Hvor enkelt er det å semifaste? Veldig enkelt.

Svar
Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Re: Hvor enkelt er det å semifaste? Veldig enkelt.

Legg inn av Tjaaah »

Tormund skrev: søn des 18, 2022 4:00 pm Var ikke snakk om å telle kalorier her heller, burde kanskje gjort det, for det gikk kraftig utover styrken. For meg handlet det bare om å spise sunt over lang tid, samt trene mye, spesielt lange utholdenhetsøkter på lavere pulssoner er effektivt. Da bryter du ikke ned musklene så mye og kan trene mer og oftere.
Jeg pleier å telle når jeg kutter, for å være sikker på at jeg faktisk får i meg det jeg skal. Da pleier det å gå bedre i forhold til å bevare muskelmasse for meg. Så kutter jeg veldig sakte, og som deg, bruker masse lavintensitet utholdenhet. Gjerne masse fjellturer, og lignende.

startelver

Legg inn av startelver »

Jo det kan du , kan fint drikke litt juice.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Tjaaah skrev: søn des 18, 2022 5:06 pm
Tormund skrev: søn des 18, 2022 4:00 pm Var ikke snakk om å telle kalorier her heller, burde kanskje gjort det, for det gikk kraftig utover styrken. For meg handlet det bare om å spise sunt over lang tid, samt trene mye, spesielt lange utholdenhetsøkter på lavere pulssoner er effektivt. Da bryter du ikke ned musklene så mye og kan trene mer og oftere.
Jeg pleier å telle når jeg kutter, for å være sikker på at jeg faktisk får i meg det jeg skal. Da pleier det å gå bedre i forhold til å bevare muskelmasse for meg. Så kutter jeg veldig sakte, og som deg, bruker masse lavintensitet utholdenhet. Gjerne masse fjellturer, og lignende.
Jeg hadde jo lest at hvis man hadde høyt proteininntak så ville det ikke bli så mye muskelsvinn på veien, men det stemte ikke helt for min del. Noe av grunnen til all muskelsvinn var nok også at jeg prioriterte utholdenhet i mye større grad, så det var vel en naturlig prosess.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Apropos, nå er det igjen...

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Tormund skrev: søn des 18, 2022 5:15 pm Apropos, nå er det igjen...
Jeg er mest spent på hva Harvard sier om juice under faste.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Tjaaah skrev: søn des 18, 2022 5:19 pm
Tormund skrev: søn des 18, 2022 5:15 pm Apropos, nå er det igjen...
Jeg er mest spent på hva Harvard sier om juice under faste.
Slenger du oppi en testikkel eller to så er det innafor.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Tormund skrev: søn des 18, 2022 5:21 pm
Tjaaah skrev: søn des 18, 2022 5:19 pm
Tormund skrev: søn des 18, 2022 5:15 pm Apropos, nå er det igjen...
Jeg er mest spent på hva Harvard sier om juice under faste.
Slenger du oppi en testikkel eller to så er det innafor.
Hva om jeg drikker den i ørkenen?

Tormund

Legg inn av Tormund »

Tjaaah skrev: søn des 18, 2022 5:21 pm
Tormund skrev: søn des 18, 2022 5:21 pm
Tjaaah skrev: søn des 18, 2022 5:19 pm

Jeg er mest spent på hva Harvard sier om juice under faste.
Slenger du oppi en testikkel eller to så er det innafor.
Hva om jeg drikker den i ørkenen?
Ingen fare, Bergen er så langt unna ørken som du kommer.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Tormund skrev: søn des 18, 2022 5:15 pm Jeg hadde jo lest at hvis man hadde høyt proteininntak så ville det ikke bli så mye muskelsvinn på veien, men det stemte ikke helt for min del. Noe av grunnen til all muskelsvinn var nok også at jeg prioriterte utholdenhet i mye større grad, så det var vel en naturlig prosess.
Jeg har også opplevd at jeg mister muskelmasse, dersom utholdenhetstreningen blir for intensiv, eller om jeg kutter for fort.

Om jeg gjør det veldig sakte, med gåintensitet på "utholdenhetstrening", så går det bedre.

Men det krever jo at man bruker mye tid på turer, da. Så man må jo ha den tiden også.

