Strømstøtte

Svar
hauge23

Strømstøtte

Legg inn av hauge23 »

Strømstøtte til husholdninger og næringsliv i Norge som produserer nok strøm til eget forbruk til en kostnad av 10-12 øre/kWh, et land som er et av verdens rikeste, hvorfor er det nødvendig?
Det er nødvendig fordi Norge har vedtatt å være en del av EU, gjennom EØS-avtalen og EUs 3. energipakke som gjør oss til deltaker i EUs energiunion hvor vi selvsagt må følge EU-reglene på området. Dermed er Norge avskåret fra en energipolitikk som er rettet inn mot norske behov.
Ved bygging av kabelnett (som er nødvendig for at EUs energipolitikk skal fungere, fri flyt) er det fritt fram for å tømme norske vannmagasin, og strømprisen i EU og Storbritannia smitter til Norge, selv om vi bruker norsk strøm som går fra norsk produsent rett til norsk forbruker.
P.g.a. forskjellige årsaker har det oppstått mangel på energi i EU og Storbritannia, noe som har fått prisen, også på strøm, til å bli svært høy der. P.g.a. at Norge er tilsluttet EUs energiunion og harmonisert pris får også Norge høy pris på strøm, selv om vi ikke har noen energikrise her.

Tilslutningen til EU forårsaker en omfattende krise i Norge som starter med de vanvittige strømprisene, folk og næringsliv klarer ikke utgiftene til strøm, det startes en inflasjonsspiral som gjør at rentene stiger og staten må strupe inn på bevilgninger og alt blir dyrere i butikkene.
Alt dette skyldes norsk tilknytning til EU, som kjøres brutalt av AP og Høyre med div. haleheng.
Gjennom mere enn 30 år har statsapparatet vært opptatt med integreringen til EU, nå ser vi resultatet, nærmest en unntakstilstand i Norge. Dersom statsapparatet heller hadde brukt tiden på å bygge landet, ville vi ikke hatt disse problemene.
I Norges potensiale rik på naturressurser er strømstøtte utopi. Dette viser hvor elendige politikere landet har hatt og fortsatt har.

Bror1

Legg inn av Bror1 »

Men befolkningen er likegyldig, og i noen tilfeller enige med politikken som føres. Det kommer bare til å bli verre. Om 10 år er vi med i EU.

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

I utgangspunktet i mot stor strømstøtte og generell krisestøtte til næringslivet. Slik støtte hindrer nødvendig omstilling og demper behovet for effektivisering. Ofte vil krisestøtte kun tyte ut som utbytte uansett.

Jeg f.eks ingen grunn til å gi strømstøtte til en slakter eller en hotellkjede.

Det er mye bedre at bedriftene forsøker å effektivisere og øker prisene for å dekke økte kostnader. Er det goder samfunnet ønsker vil markedet betale den økte prisen. Alternativt går selskapet konkurs. Og det er i mitt hode helt uproblematisk. Noe slik prisøkning vil treffe svakerestilte grupper i samfunnet, og da er det bedre å støtte disse gruppene direkte.

Et unntak kan være strøminntensiv eksportindustri. Der kan det være behov for noe støtte hvis man ser det formålstjenlig å opprettholde industrien

Dundersalt

Legg inn av Dundersalt »

Stusser litt på den nye strømstøtten til bedrifter...

"Det antas at ordningen vil kunne hjelpe om lag 20.000 bedrifter."
(...)
"Bedrifter som gjennomfører energikartlegging vil kunne få dekket inntil 25 prosent av strømprisen over 70 øre for månedene oktober-november 2022."


Hvor mange energirådgivere står klare til dette? Skal 20 000 bedrifter gjennomføre en energikartlegging i løpet av de neste to ukene....?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Dundersalt skrev: fre sep 16, 2022 1:01 pm Stusser litt på den nye strømstøtten til bedrifter...

"Det antas at ordningen vil kunne hjelpe om lag 20.000 bedrifter."
(...)
"Bedrifter som gjennomfører energikartlegging vil kunne få dekket inntil 25 prosent av strømprisen over 70 øre for månedene oktober-november 2022."


