Strømstøtte

Svar
Corvus

Re: Strømstøtte

Legg inn av Corvus »

Gårdsdattra skrev: søn sep 18, 2022 10:25 pm
Corvus skrev: søn sep 18, 2022 9:33 pm
fargerik skrev: søn sep 18, 2022 12:00 pm
Bedrifter går konkurs hele tiden, og slik har det alltid vært.
På statistikken fra SSB i linken her er en statistikk som går endel år tilbake.
Pussig nok er antallet konkurser i Norge nå lavere enn de årene som statistikken omfatter.
Konkurser er en del av å drive næring.
Bedriftseiere ønsker minst mulig stat når det går bra, men skriker på mer stat når det butter i mot.
https://public.tableau.com/app/profile/ ... vviklinger
Bedrifter går konk om de ikke er levedyktige.
Det er noe helt annet når staten tjener seg søkkrik på å håve inn noe abnorme summer fra befolkning og næringsliv. Uten vilje til å refundere noe mer enn smuler av de syke summene.
Og ekstremt mange bedrifter har holdt ut i påvente at at Støre og Vedum skal se dem og agere. Nå vil strømprisene bli enda mye høyere når kulden kommer, og man vil se et konkursras av store dimensjoner. Varslene er der hver eneste dag. Og snart er det da selvsagt for sent for tidenes mest handlingslammede regjering.


Skatteinntekter av all energi går rett i oljefondet, og der blir det lite å hente i året som kommer. Regjeringen må stramme inn, særlig på oljepengebruken. Eller ønsker du økte renter? https://e24.no/norsk-oekonomi/i/8J69Wx/ ... Fwww.vg.no
Det staten tar inn i økte strøminntekter skal selvsagt ikke rett inn i oljefondet.
Og om jeg ønsker økte renter? Har du ikke engang fått med deg at rentene allerede går opp i høy fart?

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1987

Legg inn av Garindan »

Økte renter er jo egentlig bra, for det vil stagge boligprisøkningen. Folk kan ikke lenger låne like mye for å overby hverandre. Det er selvfølgelig dårlig for de som nettopp har lånt til over pipa for å kjøpe bolig, men i det lange løp er det bra. Det gjør også at vil bli litt mer attraktivt å ha pengene i banken istedenfor å investere i eiendom. Når "alle" investerer i eiendom (fordi det er den beste måten å investere på) så er det i seg selv med på å presse opp prisene. Det er ikke bra for de unge som vil inn på boligmarkedet. Høyere renter er bare dårlig for de som allerede er inne i boligmarkedet, og som har gapt over for mye.

Når det gjelder makspris på strøm...

Corvus

Legg inn av Corvus »

Garindan skrev: man sep 19, 2022 4:21 am Økte renter er jo egentlig bra, for det vil stagge boligprisøkningen.
Isolert sett, ja på mange måter.
Sett i sammenheng med de syke strømprisene, drivstoffprisene og skyhøye prisstigninger på omtrent alt i samfunnet så er det oppskriften på katastrofe.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Ser at regjeringen sier at "kassa er tilnærmet tom". En utrolig uttalelse.
Næringslivet får smuler, befolkningen har flerdoblet utgiftene etter refusjonen man får av staten.
Det sies at utgiftene staten har til strømstøtte er 40 milliarder, og at de har tatt inn 36 milliarder ekstra i år.
Regnestykket går ikke opp i det hele tatt.

Hvor er de 50-150 milliarder ekstra som staten har håvet inn fra næringsliv og befolkning?

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Corvus skrev: man sep 19, 2022 11:55 am Ser at regjeringen sier at "kassa er tilnærmet tom". En utrolig uttalelse.
Næringslivet får smuler, befolkningen har flerdoblet utgiftene etter refusjonen man får av staten.
Det sies at utgiftene staten har til strømstøtte er 40 milliarder, og at de har tatt inn 36 milliarder ekstra i år.
Regnestykket går ikke opp i det hele tatt.