Alpha

Legg inn av Alpha »

startelver skrev: søn des 18, 2022 5:14 pm Jo det kan du , kan fint drikke litt juice.
Hvorfor kan man drikke juice da? Hva annet kan man drikke og spise mens man fortsatt faster?

startelver

Legg inn av startelver »

Man kan fint drikke litt juice, det ødelegger ikke på vektnedgangen. Eller annen væske. Vi snakker selvsagt ikke litervis.

Alpha

Legg inn av Alpha »

startelver skrev: søn des 18, 2022 7:54 pm Man kan fint drikke litt juice, det ødelegger ikke på vektnedgangen. Eller annen væske. Vi snakker selvsagt ikke litervis.
En halvliter olje da? Hvor går grensen? Du bryter jo fasten om du drikker sukker. Helt spinnvilt å mene noe annet.

startelver

Legg inn av startelver »

Poenget er at en liten dråpe juice skader ikke . Men Kombiner det gjerne med vann og kaffe / te.

startelver

Legg inn av startelver »

Dessuten snakker jeg ikke om en 100% faste som jeg skrev lengre oppe. Som den perfeksjonisten du er så skjønner du vel såpass.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Endte på 45 timer faste. Fornøyd med det!

Alpha

Legg inn av Alpha »

startelver skrev: søn des 18, 2022 8:38 pm Dessuten snakker jeg ikke om en 100% faste som jeg skrev lengre oppe. Som den perfeksjonisten du er så skjønner du vel såpass.
Hvorfor skal man innta en dråpe juice når man faster? Hva er «ikke 100% faste»? Personlig spiser jeg ikke kontinuerlig. Faster jeg litt da?

Som perfeksjonist kan jeg absolutt ikke forstå hvorfor man skal drikke juice når man faster. Det strider mot perfeksjonisme.

startelver

Legg inn av startelver »

En skvett juice skader ikke under fasten.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

startelver skrev: man des 19, 2022 12:36 am En skvett juice skader ikke under fasten.
Det er interessant.
Faste - det er et begrep som spenner over et stort område for hva man tar inn og ikke tar inn.
Det er også noe som heter 'Juice fasting' https://www.webmd.com/diet/what-to-know ... ce-fasting

Alpha

Legg inn av Alpha »

Juice-detox, fasting, LCHF, carnivore, blodtypediett osv. Er helt utrolig hvor komplisert enkelte klarer å gjøre det.

Juice cleanse må forøvrig være noe av det verste innen matvareindustrien. Ordinær juice til blodpris som skal rense kroppen og få deg ned i vekt. Vekten går selvsagt ned i takt mer lommeboken, men det er ikke pga juicen - det er kaloriunderskudd. Ellers har vi en lever som fungerer helt fantastisk hva gjelder giftstoffer. Å tro at juice er bedre til å kvitte seg med giftstoffer er en eneste stor «fuck you» til leveren din. Respektløst.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

startelver skrev: man des 19, 2022 12:36 am En skvett juice skader ikke under fasten.
Vil man ikke kjøpe juice, og hvorfor skulle man det, så kan man få rimelige maskiner til å lage det, for eksempel slik som her:
https://www.clasohlson.com/no/Juicepres ... /p/44-2054

Så kan man mikse til det man vil ;)

Alpha

Legg inn av Alpha »

return_of_drakkar skrev: man des 19, 2022 6:31 pm
startelver skrev: man des 19, 2022 12:36 am En skvett juice skader ikke under fasten.
Vil man ikke kjøpe juice, og hvorfor skulle man det, så kan man få rimelige maskiner til å lage det, for eksempel slik som her:
https://www.clasohlson.com/no/Juicepres ... /p/44-2054

Så kan man mikse til det man vil ;)
Er det ikke bedre å spise frukten i sin naturlige form? Da mister man ikke fiber og får et mer langsomt opptak. Det burde vel falle i smak for de som er fanatisk rundt dette med hurtig blodsukkerstigning og insulin.

Eller bryter dette med prinsippene rundt faste? Retningslinjene i Thread er ikke helt klar, synes jeg.

startelver

Legg inn av startelver »

Eksemplet var bare å opplyse om at man kan fortsatt gå ned i vekt selv om man får i seg litt juice under fasten. Nå er dette en tråd som handler om semifaste.