Hvor mange energirådgivere står klare til dette? Skal 20 000 bedrifter gjennomføre en energikartlegging i løpet av de neste to ukene....?
Enova har en ordning. Værsågod.
https://www.enova.no/kunnskap/introduks ... rtlegging/

dalagubbe

Legg inn av dalagubbe »

Dagens opposisjonspartier tar kaka ass, fy søren, er det mulig liksom, det er betterdø rart at folket ikke gjennomskuer dette. Det er vel bare høyre og Erna som klarer å holde seg noenlunde troverdige av disse opposisjonspartiene. Og Sylvi har jo fullstendig mistet det….hun tar opposisjonjobben til uante høyder

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Ufattelig dårlig det forslaget om strømstøtte til næringslivet.
Dersom dette blir fasit så vil Norge oppleve et konkursras sannsynligvis uten sidestykke i historien.
Tusenvis av bedrifter vil gå dukken og ledigheten vil stige til uante høyder, ja sannsynligvis vil et par hundre tusen arbeidstakere miste jobbene sine.
Er det da bedre å betale ledighetstrygd enn å sikre arbeidsplassene ?
Det er trist å se en sosialistisk regjering kjøre landet i grøfta på denne måten !

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Bjørn Torgeir skrev: fre sep 16, 2022 12:27 pm I utgangspunktet i mot stor strømstøtte og generell krisestøtte til næringslivet. Slik støtte hindrer nødvendig omstilling og demper behovet for effektivisering. Ofte vil krisestøtte kun tyte ut som utbytte uansett.

Jeg f.eks ingen grunn til å gi strømstøtte til en slakter eller en hotellkjede.

Det er mye bedre at bedriftene forsøker å effektivisere og øker prisene for å dekke økte kostnader. Er det goder samfunnet ønsker vil markedet betale den økte prisen. Alternativt går selskapet konkurs. Og det er i mitt hode helt uproblematisk. Noe slik prisøkning vil treffe svakerestilte grupper i samfunnet, og da er det bedre å støtte disse gruppene direkte.

Et unntak kan være strøminntensiv eksportindustri. Der kan det være behov for noe støtte hvis man ser det formålstjenlig å opprettholde industrien
Det har da virkelig ingenting å gjøre med at bedrifter ikke er liv laga dersom de nå går over ende på grunn av de helt syke ekstremprisene på strøm som poltikerne har sørget for.

I normale tider med normale kostnader er det selvfølgelig helt greit at bedrifter går over ende når de ikke greier å gå med overskudd, men det er ikke det som er situasjonen nå for bedrifter som ikke takler Jonas' og Ernas sinnsyke strømpriser.

Det blir spennende å se hvor mange bedrifter regjeringen greier å ta livet av framover.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Denne "strømstøtten" blir som å kaste et glass vann på en fabrikk som står i brann, og satse på at det er nok for å slukke den.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Den strømstøtten skjønte jeg INGENTING av. Hadde mer sett for meg 30 milliarder enn 3 milliarder.
Bøndene alene fikk jo 3 milliarder. Her kan regjeringen ha gått på ett mageplask.
Høye og enda høyere strømpriser utover høsten/vinteren og masse bedrifter som må legges ned og de må komme heseblesende etter.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Nå er det mye som tyder på at høye strømpriser blir normen i årene fremover, så hvis disse bedrifter overlever kun fordi de får strømstøtte - hva skal man gjøre neste år? Gi dem strømstøtte igjen? Kanskje må de ha det samme hvert bidige år. Er de levedyktige hvis de ikke kan betale sin egen strøm?

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Altså, disse økonomiske rådgiverne til AP og SP må jo faen meg være helt grønne i sine fag?
Ref dette her og regnestykket til Vedum på Debatten der vanlige folk vil få BEDRE ØKONOMI dette og neste år.
Eller har de i det hele tatt rådgivere, kan jo nesten begynne å lure på om de sitter med talene selv!

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Hvorfor såkalte "økonomer" må holdes unna alle debatter om næringsliv og arbeidsplasser:
https://www.nettavisen.no/okonomi/klar- ... -95-654386

Denne idioten skjønner absolutt ingenting. Hverken om hva det koster å produsere strøm, hvem som har bygget ut og bekostet vannkraftverkene eller hva Norges eneste fortrinn i eksportindustrien er.
Klovnen snakker bare om Europa og usammenhengende babbel om at vi ikke har nok strøm (jo, det har vi til eget forbruk - og det er ren energi!!, men ikke nok til andres forbruk)

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

Sisyfos skrev: fre sep 16, 2022 3:07 pm
Bjørn Torgeir skrev: fre sep 16, 2022 12:27 pm I utgangspunktet i mot stor strømstøtte og generell krisestøtte til næringslivet. Slik støtte hindrer nødvendig omstilling og demper behovet for effektivisering. Ofte vil krisestøtte kun tyte ut som utbytte uansett.

