Hvor enkelt er det å semifaste? Veldig enkelt.

Svar
Tormund

Re: Hvor enkelt er det å semifaste? Veldig enkelt.

Legg inn av Tormund »

Tjaaah skrev: tor des 01, 2022 5:27 pm
Tormund skrev: tor des 01, 2022 5:19 pm Det er veldig væravhengig, hahah. Ser jeg på langtidsvarselet at det er godvær fremover da blir det prioritert kun utholdenhetstrening, jeg hater innendørs utholdenhetstrening. Roing kan være greit nok, mølla er pisskjedelig, men nødvendig hvis jeg ikke kan løpe ute. SkiErg er også hat, men også et nødvendig onde for å holde skiformen vedlike hvis jeg ikke kan gå på rulle- eller vanlig ski.

De ukene jeg prioriterer styrke pleier jeg å løpe gerilja på slutten av økta. Tror hvis jeg regner på det så ligger jeg på 80/20 i fordel utholdenhet.

Når det gjelder styrke, så trener jeg nesten utelukkende kjernemuskulatur. Mye planking, rulling med det hjulet. Markløft, knebøy og frontbøy, hangups, pullups, chins, benk, dips og militærpress.

Så har jeg lært meg å kjenne når jeg må hvile, eller bare trene i sone 2 og 3.

Kan også legge til at jeg alltid planlegger et ukesprogram. Som jeg prøver å holde meg til :)
Høres i grunnen ikke så dumt ut, når du skal kombinere styrke og utholdenhet, å la været bestemme. Blir vel litt spenning i programmeringen.

Det styrkeprogrammet trener hele kroppen, da. Men alle øvelsene styrker jo kjernen, regner med du har 12-pack, så lenge det ikke blir for mye gratinert broccoli på hviledagene.
12-pack har jeg ikke, men relativt lav fettprosent. Føler meg absolutt i rute til skisesongen vektmessig. Glemte å nevne at jeg er veldig glad i slyngetrening.

Hvordan trener du?

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Tormund skrev: tor des 01, 2022 6:13 pm 12-pack har jeg ikke, men relativt lav fettprosent. Føler meg absolutt i rute til skisesongen vektmessig. Glemte å nevne at jeg er veldig glad i slyngetrening.

Hvordan trener du?
Når jeg trener volum, så er det rimelig likt det du gjør for styrke, mye kroppsvektøvelser. Så bruker jeg kanskje vektvest om jeg vil øke tyngden.

For tiden trener jeg mer tyngre vekter. Har et greit nok treningsrom på jobben, som jeg stort sett har helt for meg selv på kvelden. Det er laget for kontorfolk, så nå morer jeg meg med å prøve å makse flere av maskinene der. De har ikke like mye vekter som på treningssentre, så det er faktisk innenfor rekkevidde å makse ut flere av de.

Når jeg trener tungt, så foretrekker jeg nå maskiner. Har blitt 37, så jeg er litt redd for skader om jeg skal bruke for mye løsvekter på tunge løft. Hiver inn en og annen kroppsvektøkt når jeg trener tungt også, for å holde kjerne og stabilitet ved like.

For utholdenhet er det stort sett lange turer, det er jo også en god måte å brenne fett uten å tære for mye på muskelmassen.

Selv har jeg vel helt ok fettprosent, vil tippe mellom 15% og 20% Ganske fornøyd med det, da jeg er rimelig tung, 88kg på 185cm. Jobber stadig med å sakte men sikkert beskjære fettet, uten å ta for mye av størrelsen. Evig prosjekt, hehe.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Tjaaah skrev: tor des 01, 2022 6:30 pm
Tormund skrev: tor des 01, 2022 6:13 pm 12-pack har jeg ikke, men relativt lav fettprosent. Føler meg absolutt i rute til skisesongen vektmessig. Glemte å nevne at jeg er veldig glad i slyngetrening.