Alpha

Legg inn av Alpha »

startelver skrev: tir des 20, 2022 11:08 am Eksemplet var bare å opplyse om at man kan fortsatt gå ned i vekt selv om man får i seg litt juice under fasten. Nå er dette en tråd som handler om semifaste.
Man kan gå ned i vekt uavhengig av type diett. Du har tidligere i tråden sagt at semifaste dreier seg om å ha et spisevindu. Gjelder ikke det lenger?

startelver

Legg inn av startelver »

Ikke i denne tråden tydeligvis. En skvett juice er ihvertfall ikke farlig under faste.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Det er vel ingen som hevder at en skvett juice er farlig? Kan du ikke heller svare på det jeg spør om.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg svarte at en skvett juice ikke er farlig under fasten, det er mitt svar. Jeg venter bare på at du ikke skal svare meg tilbake. Men er klar for 10 nye sider.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Alpha skrev: man des 19, 2022 9:48 pm
return_of_drakkar skrev: man des 19, 2022 6:31 pm
startelver skrev: man des 19, 2022 12:36 am En skvett juice skader ikke under fasten.
Vil man ikke kjøpe juice, og hvorfor skulle man det, så kan man få rimelige maskiner til å lage det, for eksempel slik som her:
https://www.clasohlson.com/no/Juicepres ... /p/44-2054

Så kan man mikse til det man vil ;)
Er det ikke bedre å spise frukten i sin naturlige form? Da mister man ikke fiber og får et mer langsomt opptak. Det burde vel falle i smak for de som er fanatisk rundt dette med hurtig blodsukkerstigning og insulin.

Eller bryter dette med prinsippene rundt faste? Retningslinjene i Thread er ikke helt klar, synes jeg.
Å ete hele gir selvsagt ikke det samme "spike" i blodsukker, det er korrekt.

Ellers tenker mange på faste som det å ikke: spise mat.
Altså, om man drikker juicen så spiser man ikke.
Så kan man si at å ta inn noe i flytende også er å spise, og at det er mat dette også.
Men mange ser det så har nok begrepet faste en ganske stor spennvidde.

Alpha

Legg inn av Alpha »

return_of_drakkar skrev: tir des 20, 2022 8:31 pm
Alpha skrev: man des 19, 2022 9:48 pm
return_of_drakkar skrev: man des 19, 2022 6:31 pm

Vil man ikke kjøpe juice, og hvorfor skulle man det, så kan man få rimelige maskiner til å lage det, for eksempel slik som her:
https://www.clasohlson.com/no/Juicepres ... /p/44-2054

Så kan man mikse til det man vil ;)
Er det ikke bedre å spise frukten i sin naturlige form? Da mister man ikke fiber og får et mer langsomt opptak. Det burde vel falle i smak for de som er fanatisk rundt dette med hurtig blodsukkerstigning og insulin.

Eller bryter dette med prinsippene rundt faste? Retningslinjene i Thread er ikke helt klar, synes jeg.
Å ete hele gir selvsagt ikke det samme "spike" i blodsukker, det er korrekt.

Ellers tenker mange på faste som det å ikke: spise mat.
Altså, om man drikker juicen så spiser man ikke.
Så kan man si at å ta inn noe i flytende også er å spise, og at det er mat dette også.
Men mange ser det så har nok begrepet faste en ganske stor spennvidde.
Så jeg kan skryte på meg å ha overlevd en faste på 20 år om jeg kjører middagen i blender og tilsetter vann?


Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

return_of_drakkar skrev: ons des 21, 2022 3:17 pm Hvorfor tilsette vann?
Frukt som det vel handler om for de fleste er jo stort sett bare vann.
Her var det vel ikke snakk om å bare kjøre frukt i blenderen. Vil tro du har godt av litt vann i miksen, om du skal prøve å kjøre hele middagen som en shake.

Ellers er et av poengene som har blitt dradd frem av forkjempere for semifaste, at fordøyelsessystemet har godt av hvile. Om man inntar kalorier jevnlig, også når man "faster", så er det litt vanskelig å se at man får noe særlig av denne effekten, i hvert fall.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»