Jeg f.eks ingen grunn til å gi strømstøtte til en slakter eller en hotellkjede.

Det er mye bedre at bedriftene forsøker å effektivisere og øker prisene for å dekke økte kostnader. Er det goder samfunnet ønsker vil markedet betale den økte prisen. Alternativt går selskapet konkurs. Og det er i mitt hode helt uproblematisk. Noe slik prisøkning vil treffe svakerestilte grupper i samfunnet, og da er det bedre å støtte disse gruppene direkte.

Et unntak kan være strøminntensiv eksportindustri. Der kan det være behov for noe støtte hvis man ser det formålstjenlig å opprettholde industrien
Det har da virkelig ingenting å gjøre med at bedrifter ikke er liv laga dersom de nå går over ende på grunn av de helt syke ekstremprisene på strøm som poltikerne har sørget for.

I normale tider med normale kostnader er det selvfølgelig helt greit at bedrifter går over ende når de ikke greier å gå med overskudd, men det er ikke det som er situasjonen nå for bedrifter som ikke takler Jonas' og Ernas sinnsyke strømpriser.

Det blir spennende å se hvor mange bedrifter regjeringen greier å ta livet av framover.
Jeg sier ikke at jeg synes det var smart å koble Norge til det europeiske strømmarkedet slik det er gjort nå. Det jeg sier er at i den situasjonen vi er i nå er det likevel i vår beste felles interesse å la markedskreftene styre og la bedriftene tilpasse seg den nye situasjonen. Ved å kaste enorme summer på bedriftene i strømstøtte så fjerner vi en del av incetivet de normalt sett ville hatt til å effektivisere innenfor den nye strømhverdagen. For den nye hverdagen er kommet for å bli, og da er det beste for samfunnet at bedriftene gjør alt de kan for å effektivisere.

Hva er en bedre løsning? At det pumpes inn 50 milliarder i ren støtte i all overskuelig fremtid?

Støtte og subsidier eller aktiv næringspolitikk som det også kalles er ekstremt vanskelig å få til å fungere etter hensikten. Kan anbefale følgende prat om temaet: https://www.youtube.com/watch?v=rs8Dhvc_G8I

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

Neptun skrev: fre sep 16, 2022 4:21 pm Hvorfor såkalte "økonomer" må holdes unna alle debatter om næringsliv og arbeidsplasser:
https://www.nettavisen.no/okonomi/klar- ... -95-654386

Denne idioten skjønner absolutt ingenting. Hverken om hva det koster å produsere strøm, hvem som har bygget ut og bekostet vannkraftverkene eller hva Norges eneste fortrinn i eksportindustrien er.
Klovnen snakker bare om Europa og usammenhengende babbel om at vi ikke har nok strøm (jo, det har vi til eget forbruk - og det er ren energi!!, men ikke nok til andres forbruk)
Gitt situasjonen vi er i nå så har han et poeng.

Jeg er enig i at vi aldri burde koblet oss til. Men siden vi ikke kan koble oss fra så må vi forholde oss til den realiteten vi er i, ikke den vi hadde vært i dersom vi ikke hadde tatt beslutning om Acer eller kabelbygging

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Bjørn Torgeir skrev: fre sep 16, 2022 4:30 pm
Neptun skrev: fre sep 16, 2022 4:21 pm Hvorfor såkalte "økonomer" må holdes unna alle debatter om næringsliv og arbeidsplasser:
https://www.nettavisen.no/okonomi/klar- ... -95-654386

Denne idioten skjønner absolutt ingenting. Hverken om hva det koster å produsere strøm, hvem som har bygget ut og bekostet vannkraftverkene eller hva Norges eneste fortrinn i eksportindustrien er.
Klovnen snakker bare om Europa og usammenhengende babbel om at vi ikke har nok strøm (jo, det har vi til eget forbruk - og det er ren energi!!, men ikke nok til andres forbruk)
Gitt situasjonen vi er i nå så har han et poeng.