Hvordan trener du?
Når jeg trener volum, så er det rimelig likt det du gjør for styrke, mye kroppsvektøvelser. Så bruker jeg kanskje vektvest om jeg vil øke tyngden.

For tiden trener jeg mer tyngre vekter. Har et greit nok treningsrom på jobben, som jeg stort sett har helt for meg selv på kvelden. Det er laget for kontorfolk, så nå morer jeg meg med å prøve å makse flere av maskinene der. De har ikke like mye vekter som på treningssentre, så det er faktisk innenfor rekkevidde å makse ut flere av de.

Når jeg trener tungt, så foretrekker jeg nå maskiner. Har blitt 37, så jeg er litt redd for skader om jeg skal bruke for mye løsvekter på tunge løft. Hiver inn en og annen kroppsvektøkt når jeg trener tungt også, for å holde kjerne og stabilitet ved like.

For utholdenhet er det stort sett lange turer, det er jo også en god måte å brenne fett uten å tære for mye på muskelmassen.

Selv har jeg vel helt ok fettprosent, vil tippe mellom 15% og 20% Ganske fornøyd med det, da jeg er rimelig tung, 88kg på 185cm. Jobber stadig med å sakte men sikkert beskjære fettet, uten å ta for mye av størrelsen. Evig prosjekt, hehe.
Har du prøvd semifasting? Har hørt det er veldig enkelt :D

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Tormund skrev: tor des 01, 2022 6:42 pm Har du prøvd semifasting? Har hørt det er veldig enkelt :D
Haha. Tør ikke, er redd for å bli utfastet av elver.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Texas_John skrev: ons okt 26, 2022 6:38 pm Why eat vegetables when you can eat testicles?

Si hva du vil om liverking, men han har unektelig et poeng. Hvis grønnsaker er så bra for oss så burde vi som art hatt et mye større sug etter det. Selv craver jeg aldri etter grønnsaker, kjøtt derimot.
Han "craver" visst stort sett veksthormon.


Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Tjaaah skrev: fre des 02, 2022 7:31 pm
Texas_John skrev: ons okt 26, 2022 6:38 pm Why eat vegetables when you can eat testicles?

Si hva du vil om liverking, men han har unektelig et poeng. Hvis grønnsaker er så bra for oss så burde vi som art hatt et mye større sug etter det. Selv craver jeg aldri etter grønnsaker, kjøtt derimot.
Han "craver" visst stort sett veksthormon.
► Show Spoiler
Dette har de fleste skjønt allerede ja, fyren er jo uansett bare en markedsføringskarakter.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Texas_John skrev: søn okt 23, 2022 11:50 am
Alpha skrev: fre okt 21, 2022 6:51 pm Ikke minst er midjemålet en av de viktigste indikatorene for helsemessig risiko.
Å være i god form men overvektig er bedre enn å være normalvektig i dårlig form.
Det har du faktisk helt rett i.
Folk som er moderat overvektige etter alskens målemetoder trenger ikke å endre på det om man ikke vil.
Det er ikke sikkert man klarer det over tid heller.

Og uansett så er det individuelt.
Man må aldri eller sjelden la statistikk være det avgjørende, om det enn kan være veiledende - husk det individuelle.
Da bør det drøftes med medisinsk kompetanse.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Vekt er ikke alt. Er ikke bra å være så redd for fett eller være altfor tynn. Bare etter egne observasjoner altså... folk fra oppvekst osv.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Texas_John skrev: lør des 03, 2022 9:11 am
Tjaaah skrev: fre des 02, 2022 7:31 pm
Texas_John skrev: ons okt 26, 2022 6:38 pm Why eat vegetables when you can eat testicles?

Si hva du vil om liverking, men han har unektelig et poeng. Hvis grønnsaker er så bra for oss så burde vi som art hatt et mye større sug etter det. Selv craver jeg aldri etter grønnsaker, kjøtt derimot.
Han "craver" visst stort sett veksthormon.
► Show Spoiler
Dette har de fleste skjønt allerede ja, fyren er jo uansett bare en markedsføringskarakter.
Men ikke alle har forstått hvorfor man bør spise grønnsaker foran testikler, tydeligvis.