Hvor er de 50-150 milliarder ekstra som staten har håvet inn fra næringsliv og befolkning?
Det norske EU-eventyret kan etterhvert meget vel føre til tomme kasser rundt om. Norge har forpliktet seg til å betale EU billett for å påføre seg selv lidelser, som f.eks det vi ser med de høye strømprisene. EU burde ta seg sammen og selv betale for fuglekasse-prosjekter og feiringer av Gjøkens Dag, synes nå jeg iallfall.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Malacay skrev: søn sep 18, 2022 8:37 pm Dagens regjering har et ansvar for å fikse dagens problemer.
jeg tror de gjør så godt de kan for å fikse problemer som har kommet som en følge av politikken til Høyre, FRP og Venstre

ulefos

Legg inn av ulefos »

Neptun skrev: søn sep 18, 2022 11:35 pm
Nå har jeg tidligere forsøkt å forklare hvordan ting henger sammen i politikken, til ingen nytte.
hvis du skal forklare sammenhenger i politikken fordrer det at du har kunnskap om disse sammenhengene

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

ulefos skrev: man sep 19, 2022 1:27 pm
Neptun skrev: søn sep 18, 2022 11:35 pm
Nå har jeg tidligere forsøkt å forklare hvordan ting henger sammen i politikken, til ingen nytte.
hvis du skal forklare sammenhenger i politikken fordrer det at du har kunnskap om disse sammenhengene
For nye lesere legges ved link til tråden der ulefos tillegger daværende Olje -og energiminster Tord Lien diktatorisk makt, som nevnt.
viewtopic.php?t=1956&hilit=tord+lien

Siden ulefos har "glemt" den.

Flere forsøker å forklare at det ligger en demokratisk prosess bak. Men det når ikke inn.
Sist redigert av Neptun den man sep 19, 2022 1:35 pm, redigert 1 gang totalt.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

ulefos skrev: man sep 19, 2022 1:23 pm
Malacay skrev: søn sep 18, 2022 8:37 pm Dagens regjering har et ansvar for å fikse dagens problemer.
jeg tror de gjør så godt de kan for å fikse problemer som har kommet som en følge av politikken til Høyre, FRP og Venstre
Ja de burde ikke stengt atomkraftverkene nede i europa samtidig som de får pushet putin til å invadere nabolandet.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Spesielt utsagn av Aasland nå.
Han sier at man nå da vil ha et system som dekker drøye 45 000 kr i strøm for en famile på Sørlandet.
Så sier han at dette ikke er lommerusk, og det er sant.

Men hva må denne familien ut med i forhold til det normale?
Dette er også informasjon som er meget viktig, og ikke så lett for alle å finne ut her og nå.
Så dette er også å på en subtil måte å fordekke et reelt problem på.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Bjoro33 skrev: man sep 19, 2022 1:34 pm
ulefos skrev: man sep 19, 2022 1:23 pm
Malacay skrev: søn sep 18, 2022 8:37 pm Dagens regjering har et ansvar for å fikse dagens problemer.
jeg tror de gjør så godt de kan for å fikse problemer som har kommet som en følge av politikken til Høyre, FRP og Venstre
Ja de burde ikke stengt atomkraftverkene nede i europa samtidig som de får pushet putin til å invadere nabolandet.
Men så er det også slik at hva Putin og EU-landene driver med gir ingen automatikk i at Norge får skyhøye priser på vår egenproduserte strøm!
Det er ikke annen årsak til dette enn de sinnsyke avtalene Norge har inngått med EU og Storbritannia.
Ser at flere i stortinget i dag har trukket Putin-kortet for å avlede oppmerksomheten fra det mislykkede EU-eventyret de selv ivrer så sterkt for. Vet ikke om Sylvia Listhaug har funnet ut hva de høye prisene på strøm kommer av, men hun sa i hvert fall at de som skylder på Putin burde slutte med det. I det minste ett steg i riktig retning.

Corvus

Legg inn av Corvus »

ulefos skrev: man sep 19, 2022 1:23 pm
Malacay skrev: søn sep 18, 2022 8:37 pm Dagens regjering har et ansvar for å fikse dagens problemer.
jeg tror de gjør så godt de kan for å fikse problemer som har kommet som en følge av politikken til Høyre, FRP og Venstre
Gjør så godt de kan? Altså beriker seg på befolkningen og næringslivet?
Det er veldig lett å faktisk gjøre noe, refundere mer av de enorme summene de drar ut av næringslivet. Det de gjør nå er en vits, 3 ynkelige milliarder...

Corvus

Legg inn av Corvus »

return_of_drakkar skrev: man sep 19, 2022 1:42 pm Spesielt utsagn av Aasland nå.
Han sier at man nå da vil ha et system som dekker drøye 45 000 kr i strøm for en famile på Sørlandet.
Så sier han at dette ikke er lommerusk, og det er sant.

