Tina Brus familieavtale. Varsel om skattesmell

Svar
KBY

Re: Tina Brus familieavtale. Varsel om skattesmell

Legg inn av KBY »

Det som skremmer meg er at det leies leiligheter til ~41.000,- per måned.
Er dette den dyreste leiligheten, billigste eller er det normen?

Det blir nesten 10 millioner over 20 år og så sitter statsbygg igjen med hele fortjenesten på leiligheten i etterkant.

Olaien

Legg inn av Olaien »

Tina Bru og Høyre slipper unna med dette fordi pressen har mistet interessen.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Solvgutt1 skrev: ons sep 14, 2022 12:41 am
lund skrev: tir sep 13, 2022 11:24 pm Haha, rørende omsorg fra Ernas tidligere spinndoktor nå.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/b ... iggjoering

Piss fra ende til annen det han kommer med.
Han har jo et poeng når denne saken settes i samme bås som Tajik-saken. Det har vært flere innlegg i denne tråden som stempler Bru som en svindler som hører hjemme i fengsel. Selv om det ikke har kommet fram noe som tilsier at Bru har oppgitt feilaktige opplysninger, holdt tilbake informasjon eller gjort noe annet for å villede Storting eller skattemyndigheter for å unngå skatt
NRK: Hvis de (skattekontoret, min anm.) hadde svart ja (til om byggeutgifter på tomten kvalifiserte til null skatt på stortingsbolig, min anm.), hva hadde skjedd med leiligheten på Storhaug?

Bru: Nei, da hadde jeg tenkt at da har jeg store nok utgifter, så da er det ikke viktig å opprettholde den leia.

Poenget med kontrakten var altså ikke å ha et sted å bo, men å sørge for at stortingsleiligheten ble skattefri. Det virker utvilsomt at det faktisk har vært gjort konkrete betalinger til foreldrene, i motsetning til i tilfellet Tajik, og at Bru har således har vært flinkere til å holde seg på rett side av i hvert fall straffeloven, men hensikten var akkurat den samme for Bru som for Tajik. Hun ville fiske så mye som mulig ut av skattebetalernes lommer.

lund

Legg inn av lund »

Solvgutt1 skrev: ons sep 14, 2022 12:41 am
lund skrev: tir sep 13, 2022 11:24 pm Haha, rørende omsorg fra Ernas tidligere spinndoktor nå.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/b ... iggjoering

Piss fra ende til annen det han kommer med.
Han har jo et poeng når denne saken settes i samme bås som Tajik-saken. Det har vært flere innlegg i denne tråden som stempler Bru som en svindler som hører hjemme i fengsel. Selv om det ikke har kommet fram noe som tilsier at Bru har oppgitt feilaktige opplysninger, holdt tilbake informasjon eller gjort noe annet for å villede Storting eller skattemyndigheter for å unngå skatt
Det går vel ikke bare på det (det burde jo være et minstekrav), men om det har vært i henhold til intensjonen med systemet (og om hun ev. burde skjønne at det ikke var det). For min del er det ikke så interessant hvem som måtte være den største skurken. Det går mer på om man har utnyttet et regelverk på en måte man ikke burde eller ei. Hvis man har det, så fortjener man heller ikke vår tillit. Og det burde Aanes ta innover seg i stedet for å forsvare på autopilot når det er noen fra Høyre det settes søkelys på. Da fremstår det bare kalkulert og ikke ekte.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Ikke overraskende fra en mossing dette

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Hetfield skrev: ons sep 14, 2022 12:12 pm Ikke overraskende fra en mossing dette
Litt rasisme der altså.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Olaien skrev: ons sep 14, 2022 11:51 am Tina Bru og Høyre slipper unna med dette fordi pressen har mistet interessen.
Om pressen mister interessen så taler det til Brus fordel. Om pressen mener de har en god sak mot politikerne biter de seg fast i leggen og holder tak.
Som seg hør og bør.