Jeg er enig i at vi aldri burde koblet oss til. Men siden vi ikke kan koble oss fra så må vi forholde oss til den realiteten vi er i, ikke den vi hadde vært i dersom vi ikke hadde tatt beslutning om Acer eller kabelbygging
Prisøkning på alle varer, inflasjon, renteøkning, nedleggelse av norske arbeidsplasser er bra?

Fyren virker mindre begavet og lever i en virkelighet svært langt unna hva det norsk næringsliv føler veldig på kroppen grunnet 15-20 ganger høyere strømpriser enn normalt.

dalagubbe

Legg inn av dalagubbe »

Koble ut strømmen til hele landet for h…, vi er noen bortskjemte drittunger som bærer oss og syter om alt og alle, tenk på hva ukrainerne som kjemper for oss og demokratiet i hele Europa betaler med… faens oldemor ass

Kane

Legg inn av Kane »

Bjørn Torgeir begynn i arbeid

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

Kane skrev: fre sep 16, 2022 5:45 pm Bjørn Torgeir begynn i arbeid
? Jobber så hardt jeg kan

Kane

Legg inn av Kane »

Har vanskelig å tro på det da du til de grader ikke har noen som helst peiling på hvordan bedriftseiere flest har det. Jeg eier og leder en håndverksbedrift og dine uttalelser er i beste fall å anse som en provokasjon. Bedriftseiere flest heter ikke Kjell Inge

return_of_drakkar
Innlegg: 4969

Legg inn av return_of_drakkar »

Kane skrev: fre sep 16, 2022 5:52 pm Har vanskelig å tro på det da du til de grader ikke har noen som helst peiling på hvordan bedriftseiere flest har det. Jeg eier og leder en håndverksbedrift og dine uttalelser er i beste fall å anse som en provokasjon. Bedriftseiere flest heter ikke Kjell Inge
Ja, man skal støtte 20 000 bedrifter?
Dette hørtes veldig svakt ut slik ordningen er foreslått.
https://www.document.no/2022/09/12/blan ... inisteren/

Du har da kanskje ENK (eller ANS eller DA) som juridisk organisasjonsform, uten at jeg har noe med det.
Det er mange titusener slike i Norge fordelt på nær sagt alle typer virksomheter (håndverk, handel etc.).

arknath

Legg inn av arknath »

dalagubbe skrev: fre sep 16, 2022 5:13 pm Koble ut strømmen til hele landet for h…, vi er noen bortskjemte drittunger som bærer oss og syter om alt og alle, tenk på hva ukrainerne som kjemper for oss og demokratiet i hele Europa betaler med… faens oldemor ass
dagens hot take

selvfølgelig skal alt sammenliknes med situasjonen i Ukraina xD

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Helt dødfødt opplegg , totalt bortkastet og meget tilfeldig. Politikere er fæle folk. Disse globalistene og EU tilhengerne er meget skyldige i strømkrisa.

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

Bjørn Torgeir skrev: fre sep 16, 2022 4:27 pm
Jeg sier ikke at jeg synes det var smart å koble Norge til det europeiske strømmarkedet slik det er gjort nå. Det jeg sier er at i den situasjonen vi er i nå er det likevel i vår beste felles interesse å la markedskreftene styre og la bedriftene tilpasse seg den nye situasjonen. Ved å kaste enorme summer på bedriftene i strømstøtte så fjerner vi en del av incetivet de normalt sett ville hatt til å effektivisere innenfor den nye strømhverdagen. For den nye hverdagen er kommet for å bli, og da er det beste for samfunnet at bedriftene gjør alt de kan for å effektivisere.

Hva er en bedre løsning? ]
Å melde oss ut av ACER?

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Tullekoppen skrev: fre sep 16, 2022 7:47 pm
Bjørn Torgeir skrev: fre sep 16, 2022 4:27 pm
Jeg sier ikke at jeg synes det var smart å koble Norge til det europeiske strømmarkedet slik det er gjort nå. Det jeg sier er at i den situasjonen vi er i nå er det likevel i vår beste felles interesse å la markedskreftene styre og la bedriftene tilpasse seg den nye situasjonen. Ved å kaste enorme summer på bedriftene i strømstøtte så fjerner vi en del av incetivet de normalt sett ville hatt til å effektivisere innenfor den nye strømhverdagen. For den nye hverdagen er kommet for å bli, og da er det beste for samfunnet at bedriftene gjør alt de kan for å effektivisere.