Alpha

Legg inn av Alpha »

return_of_drakkar skrev: lør des 03, 2022 9:19 am
Texas_John skrev: søn okt 23, 2022 11:50 am
Alpha skrev: fre okt 21, 2022 6:51 pm Ikke minst er midjemålet en av de viktigste indikatorene for helsemessig risiko.
Å være i god form men overvektig er bedre enn å være normalvektig i dårlig form.
Det har du faktisk helt rett i.
Folk som er moderat overvektige etter alskens målemetoder trenger ikke å endre på det om man ikke vil.
Det er ikke sikkert man klarer det over tid heller.

Og uansett så er det individuelt.
Man må aldri eller sjelden la statistikk være det avgjørende, om det enn kan være veiledende - husk det individuelle.
Da bør det drøftes med medisinsk kompetanse.
Ingen trenger å endre på noe som helst, om de ikke vil. Hvis jeg vil røyke 100 sigaretter om dagen og drikke palmeolje til middag, så gjør jeg det - om jeg vil.

Det er selvsagt synd at mange ikke klare å oppnå varig endring, men det forandrer uansett ikke risikoen som følger med. Det er ikke sånn at kroppen gir deg noe sympati for å ha prøvd. En overvektig person trenger ikke å utvikle livsstilsrelaterte sykdommer, men hadde samme personen med de samme forutsetningene vært normalvektig - så hadde vedkommende hatt lavere risiko for å utvikle livsstilsrelaterte sykdommer. Sånn er det bare.

Aldri eller sjeldent la statistikk være avgjørende? En skal høre mye før ørene faller av, men mine henger i en tynn tråd. Vet du hva medisinsk kompetanse baserer seg på? Hør godt etter - statistikk.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Alpha skrev: lør des 03, 2022 10:32 am
return_of_drakkar skrev: lør des 03, 2022 9:19 am
Texas_John skrev: søn okt 23, 2022 11:50 am
Å være i god form men overvektig er bedre enn å være normalvektig i dårlig form.
Det har du faktisk helt rett i.
Folk som er moderat overvektige etter alskens målemetoder trenger ikke å endre på det om man ikke vil.
Det er ikke sikkert man klarer det over tid heller.

Og uansett så er det individuelt.
Man må aldri eller sjelden la statistikk være det avgjørende, om det enn kan være veiledende - husk det individuelle.
Da bør det drøftes med medisinsk kompetanse.
Ingen trenger å endre på noe som helst, om de ikke vil. Hvis jeg vil røyke 100 sigaretter om dagen og drikke palmeolje til middag, så gjør jeg det - om jeg vil.

Det er selvsagt synd at mange ikke klare å oppnå varig endring, men det forandrer uansett ikke risikoen som følger med. Det er ikke sånn at kroppen gir deg noe sympati for å ha prøvd. En overvektig person trenger ikke å utvikle livsstilsrelaterte sykdommer, men hadde samme personen med de samme forutsetningene vært normalvektig - så hadde vedkommende hatt lavere risiko for å utvikle livsstilsrelaterte sykdommer. Sånn er det bare.

Aldri eller sjeldent la statistikk være avgjørende? En skal høre mye før ørene faller av, men mine henger i en tynn tråd. Vet du hva medisinsk kompetanse baserer seg på? Hør godt etter - statistikk.
Det er masse statistikk som drar begge veier når det gjelder slik som rødt kjøtt, mettet fett som et eksempel.
Og da også om den andre typen fett er bedre eller ikke.

Så statistikk kan ofte være et farlig verktøy hvis det ikke brukes riktig og med fornuft.
Det er derfor jeg snakker om at det individuelle må telle en god del.
Man skal ikke ukritisk bruke makro på mikro.
Det bør man forstå.
Det er ikke for ingen ting at statistikk er kalt for den moderne forsknings Akilles-hel.
Man må også skille mellom statistisk og medisinsk signifikans.