Det kan fortsatt komme frem mer i denne saken, men enn så lenge er det en bagatell og muligens ikke det en gang i forhold til de andre sakene vi har hatt de siste årene.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Folk_flesk skrev: ons sep 14, 2022 12:36 am
lund skrev: tir sep 13, 2022 11:24 pm Haha, rørende omsorg fra Ernas tidligere spinndoktor nå.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/b ... iggjoering

Piss fra ende til annen det han kommer med.
Aasnes utdyper overfor VG:

– Dette er en frustrasjon jeg har hatt i lang tid – nemlig at politikere generelt mistenkeliggjøres i stor grad. Det skaper problemer med rekruttering, og det blir vanskelig for unge distriktspolitikere som skal inn på Stortinget, mener han.

Aanes understreker at han ikke kjenner faktum i saken, og at han ikke har snakket med Bru direkte.

Kremt.. Burde det ikke være en LITEN sammenheng mellom det han sier i det første og andre avsnittet her. Han er frustrert over mistenkeliggjøring, men har han satt seg inn i den aktuelle saken? Nei.
Han er fortsatt Høyremann og nær venn av både Erna og Bru, samt partner i firmaet som skal skjønnemale politikere. You do the math

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Queenie skrev: ons sep 14, 2022 12:31 pm Han er fortsatt Høyremann og nær venn av både Erna og Bru, samt partner i firmaet som skal skjønnemale politikere. You do the math
Er som forventet det ja..

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Brezjnev skrev: ons sep 14, 2022 12:03 pm NRK: Hvis de (skattekontoret, min anm.) hadde svart ja (til om byggeutgifter på tomten kvalifiserte til null skatt på stortingsbolig, min anm.), hva hadde skjedd med leiligheten på Storhaug?

Bru: Nei, da hadde jeg tenkt at da har jeg store nok utgifter, så da er det ikke viktig å opprettholde den leia.

Poenget med kontrakten var altså ikke å ha et sted å bo, men å sørge for at stortingsleiligheten ble skattefri. Det virker utvilsomt at det faktisk har vært gjort konkrete betalinger til foreldrene, i motsetning til i tilfellet Tajik, og at Bru har således har vært flinkere til å holde seg på rett side av i hvert fall straffeloven, men hensikten var akkurat den samme for Bru som for Tajik. Hun ville fiske så mye som mulig ut av skattebetalernes lommer.
Ja, det virker unektelig som om det var det eneste hun tenkte på. Hvor mye hun kunne skvise ut av systemet. Og som alle andre som har blitt avslørt i denne saken, uttaler hun seg som om hun aldri har lært å ta stilling til hva som er rett eller galt, utover hva lovverket sier.

Det er så ekstremt tonedøvt, at du skulle tro politikere vokste opp i isolerte kolonier på svalbard.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Folk_flesk skrev: ons sep 14, 2022 12:36 am
lund skrev: tir sep 13, 2022 11:24 pm Haha, rørende omsorg fra Ernas tidligere spinndoktor nå.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/b ... iggjoering

Piss fra ende til annen det han kommer med.
Aasnes utdyper overfor VG:

– Dette er en frustrasjon jeg har hatt i lang tid – nemlig at politikere generelt mistenkeliggjøres i stor grad. Det skaper problemer med rekruttering, og det blir vanskelig for unge distriktspolitikere som skal inn på Stortinget, mener han.

Aanes understreker at han ikke kjenner faktum i saken, og at han ikke har snakket med Bru direkte.

Kremt.. Burde det ikke være en LITEN sammenheng mellom det han sier i det første og andre avsnittet her. Han er frustrert over mistenkeliggjøring, men har han satt seg inn i den aktuelle saken? Nei.
Etterlatt inntrykk er nærmest at våre politikere er en gjeng uetiske kjeltringer.