Men hva må denne familien ut med i forhold til det normale?
Dette er også informasjon som er meget viktig, og ikke så lett for alle å finne ut her og nå.
Så dette er også å på en subtil måte å fordekke et reelt problem på.
Selvsagt, de dekker til sannheten, som alle kjenner på lommeboka. Og media vil ikke ta tak i det. Utrolig nok.
Dermed blir Støre, Vedum og media medskyldige i å risikere en av tidenes konkursboom her til lands.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg har sittet her og lyttet til hele seansen i Stortinget, og sitter her fremdeles.
Interessant å lytte til hvordan de forskjellige forholder seg til situasjonen.
Dagens taper slik jeg ser det er Listhaug, med tidenes største margin. Fullstendig på bærtur, ikke uventet.
Ellers syns jeg Melby var ganske klar i sitt åpningsinnlegg. Jeg vil ikke lage en rangeringsliste utover det....
Det er stort sprik og mange forslag, jeg håper det munner ut i gode forlik og ansvarlig politikk.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

fargerik skrev: man sep 19, 2022 2:15 pm Jeg har sittet her og lyttet til hele seansen i Stortinget, og sitter her fremdeles.
Interessant å lytte til hvordan de forskjellige forholder seg til situasjonen.
Dagens taper slik jeg ser det er Listhaug, med tidenes største margin. Fullstendig på bærtur, ikke uventet.
Ellers syns jeg Melby var ganske klar i sitt åpningsinnlegg. Jeg vil ikke lage en rangeringsliste utover det....
Det er stort sprik og mange forslag, jeg håper det munner ut i gode forlik og ansvarlig politikk.
Du støtter jo regjeringen, så selvsagt støtter du tåkeleggingen fra dem og de andre EU partiene.

Melby og de andre som skylder på Putin er patetiske.
Åpenbart vet hun ikke om at de "rammede" landene har lagt ned sin stabile strømproduksjon - mot alle advarsler.
Dét er årsaken til at de sliter. Norges vannkraft hjelper dem ikke, det er bare selvplaging og ruin for norske husholdninger og næringsliv.

Det tragiske er at lettlurte tror på dem.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Corvus skrev: man sep 19, 2022 2:03 pm
Gjør så godt de kan? Altså beriker seg på befolkningen og næringslivet?
hva mener du med at de beriker seg?

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: man sep 19, 2022 1:48 pm
Det er ikke annen årsak til dette enn de sinnsyke avtalene Norge har inngått med EU og Storbritannia.
det var ikke Norge som inngikk avtalen det var Solberg regjeringen med en minster for energi og olje som inngikk avtalen, derfor hviler ansvaret for dagens strømpriser tungt på FRP

ulefos

Legg inn av ulefos »

Neptun skrev: man sep 19, 2022 2:25 pm Melby og de andre som skylder på Putin er patetiske.
Åpenbart vet hun ikke om at de "rammede" landene har lagt ned sin stabile strømproduksjon - mot alle advarsler.
Dét er årsaken til at de sliter. Norges vannkraft hjelper dem ikke, det er bare selvplaging og ruin for norske husholdninger og næringsliv.

Det tragiske er at lettlurte tror på dem.
det skal godt gjøres å ikke forstå at Putins gasskrig ikke har innvirkning på strømforbruket i Europa

hvem er de lettlurte, er det de som låner øre til populistene i FRP og Rødt eller de som lytter til de med kunnskap?

Corvus

Legg inn av Corvus »

ulefos skrev: man sep 19, 2022 2:30 pm
Corvus skrev: man sep 19, 2022 2:03 pm
Gjør så godt de kan? Altså beriker seg på befolkningen og næringslivet?
hva mener du med at de beriker seg?
At de tar inn enorme summer fra oss alle, og gir noen ytterst få prosent tilbake i refusjon. Visste du ikke dette?

fargerik

Legg inn av fargerik »

ulefos skrev: man sep 19, 2022 2:48 pm
Neptun skrev: man sep 19, 2022 2:25 pm Melby og de andre som skylder på Putin er patetiske.
Åpenbart vet hun ikke om at de "rammede" landene har lagt ned sin stabile strømproduksjon - mot alle advarsler.
Dét er årsaken til at de sliter. Norges vannkraft hjelper dem ikke, det er bare selvplaging og ruin for norske husholdninger og næringsliv.