For hva er overvekt?
Eksperter sier at lett overvektige ikke trenger å "slanke seg".
Det er mange forhold som kan spille inn her.
Også det med at hjernen vil styre mot 'set point weight', som nevnt.

Men for all del, du har jo sikkert lang erfaring med statistikk...som du sa...jeg er grønn...
Sist redigert av return_of_drakkar den lør des 03, 2022 1:05 pm, redigert 1 gang totalt.

Alpha

Legg inn av Alpha »

return_of_drakkar skrev: lør des 03, 2022 12:37 pm
Alpha skrev: lør des 03, 2022 10:32 am
return_of_drakkar skrev: lør des 03, 2022 9:19 am

Det har du faktisk helt rett i.
Folk som er moderat overvektige etter alskens målemetoder trenger ikke å endre på det om man ikke vil.
Det er ikke sikkert man klarer det over tid heller.

Og uansett så er det individuelt.
Man må aldri eller sjelden la statistikk være det avgjørende, om det enn kan være veiledende - husk det individuelle.
Da bør det drøftes med medisinsk kompetanse.
Ingen trenger å endre på noe som helst, om de ikke vil. Hvis jeg vil røyke 100 sigaretter om dagen og drikke palmeolje til middag, så gjør jeg det - om jeg vil.

Det er selvsagt synd at mange ikke klare å oppnå varig endring, men det forandrer uansett ikke risikoen som følger med. Det er ikke sånn at kroppen gir deg noe sympati for å ha prøvd. En overvektig person trenger ikke å utvikle livsstilsrelaterte sykdommer, men hadde samme personen med de samme forutsetningene vært normalvektig - så hadde vedkommende hatt lavere risiko for å utvikle livsstilsrelaterte sykdommer. Sånn er det bare.

Aldri eller sjeldent la statistikk være avgjørende? En skal høre mye før ørene faller av, men mine henger i en tynn tråd. Vet du hva medisinsk kompetanse baserer seg på? Hør godt etter - statistikk.
Men for all del, du har jo sikkert lang erfaring med statistikk...som du sa...jeg er grønn...
Min alder diskvalifiserer meg til å kunne skryte på meg lang erfaring, men kompetanse har jeg.

Grovt oppsummert:
- R1+R2 fra VGS.
- Diverse grunnfag innen medisinsk og økonomisk statistikk.
- Cirka 25-30 studiepoeng innen epidemiologi, statistikk og forskningsmetode.
- 30 studiepoeng bacheloroppgave. Oppgaven baserte seg på et systematisk litteratursøk som jeg selv gjennomførte.
- 60 studiepong masteroppgave. Ren statistikkoppgave.
- God kjennskap til STATA og grunnleggende kjennskap til R. Førstnevnte ble benyttet for å all statistisk koding ifb med masteroppgaven.

Dette tilsier ikke at jeg kan alt eller alltid har rett, men jeg klarer i hvert fall å bevege meg i terrenget uten å snuble i egne bein hver halvmeter.

Det stemmer at jeg sa at du var grønn innen statistikk. Det var kanskje litt unødvendig, for du sier det ganske fint selv med egne ord.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Alpha skrev: lør des 03, 2022 1:02 pm
return_of_drakkar skrev: lør des 03, 2022 12:37 pm
Alpha skrev: lør des 03, 2022 10:32 am

Ingen trenger å endre på noe som helst, om de ikke vil. Hvis jeg vil røyke 100 sigaretter om dagen og drikke palmeolje til middag, så gjør jeg det - om jeg vil.

Det er selvsagt synd at mange ikke klare å oppnå varig endring, men det forandrer uansett ikke risikoen som følger med. Det er ikke sånn at kroppen gir deg noe sympati for å ha prøvd. En overvektig person trenger ikke å utvikle livsstilsrelaterte sykdommer, men hadde samme personen med de samme forutsetningene vært normalvektig - så hadde vedkommende hatt lavere risiko for å utvikle livsstilsrelaterte sykdommer. Sånn er det bare.

