Hvor enkelt er det å semifaste? Veldig enkelt.

Svar
peraleks

Re: Hvor enkelt er det å semifaste? Veldig enkelt.

Legg inn av peraleks »

Tormund skrev: fre okt 14, 2022 11:24 pm
Ka9nen skrev: fre okt 14, 2022 11:19 pm
Tormund skrev: fre okt 14, 2022 10:49 pm
Alt av Toro f.eks. Pølse i brød, ketchup. Klarer ikke den kjemiske fabrikat smaken.
Da er du heldig egentlig, jeg synes alt sånt er helt nydelig :lol:
Mange år med sunt kosthold, laget fra scratch har gjort meg var for fabrikatsmak. Samt at jeg vet det inneholder så forbannet mye "skjult" sukker og salt som jeg ikke vil ha i kroppen.
Skal se en forandring i folks helse og midje og man gikk mer bort fra dritt slik som Toro og andre fabrikater.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

peraleks skrev: fre okt 14, 2022 11:31 pm
Skal se en forandring i folks helse og midje og man gikk mer bort fra dritt slik som Toro og andre fabrikater.
Det tror jeg dere har helt rett i. Har en del å gå på der.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Ka9nen skrev: fre okt 14, 2022 11:32 pm
peraleks skrev: fre okt 14, 2022 11:31 pm
Skal se en forandring i folks helse og midje og man gikk mer bort fra dritt slik som Toro og andre fabrikater.
Det tror jeg dere har helt rett i. Har en del å gå på der.
Ja, det ligger dessverre mye skjult faenskap der.
Føler generelt sett også bedre kontroll med hva jeg får i meg, når ting lages fra scratch og man selv står for saltingen for eks.

Tormund

Legg inn av Tormund »

peraleks skrev: fre okt 14, 2022 11:31 pm
Tormund skrev: fre okt 14, 2022 11:24 pm
Ka9nen skrev: fre okt 14, 2022 11:19 pm

Da er du heldig egentlig, jeg synes alt sånt er helt nydelig :lol:
Mange år med sunt kosthold, laget fra scratch har gjort meg var for fabrikatsmak. Samt at jeg vet det inneholder så forbannet mye "skjult" sukker og salt som jeg ikke vil ha i kroppen.
Skal se en forandring i folks helse og midje og man gikk mer bort fra dritt slik som Toro og andre fabrikater.
Sukker og salt, folk blir jo avhengig av dritten. Jeg er sluttet å bli sjokkert over matvanene til folk. Jo mer usunt, jo bedre synes det å være. Jeg kjenner folk som konsekvent salter maten uten å ha smakt på den først.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

peraleks skrev: fre okt 14, 2022 11:35 pm
Ka9nen skrev: fre okt 14, 2022 11:32 pm
peraleks skrev: fre okt 14, 2022 11:31 pm
Skal se en forandring i folks helse og midje og man gikk mer bort fra dritt slik som Toro og andre fabrikater.
Det tror jeg dere har helt rett i. Har en del å gå på der.
Ja, det ligger dessverre mye skjult faenskap der.
Føler generelt sett også bedre kontroll med hva jeg får i meg, når ting lages fra scratch og man selv står for saltingen for eks.
Ikke bare er det mye skjult drit som ligger der, men smaken av det som er laget fra bunnen av er for det meste så mye bedre at det nesten ikke kan sammenlignes.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Tormund skrev: fre okt 14, 2022 11:36 pm
peraleks skrev: fre okt 14, 2022 11:31 pm
Tormund skrev: fre okt 14, 2022 11:24 pm

Mange år med sunt kosthold, laget fra scratch har gjort meg var for fabrikatsmak. Samt at jeg vet det inneholder så forbannet mye "skjult" sukker og salt som jeg ikke vil ha i kroppen.
Skal se en forandring i folks helse og midje og man gikk mer bort fra dritt slik som Toro og andre fabrikater.
Sukker og salt, folk blir jo avhengig av dritten. Jeg er sluttet å bli sjokkert over matvanene til folk. Jo mer usunt, jo bedre synes det å være. Jeg kjenner folk som konsekvent salter maten uten å ha smakt på den først.
Yep, dette har jo over tid vokst inn i fastfood-kulturen vi har i dag som er den virkelig store synderen.
Det er for mye kjappe alternativer der ute som igjen forvitrer vanlig matlaging.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Henningsen skrev: fre okt 14, 2022 11:40 pm
peraleks skrev: fre okt 14, 2022 11:35 pm
Ka9nen skrev: fre okt 14, 2022 11:32 pm