Det tragiske er at lettlurte tror på dem.
det skal godt gjøres å ikke forstå at Putins gasskrig ikke har innvirkning på strømforbruket i Europa

hvem er de lettlurte, er det de som låner øre til populistene i FRP og Rødt eller de som lytter til de med kunnskap?
Jeg klarer ikke å ta på alvor de få som nekter å innse at Putin har startet en energikrig mot Europa.
Alt annet er årsaken, liksom, og Putins energikrig SPILLER INGEN ROLLE!!!!! Himmel og hav!
Noen ganger mistenker jeg at enkelte her et lønnet av Putin og løper Putins ærend med å gjøre alt for å skape splittelse.
Gjett hva Putin ønsker?.
Sist redigert av fargerik den man sep 19, 2022 2:59 pm, redigert 1 gang totalt.

Corvus

Legg inn av Corvus »

ulefos skrev: man sep 19, 2022 2:48 pm
Neptun skrev: man sep 19, 2022 2:25 pm Melby og de andre som skylder på Putin er patetiske.
Åpenbart vet hun ikke om at de "rammede" landene har lagt ned sin stabile strømproduksjon - mot alle advarsler.
Dét er årsaken til at de sliter. Norges vannkraft hjelper dem ikke, det er bare selvplaging og ruin for norske husholdninger og næringsliv.

Det tragiske er at lettlurte tror på dem.
det skal godt gjøres å ikke forstå at Putins gasskrig ikke har innvirkning på strømforbruket i Europa

hvem er de lettlurte, er det de som låner øre til populistene i FRP og Rødt eller de som lytter til de med kunnskap?
Innvirkning har det selvsagt, men bare en viss innvirkning. Eller hvordan forklarer du at prisene begynte å stige kraftig allerede i fjor sommer, i lang tid før invasjonen.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Corvus skrev: man sep 19, 2022 2:58 pm
ulefos skrev: man sep 19, 2022 2:48 pm
Neptun skrev: man sep 19, 2022 2:25 pm Melby og de andre som skylder på Putin er patetiske.
Åpenbart vet hun ikke om at de "rammede" landene har lagt ned sin stabile strømproduksjon - mot alle advarsler.
Dét er årsaken til at de sliter. Norges vannkraft hjelper dem ikke, det er bare selvplaging og ruin for norske husholdninger og næringsliv.

Det tragiske er at lettlurte tror på dem.
det skal godt gjøres å ikke forstå at Putins gasskrig ikke har innvirkning på strømforbruket i Europa

hvem er de lettlurte, er det de som låner øre til populistene i FRP og Rødt eller de som lytter til de med kunnskap?
Innvirkning har det selvsagt, men bare en viss innvirkning. Eller hvordan forklarer du at prisene begynte å stige kraftig allerede i fjor sommer, i lang tid før invasjonen.
Putin begynte å strupe ned gassforsyningene til Europa i fjor, Einstein.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

ulefos skrev: man sep 19, 2022 2:48 pm
Neptun skrev: man sep 19, 2022 2:25 pm Melby og de andre som skylder på Putin er patetiske.
Åpenbart vet hun ikke om at de "rammede" landene har lagt ned sin stabile strømproduksjon - mot alle advarsler.
Dét er årsaken til at de sliter. Norges vannkraft hjelper dem ikke, det er bare selvplaging og ruin for norske husholdninger og næringsliv.

Det tragiske er at lettlurte tror på dem.
det skal godt gjøres å ikke forstå at Putins gasskrig ikke har innvirkning på strømforbruket i Europa

hvem er de lettlurte, er det de som låner øre til populistene i FRP og Rødt eller de som lytter til de med kunnskap?
Det er det grønne skiftet som er den bakenforliggende årsaken.
Stikk i strid med alle gode råd la de ned kull - og atomkraftverk og gjorde seg selv enda mer av avhengig av Russland.

At du fremdeles ikke skjønner dette etter å ha blitt forklart flerfoldige ganger er nesten imponerende.
Helt på nivå med Støre og Erna som KUN skylder på krigen, ikke det grønne skiftet.
De snakker heller ikke om Norge, kun Europa.