Aldri eller sjeldent la statistikk være avgjørende? En skal høre mye før ørene faller av, men mine henger i en tynn tråd. Vet du hva medisinsk kompetanse baserer seg på? Hør godt etter - statistikk.
Men for all del, du har jo sikkert lang erfaring med statistikk...som du sa...jeg er grønn...
Min alder diskvalifiserer meg til å kunne skryte på meg lang erfaring, men kompetanse har jeg.

Grovt oppsummert:
- R1+R2 fra VGS.
- Diverse grunnfag innen medisinsk og økonomisk statistikk.
- Cirka 25-30 studiepoeng innen epidemiologi, statistikk og forskningsmetode.
- 30 studiepoeng bacheloroppgave. Oppgaven baserte seg på et systematisk litteratursøk som jeg selv gjennomførte.
- 60 studiepong masteroppgave. Ren statistikkoppgave.
- God kjennskap til STATA og grunnleggende kjennskap til R. Førstnevnte ble benyttet for å all statistisk koding ifb med masteroppgaven.

Dette tilsier ikke at jeg kan alt eller alltid har rett, men jeg klarer i hvert fall å bevege meg i terrenget uten å snuble i egne bein hver halvmeter.

Det stemmer at jeg sa at du var grønn innen statistikk. Det var kanskje litt unødvendig, for du sier det ganske fint selv med egne ord.
Jeg kan ikke se at jeg har sagt noe galt rundt det med statistikk.
Kan du vise meg det?

Alpha

Legg inn av Alpha »

return_of_drakkar skrev: lør des 03, 2022 1:12 pm
Alpha skrev: lør des 03, 2022 1:02 pm
return_of_drakkar skrev: lør des 03, 2022 12:37 pm

Men for all del, du har jo sikkert lang erfaring med statistikk...som du sa...jeg er grønn...
Min alder diskvalifiserer meg til å kunne skryte på meg lang erfaring, men kompetanse har jeg.

Grovt oppsummert:
- R1+R2 fra VGS.
- Diverse grunnfag innen medisinsk og økonomisk statistikk.
- Cirka 25-30 studiepoeng innen epidemiologi, statistikk og forskningsmetode.
- 30 studiepoeng bacheloroppgave. Oppgaven baserte seg på et systematisk litteratursøk som jeg selv gjennomførte.
- 60 studiepong masteroppgave. Ren statistikkoppgave.
- God kjennskap til STATA og grunnleggende kjennskap til R. Førstnevnte ble benyttet for å all statistisk koding ifb med masteroppgaven.

Dette tilsier ikke at jeg kan alt eller alltid har rett, men jeg klarer i hvert fall å bevege meg i terrenget uten å snuble i egne bein hver halvmeter.

Det stemmer at jeg sa at du var grønn innen statistikk. Det var kanskje litt unødvendig, for du sier det ganske fint selv med egne ord.
Jeg kan ikke se at jeg har sagt noe galt rundt det med statistikk.
Kan du vise meg det?
For å være helt klinkende ærlig kan det hende jeg tar deg for en del av kaninen sine feil. Det har vært så mye rart at jeg har mistet oversikten.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Alpha skrev: lør des 03, 2022 10:23 am
Texas_John skrev: lør des 03, 2022 9:11 am
Tjaaah skrev: fre des 02, 2022 7:31 pm

Han "craver" visst stort sett veksthormon.
► Show Spoiler
Dette har de fleste skjønt allerede ja, fyren er jo uansett bare en markedsføringskarakter.
Men ikke alle har forstått hvorfor man bør spise grønnsaker foran testikler, tydeligvis.
Du bør definitivt spise testikler fremfor grønnsaker. Selv har jeg 10-12 harde treningsøkter i uka og jeg spiser så mye protein jeg kommer over. Som regel gidder jeg ikke å lage grønnsaker ved siden av, det er helt unødvendig vomfyll som kroppen fordøyer dårlig, men dersom jeg slurver med proteininntaket merkes det svært godt på dårligere muskelrestitusjon.