Det tror jeg dere har helt rett i. Har en del å gå på der.
Ja, det ligger dessverre mye skjult faenskap der.
Føler generelt sett også bedre kontroll med hva jeg får i meg, når ting lages fra scratch og man selv står for saltingen for eks.
Ikke bare er det mye skjult drit som ligger der, men smaken av det som er laget fra bunnen av er for det meste så mye bedre at det nesten ikke kan sammenlignes.
Jeg får f.eks. en veldig metallisk smak ut av den Dolmio-sausen som er på glass, greier den bare ikke.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

peraleks skrev: fre okt 14, 2022 11:51 pm
Henningsen skrev: fre okt 14, 2022 11:40 pm
peraleks skrev: fre okt 14, 2022 11:35 pm

Ja, det ligger dessverre mye skjult faenskap der.
Føler generelt sett også bedre kontroll med hva jeg får i meg, når ting lages fra scratch og man selv står for saltingen for eks.
Ikke bare er det mye skjult drit som ligger der, men smaken av det som er laget fra bunnen av er for det meste så mye bedre at det nesten ikke kan sammenlignes.
Jeg får f.eks. en veldig metallisk smak ut av den Dolmio-sausen som er på glass, greier den bare ikke.
Jeg pleier å lage opp en stor kjele med hjemmelaget pastasaus (blant annet) fra tid til annen og fryser ned i porsjoner a en middag pr
Uendelig mye bedre, og lettvint rask middag uten noen tilsetninsstoffer og minimalt med salt og sukker.
Anbefales å prøve, det er mye bedre både mht smak og ikke minst mtp tilsetningsstoffer

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Hver gang jeg kommer over denne tråden under "nyeste innlegg" så leser jeg "semifinale". Sannelig ikke lett.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Henningsen skrev: lør okt 15, 2022 12:07 am
peraleks skrev: fre okt 14, 2022 11:51 pm
Henningsen skrev: fre okt 14, 2022 11:40 pm

Ikke bare er det mye skjult drit som ligger der, men smaken av det som er laget fra bunnen av er for det meste så mye bedre at det nesten ikke kan sammenlignes.
Jeg får f.eks. en veldig metallisk smak ut av den Dolmio-sausen som er på glass, greier den bare ikke.
Jeg pleier å lage opp en stor kjele med hjemmelaget pastasaus (blant annet) fra tid til annen og fryser ned i porsjoner a en middag pr
Uendelig mye bedre, og lettvint rask middag uten noen tilsetninsstoffer og minimalt med salt og sukker.
Anbefales å prøve, det er mye bedre både mht smak og ikke minst mtp tilsetningsstoffer
Litt dårlig på frysingen så for min del blir det bare til at jeg sparer pasta-middager til søndager hvor jeg kan bruke god tid på pastasausen.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Tormund skrev: fre okt 14, 2022 10:35 pm
Ka9nen skrev: fre okt 14, 2022 10:13 pm
Alpha skrev: fre okt 14, 2022 8:56 pm
Ja, la oss lukke øynene for lang og grundig forskning om inntak av mettet fett som er godt dokumentert og synge halleluja om dyrestudier og små trails som ikke beviser en verdens ting. Skyhøyt nivå her inne!
åh, er du en av disse lavfett-folka som tar ut eggeplommen før du spiser egget? Da skjønner jeg litt mer.
Nå lokket du meg inn i diskusjonen. Det er faktisk ikke så dumt å ta ut plommen hvis man tenker på vekta og fettprosenten. Jeg spiser gjerne fire egg til frokost, i tillegg til en bolle med havregryn, men jeg spiser kun en plomme. Det er mer enn nok næringsstoffer i en plomme enn at jeg trenger fire pluss alt fettet det inneholder.
Det høres helt på trynet ut. Hvorfor spiser du da så mange egg i det hele tatt? Det er mer protein pr 100 gram i plommen enn i eggehviten. Du starter liksom hver dag med å kaste næringsrik mat?