Du kan bare la være å kommentere innleggene mine, troll.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Neptun skrev: man sep 19, 2022 3:06 pm
ulefos skrev: man sep 19, 2022 2:48 pm
Neptun skrev: man sep 19, 2022 2:25 pm Melby og de andre som skylder på Putin er patetiske.
Åpenbart vet hun ikke om at de "rammede" landene har lagt ned sin stabile strømproduksjon - mot alle advarsler.
Dét er årsaken til at de sliter. Norges vannkraft hjelper dem ikke, det er bare selvplaging og ruin for norske husholdninger og næringsliv.

Det tragiske er at lettlurte tror på dem.
det skal godt gjøres å ikke forstå at Putins gasskrig ikke har innvirkning på strømforbruket i Europa

hvem er de lettlurte, er det de som låner øre til populistene i FRP og Rødt eller de som lytter til de med kunnskap?
Det er det grønne skiftet som er den bakenforliggende årsaken.
Stikk i strid med alle gode råd la de ned kull - og atomkraftverk og gjorde seg selv enda mer av avhengig av Russland.

At du fremdeles ikke skjønner dette etter å ha blitt forklart flerfoldige ganger er nesten imponerende.
Helt på nivå med Støre og Erna som KUN skylder på krigen - ikke det grønne skiftet, kablene eller ACER for Norges situasjon.
De snakker heller ikke om Norge, kun Europa.

Du kan bare la være å kommentere innleggene mine, troll.

Downlight

Legg inn av Downlight »

For en suppegjeng av noen politikere. Ekstraordinært møte om strømstøtte på Stortinget i dag. 90 forslag, ingen vedtak om noe som helst. Gjelder å skrike høyest slik at velgerne hører, men å vedta noe konkret klarer de ikke.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Corvus skrev: man sep 19, 2022 2:54 pm
At de tar inn enorme summer fra oss alle, og gir noen ytterst få prosent tilbake i refusjon. Visste du ikke dette?
bortsett fra at du tar feil, ettersom husholdningen får 30 000 millioner i strømstøtte, så var det ikke nettopp det jeg spurte om, jeg vet at tøysekoppene har laget seg sin egen sannhet på det området

det jeg lurte på var dette med at politikere beriker seg, ord som ellers brukes om korrupsjon, forsvarer du slik språkbruk?

ulefos

Legg inn av ulefos »

Downlight skrev: man sep 19, 2022 3:10 pm For en suppegjeng av noen politikere. Ekstraordinært møte om strømstøtte på Stortinget i dag. 90 forslag, ingen vedtak om noe som helst. Gjelder å skrike høyest slik at velgerne hører, men å vedta noe konkret klarer de ikke.
selv ikke i et borettslag voterer man over forslag uten at disse har vært gjort kjent på forhånd

Downlight

Legg inn av Downlight »

ulefos skrev: man sep 19, 2022 3:14 pm
Downlight skrev: man sep 19, 2022 3:10 pm For en suppegjeng av noen politikere. Ekstraordinært møte om strømstøtte på Stortinget i dag. 90 forslag, ingen vedtak om noe som helst. Gjelder å skrike høyest slik at velgerne hører, men å vedta noe konkret klarer de ikke.
selv ikke i et borettslag voterer man over forslag uten at disse har vært gjort kjent på forhånd
Javel, og så?

ulefos

Legg inn av ulefos »

Neptun skrev: man sep 19, 2022 3:08 pm
Det er det grønne skiftet som er den bakenforliggende årsaken.

har jeg på noe tidspunkt skrevet at økt bruk av elektrisitet som følge av det grønne skiftet ikke har betydning? nei selvsagt har jeg ikke det

det grønne skiftet har betydning, hadde politikere tatt inn over seg hvorfor det grønne skiftet er helt nødvendig så hadde de for lengst startet utbygging av alternative energikilder, de fleste satt og håpet at alt skulle gå bra, de mest uintelligente benektet hardnakket at klimaendringene var igang.

Forskninsavdelingen til EXXON skrev om dette i en rapport på sekstitallet, den gang var det ledelsen i oljeselskapet som hemmeligstemplet rapporten, utover på syttitallet visste alle som ville vite at vi mått redusere bruken av fossile produkter, men ingen verdens ting skjedde, før de fikk kniven på strupen

du er vel ikke en av de som ikke tror klimaendringer er en del av dagens virkelighet?

ulefos

Legg inn av ulefos »

Downlight skrev: man sep 19, 2022 3:18 pm
Javel, og så?
ble det for vanskelig?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»