Når det er sagt er alt for dårlig på å spise andre deler av dyret enn kjøttet. Er dessverre et bortskjemt produkt av den vestlige sivilisasjonen hvor de sunneste og mest næringsrike delene av dyret knapt blir sett på som mat.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Texas_John skrev: lør des 03, 2022 1:31 pm
Alpha skrev: lør des 03, 2022 10:23 am
Texas_John skrev: lør des 03, 2022 9:11 am
Dette har de fleste skjønt allerede ja, fyren er jo uansett bare en markedsføringskarakter.
Men ikke alle har forstått hvorfor man bør spise grønnsaker foran testikler, tydeligvis.
Du bør definitivt spise testikler fremfor grønnsaker. Selv har jeg 10-12 harde treningsøkter i uka og jeg spiser så mye protein jeg kommer over. Som regel gidder jeg ikke å lage grønnsaker ved siden av, det er helt unødvendig vomfyll som kroppen fordøyer dårlig, men dersom jeg slurver med proteininntaket merkes det svært godt på dårligere muskelrestitusjon.

Når det er sagt er alt for dårlig på å spise andre deler av dyret enn kjøttet. Er dessverre et bortskjemt produkt av den vestlige sivilisasjonen hvor de sunneste og mest næringsrike delene av dyret knapt blir sett på som mat.
Men hvis du klarer å se litt forbi bicepsen din, så forstår du at grønnsaker har en viktig plass i kostholdet. "Helt unødvendig vomfyll". Rimelig drøy påstånd. Ikke alt med ernæring kan vurderes basert på følelser og her-og-nå.

10-12 harde treningsøkter i uken høres forøvrig ekstremt ut. Har bekjentskap som konkurrerer i diverse nasjonale og internasjonale mesterskap. De trener veldig ulikt, men noe har de til felles. Ingen av dem har 12 harde økter i uken. Har selv på det meste ligget på 8-9 økter i uken, men da har alle vært langt i fra hard.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Alpha skrev: lør des 03, 2022 1:55 pm
Texas_John skrev: lør des 03, 2022 1:31 pm
Alpha skrev: lør des 03, 2022 10:23 am

Men ikke alle har forstått hvorfor man bør spise grønnsaker foran testikler, tydeligvis.
Du bør definitivt spise testikler fremfor grønnsaker. Selv har jeg 10-12 harde treningsøkter i uka og jeg spiser så mye protein jeg kommer over. Som regel gidder jeg ikke å lage grønnsaker ved siden av, det er helt unødvendig vomfyll som kroppen fordøyer dårlig, men dersom jeg slurver med proteininntaket merkes det svært godt på dårligere muskelrestitusjon.

Når det er sagt er alt for dårlig på å spise andre deler av dyret enn kjøttet. Er dessverre et bortskjemt produkt av den vestlige sivilisasjonen hvor de sunneste og mest næringsrike delene av dyret knapt blir sett på som mat.
Men hvis du klarer å se litt forbi bicepsen din, så forstår du at grønnsaker har en viktig plass i kostholdet. "Helt unødvendig vomfyll". Rimelig drøy påstånd. Ikke alt med ernæring kan vurderes basert på følelser og her-og-nå.

10-12 harde treningsøkter i uken høres forøvrig ekstremt ut. Har bekjentskap som konkurrerer i diverse nasjonale og internasjonale mesterskap. De trener veldig ulikt, men noe har de til felles. Ingen av dem har 12 harde økter i uken. Har selv på det meste ligget på 8-9 økter i uken, men da har alle vært langt i fra hard.
Jeg har knapt tatt en eneste biceps-curl i mitt liv, det er et fåtall av øktene som er styrketrening. 10-12 er selvsagt ikke kun én type trening, men en god blanding av flere ting. Det er vanlig at de som ønsker å satse litt på en idrett å trene 2 ganger om dagen gjennom uka.