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Kjøtteter skrev: fre okt 14, 2022 11:05 pm Ser ikke logikken i at mettet fett skal være så skadelig for oss, når mennesket har levd på store mengder animalsk fett gjennom hele vår evolusjon. Så konkluderte man plutselig på 1900-tallet at maten vi har spist i titusenvis av år ikke er det vi har godt av å spise, men at veien til god helse er en uappetittelig sørpe av sojabønner og harsknet solsikkeolje utvinnet gjennom en omstendig kjemisk prosess. Ernæringsvitenskap er en vinglete og upålitelig vitenskap. Alle selvrapporteringsstudier i verden vil ikke være nok til å overbevise meg om at en påstand som er så lite logisk som at mettet fett skal være usunt er sann.

Opplever at mat med mye mettet fett gir en suveren og langvarig metthetsfølelse som både begrenser hvor mye jeg spiser, og fjerner trangen til småspising gjennom dagen.
«Conclusion: Current evidence does not clearly support cardiovascular guidelines that encourage high
consumption of polyunsaturated fatty acids and low consumption of total saturated fats»

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24723079/

Grunnen til at animalsk fett plutselig ble en fiende skyldes ikke overraskende korrupsjon, markedsføring og lettlurte forbrukere.

The story of how vegetable oil became ubiquitous in American kitchens after two brothers-in-law paid off The American Heart Association and led a massive marketing campaign that convinced the American public to switch from healthy and natural oils to dangerous, industry-made vegetable oils.
https://umzu.com/blogs/health/the-hidde ... -shock-you

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Kjøtteter skrev: fre okt 14, 2022 11:05 pm Ser ikke logikken i at mettet fett skal være så skadelig for oss, når mennesket har levd på store mengder animalsk fett gjennom hele vår evolusjon. Så konkluderte man plutselig på 1900-tallet at maten vi har spist i titusenvis av år ikke er det vi har godt av å spise, men at veien til god helse er en uappetittelig sørpe av sojabønner og harsknet solsikkeolje utvinnet gjennom en omstendig kjemisk prosess.
Og gjennomsnittlig levealder bare fortsetter å stige, til tross for at vi endrer kosthold, eller kanskje litt på grunn av det også?

Tormund

Legg inn av Tormund »

Texas_John skrev: lør okt 15, 2022 1:17 am
Tormund skrev: fre okt 14, 2022 10:35 pm
Ka9nen skrev: fre okt 14, 2022 10:13 pm

åh, er du en av disse lavfett-folka som tar ut eggeplommen før du spiser egget? Da skjønner jeg litt mer.
Nå lokket du meg inn i diskusjonen. Det er faktisk ikke så dumt å ta ut plommen hvis man tenker på vekta og fettprosenten. Jeg spiser gjerne fire egg til frokost, i tillegg til en bolle med havregryn, men jeg spiser kun en plomme. Det er mer enn nok næringsstoffer i en plomme enn at jeg trenger fire pluss alt fettet det inneholder.
Det høres helt på trynet ut. Hvorfor spiser du da så mange egg i det hele tatt? Det er mer protein pr 100 gram i plommen enn i eggehviten. Du starter liksom hver dag med å kaste næringsrik mat?
Kall det vane/uvane. Vil ikke ha i meg all fettet fra eggeplommen, men tar gjerne protein fra hviten.

Hvis det roer dine forbrukernerver litt, så bruker jeg flytende eggehvite i tillegg til egg når jeg lager omelett.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Jeg har ingen problemer med at de rådene som helsemyndigheter gir er gode nok for aller fleste.
Jeg sier gode nok og ikke nødvendigvis det beste for alle og enhver, for da måtte man granske hver enkelt for å såkalt optimalisere.
Da er vi også inne i en sci-fi-verden som nok ikke så mange ønsker.
Så må man heller ikke glemme av det finnes avvik fra denne normalen.
Da bør man heller ikke legge fram noe som om det er 'sannheten' for alle og enhver.

Vi skal også være forsiktig med å tro at all forskning er fri.
For noen få år siden overvar jeg en tale fra den kjente og aksepterte Dag O Hessen hvor han nevnte dette.
Han sa a la dette etter hukommelsen her, men poengene er gjengitt korrekte i innhold / poeng:
..."at så er det ikke så lett fordi mye av tid og krefter går med til å søke om midler....
Og man må passe seg for at forskningen ikke styres av de som betaler den.
Er forskningen fri - er alltid et viktig spørsmål....