Hva er en bedre løsning? ]
Å melde oss ut av ACER?
ACER, EUs energibyrå var en del av EUs 3. energipakke, som også inneholdt medlemskap i EUs energiunion. Den 3. energipakken er EØS-relevant (den er en del av EØS-avtalen), da er det nok lite sannsynlig at EU tillater Norge å trekke seg ut, mens rest-EØS blir stående. Det som er sikkert er at nåværende storting vil ikke lukte på å endre EØS-avtalen på dette punktet.
For egen del mener jeg at det var tragisk at Norge vedtok EØS-avtalen og dermed overlot til andre land å styre Norge. Europeiske land er uensartet på forskjellige områder, da er det dumt å lage felles regelverk og late som at dette passer alle. Hva konsekvensene kan bli har vi til fulle fått syn for nå. Hvis Norge skal få et regelverk tilpasset norske behov må EØS-avtalen sies opp.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Kongemannen skrev: fre sep 16, 2022 7:16 pm Helt dødfødt opplegg , totalt bortkastet og meget tilfeldig. Politikere er fæle folk. Disse globalistene og EU tilhengerne er meget skyldige i strømkrisa.
Norsk integrering til EU har ført Norge opp i ei omfattende krise hvor høy strømpris alene bare er forbokstaven.
Ansvaret for dette ligger hos AP, Høyre, Frp, Venstre, Krf og MDG.
Disse partiene vil ikke innrømme tabben men skylder på andre, en velbrukt "redningsvest".

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Megapixsel skrev: fre sep 16, 2022 4:17 pm Altså, disse økonomiske rådgiverne til AP og SP må jo faen meg være helt grønne i sine fag?
Ref dette her og regnestykket til Vedum på Debatten der vanlige folk vil få BEDRE ØKONOMI dette og neste år.
Eller har de i det hele tatt rådgivere, kan jo nesten begynne å lure på om de sitter med talene selv!


Regnestykket til Vedum på debatten skjedde tidlig i februar - før krigen i Ukraina.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

dalagubbe skrev: fre sep 16, 2022 5:13 pm Koble ut strømmen til hele landet for h…, vi er noen bortskjemte drittunger som bærer oss og syter om alt og alle, tenk på hva ukrainerne som kjemper for oss og demokratiet i hele Europa betaler med… faens oldemor ass


Vel, vel, det er vel i overkant å kople ut strømmen til hele landet, men du har rett i at det sytes for mye der nede i sør der de først nå må sette på litt strøm til oppvarming. Nei, jeg synes overhodet ikke synd på søringen som kun må varme opp huset eller leiligheten fire til fem måneder i året. Her i Midt- Norge har jeg hatt behov for å bruke oppvarming noen timer hver dag i to og en halv måned i sommer. Mens de i sør har hatt sommer fra April og først nå må sette på litt strøm til oppvarming. Først i mai ligger fortsatt takraset og smelter sakte men sikkert, og bjørkeløvet lar vente på seg til før eller etter syttende mai her i det indre av Trøndelag.

fargerik

Legg inn av fargerik »

VivaLV skrev: fre sep 16, 2022 3:29 pm Den strømstøtten skjønte jeg INGENTING av. Hadde mer sett for meg 30 milliarder enn 3 milliarder.
Bøndene alene fikk jo 3 milliarder. Her kan regjeringen ha gått på ett mageplask.
Høye og enda høyere strømpriser utover høsten/vinteren og masse bedrifter som må legges ned og de må komme heseblesende etter.
30 milliarder for 3 måneder???
Dette er en overgangsordning som gjelder for oktober, november og desember .
Hvordan situasjonen er i januar vet ingen.
Støtteordningen kan forlenges hvis fastprisregimet som skal innføres fra nyttår ikke treffer som planlagt.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Gårdsdattra skrev: fre sep 16, 2022 11:02 pm Her i Midt- Norge har jeg hatt behov for å bruke oppvarming noen timer hver dag i to og en halv måned i sommer.
Har du ikke klær?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»