Skriver han i sitt innlegg på FB, etter selvsagt å ha levert det obligatoriske [pressen har gjort en viktig og riktig jobb i pendlerbolig-sakene]. Etterlatt inntrykk av disse sakene og andre er for så vidt ganske riktig at våre politikere er en gjeng uetiske kjeltringer, men for egen del synes jeg det vil være mer naturlig å rette pekefingeren mot våre politikere. Om de slutter å oppføre seg som en gjeng uetiske kjeltringer så vil det være mye vanskeligere å fremstille dem som en gjeng uetiske kjeltringer.


ms_8

Legg inn av ms_8 »

Som medlem i Høgre blir eg berre pinleg over dette. I denne saken står Høgre i eit utruleg dårleg lys og påstanden om at Bru har vært opent er ganske spentig. Ho har gjentatte ganger nekta å opplyse om ting i saken henne som kan være relevant. Videre er det pinlig at Høgre bruker penger på å gje ein toppolitikar som Bru advokat.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Jeg liker egentlig ikke at man omtaler skatt som "tyveri" og lignende, men når det gjelder godene til stortingspolitikerne og regjeringen så er det faktisk sånn at dette er ressurser de har tatt fra andre og gitt til seg selv. Da burde man tilnærme seg temaet med en helt annen ydmykhet og respekt enn det dagens politikere er i stand til. Det er vanskelig å forstå hvordan politiker etter politiker klarer å angripe disse sakene utelukkende ut i fra eget perspektiv, hensynet til seg selv og i beste fall sine kollegaer.

Syns ikke Bru-saken ser så ille ut i utgangspunktet, men håndteringen fra Bru, Høyre og andre venner oser arroganse og selvopptatthet som ikke hører hjemme blant folkevalgte, og bare skaper mer politikerforakt.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Solvgutt1 skrev: tor sep 29, 2022 2:49 pm Det er vanskelig å forstå hvordan politiker etter politiker klarer å angripe disse sakene utelukkende ut i fra eget perspektiv, hensynet til seg selv og i beste fall sine kollegaer.

Syns ikke Bru-saken ser så ille ut i utgangspunktet, men håndteringen fra Bru, Høyre og andre venner oser arroganse og selvopptatthet som ikke hører hjemme blant folkevalgte, og bare skaper mer politikerforakt.
Dette er kanskje det mest uforståelige med disse sakene. Det er selvsagt hårreisende at det er kultur for å berike seg på fellesskapets regning på stortinget, men grådighet er i det minste noe de fleste kan relatere til.

Håndteringen får meg til å lure på om stortinget også er en klubb for sosiopater, som overhodet ikke skjønner samfunnets etiske normer.
Sist redigert av Tjaaah den tor sep 29, 2022 2:57 pm, redigert 1 gang totalt.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Solvgutt1 skrev: tor sep 29, 2022 2:49 pm Jeg liker egentlig ikke at man omtaler skatt som "tyveri" og lignende, men når det gjelder godene til stortingspolitikerne og regjeringen så er det faktisk sånn at dette er ressurser de har tatt fra andre og gitt til seg selv. Da burde man tilnærme seg temaet med en helt annen ydmykhet og respekt enn det dagens politikere er i stand til. Det er vanskelig å forstå hvordan politiker etter politiker klarer å angripe disse sakene utelukkende ut i fra eget perspektiv, hensynet til seg selv og i beste fall sine kollegaer.

Syns ikke Bru-saken ser så ille ut i utgangspunktet, men håndteringen fra Bru, Høyre og andre venner oser arroganse og selvopptatthet som ikke hører hjemme blant folkevalgte, og bare skaper mer politikerforakt.
Ja og dette provoserer værtfall meg ganske mykje. Det er lov å gjere feil og det er lov å be andre være opne, men når Asheim på den eine siden ber andre parti sine representanter om å være opne. Samstundes som hans parti ikkje vil snakke om dette og kalle det ein privatsak. Så framstår det ganske pinleg for Høgre.

Når man i tillegg opplever at Bru kun vil dele ein av saken hennes og ikkje svare på sentrale deler av kritikken. Så framstår det ikkje veldig opent.

Inntrykket desse folkevalde gir oss er at dette er ein bagatell og at våre folkevalde vil sei og gjer minst mulig. Det skaper ikkje tillit til at dette blir ryddet opp i og at man faktisk er lei seg for feilene man har begått

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»