Derfor oppstår det vi kan kalle for bjellesau-mentaliteten.
Han flokker seg rundt de som gir maten (les: det er som bra for karrieren).
Det gjelder jo ikke alle, men akk så veldig mange.
Og dette kan være viktig å tenke over når et gjelder kontroversielle ting, prestisje og penger er ofte stikkord.

Når det så om ting blir motstridende konklusjoner eller antydninger så er det ikke så lett.
Da blir det ofte skyttergraver...

edit: Nå tar jeg en kaffe og en sjokoladebit :)

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

Texas_John skrev: fre okt 14, 2022 8:23 pm Finnes det egentlig forskning som slår fast noe som helst når det gjelder kosthold og ernæring? Det hele koker tilsynelatende ned til to ting: spis variert og ikke vær overvektig.
Særlig det siste der er jo et godt slanketips, "bare ikke vær overvektig. Drit i å være det".

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

return_of_drakkar skrev: lør okt 15, 2022 9:20 am

edit: Nå tar jeg en kaffe og en sjokoladebit :)
Kos deg med den!
Husk : mørk sjokolade er bedre enn f.eks melkesjokolade som er full av sukker ;)

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg skal ikke kommentere om denne fastingen fungerer eller ei, for det vet jeg ikke.

Men jeg har «slanket» meg ved et par anledninger. Innimellom, spesielt på etterjulsvinteren med mye innesitting og litt ekstra mye kosemat i den kjipeste årstiden hender det seg at jeg har en 5-6 kilo som sniker seg på skrotten.

Og oppskriften jeg bruker er kjempeenkel. Jeg inntar færre kalorier enn jeg forbruker. Spiser mindre porsjoner og jeg velger kalorifattig mat. Fungerer utmerket. 2-3 måneder med dette er kiloene borte.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Henningsen skrev: lør okt 15, 2022 12:26 pm
return_of_drakkar skrev: lør okt 15, 2022 9:20 am

edit: Nå tar jeg en kaffe og en sjokoladebit :)
Kos deg med den!
Husk : mørk sjokolade er bedre enn f.eks melkesjokolade som er full av sukker ;)
På Harry-turene til Sverige kjøpes 70-95-prosentsjkoladene i stor stil. Ofte under halve prisen mot her hjemme, og mer å velge imellom.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Tormund skrev: lør okt 15, 2022 8:54 am Kall det vane/uvane. Vil ikke ha i meg all fettet fra eggeplommen, men tar gjerne protein fra hviten.

Hvis det roer dine forbrukernerver litt, så bruker jeg flytende eggehvite i tillegg til egg når jeg lager omelett.
Spiser du såpass mye egg, så får du sikkert i deg nok protein uansett. Så da er vel det eneste at du kan bli oppringt fra din mor, som minner deg på barna i afrika. Eller Texas-John, da.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Crynix skrev: lør okt 15, 2022 12:20 pm
Texas_John skrev: fre okt 14, 2022 8:23 pm Finnes det egentlig forskning som slår fast noe som helst når det gjelder kosthold og ernæring? Det hele koker tilsynelatende ned til to ting: spis variert og ikke vær overvektig.
Særlig det siste der er jo et godt slanketips, "bare ikke vær overvektig. Drit i å være det".
Tenker mer som en målestokk for om man spiser riktig, før man eventuelt har blitt overvektig. Går fettprosenten oppover er det et tegn på at man gjør noe galt, men ligger den fast på et normalt nivå så spiller det ingen rolle om man spiser 1 eller 4 egg, mye eller lite salt, mettet fett osv.

Har man først blitt overvektig viser statistikken at det vel i praksis komplett umulig å bli varig normaltvektig igjen. Da ville jeg heller satset på å finne en fysisk aktivitet jeg likte og trene mye, ikke for å gå ned men fordi det er bedre å være overvektig i god form enn normalvektig i dårlig form.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Texas_John skrev: lør okt 15, 2022 1:51 pm Har man først blitt overvektig viser statistikken at det vel i praksis komplett umulig å bli varig normaltvektig igjen. Da ville jeg heller satset på å finne en fysisk aktivitet jeg likte og trene mye, ikke for å gå ned men fordi det er bedre å være overvektig i god form enn normalvektig i dårlig form.
Du ville gitt opp med en gang? Bare fordi statistikken sier at de fleste ikke klarer det?