For øvrig er det slik at dyrene som lever lengst stort sett utelukkende spiser alt annet enn grønnsaker.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Texas_John skrev: lør des 03, 2022 9:11 am Dette har de fleste skjønt allerede ja, fyren er jo uansett bare en markedsføringskarakter.
Nei, det var ikke en veldig godt bevart hemmelighet at han var på bolene. Imidlertid litt overrasket over mengden veksthormon han propper i seg.

Var bare litt vittig, siden han var nevt her, for ikke så lenge siden.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Texas_John skrev: lør des 03, 2022 2:33 pm
Alpha skrev: lør des 03, 2022 1:55 pm
Texas_John skrev: lør des 03, 2022 1:31 pm
Du bør definitivt spise testikler fremfor grønnsaker. Selv har jeg 10-12 harde treningsøkter i uka og jeg spiser så mye protein jeg kommer over. Som regel gidder jeg ikke å lage grønnsaker ved siden av, det er helt unødvendig vomfyll som kroppen fordøyer dårlig, men dersom jeg slurver med proteininntaket merkes det svært godt på dårligere muskelrestitusjon.

Når det er sagt er alt for dårlig på å spise andre deler av dyret enn kjøttet. Er dessverre et bortskjemt produkt av den vestlige sivilisasjonen hvor de sunneste og mest næringsrike delene av dyret knapt blir sett på som mat.
Men hvis du klarer å se litt forbi bicepsen din, så forstår du at grønnsaker har en viktig plass i kostholdet. "Helt unødvendig vomfyll". Rimelig drøy påstånd. Ikke alt med ernæring kan vurderes basert på følelser og her-og-nå.

10-12 harde treningsøkter i uken høres forøvrig ekstremt ut. Har bekjentskap som konkurrerer i diverse nasjonale og internasjonale mesterskap. De trener veldig ulikt, men noe har de til felles. Ingen av dem har 12 harde økter i uken. Har selv på det meste ligget på 8-9 økter i uken, men da har alle vært langt i fra hard.
Jeg har knapt tatt en eneste biceps-curl i mitt liv, det er et fåtall av øktene som er styrketrening. 10-12 er selvsagt ikke kun én type trening, men en god blanding av flere ting. Det er vanlig at de som ønsker å satse litt på en idrett å trene 2 ganger om dagen gjennom uka.

For øvrig er det slik at dyrene som lever lengst stort sett utelukkende spiser alt annet enn grønnsaker.
To økter om dagen er nødvendig i enkelte idretter. Er ikke det jeg sier. Var en periode jeg tok knebøy seks ganger i uken. Da selvsagt med en lavere RPE enn mange andre ellers bruker.

«Train to stimulate don't annihilate»

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Alpha skrev: lør des 03, 2022 1:21 pm For å være helt klinkende ærlig kan det hende jeg tar deg for en del av kaninen sine feil. Det har vært så mye rart at jeg har mistet oversikten.
Vi setter en tykk strek over akkurat denne biten. ;)

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Det er jo litt interessant da..

- Noen velger å gå noen timer uten mat = "Det bør du ikke gjøre, vi har ikke noen vitenskapelige studier på langtidseffektene av dette enda!!"
- Noen velger å dra på sørpefylla hele helgen og stappe i seg kebab/macdonalds/sjokolade/potetgull = ingen sier noe på det.

:lol:

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Texas_John skrev: lør des 03, 2022 1:31 pm Du bør definitivt spise testikler fremfor grønnsaker.
Du vet det ikke er dette de mener, når de sier at nøtter er superfood?

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Alpha skrev: lør des 03, 2022 4:31 pm To økter om dagen er nødvendig i enkelte idretter. Er ikke det jeg sier. Var en periode jeg tok knebøy seks ganger i uken. Da selvsagt med en lavere RPE enn mange andre ellers bruker.

