 2022 1:26 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir sep 13, 2022 1:22 pm Nå bestrider vel Bru akkurat dette. Hun sier at foreldrene bodde på hytta og i Spania i denne perioden og bare i korte perioder (da Bru og familien ikke var der) bodde i leilgheten.

Så får vi se om dette stemmer. Men hvis det gjør det er det da fremdeles "på kanten" eller er det innenfor? Og da dermed kun et spørsmål om hva som var rimelig leie.

– Under arbeidet med denne saken har jeg gitt NRK innsyn i deler av varselet mitt, deriblant der de konkluderer med at jeg oppfyller pendlervilkåret og at Skatteetaten ikke sår tvil om at jeg reelt sett har disponert leiligheten vi leide. Likevel velger NRK å så tvil om dette.
Det står vel også at hun, mannen og barna har bodd i en leilighet med ett soverom, i følge henne.

Høres dette ekstremt sannsynlig ut?
Tja. I kortere perioder så er jo ikke det usannsynlig. Jeg har selv bodd i en leilighet med et soverom og en liten en i flere mnd mens huset vårt ble bygd.

fargerik

Legg inn av fargerik »

oddvar_kjempebra skrev: tir sep 13, 2022 1:32 pm
Tjaaah skrev: tir sep 13, 2022 1:26 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir sep 13, 2022 1:22 pm Nå bestrider vel Bru akkurat dette. Hun sier at foreldrene bodde på hytta og i Spania i denne perioden og bare i korte perioder (da Bru og familien ikke var der) bodde i leilgheten.

Så får vi se om dette stemmer. Men hvis det gjør det er det da fremdeles "på kanten" eller er det innenfor? Og da dermed kun et spørsmål om hva som var rimelig leie.

– Under arbeidet med denne saken har jeg gitt NRK innsyn i deler av varselet mitt, deriblant der de konkluderer med at jeg oppfyller pendlervilkåret og at Skatteetaten ikke sår tvil om at jeg reelt sett har disponert leiligheten vi leide. Likevel velger NRK å så tvil om dette.
Det står vel også at hun, mannen og barna har bodd i en leilighet med ett soverom, i følge henne.

Høres dette ekstremt sannsynlig ut?
Tja. I kortere perioder så er jo ikke det usannsynlig. Jeg har selv bodd i en leilighet med et soverom og en liten en i flere mnd mens huset vårt ble bygd.
Mens du fikk statsstøtte for å bo der??

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

fargerik skrev: tir sep 13, 2022 1:33 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir sep 13, 2022 1:32 pm
Tjaaah skrev: tir sep 13, 2022 1:26 pm

Det står vel også at hun, mannen og barna har bodd i en leilighet med ett soverom, i følge henne.

Høres dette ekstremt sannsynlig ut?
Tja. I kortere perioder så er jo ikke det usannsynlig. Jeg har selv bodd i en leilighet med et soverom og en liten en i flere mnd mens huset vårt ble bygd.
Mens du fikk statsstøtte for å bo der??
Nei, men det var ikke poenget mitt. Poenget var at det ikke er så urimelig å anta at noen som bygger hus kan klare seg på få kvadratmeter i en periode.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

oddvar_kjempebra skrev: tir sep 13, 2022 1:32 pm Tja. I kortere perioder så er jo ikke det usannsynlig. Jeg har selv bodd i en leilighet med et soverom og en liten en i flere mnd mens huset vårt ble bygd.
Her står det imidlertid barn i flertall.

Det er selvsagt mulig, men er det sannsynlig? Tjaaah.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg vil sitte på gjerdet og se an litt før jeg konkluderer. Slike saker har en tendenstil å utvikle seg i den ene eller andre retningen. Men ut fra det lille jeg har lest så langt så er det en mer palusibel forklaring enn Tadjik hadde.

Om hennes forklaring holder vann minner det om måten jeg gjorde det på da jeg bygde hus. Minus pendlertillegget da. Vi flytta også inn i foreldres hus med et lite barn etter å ha solgt leilighet og mens huset ble bygget. Også vi betalte kun for utgifter. Vi hadde ett soverom og en slags alkove.
Sist redigert av PapaSmurf den tir sep 13, 2022 1:40 pm, redigert 2 ganger totalt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Zanick skrev: tir sep 13, 2022 1:22 pm Bru har ikke planer om å gi seg uten kamp:

https://www.vg.no/nyheter/i/y63QPg/vars ... r-tina-bru
Kan huske tilbake på en del saker der politikeren har tatt opp kampen mot pressen (senest Tajik). Det er svært sjelden at pressen ikke har gjort et visst forarbeid og sjekket saken før de offentliggjorde den, dvs. at politikeren har fått oppreisning i ettertid.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»