Hah.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Tjaaah skrev: lør okt 15, 2022 1:46 pm
Tormund skrev: lør okt 15, 2022 8:54 am Kall det vane/uvane. Vil ikke ha i meg all fettet fra eggeplommen, men tar gjerne protein fra hviten.

Hvis det roer dine forbrukernerver litt, så bruker jeg flytende eggehvite i tillegg til egg når jeg lager omelett.
Spiser du såpass mye egg, så får du sikkert i deg nok protein uansett. Så da er vel det eneste at du kan bli oppringt fra din mor, som minner deg på barna i afrika. Eller Texas-John, da.
Mora mi er vant til de sære matvanene mine, så sjansen er større for at Texas-John er den som sender bekymringsmelding. Jeg hamstrer egg når det er på tilbud. Grunnen til det høye proteininntaket er fordi jeg driver både med utholdenhetstrening og styrketrening. Karboinntaket er vel så høyt, driver bare ikke å putter mye unødvendig fett i kroppen.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Tormund skrev: lør okt 15, 2022 8:54 am
Texas_John skrev: lør okt 15, 2022 1:17 am
Tormund skrev: fre okt 14, 2022 10:35 pm

Nå lokket du meg inn i diskusjonen. Det er faktisk ikke så dumt å ta ut plommen hvis man tenker på vekta og fettprosenten. Jeg spiser gjerne fire egg til frokost, i tillegg til en bolle med havregryn, men jeg spiser kun en plomme. Det er mer enn nok næringsstoffer i en plomme enn at jeg trenger fire pluss alt fettet det inneholder.
Det høres helt på trynet ut. Hvorfor spiser du da så mange egg i det hele tatt? Det er mer protein pr 100 gram i plommen enn i eggehviten. Du starter liksom hver dag med å kaste næringsrik mat?
Kall det vane/uvane. Vil ikke ha i meg all fettet fra eggeplommen, men tar gjerne protein fra hviten.

Hvis det roer dine forbrukernerver litt, så bruker jeg flytende eggehvite i tillegg til egg når jeg lager omelett.
Det er jo ikke en uvane hvis du kjøper flasker med eggehvite. Jeg er ikke så opptatt av matsvinn, kast gjerne frukt, grønnsaker og annet unyttig ræl over en lav sko, jeg stusset bare over at du tilsynelatende kastet eggeplommer, som jo er den aller beste proteinkilden ved siden av kjøtt.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Texas_John skrev: lør okt 15, 2022 1:58 pm
Tormund skrev: lør okt 15, 2022 8:54 am
Texas_John skrev: lør okt 15, 2022 1:17 am
Det høres helt på trynet ut. Hvorfor spiser du da så mange egg i det hele tatt? Det er mer protein pr 100 gram i plommen enn i eggehviten. Du starter liksom hver dag med å kaste næringsrik mat?
Kall det vane/uvane. Vil ikke ha i meg all fettet fra eggeplommen, men tar gjerne protein fra hviten.

Hvis det roer dine forbrukernerver litt, så bruker jeg flytende eggehvite i tillegg til egg når jeg lager omelett.
Det er jo ikke en uvane hvis du kjøper flasker med eggehvite. Jeg er ikke så opptatt av matsvinn, kast gjerne frukt, grønnsaker og annet unyttig ræl over en lav sko, jeg stusset bare over at du tilsynelatende kastet eggeplommer, som jo er den aller beste proteinkilden ved siden av kjøtt.
Joda, men det blir omtrent som å spise svineribbe daglig hvis man skal putte i seg all den plommen.

Edit: Det hørtes forsåvidt jævlig digg ut :D

Edit2: Det funker kun for Homer Simpson.
Sist redigert av Tormund den lør okt 15, 2022 2:08 pm, redigert 1 gang totalt.