«Train to stimulate don't annihilate»
10-12 økter høres fullstendig urealistisk ut, med mindre man er en eller annen toppidrettsutøver. Og når kilden her er en som entret vgd ved å prøve å lyge på seg at han var fra Texas, så tror jeg at jeg henter frem den berømmelige saltklypen.

Ellers høres det helt jævlig ut med knebøy seks ganger i uken.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Tjaaah skrev: man des 05, 2022 4:17 pm
Texas_John skrev: lør des 03, 2022 1:31 pm Du bør definitivt spise testikler fremfor grønnsaker.
Du vet det ikke er dette de mener, når de sier at nøtter er superfood?
Jeg vil tro den type nøtter - altså testikler - er langt bedre å spise enn plantebaserte nøtter. Har aldri hørt om noen som er så allergiske mot testikler at de kan dø av det. Har heller aldri hørt om testikkelforbud på fly fordi noen kan dø av å puste inn testikkelstøv.

Du er sikkert klar over at tarmsystemet hos mennesker ikke er egnet til å fordøye fiber, i motsetning til for eksempel sjimpansen (som er en planteeter).

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Texas_John skrev: man des 05, 2022 7:15 pm Jeg vil tro den type nøtter - altså testikler - er langt bedre å spise enn plantebaserte nøtter. Har aldri hørt om noen som er så allergiske mot testikler at de kan dø av det. Har heller aldri hørt om testikkelforbud på fly fordi noen kan dø av å puste inn testikkelstøv.
Mener du at jeg skal la andre menneskers svake gener diktere mitt kosthold?

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Tjaaah skrev: man des 05, 2022 8:09 pm
Texas_John skrev: man des 05, 2022 7:15 pm Jeg vil tro den type nøtter - altså testikler - er langt bedre å spise enn plantebaserte nøtter. Har aldri hørt om noen som er så allergiske mot testikler at de kan dø av det. Har heller aldri hørt om testikkelforbud på fly fordi noen kan dø av å puste inn testikkelstøv.
Mener du at jeg skal la andre menneskers svake gener diktere mitt kosthold?
Hvis du føler at du har mer til felles med ekorn og andre gnagere enn rovdyr rent fordøyelsesmessig, så spis for all del mest mulig nøtter.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Texas_John skrev: man des 05, 2022 10:48 pm Hvis du føler at du har mer til felles med ekorn og andre gnagere enn rovdyr rent fordøyelsesmessig, så spis for all del mest mulig nøtter.
Mest mulig nøtter er ikke et poeng. Hot tip, du må ikke dra alt til det ekstreme.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Alpha skrev: lør des 03, 2022 1:55 pm
Texas_John skrev: lør des 03, 2022 1:31 pm
Alpha skrev: lør des 03, 2022 10:23 am
10-12 harde treningsøkter i uken høres forøvrig ekstremt ut. Har bekjentskap som konkurrerer i diverse nasjonale og internasjonale mesterskap. De trener veldig ulikt, men noe har de til felles. Ingen av dem har 12 harde økter i uken. Har selv på det meste ligget på 8-9 økter i uken, men da har alle vært langt i fra hard.
Det høres bløffebasert ut og det er det også.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Jeg spiser ingenting mellom kl. 22 - 11.30 er det å semifaste?

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

kytec skrev: man des 05, 2022 11:23 pm
Alpha skrev: lør des 03, 2022 1:55 pm
Texas_John skrev: lør des 03, 2022 1:31 pm
10-12 harde treningsøkter i uken høres forøvrig ekstremt ut. Har bekjentskap som konkurrerer i diverse nasjonale og internasjonale mesterskap. De trener veldig ulikt, men noe har de til felles. Ingen av dem har 12 harde økter i uken. Har selv på det meste ligget på 8-9 økter i uken, men da har alle vært langt i fra hard.
Det høres bløffebasert ut og det er det også.
Ganske lite egentlig, sammenliknet med toppidrett.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»