Kjøtteter

Legg inn av Kjøtteter »

Tjaaah skrev: lør okt 15, 2022 1:51 am
Kjøtteter skrev: fre okt 14, 2022 11:05 pm Ser ikke logikken i at mettet fett skal være så skadelig for oss, når mennesket har levd på store mengder animalsk fett gjennom hele vår evolusjon. Så konkluderte man plutselig på 1900-tallet at maten vi har spist i titusenvis av år ikke er det vi har godt av å spise, men at veien til god helse er en uappetittelig sørpe av sojabønner og harsknet solsikkeolje utvinnet gjennom en omstendig kjemisk prosess.
Og gjennomsnittlig levealder bare fortsetter å stige, til tross for at vi endrer kosthold, eller kanskje litt på grunn av det også?
Det er veldig mange variabler i det regnestykket da. Vi har bedre sanitære forhold, bedre vern mot sykdom, bedre tilgang til rent drikkevann osv. Men i de seneste årene har gjennomsnittlig levealder flatet ut og begynte å krype nedover igjen i Vesten, til tross for at vi spiser magrere og "grønnere" for hvert år. Vi blir også stadig feitere.

Og da stusser jeg på at dietten mennesket har hatt siden tidenes morgen pekes på som en hovedårsak til moderne livsstilssykdommer som generasjonene før oss ikke plagdes med. Jeg vil mene at det er mer sannsynlig å finne en årsakssammenheng om man ser på spisevanene vi har introdusert i nyere tid, enn de vi alltid har hatt.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Tormund skrev: lør okt 15, 2022 1:54 pm Grunnen til det høye proteininntaket er fordi jeg driver både med utholdenhetstrening og styrketrening. Karboinntaket er vel så høyt, driver bare ikke å putter mye unødvendig fett i kroppen.
Der er vi to. Synes det er veldig lett å få nok av både protein og karbohydrater, og som deg så er jeg enig i at det gjelder å kutte fett der man kan, da det selvsagt blir mye mat for å opprettholde aktivitetsnivået.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Tjaaah skrev: lør okt 15, 2022 1:52 pm
Du ville gitt opp med en gang? Bare fordi statistikken sier at de fleste ikke klarer det?

Hah.
Hva tenker du om denne statistikken da? https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4539812/

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Kjøtteter skrev: lør okt 15, 2022 2:07 pm Det er veldig mange variabler i det regnestykket da. Vi har bedre sanitære forhold, bedre vern mot sykdom, bedre tilgang til rent drikkevann osv. Men i de seneste årene har gjennomsnittlig levealder flatet ut og begynte å krype nedover igjen i Vesten, til tross for at vi spiser magrere og "grønnere" for hvert år. Vi blir også stadig feitere.

Og da stusser jeg på at dietten mennesket har hatt siden tidenes morgen pekes på som en hovedårsak til moderne livsstilssykdommer som generasjonene før oss ikke plagdes med. Jeg vil mene at det er mer sannsynlig å finne en årsakssammenheng om man ser på spisevanene vi har introdusert i nyere tid, enn de vi alltid har hatt.
Det er veldig mange variabler i det regnestykket, ja. Men maten er selvsagt en av de vi virkelig bør legge merke til. At vi blir feitere, skyldes ikke at vi spiser magrere og grønnere. Det er tvert i mot derfor det anbefales at folk gjør det, sånn at de ikke blir så tjukke.

Så viser du til evolusjon, og siden tidenes morgen. Evolusjon er ikke noe i nærheten av perfeksjon. Å være en vellykket art, betyr bare at man formerer seg raskere enn man dør. Så det er ikke sånn at det vi har spist mens vi har utviklet oss nødvendigvis er det optimale vi kan spise.

Det endrer seg rimelig fort hva man tåler også. Se på laktose. På bare noen tusen år har mange fått toleranse for dette, mens de som er vokst opp i deler av verden hvor dette ikke var nødvendig, de tåler det ikke. Hva synes du om melk fra dyr? Er det bra eller ikke? For det er i hvert fall ikke noe vi har drukket siden tidenes morgen. Det er relativt nytt at noen tåler dette.

Uansett er du inne på et blindspor når du prøver å se til en tid hvor gjennomsnittlig levealder var ca. 35 år, for å finne gode spisevaner.
Sist redigert av Tjaaah den lør okt 15, 2022 2:23 pm, redigert 1 gang totalt.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Tjaaah skrev: lør okt 15, 2022 2:20 pm
Uansett er du inne på et blindspor når du prøver å se til en tid hvor gjennomsnittlig levealder var ca. 35 år, for å finne gode spisevaner.
Vil tro medisinen har gjort noe fremskritt siden menneskene kjempet mot villdyr for å skaffe maten. Økt levealder skyldes nok mer det + alle de farene vi unngår nå + vi har ikke barnedødelighet å snakke om lenger, enn at vi har begynt å spise korn.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»